سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تغذیه و سلامتی



۱۰ ملاحظه اخلاقی درباره سرطان

۱٫ پیش از ابتلا به سرطان و در احوال سلامت، مرگ‌اندیش باشیم و خیال نکنیم یاد مرگ، زندگی‌مان را مختل می‌کند. برعکس، مرگ‌اندیشی، هیبت سختی‌های روزگار را می‌شکند و ما را برای مواجهه‌ای آرام و معقول با مصایب آماده می‌کند. ۲٫ حواسمان باشد که سرطان پایان راه نیست. ۴۰ درصد مبتلایان به سرطان به ساحل […]

11886 10 ملاحظه اخلاقی درباره سرطان

۱٫ پیش از ابتلا به سرطان و در احوال سلامت، مرگ‌اندیش باشیم و خیال نکنیم یاد مرگ، زندگی‌مان را مختل می‌کند. برعکس، مرگ‌اندیشی، هیبت سختی‌های روزگار را می‌شکند و ما را برای مواجهه‌ای آرام و معقول با مصایب آماده می‌کند.

۲٫ حواسمان باشد که سرطان پایان راه نیست. ۴۰ درصد مبتلایان به سرطان به ساحل سلامت می‌نشینند و بهبود می‌یابند. از این رو با ابتلا به سرطان افسار روزگار را رها نکنیم و خود را نبازیم. حتی اگر سرطانی سخت، ما یا اطرافیانمان را دربرگرفته است بدانیم که در قبال روزهای مانده، مسئولیم.

۳٫ به بیمار مبتلا به سرطان نگوییم بیمار سرطانی. سرطان جزو کوچکی از وجود اوست.

۴٫ به مبتلایان سرطان ترحم نکنیم. این بیماران از آنچه فکر می‌کنیم پس از بیماری باهوش‌تر می‌شوند و تمایز احترام و ترحم را به دقت درمی‌یابند. ترحم، مسئولیت‌پذیری بیمار در قبال خودش را می‌ستاند و او را آزرده و گاه وابسته می‌کند. بیمار مبتلا به سرطان با احترام، تسکین می‌یابد نه با ترحم.

۵٫ سخت مراقب باشیم برای درمانی که نتیجه‌اش معلوم نیست چوب حراج به خانمان خود نزنیم و کفگیر خانواده‌مان را به ته دیگ سرطان نرسانیم. این مهم، وظیفه اخلاقی سیاست‌گذاران سلامت و پزشکان است که درمان سنگین و گران را جز در موارد مشخص و علمی‌ توصیه و تجویز نکنند.

۶٫ به نگاه تازه‌ای که سرطان برایمان به ارمغان می‌آورد، دقت کنیم. سرطان ژرف‌اندیش‌تر و مهربان‌ترمان می‌کند و دریچه جدیدی رو به جهان به رویمان می‌گشاید. بیمارانی را می‌شناختم که سالگرد سرطان گرفتنشان را جشن می‌گرفتند چراکه معتقد بودند پس از بیماری، معنای زندگی را دریافته و مزه آن را چشیده‌اند!

۷٫ اگر مدیر یا سیاست‌گذار یا مسئول کارخانه یا هر بخش از صنعت هستیم، وظیفه اخلاقی‌مان در قبال سلامت مردم را بدانیم و در قالب کدهای اخلاقی برای محیط درونی و بیرونی سازمانمان آنها را اعلام کنیم. فقدان کدهای اخلاقی به بی‌عملی اخلاقی می‌انجامد.

۸٫ از ترس اینکه «مبادا چیزی توش دربیاد» از غربالگری و چکاپ و آزمایش نگریزیم. ما در برابر تن و جانمان و نیز اطرافیانمان مسئولیت داریم و اخلاقی نیست که جسممان را با بی‌ملاحظگی تاراج کنیم.

۹٫ ژنتیک در ابتلا به سرطان نقشی اساسی دارد و گرچه با شیوه زندگی مناسب و پیشگیری، می‌توان از بسیاری سرطان‌ها جلوگیری کرد، اما اگر به هر دلیل خود یا اطرافیانمان گرفتار سرطان شدیم، باید از سرزنش و علت‌یابی‌های بی‌دلیل بپرهیزیم. علت ابتلا به بیماری‌ها پیچیده است و با قضاوت‌های عامیانه جور نمی‌آید. بارگران سرطان را با این حرف‌ها سنگین‌تر نکنیم.

۱۰٫ ما انسان‌ها دشواری وظیفه‌ایم. زندگی و مرگ، سلامت و بیماری، داشتن و از دست دادن، غم و شادی ۲ ساقه از درخت زندگی‌اند. از خویشتن نگریزیم و مسئولیتمان را بپذیریم. قدر حال را بدانیم و درنگ کنیم؛ طعم گس جهان با طعم وقت، گوارا می‌شود!

دکتر حمیدرضا نمازی، عضو گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

منبع :سلامت ایران

منبع : تکتا



افراد مبتلا به فشارخون ماش بخورند

ماش یکی از حبوبات بسیار مفید و غنی است. با این که زادگاه اولیه آن ایران است، اما روز به روز کمتر استفاده می شود و در حال فراموش شدن است. شاید اگر از خواص فراوان آن مطلع شوید، به مصرف بیشتر آن راغب شوید. یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانی آش ماش است. این […]

11895 افراد مبتلا به فشارخون ماش بخورند

ماش یکی از حبوبات بسیار مفید و غنی است. با این که زادگاه اولیه آن ایران است، اما روز به روز کمتر استفاده می شود و در حال فراموش شدن است. شاید اگر از خواص فراوان آن مطلع شوید، به مصرف بیشتر آن راغب شوید. یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانی آش ماش است. این دانه خاص ایران و خاورمیانه است و مصرف آن در دیگر مناطق دنیا رواج زیادی ندارد.

دانه ماش حاوی بسیاری از مواد مورد نیاز بدن است و در عین حال کالری کمی دارد. به این ترتیب پرخاصیت و کم کالری است و بهتر است در دوران رژیم لاغری حداقل هفته ای یک بار از ماش استفاده شود، چرا که بسیار زود هضم و غیر نفاخ است و به علت دارا بودن ویتامین A و D نیاز های بدن ما را تامین می کند و برای تقویت اعصاب و بینایی مفید است.

ماش پتاسیم فراوانی دارد، بنابراین مصرف آن برای مبتلایان به پرفشاری خون، توصیه می شود. ماش از نظر منگنز و سلنیوم نیز غنی است.

از سوی دیگر این ماده غذایی کاهش دهنده قند و چربی خون است. ماش برای درمان اسهال نیز مفید است. استفاده از ماش به شکل جوانه خواص آن را چند برابر می کند؛ چرا که فرایند جوانه زدن باعث می شود همه مواد مغذی به ویژه آهن افزایش یابد. بنابر این برای مبتلایان به کم خونی بسیار مفید است. مصرف ماش ممنوعیتی برای هیچ کس ندارد؛ اما کسانی که اسیداوریک یا نقرس دارند، باید مواد غذایی حاوی پروتئین را که پورین گیاهی دارند، محدود کنند.



۵ غذایی که سرماخورده ها باید بخورند

بوقلمون، سرشار از پروتئین و فاقد چربی است. سرما خورده‌ها با مصرف ترکیب فیله بوقلمون و سس زغال اخته می توانند انرژ‍ی مورد نیاز بدن شان را تامین کنند.  تهیه و مصرف سالاد یکی از روش های مصرف سبزیجات توسط سرما خورده‌ها است. نوشیدن یک لیوان آب سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان، جایگزین مناسبی برای […]

11894 5 غذایی که سرماخورده ها باید بخورند

بوقلمون، سرشار از پروتئین و فاقد چربی است. سرما خورده‌ها با مصرف ترکیب فیله بوقلمون و سس زغال اخته می توانند انرژ‍ی مورد نیاز بدن شان را تامین کنند.
 تهیه و مصرف سالاد یکی از روش های مصرف سبزیجات توسط سرما خورده‌ها است. نوشیدن یک لیوان آب سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان، جایگزین مناسبی برای مصرف سالاد است.

نتایج بررسی های دانشمندان نشان داده، ‌مصرف سوپ مرغ، علاوه بر مرطوب کردن دستگاه گوارش و انر‍ژی زا بودن به درمان التهاب کمک می کند. پزشکان معتقدند، مصرف این غذا، توانایی مقابله سیستم ایمنی بدن با ویروس ها و باکتری ها را افزایش می دهد.
پیاز خواص ضد میکروبی فراوانی دارد و سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند. پزشکان توصیه می کنند، سرما خوردگان باید پیاز بخورند تا به درمان التهاب کمک کنند.

چای، سرشار از آنتی اکسیدان است و به تسکین احتقان کمک می کند. متخصصان باور دارند، نوشیدن ترکیب چای، ‌عسل و لیمو ترش، گلو درد را کم می کند.

منبع :سلامانه

منبع : تکتا



گوشت بلدرچین برای چه کسانی مناسب است؟

گوشت بلدرچین و کبک، جزو گوشت‌های لطیف در طب سنتی محسوب می‌شوند. گوشت‌های لطیف،‌ هضم خوبی دارند و مواد زائد کمتری هم در بدن ایجاد می‌کنند. این گوشت‌ها، باعث تقویت بدن و افزایش خون‌سازی می‌شوند و اخلاط خوبی هم از آنها به‌وجود می‌آید. برخی از خانم‌های باردار، از تهوع و استفراغ شدید رنج می‌برند. در […]

11892 گوشت بلدرچین برای چه کسانی مناسب است؟

گوشت بلدرچین و کبک، جزو گوشت‌های لطیف در طب سنتی محسوب می‌شوند. گوشت‌های لطیف،‌ هضم خوبی دارند و مواد زائد کمتری هم در بدن ایجاد می‌کنند. این گوشت‌ها، باعث تقویت بدن و افزایش خون‌سازی می‌شوند و اخلاط خوبی هم از آنها به‌وجود می‌آید.

برخی از خانم‌های باردار، از تهوع و استفراغ شدید رنج می‌برند. در طب سنتی اعتقاد بر این است که ایجاد تهوع و استفراغ به دلیل ضعیف بودن معده، بالا بودن رطوبت معده، ضعیف بودن هضم، ضعف کبد یا روانه شدن حجم بالایی از مواد زائد به سمت معده، اتفاق می‌افتد. در این صورت، می‌توان گوشت کبک و بلدرچین را در رژیم غذایی خانم‌های باردار قرار داد تا تهوع بارداری کمتر شود. از طرف دیگر، جنین به غذای لطیف و خون کافی برای رشد مناسب احتیاج دارد، بنابراین قرار دادن حجم مناسبی از گوشت بلدرچین در برنامه غذایی یک خانم باردار می‌تواند به سلامت و رشد بهتر جنین کمک کند. باز هم در مورد گوشت‌های لطیفی مانند گوشت کبک و بلدرچین به سردی و گرمی آنها چندان توجه نمی‌شود و بیشتر به‌خاطر لطیف بودنشان، توصیه می‌کنیم افرادی که معده ضعیفی دارند، خانم‌های باردار، سالمندان یا بیمارانی که دوره نقاهت را می‌گذرانند، آنها را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

دکتر غلامرضا کردافشاری، استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران

منبع :سلامت ایران

منبع : تکتا



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد