سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



ورود چهار هزار نظامی آمریکایی به فرودگاه بغداد برای پشتیبانی از نیروهای امنیتی عراق علیه داعش و ورود نیروهای ارتش عراق به برخی مناطق موصل از جدیدترین خبرهای امنیتی عراق به شمار می رود.
به گزارش مشرق، بغداد برای پشتیبانی از نیروهای امنیتی عراق علیه داعش و ورود نیروهای ارتش عراق به برخی مناطق موصل از جدیدترین خبرهای امنیتی عراق به شمار می رود.
در روزهای اخیر داعش تحرکاتی را در مناطقی از شمال و شمال غرب عراق آغاز کرده و به مدد تسلیحات رسیده از برخی کشورهای منطقه مناطقی از عراق را به اشغال خود در آورده است.
  منابع امنیتی از حضور 4000 نظامی آمریکایی به فرودگاه بین المللی بغداد برای پشتیبانی از نیروهای امنیتی عراق در جنگ علیه داعش خبر دادند. این چهار هزار نظامی آمریکایی از پایگاه نظامی در ترکیه برای حمایت از ارتش عراق ضد داعش مطابق با توافقنامه استراتژیک میان دو کشور وارد عراق شده اند.
منبع: مهر



به روز می شود
پس از عقب نشینی ارتش عراق از مراکز خود در شهر کرکوک، نیروهای نظامی کردستان عراق کنترل این شهر را به دست گرفت.
نوری مالکی نخست وزیر عراق از آمریکا درخواست کرده است به مراکز افراط گرایان اسلامی و داعش در عراق حمله هوایی کند.

به گزارش عصرایران،  روزنامه نیویورک تایمز نوشت: نوری مالکی در این درخواست سری، گفته است که دولت بغداد اجازه می دهد آمریکا با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) یا با سرنشین، مواضع القاعده و افراط گرایان اسلامی در عراق را بمباران کند.

جدیدترین تحولات عراق به این شرح است:

- شاخه القاعده در عراق و سوریه مشهور به "داعش" پس از اشغال موصل مرکز استان نینوا در 350 کیلومتری شمال بغداد، هم اکنون در حال پیشروی به سمت پایتخت است.

شاخه القاعده در عراق و سوریه خود را "دولت اسلامی در عراق و شام" نام گذاری کرده است.

- شهر تکریت مرکز استان صلاح الدین در 150 کیلومتری بغداد به دست داعش اشغال شد. این شهر زادگاه صدام رئیس جمهور پیشین عراق است.

خودروی ارتش عراق در موصل اشغالی توسط داعش
سقوط تکریت در 150 کیلومتری بغداد/ استاندار صلاح الدین ربوده شد / درخواست نوری مالکی از آمریکا برای دخالت نظامی
- سیطره داعش بر شهر بیجی و پالایشگاه آن کامل شد. بزرگترین پالایشگاه نفت عراق در بیجی قرار دارد. این پالایشگاه با ظرفیت روزانه پالایش 300 هزار بشکه نفت، سوخت بسیاری از پمپ بنزین ها و نیروگاه های تولید برق را تامین می کند.

- درگیری ها میان داعش و ارتش عراق در ورودی های سامرا واقع در 125 کیلومتری شمال بغداد ادامه دارد.

- ناتو به درخواست ترکیه درباره وضعیت بحرانی عراق ، جلسه فوق العاده برگزار می کند. داعش با اشغال کنسولگری ترکیه در موصل، کنسول و 47 نفر از شهروندان ترکیه را به گروگان گرفته است.

- فرار مردم از موصل و دیگر شهرهای ناآرام شمال بغداد به سمت مناطق امن ادامه دارد.

- داعش پس از اشغال تکریت مرکز استان صلاح الدین، احمد الجبوری استاندار  را ربودند.

سقوط تکریت در 150 کیلومتری بغداد/ استاندار صلاح الدین ربوده شد / درخواست نوری مالکی از آمریکا برای دخالت نظامی
- درگیری مسلحانه میان نیروهای نظامی کردستان عراق (پیشمرگه) و داعش در استان کردنشین دهوک روی داد.
استان دهوک همسایه استان نینواست که هم اکنون در اشغال کامل داعش قرار دارد.

- فرماندهی نظامی بغداد اعلام کرد از این پس ورودی های پایتخت از ساعت 10 شب تا 6 صبح بسته می شوند و هر گونه ورود و خروج در این فاصله زمانی، ممنوع خواهد بود.

- ابومحمد العدنانی سخنگوی داعش از اعضای این مجموعه خواست به سمت بغداد حرکت کنند.

کاروان خودروهای مسلح داعش

درگیری داعش با نظامیان کردستان عراق/ سقوط تکریت در 150 کیلومتری بغداد/ استاندار صلاح الدین ربوده شد / درخواست نوری مالکی از آمریکا برای دخالت نظامی
- شورای امنیت سازمان ملل متحد افزایش خشونت ها در شهر موصل و دیگر شهرهای عراق توسط "سازمان تروریستی خواهان بی ثباتی منطقه"، محکوم شد. 

- داعش پس از اشغال تکریت مرکز استان صلاح الدین، پرچم مشکی رنگ خود را بر فراز ساختمان استانداری برافراشتند.

- تصاویر اعدام شماری از نظامیان ارتش و پلیس عراق در شهر موصل توسط داعش در اینترنت منتشر شد.

نیروهای داعش در استان نینوا در عراق

مرز سوریه و عراق در کنترل داعش/ درگیری داعش با نظامیان کردستان عراق/ سقوط تکریت در 150 کیلومتری بغداد/ استاندار صلاح الدین ربوده شد / درخواست نوری مالکی از آمریکا برای دخالت نظامی
-  نیروهای داعش بخش هایی از مرز مشترک عراق و سوریه را باز کردند. نیروهای داعش با استفاده از بلدوزر، بخش هایی از موانع مرزی میان استان نینوای عراق  و حسکه سوریه را از میان برداشتند.

آنها همچنین پرچم سیاه رنگ القاعده را بر فراز یک پاسگاه مرزی عراق در مرز سوریه برافراشتند.

استان نینوا به مرکزیت شهر موصل هم اکنون در اشغال داعش است.

نیروهای داعش در موصل عراق
سقوط تکریت در 150 کیلومتری بغداد پس از عقب نشینی ارتش عراق/ مرز سوریه و عراق در کنترل داعش/ استاندار صلاح الدین ربوده شد / درخواست نوری مالکی از آمریکا برای دخالت نظامی

- یک شاهد عینی گفت: افراد مسلح داعش برای اشغال شهر تکریت تنها چند دقیقه وقت صرف کردند. آنها با شلیک هوایی توانستند شهر را اشغال کنند. 

یک افسر پلیس عراق هم به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: نیروهای ارتش به صورت ناگهانی از ورودی های تکریت عقب نشینی کردند. به همین دلیل تنها نیروهای پلیس و واکنش سریع در شهر باقی ماندند به همین دلیل اشغال شهر به آسانی ممکن شد.

ابومحمد العدنانی سخنگوی داعش

 داعش خطاب به نوری مالکی: در کربلا و نجف با شما تسویه حساب می کنیم/ سقوط تکریت در 150 کیلومتری بغداد پس از عقب نشینی ارتش/ مرز سوریه و عراق در کنترل داعش/ درخواست نوری مالکی از آمریکا برای دخالت نظامی
- سخنگوی داعش از نیروهای این گروه خواست پیشروی خود را به سمت بغداد و کربلا ادامه بدهند.

ابومحمد العدنانی سخنگوی داعش اضافه کرد: به سمت بغداد حرکت کنید. بغداد، شهر تسویه حساب است.

او خطاب به نوری مالکی نخست وزیر عراق هم گفت: با قوم خود چه کردی ای احمق؟ و چه احمقی است کسی که ریاست و فرماندهی تو را بپذیرد. تو را چه به سیاست و فرماندهی نظامی. تو برای قوم ات (شیعیان) فرصت تاریخی را برای سیطره بر عراق از دست دادی. واقعا که ما و شما تسویه حسابی را در پیش داریم . تسویه حساب سنگین و طولانی. تسویه حساب در سامرا و بغداد نخواهد بود بلکه در کربلا و نجف است. منتظر ما باشید.

نیروهای داعش در عراق

داعش خطاب به نوری مالکی: در کربلا و نجف با شما تسویه حساب می کنیم/ سقوط تکریت در 150 کیلومتری بغداد پس از عقب نشینی ارتش/ مرز سوریه و عراق در کنترل داعش/ درخواست نوری مالکی از آمریکا برای دخالت نظامی
- یک افسر پلیس عراق که پس از سقوط تکریت به سامرا رفته بود درباره ورود داعش به تکریت گفت: داعش با استفاده از حدود 60 دستگاه خودروی شاسی بلند متعلق به پلیس و ارتش، وارد تکریت شدند. نیروهای امنیتی شهر گمان می کردند این خودروها در اختیار پلیس و ارتش هستند اما اینگونه نبود و نیروهای داعش به راحتی وارد شهر شدند.

- رسانه های عراقی اعلام کردند ارتش عراق توانسته است کنترل شهر تکریت را از داعش پس بگیرد.

- پس از عقب نشینی ارتش عراق از مراکز خود در شهر کرکوک، نیروهای نظامی کردستان عراق کنترل این شهر را به دست گرفت.

- شبکه عراقی سومریه نیوز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد : اعضای داعش به دستور فرماندهان خود، شهر موصل را تخلیه کرده اند و به سمت منطقه الربیعه در 125 کیلومتری غرب موصل عقب نشینی کرده اند. 

هنوز این خبر توسط منابع مستقل تایید نشده است.

ادامه دارد ... 


«از راهبرد بن گوریون تا هلال سیاه داعش» عنوان یادداشت روز روزنامه خراسان به قلم علیرضا رضاخواه است.
به گزارش مشرق در این سرمقاله آمده است: چند روزی است که نام گروه داعش موجی از رعب و وحشت در میان ملت عراق ایجاد کرده است، این گروه تروریستی در سوریه هم خواب و آرامش را بر مردم این کشور حرام کرده است. تروریستهای داعش که نام دولت اسلامی عراق و شام را برخود گذاشته اند، مدعی تلاش برای تشکیل خلافت اسلامی و اجرای شریعت اسلامی هستند، اما حرف و عمل آنها کاملا از هم فاصله دارد. فساد و بی بند و باری اخلاقی در قالب جهاد نکاح، وحشی گری در قالب بریدن سر افراد بی گناه و تصویب قوانین بدوی و مجازات های سنگین برای مردم عادی ، همه و همه بیانگر ماهیت ضد اسلامی جمعی مزدور است که تنها چیزی که برایشان اهمیت ندارد اسلام و شریعت آن است.واقعیت این است که به دنبال سقوط دیکتاتوری صدام حسین، خروج نیروهای آمریکایی از عراق و به دنبال آن پیوستن این کشور به خط مقاومت، جریان ارتجاع عربی به رهبری عربستان، استراتژی تجزیه عراق را با هماهنگی اربابان خود دنبال کردند تا شاید از این طریق بتوانند توازن قوا در منطقه خاورمیانه را به سمت خود تغییر دهند. از همین رو با سرمایه گذاری در استان های سنی نشین عراق تلاش کردند تا آتش طایفه ای و مذهبی را در این کشور شعله ور سازند. با این حال انتخابات پارلمانی اخیر عراق رویاهای جریان ارتجاع عربی را به سراب تبدیل کرد. از سوی دیگر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه و موفقیت میدانی نیروهای مقاومت و ارتش در مقابله با تروریست ها در روزهای اخیر هرگونه امید برای سرنگونی نظام سوریه را از بین برد. از همین رو جریان های تروریستی وابسته به ارتجاع عرب در منطقه به منظور فشار بر دولت نوری المالکی و با حمایت برخی از سیاست مداران داخلی در یک هفته گذشته دامنه عملیاتی خود را از جنوب عراق به شمال این کشور کشانده و چتر نا امنی را در استان های الانبار، صلاح الدین و نینوا پهن کرده اند. تروریست ها در نقشه ای حساب شده و با انجام عملیات ایذایی در سامرا، توانستند خود را به شهر موصل در استان نینوا رسانده و به راحتی این شهر را اشغال کنند.

چرا موصل؟

روزنامه تایمز انگلیس در پاسخ به این سئوال که چرا تروریست های داعش شهر موصل را انتخاب کردند می نویسد: " بیشتر کمک مالی به گروه «داعش» از حامیان و نیروهای این گروه در موصل صورت می گرفت. در این شهر، ماهانه سه میلیون دلار برای خرید سلاح و تجهیزات به این گروه ارائه می شد." علاوه بر این داعشی ها توانسته بودند استاندار نینوا را با خود همراه کنند. عراق القانون در این رابطه نوشته است :بسیاری از منابع خبری عرب زبان سندی را از خیانت استاندار نینوا منتشر کردند که طی آن وی به همه ادارات رسمی در این استان دستور داده است تا کلیه اسناد دولتی را سوزانده و در مقابل افرادی که آنان را مجاهدین خوانده است مقاومت نکنند.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود، حمله به موصل تلاشی برای تکمیل هلال سیاه داعش در عراق و شام است. هلالی که از استان الانبار در مرز عربستان سعودی و در جنوب عراق شروع شده، استان های صلاح الدین و نینوا در عراق و همچنین منطقه حسکه و الرقه در سوریه را در بر می گیرد و تا استان حلب در مرز ترکیه امتداد می یابد. هلال سیاه داعش به گونه ای طراحی شده که علاوه بر چنگ اندازی بر منابع نفتی عراق، سوریه و لبنان را که چون ستون فقرات محور مقاومت هستند از سرزمین اصلی جدا کند. طرحی که بر اساس راهبرد امنیت پیرامونی بن گوریون تدوین شده است. راهبردی که اسرائیل از زمان شکل گیری جعلی خود برپایه آن استوار شد، براساس گفته دیوید بن گوریون: "ما ملتی کوچک هستیم و امکانات و منابع ما اندک است و باید این خلاء را در برخورد خود با کشورهای عرب دشمن از طریق شناختن نقاط ضعف آنها به ویژه در زمینه روابط موجود بین گروه های نژادی و اقلیت های طایفه ای برطرف کنیم به گونه ای که ما به آنها دامن بزنیم تا در نهایت به مشکلاتی تبدیل شود که حل یا مهار کردن آنها برای این کشورها دشوار شود ". آن چه که امروز عراق شاهد آن است تبلور بیعت ارتجاع سیاه به رهبری سعودی ها و صهیونیزم است. همپیمانی شوم و بحران آفرینی که، آثار آن در عراق، لبنان و سوریه به خوبی قابل مشاهده بوده به این زودی ها منطقه خاورمیانه را رها نخواهد کرد.

جنبلاط: پس از پاکسازی حمص ، ایران کنترل منطقه را در دست دارد. ما باید این واقعیت ژئو استراتژیک را بپذیریم و پیوندهای دولت لبنان و حزب الله را تقویت کنیم.
ولید جنبلاط رهبر دروزیهای لبنان و دبیر کل حزب سوسیالیست ترقی خواه در سخنانی اظهار داشت : ایران رهبر منطقه خاورمیانه است و ما باید این واقعیت را بپذیریم.ولید جنبلاط: باید بپذیریم که ایران رهبر منطقه خاورمیانه است

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه لبنانی " دیلی استار" جنبلاط روز چهارشنبه در مصاحبه با تلویزیون دولتی لبنان با اشاره به این واقعیت که امروز لبنان عضوی از  محور مقاومت با حضور ایران و سوریه و به رهبری ایران است، تاکید کرد که سیاستمداران لبنانی باید این واقعیت را بپذیرند و با حزب الله لبنان همکاری کنند.

جنبلاط با اشاره به اینکه باز پس گیری شهر حمص سوریه از دست شورشیان مسلح و تخلیه این شهر نشانه ای از قدرت ایران و حزب الله در منطقه است و این مساله قدرت ایران را در خاورمیانه تثبیت کرد، افزود: پس از پاکسازی حمص ، ایران کنترل منطقه را در دست دارد. ما باید این واقعیت ژئو استراتژیک را بپذیریم و پیوندهای دولت لبنان و حزب الله را تقویت کنیم.

این سیاستمدار لبنانی افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری ما (لبنان) جزئی از محور ایران و سوریه هستیم.

جنبلاط با اشاره به اینکه در اثر تحولات منطقه ای حزب الله هم اینک قدرتمند ترین جناح و گروه داخل لبنان است ، افزود: به هر جهت حزب الله از ریاست جمهوری میشل عون در لبنان حمایت می کند. وی افزود رییس جمهوری آینده باید کسی باشد که قادر به همکاری با تمامی جناح ها و گروه های لبنانی باشد.

جنبلاط بدون حمایت رسمی از میشل عون، گزینه کاندیدای سوم را مطرح کرده است. کاندیدای سوم در لبنان به معنای گزینه ای است که نه به گروه 8 مارس (حزب الله) وابستگی داشته باشد و نه به گروه 14 مارس (جریان حریری).
لبنان از حدود یک ماه پیش تا کنون و با اتمام مهلت قانونی ریاست جمهوری میشل سلیمان با بحران سیاسی انتخاب رییس جمهور جدید مواجه است. تا کنون جلسات پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهور جدید ، به دلیل عدم حضور دو جناح رقیب برگزار نشده است.

اکنون نگرانی این است، ‌نکند ‌خواسته‌ای که فابیوس از آن گفته، همان خواسته آمریکایی‌ها از ایران در جلسات محرمانه بوده باشد! شاید واکنش آمریکایی‌ها به سخنان وزیر خارجه فرانسه، ‌واکنش به افشای درخواست آنان در جلسات محرمانه بوده است و آنان واکنشی به محتوای سخنان فابیوس نشان نداده‌اند.
کد خبر: ۴۰۷۵۱۶
تاریخ انتشار:۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۴-11 June 2014
نکند حرف وزیر خارجه فرانسه، حرف پشت پرده آمریکایی‌ها باشد!مذاکرات سه‌جانبه ایران،آمریکا و اتحادیه اروپا در کنار مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا در حالی در ژنو برگزار شد که محتوای این مذاکرات کاملا محرمانه ‌ماند و نه مقامات حاضر در مذاکرات اطلاعاتی از این مذاکرات به بیرون منتقل کردند و نه خبرنگاران توانستند جزئیاتی از این مذاکرات به دست آورند.

به گزارش«تابناک»، در این میان، اما اظهار نظر وزیر خارجه فرانسه درباره درخواست‌های غرب از ایران، ایرانیان را نگران کرد؛ اظهاراتی که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به آن واکنش نشان داده و گفته است، ‌نباید این گونه از درخواست‌های علنی سخن گفت، چرا که اکنون وقت گفت و گو‌های پشت پرده است.
بر پایه این گزارش، از وزیر خارجه فرانسه نقل شده‌ که ما خواهان آنیم که شمار سانتریفیوژهای ایران به چند صد ماشین محدود شود، در حالی که ایرانی‌ها هزاران دستگاه را مدنظر دارند.
‌این اظهارات فابیوس، واکنش جن پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را در پی داشته که گفته، مذاکرات روز سه‌شنبه باید بر گفت‌و‌گوهای پشت پرده متمرکز باشد و نه درخواست‌های علنی؛ بنابراین، اکنون نگرانی این است ‌نکند ‌خواسته‌ای که فابیوس از آن گفته، همان خواسته آمریکایی‌ها از ایران در جلسات محرمانه بوده باشد. ‌شاید واکنش آمریکایی‌ها به سخنان وزیر خارجه فرانسه، واکنش به افشای درخواست آنان در نشست‌های محرمانه بوده ‌و آنان واکنشی به محتوای سخنان فابیوس نشان نداده اند. البته طبیعی است که تیم مذاکره کننده ایرانی که تیمی ماهر و با کیاست و متعهد است، چه در گفت و گو‌ علنی و چه در گفت و گو‌ پشت پرده، ذره‌ای از خطوط قرمز نظام کوتاه نخواهند آمد؛ اما این نافی این نخواهد بود که رسانه‌ها خط فکری و سیاسی، طرف غربی را برای مردم روشن نکند.
اگر آمریکایی هم مانند فرانسوی‌ها خواهان چند صد دستگاه سانتریفیوژ برای ایران در جلسات پشت پرده هستند، باید بدانند هیچ توافقی با آنان در این زمینه ‌نخواهد شد.

گزارش لحظه به لحظه از حضور داعش در عراق؛ (+18)
بحران اخیر عراق در حالی وارد سومین روز شد که نیروهای ارتش توانسته‌اند بخش‌های مهمی از اراضی اشغال شده توسط تروریست‌ها را از آن‌ها بازپس گیرند.
به گزارش مشرق، بامداد سه‌شنبه، به‌ناگاه انتشار یک خبر توجه جهانیان را به خود جلب کرد: گروهک تروریستی داعش، متشکل از نیروهای تکفیری و نیروهای سابق گارد ریاست‌جمهوری صدام‌، دیکتاتور مخلوع و معدوم عراق، پس از یورش ناکام به سامرا، این بار شهر نفتخیز موصل را هدف حملات خود قرار داد. داعش روز سه‌شنبه موصل را تصرف کرد و به سوی استان صلاح‌الدین لشکر کشید. این بحران هم‌اکنون نیز ادامه دارد و نیروهای امنیتی عراق در حال مقابله با ستیزه‌جویان تکفیری داعش هستند. 

در حالی‌که پارلمان عراق، امروز نشست فوق‌العاده‌ای را جهت بررسی اوضاع امنیتی این کشور برگزار می‌کند، درگیری ارتش با گروه تروریستی داعش در استان‌های الانبار، صلاح‌الدین و کرکوک ادامه دارد. همچنین یک منبع امنیتی در شهرستان خانقین در استان دیالی روز چهارشنبه اعلام کرد: نیروهای پیشمرگ از منطقه کردستان عراق وارد این منطقه شده‌اند که برخی از آنها گردان‌های ویژه ضد ترور هستند. 

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: این نیروها در حالت آماده‌باش کامل بسر می‌برند و در صورتی که به آنها فرمان داده شود، آماده مداخله هستند. وی پیش‌بینی کرد در سایه تحولات امنیتی که ایجاب می‌کند تدابیر دفاعی اتخاذ شود پیشمرگ‌ها در بیشتر مناطق درگیر در دیالی در آینده نزدیک مستقر شوند. نیروهای پیشمرگ 2 روز قبل وارد شهر جلولا، در70 کیلومتری شمال شرق بعقوبه شدند و برای برقراری ثبات امنیتی به همراه ارتش و پلیس خودروهای گشتزنی مشترکی را به‌کار گرفتند. در همین حال منابعی از پلیس عراق اعلام کردند پس از ورود نیروهای داعش به بیجی، نیروهای دولتی عراق و شبه‌نظامیان محلی توانستند این حمله را دفع کنند و نیروهای داعش مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند. یک منبع در پلیس استان صلاح‌‌الدین عراق پیش‌تر با بیان اینکه افراد مسلح داعش از سه‌شنبه شب در اطراف شهرستان بیجی در شمال تکریت مستقر شده‌اند، اعلام کرده بود آنها مقر دادگاه و ساختمان پلیس بیجی را به آتش کشیدند اما پالایشگاه بیجی همچنان تحت کنترل نیروهای امنیتی است. 

منع آمد و شد در بغداد/ درگیری در اطراف سامرا/ درگیری‌های پراکنده در استان دیالی/ داعش خطاب به مالکی: هدف ما بغداد نیست بلکه کربلا و نجف است +نقشه مناطق اشغال شده در عراق و سوریه
نقشه مناطق اشغالی در عراق و سوریه توسط داعش

این منبع اظهار کرد نیروهای داعش سلاح‌های نیروهایی از ارتش را تحت کنترل خود درآورده‌اند. اخباری نیز مبنی بر کنترل افراد مسلح داعش بر نیروگاه برق در بیجی در شمال تکریت منتشر شده است. وزارت دفاع عراق نیز اعلام کرد نیروهای ویژه راهی شهر موصل شده‌اند تا اعضای داعش را بیرون برانند. نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق نیز به فرماندهان بخش‌های نظامی دستور داد هر کس پست خود را رها کند بازداشت کرده و پرونده وی را به دادگاه‌های نظامی ارجاع دهند. فیان دخیل، از نمایندگان ائتلاف کردستان عراق اعلام کرد اتاق عملیات مشترکی میان نخست‌وزیر و ریاست منطقه کردستان عراق تشکیل شده است تا اوضاع استان نینوا را مورد بررسی قرار دهد.

اگرچه دیروز عملیات پاکسازی موصل از تروریست‌های داعش آغاز شد اما آنها در حمله‌ای دیگر نقاط مهم شهر تکریت مرکز استان صلاح‌الدین را به تصرف خود در آوردند. پخش برنامه‌های شبکه تلویزیونی صلاح‌الدین در شهر تکریت بعد از سقوط این شهر از سوی داعش متوقف شد. منابع امنیتی اعلام کردند: نیروهای وابسته به داعش بعد از درگیری گسترده با نظامیان ارتش عراق در مرکز این شهر توانستندکنترل این شهر را به دست گیرند هرچند ساعتی بعد  این شهر در کنترل نیروهای ویژه عراقی قرار گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه، رئیس سازمان مبارزه با تروریسم عراق اعلام کرد نیروهای ویژه پس از تار و مار کردن عناصر مسلح داعش، کنترل تکریت را به دست گرفتند. شبکه المیادین نیز گزارش داد جنگنده‌های ارتش عراق به محل تجمع تروریست‌های داعش در شرق شهر تکریت حمله کرده‌اند.

عشایر تکریت هم پس از تصمیم به مقاومت در برابر داعش از ورود شبه‌نظامیان این گروه به ناحیه‌ای در مرکز تکریت جلوگیری کردند. یک منبع پلیس گفته مردم و خانواده‌های منطقه العلم پس از عقب‌نشینی نیروهای ارتش تصمیم به دفاع از منطقه خود گرفتند که به درگیری‌های شدید بین عشایر و داعش منجر شد.

منع آمد و شد در بغداد/ درگیری در اطراف سامرا/ درگیری‌های پراکنده در استان دیالی/ داعش خطاب به مالکی: هدف ما بغداد نیست بلکه کربلا و نجف است +نقشه مناطق اشغال شده در عراق و سوریه

جنگ در ورودی سامرا

شامگاه چهارشنبه آخرین خبرها حاکی از این بودند که داعش پس از حمله ناکام هفته گذشته یک بار دیگر  به سامرا حمله‌ور شد که بار دیگر با مقاومت ارتش و مردم شهر مجبور به عقب‌نشینی شد.

نیروی عظیم ارتش در راه پاکسازی موصل

منابع امنیتی عراق اعلام کردند از عصر دیروز گروه‌هایی از واحدهای خنثی‌سازی بمب در ارتش عراق در حال بازرسی و بررسی مناطق مختلف موصل هستند. نیروهای امنیتی و نظامی عراقی منازل و مراکز مختلف این شهر را بازرسی کرده و در حال خنثی‌سازی مین‌ها و بمبگذاری‌های احتمالی این مناطق از سوی داعش هستند.

منع آمد و شد در بغداد/ درگیری در اطراف سامرا/ داعش خطاب به مالکی: هدف ما بغداد نیست بلکه کربلا و نجف است +نقشه مناطق اشغال شده در عراق و سوریه
ادوات نظامی سنگین مصادره شده توسط داعش 
عصر دیروز یک منبع نظامی عراق اعلام کرد نیرویی عظیم از نظامیان به فرماندهی «سرتیپ ستاد ابوالولید» با هدف آزاد کردن شهر موصل از اشغال تروریست‌های داعش به سمت این شهر حرکت کرده است. این نیرو از سوی نوری مالکی نخست‌وزیر عراق و فرمانده نیروهای مسلح مامور شده است موصل را از تروریست‌های داعش پاکسازی کند. به ابو‌الولید همه اختیارات داده شده است و علاوه بر آن یک نیروی عظیم به همراه زره‌پوش و هواپیما برای ورود به موصل در اختیار وی قرار گرفته است.

در همین حال خبرنگار شبکه روسیه الیوم گزارش داد نیروی هوایی عراق مواضع تروریست‌ها در شهر موصل واقع در شمال عراق را هدف قرار داده است. العراقیه نیز خبر داد دیروز هوانیروز ارتش عراق یک ستون از خودروهای گروه تروریستی داعش را در اطراف شهر سامراء منهدم کرده است.
دختر صدام به آغوش داعش می‌رود!

دختر صدام اعلام کرد برای تامین خواست‌های داعش آماده است! به گزارش فارس، روزنامه الحقیقه خبر داد که رغد صدام دختر دیکتاتور معدوم عراق اعلام کرد بزودی به صحرای الانبار می‌رود تا به نیروهای داعش بپیوندد. بنابراین گزارش رغد گفت: «من بزودی به نیروهای دولت اسلامی عراق و شام خواهم پیوست تا اولین زن مجاهد در داعش باشم که بتوانم خواست‌های آنها را برآورده کنم(!)  و درکنارشان با ارتش عراق بجنگم». رغد صدام همچنین از عربستان، امارات و قطر هم به دلیل حمایت‌هایشان از داعش تشکر کرد. او پس از سرنگونی رژیم پدرش در عراق در سال 2003 به اردن متواری شده و از آن زمان تاکنون نتوانسته به عراق بازگردد.

منع آمد و شد در بغداد/ درگیری در اطراف سامرا/ درگیری‌های پراکنده در استان دیالی/ داعش خطاب به مالکی: هدف ما بغداد نیست بلکه کربلا و نجف است +نقشه مناطق اشغال شده در عراق و سوریه

منع آمد و شد در بغداد/ درگیری در اطراف سامرا/ درگیری‌های پراکنده در استان دیالی/ داعش خطاب به مالکی: هدف ما بغداد نیست بلکه کربلا و نجف است +نقشه مناطق اشغال شده در عراق و سوریه

منع آمد و شد در بغداد/ درگیری در اطراف سامرا/ درگیری‌های پراکنده در استان دیالی/ داعش خطاب به مالکی: هدف ما بغداد نیست بلکه کربلا و نجف است +نقشه مناطق اشغال شده در عراق و سوریه

فراخوان دفاع از اماکن مقدس

رهبر جریان صدر عراق درخواست کرد کمیته‌هایی برای دفاع از مراقد و دیگر اماکن مقدس در عراق تشکیل شود. سید مقتدا صدر، روز چهارشنبه، از تشکیل گروه «سرایا السلام» برای حفظ امنیت اماکن مذهبی در عراق شامل حرم‌های امامان معصوم‌(ع)، امامزاده‌ها، مساجد، حسینیه‌ها، کلیساها و... خبر داد. وی طی بیانیه‌ای اعلام کرد نمی‌تواند مقابل خطرات و تهدیدات موجود علیه مقدسات در عراق سکوت کند. صدر افزود: معتقدم می‌توان با هماهنگی برخی طرف‌های دولتی سرایا السلام را برای دفاع از اماکن مذهبی تشکیل داد. وی تاکید کرد که این نیروها به‌طور موقت در پوشش رسمی امنیتی و تحت نظارت ما فعالیت خواهند کرد.
منع آمد و شد در بغداد/ درگیری در اطراف سامرا/ داعش خطاب به مالکی: هدف ما بغداد نیست بلکه کربلا و نجف است +نقشه مناطق اشغال شده در عراق و سوریه
بیانیه آیت‌الله‌العظمی سیستانی

مرجع عالیقدر شیعیان در پی حملات داعش در موصل و مناطق شمالی عراق ضمن اعلام حمایت خود از نیروهای مسلح این کشور، این نیروها را به پایداری و صبوری دعوت کرد. به گزارش سایت شبکه سومریه نیوز، دفتر آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی،‌ مرجع شیعیان در بیانیه‌ای از گروه‌های سیاسی و دولت عراق خواست به منظور رویارویی با تروریست‌ها هماهنگ و متحد عمل کنند. در این بیانیه آمده است: آیت‌الله سیستانی با نگرانی بسیار اوضاع امنیتی اخیر در استان نینوا و مناطق همجوار آن را دنبال می‌کند. در بیانیه منتشر شده بر لزوم وحدت میان گروه‌های سیاسی و دولت عراق به منظور مقابله با تروریست‌ها و تامین امنیت شهروندان تاکید شده است. دفتر آیت‌الله سیستانی حمایت این مرجع شیعیان را از نیروهای مسلح در برابر متجاوزان اعلام کرد.

واکنش‌های بین‌المللی

حمله تروریست‌های داعش به استان نینوا موجی از واکنش‌ها را در داخل و خارج عراق برانگیخت.آمریکا از حملات داعش ابراز نگرانی کرد و آن را «خطری برای ثبات عراق و تمام منطقه» خواند. جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد باید در مقابل داعش ایستادگی کرد. آمریکا طبق توافقات دوجانبه نظامی با عراق آمادگی خود را برای کمک به دولت مالکی اعلام کرده است. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه با بیان اینکه واشنگتن به دقت تحولات عراق را تحت نظر دارد، گفت: این نیروهای امنیتی و دولت عراق هستند که باید با ناآرامی‌های به وجود آمده، مقابله کنند. امارات عربی متحده از جمله نخستین کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس است که اقدامات داعش را محکوم کرده و از تمامیت ارضی عراق دفاع کرده است. 

وزیرخارجه امارات در تماس با هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق درباره شرایط فعلی موصل گفت‌وگو کرده است. انگلیس نیز ضمن محکوم کردن اشغال موصل توسط داعش از دولت مالکی خواست «دلایل ناامنی» در عراق را بررسی کند. 

وزارت خارجه انگلیس بر حمایت خود از دولت مالکی «در جنگ علیه تروریسم» تاکید کرده و خواستار تشکیل هرچه سریع‌تر دولت جدید در عراق شد. مقتدا صدر، یکی از رهبران شیعه در عراق نیز گفت نیروهای نظامی طرفدار وی با ارتش عراق علیه شورشیان همکاری خواهند کرد. 

منع آمد و شد در بغداد/ درگیری در اطراف سامرا/ داعش خطاب به مالکی: هدف ما بغداد نیست بلکه کربلا و نجف است +نقشه مناطق اشغال شده در عراق و سوریه

منع آمد و شد در بغداد/ درگیری در اطراف سامرا/ داعش خطاب به مالکی: هدف ما بغداد نیست بلکه کربلا و نجف است +نقشه مناطق اشغال شده در عراق و سوریه
تصاویر بالا مربوط به ابوبصیر یکی از فرماندهان گروه تروریستی داعش می باشد

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران نیز درباره حوادث عراق، گفت: «جمهوری اسلامی ایران قبلا هشدار داده بود که خطر تروریسم محدود به یک منطقه نخواهد بود و فراتر از کشورها گسترش می‌یابد و متاسفانه امروز شاهد این موضوع هستیم.» رئیس شعبه موسسه آمریکایی «بروکینز» در تحلیلی درباره ناامنی‌های روزهای اخیر عراق نوشت این ناآرامی‌ها ناشی از همکاری میان القاعده، حزب بعث و برخی از قبایل در مناطقی از عراق علیه نوری مالکی است. 

منع آمد و شد در بغداد/ درگیری در اطراف سامرا/ داعش خطاب به مالکی: هدف ما بغداد نیست بلکه کربلا و نجف است +نقشه مناطق اشغال شده در عراق و سوریه
تروریستهای اجاره ای داعش که ظاهراً از سوریه و از مسیر ترکیه وارد عراق شده اند! 
همچنین سلیم حربا، کارشناس تلویزیون المیادین هم در تحلیلی درباره اوضاع عراق گفت امتداد تحرکات امنیتی در عراق برای رسیدن به اهداف سیاسی است که در صدر آن ناکارآمد نشان‌دادن دولت نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق است. این در شرایط است که در انتخابات اخیر عراق ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری‌‌مالکی توانست بیشترین آرا را کسب کند و وی تلاش دارد با ائتلاف بتواند بار دیگر بر کرسی نخست‌وزیری عراق تکیه بزند.

تصرف کنسولگری ترکیه در موصل

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد نیروهای گروه تروریستی داعش، روز چهارشنبه با حمله به کنسولگری ترکیه در موصل این ساختمان را به تصرف خود درآوردند. تمام کارکنان و دیپلمات‌های حاضر در این کنسولگری به اسارت تروریست‌های تکفیری درآمده‌اند. وزارت خارجه ترکیه همچنین اعلام کرد اکنون در حال بررسی جزئیات و گزارشات مرتبط با این رویداد است.

نگرانی ترکیه

به گزارش سومریه نیوز، معاون نخست‌وزیر ترکیه در اظهار‌نظری گفت: «کشورش اجازه نمی‌دهد گروه‌های تروریستی بر مناطق ترکمان‌نشین در عراق سیطره پیدا کنند» بولنت آرنج در ادامه افزود: «رجب طیب اردوغان، جلسه‌ای با وزرا و مسؤولان بلندپایه در باره تحرکات داعش در موصل، ترتیب داده است». او از نگرانی شدید ترکیه درباره تحولات عراق خبر داد و گفت: «ترکیه به دقت تحولات عراق را دنبال کرده و مراقب اوضاع است».

برای دیدن گزارش کامل تحولات عراق و پیشروی داعش در روزهای گذشته اینجا را کلیک کنید؛

××× اخبار روز پنجشنبه ×××

درگیری‌ها در عراق در روز پنج شنبه حالی وارد سومین روز می‌شود که ارتش عراق در جریان درگیری‌های چهارشنبه توانست تعدادی از شهرهایی را که به تصرف تروریست‌های «داعش» درآمده بود، از جمله شهر استراتژیک تکریت، را از آن‌ها باز پس گیرد.

در عین حال، تروریست‌ها نیز به پیشروی خود در برخی از دیگر مناطق ادامه دادند. روز چهارشنبه گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه اعضای داعش به چند کیلومتری شهر مقدس «سامرا» رسیده‌اند و درگیری‌های شدیدی در ورودی شهر در جریان است. با این حال هیچ مقام عراقی‌ای این خبر را تائید نکرد.

تصرف کنسولگری ترکیه، از اصلی‌ترین حامیان مخالفان سوریه در سه سال گذشته، در شهر موصل عراق به دست تروریست‌ها از جمله دیگر تحولات مهم دیروز بود. ترکیه در پی این اتفاق و به گروگان گرفته شدن 48 کارمند و دیپلمات کنسولگری، خواستار تشکیل جلسه اعضای ناتو شده و در عین حال چندین جلسه با حضور مقامات سیاسی و امنیتی تشکیل داد. با این حال، گروگان‌ها همچنان در اختیار داعش هستند.

از طریق این خبر، قادر خواهید بود به‌ تمام اخبار مرتبط با بحران عراق تا این لحظه دست پیدا کنید. در صورت تمایل به دیدن مشروح اخبار کافی‌ است بر روی ساعت اخبار امروز کلیک کنید. این خبر به طور مداوم به روز می‌شود.


- در ادامه این گزارش اخبار لحظه به لحظه تحولات عراق را مشاهده می کنید؛

15:10: در پی حملات هوایی نیروهای ارتش عراق، عناصر داعش خیابانهای موصل را ترک کردند و به سوی منطقه ربیعه عقب نشینی کردند

14:40/ نقشه شهرهای درگیر عراق در اینفوگرافی زیر آمده است.

برای مشاهده تصویر در سایز اصلی بر روی آن کلیک نمایید.
داعش فرمان

14:25/ 3000 تن از افراد قبائل الانبار برای مبارزه با داعش به کمک نیروهای امنیتی عراق شتافتند.

14:20/ نماینده کمیساریای آوارگان سازمان ملل در اردن اعلام کرد که این کمیساریا تحولات عراق را پیگیری می‌کند و آماده استقبال از آوارگان عراقی در اردن است.

13:20/ نیروهای امنیتی عراق 2 منطقه از موصل را آزاد کردند

13:10/ رویترز: نیروهای امنیتی منطقه کردستان کنترل کامل کرکوک را به دست گرفتند

13:05/ واکنش آمریکا به «درخواست» کمک عراق: نوری مالکی نخست وزیر خوبی نیست/ برای سرکوب داعش هواپیما اعزام نمی کنیم

12:55/ در درگیری‌های شب گذشته در منطقه «وادی النفط» استان کرکوک عراق، نیروهای پلیس و پیشمرگه، تلفات سنگینی به نیروهای داعش وارد کردند. 

12:45/ بان‌کی‌مون خواستار اتحاد جامعه‌ بین‌المللی با عراق برای مقابله با داعش شد.


12:40/ 200 زن غیور عراقی در استان دیالی عراق برای مقابله با حملات احتمالی داعش، دست به سلاح شدند.

12:30/ زارعی: داعش در عراق تاب مقاومت ندارد/ چهار شکست مهم جریان های تکفیری در منطقه در ماه های اخیر

12:20/ سوزان رایس: آماده کمک به عراق برای مقابله با داعش هستیم/نیروهای ما در خلیج فارس برای مقابله با تهدید ایران هستند. 

11:47/ روزنامه المنار المقدسیه در گزارشی اعلام کرد که عربستان در پشت پرده حمله داعش به عراق است. 

11:45/ شبکه خبری العربیه در خبری فوری گزارش داد که ارتش عراق از نوار مرزی با سوریه در غرب الانبار عقب نشینی کرده است. 

11:43/ سخنگوی گروه تروریستی داعش مدعی شد که بغداد مرکز خلافت دولت اسلامی عراق و شام است و داعش فرمان حرکت به سوی بغداد را صادر کرد. 
11:40/ نیروهای پیشمرگه و تروریست‌های داعش در اطراف دهوک تبادل آتش کردند.


11:35/ یک ژنرال عالی رتبه عراقی خبر داد که 19 تروریست داعشی در تکریت در عملیات ارتش کشته شدند.


10:31/ شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اقدامات گروه تروریستی داعش در عراق را به شدت محکوم کرد.

10:30/ سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن محکومیت اقدامات تروریست‌ها در عراق و اشغال سرکنسولگری ترکیه و گروگان گیری اعضاء آن، نگرانی عمیق خود را نسبت به این حادثه ابراز و خواستار رعایت احترام و حفظ حقوق اماکن دیپلماتیک و اعضاء آنها شد.
داعش : هدف ما کربلا و نجف است

ابومحمد العدنانی، سخنگوی داعش در فایلی صوتی که دقایقی پیش منتشر شد، خطاب به نوری المالکی، نخست وزیر عراق گفت: هدف اصلی ما نه سامرا و بغداد، بلکه کربلا و نجف است.

منع آمد و شد در بغداد/ تسلط کامل ارتش بر کرکوک

همزمان با ادامه بحران امنیتی در عراق و درگیری‌ها میان ارتش و نیروهای پیشمرگه با تروریست‌های داعش در استان‌های کرکوک، نینوا و صلاح الدین دولت عراق ورودی‌های شهر بغداد را بست و از ساعت 10 شب تا 6 صبح قوانین منع آمد و شد وضع کرد.

منع آمد و شد در بغداد/ درگیری در اطراف سامرا/ داعش خطاب به مالکی: هدف ما بغداد نیست بلکه کربلا و نجف است +نقشه مناطق اشغال شده در عراق و سوریه

منع آمد و شد در بغداد/ درگیری در اطراف سامرا/ داعش خطاب به مالکی: هدف ما بغداد نیست بلکه کربلا و نجف است +نقشه مناطق اشغال شده در عراق و سوریه

سرتیپ سعد معن در گفت‌وکو با سومریه نیوز خبر داد که منع آمد و شد در بغداد و مناطق اطراف آن به اجرا درخواهد آمد.

همچنین منابع خبری گزارش دادند که نیروهای عراقی توانستند شهر کرکوک را تحت کنترل کامل خود درآورند.

تروریست‌های داعش پس تسلط بر شهر موصل تلاش کردند تا شهرهای استان کرکوک را اشغال کنند ولی از صبح امروز داعشی‌ها وادار به عقب نشینی از شهرهای اطراف کرکوک از جمله الحویجه و الریاض شدند.

منع آمد و شد در بغداد/ درگیری در اطراف سامرا/ داعش خطاب به مالکی: هدف ما بغداد نیست بلکه کربلا و نجف است +نقشه مناطق اشغال شده در عراق و سوریه
نوجوان داعش هم ذبح می‌کند (+18) 
منع آمد و شد در بغداد/ درگیری در اطراف سامرا/ داعش خطاب به مالکی: هدف ما بغداد نیست بلکه کربلا و نجف است +نقشه مناطق اشغال شده در عراق و سوریه

رایزنی میان چهره‌های سیاسی عراق برای حل بحران امنیتی

نشست رهبران سیاسی عراق در منزل ابراهیم جعفری نخست وزیر سابق عراق با حضور چهره‌های سیاسی این کشور از جناح های مختلف برای بررسی اوضاع این کشور درپی حمله تروریست‌ها به شهرها در سه استان صلاح الدین، نینوا و کرکوک برگزار شد.
دفتر ابراهیم جفری در بیانیه‌ای در این زمینه خبر داد که در نشست امروز که به ریاست جعفری برگزار شد علاوه بر نوری المالکی نخست وزیر عراق و اسامة النجیفی رئیس پارلمان این کشور، خضیر الخزاعی معاون رئیس جمهور ، روژ شاویس، حسین شهرستانی و صالح مطلک معاونان نخست وزیر، عمار حکیم رئیس مجلس علا اسلامی، عدنان الجنابی نماینده ایاد علاوی رئیس ائتلاف الوطنیه، برهم صالح نماینده اتحادیه میهنی کردستان و یوندام کنا نماینده مسیحی پارلمان هم حضور داشتند.

عراق از آمریکا خواست روند تحویل تسلیحات به این کشور را تسریع کند

سفیر عراق در آمریکا با بیان اینکه آمریکا باید خطر گروه تروریستی داعش را درک کند، خواستار تسریع تحویل تسلیحات خریداری‌شده به عراق شد.
«لقمان فیلی» سفیر عراق در واشنگتن که روز چهارشنبه با نشریه «وال‌استریت‌ژورنال» گفت‌وگو می‌کرد، ضمن ابراز نگرانی نسبت به ناآگاهی کشورهای غربی در مورد گروه تروریستی «داعش»، گفت این گروه تهدیدی برای امنیت جهان است.
این خبر در حال تکمیل است.....



پنج هزار نفر از افراد مسلح موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) بطور کامل شهر موصل را به تصرف درآوردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اسکای نیوز نوشت: پنج هزار نفر از افراد مسلح موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) بطور کامل شهر موصل را به تصرف درآوردند.

به گزارش «انتخاب»، افراد مسلح وابسته به داعش همه شهر موصل را به طور کامل در اختیار دارند . یک منبع در وزارت کشور عراق در گفتگوی ویژه به اسکای نیوز عربی اطلاع داد که افراد مسلح با حمله به زندان بادوش در نینوا بیش از هزار و چهارصد زندانی را آزاد کردند. افراد مسلح همچنین به زندان التسفیرات و زندان مدیریت مبارزه با تروریسم در این منطقه حمله کردند و دهها زندانی را از این دو زندان آزاد کردند. این در حالی است که افراد مسلح همچنین انبارهای ذخیره مواد تسلیحاتی استان الانبار را در دست گرفتند . از سوی دیگر یک منبع در فرماندهی پلیس موصل اظهار داشت: افراد مسلح توانستند ساختمان شعبه ای از بانک مرکزی در منطقه الدواسه در غرب موصل را به تصرف درآورند. این در حالی است که ساکنان این شهر در حال فرار به سمت منطقه کردستان هستند.

اسامه النجیفی رئیس پارلمان عراق در اظهاراتی که بطور زنده پخش شد در زمینه قطع ارتباط منطقه کردستان عراق و مناطق دیگر عراق گزارشهایی داد. ایمن در حالی است که منطقه کردستان عراق در سه روز پیش کمکهای نظامی را به دولت عراق پیشنهاد داده بود و اعزام سه تیپ از نیروهای پیشمرگه عراق برای درگیری با نیروهای داعش را پیشنهاد کرده بود اما فرماندهی نیروهای مسلح عراق کمک کُردها را نپذیرفته است . این در حالی است که النجیفی از ضرورت استفاده از نیروهای آمریکایی بطور مستقیم در این درگیریها خبر داد. وی گفت: حداقل باید از نیروی هوایی آمریکا برای حمله به پایگاههای افراد مسلح کمک گرفته شود . هم اکنون افراد مسلح همه شهر موصل را در اختیار دارند و مراکز امنیتی و نظامی و انبارهای سلاح را به تصرف خود درآورده اند. از اینرو هر عملیات نظامی در این منطقه بسیار سخت خواهد بود. به ویژه اینکه افراد مسلح با حمله به انبارهای سلاح همه انواع سلاحهای سنگین از جمله بالگردها و خودروهای زرهی و تانکها را در اختیار دارند . هم اکنون منابع اطلاعاتی افزایش تعداد افراد مسلح در شهر موصل را خبر می دهند.

به طوری که تعداد آنها به پنج هزار فرد مسلح می رسد . این در حالی است که قبل از این آمار تنها سه هزار نفر از نیروهای داعش در شهر مستقر بودند که دو هزار و پانصد نفر آنها از خارج از این استان آمده بودند و با سرویسهای اطلاعاتی موجود در شهر موصل و پانصد نیروی دیگر موجود در این شهر توانستد شهر را به تصرف درآورند و نیروهای خود را افزایش دهند.

از سوی دیگر خانواده های آواره شهر موصل در حال فرار از شهر هستند که تعداد آنها به بیش از یکصد و پنجاه هزار نفر می رسد و به مناطق دیگری می روند. برخی ها به سمت منطقه کردستان و شهرهای اربیل و دهوک می روند و برخی دیگر روانه استان کرکوک شده اند.

بنابراین گزارشها حاکی از درگیریهای بسیار شدید در آینده خواهد بود که بین نیروهای داعش که شهر را در اختیار دارند و نیروهای امنیتی عراق صورت خواهد گرفت.

 استاندار نینوا: سیطره داعش بر موصل، نقشه منطقه را تغییر خواهد داد 

استاندار نینوا گفت همه کشورها برای حل بحران شهر موصل باید وارد عمل شوند زیرا این شهر در منطقه تاثیر گذار است و سیطره داعش بر آن نقشه منطقه را تغییر خواهد داد.

اثیل النجیفی، استاندار نینوا، در ارتباط تلفنی با این شبکه درباره اینکه گروه های مسلح چگونه توانستند کنترل نینوا را در دست بگیرند، گفت: چند ساعت از اینکه افراد مسلح کنترل موصل را در دست بگیرند با فرماندهان ارشد ارتش عراق در منطقه دیدار کردم. به نظر می رسید که آنها کاملا به توان خود اطمینان دارند اما ساعاتی بعد با شنیدن خبر فرار جمعی نیروهای ارتش عراق از مواضع خود در موصل، غافلگیر شدیم.

مجری الجزیره پرسید آیا اقدام نیروهای عراقی از روی ضعف بوده است و آنها خود را تسلیم کردند؟
النجیفی پاسخ داد: به نظر می آید نیروهای عراقی برای این اقدام برنامه ریزی کرده بودند. نیروهایی که در موصل بودند از فرماندهان و قوای قدیمی بودند، نه نیروهای جدید که بخواهند احساس ضعف بکنند.
مجری الجزیره پرسید: اطلاعات به دست آمده حاکی از فرار سیاستمداران و نیروهای امنیتی از موصل است. شما در حال حاضر کجا هستید؟

النجیفی پاسخ داد: من در حومه موصل هستم. نیروهای امنیتی و سیاسی از موصل خارج شدند، زیرا تحت حمایت نبودند.

استاندار نینوا درباره نحوه تعامل با اوضاع کنونی گفت: در حال حاضر نمی توانم درباره سناریوهای آینده صحبت کنم. باید اوضاع را در داخل بازبینی کنیم. دیشب، وزیر کشور و مدیر دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح با من تماس گرفتند و از من خواستند از منطقه کردستان کمک بگیرم اما دیروقت بود و کردستان عراق نیز به موافقت نوری مالکی نیاز دارد.

مجری الجزیره پرسید: آیا به عقیده شما منطقه کردستان عراق در این مسئله دخالت خواهد کرد به خصوص اینکه دامنه بحران به اطراف آن کشیده شده است؟ بدون شک اوضاع در منطقه کردستان نیز خطرناک است؛ زیرا ما فقط درباره حضور داعش در این منطقه صحبت نمی کنیم شاید داعش در منطقه راست موصل بیشترین حضور را داشته باشد اما باید گفت در مناطق چپ موصل نیز حضور دارد و می توانند به راحتی و بدون هیچ مانعی وارد منطقه کردستان شوند.

به عقیده من نه فقط منطقه کردستان، بلکه جامعه جهانی باید در این مسئله دخالت کند؛ زیرا موصل شهری بزرگ و تاثیر گذار در منطقه است و اگر داعش کنترل آن را در دست بگیرد، نقشه منطقه تغییر خواهد کرد. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد