سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



گروه تروریستی داعش از تمامی نیروها و عناصر وابسته اش در عراق خواست خاک این کشور را ترک کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 
گروه تروریستی داعش از تمامی نیروها و عناصر وابسته اش در عراق خواست خاک این کشور را ترک کنند.
به گزارش «انتخاب»، گروه داعش در بیانیه ای که به تاریخ سه شنبه‌ بر روی صحفه فیسبوک خود صادر کرده، اعلام کرده است با توجه به آمادگی ها و لشکرکشی های گسترده نیروهای عراقی و شمار بسیار زیاد افراد داوطلب مجهز به اسلحه و جنگ افزار برای جنگیدن و فروپاشی روحیه این سازمان ( داعش) ،‌ گزینه دیگری غیر از خارج شدن از عراق و یا مرگ باقی نماینده است.به گزارش خبرگزاری عراقی آوان نیوز، در ادامه بیانیه داعش تاکید شده است براین اساس تشکیلات ( تروریستی ) داعش تصمیم گرفت گزینه بهتر یعنی خارج شدن از عراق و برخی دیگر از مناطق جهان را برگزیند. داعش به دیگر مناطقی که قرار است از آن خارج شود اشاره ای نکرده است .
شایان ذکر است گروه تروریستی داعش همزمان با پیشروی ارتش عراق و افزایش شمار داوطلبان جنگیدن با این گروه ، در روزهای اخیر تلفات و خسارت های سنگینی را متحمل شده است .



ادعای رویترز:
عباس عراقچی٬ عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پایان مذاکرات روز سه‌شنبه فضای گفت‌وگوها را مثبت و جدی ارزیابی کرد، اما گفت که همچنان فاصله زیادی تا دستیابی به توافق وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رویترز نوشت: منابع خبری احتمال می‌دهند ایران بخواهد مذاکرات اتمی برای دستیابی به توافق نهایی را تا بعد از ۲۰ ژوئیه و از طریق درخواست تمدید مهلت ادامه دهد. طرفین یکدیگر را دعوت به "واقع‌گرایی" کرده‌اند. 

به گزارش «انتخاب»، ایران و شش قدرت جهانی مذاکرات اتمی را در وین٬ پایتخت اتریش روز سه‌شنبه  از سر گرفتند. هدف از این مذاکرات فراهم آوردن مقدمات دستیابی به توافق جامع نهایی‌بر سر پرونده اتمی ایران است. توافق موقت اولیه در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ شکل گرفت.
طرفین در تلاش‌اند تا در موعد مقرر به توافق نهایی دست یابند. اگرچه این تاریخ می‌تواند تا شش ماه تمدید شود اما دست نیافتن به توافق در ژوئیه روند مذاکرات را با چالش‌های بیش‌تری رو به رو خواهد کرد و می‌تواند خاورمیانه‌ی درگیر تنش و ناآرامی را به مرز ناآرامی‌های بیش‌تری برساند.
این دور از مذاکرات قرار است تا روز جمعه که برابر است تا بیستم ژوئیه، در جریان باشد. عباس عراقچی٬ عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پایان مذاکرات روز سه‌شنبه فضای گفت‌وگوها را مثبت و جدی ارزیابی کرد، اما گفت که همچنان فاصله زیادی تا دستیابی به توافق وجود دارد.
بنا بر آن‌چه منابع دیپلماتیک به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، احتمال آن‌که ایران در پی تمدید مهلت دستیابی به توافق نهایی بر آید رو به افزایش است. با این‌همه مقامات غربی اصرار دارند که در مذاکرات همچنان بر تاریخ ۲۰ ژوئیه تمرکز شود.هر گونه تمدید مهلت توافق و مدت آن، نیازمند توافق همه طرف‌های درگیر است. به گفته یک دیپلمات غربی، اگر تمدیدی هم صورت گیرد تنها برای چند هفته خواهد بود.
به گفته وی اگر طرف‌های مذاکرات در مسیر دستیابی به توافق باشند به شش ماه مهلت بیش‌تر که حداکثر زمان تمدید است و در توافق اولیه به آن اشاره شده نیاز نیست. رویترز می‌نویسد برخی نیز اعتقاد دارند که صحبت از تمدید مهلت به آخرین روزها یا ساعات سپرده خواهد شد




سرلشکر فیروزآبادی:
رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به مسائل مطرح شده درباره همکاری ایران و آمریکا در برخورد با داعش، گفت: همکاری ایران و آمریکا هرگز اتفاق نخواهد افتاد و اصلاً معنا ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به مسائل مطرح شده درباره همکاری ایران و آمریکا در برخورد با داعش، گفت: همکاری ایران و آمریکا هرگز اتفاق نخواهد افتاد و اصلاً معنا ندارد.

به گزارش «انتخاب»، سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی که برای شرکت در مراسم ختم پدر همسر سردار جعفری در مسجد قدس حضور یافته بود،‌ در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: گروهک تروریستی داعش خودش تخم دو زرده‌ای است که خانم کلینتون آن را در منطقه کاشت.

وی افزود: آمریکا با جمع کردن کشورهایی به اسم دوستان سوریه، پول‌هایی جمع کرد و زمینه‌سازی کرد تا تکفیری‌ها بتوانند جوان‌های بی‌اطلاع مسلمان را به سمت منطقه بکشاند و تحت کنترل فرماندهان بعثی و فرار کرده از ارتش عراق قرار دهد؛ کسانی که در گذشته در جنگ شکست خورده‌اند و اکنون جوانان 18 تا 20 ساله را با پول برخی از کشورهای منطقه بسیج کرده‌اند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح افزود: طرح داعش یک طرح اسرائیلی - آمریکایی است و جهت ایجاد حاشیه امن برای صهیونیست‌ها در منطقه است. حرکت اخیر آنها در واقع عکس‌العملی بود به پیروزی بشار اسد و حضور عظیم مردم سوریه در انتخابات و همین‌طور پیروزی انقلابیون در عراق که اکثریت کرسی‌های مجلس را توانستند بدست آورند.

به نوشته ی ایسنا، فیروزآبادی تصریح کرد:‌ البته آنچه از سوی داعش انجام شده، یک عملیات شجاعانه نیست، بلکه سازشی است که از قبل طراحی شده و منجر به این شد که وقتی آنها وارد مرزهای نینوا شدند مقامات وابسته به آنها سلاح‌ها را زمین گذاشتند و نینوا را به داعش تحویل دادند و نیروهای جوان نیز از آن جهت که تفکر حاکم بر داعش تفکر جاهلیت بنی‌امیه است و خودشان هم به این افتخار می‌کنند با همین تفکر با مسلمین برخورد می‌کنند.

وی با بیان اینکه "روش جنگی داعش هوچی‌گری است نه جنگ"، خاطرنشان کرد: آنها با تحریک کردن برخی افراد و استفاده از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف، هو و جنجال می‌کنند و می‌گویند چه کردیم و اینجا و آنجا را گرفتیم و در مردم ترس و وحشت ایجاد می‌کنند. این حرکت نسنجیده و از روی عصبانیت داعش موجب شد که رهبران مذهبی و رهبران سیاسی عراق و ملت عراق متحد شوند و توانستند اختلافات جزئی را کنار بگذارند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: ملت عراق برای ایستادن در برابر جریانی که از سوی آمریکا و اسرائیل حمایت می‌شود و سلاح‌های زیادی در اختیارشان است نیاز به سرمایه‌گذاری قوی انسانی و معنوی دارد.

وی در پاسخ به اینکه "آیا از سوی ایران نیروهایی به عراق اعزام شده‌اند یا نه؟" گفت: از ایران نیرویی اعزام نمی‌شود و نیازی هم نیست. پس از حکم جهادی که از سوی آیت‌الله سیستانی اعلام شد و رهبر اهل سنت نیز اعلام کرد که رهبر ما آیت‌الله سیستانی است، مردم برای پیوستن به ارتش عراق هجوم آوردند و اکنون نیروها به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ نیروهایی که برای جنگ با داعش اعزام می‌شوند، نیروهایی که برای آموزش فرستاده می‌شوند و نیروهایی که به آنها گفته‌اند به خانه‌هایتان بروید و اگر نیازی شد صدایتان می‌کنیم.

فیروزآبادی در برابر پرسشی درباره تذکر اخیرش به رسانه‌های وابسته به نیروهای مسلح، و این پرسش که "تذکر شما به کدامیک از رسانه‌ها بود؟"، پاسخ داد: من تنها به رسانه‌های نیروهای مسلح تذکر ندادم بلکه به همه رسانه‌ها تذکر دادم و بحث من بحث راهبردی بود که رسانه‌ها نگاه راهبردی داشته باشند و اصول اصلی نظام و انقلاب را تحت تعقیب قرار دهند. مقام معظم رهبری نیز در 14 خرداد بر این مسأله تاکید فرمودند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پایان اظهار کرد: من به خاطر اینکه نگویند سیاسی صحبت کرده‌ام، رسانه‌های نیروهای مسلح را هم گفتم که اگر تخلفاتی دارند، رفع نکنند، برخورد می‌کنیم اما خوشبختانه پس از این تذکر مقامات سپاه اقدامات جدی برای اصلاح امور رسانه‌ای انجام دادند و من راضی‌ام. 



تصویر/ بازداشت افسر عربستانی در عراق

     
رهیاب نیوز :رسانه‌های عراقی از بازداشت یک افسر عربستانی وابسته به نیروهای سپر جزیره در خاک این کشور خبر دادند.

 





منبع: باشگاه خبرنگاران



جنگنده‌های اف ۱۸ آمریکا پروازهای شناسایی خود بر فراز خاک عراق را از ناو هواپیمابر جورج بوش مستقر در خلیج فارس آغاز کرده‌اند.
تسنیم: جنگنده‌های اف ۱۸ آمریکا پروازهای شناسایی خود بر فراز خاک عراق را از ناو هواپیمابر جورج بوش مستقر در خلیج فارس آغاز کرده‌اند.
به گزارش فاکس نیوز، منابع آگاه پنتاگون اعلام کردند، یکی از اهداف آغاز پروازهای شناسایی جنگنده‌های آمریکا بر فراز خاک عراق نشان دادن تعهد واشنگتن برای اجرای اقدام قاطع و موثر برای حل و فصل بحران عراق خواهد بود.
بر اساس این گزارش، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در شرایط کنونی گزینه‌های مختلفی را برای کمک به دولت عراق در زمینه مقابله با نیروهای تکفیری داعش در نظر گرفته که افزایش کمک‌ها برای تقویت نیروهای امنیتی عراق یکی از مهمترین گزینه‌ها به شمار می‌رود.
یکی از گزینه‌های اصلی کاخ سفید اعزام 100 نیروی ویژه به منطقه است تا به مقام‌های عراقی برای فعالیت‌های اطلاعاتی کمک کنند. پس از اقدامات اخیر داعش شرایط و اوضاع در عراق به شدت بحرانی شده است.



کمک‌گیری اوباما از ایران در حل بحران عراق؛
ویلیام کوهن، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا، می‌گوید: «در صورتی که ایران نقش سازنده خود را در ایجاد تغییرات سیاسی نشان ندهد، من گفت‌وگوها با ایران را غیرسازنده می‌دانم و سبب می‌شود امارات متحده عربی، سعودی‌ها و دیگران که این وضعیت را برای خود بسیار تهدیدآمیز می‌دانند، سرخورده و دلسرد شوند.»
سرویس سیاسی «فردا»؛ رفتار دوگانه آمریکا در قبال تروریست و تقسیم بندی تروریست خوب و بد در سیاست خارجی این کشور سبب شده تا انتقادات نسبت به عملکرد کاخ سفید بیشتر شود. آمریکایی‌ها درحالی مواضع مبهم و دوگانه‌ای در زمینه تحولات عراق از خود نشان می دهند که پیش از این با عراق قرارداد همکاری نظامی منعقد کرده بودند اما به بهانه اینکه منشاء تحرکات داعش اختلافات شیعه و سنتی است به طور مستقیم در این زمینه ورود نکردند.

این رویکرد آمریکا نسبت به تحولات عراق البته از یک تجربه تاریخی نشات می گیرد؛ تجربه‌ای که آمریکایی‌ها از جنگ با طالبان در افغانستان بدست آوردند و رویکرد جدید آمریکا این است که حتی الامکان در منازعات به طور مستقیم ورود پیدا نکند و در هر درگیری منافع خود را بیشتر لحاظ کند. در این زمینه نیز داعش در ابتدا به عنوان یکی از ابزارهای جنگ نیابتی آمریکا در سوریه علیه دولت بشار اسد مورد استفاده قرار گرفت اما تروریزم نشان داده که هیچگاه قابل اعتماد نیست و اینک طغیان کرده و پاچه صاحب خود را گرفته است.

آمریکایی‌ها البته در این میان منفعت خود را در اتخاذ مواضع مبهم در این زمینه می‌بینند و تلاش دارند حوادث عراق را جنگ طایفه‌ای شیعه و سنی قلمداد کنند واز این نظر در برابر حمایت از سنی‌های عراق امتیازات لازم را از نوری المالکی بگیرند.

موضوع درخواستی که گفته می‌شود آمریکایی‌ها در خلال مذاکرات از ایران در مورد تحولات عراق کرده اند نیز مساله تازه‌ای است. آمریکایی‌ها در سخنان خود گفته اند که برای ثبات منطقه آمریکا و ایران به یکدیگر نیاز دارند.

پایگاه اینترنتی بلومبرگ 18 ژوئن 2014 (۲۸ خرداد) در مقاله‌ای به تحولات عراق و سیاست‌های دولت اوباما در قبال نقش‌آفرینی‌های آمریکا برای ایجاد ثبات در این کشور پرداخت و نوشت: تلاش دولت اوباما برای طلب کمک از ایران به‌منظور مقابله با ستیزه‌جویان سنی در عراق ممکن است متحدان منطقه‌ای آمریکا را ناخرسند کند و خطر واکنش‌ سیاسی داخلی را در پی داشته باشد.

آمریکا بحث عراق را در دیدار مقامات آمریکایی و ایرانی در حاشیه گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین مطرح کرد. یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، این موضوع را مطرح کرد. تماس‌ها ممکن است راه را برای نخستین همکاری امنیتی منطقه‌ای پس از کمک ایران به آمریکا در مورد طالبان بعد از حملات یازدهم سپتامبر 2001، باز کند. دولت اوباما تمایل دارد که بررسی کند آیا ایران که روابط نزدیکی با دولت شیعه عراق دارد، از تغییرات سیاسی به‌منظور تضعیف شبه‌نظامیان سنی که یکپارچگی عراق را تهدید می‌کنند، حمایت می‌کند یا خیر.

در ادامه مقاله آمده است: آمریکا تلاش می‌کند نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق را به اتخاذ رویکردی فراگیرتر در دولت خود ترغیب کند. سنی‌ها و کردها در دولت نوری مالکی از حقوق خود به‌عنوان اقلیت، رضایت چندانی ندارند. ویلیام کوهن، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا، می‌گوید: «در صورتی که ایران نقش سازنده خود را در ایجاد تغییرات سیاسی نشان ندهد، من گفت‌وگوها با ایران را غیرسازنده می‌دانم و سبب می‌شود امارات متحده عربی، سعودی‌ها و دیگران که این وضعیت را برای خود بسیار تهدیدآمیز می‌دانند، سرخورده و دلسرد شوند.»

در پایان مقاله آمده است: اوباما هفته گذشته گفت که وی به دنبال شواهدی است که نشان دهد مالکی با ریشه‌های این بحران پیش از حملات هوایی و سایر حمایت‌های آمریکا مقابله می‌کند. اوباما در این رابطه با گروه امنیت ملی خود از جمله چاک هگل، وزیر دفاع، جان کری، وزیر خارجه و ژنرال مارتین دمپسی، رئیس‌ ستاد مشترک ارتش، دیدار کرد. حمله گروه داعش با حمایت سنی‌های سرخورده عراق، این خطر را در پی دارد که این کشور به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان، در باتلاق جنگ داخلی فرقه‌ای فرو رود و وضعیتی شبیه سوریه پیدا کند.

دیوید کورترایت، مدیر مطالعات سیاسی در مؤسسه مطالعات صلح بین‌المللی کراک در دانشگاه نوتردام می‌گوید: «در مقابل، اهداف راهبردی آمریکا برای حفظ توازن و ثبات حاکمیت در عراق و مقابله با نیروهای سنی افراط‌گرا سبب ظهور منافع مشترک آمریکا با ایران شده است... احمقانه است که از این همگرایی‌های منافع به منظور حل‌وفصل مسئله بهره‌برداری نشود.» تریتا پارسی، رئیس شورای ملی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار، می‌گوید: «ایران و آمریکا در میانه دشمنی دیرینه خود به یکدیگر نیاز دارند و هر دو باید توانایی طرف مقابل در ایفای نقش ثبات‌بخش را تشخیص دهند.»




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد