سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارش یک مصاحبه


در ایسنا؛
کیانی‌زاده از ریز و درشت ورزش خوزستان گفت
ورزشی  9:21:20 1393/03/31
933-20881-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان در ایسنا به تشریح برنامه های این اداره کل پرداخت.

 

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، فرامرز کیانی زاده که بیش از پنج ماه است ریاست اداره کل ورزش و جوانان خوزستان را بر عهده گرفته است، میهمان این خبرگزاری بود و درخصوص مشکلات موجود در حوزه ورزش و برنامه هایش برای رفع این مشکلات، گفت و گوی سه ساعته ای با گروه ورزشی ایسنا داشت که در ادامه آن را می خوانید.

 

**آقای کیانی زاده ابتدا درباره برنامه های خود بگویید.

 

من اصول کارم را بر مبنای اصول مدیریتی گذاشته‌ ام، چرا که معتقد هستم که در این بخش مشکلاتی وجود دارد. آن چه مدنظرم است تا از طریق اصول مدیریتی به آن برسم، برنامه ریزی و هدفگذاری و همچنین علمی کار کردن است. به نظرم ما در ورزش استان در این زمینه ها مشکل داریم. در خوزستان ظرفیت و پتانسیل های بسیاری وجود دارد. در این جا ساختارهای مختلف با تعدد قومیت ها، خود به خود تارهای عضلانی مختلفی را در خوزستان به وجود آورده که این موضوع باعث شده است تا خوزستان در بخش ورزشی دارای استعدادهای زیادی باشد و این توانایی را داشته باشد که در بیشتر رشته های ورزشی بتواند در سطح دنیا مطرح شود، البته به شرط این که کار علمی خوبی صورت بگیرد. در این راستا شرکت ها و صنایع بزرگی در استان وجود دارند که به عنوان یک ظرفیت و پتانسیل محسوب می شوند و ما باید از آن ها به خوبی بهره ببریم.

 

در ورزش نیاز داریم که هیات های مان از نظر مالی به استقلال مالی برسند که در آیین نامه های آن ها آمده است که اجازه درآمدزایی و کار اقتصادی و تجاری هم دارند. اعتقاد من بر این است که در کنار هر هیاتی باید یک کمیته اقتصادی و بازاریابی وجود داشته باشد تا این کمیته بتواند منابع مالی ای برای هیات تامین کند. متاسفانه هیات ها با توجه به مشکلات مالی ای که دارند و در کار روزمره خود مانده اند، اصلا به مرحله انجام کار اقتصادی نمی رسند. به هر حال بحث بازاریابی و استقلال مالی هیات ها، یکی از برنامه هایی است که من با جدیت به دنبال آن هستم و اگر روزنه ای ایجاد شود، سعی می کنم هیات ها و شهرستان ها را به استقلالی که مدنظرم است، برسانم. برای هیات ها همچنین به دنبال این هستم که شرکت یا تعاونی اقتصادی تاسیس کنیم تا بتوانند به صورت مشارکتی کار و درآمدزایی کنند.

 

طی دوران مدیریتی گذشته در ورزش استان کارهای خوبی انجام شد و هر کدام از مدیران در حد توان خود کارهایی برای بخش ورزش انجام دادند که من از آن ها تشکر می کنم، البته اگرچه کارهای انجام نشده بسیاری هم به جا مانده است. اعتقاد من بر این است که باید در کارها شفاف سازی و اطلاعات درستی داده شود، البته خیلی از کمبودها و ضعف ها به ما مسوولان برمی گردد و در برخی موارد شفاف سازی نمی تواند سودی به حال مردم داشته باشد و فقط موجب ناراحتی آن ها می شویم و به همین دلیل است که خیلی از موارد را مطرح نمی کنیم.

 

**اداره کل ورزش و جوانان استان به عنوان یک دستگاهی که نسبت به سایر ادارات و سازمان ها توان مالی کمتری دارد، با چه مشکلاتی مواجه است؟

 

ازجمله مشکلاتی که می‌توانم به آن اشاره کنم، این است که ما تقریبا یک میلیارد و 500 میلیون تومان بابت هزینه آب و برق بدهکار هستیم و متاسفانه هر روز شهرستان ها درخصوص این که آب یا برق اداره‌شان قطع شده است، با من تماس می گیرند. ممکن است پرداخت این بدهی برای دستگاه های دیگر چیزی نباشد ولی برای اداره ما که تا پایان سال پول خاصی دریافت نمی کند، چنین هزینه هایی بسیار زیاد است. آخرین پول درست و حسابی ای که ما به هیات ها و شهرستان های مان پرداخت کردیم، به دو سال پیش برمی گردد که آن را هم به نام اعتبارات فرهنگی دریافت کردیم و در حال حاضر نزدیک به دو سال است که به هیات ها و شهرستان ها پولی نداده ایم ولی آن ها کار کرده اند و البته همه آن ها هم بدهکار هستند که بدهی آن ها بدهی من نیز است. من هم آمده ام کار کنم و مدعی علم، برنامه ریزی و هدفگذاری هم هستم و کارم را نیز در این زمینه آغاز کرده ام و در حالی می‌خواهم برای سال 93 کار کنم که بدهی های گذشته هم وجود دارند و باید به مرور زمان پرداخت شوند.

 

از دیگر مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم این است که بیشتر روسای ادارات ورزش و جوانان شهرستانی ما وسیله نقلیه ندارند یا اگر هم دارند مناسب نیست. 35 اداره شهرستانی و بخش داریم که شاید 10 شهرستان ما دارای وسیله نقلیه مناسب باشند و سایر شهرستان ها وسیله نقلیه مناسبی ندارند و با این شرایط، ما انتظار داریم که همان رییس اداره در شهرستان خود محکم و با قاطعیت کار کند. از دیگر مشکلات و کمبودهایی که ما شدیدا با آن مواجه هستیم، این است که کمبود کارشناس داریم و به نظرم این موضوع خیلی عذاب آور است. 35 شهرستان و بخش داریم که می توانند رییس داشته باشند ولی ما اصلا هنوز برخی از ادارات را تشکیل نداده ایم و برخی دیگر هم که تشکیل شده اند، نیرو ندارند، به همین دلیل مجبور هستیم از ادارات دیگر مانند آموزش و پرورش نیرو جذب کنیم. در کل واقعا با مشکل کمبود نیرو مواجه هستیم.

 

من معتقد هستم که ما یک دستگاه خدماتی - مصرفی هستیم که مدیریت آن هم با دستگاه های دیگر متفاوت است. با توجه به این که وضعیت دستگاه های دیگر هم برای این که از آن ها کمک بگیریم خیلی خوب نیست، پس کارمان خیلی سخت تر می شود. به نظرم ادارات ورزش و جوانان شهرستان ها باید با توجه به نیازشان، حمایت فرماندار و نمایندگان را داشته باشند، چرا که اگر هر کدام از این حمایت ها را نداشته باشند، با مشکل برخورد می کنند و اگر کسی نتواند این حمایت ها را جلب کند، او را جا به جا خواهم کرد تا فردی جایگزین او شود که بتواند با جلب این حمایت ها، برای ورزش شهرستان خود کاری انجام دهد.

 

با توجه به این‌که در گذشته نگاه علمی نبوده، سال ها است که یک کار ابتدایی و مهم به نام اتوماسیون اداری در اداره کل ورزش و جوانان استان راه نیفتاده است و هنوز با کاغذ کار می کنیم. در نظر داریم که این مشکل را طی ماه های آینده برطرف کنیم. همچنین در چارت سازمانی ما 259 پست اداری تعریف شده است که از این تعداد 103 پست با تصدی است و عملا ما 103 نیرو و کارشناس داریم که استخدام ما هستند و 156 پست هم بدون تصدی هستند؛ یعنی ما این تعداد نیرو و کارشناس کم داریم و به همین دلیل است که در برخی شهرستان ها، رییس اداره نداریم و مجبور هستیم از نفرات ارگان های دیگر استفاده کنیم.

 

کارمندان اداره کل ورزش و جوانان خوزستان جزو کارمندانی هستند که حقوق های آن ها حداقل هست و همین موضوع باعث می شود که مشکلات بسیاری داشته باشند. بخشی از ایده ها و برنامه های من این است که به همکاران خودم توجه کنم که طی چند ماه گذشته اقداماتی در این زمینه داشته ام ولی واقعیت این است که کارهایی که انجام می دهم نسبت به حقوق کم آن ها و مشکلاتی که دارند، خیلی جوابگو نیست.

 

**از زمانی که سکان ریاست اداره کل ورزش و جوانان خوزستان را برعهده گرفتید طرحی به نام "شورای سیاستگذاری ورزش استان" مطرح شد، هدف از طرح و برگزاری این شورا چه بود؟

 

با انتخاب مقتدایی به عنوان استاندار خوزستان که خود فردی صد درصد ورزشی است، شورای ورزش استان شروع به کار کرد و دو جلسه از آن هم طی ماه های گذشته برگزار شد. ما آیین نامه ای برای آن نوشتیم که این آیین نامه مانند آیین نامه کشوری است که البته ما آن را به صورت بومی و استانی درآوردیم. 15 نفر از اعضای این شورا از مسوولان استانی هستند و البته یک تبصره هم آورده ایم و این است که خبره های ورزشی هم عضو این شورا باشند. در کل این شورا یک ترکیب 45 نفره دارد. ما در آیین نامه این شورا آورده ایم که شورای ورزش شهرستان ها نیز با ریاست فرمانداران آن ها تشکیل شود. همچنین قصد داریم مجمع عمومی شورای ورزش استان را هم تشکیل دهیم که متشکل از شورای ورزش استان و شهرستان ها می باشد که تقریبا اعضای آن نزدیک به 400 نفر می رسد. در این مجمع پس از بیان دیدگاه های استاندار و موارد عنوان شده، درخصوص مسایل و مشکلات مطرح شده بحث و بررسی صورت می گیرد و درنهایت مصوبات جلسه توسط اعضا برای محقق شدن، دنبال می شود. جا دارد در این جا از آقای خبیر، معاون سیاسی اجتماعی استاندار بابت پیگیری هایش در شورای ورزش استان تشکر کنم.

 

در شورای ورزش استان هم چند طرح را مطرح کردیم که در جلسه دوم با دو طرح موافقت شد. یکی از طرح های ما، طرح برنامه ریزی و هدفگذاری است. این طرح در هیات های استان انجام می شود و ما تمام شاخصه ها و آیتم هایی که نشان دهنده رشد و ارتقا یک رشته ورزشی هستند را در بخش های آقایان و بانوان مشخص کرده ایم. ما برای خود یک سال پایه تعیین کرده ایم که سال 92 است و از هیات ها خواسته ایم که طبق شاخصه هایی که مشخص کرده ایم، با یک گام به جلو و 10 درصد رشد و پیشرفت به ما بگویند که برای سال 93 می خواهند به کجا برسند. هیات ها موظف هستند که اهداف پیش بینی شده را محقق کنند و البته ما هم ضمن نظارت بر اجرا و محقق شدن طرح، طی چند نوبت کمک مالی به آن ها خواهیم داشت، نه به این صورت که تمام هزینه های آن ها را بدهیم بلکه خود هیات ها نیز باید درآمدزایی داشته باشند و کار اقتصادی انجام دهند و از ارتباطات خود نیز در این زمینه بهره ببرند.

 

من در این طرح ضمن مشخص کردن هدفگذاری کلی برای هیات ها، برای خودم نیز هدفگذاری مالی انجام می دهم تا بر این اساس مشخص شود که تا پایان سال باید چقدر به هیات ها کمک کنم. به هر حال اگر بخش هدفگذاری خوب انجام شود، قول می دهم استان خوزستان در سال 93 در ارزیابی کشوری جایگاه اول را به خود اختصاص دهد، البته به شرطی که این اتفاقی که به آن اشاره کردم به صورت کامل بیفتد. اگر 70، 80 درصد برنامه ریزی ما در این بخش محقق شود، ما استان اول می شویم. طرح هدفگذاری، یک طرح کوتاه مدت و یک ساله است اما اعتقادم بر این است که اگر این برنامه ریزی و هدفگذاری طی سه سال در استان انجام شود، خوزستان در آسیا و جهان مدال هایش چند برابر می شود. ما طرح های خوبی داشته و ارایه داده ایم ولی یکی از ضعف های ما این است که طرح های خوب مان استمرار پیدا نمی کنند.

 

یکی از کارهایی که در شورای ورزش خوزستان به دنبال انجام آن هستیم، تحت پوشش قرار دادن تیم های لیگی مان است. ما 152 تیم در لیگ های کشوری داریم که برخی ها زیرنظر شرکت ها هستند که مشکلی هم ندارند ولی تعداد بسیاری از آن ها هستند که اسپانسر ندارند و با مشکل مواجه هستند که در این راستا تیم های ما به دو دسته تقسیم می شوند؛ دسته اول آن تیم هایی که توسط هیات ها اداره می شوند که آن هیات توان آن را ندارد که به خوبی از آن تیم حمایت کند و دسته دوم مربوط به آن رشته هایی هستند که خوزستان ظرفیت و استعداد آن را دارد تا تیم هایش در لیگ های کشوری باشند ولی اسپانسری وجود ندارد. در کل نزدیک به 50 رشته هستند که شامل این دو دسته می شوند و ما هم مبلغ تقریبی که برای این بخش نیاز داریم را پیش بینی کرده ایم و شرکت هایی هم که می توانند اسپانسر شوند را مشخص کرده ایم که در جلسات بعدی شورای ورزش استان قرار است از این شرکت ها دعوت شود تا این رشته ها را تحت پوشش خود قرار دهند.

 

**در دومین جلسه شورای سیاستگذاری ورزش استان، استاندار بر برگزاری مسابقات چندجانبه بسیار تاکید داشتند، آیا این موضوع عملیاتی می شود؟

 

در جلسه ای که چند روز پیش با روسا و فرمانداران شهرستانی و استاندار داشتیم، قرار شد که مسابقات چند جانبه برگزار شود. در این جلسه از چند هیات ورزشی که جمعیت زیادی تحت پوشش آن ها قرار دارد، دعوت کردیم که در این جلسه حضور پیدا کنند و استاندار هم از فرمانداران شهرستان ها دعوت کرد که در این جلسه باشند و ما هم طرح را برای آن ها توضیح دادیم. هدف این است که تا پایان سال مسابقات چند جانبه را در شهرستان و استان برگزار کنیم و در مرحله بعدی، از استان های همجوار دعوت می کنیم و در گام های بعدی نیز از کشورهای همجوار برای شرکت در این رقابت ها دعوت خواهیم کرد. این طرح باعث رشد و ارتقا ورزش استان و همچنین شناسایی چهره هایی خواهد شد. به هر حال استاندار هم انجام این کار را به فرمانداران تکلیف کرد و قرار است که مشخص کنیم که تا پایان سال چند دیدار چند جانبه برگزار کنیم. قرار شد، هر ماه دو دیدار انجام شود که حمایت مالی و حمایت کننده آن فرمانداران هستند و هیات های استانی و شهرستانی نیز در اصل مجری کار هستند.

 

**چند سالی است که پایگاه قهرمانی ورزش استان تعطیل شده است، چه برنامه ای برای فعال کردن آن دارید؟

 

یکی از کارهای دیگری که مدنظر ما است و به جدیت هم به دنبال انجام آن هستیم، راه اندازی پایگاه قهرمانی است که عملا 10 سالی است که تعطیل شده است. انجام یکسری کارها را در این زمینه آغاز کرده ایم و دوباره این پایگاه در آینده‌ی نزدیک راه اندازی خواهد شد.

 

**گویا برنامه ای برای برگزاری المپیاد ورزشی استان دارید، برگزاری این المپیاد تا چه اندازه جدی است؟

 

ما برنامه و طرح برگزاری المپیاد ورزشی استان خوزستان را نوشته ایم و طرح آن را آماده کرده ایم و قرار است آن را در 10، 15 رشته برای آقایان و 10 رشته برای بانوان که در کل رشته های پایه و پر مدال هستند، برگزار کنیم و دوست داریم که این اتفاق بیفتد. وقتی چنین مسابقاتی برگزار شود، شور و نشاط به وجود می آید و کل استان هم خود را درگیر این موضوع می دانند. این طرح قرار است برای اولین بار در خوزستان انجام شود که با برگزاری آن، مسوولان شهرستان ها نیز برای این که می خواهند جایگاه بهتری کسب کنند، تلاش می کنند و در نهایت رشد چشمگیری در استان به وجود می‌آید. نقشی که المپیاد ورزشی در جلب توجه و مشارکت دیگران و رشد و ارتقا ورزش دارد، مسابقات قهرمانی کشور ندارد.

 

**چه برنامه ای برای استفاده از مربیان برتر کشوری و خارجی در جهت رشد و ارتقا ورزش استان دارید؟

 

در این زمینه طرحی که به آن خیلی اعتقاد دارم و مطمئنا جواب هم می دهد، به کارگیری مربیان برتر کشوری و خارجی است. ما بازیکن داریم ولی در بیشتر رشته ها مربی تراز اول کشور و بالاتر نداریم. 10 سال پیش بود که برای رشته دو و میدانی یک مربی اوکراینی به خدمت گرفتیم که هنوز هم شاهد اثرات خوب آن در این رشته هستیم. به هر حال این طرح را هم نوشته ایم و چند رشته پایه و پر مدال را هم مشخص کرده ایم و این جزو کارهایی است که واقعا به آن نیاز داریم. در رشته شنا 160 مدال وجود دارد که ما به جز واترپلو که در بخش باشگاهی از آن مدال کسب می کنیم، از کسب سایر مدال ها بی بهره هستیم.

 

**طرح آمایش ورزش استان طرحی بود که در دوره مدیریت قبلی مطرح شد، شما اعتقادی به ادامه این طرح دارید؟

 

بله، اعتقاد دیگری که در بخش پایه و پر مدال دارم، انجام طرح آمایش است. این طرح، طرح خوبی است ولی عملا هیچ وقت انجام نشد. بر اساس این طرح باید دید در هر شهرستان چه رشته هایی مستعدتر هستند و بخش بیشتری از اعتبارات را خرج آن رشته کرد. در کل این طرح هیچ وقت عملیاتی نشد و اگر قرار است که ورزش خوزستان زودتر به نتیجه برسد، باید این طرح اجرا شود.

 

**متاسفانه ورزش خوزستان در بخش بانوان چند سالی است که توفیق چندانی نداشته است، شما چه برنامه ای برای توسعه این بخش دارید؟

 

تمام این اقداماتی که به آن ها اشاره کردم در بخش بانوان نیز انجام خواهد شد. در این بخش باید به دو بخش همگانی و قهرمانی توجه داشت. نگاه اول ما به بخش همگانی است، چرا که هر چقدر به این بخش توجه شود به سلامتی بانوان توجه شده است و با تامین سلامتی بانوان، به خانواده و جامعه هم کمک می شود و در نهایت نیز یک جامعه سالم خواهیم داشت. در بخش قهرمانی هم باید به بانوان توجه کرد. 80، 90 درصد مدال هایی که در سطح بین المللی کسب می کنیم از بخش آقایان است و اگر می خواهیم استان رشد کند، باید به مدال آوری در بخش بانوان هم توجه کنیم که من به این بخش توجه دارم. به هر حال درصد کسب مدال های مان در بخش بانوان زیاد نیست. ما ضعف ها و کمبودهایی داریم که می توان گفت حلقه های گمشده زیادی در ورزش استان وجود دارد که باید شناسایی شوند و این هم یکی دیگر از حلقه های گمشده و مفقوده ورزش استان است. به هر حال برای فعالیت بانوان باید به دنبال این باشیم که اماکن ورزشی که بیشتر در اختیار آقایان است، به بخش بانوان هم اختصاص پیدا کند و آن ها را به عدالت تقسیم کنیم.

 

**چه برنامه ای برای فعالیت مجدد و گسترده تر فوتبال بانوان در استان دارید؟

 

ما در بخش فوتسال بانوان مطرح هستیم، چرا که سالن آن در تمام شهرستان ها وجود دارد و بانوان به راحتی می توانند کار کنند. امسال هم باشگاه ملی حفاری و پخش و پالایش نفت آبادان به ترتیب عنوان های قهرمانی و نایب قهرمانی لیگ برتر بانوان کشور را به دست آوردند که به آن ها تبریک می گویم.

 

در بخش فوتبال بانوان با توجه به این که به یک فضای محصور شده و آمادگی فرهنگی نیاز است، فعالیتی نداریم. هر چند که به تازگی فعالیت هایی در این بخش در حال انجام شدن است. من خیلی تمایل دارم که فوتبال بانوان هم که علاقه‌مندان زیادی دارد، راه بیفتد که در این زمینه آقای طالقانی، رییس هیات فوتبال استان با من صحبت کرد و ما هفته ای دو جلسه زمین شماره یک ورزشگاه تختی اهواز را در اختیار آن ها قرار دادیم تا بانوان در این رشته فعالیت کنند. به هر حال باید زمین ورزشگاه تختی که یکی از سرمایه های استان است حفظ شود.

 

**اداره ورزش و جوانان اهواز به تازگی راه اندازی شده است، فعالیت این اداره تا چه اندازه به ورزش استان کمک خواهد کرد؟

 

یکی دیگر از حلقه های مفقوده ورزش استان، اداره ورزش و جوانان اهواز بود که چند روز پیش افتتاح شد. طی شش ماه در این زمینه کار کردیم تا در نهایت راه اندازی شد. راه اندازی این اداره محاسن و مزایای بسیاری دارد چرا که این اداره متولی ورزش اهواز است و خود به خود مشکلات و کمبودهای ورزش اهواز را پیگیری می کند. به هر حال با راه اندازی این اداره، 45 هیات هم راه اندازی خواهند شد که خودشان را موظف می دانند که خواسته های موجود را پیگیری کنند و قطعا نتیجه هم می گیرند. به نظرم با راه اندازی این اداره، ورزش استان بسیار متحول خواهد شد. البته این موضوع زمان می برد و نتیجه آن در سال 94، 95 خود را نشان می دهد و آن موقع می توان سود آن را با سال های گذشته مقایسه کرد.

 

آقای بصیری مسوول و کارشناس با سابقه مان را هم به عنوان رییس اداره ورزش و جوانان اهواز انتخاب کردیم و کارشناسان خوبی هم در این اداره مشغول به کار شده اند. به هر حال این اداره به حمایت های مختلف ادارات کل نیاز دارد. در سال نخست کاری هم ممکن است یکسری تضادها بین این اداره و هیات های اهواز و استان به وجود بیاید ولی با نهادینه شدن و نشست اداره و هیات های ورزشی اهواز، در سال های بعد شاهد سود این اداره خواهیم بود. در کل با راه اندازی این اداره در تامین سلامتی جوانان تلاش کرده ایم که این گام خیلی مهمی است و به نظرم با راه اندازی این اداره، ورزش اهواز بسیار متحول خواهد شد. ورزش اهواز که جمعیت بسیاری دارد، یک اسپانسر قوی و محکم برای ورزش خوزستان و کشور است.

 

**درباره پروژه های عمرانی نیمه تمام استان و اولویت تان برای به پایان رساندن آن ها نیز صحبت کنید.

 

سیاست دولت این است که با توجه به پروژه های ورزشی ای که وجود دارد، پروژه جدید دیگری آغاز نشود و از طرف دیگر پروژه های نیمه تمام به پایان برسند. با توجه به محدودیت های مالی ای هم که وجود دارد نمی توان تمام پروژه های نیمه تمام را به پایان رساند و بر همین اساس تلاش بر این است که پروژه های بالای 70 درصد به پایان برسند. البته نباید فقط به پروژه های بالای 70 درصد شهرستان ها توجه شود بلکه نگاه مان این است که به پروژه های شهرستان هایی که زیر 50 درصد هم هستند توجه کنیم تا ورزش استان پیشرفت کند.

 

ما در حدود 334 پروژه فعال و نیمه تمام داریم که از این تعداد 124 پروژه پیشرفت شان بالای 70 درصد است و اگر بخواهیم پروژه های نیمه تمام یعنی بالای 70 درصدها را به پایان برسانیم به 110 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم. سرانه ورزشی استان نیز در حال حاضر 87 صدم مترمربع است که سهم اماکن روباز 38 صدم مترمربع و سهم اماکن سرپوشیده 49 صدم مترمربع است. در برنامه پنجم توسعه نیز پیش بینی شده است که تا پایان آن، این سرانه در کل کشور به یک متر و 20 صدم مترمربع برسد. در این برنامه آمده است که سهم اداره ورزش و جوانان، ادارات غیردولتی و ادارات خصوصی در ساخت و سازها به ترتیب 50، 35 و 15 درصد است. برای این که بتوانیم سرانه استان را به سرانه یک متر و 20 صدم مترمربع کشور برسانیم، به 500 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم. به هر حال تمام تلاش ما این است که تا پایان سال 93 تعدادی از پروژه های بالای 70 درصد را به پایان برسانیم و چند پروژه ورزشی استان را افتتاح کنیم.

 

**پروژه های ورزشگاه پنج مهر آبادان، مجدیان دزفول و جهان آرا خرمشهر به کجا رسیدند؟

 

درباره ورزشگاه پنج مهر آبادان باید بگویم، این ورزشگاه جزو پروژه های بازسازی شده است. تاکنون در مرحله اول بازسازی، 45 درصد پیشرفت کار داشته است. در حال حاضر نیز از چمن آن استفاده می شود و سایر بخش های آن قابل استفاده نیست. برای این که فاز اول این ورزشگاه راه بیفتد به چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و قرار شده است تقریبا سه میلیارد تومان از این مبلغ را وزارت نفت پرداخت کند و اگر وزارت نفت به تعهدات خود عمل کند، می توانیم فاز اول آن را طی یکی دو سال آینده به پایان برسانیم.

 

درباره ورزشگاه مجدیان دزفول هم باید بگویم که به صورت رسمی می گویند ظرفیت این ورزشگاه 12 هزار نفر است در حالی که ظرفیت آن شش، هفت هزار نفر است. مسوولان وقت به این امید این ورزشگاه را تخریب کردند که ظرفیت ورزشگاه را به 35 هزار نفر برسانند و بدون این که اعتباری برای آن پیش بینی کنند، آن را چند سال پیش تخریب کردند و بعد هم نتوانستند کاری انجام دهند. ما هم در بررسی های مان به این نتیجه رسیدیم که فاز اول آن را به پایان برسانیم و دیگر آن را توسعه ندهیم. البته اصلا ساخت یک استادیوم 35 هزار نفری در مرکز شهر از هر نظر کار اشتباهی است. نماینده دزفول نیز با جدیت پیگیر این است که یک استادیوم جدید20 هزار نفری در بیرون از شهرستان ساخته شود که زمین آن هم تهیه شده است و البته باید مراحل قانونی طی شود و برای آن تامین اعتبار هم در نظر گرفته شود.

 

همچنین برای تکمیل ورزشگاه جهان آرا خرمشهر ما و مسوولان و به ویژه نماینده این شهرستان پیگیر هستیم تا این ورزشگاه را به جایی برسانیم و اعتباری هم برای آن پیش بینی شده است. در سفری که چند ماه پیش رییس مجلس به این شهرستان داشت با استاندار و مدیر منطقه آزاد صحبت کرد و قرار شد که 2 میلیارد تومان منطقه آزاد و مبلغی هم استاندار کمک کند تا بتوانیم این ورزشگاه را از این شرایطی که دارد، خارج کنیم تا مردمی که نیاز و حق شان است بتوانند به خوبی از این مکان استفاده کنند. ما خودمان پیگیر هستیم تا هر چقدر توانستیم با توجه به اعتبارات استانی و ملی کمک کنیم تا حداقل فاز اول این ورزشگاه تکمیل و مورد استفاده قرار بگیرد.

 

**درخصوص احداث خانه والیبال استان هم توضیح دهید؛ پیشرفت این پروژه تاکنون چقدر بوده است؟

 

این پروژه بیش از 90 درصد پیشرفت کار داشته است و به مبلغ کمی اعتبار مالی نیاز دارد تا مراحل ساخت آن به پایان برسد. این پروژه جزو طرح هایی است که ما به جدیت پیگیر آن هستیم تا در سال 93 بتوانیم آن را افتتاح کنیم. همچنین باید بگویم که هم هیات والیبال و هم ما پیگیر این هستیم که تیمی در این رشته در لیگ برتر کشور داشته باشیم و البته این موضوع نیاز به یک اسپانسر دارد که امیدواریم پیگیری های ما در این زمینه به نتیجه برسد.

 

**استان خوزستان نیازمند یک مجموعه ورزشی با کیفیت برای معلولان و جانبازان بود که این اتفاق در حال رخ دادن است، مجموعه ورزشی بانوان معلول اهواز تاکنون چقدر پیشرفت داشته است؟

 

این مجموعه نیز از دیگر پروژه های عمرانی ما است که مجموعه خیلی خوبی است و واقعا بخشی از نیاز اهواز و کل استان را پوشش می دهد. این مجموعه دو استخر، دو سال تمرینی، یک سالن چند منظوره، سایت اداری و خوابگاه دارد. بیش از 50 درصد هم پیشرفت داشته است ولی به دلیل محدودیت منابع مالی، این نتیجه حاصل شد که روی تمام بخش های آن کار نشود؛ یعنی آن را فازبندی کردیم. در حال حاضر به دنبال آن هستیم که سالن چند منظوره آن را که تقریبا 95 درصد پیشرفت کار داشته است، تا پایان سال 93 افتتاح کنیم. به هر حال اگر شرایطی به وجود بیاید که بتوانیم سایر فازهای این مجموعه را هم به پایان برسانیم، کار بزرگی صورت گرفته است.

 

ورزشگاه غدیر اهواز با تمام کمی و کاستی هایی که داشت سرانجام پس از 17 سال افتتاح شد اما هنوز هم مشکلاتی دارد که از آن جمله می توان به نامناسب بودن جایگاه خبرنگاران اشاره کرد که مشکلاتی را برای اصحاب رسانه به وجود آورده است، اداره کل برای حل این مشکل چه برنامه ای دارد؟

 

ورزشگاه غدیر اهواز مایه افتخار استان است. البته طرح به این بزرگی در حالی افتتاح شد که یکسری کمبودها داشت. به هر حال جا دارد از گرشاسبی (مدیرکل پیشین ورزش و جوانان خوزستان) که در زمان مدیریت خود به خوبی این پروژه را پیگیری کرد، تشکر کنم. من هم، دو ماه پیش از برگزاری رقابت های آسیایی فولاد، ریسک کردم و دیدارهای لیگ برتر کشور را به این ورزشگاه منتقل کردم تا با استفاده از آن، ایرادات ورزشگاه پیش از بازی های آسیایی مشخص شود، چرا که اگر مشکلات در مسابقات لیگ خود را نشان می دادند، بهتر از این بود که در رقابت های آسیایی مشخص شوند و کشور زیر سوال برود. به هر حال طی آن دو ماه، توانستیم برخی از مشکلات موجود را برطرف کنیم و البته هنوز یکسری از کمبودها وجود دارد.

 

درمورد جایگاه خبرنگاران این ورزشگاه و مشکلاتی که وجود دارد نیز باید بگویم طرح و نقشه به این صورت بود که جایگاه خبرنگاران در کنار تماشاگران ساخته شد و تصور AFC هم به این بود که خبرنگاران باید در همان جایی که برای استقرار آن ها تعیین شده است، بنشینند. شاید هم کار ما اشتباه بود که چنین جایگاهی را برای خبرنگاران پیش بینی کرده بودیم و انصافا هم جایگاه مناسبی نیست. به هر حال من به این نتیجه رسیدم که با توجه به این که سمت راست جایگاه وی.آی.پی چهار اتاق وجود دارد، آن را به جایگاه خبرنگاران تبدیل کنم تا خبرنگاران در بازی های آسیایی در آن جا مستقر شوند ولی گفتند که ناظر AFCاگر بازدید داشته باشد، این مکان را نمی پذیرد و تیم فولاد را هم جریمه خواهد کرد، به همین دلیل من هم از خبرنگاران عذرخواهی کردم و از آن ها خواستم همان جایگاه قبلی خود را تحمل کنند تا بازی ها تمام شود و بتوانیم جایگاه را درست کنیم و قرار بر همین شد و دیدگاه من نیز همین است که این جایگاه برای بازی های فصل آینده تغییر کند. البته مشکلات مالی شاید این اجازه را به ما ندهد که دیدگاه های مان را انجام دهیم و ممکن است که زمان بر شود ولی من حتما این جایگاه را برای خبرنگاران درست خواهم کرد. یکسری از کمبودها و ضعف ها را قبول دارم و خودم را موظف می دانم که آن ها را برطرف کنم ولی زمانی که خودم دیدگاه مثبتی دارم و تلاشم را برای انجام کارها می کنم، دیگر نباید تحت فشار قرار بگیرم و اهرم های فشار برای کسی است که دیدگاهش مثبت نباشد و نخواهد کاری انجام دهد.

 

به هر حال ما باید به داشته های خود مانند ورزشگاه غدیر اهواز افتخار کنیم. ما در بازی های آسیایی برای برطرف کردن کمبودها و مشکلات از دکتر مقتدایی خواستیم که به ما کمک کند که در این راستا چند جلسه برگزار شد و استاندار نزدیک به 600 میلیون تومان از منبعی قرض گرفت و ما آن را به صدا و سیما دادیم تا بخشی از کارهای خود را به مرحله ای برساند که بتواند مسابقات را با 12 دوربین پوشش دهد و به همین صورت هم شد. همچنین طی پیگیری های مهندس سیاحی، معاون استاندار یکی از جاده های دسترسی به این ورزشگاه از طریق شهرداری آسفالت شد که جا دارد از وی تشکر کنم. مشکلات دیگری هم بود که با وجود این که از نظر مالی مشکل داشتیم ولی به دلیل این که آبروی کشور مطرح بود، آن ها را برطرف کردیم. اقدامات انجام شده یک کار گروهی بود که جا دارد از استاندار و معاونان او و همچنین شهردار اهواز بابت این که توانستیم مسابقات آسیایی را آبرومندانه برگزار کنیم، تشکر کنم.

 

**برخی از هیات ها که در گذشته فعالیت خوبی داشتند مدتی است که دچار رکود شده اند و فعالیت خاصی ندارند، علت این موضوع چیست؟

 

طی یکی دو سال گذشته از نظر مالی خیلی از دستگاه ها ازجمله اداره کل ورزش و جوانان استان در مضیقه بودند و متاسفانه این موضوع باعث شد خیلی از هیات ها تحت تاثیر قرار بگیرند. سال 92 از نظر اعتبارات مالی، سال خوبی برای ما نبود و می توان گفت اعتبارات بیش از اندازه کم و در حد هیچ بود و کار کردن در بخش ورزش هم نیاز به پول دارد و تا پول نباشد نمی توان کار کرد ولی برخی از هیات ها از راه های مختلف تلاش کردند و دست روی دست نگذاشتند و کار کردند ولی برخی هیات ها مانند قبل انگیزه نداشتند و البته برخی از روسای هیات ها هم به درستی انتخاب نشده بودند که این موضوع باعث شد که آن ها عملکرد خوبی نداشته باشند. البته برخی از کم کاری های هیات ها به فدراسیون آن ها نیز برمی گردد، چرا که مشکلات مالی موجب شده بود که فعالیت در آن فدراسیون به خوبی انجام نشود که این شرایط، هیات ها را هم تحت تاثیر قرار داد.

 

**تا چه اندازه معتقد به استفاده از مدیران سیاسی در راس هیات ها هستید؟

 

ما باتوجه به چند هدف از مدیران سیاسی در دوران های قبلی استفاده می کردیم؛ بالاخره آن مدیر یکسری توانایی ها در بخش مدیریتی داشت که می توانست بخش ورزشی را هم مدیریت کند، ضمن این که به دلیل مشکلات مالی ای که همیشه وجود داشت ما به دنبال این بودیم تا با استفاده از این مدیران، آن ها بتوانند از ارتباطات و کانال هایی که وجود دارد، استفاده و مشکلات را حل کنند و بهره آن به ورزش برسد. به هر حال ما به دلیل استفاده از توانمندی ها و تجارب مدیران سیاسی و بهره بردن از ارتباطات و تعاملات آن ها در بخش های درآمدی، از چنین مدیرانی استفاده می کنیم. البته در دوره جدید سعی مان بیشتر این است که از افراد فنی، تحصیل کرده، با تجربه و کاری در حوزه ورزش استفاده کنیم. وقتی در یک رشته ورزشی ضعف و کمبود باشد، مدیرکل باید پاسخگو باشد و به همین دلیل مدیرکل به دنبال این است که نفراتی انتخاب شوند که بیشتر به ورزشکار و آن رشته ورزشی کمک کنند، پس من به دنبال آن نیستم که از افراد ضعیف استفاده کنم و می خواهم افراد قوی روی کار بیایند تا گوشه ای از کار را به دست بگیرند. من در انتخاب روسای هیات ها هیچ وقت نظرم را به کسی تحمیل نمی کنم ولی دیدگاه های کارشناسی و مدیریتی ام را بیان می کنم و اعتقادم بر این است که ما هم باید در انتخاب روسای هیات ها ورود کنیم.

 

**باتوجه به لزوم ارتباط گسترده میان آموزش و پرورش و اداره کل ورزش و جوانان، برنامه شما برای تعامل بیشتر و استعدادیابی از این طریق چیست؟

 

دکتر مقتدایی خودش بسیار ورزشی است و بسیار جدی تر از ما برخی مسایل را دنبال می کند که از او تشکر می کنم. کاری که با نظر دکتر مقتدایی اتفاق افتاد این بود که مدتی پیش جلسه ای با حضور مقتدایی و معاونش، من و معاونم و مدیرکل آموزش و پرورش و معاون تربیت بدنی و تندرستی آن برگزار شد و در این جلسه مبنا بر این شد که در آموزشگاه ها در زمینه ورزش با توجه به ضرورت هایی که وجود دارد، بیشتر و بهتر کار کنیم. به هر حال نمی توان ادارات ورزش و جوانان و آموزش و پرورش را از هم جدا کرد و در واقع به یکدیگر متصل هستند و خوراک ما در حقیقت توسط آموزش و پرورش تامین می شود و آن استعدادهایی که ما باید کشف کنیم در این اداره است. سال هایی که ورزش خوزستان پیشرفت کرده است به این دلیل بود که روی آموزش و پرورش خیلی سرمایه گذاری می شد. به هر حال در جلسه ای که برگزار شد، مقتدایی، اهمیت آموزش و پرورش و ورزش آن و همچنین کارهایی که باید انجام شود را گوشزد کرد و قرار بر این شد، یکسری مسابقات در آن رشته ها که آموزش و پرورش در حال حاضر مجاز به فعالیت در آن ها است، برگزار شود که در این راستا هیات های استانی و شهرستانی کمک خواهند داد تا استعدادیابی هم صورت بگیرد که این اقدام می تواند نتیجه بسیار خوبی داشته باشد. به هر حال بخشی از طرح برگزاری این مسابقات نوشته شده است و باید از نظرات سایر دوستان هم استفاده کنیم تا این طرح کامل اجرا شود.

 

**باتوجه به این که شهرداری ها نیز نقش مهم و موثری در پیشرفت ورزش دارند، ارتباط اداره کل ورزش با این ارگان تا چه اندازه است و چه انتظاری از آن ها دارید؟

 

یکی از وظایف شهرداری کمک به ورزش و کار فرهنگی و در کل کمک به ورزش و جوانان است. شهرداری می خواهد کار عمومی انجام دهد و در واقع عام المنفعه است. ما هم می خواهیم چنین کاری انجام دهیم و می توان گفت در بخشی، ما و شهرداری شبیه به هم کار می کنیم. شهرداری اهواز یکسری کارها برای ورزش انجام می دهد ولی در برخی موارد شاید آن همکاری لازم را با ما نداشته باشد، البته در این زمینه تعاملاتی در حال برقرار شدن است و عدم همکاری‌ها در حال کمرنگ شدن می باشد. به هر حال انتظار داریم که شهرداری بداند کار ما هم مانند آن ها، عام المنفعه است و با ما مشارکت داشته باشد.

 

**چه برنامه ای برای حمایت مالی از ورزشکارانی که قرار است به مسابقات آسیایی و جهانی پیش رو اعزام شوند، دارید؟

 

ما در حال انجام کارهایی هستیم تا حداقل در آینده‌ی نزدیک از ورزشکارانی که در سطح آسیا و جهان مقام آورده اند و نزدیک به 24 نفر هستند و البته داور و مربی هم در بین این نفرات هست، با حضور استاندار تقدیر کنیم و قطعا طی یکی دو هفته آینده این مراسم برگزار می شود. به هر حال امیدوارم مشکلات مالی برطرف شود تا بتوانیم مراسم تجلیل از قهرمانان را هم ادامه بدهیم و به صورت کلی در پایان سال آن را برگزار کنیم. همچنین می خواهیم از آن ورزشکارانی که قرار است به رقابت های آسیایی پیش رو اعزام شوند، تجلیل کنیم که البته می خواهیم این مراسم را یکی دو ماه پیش از اعزام این نفرات برگزار کنیم تا روحیه و انگیزه ای به این ملی پوشان استان داده باشیم و قطعا از آن ورزشکارانی که در مسابقات آسیایی مدال کسب کنند نیز به صورت ویژه تقدیر خواهیم کرد.

 

** و صحبت پایانی...

 

بخشی از مشکلات و کمبودهایی که می توانستم به آن اشاره کنم را گفتم تا وضعیت فعلی ورزش و جوانان استان را ترسیم کرده باشم، ضمن این که برنامه و طرح های مختلفی هم برای ورزش استان داریم که برخی از آن ها کلید خورده و اجرا شده اند و این در حالی است که مشکلات و کمبودهای مالی بسیار شدیدی داریم ولی بسیار مصمم، امیدوار و با برنامه کارمان را ادامه می دهیم. مجلس برخلاف سال های گذشته، برای سال 93 تصویب کرده است که دستگاه ها و وزارتخانه ها می توانند به چهار پنج دستگاه کمک دهند که یکی از این دستگاه ها، ورزش و جوانان است، یعنی دستگاه ها این اجازه را دارند که به ورزش و جوانان کمک کنند، لذا باتوجه به این مصوبه و حمایت های مجدانه استاندار، به اصلاح، رشد و ارتقا جایگاه ورزش و جوانان استان بسیار امیدوارم. ما با حمایت های استاندار است که می توانیم به آینده ورزش استان امیدوار باشیم و از وی بابت تمام حمایت هایی که تاکنون از ورزش استان داشته است، تشکر می کنیم و از تمام کسانی که قلب شان برای پیشرفت و سعادت جوانان خوزستانی می تپد درخواست کمک دارم و از پیشکسوتان عرصه ورزش هم دعوت به همکاری می کنم.

 

 کدخبرنگار: 17028


انتهای پیام
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد