سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار زیست محیطی خوزستان


مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان:تعلل وزارت نفت دراستقرارهسته های زیست محیطی به ضررتالاب هورالعظیم است

اهواز-ایرنا- مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: وزارت نفت و شرکت مهندسی و توسعه،مجری پروژه های نفتی در تالاب هورالعظیم در بازگشت هسته های زیست محیطی به این تالاب تعلل کرده اند که این موضوع به ضررتالاب هورالعظیم است.

ˈاحمد رضا لاهیجان زادهˈ یک شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در تشریح وضعیت تالاب های استان و در خصوص مشکلات تالاب هورالعظیم گفت: با وجود اقدامات زیست محیطی که از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت، مجری پروژه های نفتی در تالاب هورالعظیم انجام شده ، همچنان به واسطه فعالیت های این شرکت نگرانی هایی در این تالاب وجود دارد.

وی بیان کرد: تشکیل هسته های زیست محیطی در تالاب هورالعظیم ازجمله تعهدات وزارت نفت است که باید در مقابل دریافت مجوز فعالیت در هر میدان نفتی، یک هسته زیست محیطی برای نظارت بر عملکرد در تالاب و در محل میدان های نفتی ایجاد شود .

لاهیجان زاده افزود: چهار سال قبل شرکت مهندسی و توسعه نفت تعدادی نیرو به عنوان هسته های زیست محیطی جذب کرد اما پس از مدتی همکاری با این افراد را خاتمه داد و هسته های زیست محیطی از تالاب خارج شدند. 

وی بیان کرد: شرکت مهندسی و توسعه نفت 5 میدان نفتی در این تالاب دارد که در مذاکرات انجام شده با وزارت نفت مقرر شده که برای هر میدان نفتی 5نیرو به عنوان ناظران زیست محیطی جذب شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: برای بازگشت هسته های زیست محیطی به تالاب هورالعظیم جلسات مهمی با حضور وزیر نفت برگزار شده اما بیش از یک سال است که شرکت مهندسی و توسعه نفت با این توجیه که باید مراحل قانونی جذب نیروهای مورد نظر سپری شود، در انجام این کار تعلل می کند.

لاهیجان زاده یادآورشد : محیط زیست خوزستان به طور کتبی و شفاهی نارضایتی خود از اقدامات این شرکت و جذب نکردن هسته های زیست محیطی را به وزارت نفت اعلام کرده است . 

لاهیجان زاده افزود: خسارت های وارد شده به این تالاب در دوران هشت سال دفاع، خاک ریزهای ایجاد شده از سوی دو کشور عراقی و ایران و خشک کردن بخش عراقی تالاب هورالعظیم در زمان دولت قبلی عراق از جمله دیگر اقداماتی است که خساراتی را به این تالاب وارد کرده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان بیان کرد: فعالیت های شرکت مهندسی و توسعه نفت در تالاب هورالعظیم موجب خشک شدن بخش هایی زیادی از این تالاب شده که این مساله تاثیر بسیاری بر تشدید پدیده گرد و غبارها در کشور داشته است.

لاهیجان زاده افزود: با توجه به قدرت خودپالایی تالاب ها می توان با انجام برخی اقدامات تغیلراتی در وضعیت تالاب هورالعظیم انجام داد اما اکنون این تالاب وضعیت خوبی ندارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در چهار ماه گذشته آبراهه حوضچه شماره سه در تالاب هوالعظیم که به دلیل برخی فعالیت ها مسدود شده بود به طور مجدد باز شد ،که همین امر موجب شد بیش از دو هزار متر از اراضی تالاب زیر پوشش نیزار رفته و بار دیگر این تالاب محل حضور پرندگان مهاجرشود .

وی افزود: غیر از فعالیت های نفتی که آسیب های جدی به تالاب هورالعظیم وارد کرده ،اقداماتی مانند خشک کردن بخش هایی از تالاب برای کشاورزی و بحث انحراف رودخانه کرخه برای کشت نیز آسیب هایی را به تالاب هورالعظیم وارد کرده است.

لاهیجان زاده درخصوص وضعیت تالاب بین المللی شادگان نیز گفت: با توجه به اینکه تالاب شادگان از طریق رودخانه جراحی تامین می شود با بارندگی های مناسب در دو سال گذشته و ورود بخشی از زه آب های نیشکر به این تالاب، آب بخش قابل توجهی از این تالاب تامین شده است .

وی با اشاره به اجرای پروژه خط انتقال آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان گفت: با اجرای این پروژه سالانه 180میلیون متر مکعب آب از رودخانه کارون به این تالاب منتقل می شود. 

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: از دیگر طرح های آبرسانی به رودخانه کارون می توان به طرح در حال مطالعه انتقال آب از نهر بحره در جنوب اهواز اشاره کرد که در خصوص اجرای این طرح با سازمان آب و برق خوزستان وارد مذاکره شده ایم .

وی ادامه داد: می توان با اجرای این طرح حجم بالایی از سرریز آب رودخانه کارون را از طریق نهر بحره در زمان بارندگی ها به تالاب شادگان انتقال داد.

لاهیجان زاده با اشاره به وضعیت تالاب میانگران گفت: تالاب میانگران یکی از تالاب های مطرح کشور است که با مساحتی بیش از 3 هزار هکتار در شهرستان ایذه واقع شده است.

لاهیجان زاده بیان کرد: با توجه به اینکه آب مورد نیاز این تالاب از طریق بارش های فصلی تامین می شود خوشبختانه تالاب میانگران از نظر تامین آب مشکلی ندارد اما نگرانی اصلی دراین تالاب ورود فاضلاب شهرستان ایذه به این تالاب است.

وی افزود:برای جلوگیری از ورود فاضلاب به این تالاب ساخت تصفیه خانه فاضلاب شهرستان ایذه در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در خصوص وضعیت تالاب بامدژ در شمال غربی شهرستان اهواز گفت: این زیستگاه آب شیرین بیش از 4 هزار هکتار وسعت دارد و عمده آب مورد نیاز این تالاب از رودخانه شاوور تامین می شود.

لاهیجان زاده در خصوص وضعیت تالاب بامدژ اهواز نیز گفت: تالاب بامدژ به صورت طبیعی آب گیری می شود و خوشبختانه وضعیت نسبی مطلوبی دارد اما این تالاب نیز به سامان دهی نیاز دارد.

لازم به ذکر است؛ بیش از25 درصد از تالاب های کشورشامل چهار تالاب مهم شادگان،هورالعظیم،میانگران و بامدژ در استان خوزستان وجود دارد که با توجه به اهمیت جایگاه تالاب ها و تاکید دولت یازدهم در حفظ محیط زیست در اولین سفر هیات دولت یازدهم به استان خوزستان و بر اساس طرح پیشنهادی استاندار خوزستان به ˈمعصومه ابتکارˈ رییس سازمان حفاظت محیط زیست، پیشنهاد شد در 30 استان کشور کمیته تالاب ها و سواحل تشکیل شود که بر اساس این طرح سازمان های متولی محیط زیست باید نسبت به مدیریت یک پارچه تالاب ها اقدام کنند.

در سال های گذشته به دلیل خشکسالی های متوالی و تخصیص نیافتن آب به تالاب های خوزستان، بخش های زیادی از تالاب های استان که به نوعی سپر دفاعی کشور درمقابل گرد و غبار های ورودی از سایر کشورهای همسایه محسوب می شد خشک شد.

اما در دو سال گذشته با تغییر وضعیت جوی و افزایش بارندگی ها وضعیت تالاب های استان به مراتب بهتر از گذشته شده اما کماکان مشکل تخصیص آب به تالاب های استان وجود دارد .

تالاب هورالعظیم که تنها باقی مانده تالاب های بسیار بزرگ بین النهرین است در غرب استان خوزستان واقع است و به لحاظ تنوع زیستی فوق العاده غنی است و عمده منابع آبی تالاب از طریق رودخانه های کرخه، نیسان، سابله و نهرهای انشعابی تامین می شود. ک/1

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد