سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



داعش با اشغال موصل به فاصله حدود 200 کیلومتری مرز ایران رسیده است. حضور القاعده در این فاصله اندک، قطعا می تواند تاثیر منفی بر امنیت ملی و مرزی ایران داشته باشد. علاوه بر این، ناامنی و بی ثباتی در عراق، به طور حتم، عواقب و تبعات منفی بر امنیت ایران خواهد داشت.
عصرایران؛ رضا غبیشاوی - نیروهای القاعده در عراق و سوریه با نام اختصاری "داعش" روز سه شنبه توانستند موصل، دومین شهر بزرگ عراق را اشغال کنند.

به دنبال این حادثه، ساختمان های استانداری، پلیس، ارتش، فرودگاه نظامی و غیرنظامی موصل نیز به دست القاعده افتاد.

درگیری ها برای اشغال موصل از روز جمعه گذشته آغاز و در روز سه شنبه با اشغال کامل دو سوی شهر موصل تکمیل شد. شهر نیز زمانی سقوط کرد که نیروهای ارتش و پلیس عراق به دنبال شدت درگیری ها، مراکز و پادگان ها را ترک و فرار کردند تا پیروزی سهل و آسانی نصیب مهاجمان مسلح شود.

در این باره می توان به نکات زیر اشاره کرد.

مهمترین و بدترین بخش اشغال شهر موصل، تصرف انبارهای سلاح و مهمات استان نینوا به همراه تعداد زیادی خودرو و تجهیزات نظامی توسط داعش است. این موضوع، قطعا پیشروی داعش به سمت دیگر مناطق عراق به ویژه مناطق سکونت عرب های سنی تسهیل می کند. این مناطق به دلیل سطح بالای نارضایتی ساکنانش از عملکرد دولت عراق، زمینه مناسبی برای اشغال توسط القاعده است. هم اکنون
 شهرهای محل سکونت عرب های سنی در عراق و در راس آنها بعقوبه، الانبار و تکریت در معرض سقوط به دست داعش هستند.

البته هدف داعش، گسترش سطح مناطق تحت کنترل خود و در نهایت، اشغال پایتخت عراق یعنی بغداد است.

نیروهای داعش به لحاظ تعدادی، کم اما از نظر کیفی، بالا هستند. آنها معتقدند در حال جهاد هستند در صورت شکست و مرگ به شهادت می رسند و بهشت در انتظار آنهاست. در صورت پیروزی هم می توانند حکومت مورد نظر خود را برپا کنند و قرائت و سلیقه خود از اسلام را اعمال کنند. به همین دلیل آنها توانسته اند در افغانستان پس از بیش از یک دهه، همچنان دولت کابل و نظامیان خارجی را با چالش مواجه کنند و در پاکستان و سوریه هم مناطق وسیعی را در کنترل خود داشته باشند.

برهمین پایه، ارتش و پلیس مسلح به تسلیحات به روز و پیشرفته و آموزش دیده عراق از پس نیروهای داعش برنیامده اند و نباید داعش را یک گروه مسلح کوچک و بیش پا افتاده دانست. همچنین نباید از پیشروی آنها به سمت دیگر شهرهای عراق نیز متعجب شد.

آمریکا پس از اشغال عراق و سقوط حکومت صدام در سال 2003 ، نیروهای مسلح عراق شامل ارتش و پلیس را منحل و دست به تشکیل نیروهای مسلح جدیدی زد.

ارتش و پلیس جدید عراق با سابقه حدود 10 ساله، بی تجربه است و از قدرت لازم برای عملیات های رزمی برخوردار نیست. حداکثر عملیات های آنها در داخل عراق هم شامل مقابله با افراد مسلح ضعیف (نسبی) و پراکنده است.
پلیس و ارتش عراق برای عملیات های رزمی جدی و واقعی به ویژه در عملیات های جنگ شهری کاملا بی تجربه و فاقد توانایی است.

اشاره به این نکته لازم است که نیروهای داعش به عنوان شاخه از القاعده هم اکنون در سوریه مناطق وسیعی را به کنترل خود در آورده اند. نیروهای القاعده در افغانستان و پاکستان نیز سابقه و تجربه عملیات نظامی علیه نیروهای نظامی پاکستان، افغانستان و نیروهای نظامی ناتو به رهبری آمریکا را دارند.

اکثر اعضای داعش را اتباع خارجی تشکیل می دهند. مسلمانانی از سایر کشورهای اسلامی و غیراسلامی. بخشی از این افراد قبلا در عملیات های القاعده در افغانستان، پاکستان، چچن و عراق، تجربه رزم اندوخته اند و بخشی دیگر هم در سه سال اخیر در جنگ داخلی سوریه توانسته اند تجربه ای بیاموزند.

به نظر می رسد با توجه به بن بست در جنگ داخلی سوریه برای القاعده و پیشروی های ارتش این کشور، داعش تصمیم گرفته است با پیشروی در خاک عراق، ضمن جبران شکست های خود در سوریه، بتواند پشتوانه مناسب سرزمینی، تسلیحاتی و روحی را برای عملیات های خود در سوریه فراهم کند.

داعش با اشغال موصل به فاصله حدود 200 کیلومتری مرز ایران رسیده است. حضور القاعده در این فاصله اندک، قطعا می تواند تاثیر منفی بر امنیت ملی و مرزی ایران داشته باشد. علاوه بر این، ناامنی و بی ثباتی در عراق، به طور حتم، عواقب و تبعات منفی بر امنیت ایران خواهد داشت. 

لذا مقامات ایرانی ضمن افزایش هوشیاری و احتیاط ، باید اقدامات لازم و حتی پیشگیرانه را برای جلوگیری از "همسایگی با القاعده" انجام دهد. در همین ارتباط، دخالت نظامی ارتش ایران برای سرکوب داعش و پیشروی این گروه در شمال عراق، می تواند گزینه ای قابل اجرا باشد.

نیروهای نظامی ایران در سال 1377 و به هنگام اشغال مزارشریف و کابل به دست طالبان به عنوان بازوی اجرایی و حکومتی القاعده در افغانستان و همسایه شدن ایران با نیروهای طالبان، عملیات بزرگ انتقال نیروهای نظامی ارتش و سپاه را به سمت مرزهای شرقی انجام داد و حتی برخی از مواضع طالبان در مناطق مرزی را بمباران کرد.

مقامات ایرانی باید خود را برای هر پیش آمدی در عراق و از جمله گسترش دامنه درگیری های داعش به بغداد آماده کنند.

- مهمترین دلیل قدرت گرفتن داعش و القاعده در عراق، ادامه بی ثباتی، ناامنی، جنگ داخلی در سوریه و در نتیجه تضعیف قدرت دولت مرکزی این کشور است. بخش های زیادی از سرزمین های غرب عراق و شرق سوریه، به لحاظ جغرافیایی و انسانی، مناطق یکپارچه هستند و همین موضوع انتقال نیروهای القاعده میان دو کشور را آسان می کند. 

- امروزه موضوع مقابله با پیشروی القاعده و تروریست ها در عراق و بی ثباتی و ناامنی در این کشور و جلوگیری از تضعیف دولت بغداد، موضع مشترک دو دولت ایران و آمریکاست. به همین دلیل این مسئله می تواند موضوع رایزنی ها و همکاری های تهران و واشنگتن باشد.




بعد از تصرف موصل و پادگان های نظامی آن توسط داعش، انبوهی از ادوات نظامی و سلاح به دست تروریست ها افتاده است.
نیروهای القاعده شهر موصل عراق را به تصرف خود درآوردند.

به گزارش عصر ایران، شهر موصل در شمال عراق به طور کامل از سیطره نیروهای دولتی عراق خارج شده و هم اکنون در کنترل افراد مسلح وابسته به داعش شاخه القاعده در عراق و سوریه است. 

نیروهای داعش (دولت اسلامی عراق و شام) به عنوان شاخه القاعده هم اکنون کنترل بخش هایی از خاک سوریه را نیز در دست دارند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع آگاه نوشت: صدها نفر از افراد مسلح وابسته به داعش  بامداد روز سه شنبه به شهر موصل واقع در 350 کیلومتری شمال بغداد حمله کردند و توانستند پس از درگیری شدید با نیروهای ارتش و پلیس، استانداری، زندان، مراکز پلیس و ارتش، انبارهای سلاح، فرودگاه و دفاتر شبکه های ماهواره ای را به کنترل کامل خود در آورند. 2700 نفر نیز از زندان موصل گریختند.

برخی رسانه ها هم فرار نیروهای پلیس و ارتش از موصل را دلیل سقوط سریع این شهر به دست داعش می دانند.

داعش همچنین فرودگاه نظامی و مرکز پلیس در غرب موصل را نیز اشغال کرده است. حمله به مراکز پلیس باعث فرار صدها نفر از زندانیان شد.
موصل مرکز استان نینوا ، دومین شهر بزرگ عراق با دو میلیون نفر جمعیت است.

شهر موصل محل درگیری داعش و ارتش عراق
شهر موصل عراق به دست القاعده افتاد / سقوط فرودگاه نظامی و استانداری نینوا
دهها هزار نفر از مردم استان نینوا هم به دنبال این درگیری ها به شهرهای اطراف به ویژه استان های کردنشین اربیل و دهوک، فرار کرده اند. برخی تصاویر نشان می دهند نیروهای داعش به سمت مردمی که در حال فرار هستند ، شلیک می کنند و تعدادی از آنها را می کشند.  

ارتش عراق هم از شهر موصل عقب نشینی کرده است."صالح مطلک" در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز عربی تاکید کرد: برخی از نظامیان ارتش عراق با القاعده هم پیمان هستند.

فرار مردم از شهر موصل

اشغال موصل و ادامه پیشروی تروریست ها در عراق: بخش هایی از استان های کرکوک و صلاح الدین هم به دست داعش افتاد/ آماده باش در کربلا / نبرد در تکریت/پرواز داعش با هلی کوپترهای غنیمتی 

اشغال موصل و ادامه پیشروی تروریست ها در عراق: بخش هایی از استان های کرکوک و صلاح الدین هم به دست داعش افتاد/ آماده باش در کربلا / نبرد در تکریت/پرواز داعش با هلی کوپترهای غنیمتی
اثیل النجیفی استاندار نینوا هم از مردم موصل خواست شهر را ترک نکنند و با تشکیل کمیته های مردمی، با مهاجمان مسلح غریبه مقابله کنند.

تصاویری هم از استاندار نینوا اسلحه به دست در یکی از خیابان های موصل منتشر شده است.

نوری مالکی نخست وزیر عراق از پارلمان این کشور خواست با اعلام حالت فوق العاده امنیتی در عراق موافقت کند.
مالکی همزمان به عنوان فرمانده نیروهای مسلح عراق، به تمامی نیروهای نظامی در سراسر کشور دستور داد در حالت آماده باش باشند.

گفته می شود نیروهای داعش پس از تصرف موصل هم اکنون در حال حرکت به سمت استان صلاح الدین در شمال بغداد هستند.

اسامه نجیفی رئیس پارلمان عراق گفت نیروهای امنیتی و پلیس در شهر موصل پس از آغاز درگیری ها، مراکز و سلاح خود را رها و فرار کردند به همین دلیل این شهر به آسانی به دست تندروهای مسلح افتاد.



اثیل النجیفی استاندار نینوا در خیابانهای موصل 
شهر موصل عراق به دست القاعده افتاد / سقوط فرودگاه نظامی و استانداری نینوا


فرار مردم موصل به دنبال سقوط شهر به دست داعش
شهر موصل عراق به دست القاعده افتاد / سقوط فرودگاه نظامی و استانداری نینوا

پیشروی تروریست ها در استان صلاح الدین

در پی اشغال موصل، نیروهای داعش با ادامه پیشروی های خود ، منطقه ای در استان صلاح الدین را نیز به تصرف خود درآوردند. دولت عراق این خبر را تایید کرده است.

اشغال 6 منطقه ای در استان کرکوک

در همین حال از استان کرکوک نیز خبر می رسد تروریست های داعش توانستند  بخش "الحویجه" و 5 منطقه دیگر در استان کرکوک را به تصرف خود دراورده اند.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داد، تروریست های داعش مناطق غرب و جنوبی شهر کرکوک را به اشغال خود درآورده اند. همچنین نیروگاه برق بیجی در حومه کرکوک نیز به دست تروریست ها افتاد.

آتش زدن کلیسا

نیروهای داعش در محله "الوحده" کرکوک ، بعد از اشغال یک کلیسا ، آن را به آتش کشیدند.

آتش گرفتن خودروی پلیس عراق در موصل

اشغال موصل و ادامه پیشروی تروریست ها در عراق: بخش هایی از استان های کرکوک و صلاح الدین هم به دست داعش افتاد/ آماده باش در کربلا / نبرد در تکریت/پرواز داعش با هلی کوپترهای غنیمتی
آماده باش در کربلا

هر چند نیروهای داعش تا کربلا فاصله زیادی دارند، اما از آنجا که یکی از اهداف تروریست ها آسیب رساندن به حرم های ائمه(ع) است، در کربلا اعلام آماده باش شده و استاندار کربلا نیز تصریح کرده است که این منطقه نیازمند تقویت استحکامات دفاعی است.

پرواز داعش با هلی کوپترهای غنیمتی

برخی منابع محلی می گویند بعد از تصرف موصل و پادگان های نظامی آن توسط داعش، انبوهی از ادوات نظامی و سلاح به دست تروریست ها افتاده است.

درگیری در تکریت

از تکریت - زادگاه صدام و پایگاه سنتی بعثی های عراق - نیز خبر می رسد درگیری های شدیدی بین ارتش و داعش در اطراف این شهر جریان دارد.

حرکت یگان های ویژه ارتش عراق به سمت مناطق اشغالی


در پی سقوط مناطقی در عراق ، یگان های ویژه ارتش برای سرکوب داعشی ها ، به سمت مناطق اشغالی اعزام شده اند و هم اکنون درگیری های شدیدی در 4 استان نینوا، الانبار، صلاج الدین وکرکوک جریان دارد.
برخی گزارش ها نیز حاکی است که نیروهای داعش، در حال انتقال غنائم جنگی به مناطق تحت اشغال خود در سوریه هستند.رسانه ها از سقوط کامل شهر بیجی از جمله پالایشگاه این شهر به دست داعش خبر می دهند. بیجی بزرگترین پالایشگاه نفت عراق را داراست.



اوباما یک سال پس از گفت و گوهای محرمانه با ایران در عمان، در دیدار دو جانبه با نتانیاهو در سپتامبر 2013 در کاخ سفید این موضوع را به اطلاع نتانیاهو رساند، اما به نوشته هاآرتص سازمان های اطلاعاتی اسراییل در همان موقع از این دیدارها اطلاع یافتند و این مساله خشم تل آویو را بر انگیخته بود.
یک مقام ارشد اسراییلی گفت که تل آویو از مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری در ژنو اطلاع یافته بود.

به گزارش عصر ایران روزنامه هاآرتص اسراییل به نقل از یک مقام آگاه رژیم صهیونیستی می نویسد : تل آویو از گفت و گوهای دوجانبه ایران و آمریکا در ژنو شوکه نشده است چون مقامات آمریکا از هفته قبل تل آویو را در جریان مذاکرات دو جانبه خود با ایران قرار داده بودند.

این مقام اسراییلی می افزاید ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا و وندی شرمن مسئول تیم مذاکره کننده آمریکا در گروه 1+5 با ایران، هفته گذشته به طور جداگانه ، اسراییل را در جریان مذاکرات دو جانبه آمریکا با ایران پیش از آغاز گفت و گوهای گروه 1+5 با ایران قرار داده اند.

یک مقام آمریکایی نیز با تایید این مطلب به هاآرتص می گوید: آمریکا گفت و گوهای خود و گروه 1+5 با ایران را به طور مرحله به مرحله به اطلاع متحدان منطقه ای خود می رساند.

یک مقام دیگر اسراییلی نیز به هاآرتص می گوید: اسراییل از اینکه آمریکا و دیگر اعضای گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای به طور جدی پیگیر مساله غنی سازی اورانیوم در ایران هستند ، مطمئن است. وی می افزاید: آمریکایی ها در مذاکرات با ایران به آنها گفته اند اگر در زمینه مساله غنی سازی هسته ای عقب نشینی نکنند هیچ توافقی حاصل نخواهد شد.

هاآرتص می نویسد: اسراییل به اعضای گروه 1+5 به ویژه آمریکا و بریتانیا و فرانسه تاکید کرده است از نظر تل آویو ضرورتی برای تمدید فرصت 6 ماهه توافق با ایران که در 20 ماه ژوئیه (کمتر از 40 روز دیگر) به پایان خواهد رسید ، نیست چرا که از نظر تل آویو ضرورتی وجود ندارد به خاطر رسیدن به یک توافق خوب با ایران 6 ماه دیگر منتظر ماند.

هاآرتص می نویسد: پیشتر در جریان مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در سال 2012 ، آمریکا این موضوع را از اسراییل پنهان نگه داشته بود و اوباما یک سال پس از گفت و گوهای محرمانه با ایران در عمان، در دیدار دو جانبه با نتانیاهو در سپتامبر 2013 در کاخ سفید این موضوع را به اطلاع نتانیاهو رساند، اما به نوشته هاآرتص سازمان های اطلاعاتی اسراییل در همان موقع از این دیدارها اطلاع یافتند و این مساله خشم تل آویو را بر انگیخته بود.

پس از تسلط گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام بر شهر دو میلیون نفری موصل و به دست آوردن امکانات نظامی و پهنه سرزمینی بزرگ در دو کشور عراق و سوریه، اکنون این‌ پرسش مطرح‌ است که این گروه تا چه اندازه در ادعای خود برای ایجاد یک امارت دلخواه در سوریه و عراق پیش رفته است؟!
کد خبر: ۴۰۷۴۲۹
تاریخ انتشار:۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳-11 June 2014
تکفیری‌ها تا تشکیل دولت در عراق و سوریه چقدر فاصله دارند؟

پس از تسلط گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام بر شهر دو میلیون نفری موصل و به دست آوردن امکانات نظامی و پهنه سرزمینی بزرگ در دو کشور عراق و سوریه، اکنون این‌ پرسش مطرح‌ است که این گروه تا چه اندازه در ادعای خود برای ایجاد یک امارت دلخواه در سوریه و عراق پیش رفته است؟!

به گزارش «تابناک»، برخی از متخصصان تروریسم و از جمله چارلز لیستر از مؤسسه بروکینگز و پیتر نیومن مدعی‌اند‌ دولت عراق و شام موسوم به داعش واقعا به تشکیل یک «دولت اسلامی» نزدیک شده است.

داعش که یک سال پیش و به نام سازمانی وابسته به القاعده شاخه عراق تشکیل شد، اکنون بر یک پهنه سرزمینی به اندازه یک کشور مسلط شده ‌که از سمت شرق شهر حلب در سوریه تا فلوجه در غرب عراق را شامل می‌شود و از روز گذشته به شهر موصل در بخش شمالی عراق نیز کشیده شده و احتمالا بزرگتر هم خواهد شد.


برآوردها حاکی از این است که داعش اکنون بین هفت تا ده هزار نیروی مسلح ‌دارد و بر خلاف دیگر گروه‌های مستقر در سوریه، بیش از اینکه بر ساقط کردن حکومت اسد متمرکز باشد، بر اجرایی کردن قوانین و ضوابط مورد نظر خود و نیز تشکیل یک دولت کامل متمرکز شده و گزارش‌ها حاکی از این است که در محدوده تحت کنترل خود، نسبت به دولت‌های عراق و سوریه قدرت سیاسی غالب هم هست.

اکنون این پرسش مطرح است، آیا داعش را باید عملا یک دولت بدون نظام‌مندی کامل دانست یا خیر و اینکه آیا داعش نیز سرنوشتی مانند گروه ازاواد، گروه شورشی در مالی داشت که پس از ناتوانی ارتش کشور مالی در این کشور اعلام استقلال کرد و سرانجام سال بعد با دخالت نظامی فرانسه از بین رفت؟!

«جاشوا کیتینگ»، تحلیلگر تروریسم بر این باور است که گزینه دوم برای سرنوشت داعش محتمل‌تر است. خشونت بی‌پایان داعش که سر بریدن و قطع اعضای بدن در مناطق تحت کنترل و به نام اجرای قوانین شریعت نمود عینی آن است، مانند مالی باعث مخالفت مردم خواهد شد. مشکل این است که کسی تمایل چندانی به زندگی در قلمرو تحت حاکمیت یک «دولت اسلامی» با مشخصات داعش ندارد.

از سوی دیگر، گسترده شدن داعش در یک قلمرو گسترده، باعث کاهش تمرکز آن بر سوریه و نیز از دست رفتن بعضی قلمروهای آن شده است. داعش اکنون در سه جبهه با دولت‌های عراق و سوریه و نیز دیگر گروه‌های شورشی در سوریه در حال جنگ است. حتی مقامات ایران، آمریکا و نیز رهبری القاعده نیز اکنون در دشمنی با داعش اشتراک نظر دارند و احتمالا از این پس، توجه بین‌المللی به این گروه نیز افزایش خواهد یافت.


از سوی دیگر، باید در نظر داشت که پس از تسلط بر موصل، مسیر تقویت داعش نیز تا اندازه‌ای هموار شده است. تسلط بر بانک‌ها در موصل، به دست آوردن بخش زیادی از تجهیزات ارتش عراق در موصل و نیز آزاد شدن 2500 زندانی در موصل و پیوستن آنها به صفوف داعش، باعث تقویت این گروه شده است.

در همین حال، وب‌سایت اسرائیلی دبکا مدعی شده‌، منطقه‌ای که اکنون در اختیار داعش است، وسعتی برابر با 38هزار کیلومتر مربع، معادل وسعت کشور پرتغال و نیز سه و نیم میلیون ‌جمعیت را در بر می‌گیرد. داعش افزون بر تسلط گذرگاه مرزی یعروبیه با سوریه، در حمله به موصل به 260 دستگاه ادوات زرهی دست یافته‌ که با آن می‌توان یک لشکر زرهی تشکیل داد.
تکفیری‌ها تا تشکیل دولت در عراق و سوریه چقدر فاصله دارند؟

تحلیل «سی ان ان»؛
در حالی که با نزدیک شدن ضرب‌الاجل شش ماهه تعیین شده برای رسیدن ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی در موضوع هسته‌ای، روند دیپلماتیک میان دو طرف بیش از پیش شدت یافته، بحث بر سر سرنوشت تحریم‌های اقتصادی وضع شده علیه ایران نیز بار دیگر ‌جدی مطرح شده است. شبکه خبری «سی ان ان» با انتشار گزارشی در این زمینه، از لغو عملی تحریم‌ها، حتی پیش از لغو رسمی آنها سخن گفته است.
کد خبر: ۴۰۷۴۶۴
تاریخ انتشار:۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱-11 June 2014
چرا شرکت‌های غربی دیگر به تحریم ایران اهمیت نمی‌دهند؟در حالی که با نزدیک شدن ضرب‌الاجل شش ماهه تعیین شده برای رسیدن ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی در موضوع هسته‌ای، روند دیپلماتیک میان دو طرف بیش از پیش شدت یافته، بحث بر سر سرنوشت تحریم‌های اقتصادی وضع شده علیه ایران نیز بار دیگر ‌جدی مطرح شده است. شبکه خبری «سی ان ان» با انتشار گزارشی در این زمینه، از لغو عملی تحریم‌ها، حتی پیش از لغو رسمی آنها سخن گفته است.

به گزارش «تابناک»، سایت شبکه خبری «سی ان ان» با انتشار گزارشی به روند جاری دیپلماتیک میان ایران و گروه 1+5 اشاره کرده و می‌نویسد، با وجود تشدید این روند، احتمال اینکه پیش از رسیدن دو طرف به یک توافق رسمی نهایی در موضوع هسته ای، تحریم‌های موجود علیه ایران برداشته شود، وجود ندارد.

به باور این سایت، هم‌اکنون محتمل ترین سناریو  مطرح، تمدید دوره شش ماهه مذاکرات به منظور انجام رایزنی‌های بیشتر میان طرفین در زمینه توافق است و تا آن زمان نیز تحریم‌های نفتی و بانکی وضع شده علیه ایران به قوت خود ‌خواهد ماند.

با ‌وجود این، آنچه هم‌اکنون جدا آشکار شده، وجود تفاوتی فاحش میان دیپلماسی اقتصادی و ‌هسته‌ای است؛ بنابراین، حتی در صورتی که دیپلماسی هسته ای به مانع هم برخورد کند، دیپلماسی اقتصادی عملاً حکم قطاری را دارد که از ایستگاه خارج شده و دیگر امکان متوقف کردن آن نیست. در همین زمینه، تعاملات اقتصادی کشورهای گوناگون با ایران به تازگی از افزایش چشمگیری برخوردار شده است.

توافق نفتی روسیه با ایران که ارزش تقریبی آن 1.5 میلیارد دلار در ماه برآورد شده و سبب افزایش 50 درصدی صادرات نفت ایران می‌شود، یک نمونه از همین امر است. این امر به ویژه در شرایطی که شکاف میان روسیه و غرب بر سر آمریکا تشدید شده، از اهمیت بیشتری نیز برخوردار شده است.

به طور کلی، پس از سخنان رئیس جمهور ایران در مجمع جهانی اقتصاد که در آن، سرمایه‌گذاران خارجی را به فعالیت اقتصادی در ایران تشویق کرد، روند تعاملات اقتصادی ایران با جهان شدت گرفته و هیأت‌های اقتصادی مختلفی از کشورهای خارجی به ایران سفر کرده اند. آن گونه که مشخص است، جامعه اقتصادی سریع‌تر از دولت‌ها در مسیر حرکت می‌کند. 

هم‌اکنون چین سالانه بیش از 20 میلیارد دلار تبادل تجاری با ایران دارد و بحث‌هایی بر سر طرح «جاده ابریشم جدید» میان دو کشور مطرح شده است. به نظر می‌رسد رئیس جمهور جدیدی که در افغانستان روی کار خواهد آمد نیز از این ابتکار ایران و چین استقبال خواهد کرد. 

ترکیه دیگر کشوری است که نسبت به افزایش تعاملات تجاری خود با ایران اقدام کرده است. ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی نیز در همین راستا قدم برداشته‌اند. 

پیام این روند روشن است: تحریم‌های وضع شده علیه ایران در مسیر خود قرار نگرفته و هرچند در سال‌های اخیر سبب ضربه زدن به اقتصاد ایران شده، اما نتوانسته در مقابل برنامه هسته ای این کشور اخلالی ایجاد کند. در این میان، هرچند آمریکا به فشارهایی که بر ایران اعمال کرده افتخار می‌کند، ‌دیگر کشورها انتظار دارند ‌واشنگتن این روند را کنار بگذارد.

هم‌اکنون باور عمومی بر این است که هر کشوری بتواند روابط کارآمدی با ایران برقرار کند، برنده خواهد بود. دلیل آن هم روشن است؛ ایران یک کشور بزرگ و دارای موقعیت مرکزی است که پیوندهایی چند هزار ساله با کل منطقه دارد. این کشور همچون کوبا نیست که در موقعیتی منزوی‌ باشد. تاکنون در تلاش برای منزوی کردن ایران، چندین دهه تلاش بیهوده صرف ‌و زمان تلف شده است.

بازگرداندن ایران به روند اقتصاد جهانی، فرصتی است که کمتر کشوری خواهان از دست دادن آن است. حتی در شرایط کنونی نیز شرکت‌های آمریکایی از برخی معافیت‌های تحریمی ایران بیشترین سود را می‌برند. اکنون دیگران هم خواستار نفع بردن از بازار ایران هستند. برخورداری ایران از منابع انرژی و تمایل اروپایی‌ها برای نفع بردن از این منابع، عامل دیگری در این زمینه است.

به هر حال، با توجه به این مباحث، به نظر می‌رسد آمریکا نیز دیر یا زود ناچار خواهد شد این حقیقت را پذیرفته و نسبت به فراهم کردن راه‌های تعامل مؤثر اقتصادی خود و دیگر کشورها با ایران اقدام کند؛ امری که می‌تواند در بلندمدت برای خود واشنگتن نیز منفعت داشته باشد. 

در پی حوادث غمباری که در عراق به دلیل حمله تروریست‌های داعش پدید آمده است، مراجع بزرگوار‌ با حساسیت تمام، ضمن رصد اوضاع واکنش‌هایی نشان داده و از مردم خواسته‌اند‌ با قدرت در کنار دولت عراق ایستاده و با تروریست‌ها مبارزه کنند.
کد خبر: ۴۰۷۳۹۵
تاریخ انتشار:۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷-11 June 2014
در پی حوادث غمباری که در عراق به دلیل حمله تروریست‌های داعش پدید آمده است، مراجع بزرگوار‌ با حساسیت تمام، ضمن رصد اوضاع واکنش‌هایی نشان داده و از مردم خواسته‌اند‌ با قدرت در کنار دولت عراق ایستاده و با تروریست‌ها مبارزه کنند.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته (سه‌شنبه) آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر عراق‌ با صدور بیانیه‌ای، خواستار افزایش تلاش‌ها برای مبارزه با تروریست‌های داعش و نجات مردم این کشور از شر آن‌ها شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «مرجعیت عالی دینی عراق با نگرانی تحولات امنیتی اخیر در استان «نینوا» و مناطق اطراف را دنبال می‌کند‌».

این بیانیه می‌افزود: «واجب است‌ دولت عراق و دیگر سران سیاسی با وحدت کلمه و تشدید تلاش‌ها در مقابل تروریست‌ها، شهروندان عراقی را در برابر شر آن‌ها حمایت کند».

بیانیه آیات عظام سیستانی و صافی درباره حوادث عراق

همچنین امروز یکی از مراجع تقلید شیعیان در پیامی به مناسبت حوادث اسفبار عراق گفت: مردم و دولت عراق هم اکنون باید تحت زعامت مرجعیت بزرگ عراق، یکدل و متحد و هماهنگ بوده و این فتنه را با تدبیر و اتحاد نیروهای مقاوم خاموش کنند.

‌پیام آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی خطاب به مردم عراق بدین شرح است؛

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
بِنَصْرِ اللَّهِ یَنصُرُ مَن یَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ

ملت شریف و مقاوم عراق
السلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته

اوضاع اسفبار کشور شما، دل‌های همه‌ مسلمانان و دوستداران عراق عزیز را متألم و متأثر نموده است.آنچه در این وضعیت بسیار حساس به نظر می‌رسد؛ این است که مردم و دولت عراق هم اکنون باید تحت زعامت مرجعیت بزرگ عراق، یکدل و متحد و هماهنگ بوده و این فتنه را با تدبیر و اتحاد نیروهای مقاوم خاموش نمایند.
بدانید که پیروزی انشاء‌الله تعالی از آن شماست و دشمن منکوب و مخذول خواهد شد به حول و قوه‌‌ الهی.



برخی از قوانین داعش عبارتند از: ممنوعیت‌هایی چون پوشیدن شلوار جین (برای زنان و مردان ‌‌کمر باریک)، کوتاه کردن مو، نمایش لباس‌های زنانه در ویترین و کار کردن مردان در فروشگاه لباس زنانه، ورود مردان به مغازه‌های لباس خیاطی زنانه، تبلیغ آرایشگاه‌های زنانه، استفاده از کلمه داعش، مراجعه زنان به پزشک مرد،، شانه کردن موی سر و صورت‌، کشیدن سیگار و قلیان و...
کد خبر: ۴۰۷۳۸۱
تاریخ انتشار:۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳-11 June 2014
چرا موصل برای داعش اهمیت دارد؟شبکه المیادین در پی حمله گروه تروریستی داعش به شهر موصل عراق و تصرف بخش اعظم این شهر، به بررسی علل اهمیت موصل برای داعش‌ و نیز اهمیت آن برای عراق می‌پردازد.

‌المیادین در پایگاه خبری خود نوشت: گروهک تروریستی داعش با پیشروی در عراق، شهر موصل را به تصرف در‌آورد و به دیگر شهرهای این استان نیز حمله کرد.

استان نینوا که شهر موصل در آن قرار دارد، دومین استان بزرگ عراق از نظر مساحت است و در این روزها ارتش عراق مشغول جنگیدن با نیروهای داعش در این استان است.

به نوشته المیادین، موقعیت جغرافیایی نینوا باعث اهمیت راهبردی زیاد این استان شده است. این استان در مرزهای غربی عراق با سوریه قرار دارد و افراد مسلح از ‌مرزهای سوریه و عراق وارد آنجا می‌شوند؛ داعش در این مناطق به ویژه در ‌دیرالزور‌ سوریه حضوری پررنگ دارد.

شهر موصل مرکز استان نینوا، مهم ترین منطقه در نقشه درگیری‌ها در این استان است و اردوگاه‌‌ الغزلانی‌ که با یک فرودگاه نظامی و یک زندان بزرگ، در این شهر قرار دارد‌.

نیروهای داعش در بخش شرقی موصل پیشروی داشته و ساحل سمت چپ این شهر را پیشتر کامل تصرف کرده بودند. آن‌ها پس از درگیری‌های سخت با ارتش عراق، ساختمان شورای استان نینوا در این شهر، فرودگاه بین المللی موصل و همچنین زندان ‌«التسفیرات‌» در شرق موصل، زندان «‌بادوش»‌ در غرب موصل و زندان «اداره مبارزه با تروریسم» ‌در مرکز موصل را به تصرف خود درآوردند.

آن‌ها همچنین بانک‌های دولتی و محلی این شهر را اشغال و اموال و پول‌های آن‌ها را غارت کردند.

تروریست‌های مسلح داعش پس از تصرف برخی ساختمان‌های دولتی در شهر ‌الشرقاط‌ واقع در شمال تکریت، از نینوا به سمت استان صلاح‌‌الدین حرکت کردند.

حضور گسترده نیروهای داعش در این مناطق، باعث شد نیروهای پیشمرگ کردستان عراق به مقابله با آن‌ها بپردازند و افراد مسلح را از منطقه ‌ربیعه‌ واقع در غرب موصل بیرون کنند و با هماهنگی بغداد، دو هنگ از نیروهای پیشمرگ را به شهرستان ‌الحویجه‌ در کرکوک بفرستند.

بنا بر این گزارش، تروریست‌های داعش وابسته به القاعده از طریق صحرای ‌ربیعه‌ تغذیه می‌شوند. بخش شرقی این صحرا در موصل و بخش غربی آن در سوریه است و جنوب آن نیز به استان الانبار می‌رسد و از طریق آن افراد مسلح از سوریه و الانبار برای کمک به تروریست‌ها به موصل می‌روند. همه این عوامل دست به دست هم داده و باعث شده است داعش بتواند در این مناطق پیشروی کند.

چرا موصل برای داعش اهمیت دارد؟

بنا بر این گزارش، حوادث موصل یک روز پس از تلاش مذبوحانه و همراه با شکست داعش برای حمله به سامرا و تصرف مرقد امامین عسکریین صورت گرفت و همچنین این جنگ با درگیری‌های ارتش عراق با داعش در شهرهای ‌فلوجه‌ و ‌الرمادی‌ در استان الانبار همزمان شد که از چند ماه پیش تاکنون در جریان است.

المیادین در ادامه افزود: داعش با پیشروی در سوریه و کنار زدن دیگر گروه‌ها در این کشور جنگ زده، دایره سیطره خود را گسترش داد تا شامل ‌الرقه‌ و بخش‌هایی از ‌دیر الزور‌ در سوریه و از طرف دیگر استان‌های نینوا و الانبار در عراق شد.

موصل دومین شهر بزرگ عراق که در شمال این کشور قرار دارد، مرکز اداری استان نینواست.
بیشتر جمعیت موصل را کرد‌ها تشکیل می دهند. عرب‌ها، مسیحیان و ترکمن‌ها دیگر ساکنان این شهر هستند.
جمعیت این شهر در سال 2008میلادی بالغ بر یک میلیون و 800 هزار تن بود.

پیشینه گروهک تروریستی داعش

شبکه المیادین در ادامه درباره پیشینه این گروهک نوشت: گروه تروریستی موسوم به حکومت اسلامی عراق و شام (الدولة الاسلامیة فی العراق والشام) یا داعش، یکی از گروه‌های تروریستی فعال در عراق و سوریه است.

این گروه اوایل سال‌های اشغال عراق از سوی آمریکا تأسیس و در سال ۲۰۰۴ متعهد به وفاداری و حمایت از القاعده شد که پس از آن به ‌«القاعده عراق» شهرت یافت.

به گزارش المیادین، این گروه در پانزدهم اکتبر ۲۰۰۶ به یک سازمان فراگیر متشکل از گروه‌های مخالف دولت عراق با نام ‌«دولت اسلامی عراق و شام»‌ تبدیل شد.

داعش در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۱۴۰۰ خانه را در عراق منفجر و ویران کرد. طی این حملات ۱۹۹۶ تن کشته و ۳۰۲۱ تن زخمی شدند.

در ادامه گزارش المیادین آمده است: روز گذشته پنج هزار ‌فراد مسلح داعش‌ کامل شهر موصل را به تصرف درآوردند و همه شهر را در اختیار گرفتند. این در حالی است که پیش از این آمار، ‌سه هزار‌ نیرو‌ی داعش در شهر مستقر بودند که دو هزار و پانصد تن از آن‌ها از خارج ‌این استان آمده بودند.

بر پایه اعلام برخی سایت‌های خبری، داعش برخی انبارهای مهمات و اسلحه استان الانبار، مراکز امنیتی و نظامی و ساختمان شعبه ای از بانک مرکزی در منطقه الدواسه را تصاحب کرده و با حمله به انبارهای سلاح ارتش عراق در این منطقه، انواع سلاح‌های سنگین از جمله بالگردها و خودروهای زرهی و تانک‌ها را به غارت برده است.

شبکه المیادین‌ افزود: داعش پس از تسلط بر شهر رقه سوریه، قوانینی ‌وضع کرد که سرپیچی از آن‌ها، مستوجب مجازات سنگین است. 

برخی از این قوانین به شرح زیر است؛

۱ـ پوشیدن شلوار جین (برای زنان)
۲ـ پوشیدن شلوار جین توسط مردان کمر باریک
۳ـ کوتاه کردن مو
۴ـ نمایش لباس‌های زنانه در ویترین و کار کردن مردان در فروشگاه لباس زنانه
۵ـ ورود مردان به مغازه‌های لباس خیاطی زنانه
۶ـ تبلیغ آرایشگاه‌های زنانه
۷ـ استفاده از کلمه داعش
۸ـ مراجعه زنان به پزشک مرد
۹ـ شانه کردن موی سر و صورت (برای مردان)
۱۰ـ کشیدن سیگار و قلیان
۱۱ـ نشستن زنان بر صندلی

مردم رقه نیز برای اینکه این مجازات‌ گریبانشان را نگیرد، به جز در موارد ضروری از خانه بیرون نمی‌روند.

منبع‌: ایرنا

بررسی‌ تاکتیکی بر پایه مدل سوریه؛
اوج این اقدامات را در روزهای گذشته در عراق دیدیم که شاید بتوان سریع‌ترین پیشروی یک نیروی تروریستی تلقی‌اش کرد؛ نیرویی که ظاهراً از آموزش نظامی کلاسیک بی‌بهره بود، ولی به شدت در جنگ سریع و خشن عمل می‌کند.
کد خبر: ۴۰۷۳۹۰
تاریخ انتشار:۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷-11 June 2014
تکفیری‌ها چگونه به سرعت در عراق پیشروی کردند؟!گروه‌ تکفیری ‌به نام داعش، پس از مدت‌ها جنگ‌های پراکنده در عراق، روز گذشته در شرایطی به پیشروی سریع و بی‌سابقه‌ای دست زد و برخی نقاط استراتژیک عراق را تحت کنترل خود قرار داد که این سرعت عمل، پرسش‌هایی را پیش کشیده که چگونه این گروه‌ها در سوریه اقدام مشابهی را پیاده سازی کرده‌اند و حال در عراق، جدال تازه‌ و بی‌رحمانه‌ای ‌از سر گرفته‌اند؟

به گزارش «تابناک»، «دولت اسلامی عراق و شام / الدولة الاسلامیة فی العراق والشام» یا داعش از سال ۲۰۰۴ به عنوان گروهی وفادار به القاعده اعلام موجودیت کرد و به القاعده عراق مشهور ‌و در دو سال به‌ سازمانی فراگیر برای گروه‌های شورشی عراق به نام دولت اسلامی عراق تبدیل شد؛ سازمان تروریستی که علاوه بر نیروهای سلفی و وهابی، بسیاری از نیروهای بعثی نیز جذبش شدند و بدنه نظامی‌اش را تقویت کردند.

ابو‌مُصعَب الزرقاوی یا همان أحمد فاضل النزال الخلایله، نخستین فرمانده این گروه تروریستی‌ در هفتم ژوئن‌ ۲۰۰۶ در هشت کیلومتری شمال شهر بعقوبه در شمال بغداد، پایتخت عراق کشته شد. پس از او ابوحمزه المهاجر یا ابوایوب المصری، مسئولیت فرماندهی شورشیان سنی و تروریست‌های خارجی در عراق را بر عهده گرفت. ابوحمزه نخست از اعضای اخوان المسلمین بود و در سال ۱۹۸۲ به جهاد اسلامی مصر پیوست و از سال ۱۹۹۹ به افغانستان رفت و از متخصصان تهیه مواد منفجره شد.

دومین فرمانده این گروه تروریستی در عراق چندین سال به توسعه داعش و همچنین طراحی حملات علیه نیروهای آمریکایی پرداخت و سپس در حمله مشترک نیروهای عراقی و آمریکایی در سال ۲۰۱۰ به همراه ابوعمر البغدادی به قتل رسید. ابوعمر البغدادی را نیز در مقام فرماندهی داعش برشمرده بودند؛ اما بر پایه برخی تحلیل‌ها، چنین شخصیتی نبود و ابوعمر البغدادی تنها یک افسر ارتش بعث عراق بوده و در این دوران فرمانده اصلی همان ابوحمزه المهاجر بوده است.

ابوبکر البغدادی یا ابوبکر، محمّد بن احمد بن عثمان از سال 2010 ‌سومین فرمانده این گروه تروریستی ‌شد و رادیکال‌ترین مواضع را در میان گروه‌های تکفیری در پیش گرفت، چنان که حتی به تروریست‌های القاعده نیز در تسویه حساب‌ها رحم نکرد و وحشت‌‌انگیزترین رفتار ممکن به نام اعضای این گروه متوحش ثبت شد.

در دوران ابوبکر البغدادی، این گروه وارد جنگ در سوریه شد و سپس در عراق به جای انجام عملیات‌های تروریستی محدود نظیر بمب‌گذاری و حملات انتحاری، اقدام به تهاجم‌های علنی‌تر به قصد تصرف برخی مناطق و تشکیل «دولت عراق و شام» کرد. اوج این اقدامات را در روزهای گذشته در عراق دیدیم که شاید بتوان سریع‌ترین پیشروی یک نیروی تروریستی تلقی‌اش کرد؛ نیرویی که ظاهراً از آموزش نظامی کلاسیک بی‌بهره بود، ولی به شدت در جنگ سریع و خشن عمل می‌کند. 

تکفیری‌ها چگونه به سرعت در عراق پیشروی کردند؟!

با این حال، پرسش اساسی این است که چگونه این شبه نظامیان تکفیری توان پیاده سازی این عملیات نظامی سریع را دارند و پیش از عراق، چگونه در سوریه همین شیوه جنگی را پیش گرفته بودند و به سرعت برخی از مناطق سوریه را در اشغال خود درآوردند، تا آنجا که امروز «رقه» در سوریه را پایتخت خود معرفی کرده‌اند؟!

برخی‌ ناظران تحولات سوریه که در عمق میدان به رصد رفتار نظامی گروه‌های شبه نظامی مخالف دولت سوریه پرداخته بودند، ‌به خبرنگار «تابناک» جزئیاتی از شیوه عمل این گروه‌ها گفتند که متفاوت با گفتارهای کلیشه‌ای معمول است. 

بنابر اطلاعات واصله، بر خلاف تصور عام، بسیاری از نیروهای حاضر در سوریه که شمار آنها تا 440 هزار تن از 85 کشور نیز برآورد می‌شد و در ماه‌های اخیر ده‌ها هزار تن از آنها کشته شده‌اند، نیروهای آموزش ندیده و نیاز به تعلیمات نظامی نیستند، بلکه اتفاقات متخصص در امور‌ نظامی هستند که در جنگ با دولت‌های سوریه و عراق نیز مشخصاً از تخصص نظامی‌اش استفاده می‌شود.

برای‌ نمونه، تک‌تیراندازهای خارجی که برخی‌ از آنها از اروپای شرقی به داعش و جبهه النصره پیوسته‌اند، بخش چشمگیری از تلفات انسانی را رقم زده‌اند. تجربه‌های ساخت خمپاره‌های دست‌ساز توسط نیروهای تکفیری در سوریه که بسیاری از آنها پیش از برخورد با زمین منفجر می‌شد و اثرگذاری محدودی داشت، به مرور و در ‌چند سال اخیر تکمیل شده و برخی از این اشخاص در زمینه تولید موادمنفجره و سلاح‌هایی نظیر خمپاره به سطحی رسیده‌اند که می‌توان کارگاه اسلحه‌ساز قلمدادشان کرد و به دلیل همین ویژگی برای کشور متبوعشان حکم یک بمب ساعتی را دارند.

این سطح آموزش نظامی البته تنها در سوریه و عراق به دست نیامده، بلکه این نیروها و به ویژه تکفیری‌هایی که از خارج ‌سوریه و عراق به این منطقه آمده‌اند، تجربه جنگ در چچن، لیبی، لبنان، افغانستان و ... با برخی ‌نیروهای نظامی منسجم دنیا نظیر آمریکا و شوروری سابق را دارند و اتفاقاً در این جنگ‌ها تلفات سنگینی ‌روی دست آمریکایی‌ها و روس‌ها گذاشتند و طبیعتاً با برخورداری از این تجارب جنگی، برای جنگ بسیار آماده تر از نیروهای نظامی عراق هستند، به ویژه که ایدئولوژی نیز با این آموزش‌ها گره می‌خورد.

این گروه‌های تروریست در پیاده سازی تاکتیک نظامی‌شان ‌متأثر از همین تجارب جنگ‌های چریکی، در سوریه و حال در دمشق‌ کاملاً سیال عمل کرده و به واسطه ‌نداشتن موضع‌گیری مستمر در یک موضع و تغییر موضع سریع این نیروهای تکفیری، شناسایی و انهدام مواضعشان بسیار دشوار است. همین تجارب نظامی منجر به استفاده از تاکتیک‌هایی شده که در جنگ‌هایی نظیر جنگ ویتنام و البته در افغانستان به طور گسترده استفاده می‌شد.

از جمله این تجارب، سنگرهای بسیار کوچک نیم متر‌ در نیم متر یا یک چهار متر مربع است که این تروریست‌ها برای روزهای متمادی در آنها سنگر می‌گیرند و عملاً میزان آسیب دیدنشان از بمباران بسیار کاهش می‌یابد و در هنگام پیشروی قوای نظامی، از این سنگرها خارج شده و وارد عمل می‌شوند. کانال‌های زیرزمینی که میان ده‌ها ساختمان در نقاط ‌یک شهر متصل می‌شود نیز از دیگر تاکتیک‌هایی است که عملاً شناسایی مسیر حرکت ستون نظامی این اشخاص را برای هواپیماها و بالگردها بسیار دشوار می‌سازد و پاکسازی مناطق شهری اشغال شده توسط تکفیری‌ها را نیز پیچیده می‌نماید.

افزون بر این، گروه‌های تکفیری که در سوریه و عراق با دو دولت مستقر درگیرند، به واسطه همین تجارب جنگی با تاکتیک‌های نظامی و ضدتاکتیک‌ها که توسط نظامیان روسی و آمریکایی به کار گرفته شده، آشنایی دارند؛ مثلا در قبال هر هجوم گسترده نظامی، در عوض تمرکز تمام توان نظامی برای مقابله مستقیم، اقدام به تقسیم قوا کرده و بخشی از توان نظامی‌شان را صرف دور زدن نیروهای نظامی ارتشی می‌کنند که عملاً منجر می‌شود تا ارتش در عوض عملیات آفندی مجبور به تغییر تاکتیک به پدافندی شود و سرعت پیشروی نیروی نظامی در عراق و سوریه بسیار کند شده و حتی گاهی روند معکوس اتفاق می‌افتد.

به این تاکتیک‌های نظامی می‌توان زمین بازی را نیز به نفع تکفیری‌ها افزود، چرا که در برخی از بخش‌هایی که به اشغال تکفیری‌ها در سوریه و عراق درآمده، شاهد مقاومتی از سوی مردم بومی نبوده‌ایم و بعضاً استقبال‌هایی شده و جذب نیرو نیز در این مناطق سنی نشین انجام گرفته و نظام قبیله‌ای نیز در این زمینه به تکفیری‌ها کمک کرده، به گونه‌ای که ‌یکباره قبیله‌ای چند صدنفره در عرض چند ساعت به این گروه‌ها پیوسته است. با این اوصاف، طبیعتاً این پیشروی با نزدیک شدن به مناطق کردنشین و شیعه‌نشین عراق کند خواهد شد و قواعد بازی تغییر می‌کند؛ اتفاقی که در سوریه نیز دیدیم.



وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای با ملت و دولت عراق در جریان حملات تروریستی گروه‌های وابسته به داعش در این کشور اعلام همبستگی کرد.
کد خبر: ۴۰۷۴۸۲
تاریخ انتشار:۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۲-11 June 2014
خبرگزاری فرانسه در خبری اعلام کرد که داعش کنترل کلیه بخش‌‌های نینوا را در دست گرفته و تهدید به افزایش حملات در نقاط مختلف عراق کرده است. در همین حال سوریه برای نبرد در عراق اعلام آمادگی کرد.

تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه در خبری اعلام کرد که گروه تروریستی داعش مدعی کنترل بر کلیه بخش‌‌های نینوا شده است. این گروه همچنین وعده داده که دامنه عملیات خود را گسترش خواهد داد.

در همین حال وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با ملت و دولت عراق در جریان حملات تروریستی گروه‌های وابسته به داعش در این کشور اعلام کرد: اکنون که ملت ها و دولت های دو کشور سوریه و عراق با نبرد جهانی و توطئه جهانی قدرت های استعمارگر روبه رو است و حال که این گروه های تروریستی وابسته به دولت اسلامی در عراق و شام قصد دارند دو استان نینوا و صلاح الدین را تصرف کنند، سوریه امادگی خود را برای کمک به ملت و دولت عراق برای مقابله با داعش را اعلام می دارد.

براساس بیانیه‌ای که وزارت خارجه سوریه آن را صادر کرده و سانا نسخه‌ای از آن را منتشر کرده آمده است: دولت سوریه این اقدامات تروریستی را به شدت محکوم می کند، و حمایت خود را از ملت و نظام عراق اعلام می دارد و در این زمینه با ملت و دولت عراق اعلام همبستگی می کند.

دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش روز گذشته با حمله به استان نینوا، کنترل شهر موصل در این استان را در دست گرفت و سپس به‌سمت استان صلاح‌الدین در عراق سرازیر شده و بخش‌هایی از آن را به اشغال خود درآورد.

کد خبر: ۴۰۷۴۸۶
تاریخ انتشار:۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۲-11 June 2014
شهر تکریت عراق به تصرف گروه تروریستی داعش درآمد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری المسله، پس از موصل شهر تکریت مرکز استان "صلاح الدین" عراق به تصرف گروه تروریستی داعش درآمد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد