سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



کمک‌۳۰۰ میلیون دلاری عربستان به داعش
یک رسانه آمریکایی از سرمایه‌گذاری عظیم آل‌سعود در تجهیز گروهک تروریستی داعش خبر داد.
به‌گزارش جهان به نقل از فارس به نقل از پایگاه خبری «ورلد‌نت دیلی»، منابع مطلع منطقه‌ای اعلام داشتند که نیروهای داعش به شدت از سوی آل سعود تجهیز شده‌اند.
بر اساس این گزارش،یک منبع مطلع در گفتگو با ورلدنت دیلی اظهار داشت که عربستان سعودی اخیرا ۳۰۰ میلیون دلار کمک مالی را به نیروهای داعش اهدا کرده است.
ورلدنت‌دیلی در ادامه با متهم کردن دولت «اوباما» در ارسال کمک‌های مالی،نظامی به هدف سرنگونی دولت سوریه و شکل گیری داعش می‌نویسد:کمک‌های مالی،تجهیزاتی دولت آمریکا به نیروهای ضد «بشار اسد» در سوریه منجر به شکل‌گیری نیروهای جدیدی به نام داعش در منطقه شده است.این رسانه آمریکایی در خاتمه از حضور مستشاران کرایه‌ای اروپایی و آمریکایی در بدنه نیروهای گروهک داعش خبر داد.



اهداف راهبردی عربستان از ایجاد جبهه جدید جنگی در عراق چیست؟

عربستان با آغاز بیداری اسلامی در خاورمیانه و شمال آفریقا با مخمصه های راهبردی روبه رو شده که تاکنون نتوانسته است راه حل های منتهی به حل پایدار برای آن بیابد.
اهداف راهبردی عربستان از ایجاد جبهه جدید جنگی در عراق چیست؟
گروه بین الملل جهان نیوز ـ اصرار برای استفاده از خشونت و گروه های ترویست برای بدست آوردن ابزار فشار و زور برای پیشبرد اهداف منطقه ای به خوبی نمایشگر شکست عربستان در پرونده های منطقه ای است. این گروه ها تنها ابزار باقی مانده در دست عربستان سعودی در کنار ابزار سنتی عربستان یعنی پول نفت است.

در همین حال تحولات عراق به خوبی نشان دهنده استفاده از آخرین ترکش های عربستان در کسب موفقیت در سیاست خارجه خود است. نکات ذیل درباره اهداف عربستان از ایجاد جبهه جدید جنگی در عراق قابل بررسی و تامل است:

الف: عربستان در سوریه برای سرنگونی بشار اسد چندین میلیارد دلار هزینه کرد ولی اسد امروز یکبار دیگر به مدت ۷ سال رئیس جمهور قانونی و مورد تایید اکثریت مردم سوریه آن هم از طریق برگزاری انتخابات است. دم دست ترین مکان برای جبران شکست سنگین در سوریه، عراق است.

ب: عربستان برای زنده نگه داشتن گروه های تروریستی مانند داعش که در سوریه به بن بست های جدی برخورد کرده اند با حمایت بی سابقه تسلیحاتی، جبهه جدیدی برای آنها در برخی شهرهای سنی نشین عراق گشوده است که بیشتر از آنکه به نتایج پایداری ختم بشود به دنبال تجدید حیات و نیرو و روحیه برای گروه های وهابی محسوب می شود. این در حالی است که بسیاری علمای اهل سنت مخالفت خود را عملیات تروریستی در عراق اعلام کرده و تعدادی از آنان حکم جهاد علیه داعش صادر کرده اند.

ج: عربستان با حمایت از داعش در تصرف چند شهر عراق عملا فرصتی برای چانه زنی ها برای برخی گروه های سیاسی متحد خود در عراق جهت گرفتن امتیازات ویژه از نوری مالکی در تشکیل کابینه فراهم می کند.

د: برخی منابع غربی معتقدند عربستان با ایجاد جبهه جدید جنگی در عراق در حقیقت به دنبال مهار نفوذ ایران در منطقه است. بر طبق این فرضیه عربستانی ها معتقدند در صورت تشکیل دوباره یک دولت قوی و نزدیک به ایران در عراق بسیاری از معادلات خاورمیانه شامل محور مقاومت و همچون کشورهای عضو اتحادیه عرب تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

هـ: نکته پیچیده تری که برخی کارشناسان معتقدند این است که عربستان با پذیرفتن دست برتر ایران در منطقه مخصوصا پس از موفقیت های چشمگیر در سوریه، عراق و لبنان مجبور به برخی مذاکرات دیپلماتیک با ایران شده است. بنابراین تلاش می کند در صورت پشت میز نشستن با ایران برخی کارت بازی های بیشتر از طریق ناامنی در عراق به دست آورد.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد