سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

معرفی مکان های دیدنی و گردشگری در خوزستان



خوزستان با آب و هوای دل انگیز و وجود چشم اندازها و رویشگاه های طبیعی و آثار تاریخی کهن، یکی از مهم ترین و غنی ترین استان های کشور از نظر برخورداری از جاذبه های گردشگری است به طوری که هر ساله پذیرای بیش از 4 میلیون مهمان نوروزی است. 
    ویژگی های آب و هوایی، بهار زودهنگام و دلپذیری طبیعت، مردم خونگرم و مهمان نواز و آثار باستانی و تاریخی با قدمت چند هزار ساله از جمله جاذبه هایی است که گردشگران را در ایام تعطیلات نوروزی به سوی خود فرا می خواند. 

خوزستان-لالی- لللر lallar


    شاید وقتی اسمی از خوزستان به زبان بیاید، تداعی کننده سرزمینی گرم، دارای نخل و مردمانی با چهره ای آفتاب سوخته باشد اما دعوت به دیدن قله کوه های پوشیده از برف ایذه، دامنه های سرسبز اطراف این شهر، نرگس زارهای وسیع بهبهان و دشت لاله های واژگون مسجدسلیمان آنها را با ویژگی های منحصر به فرد طبیعت خوزستان آشنا می سازد.

و ما دشت نرگسی دیدیم که نگو!  عکاس:آرش نور آقایی     http://nooraghayee.com

 وجود ارتفاعات بلند و برفگیر، جنگل های سرسبز بلوط، آبشارها و مناظر زیبای طبیعی، جاری بودن رودخانه های کرخه، کارون، مارون، زهره، دز و ده ها رود روان که از دیرباز زیستگاه اقوام ایرانی و مهد تمدن کشت و کار این استان زرخیز بوده است

 رودخانه پرپیچ و تاب کارون که بر پهنه دشت وسیع خوزستان واقع است جلوه ای منحصر به فرد در طبیعت خوزستان دارد. خشکسالی و کم آبی اخیر این رود عظیم و ایجاد جزایر سنگی و پرواز پرنده ها در این جزایر، زیبایی ویژه به کارون داده است. در ساحل کارون قایقرانان با قایق های کوچک خود و لنج های چوبی در اروندکنار هر ساله مسافران نوروزی را در دل این رودها می برند تا از عظمت و زیبایی آنها دیدن کنند. 

 تالاب بین المللی شادگان، تالاب میانگیران ایذه، بامدژ اهواز و هورالعظیم، چشمه های آب معدنی گراب و گلگیر، خوزستان را به یکی از مهم ترین مکان های گردشگری کشور تبدیل کرده است.

  

علاوه بر این تمدن و آثار بر جای مانده از حکومت عیلامیان در شوش، اشکانیان در مسجدسلیمان، ساسانیان در شوشتر، دزفول و بهبهان و رامهرمز و تمدن دوره اسلامی در نقاط مختلف خوزستان به همراه اماکن مذهبی و بقعه های متبرکه از جمله شوش دانیال(نبی دانیال) همگی گویای تاریخ ارزنده و پربار این سرزمین کهن است.

 مناطق عملیاتی دفاع مقدس در جنوب خرمشهر، آبادان، شهدای مشهد شلمچه، یادمان شهدای اروندکنار، شهدای هویزه و چزابه محل تجدید خاطره همه آنانی است که از تمام نقاط کشور 8 سال مردانه جنگیدند تا از خاک میهن و از نوامیس و شرف ملت دفاع و از ورود متجاوزان جلوگیری کنند و هم اکنون خوزستان همه ساله پذیرای میلیون ها زائر راهیان نور و مسافران نوروزی در ایام عید است. 
    ایذه شهرستانی واقع در شمال خوزستان که مرکز ایلات آیاپیر در دوره عیلامیان بوده، یکی از موزه های بی نظیر سنگ نگاره ایران و جهان محسوب می شود. اشکفت سلمان در جنوب ایذه، کول فرح واقع در 8 کیلومتری شمال شرق دشت ایذه و شیرهای سنگی یادمانی از شجاعان بختیاری از جمله آثار دیدنی این شهرستان است. 

بزرگ ترین مجموعه نقش ها در شرق ایذه و در نزدیکی روستای «کول فرح» واقع است. این مجموعه شامل یک کتیبه به خط و زبان عیلامی نو و نقش خود هانی است که در آن، هانی از فتوحاتش در کنار رود کارون برای آرام کردن شورشیان سخن گفته است.

    بهبهان در جنوب شرقی خوزستان با بافتی زیبا و کهن آثاری همچون شهر ارجان یادمان دوره عیلامی، پل ساسانی خیرآباد یادمان دوره پیش از اسلام، آتشکده خیرآباد و کاروانسرای دژ مهتابی را در خود جای داده است. قدیمی ترین پل جهان که هنوز تردد بر روی آن صورت می گیرد و یادگار دوره ساسانی است نیز در دزفول قرار دارد.
    بازار قدیم دزفول از کانون های اصلی و مورد توجه گردشگران و مسافران نوروزی در خوزستان محسوب می شود.
    آرامگاه یعقوب لیث، آستانه سبزقبا، بقعه رودبند و بقعه محمد بن جعفر طیار، حمام کرناسیان و آسیاب های کهن در بستر رودخانه دز از آثار دیدنی دزفول است. شوش در شمال غربی خوزستان، شهری است با قدمت چند هزار ساله که تاریخ، نام آن را به عنوان نخستین خاستگاه شهرنشینی در ایران به ثبت رسانده است.
     این شهر حدود2400 سال مرکز و پایتخت دو امپراطوری بزرگ و تمدن عیلام و هخامنشی بوده و مقبره دانیال نبی(ع)، قلعه شوش، شهر شاهی کاخ شاوور و معبد باستانی چغازنبیل با قدمت 3000 ساله از مهم ترین آثار این شهرستان به شمار می آیند.

چغازنبیل

شوشتر، شهر سازه های آبی و گنجینه های مهندسی آب ایران باستان در خوزستان، آسیاب ها و آبشارهای آن در کنار بافت قدیمی خاص با محله ها و خانه های قدیمی نیز گواه تاریخ کهن این سرزمین است. 

 مسجدسلیمان نیز نخستین شهر پارسی در خوزستان و جنوب غرب ایران است. این شهر را همه با نام تاسیسات نفتی می شناسند. نخستین چاه نفت ایران و خاورمیانه، صفه سرمسجد و آتشکده آن از جمله آثار تاریخی این شهر هستند. خوزستان در بخش جاذبه های تاریخی با برخورداری پیشینه ای غنی از تمدن های باستانی ایران زمین، جایگاه خاصی دارد که بازدیدکنندگان علاقه مند به این جاذبه ها را به گرمی پذیرا است.

روزنامه جام جم



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد