سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از ایذه



گشتی در باغات شیب‌دار ایذه
اقتصادی  10:46:34 1393/03/25
933-10374-5 کد خبر
RSS :: پرینت

تنوع آب و هوایی در شهرستان ایذه و وجود اراضی مستعد کشاورزی شرایط را برای تولید انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان هموار کرده است. بارش سالانه 800 میلی‌متر باران در دشت‌ها و همچنین بارش برف در ارتفاعات آن تنوع اقلیمی بسیار مناسب و بی‌نظیری را برای کشت محصولات کشاورزی به ویژه مرکبات فراهم کرده و از سوی دیگر مجاورت با رشته کوه‌های زاگرس و وجود سد کارون سه از این شهرستان فرصت خوبی برای احداث باغات در ارتفاعات مناطق مختلف به ویژه بخش دهدز ایجاد کرده است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه‌خوزستان- با توجه به پتانسیل‌های موجود در ایذه، جهاد کشاورزی این شهرستان با تخصیص اعتباراتی به کشاورزان باغدار از سال 89 اقدام به کشت انواع محصولات سردسیری و گرمسیری در 400 هکتار از ارتفاعات کرده است. سیب، گلابی، گیلاس، زیتون، پرتغال، نارنگی، گریپ فروت و لیموترش از جمله این محصولات است.

 

سیدرسول ضیاتبار احمدی، کارشناس باغداری جهاد کشاورزی ایذه در حاشیه بازدید خبرنگاران از باغات دهدز اظهارکرد: با توجه به پتانسیل‌های موجود در منطقه و تنوع اقلیمی، ارتفاع متغیر از سطح دریا، ذخایر آب پشت سد کارون سه، در چند سال اخیر موفق به کاشت انواع درختان مختلف سردسیری و گرمسیری در منطقه شده‌ایم. کشت درختان گلخونگ دهدز با موفقیت انجام شده و هم‌اکنون این‌گونه‌های گیاهی در این منطقه به عنوان بانک ژن محسوب می‌شوند.

 

وی افزود: در حال حاضر انواع گونه‌های گیاهان دانه‌دار و ریزمیوه‌ها در مناطق سردسیر بخش دهدز کشت می‌شود و از قابلیت‌های مهم موجود در این منطقه می‌توان به کشت خشکبار پسته در گونه‌های مختلف احمدآقایی، اکبری، کله قوچی و پسته‌های بادامی اشاره کرد. کشت پسته از اقدامات بسیار مهمی بوده که در چند سال اخیر در سطح 15 هکتار کشت شده و تا 5 تن بار داده است.

 

همچنین سیدعلیداد حسینی‌صالحی، کارشناس مرکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستان ایذه در خصوص فعالیت‌های توسعه‌ای باغات دهدز گفت: دریاچه پشت سد کارون سه، 61 کیلومتر طول دارد و به صورت یک کمربند منطقه دهدز را احاطه کرده و آن را به دو ضلع شمالی و جنوبی تبدیل کرده است.

 

وی افزود: عمده فعالیت‌های توسعه‌ای در ضلع شمالی (منطقه کوه‌گل)  این دریاچه در حال انجام گرفتن است. به دلیل توپوگرافی خاصی که این مناطق دارند، امکان استفاده از دستگاه‌های مکانیزه جهت کشت باغات وجود ندارد.

 

حسینی‌صالحی بیان‌کرد: با وجود ارتفاع سه هزار و 500 متری در این مناطق گونه‌های مختلف مرکبات مانند، نارنگی، پرتغال، گریپفروت، انگور، انجیر، انار، هلو و زردآلو و همچنین درختان گردو، پسته و بادام کشت می‌شود.

 

وی تصریح‌کرد: در صورتی که تامین اعتبار و دریافت تسهیلات لازم صورت بگیرد، این میزان از سطح زیرکشت به 800 هکتار نیز خواهد رسید.

 

کارشناس مرکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستان ایذه ضمن گله‌مندی از عدم همکاری سازمان آب و برق خوزستان گفت: با توجه به بالا و پائین آمدن سطح آب دریاچه پشت سد کارون سه، مجبور به جابه‌جایی مداوم موتور پمپ‌های زمین‌های کشاورزی هستیم. برای حل این مشکل توانستیم موتور پمپ‌های شناوری را طراحی کنیم اما متاسفانه کشاورزان قادر به تامین هزینه‌های لازم برای خرید این دستگاه‌ها نیستند.

 

حسینی‌صالحی با اشاره به این‌که هزینه لازم برای کشت یک هکتار باغ بر اساس تورم 20 میلیون تومان است، عنوان‌کرد: متاسفانه بانک عامل تنها پنج میلیون تومان تسهیلات برای هر هکتار به کشاورزان تخصیص می‌دهد و مابقی هزینه‌ها را کشاورزان باید تامین کنند.

 

وی یاد آورشد: سنگ‌اندازی سازمان منابع طبیعی استان یکی‌دیگر از مشکلات این منطقه است که علیرغم این‌که کشاورزان سند باغات دارند اما مشکلاتی را برای آنان ایجاد می‌کنند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد