سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش فرهنگی



سخنگو و دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان(تاریانا) از حضور کارشناسان یونسکو در ایران برای ثبت جهانی شوش در ماه آینده خبر داد و گفت: قرار است کتیبه های تاریخی این شهر به عنوان کهن ترین شهر قابل سکونت ایران توسط پرفسور ارفعی خوانده شود.

مجتبی گهستونی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن پرونده ثبت جهانی شوش در دستور کار کارشناسان یونسکو، متولیان و دوستداران حوزه میراث فرهنگی در ماه های گذشته و وقت باقی مانده سعی کرده اند شرایطی را فراهم بیاورند تا کارشناسان با دقت بیشتری این میراث فرهنگی و تاریخی کشورمان را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهند و زمینه های لازم برای ورود کارشناسان یونسکو را بیش از پیش فراهم کنند.

وی  با بیان اینکه وجود هر گونه کمبود در پرونده این پایگاه، ثبت جهانی شوش را با خلل روبرو خواهد کرد، افزود: به همین منظور پایگاه شوش تصمیم گرفت تا با دعوت کارشناسان متعدد در حوزه های گوناگون میراث فرهنگی از نقاط مختلف برای بررسی و ارزیابی  بیشتر و ایجاد یک سری آمادگی های لازم در سطح شهرستان و استان، پرونده بی عیب و نقصی را برای ارایه به کارشناسان یونسکو تهیه کند زیرا این پرونده می تواند برای ایران یک ثبت جهانی دیگر را به ارمغان بیاورد.

دبیر انجمن دوستدار میراث فرهنگی خوزستان تصریح کرد: از میان این کارشناسان می توان به حضور پروفسور عبدالمجید ارفعی کارشناس زبانهای ایران باستان و مترجم لوح کوروش با سابقه و تخصص بالا در مطالعه هزاران کتیبه عیلامی و تاریخی در خوزستان اشاره کرد که مدیران و کارشناسان پایگاه شوش می توانند  با بهره مندی از نظرات کارشناسی و فنی وی در رابطه با شوش می تواند به خوبی از تجاربش برای هدایت به سمت و سوی صحیح در این مسیر بهره مند شوند.

گهستونی ادامه داد: پروفسور ارفعی برای ارزیابی وضعیت پیش رو در هفته های گذشته به خوزستان سفر داشته و با سفری دوباره به استان در هفته آینده برای تکمیل مراحل ارزیابی در کنار تیم مشاوره و کمک کننده پایگاه شوش قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه قرار است پرفسور ارفعی برخی کتیبه های موجود در شوش را قرائت کند، با اشاره به اینکه بخش زیادی از کتیبه های موجود در شوش باید خوانده شوند، تاکید کرد: کتیبه های تاریخی شوش پس از خوانده شدن در در معرض استفاده پژوهشگران و فعالان در این عرصه قرار می گیرند.

گهستونی اظهار کرد: با توجه به اینکه شوش یکی از معدود شهرهای باستانی زنده ایران است و خوشبختانه در خوزستان واقع شده است دارای سابقه های تاریخی و تمدنی بسیاری است و طبیعتا فرصت از دست رفته در سال های گذشته باعث شده که همه را به این امر ترغیب کند تا شرایط ثبت جهانی این اثر تاریخی را به وجود بیاورند.

دبیر انجمن های دوستدار میراث فرهنگی خوزستان عنوان کرد: اگر شوش در ماه آینده که کارشناسان ثبت جهانی برای بررسی وضعیت این پایگاه به ایران می آیند، به ثبت برسد، خوزستان دارای سه پایگاه ثبت جهانی بعد از چغازنبیل و پایگاه های آبی تاریخی شوشتر می شود و این امر سطح و جایگاه خوزستان را از لحاظ میراث فرهنگی در دنیا ارتقا خواهد داد.

گهستونی افزود: خوزستان گهواره تمدن ایران و در اصل دروازه ورود تمدن به ایران بوده است و وجود آثار تاریخی متعدد از دوره های مختلف تاریخی گواهی بر این ادعا است اما خیلی ها به این امر با دیده ابهام نگاه می کنند و متاسفانه به آن توجه چندانی نشده است و زیرا خوزستان را به عنوان یک استان صنعتی می شناسند.

وی تاکید کرد: در صورت ثبت جهانی شوش می توان مثلث های گردشگری خوبی را بین شوش، دزفول و شوشتر و یا شوش، اهواز و شوشتر با توجه به اهمیت هایی که این شهر ها دارند، به وجود آورد.

دبیر انجمن دوستدار میراث فرهنگی خوزستان با بیان اینکه فواید ثبت جهانی شوش تنها برای میراث فرهنگی نیست بلکه سطح اجتماعی شهر را نیز متاثر خواهد کرد، گفت: به طبع ثبت جهانی همچنین می توان وضعیت موجود در بخشهایی مانند هتل ها، مهمانپذیرها، مسافرخانه ها، رستورانها و جاده ها را ارتقا داد زیرا پس از این ثبت بالطبع راه های دسترسی، منازل شهری، اصلاح منظری، خدمات عمومی و مبلمان شهری و خدمات تاکسیرانی و اتوبوسرانی نیز باید در نه تنها در شوش بلکه در تمام شهرهایی که دارای آثار ثبت جهانی هستند ارتقا یافته و در خور شهرهایی با این ویژگی ها باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد