سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



روزنامه ساندی‌تایمز از تهدیدهای عناصر گروه مسلح موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام(داعش) علیه انگلیس خبر داد و نوشت: این عناصر تهدید کرده‌اند پرچم خود را در لندن به اهتزاز درخواهند آورد.
به گزارش عماریون ، روزنامه ساندی تایمز در شماره امروز یکشنبه خود به نگرانی مسئولان انگلیس از بازگشت تروریستهای مستقر در خاورمیانه و تهدید آنان برای امنیت ملی این کشور پرداخت.
این روزنامه در گزارش خود با عنوان "پرچم سیاه جهاد را در لندن بر خواهیم افراشت"، نوشت: جنگجویان انگلیسی مسلح که برای جنگ به خاورمیانه رفتند، تهدید می کنند که خشونت را به خاک انگلیس خواهند کشانند. 
به نوشته ساندی تایمز، یکی از این جنگجویان که در زمینه هک کردن و سرقت اطلاعات در شبکه اینترنت فعالیت می کند، گفت: انتخابات انگلیس با خطر مواجه خواهد شد تا پرچم سیاه (گروه داعش) بر فراز داونینگ استریت به اهتزاز درآید.
یکی دیگر از این جنگجویان تهدید کرد: در صورت حمله آمریکا به افراد مسلح که قصد گسترش نفوذ خود در عراق را دارند، عملیاتی مشابه یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی انجام خواهند داد. 
ساندی تایمز نوشت: یک جنگجوی انگلیسی دیگر نیز به نوبه خود تهدید کرد که پس از بازگشت خاورمیانه به انگلیس، غیرمسلمانان این کشور را هدف قرار خواهد داد.این سه جنگجو جزء صدها تبعه خارجی فعال در گروه داعش هستند.
پیش بینی می شود که وزارت کشور انگلیس گروه داعش را به خاطر دریافت اطلاعاتی درخصوص اقدام این گروه در سربریدن، غارت و آدم ربایی به عنوان سازمان خارج از قانون معرفی نماید.شبکه اجتماعی توییتر در اینترنت دیروز صحفه های برخی از اعضای داعش در انگلیس را بست.


کد خبر: ۱۹۴۱۲۵
۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵

فرارو-
 یک کارشناس مسائل خاورمیانه درباره امکان تجزیه عراق و نقش کردها گفت: «البته کردها به دنبال اهداف خود هستند ولی موضوع این است که اگر شرایط بحرانی در منطقه پیش بیاید به نفع کردها نخواهد بود که این تجزیه روی دهد.»
روز پنجشنبه پس از آنکه نیروهای دولتی عراق از ترس حمله داعش پست های خود را ترک کردند، پیش مرگ های کرد، کنترل کامل شهر کرکوک در شمال این کشور را به دست گرفتند.
در این میان برخی کارشناسان، کردهای اقلیم و پیش مرگ ها را متهم به نوعی سوء استفاده از وضعیت پدید آمده در عراق می کنند. به این معنی که آنها پیشاپیش به استقبال طرح تجزیه عراق به سه بخش کردنشین، شیعه نشین و سنی نشین رفته اند و اکنون در حال تثبیت مرزهای مد نظر خود برای آینده عراق تجزیه شده هستند.
دلیل این ادعا این است که پیش مرگ های کرد روز پنجشنبه برخی از مناطق در مندلی و خانقین را تصرف کردند که به هیچ وجه مورد تهدید داعش نبود و احتمال آن نیز نمی رفت اما در عوض این مناطق سالهای متمادی محل اختلاف کردها با دولت مرکزی چه در زمان حال و چه در زمان گذشته بود.
در این میان انتقاد مقامات و سیاستمداران اقلیم کردستان عراق از عدم درخواست نوری مالکی برای مشارکت نیروهای پیشمرگ اقلیم در مقابله با داعش بالا گرفته است.
اشواق جاف، یکی از اعضای فراکسیون همپیمانی کردستانی در پارلمان عراق گفته: در وضعیت بحرانی فعلی عراق، نوری مالکی نخست وزیر بدون توجه به توانایی نیروهای پیشمرگ اقلیم، برای مبارزه با داعش از کشورهای خارجی درخواست همکاری کرده است.
دکتر جعفر حق پناه کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با فرارو گفت: «مناطقی همچون خانقین از قدیم و حتی در زمان بعثی ها مورد مناقشه بوده و بعد از 2003 این مناقشه جدی تر شد. در این مناطق اقلیتی از کردها زندگی می کنند و به همین دلیل حکومت عراق از قبل در این باره ادعا داشته است.»
وی ادامه داد: «حاکمیت این مناطق از ابتدا به صورت متمرکز دست یک قوم نبوده و هم در کرکوک و هم در خانقین نمایندگانی از اعراب، کردها و شیعیان در شورای شهر آن وجود داشتند.»
این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: «اما اینکه کردها بخواهند احتمالا در این فضا سهم خواهی کنند یک تیغ دو لب است که می تواند هم به نفع آنها و هم به ضرر آنها تمام شود.»
وی ادامه داد: «فعلا به لحاظ تاکتیکی شرایط به نفع آنها است چون توانستند از این خلاء قدرت استفاده کنند و دولت مرکزی هم ضعیف است و هم محتاج کمک کردها است و اینها هم سازماندهی و انگیزه کافی را دارند که در مواردی از این دست به سرعت وارد عمل شوند.»
وی افزود: «اما اینکه این موضوع از منظر استراتژیک چقدر به نفع کردها است و چقدر در آینده می توانند از موهبت امنیت برخوردار شوند کاملا زیر سوال است و نخبگان کرد هم به این امر واقف هستند.»
این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: «لذا من فکر می کنم کردها در دراز مدت به سمت تعامل با شیعیان پیش بروند چراکه اصولا سرنوشت کردها و شیعیان در تعامل با هم شکل می گیرد و گرنه بازی باخت - باخت برای هر دو رقم خواهد خورد.»حق پناه در پاسخ به این سوال که آیا با این تفاسیر کردها تا آنجا پیش نخواهند رفت که عراق به سه قسمت کردنشین، شیعه نشین و سنی نشین تقسیم شود؟، گفت: «البته کردها صرفا به دنبال اهداف خود هستند ولی موضوع این است که اگر شرایط بحرانی در منطقه پیش بیاید به نفع کردها نخواهد بود که این تجزیه روی دهد.»
وی ادامه داد: «البته از قبل کردها در منطقه اقلیم کردستان عملا به صورت دولت مستقل عمل می کردند و صرفا در دو موضوع سیاست خارجی و امنیت و دفاع ملی تابع دولت مرکزی بودند. لذا بحرانی که اکنون ایجاد شده صرفا کمک می کند که کردها در تعامل با دولت مرکزی در موضع برتر قرار بگیرند.»
حق پناه درباره امکان برخورد نظامی داعش و کردهای عراق گفت: «در حال حاضر اولویت داعش مناطق کرد نشین نیست، بلکه اولویت آنها زمین زدن دولت شیعی عراق است و لذا قصد دارند به سمت جنوب و بغداد پیشروی کنند که به لحاظ استراتژیک بسیار اهمیت دارد. البته به دلیل خصلت جاه طلبانه ای که گروه داعش دارد دیر یا زود و در صورت تسلط بر سایر مناطق با کردها نیز رود رو خواهند شد.»
حق پناه درباره امکان مقابله کردها با داعش در مناق غیرکردنشین گفت: «مقابله کردها با داعش در مناطق غیرکردنشین به دو متغیر ارتباط دارد. متغیر اول نوع تعامل کردها با دولت مرکزی و درخواست نوری المالکی از کردها برای مقابله با داعش است که در این صورت مالکی باید امتیازاتی از جمله در موضوع بحث صادرات نفت به کردها بدهد که به همین دلیل تاکنون چنین درخواستی مطرح نشده است.»
وی افزود: «متغیر دوم به مناسبات کردها با کشورهای منطقه و درخواست سایر کشورها بازمی گردد که مهم ترین آنها ترکیه و البته ایران است. ایران همیشه به عنوان کشوری که واسط بوده تا کردها و شیعیان را با هم متحد کند عمل کرده است و شاید در این موضوع هم این اتفاق روی دهد که در این صورت بر رفتار کردها علیه داعش تاثیر مثبت خواهد داشت.»



فارن پالسی گزارش داد
کد

خبر: ۱۹۴۰۸۶فرارو- اول کریمه و حالا عراق. چرا جامعه اطلاعاتی 50 میلیارد دلاری آمریکا همچنان غافلگیر می شود؟

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از فارن پالسی، مقامات سابق و فعلی آمریکا می گویند زمانیکه داعش دو شهر مهم عراق را تصرف کرد و موجب فرار نیروهای دفاعی عراق شد، آژانس های اطلاعاتی آمریکا غافلگیر شدند. با توجه به اینکه نیروهای آمریکایی مدت ها پیش این کشور را ترک کرده بودند، واشنگتن جاسوسان داخلی یا نظارتی که از راه هوایی امکان پیش بینی زمان و مکان حملات گروه های جهادی را فراهم کرد را از دست داد.

سرعت و سهولت نیروهای آموزش دیده و مجهز داعش در تصرف موصل و تکریت، تردیدهای بسیاری را در مورد توانایی آژانس های اطلاعاتی آمریکا در تشخیص زمان حمله بعدی داعش به وجود آورده و این مسئله در شرایطی که گروه های تندرو در حال نزدیک شدن به بغداد هستند، نگران کننده است. 

این مسئله یادآور اشتباه اخیر سرویس اطلاعات در ماه فوریه است، زمانیکه آژانس های جاسوسی آمریکا نتوانستند حمله روسیه به کریمه را پیش بینی کنند. هر دوی این اتفاقات باعث می شود این سوال مطرح شود که آیا ده ها میلیارد دلاری که سالانه صرف نظارت بر مناطق مهم جهان می شود، ارزشش را دارد و این جاسوسان با چه اتفاق دیگری غافلگیر خواهند شد؟

سیا هنوز در سفارت آمریکا در بغداد حضور دارد اما به گفته مقامات سابق و فعلی آمریکا، این آژانس به طور گسترده ای فعالیت شبکه های جاسوسی در داخل این کشور را پس از خروج نیروهای آمریکایی در دسامبر 2011 متوقف کرده است. دلیل عمده این مسئله این است که فرماندهی مشترک عملیات ویژه آمریکا بر اقدمات شبه نظامیان عراقی نظارت داشت و با خروج کماندوهای این ستاد، آژانس های اطلاعاتی آمریکا مجبور شدند گروه هایی مانند داعش را از طریق تصاویر ماهواره ای و ره گیری ارتباطات-روش هایی که عملا بیهوده هستند- ردیابی کنند.

سیاست گذاران در واشنگتن و دیگر پایتخت های متحد آمریکا از قدرت واقعی این گروه آگاه نبوده و مطمئن نبودند که چگونه به آن واکنش نشان دهند. اواخر ماه می، چاک هگل، وزیر دفاع آمریکا با وزرای دفاع کشورهای عربی در اردن و عربستان دیدار کرد و طرفین پذیرفتند که داعش و دیگر گروه های تندرو در سوریه و عراق تهدیدی برای تمام منطقه هستند. اما در این نشست ها هیچ برنامه ای برای مقابله با این گروه ها ارائه نشد و هیچ نشانه ای وجود ندارد که نشان دهد آژانس های اطلاعاتی آمریکا نظارت بر جنگجویان داعش در عراق را افزایش داده اند.

با وجود آنکه طی سه سال اخیر مقامات آمریکایی ارزیابی کرده بودند که داعش آنقدر قدرتمند است که به صورت گام به گام با ارتش عراق پیش برود، هیچ نشانه ای از اینکه آژانس های اطلاعاتی آمریکایی دریافته باشند که داعش در آستانه حمله ای مهم و تصرف همزمان دو شهر مهم عراق است، وجود نداشته است.

به گفته یکی از مقامات آمریکایی، پس از حملات داعش به موصل و تکریت، آژانس های اطلاعاتی آمریکا تعداد تصاویر کیفیت بالای خود از ماهواره را افزایش دادند تا به یافتن محل استقرار نیروهای داعش کمک کنند اما مشخص نبود که آیا این اطلاعات به نیروهای عراقی مخابره می شود تا حملات هوایی را طرح ریزی کنند یا خیر.

ناتوانی این آژانس های اطلاعاتی در پیش بینی بحران های اخیر عراق به انتقادات در مورد عملکرد دولت اوباما در مدیریت دیگر بحران های جهانی، از جمله سوریه و اوکراین نیز دامن زده است. در مورد تصرف کریمه به دست روسیه که باز هم جاسوسان آمریکایی غافلگیر شدند و سیستم های پیچیده استراق سمع آژانس امنیت ملی آمریکا نیز کاربرد چندانی نداشت.

البته مسئولیت ناکامی در مقابله با داعش در عراق تنها متوجه سرویس های اطلاعاتی آمریکا نیست. زمانیکه نیروهای آمریکایی در این کشور مستقر بودند، یکی از موفق ترین سیستم های اطلاعاتی میدان نبرد تاریخ جنگ های آمریکا را در این کشور راه اندازی کردند. آژانس امنیت ملی تمام تماس های تلفنی، ایمیل ها یا پیام ها در عراق را کنترل می کرد اما در سال 2011 که نیروهای آمریکایی این کشور را ترک کردند، تمام این قدرت اطلاعاتی با آنها از عراق خارج شد و دولت عراق نتوانست توافقی که امکان حضور فیزیکی برخی نیروهای آمریکایی در عراق را تضمین می کرد را نهایی کند. 

آزاردهنده ترین دشمن ایران وآمریکا در تمام منطقه، با سرعت بالایی رو به پیشروی است. برخی خبرگزاری ها از اعزام نیروهای سپاه قدس به عراق برای کمک به دولت مالکی خبر می دهند و جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز روز پنج شنبه گفت که این گزارش ها را دیده اما نمی تواند آنها را تایید کند. کارنی در پاسخ به این سوال که آیا دولت اوباما به عراق هشدار خواهد داد که از همسایه خود کمک نگیرد، گفت: «فکر می کنم که این مسئله به دولت عراق مربوط می شود و دیدگاه ما این است که آنها باید تصمیمات محتاطانه ای در مورد چگونگی مقابله با تهدیدات داعش بگیرند.»

نگاهی به ریشه های تکفیر؛
امروزه وهابیت به عنوان یک فرقه ضاله وهابیت تکفیری و آل سعود به گونه‌ ای دست به تخریب اسلام ناب محمدی(ص) زده که سراسر دنیا با توجه به اعمال و رفتار این گروه افراطی، دین اسلام را به عنوان دینی خشک‌ و خشن که هیچ گونه انعطاف و مهربانی در آن وجود ندارد تلقی می‌کنند.
"عماریون"- حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی/ 



اشاره: 

امروزه وهابیت به عنوان یک فرقه ضاله وهابیت تکفیری و آل سعود به گونه‌ ای دست به تخریب اسلام ناب محمدی(ص) زده که سراسر دنیا با توجه به اعمال و رفتار این گروه افراطی، دین اسلام را به عنوان دینی خشک‌ و خشن که هیچ گونه انعطاف و مهربانی در آن وجود ندارد تلقی می‌کنند. مدعیان اسلامِ سلفِ صالح با اسامی و رنگ و لعاب دینی و مذهبی در قالب گروه ها و احزاب گوناگون و به صورت مسلحانه، این روزها با مردم مظلوم و بی دفاع سوریه و عراق و لبنان از شیعه و سنّی و یهودی و مسیحی، رفتاری انجام می دهند که روی جنایت کاران تاریخ از معاویه و یزید و حجّاج و ... و چنگیز و هیتلر و موسیلینی و صدام و ... را سفید کرده اند!. اُف و نفرین بر این تروریست های خبیث و حامیان سیاسی و مالی آنها همانند آمریکا و صهیونیسم و آل سعود.
از این رو بر تمامی مسمانان جهان است تا با جدا نمودن صفوف خود از این گروه ضالّه، ماهیت آن را در جهان افشا نمایند تا بر همگان واضح و روشن شود که وهابیت وصله ناهمگونی است که هرگز به اسلام ناب محمدی(ص) نخواهد چسبید. 

1- شیوه های تبلیغ وهابیت

حکّام وهابی آل‌سعود، از تمامی امکاناتی که از استخراج نفت و سائر درآمدها به دست می‌آورد، در راه تبلیغ حکومت و آیین منحرف وهابیت استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی آنان تلاش در معرفی رژیم سعودی به عنوان حکومتی هماهنگ با قرآن و سنت نبوی (ص) است؟!.
وهابیت در زمان حاضر از منابع مالی قابل توجهی برخوردار است که ناشی از قدرت نفت و ثروت فراوان کشور عربستان است و به اعتراف کشورهای صنعتی دنیا، وهابیت بر بیشترین و بزرگ‌ترین مخازن نفتی جهان تسلّط دارد، از آنجا که بیشترین تجمع وهابی‌ها در عربستان سعوی است، سرنوشت و منافع‌ بخش عمده‌ای از مردم عربستان با خاندان سعودی گرده خورده است.

جمعیت خاندان آل‌سعود که بیش از چهار هزار نفر هستند عمده مشاغل و پست‌های کلیدی را در سراسر کشور عربستان در دست دارند، از طرف دیگر هیچ قانونی در مقابل پادشاه که در مرکز وهابیت قرار دارد، وضع نشده است.
آل سعود با توسل به خشونت و زور، مردم را به پذیرفتن آموزه‌های فرقه وهابیت وادار کرده و تنها عدّه کمی از مسلمانان که اکثریت آن‌ها را شیعیان تشکیل می‌دهد، تسلیم نشده‌اند.
وهابی‌ها نسبت به آیین‌ها و شعائر مذهبی سخت‌گیری زیادی دارند و با تعمیر و ساختن قبور پیامبران، زیارت قبور اموات، توسل به اولیای الهی، نذر برای درگذشتگان، طلب شفاعت و بزرگداشت آن‌ها به طور جدی برخورد می‌کنند. تمامی کتاب‌ها، مجلات و سخنرانی خطیبان در مساجد، به ویژه مسجد ‌الحرام و مسجد‌ النبی(ص) که چاپ و منتشر می‌شود، درباره مباحث توحید و شرک، بدعت و نهی مردم در استفاده از دعا و توسل و شفاعت است.

اوج گسترش شعائر مذهبی وهابیت در موسم فریضه حج تمتع دیده می‌شود. به دلیل اهمیتی که مسئله حج در بین مسلمانان جهان دارد و حضور میلیونی مسلمان در این کشور، حاکمان سعودی وزارتخانه‌ای مستقل به نام «حج» تشکیل داده‌اند که وظیفه اساسی و مهم آن رسیدگی به مسائل حج و حجاج است.
تمامی علما و دانشمندان وهابی باید برای برگزاری مراسم آمادگی کامل داشته باشند و احکام و سؤالات شرعی حاجیان را بر اساس فرقه وهابیت پاسخ گویند.
البته اداره حرمین شریفین یعنی مکه و مدینه از وظایف عمده وزارت حج و شئونات اسلامی است. این وزارتخانه به طور منظم کتاب‌ها و مجلاتی برای معرفی مکان‌های تاریخی و اعمال مذهبی مسلمانان طبق مسلک وهابیت چاپ، منتشر و توزیع می‌کند.

وهابیون در عربستان برای نهادینه کردن مبانی فکری خود مراکز علمی متعددی تاسیس کرده‌آند که مهمترین وظایف آن‌ها آموزش‌های اسلامی‌، چاپ و توزیع قرآن و کتب اسلامی،‌ آموزش زبان عربی، کمک مالی به کشورها و اداره مؤسسات خیریه در سراسر جهان است که تمام هزینه‌های آن توسط آل‌سعود تأمین می‌شود.
حکّام وهابی آل‌سعود از تمامی امکاناتی که از استخراج نفت و سائر درآمدها به دست می‌آورد، در راه تبلیغ حکومت استبدادی سعودی و آیین منحرف وهابیت استفاده می‌کنند. 
یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مراکز فرهنگی- رسانه‌ای(رادیو، تلویزیون و مطبوعات) تلاش در معرفی نظام حکومتی آل‌سعود و آیین وهابیت به عنوان بهترین تشکیلات اداری و مذهب مورد علاقه مردم و هماهنگ با قرآن و سنت نبوی(ص) است، از این‌رو هرگونه تحقیق و پژوهش که همگام با این برنامه‌ها باشد تهیه و تنظیم و منتشر می‌شود و هر گونه تألیف و تحقیقی که موافق با مذاهب دیگر به ویژه مذهب تشیع دوازده امامی باشد، به عنوان انحراف از دین اسلام و بدعت و کفر معرفی شده و مردم را از نزدیک شدن به آن منع می‌کند.

2- تأسیس کتابخانه‌های مدرن برای تبلیغ وهابیت

یکی دیگر از برنامه‌های جدی وهابیت تأسیس کتابخانه‌های مهم است که تعدادی از این کتابخانه‌ها به این شرح است:
- کتابخانه دانشگاه «ملک سعود» در شهر ریاض با بیش از 11 میلیون جلد کتاب عربی و فارسی، سه هزار نشریه ادواری، هشت هزار و 600 نشریه دولتی و منابع کمیاب خطی فراوان.
- کتابخانه عمومی «ملک عبدالعزیز» دارای 200 هزار جلد کتاب عربی، انگلیسی و مجموعه زیادی از نسخه‌های خطی کمیاب و نشریات ادواری در موضوعات گوناگون.
- کتابخانه دانشگاه اسلامی «مدینه منوره» دارای 334 هزار جلد کتاب، نشریه، پایان نامه، اسلاید و میکروفیلم در موضوعات گوناگون.
- کتابخانه «انجمن اداره عمومی» دارای بیش از یک میلیون و 770 هزار جلد کتاب عربی، انگلیسی و مجلات دوره‌ای و نشریات دولتی.
- کتابخانه ملی «ملک فیصل» دارای 37 هزار جلد کتاب به زبان عربی، انگلیسی و فرانسوی.
- و کتابخانه ملی «ملک فهد» که در حال حاضر، بیش از 30 هزار مدرک و سند پیرامون تاریخ عربستان و توسعه کشور سعودی نگهداری می‌کند.

اینها از جمله کتابخانه‌هایی هستند که برای حفظ و نگهداری از آثار وهابیت در عربستان فعالیت دارند.

ناگفته پیداست که بخش مهمی از کتاب‌های منتشر شده به زبان‌های عربی، انگلیسی، فارسی و اردو در چاپخانه‌ها غیر از کتب قدیمی پیشوایان سلفی‌گری مانند ابن‌ تیمیه، ابن ‌قیّم، ابن‌ کثیر و محمد بن ‌عبدالوهاب، اختصاص به رد عقاید مذهب شیعه و دشمنی و ضدیت با آن به ویژه پس از انقلاب اسلامی ایران دارد که ناشران با دستور حاکمان وهابی با حدیت زیادی آن‌ها را چاپ و در داخل عربستان و خارج از آن در میان مسلمانان و غیر مسلمانان البته بیشتر به صورت اهدایی توزیع می‌کنند.
یکی از مسائل مهمی که در بیشتر این کتاب‌ها به چشم می‌خورد و نویسندگان وهابی آن را مطرح می‌کنند، مسأله اختصاصی دانستن تفسیر اسلام و سنت نبوی به مرکز وحی(حرمین شریفین) و علما و ساکنان آن است و هر گونه عقیده و فکری را که خارج از محیط حرمین در سراسر جهان مطرح شود، باطل می‌دانند.

3- تلاش‌های وهابیت تکفیری از تبلیغا‌ت گسترده تا قتل عام مسلمانان

دانشمندان و مفتیان وهابی خود را متولیان و مفسران جهان اسلام می‌دانند و داعیه رهبری آن را دارند. آنان با فراخوانی متفکران و دانشمندان جهان اسلام و با در اختیار گذاشتن امکانات(کتابخانه و بودجه) در راه این هدف تلاش می‌کنند.
تربیت مبلغان مذهبی داخلی و خارجی در دانشگاه‌های عربستان جایگاه ویژه‌ای دارد؛ مبلغانی که پس از طی دوره‌های لازم، آیین و مرام وهابیت را فرا گرفته و برای معرفی وهابی گری و مبارزه با افکار تشیع به خصوص ایران اسلامی به سراسر دنیا اعزام می‌شوند. فعالیت‌های تبلیغی وهابیان در مناطق شیعه‌نشین منطقه شرقی عربستان مانند قطیف، احساء، دمّام و ظهران نیز کم نیست.
بنابر این تبلیغ وهابیت در کشورهای اسلامی مسأله‌ای واقعاً جدی است. در چند سال گذشته از سوی دستگاه‌های تبلیغاتی و انتشاراتی و مراکز علمی و تبلیغی وهابیت صدها و بلکه هزاران جلد کتاب و نشریه در تبلیغ وهابیت و دشمنی با تشیع و اهل بیت(ع) چاپ و در کشورهای ایران(مناطق سنی‌نشین شرق و غرب) پاکستان، عراق، سوریه، لبنان، هند، اردن و افغانستان، مصر، لیبی، الجزایر، مغرب، ‌ترکیه، کشورهای آسیای میانه، تاجیکستان و کشورهای اروپا و آمریکا توزیع و تبلیغ شده و می‌شود.
اما شکل دیگر عملکرد فرقه وهابیت، عملکرد ناصواب و همراه با خشونت این فرقه است که به اسم اسلام و دفاع از دین خدا، در کشورهای اسلامی شاهد هستیم!. مفتی‌های این فرقه به خود اجازه می‌دهند که به دلایل واهی و به دور از عقل و منطق و حتی دینی که دم از اطاعت آن می‌زنند خون هزاران زن و مرد و کودک و پیر را بر زمین بریزند.

اقدامات اخیر این فرقه منحرف و تکفیری های وابسته به آنان به خصوص در کشور سوریه بر کسی پوشیده نیست. از طرفی در کشورهای مسلمان پاکستان و افغانستان و حتی عراق که حضور شیعه جدی و پررنگ است، سرکردگان وهابی با فتوای تکفیر شیعه، ‌مریدان به خواب رفته خود را تشویق به کشتار و قتل عام شیعیان می‌کنند.
البته فرقه ضالّه وهابیت در کشور ما به دلایل امنیتی بالا و قرار داشتن شیعه در اکثریت، جولانی برای عملکرد سبعانه خود نیافته است، اما تلاش دارد با استفاده از تبلیغات بر مردم کشور ما به خصوص سنی‌مذهبان ساکن در مناطق مرزی تأثیر بگذارد. هموطنانی که از تبلیغات سعودیان وهابی در امان نیستند و این مسأله پس از پیروزی انقلاب اسلامی تشدید شده است.

متأسفانه در کشور ما (ایران اسلامی) هم وهابیت از حسن نظر اهل سنت سوء استفاده کرده و در مدارس علمیه‌شان دیده شده است که کتاب‌های ابن‌ تیمیه و محمد بن ‌عبدالوهاب به صورت آشکار برای طلاب تدریس و دیگر کتاب‌های وهابیان به صورت اهدایی میان طلاب و روحانیون منطقه توزیع می‌شود. جزایر قشم و کیش به دلیل نزدیک بودن به کشورهای خلیج فارس و استفاده از رادیو و تلویزیون‌های منطقه که مسلک وهابیت را تبلیغ و از نظام شیعی حاکم بر ایران انتقاد و بدگویی می‌کنند، نیز در معرض آسیب و حتی خطر گرایش قرار دارند. فرقه وهابیت در این اندیشه است که روزی بتواند از برادران اهل سنت در جهت تحقّق برنامه‌های سیاسی خود استفاده کند که به لطف خداوند و زیرکی این عزیزان، دشمنان این مرز و ‌بوم به لحاظ آگاهی سیاسی برادران اهل سنت هیچ گاه به آرزوی خود نخواهند رسید، ان ‌شاء الله.



کد خبر: ۱۹۴۳۴۲
۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۴۴
26 روز پس از راه‌اندازی قرارگاه مرکزی مبارزه با سرقت که سردار احمدی مقدم، سردار حسین اشتری و سردار سیدحسن بتولی با جایگاه رییس، جانشین و دبیر آن فعالیت می‌کنند، روز گذشته قرارگاه استانی مبارزه با سرقت نیز در 14 استان کشور افتتاح شد. 14 استانی که به گفته سردار سید حسن بتولی، رییس پلیس آگاهی کشور و دبیر قرارگاه مرکزی مبارزه با سرقت بیش از 76 درصد سرقت‌ها در آنها رخ می‌دهد و راه‌اندازی قرارگاه سرقت نقش قابل توجهی در کاهش این آمار خواهد داشت. ماجرای مقابله با سرقت و اجرای طرح‌های ویژه درباره آن همزمان با افزایش آمار سرقت از سال 85 به بعد در دستورکار پلیس کشور قرار گرفت و سرانجام از سال گذشته تصمیم بر این شد که مجموعه نیروی انتظامی با نظارت مستقیم رییس پلیس کشور، جانشین رییس پلیس، رییس پلیس آگاهی و رییس پلیس پیشگیری اولویت اول خود در سال 92 را مبارزه با سرقت قرار دهد.

سردار سید حسن بتولی در آیین آغاز به کار رسمی قرارگاه استانی مبارزه با سرقت که در ساختمان معاونت عملیات نیروی انتظامی برگزار شد، گفت: «متاسفانه هزینه و فایده جرم به گونه‌یی است که امکان گرایش افراد مستعد به سرقت را فراهم می‌کند در حالی که باید به گونه‌یی عمل کنیم که همزمان با افزایش هزینه ارتکاب جرم و قدرت کشف، منفعت انجام سرقت و احتمال فرار از کشف پایین بیاید، گاهی چون مجازات‌ها مناسب نیست، سارقان پس از رفتن به زندان متنبه نشده و دوباره پس از آزادی از زندان دست به سرقت می‌زنند و اصطلاحا به چرخه جرم بازمی‌گردند. بنابراین ما فرآیند برخورد با جرم را باید تغییر می‌دادیم که این موضوع نیازمند سه محور بود. محوری که در اصطلاح به آن مثلث جرم گفته می‌شود، یعنی باید در فضای اجتماعی، قربانی یا همان مالباخته و مجرم که همان سارق است تغییر ایجاد می‌کردیم. » سردار بتولی در ادامه با اشاره به برخی راهکارهایی که برای تغییر در مثلت وقوع سرقت اعمال شد یا باید بشود، گفت: « باز تعریف و اصلاح فرآیند فعلی مبارزه با سرقت در پلیس، به‌کارگیری توان‌های موجود در نیروی انتظامی، تصمیم‌گیری سریع و مناسب، تشخیص و تبیین اولویت‌ها، کنترل اتباع خارجی غیرمجاز، طرح ردیابی قطعات خودرو، تقویت مشارکت مردمی و سازمان‌های دولتی در بحث مبارزه با جرم، تسریع در فرآیند رسیدگی و مقابله با سرقت، و... از جمله اقدامات پلیس است. »

76 درصد سرقت‌ها در 14 استان

رییس پلیس آگاهی کشور 76 درصد از سرقت‌های رخ داده در کشور را مربوط به 14 استان دانست، که از میان این 76 درصد نیز بیش از 65 درصد از آن در مراکز این استان‌ها رخ داده است. او با تاکید بر اینکه ضعف‌های سخت‌افزاری به‌شدت در وقوع جرم تاثیرگذارند، گفت: براساس نتایج تحقیقاتی که ما در دست داریم خودروهای دارای آلارم شش برابر کمتر از خودروهای مشابه فاقد آلارم ربوده شده‌اند و این موضوع بیانگر این است که مردم با نصب یکسری تجهیزات می‌توانند در بحث کاهش آمار وقوع جرم با پلیس همکاری کنند و در حقیقت خودشان از این موضوع منتفع شوند.

اجرای طرح ردیابی قطعات خودرو

او همچنین از راه‌اندازی طرح ردیابی قطعات خودرو، لینک سامانه سرقت خودرو و موتوسیکلت و راه‌اندازی سیستم چهره‌زنی خبر داد و گفت: مردم نیز می‌توانند با نصب دوربین، استفاده از سیستم هوشمند و درهای ضد سرقت کمک بزرگی در راستای کاهش آمار وقوع سرقت انجام دهند. از سوی دیگر بازرسی نیروی انتظامی نیز وظیفه رسیدگی و نظارت بر عملکرد ماموران این قرارگاه را بر عهده دارد.

اعلام سرانه سرقت در سال 92

رییس پلیس آگاهی کشور با اشاره به سرانه سرقت در کشور که 5/8 به ازای هر هزار نفر است افزود: وزیر کشور و شورای امنیت کشور قول داده‌اند که موضوع نصب دوربین‌ها در ساختمان‌ها و اماکن را بررسی و در این رابطه با پلیس همکاری کنند.

سردار اشتری: مردم ما مستحق احساس امنیت بیشتری هستند

پس از سردار بتولی، سردار حسین اشتری، جانشین رییس پلیس کشور به سخنرانی پرداخت، سردار اشتری نخستین سخنان خود از زمان تصدی جایگاه جدیدش در نیروی انتظامی را در این مراسم مطرح کرد، او با تاکید بر اینکه خواسته‌های رهبری و شهروندان در بحث مبارزه با سرقت باید برآورده شود، گفت: باید روند روبه رشد سرقت را متوقف کنیم و پس از آن به سمت کاهش این آمار حرکت کنیم البته پلیس توفیقات خوبی در زمینه کشف جرم داشته است به‌طوری‌که با شناسایی افراد و تهیه بانک‌های اطلاعاتی برای مجرمان آمار وقوع جرم حدود 15 تا 20 درصد کاهش یافت و امیدوارم راه‌اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت سبب کاهش آمار وقوع آن و افزایش احساس امنیت در مردم شود. البته این را هم باید بگویم که وضع امنیت در کشور ما مطلوب است و احساس امنیت در ایران از کشورهای همسایه و حتی برخی از کشورهای اروپایی بیشتر است اما ما به این حد هم قانع نیستیم و مردم ما مستحق امنیت و احساس امنیت بیشتری هستند و بنابراین باید تلاش بیشتری کنیم.

روش‌های سنتی جوابگو نیست

جانشین رییس پلیس کشور همچنین به روش‌های سنتی که در برخورد با مجرمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اشاره کرد و گفت: باید به سمت کشف علمی جرم حرکت کنیم و امروز دیگر روش‌های سنتی برخورد با مجرمان جوابگو نیست و البته با توجه به آزمایشگاه‌های گسترده و پیشرفته پلیس و امکانی که برای بررسی علمی جرم فراهم شده به راحتی می‌توان در زمان کمتری موفق به کشف جرم شد.

سردار اشتری روند سرقت‌ها را متاثر از موضوعات اقتصادی نظیر بیکاری نیز دانست و از همه دستگاه‌ها درخواست کرد برای مقابله با سرقت وارد عمل شوند و در حوزه وظایف مستقیم و غیر مستقیم خود فعالیت کنند. او همچنین گفت که پلیس باید علاوه بر اینکه به دنبال شناسایی سارقان باشد به دنبال اقدامات پیشگیرانه و از بین بردن زمینه‌های وقوع سرقت نیز باشد و این امر نیازمند ورود نخبگان و قشرهای مختلف جامعه برای همکاری با پلیس است.

او پس از افتتاح رسمی قرارگاه‌های استانی مبارزه با سرقت به جمع خبرنگاران آمد و در تکمیل سخنانش از بسیج تمامی امکانات فنی پلیس برای برخورد با مجرمان و سارقان خبر داد و گفت که اطلاعات پلیس درباره باند‌ها، سارقان و... تشکیل و به روز رسانی شده است. سردار اشتری با بیان اینکه درصد بالایی از خودروهای مکشوفه کشف می‌شوند، گفت: در بحث کشف خودرو مشکل حداقلی داریم و در مورد برخی انتقادات درباره عدم توجه به پرونده‌های سرقت در کلانتری‌ها نیز باید بگویم که این طرح عمدتا حول دو پلیس پیشگیری و آگاهی می‌چرخد و علاوه بر آن آمادگی حداکثری کلانتری‌ها و تقویت پلیس 110 نیز پیش‌بینی شده است. بحث عودت اموال مالباختگان نیز یکی از مشکلات پیش‌رو بود که در جلسات متعدد با قوه قضاییه پلیس درخواست کرده است تا رسیدگی به این موضوع با سرعت ادامه یابد چراکه بحث سرقت و عودت اموال دارای ابعاد متعددی است.

جانشین رییس پلیس کشور در مورد صدور برخی احکام سبک برای مجرمان و سارقان گفت: مرجع رسیدگی‌کننده در صدور احکام، قوه قضاییه است اما پلیس درخواست دارد که مرجع قضایی با جدیت و سرعت با این افراد برخورد کند چرا که برخورد سریع و بجا عامل پیشگیری از بروز جرم است. هرچند که دادستان کل کشور نیز در یک همایشی نسبت به این موضوع تاکید کرده بود.

کاهش زمان کشف جرم و وقوع سرقت

سردار اشتری در پاسخ به پرسش «اعتماد» در بازه زمانی استاندارد برای کشف سرقت نیز گفت: با توجه به هر سرقت مدت زمان کشف آن متفاوت است و نمی‌توان زمانی را برای آن اعلام کرد اما در کل ما به دنبال کاهش زمان کشف جرم و وقوع سرقت هستیم.

او درپاسخ به پرسش دیگر «اعتماد» درباره برگزاری جلسه با خودروسازان و اعلام نواقص ایمنی و امنیتی موجود در خودروها نیز گفت: ما در نیروی انتظامی جلسات مختلفی با خودروسازان داشته و مباحث امنیتی را به آنان متذکر شده‌ایم که امیدوارم خودروسازان نیز آن را رعایت کنند.

نگرانی از داعش نداریم

جانشین فرمانده نیروی انتظامی در پایان سخنانش درباره وضعیت مرزها و احتمال تهدید داعش با بیان اینکه نگرانی از بابت داعش در مرزها نداریم اما مرزهای‌مان به حالت آماده باش درآمده است، به «اعتماد» گفت: درباره پناهندگان عراقی به کشورمان نیز مرجع تصمیم‌گیری وزارت کشور است و هر تصمیمی که این وزارتخانه در این خصوص بگیرد ما نیز اجرایش خواهیم کرد.
منبع: اعتماد


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد