سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



پس از انتخاب بشار اسد نوبت حل و فصل سیاسی بحران سوریه رسیده است
در واقع طرح ایران برای سوریه تا حدود زیادی به طرح حل و فصل بحران جنگ داخلی لبنان در دهه 1990 شبیه است. این طرح حاوی تقسیم قدرت بر اساس اقلیت های قومی و مذهبی (دموکراسی توافقی) است تا تضمین گر حضور تمامی اقوام و اقلیت ها در قدرت باشد.
عصر ایران - با گذشت 3 سال از آغاز جنگ داخلی در سوریه و برگزاری انتخابات اخیر در این کشور، اکنون بیش از هر زمان دیگری ضرورت یافتن یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به این بحران و حل و فصل مساله سوریه احساس می شود.

دیگر کمتر ناظری بر این نکته تاکید دارد که بشار اسد رئیس جمهور سوریه جایی در آینده این کشور ندارد و باید برود. انتخابات اخیر در سوریه یک پیروزی بزرگ برای بشار اسد و ایران و حزب الله لبنان بود.

این انتخابات موقعیت اسد را در قدرت تثبیت کرد و این در حالی است که ماه گذشته نیز شهر حمص که یکی از مهم ترین مراکز تجمع نیروهای مسلح مخالف حکومت سوریه بود از شورشیان پاکسازی شد و کنترل آن به دست نیروهای دولتی سوریه افتاد.

اکنون پیش کشیدن طرح ایران برای باز گرداندن صلح و ثبات در سوریه مهم ترین دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه است. با استعفای اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در مورد سوریه، مساله تلاش برای برگزاری  کنفرانس ژنو تا حدود زیادی منتفی شد و حالا با انتخابات اخیر در سوریه ، این ایران است که می تواند طرح خود را برای آینده سوریه روی میز بگذارد.

  اخضر ابراهیمی ماه گذشته در جلسه  شورای امنیت ملل متحد درباره بحران سوریه اعلام کرد که ایران طرحی برای حل و فصل بحران سوریه ارایه کرده است که نکات مهم این طرح عبارتند از :

1- اجرای آتش بس 

2- تشکیل یک کابینه وحدت ملی با حضور نیروهای مخالف (داخلی و نه شورشیان مسلح) : در این چارچوب رییس کابینه که همان نخست وزیر است می تواند از بین سنی ها انتخاب شود.

3- بازنگری در قانون اساسی و کاستن از اختیارات رییس جمهوری

4- بشار اسد پس از پایان دوره سوم ریاست جمهوری می تواند به عنوان یک شخصیت سیاسی به فعالیت ادامه دهد و حزب تشکیل داده و به فعالیت عادی سیاسی ادامه دهد.

5- رییس پارلمان می تواند از اقلیت های قومی چون کردها و یا دروزی ها انتخاب شود.

در واقع طرح ایران برای سوریه تا حدود زیادی به طرح حل و فصل بحران جنگ داخلی لبنان در دهه 1990 شبیه است. این طرح حاوی تقسیم قدرت بر اساس اقلیت های قومی و مذهبی (دموکراسی توافقی)  است تا تضمین گر حضور تمامی اقوام و اقلیت ها در قدرت باشد.

با توجه به دست بالای نیروهای دولتی سوریه در صحنه جنگ داخلی این کشور، استعفای اخضر ابراهیمی، نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری در سوریه، بلاتکلیفی موجود در لبنان بر سر انتخاب رییس جمهور جدید و نیز با توجه به ابراز تمایل اخیر سعودی ها برای مذاکره با ایران بر سر موضوعات منطقه ای مورد اختلاف که به شکل دعوت رسمی از محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران بروز داده شد، می توان نسبت به حل سیاسی بحران سوریه، شبیه مدلی که در دهه 1990 و بر مبنای پیمان طائف صورت گرفت، این بار به رهبری ایران امید فراوانی داشت.

هر چند موضع سعودی ها در حل بحران سوریه مهم است و مادامی که عربستان بر تغییر حکومت سوریه با استفاده از ابزار نظامی و حمایت از شورشیان مسلح اصرار داشته باشد، نمی توان امید چندانی به حل و فصل مساله سوریه داشت، اما اگر سعودی ها در قالب طرح ایران برای سوریه مجاب شوند که منافع آنها در سوریه با تقسیم قدرتی نسبتا عادلانه تامین است، می توان امید داشت که در نهایت مقامات ریاض دست از لجاجت بردارند و استراتژی پیموده و بی حاصل 3 سال گذشته خود در قبال سوریه را که به جز جنگ و کشتار و ویرانی حاصل و دستاوردی به همراه نداشته، کنار بگذارند.

در صورت حل سیاسی بحران سوریه می توان این امید و انتظار را داشت که دیگر موضوعات منطقه ای از جمله بن بست انتخاب رییس جمهور جدید در لبنان نیز با توافق ایران و عربستان حل و فصل شود.

باید منتظر ماند و دید آیا منظور مقامات ریاض از دعوت از ظریف به این کشور گفت و گو بر سر چند و چون حل و فصل بحران های منطقه ای به ویژه بحران سوریه و اطلاع یافتن از طرح ایران برای حل سیاسی بحران سوریه بوده است، یا اینکه مقامات ریاض اهداف دیگری از دعوت ظریف دارند؟ اما نکته ای که غالب ناظران تحولات منطقه ای بر آن اجماع نظر دارند و اخیرا نیز در مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز انعکاس یافت این است که جمهوری اسلامی تا کنون و با شرایط فعلی دست بالا را در تحولات خاورمیانه از جمله و به ویژه در بحران سوریه را داشته است و انتخابات اخیر سوریه و موقعیت حکومت بشار اسد ، می تواند موید این ادعا باشد.




  العالم -  "داعش" در ماه آوریل سال 2013 میلادی تشکیل شد. 
 
داعش ابتدا این گونه معرفی شد که از ادغام بین « دولت اسلامی » وابسته به شبکه القاعده که اکتبر سال 2006 میلادی به وجود آمد و گروه تکفیری مسلح در سوریه معروف به «جبهه النصره » تشکیل شده است اما این ادغام را که ابو بکر بغدادی یکی از رهبران « دولت اسلامی عراق » اعلام کرد به سرعت از سوی جبهه النصره تکذیب شد. 
 
پس از گذشت دو ماه از این قضیه ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده دستور داد این ادغام ملغی شود اما بغدادی این روند را ادامه داد تا اینکه دولت اسلامی عراق و شام ( داعش ) به یکی از گروههای تروریستی اصلی تبدیل شد که در سوریه و عراق آدمکشی و ویرانگری می کند. 
 
داعش حروف اختصاری « دولت اسلامی عراق و شام» است اما در مناطق تحت کنترل داعش در سوریه از نام « دولت» برای داعش استفاده می شود و هرکس از کلمه داعش استفاده کند هفتاد و پنج ضربه شلاق مجازات اوست. 
 
داعش یک گروه مسلح تروریستی است که اندیشه سلفی جهادی ( تکفیری) را پیشه خود کرده است و هدف سازمان دهندگان داعش نیز بازگرداندن چیزی است که آنان آن را « خلافت اسلامی و اجرای شریعت» می نامند و عراق و سوریه نیز جولانگاه عملیات داعش است. 
 
داعش از زمانی که در سوریه ظاهر شده درباره خاستگاه ، اقدامات، اهداف و ارتباطاتش جنجالهای طولانی را به وجود آورده و باعث شده است به محوری از محورهای مطالب مطبوعات و رسانه ها و تحلیلها و گزارشها تبدیل شود. 
 
هویت و اهداف این گروه بنیادگرا و ارتباطات آن به علت اطلاعات متناقض در خصوص آن گم شده است. 
 
گروهی معتقدند داعش یکی از شاخه‌های القاعده در سوریه است. 
 
گروه دیگری آن را یک سازمان مستقل می دانند که برای تشکیل دولت اسلامی در تلاش است و یک گروه سوم نیز معتقد است داعش ساخته و پرداخته نظام سوریه است تا مخالفان و گروههایش را نابود کند. با توجه به این مطالب داعش چیست ؟ 
 
داعش در عراق ... ریشه‌ها و فرآیند تأسیس آن : 
 
با وجود آنکه این گروه به تازگی در سوریه پا به عرصه گذاشته است اما یک تشکیلات جدید نیست بلکه قدیمی‌ترین تشکیلات در بین  همه گروههای مسلح برجسته در سوریه و در منطقه است. 
 
ریشه های تشکیل داعش به سال 2004 میلادی باز می گردد زمانیکه ابو مصعب زرقاوی ( سرکرده القاعده در عراق)  گروهی به نام « جماعت توحید و جهاد » را تشکیل  داد. 
 
زرقاوی ریاست این گروه را به عهده داشت و با القاعده به رهبری اسامه بن لادن در آن زمان بیعت کرد و سپس نماینده القاعده در این منطقه شد و « شبکه القاعده در کشور رافدین ( عراق)» نام گرفت. 
 
شبکه القاعده در عراق در زمان اشغالگری آمریکا در عراق به عنوان یک گروه جهادی ضد نیروهای آمریکایی مطرح و همین باعث جذب جوانان عراقی شد که برای مقابله با اشغالگران آمریکایی در عراق تلاش می کردند و به سرعت بر نفوذ این شبکه و نیروهای آن افزوده و به قدرتمندترین شبه نظامیان مستقر و جنگجو در عراق تبدیل شد. 
 
زرقاوی در سال 2006 میلادی در نوار ویدیویی ظاهر شد و تشکیل « شورای مشورتی مجاهدین » به رهبری عبد الله رشید بغدادی را اعلام کرد . 
 
زرقاوی در همان ماهی که تشکیل این شورا را اعلام کرد کشته شد و ابو حمزه مهاجر به عنوان رهبر شبکه القاعده در عراق انتخاب شد. 
 
اواخر سال 2006 میلادی یک گروه نظامی تشکیل شد که دربرگیرنده همه شبکه‌ها و تشکیلات بنیادگرا در عراق بود علاوه بر اینکه مظهر و نماد اهداف این گروهها بود و نامش نیز « دولت اسلامی عراق» به رهبری ابو عمر بغدادی است. 
 
ابو بکر بغدادی فرمانده داعش کیست؟ 
 
در چهارمین ماه سال 2010 میلادی و مشخصا در آوریل آن سال نیروهای آمریکایی به اجرای عملیات نظامی در منطقه ثرثار اقدام و به خانه‌ای که ابو عمر بغدادی و  ابو حمزه مهاجر در آن حضور داشتند حمله کردند و پس از درگیریهای شدید بین دو طرف و به کارگیری هواپیماها این دو نفر کشته شدند. 
 
یک هفته بعد این گروه در بیانیه‌ای در اینترنت به کشته شدن ابو عمر بغدادی و ابو حمزه مهاجر اعتراف کرد. 
 
شورای مشورتی دولت اسلامی عراق پس از گذشت ده روز تشکیل جلسه داد و ابو بکر بغدادی را به جای عمر بغدادی به ریاست انتخاب کرد و او امروز « امیر دولت ا سلامی عراق و شام » محسوب می شود. 
 
ابو بکر بغدادی امیر داعش کیست؟ 
 
او ابراهیم بن عواد بن ابراهیم بدری متولد سال 1971 میلادی در شهر سامراست. 
 
وی اسامی و القاب زیادی مانند علی البدری السامرایی ، ابو دعا ، دکتر  ابراهیم ، کرار و ابو بکر بغدادی دارد. 
 
او فارغ التحصیل دانشگاه اسلامی بغداد است و لیسانس و فوق لیسانس و دکترایش را در این دانشگاه گرفته و معلم و استاد و مبلّغ بوده است و با فرهنگ اسلام ، علم و فقه شرعی نیز آشناست و به علوم تاریخی و نسب افراد نیز آشنائیت دارد. 
 
ابراهیم بن عواد بن ابراهیم البدری در یک خانواده مذهبی دارای عقیده سلفی تکفیری متولد شده است. پدرش شیخ عواد از بزرگان عشیره البو بدری عراق است  که نسب وی به قریش باز می گردد و عموهایش از مبلّغان اسلامگرا در عراق است. 
 
بغدادی فعالیتهای خود را با تبلیغ و آموزش شروع کرد اما طولی نکشید که به عرصه جهادی کشیده شد و به عنوان قطبی از قطبهای سلفیه جهادی و به عنوان برجسته ترین نظریه پردازان سلفیه جهادی در استانهای دیاله و سامرای عراق مطرح شد. 
 
نخستین فعالیتهای خود را از مسجد امام احمد بن حنبل آغاز و یک مؤسسه جهادی کوچک در این منطقه به وجود آورد و این مؤسسه نیز چندین عملیات تروریستی انجام داد و در جنگهای خیابانی در عراق در سالهای گذشت شرکت کرد. 
 
بغدادی سپس نخستین گروه موسوم به « ارتش اهل سنت و جماعت» را با همکاری با برخی شخصیتهای بنیادگرایی که با وی در اندیشه و خط مشی و هدف هم سو بودند تشکیل داد و در بغداد ، سامرا و دیاله فعالیتهایش را گسترش داد و طولی نکشید که به همراه گروهش به شورای مشورتی مجاهدین ملحق شد و برای تشکیل و سازماندهی شوراهای شرعی در این شورا تلاش کرد و به عنوان عضوی از اعضای شورای مشورتی بود تا اینکه تشکیل دولت  اسلامی عراق اعلام شد. 
 
ابو بکر بغدادی با ابو عمر بغدادی روابط نزدیکی داشت تا جاییکه ابو عمر بغدادی پیش از کشته شدنش توصیه کرد ابو بکر بغدادی جانشین وی در رهبری دولت اسلامی عراق باشد و این اتفاق در شانزدهم ماه مه سال 2010 میلادی رخ داد و ابو بکر بغدادی به عنوان امیر دولت اسلامی عراق منصوب شد. 
 
صرف نظر از اقدامات القاعده در عراق و دوره زرقاوی و پیروان زرقاوی ،‌ دولت اسلامی عراق از زمانیکه ابو بکر بغدادی به رهبری آن انتخاب شده است یک تاریخ خونین طولانی دارد. 
 
دولت اسلامی در عراق تعداد زیادی عملیات و حملات تروریستی انجام  داده که نتیجه آن کشته شدن هزاران عراقی بوده است. 
 
مهم ترین این حملات نیز عملیات مسجد ام القری در بغداد بود که طی آن خالد فهداوی از نمایندگان مجلس عراق کشته شد. همچنین چندین عملیات انتقام خون اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده انجام شد و حملات متعدد تروریستی در عراق صورت گرفت که بر اثر آن صدها نفر از نیروهای ارتش و پلیس و مردم کشته شدند. 
 
پایگاه اینترنتی وابسته به القاعده در عراق مسئولیت بیش از 100 حمله انتحاری در انتقام کشته شدن بن لادن را به عهده گرفته است. 
 
سپس چندین عملیات موسوم به عملیات ویژه مانند حمله به بانک مرکزی عراق ، وزارت دادگستری ، حمله به زندانهای ابو غریب و حوت انجام شد . 
 
داعش در سوریه ..... 
 
بغدادی از بحرانی که در سوریه رخ داد و از هرج و مرجی که آنجا به وجود آمد بهره برداری و ورود خود را به خط رویارویی در سوریه اعلام کرد. بغدادی نیز مانند سایر گروههای تکفیری مسلح و مرتبط با  القاعده دریافت که خاک سوریه جای مناسبی برای ارتکاب جنایت و کافر دانستن دیگران است علاوه بر اینکه از این هرج و مرج برای  تحقق خواسته ها و گسترش نفوذ از مرزهای گسترده سوریه با عراق تا شرق سوریه بهره برداری و علیه نظام سوریه اعلام جنگ کرد. 
 
دولت اسلامی از شرق سوریه با شعار « یاری اهل سنت در سوریه » دست به کار شد. 
 
حضور القاعده در سوریه با ظهور و بروز « جبهه النصره » به فرماندهی ابو محمد جولانی اواخر سال 2011 میلادی آغاز شد و طولی نکشید توانایی های آن افزایش یافت و ظرف چند ماه به یکی از قوی‌ترین نیروهای جنگجو در سوریه تبدیل شد و با اعلام بیعت جبهه النصره با شبکه القاعده در افغانستان به رهبری ایمن ظواهری گزارشهای اطلاعاتی و رسانه‌ای از ارتباط جبهه النصره با دولت اسلامی در عراق خبر داد و دولت اسلامی در عراق در سوریه نیز ادامه یافت. 
 
نهم آوریل سال 2013 میلادی ابو بکر بغدادی از طریق شبکه شموخ الاسلام ادغام شاخه جبهه النصره با دولت اسلامی در عراق 
 
را با اسم « دولت اسلامی عراق و شام ( داعش) را اعلام کرد و داستان داعش از اینجا شروع شد . 
 
داعش و النصره : 
 
پس از مدت کوتاهی ابو محمد جولانی امیر جبهه النصره در نوار صوتی ارتباط خود با دولت اسلامی در عراق را  اعلام کرد اما گفت وی یا شورای مشورتی جبهه النصره از اعلام بغدادی در خصوص ادغام دو گروه بی خبرند و با اندیشه ادغام مخالفت و بیعت با القاعده در افغانستان به رهبری ظواهری را اعلام کرد. با وجود  عملیات مشترک النصره و داعش در سوریه اما جنگ سردی بین دو این گروه در سوریه از زمان اعلام بغدادی حاکم است. 
 
هر یک از النصره و داعش اندیشه تندروی تکفیری واحدی دارند و بر اساس خط مشی سلفیه جهادی عمل می کنند و به تشکیل دولت اسلامی در عراق باور دارند اما تفاوت بین دو گروه در نزدیکی آنان به وضع سوریه و لحاظ کردن این خصوصیت از جانب آنهاست. 
 
جبهه النصره در مرحله اول بحران سوریه در اواخر سال 2011 میلادی شکل گرفت و از جامعه سوریه که در سایه دولتی سکولار زندگی می کند تجربه به دست آورد. 
 
افراط گرایی جبهه النصره از داعش در ارتباط با جامعه سوریه کمتر بوده است به ویژه آنکه داعش به تازگی وارد بحران سوریه شده بود و مسیری را طی نکرده بود که قابل قبول باشد بلکه با قدرت نفوذ خود را تحمیل کرده بود و خودش را با توسل به زور در مناطق تحت کنترل تحمیل کرده است. 
 
جبهه النصره با حضور شماری از رهبران سوری که در زندانهای سوریه زندانی بودند و از عفو عمومی استفاده کرده بودند تشکیل شده است. عده ای از این افراد به صورت محرمانه پیش از شروع بحران دعوت به شورش می کردند و عده ای دیگر زیر پرچم القاعده بودند و در کشورهای دیگر مانند عراق و افغانستان و چچن جنگیده بودند و با آغاز بحران در سوریه به این کشور بازگشته بودند تا در سوریه بجنگند مانند ابو محمد الفاتح جولانی . 
 
جولانی از تحصیل کرده های دانشگاهی سوری است که در عراق و چچن و برخی کشورهای دیگر جنگیده است. 
 
داعش بیشتر به عنصر جنگجوی خارجی متکی است و تعداد اعضای خارجی داعش در سطح فرماندهی یا در بین جنگجویان از تعداد سوری آن بیشتر است. 
 
داعش و ارتش آزاد سوریه : 
 
رابطه داعش با گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه بسیار متشنج تر و خونین تر است. 
 
سیاست داعش در کافر دانستن نظامها و کشورها و گروهها به حدی رسیده است که هر گروهی در ارتش آزاد را کافر می پندارد. 
 
بین داعش و همه گروههای وابسته به ارتش آزاد در مناطق نزدیک به نفوذ داعش در سوریه درگیریهای طولانی صورت گرفته است. 
 
داعش و کردها : 
 
داعش در چهارچوب کنترل بر مناطق مرزی در شمال و شرق سوریه با شبکه های کردی در شمال شرقی سوریه و مشخصا در مناطق حسکه و قامشلی و عندان درگیر شده است. 
 
درگیریهای شدیدی بین دو طرف صورت گرفته است و کردها توانسته‌اند مناطق خود را در شمال و شمال شرقی سوریه بازپس گیرند. 
 
مناطق نفوذ داعش : 
 
داعش در شمال سوریه حضور دارد و حضور اعضای داعش از مرزهای عراق با سوریه آغاز می‌شود و دیر الزور و الرقه را در بر 
 
می‌گیرد و الرقه در کنترل کامل داعش است . 
 
داعش بر جرابلس ، منبج و الباب و اعزاز درشمال حلب نیز کنترل یافته است علاوه بر اینکه شمال ادلب در نزدیکی مرزها با ترکیه 
 
نیز در کنترل داعش است. 
 
داعش همواره در تلاش است نفوذ خود را گسترش دهد. 
 
به محض آنکه داعش در منطقه‌ای دولت اسلامی اعلام می کند این دولت چیست ؟ چگونه  اداره می شود ؟ چگونه مردم سوریه در سایه این دولت زندگی می کنند ؟ ماهیت قوانین آنها چیست ؟ با اقلیتها و صاحبان رویکردهایی که با رویکرد داعش اختلاف دارند چگونه برخورد می شود ؟ وزارتخانه های داعش و مقرهای رسمی آن کجاست؟ دادگاههای شرعی چیست ؟ اعدامهای میدانی چیست ؟ روابط با سازمانهای اطلاعاتی خارجی و غربی چیست ؟ کودکان در ارتش داعش چه نقشی دارند و زندانهایش کجاست؟ اینها پرسشهایی است که درباره داعش در سوریه مطرح است.

نقاط قوت ایران در تعامل با عربستان؛
سعود الفیصل که به علت ارتباط با تروریست‌های منطقه و دشمنی با ایران بعد از بندر بن سلطان نامزد اصلی کنار گذاشته شدن از مناصب عالی سعودی بود، با پیش‌دستی نسبت به این تصمیم موضوع گفتگوها را با تهران مطرح کرد تا عقب نشینی دردناکی را به ریاض بچشاند و نشان دهد که وی نیز مرد گفتگو است.
نقاط قوت ایران در تعامل با عربستان و پرونده هسته‌ای /درحال ویرایش
گروه بین‌الملل مشرق - احمد الشرقاوی تحلیلگر مسایل راهبردی منطقه در مقاله ای در پایگاه خبری پانوراما الشرق الاوسط به بررسی مذاکرات هسته‌ای ایران با شش کشور صنعتی و ارتباط این پرونده با اخبار منتشر شده در زمنیه رایزنی‌های احتمالی ایران و عربستان سعودی در مورد مسایل منطقه‌ای اشاره کرده است.  

این مقاله می‌نویسد که سخنانی که بعد از دعوت سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی از همتای ایرانی خود در مورد گفتگوهای ایران و عربستان مطرح شده، در راستای درگیری‌های موجود در داخل عربستان سعودی بعد از تغییرات بزرگی است که پادشاه این کشور بنا به درخواست خالد التویجری رئیس دفتر خود در برخی پست‌های کلیدی انجام داده است. 

 
سعود الفیصل که به علت ارتباط با تروریست‌های منطقه و دشمنی با ایران بعد از بندر بن سلطان نامزد اصلی کنار گذاشته شدن از مناصب عالی سعودی بود، با پیش‌دستی نسبت به این تصمیم موضوع گفتگوها را با تهران مطرح کرد تا عقب نشینی دردناکی را به ریاض بچشاند و نشان دهد که وی نیز مرد گفتگو است.  


این در حالی است که این دعوت همچنان با مخالفت شدید از سوی برخی نویسندگان ارشد سعودی و نزدیکان به محافل تصمیم سازی در ریاض مواجه شده است، موضوعی که با اشاره به نظام سرکوبگرانه در عربستان پیش از این سابقه نداشته است و می تواند نشانه ای از درگیری بر سر قدرت و ثروت در عربستان باشد که از مدت‌ها قبل آغاز شده است. 

حساب کردن روی هر نوع همگرایی ایران و عربستان قبل از پایان مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به توافق نهایی ایران با شش کشور و قبل از پایان مذاکرات ایران و آمریکا در مورد مسایل منطقه ای و امنیتی شاید نوعی توهم باشد، البته این مراحل نیز در صورت خوش بینی ما به انجام آنها است، این در حالی است که هر کدام از این مراحل موانع زیادی را پیش روی خود دارند.  

مشکلات کنونی بین تهران و ریاض بیش از حدی است که شمارش شود، چرا که این مشکلات از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در سال 1979 تاکنون فشرده شده است، البته عامل ایدئولوژیک می تواند کلید باز کردن این مشکلات باشد، چرا که مهم ترین و خطرناک ترین معضل پیش روی دو طرف است.  

نقاط قوت ایران در تعامل با عربستان و پرونده هسته‌ای /درحال ویرایش
اتفاقاتی که عربستان سعودی به علت بغض و نفرت خود در سالهای اخیر رقم زده، ما را به جایی رسانده که دیگر نباید روی چیزی به نام ملت های عربی حساب باز کنیم، چرا که این ملت ها در جهل نگه داشته شده‌اند. این واقعیتی است که تا زمانی که ما خود را اصلاح نکنیم، برطرف نمی‌شود. این پروژه گسترده‌ای است که غرب برای استثمار انسان عربی به جای سرمایه گذاری در جنگ‌ها و معامله‌های تسلیحاتی و خونریزی دنبال می کند. 
 
البته این نکته را نیز به خوبی می دانیم که مقامات سعودی یا هر کدام از رژیم‌های عربی موجود هرگز به پروژه بازسازی انسان عربی فکر نمی کنند، بلکه به دنبال ذخیره تسلیحات مختلف و تخریب عقل انسان‌ها و کاشتن بذر کینه ونفرت در میان آنها هستند، چرا که این روند حاکمیت آنها را تضمین می کند.
  
تحریکات طایفه‌ای و فتوا دادن به قتل و کشتار مردم جنایتی علیه اسلام و مسلمانان و تلاش برای ایجاد فتنه بین برداران دینی وملی است، جنایتی که حتی اگر عاملان آن محاکمه شوند نیز نمی توان به میزان اقداماتی که انجام داده، سزای اعمال خود را در ویران کردن آبادی‌های مسلمانان و کشتار آنها و تخریب ملتشان ببینند.  

نقاط قوت ایران در تعامل با عربستان و پرونده هسته‌ای /درحال ویرایش
عربستان سعودی امروز به نسبت ایران در موضع ضعف قرار دارد، شاید همین موضوع است که انتقادات داخلی را در مورد ایده همگرایی با تهران برانگیخته است، چرا که آنها عقیده دارند که عربستان باید در ابتدا ائتلافی عربی و گسترده تشکیل دهد تا به عنوان پشتیبان این کشور در مقابله با ایران باشند و بعد از آن بدون ترس با ایران وارد مذاکره شود. مخالفان ایده همگرایی با ایران مدعی هستند این اذعان به شکست عربستان سعودی است که به دنبال همگرایی با ایران در موضع ضعف است. ایران در این بازی پیروز میدان است، چرا که می‌تواند شرایط خود را به طرف سعودی تحمیل کند و خط قرمزهای امنیتی و منافع خود و هم پیمانانش را ترسیم نماید.  
حامیان این ایده البته حافظه ضعیفی دارند، چرا که فراموش کرده‌اند که این عربستان است که موضوع مخالفت با همکاری این کشورهای عربی را مطرح کرده و با اسرائیل علیه آرمان فلسطین هم پیمان شده است و هرگز به حمایت از گروه‌های مقاومت علیه اسرائیل اقدام نکرده و حتی یک تفنگ نیز به آنها نداده است، حال چرا باید به نمایندگی از کشورهای عربی حرف بزند؟  

مشکل عربستان این است که با منطق قبیله‌ای اداره می شود و هیچ دیدگاه و پروژه شخصی برای خود و امت عربی و اسلامی ندارد. تنها پروژه‌ای که این کشور در تحقق آن موفق بود، ایجاد ارتشی از افراد جاهل و نادان است که هیزم جهنم درگیری‌هایی باشند که آمریکا و اسرائیل در منطقه به راه انداخته‌اند.  این پروژه البته امروز به سختی شکست خورده و عربستان به خوبی پیامدهای این شکست بر امنیت داخلی خود را می‌داند و هر قدر هم که احتیاط پیشه کند، این پیامدها را خواهد دید، چرا که "چاه کن همیشه ته چاه است."  

عربستان رژیمی فرتوت است که با وجود روکش زیبایی که به خود زده، نمی تواند در برابر طوفان های آینده ایستادگی کند. چنین رژیمی نمی تواند پناهگاهی برای امت عربی باشد، چرا که سرنوشتی جز سقوط انتظار آن را نمی‌کشد.  

نقاط قوت ایران در تعامل با عربستان و پرونده هسته‌ای /درحال ویرایش
در مقابل ایران در پروژه‌های خود پیروز شده است، چرا که در حمایت از حزب‌الله و سوریه برای مقابله با اسرائیل و رویارویی با پروژه خاورمیانه جدید و زدن ضربه نهایی به سوریه صادق و ثابت قدم ماند. این اقدام ایران هرگز برای تحمیل پروژه های فرقه ای خود به جامعه عربی و اسلامی نیز نبوده است، چرا که ایران در طول سه دهه ائتلاف خود با سوریه هرگز به دنبال انتشار تشیع در این کشور نبوده است. حتی نشنیده ایم که حزب الله نیز این کار را در لبنان انجام دهد. اگر در بحرین یا عربستان یا یمن و کویت نیز شیعیان وجود دارند، آنها به صورت آباء و اجدادی شیعه بوده اند.   
 
ایران و غرب  
 
مشکل غرب با ایران مشکل برنامه هسته ای این کشور یا نگرانی آنها از اوضاع تهران نیست، بلکه آنها با ارزش‌های فرهنگی و مبانی اخلاقی که ایران از آنها دفاع می کنند، مشکل دارند. این ارزش ها و مبانی کاملا با مبانی امپریالیستی و صهیومسیحی در راستای سیاست های باج خواهانه غرب در منطقه در تعارض است. 

این عامل اصلی تمام جنگ‌های آمریکا علیه امت عربی و اسلامی در گذشته و حال بوده است. از سوی دیگر انگلیس با ایجاد دین جدید در عربستان با عنوان وهابیت فتنه ای بزرگ را در منطقه ایجاد کرد تا مانع از هر نوع همگرایی سنی و شیعه شود، همگرایی که موجودیت اسرائیل را در منطقه به مخاطره می اندازد و برگه سیطره آمریکا بر بازارهای انرژی و اقتصاد را از دست این کشور خارج می‌کند.  

عربستان تنها ابزاری اجرایی در راستای این پروژه است، سایر رژیم‌های عربی که با آمریکا ائتلاف می‌کنند نیز بخشی از ابزار اجرایی این پروژه هستند.    

تمام مشکلات منطقه امروز در گرو مذاکراتی است که بین ایران و شش کشور صنعتی در حال انجام است، البته بر اساس اعلام رسمی ایران و آمریکا مذاکرات تنها منجر به برنامه هسته ای این کشور است و هیچ یک از موضوعات مربوط به امنیتی منطقه‌ای قبل از رسیدن به توافق نهایی در مورد برنامه هسته‌ای ایران مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.  

نقاط قوت ایران در تعامل با عربستان و پرونده هسته‌ای /درحال ویرایش

از سوی دیگر اوباما نیز در باتلاق قرار دارد، چرا که تمام تلاش خود را برای دستیابی به توافق با ایران قبل از انتخابات پارلمانی در این کشور انجام می دهد تا بتواند مانند رولاند ریگان دستاورد بزرگی به دست آورد. بویژه اینکه وی دچار سلسله شکست هایی در منطقه و جهان از پرونده سوریه و فلسطین گرفته تا اوکراین شده است.  
اخبار موجود در این روزها از لغزش مذاکرات خبر می‌دهد و احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای دست کم در زمان مقرر به تعویق بیفتد، برخی منابع اعلام کردند که توافق نهایی احتمالا تا شش ماه آینده ایجاد خواهد شد.  

به این ترتیب صحبت از هر راهکار سیاسی در سوریه یا انتخاب رئیس جمهور در لبنان یا حل مشکل بحرین و یمن و غیره به آینده ای نامعلوم موکول خواهد شد که خیلی هم زود نیست. 

اوباما همچنین با وجود شکستی که در موضوع مذاکرات بین فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها دریافت کرد و با تمام مصیبت‌هایی که از اسرائیل دیده، همچنان تمام قد از این رژیم حمایت می‌کند و نمی‌خواهد آن را عصبانی کند. واشنگتن کمک‌های مالی و ضمانت‌های امنیتی لازم را به تل‌‌آویو داده و کمک سالیانه 3 میلیارد دلاری را نیز داده است. 

حمایت سیاسی نامحدود و پوشش گذاشتن بر جنایت های این رژیم علیه ملت فلسطین که گاهی از طریق وتوی قطعنامه های ضد اسرائیلی مطرح می‌شود و گاهی نیز با تهدید به قطع کمک‌ها از تشکیلات خودگردان صورت می گیرد، در این راستاست. اوباما همچنین سامانه‌های موشکی جدید را به اسرائیل داده و گنبد آهنین این رژیم را نیز تقویت کرده تا جبهه داخلی این رژیم در برابر موشک های احتمالی حزب الله لبنان و سوریه و ایران در صورت بروز جنگ ایمن باشد.  

گفتگوهای اخیر ظاهرا در مورد توان موشکی ایران مطرح شده و غرب سعی کرده این موضوع را در برنامه‌های هسته‌ای قرار دهد، البته تهران شدیدا این موضوع را رد کرده. مشکل آمریکا این است که همه چیز به ایران داده و تنها غنی‌سازی این کشور را از 20 درصد به 5 درصد کاهش داده است. واشنگتن می خواهد در مقابل این امتیازات تضمین‌هایی را برای امنیت اسرائیل به دست آورد و دیگر توجهی به حزب الله یا سوریه ندارد. 

البته با به بن بست رسیدن مذاکرات، بار دیگر موضوع افزایش سانتریفیوژ‌های ایران به 150 هزار مورد مطرح شده، این در حالی است که اسرائیل مدعی است این تعداد نباید از 5 هزار مورد فراتر رود. به نظر می‌رسد آمریکا در این مذاکرات به نیابت از اسرائیل و فرانسه به نیابت از سعودی‌ها مذاکره می کند.  ایران نیز شامل اردوگاه روسیه و چین است.  

نقاط قوت ایران در تعامل با عربستان و پرونده هسته‌ای /درحال ویرایش 
اوضاع داخلی ایران 
 
در داخل ایران جنجال شدید والبته دموکراتیکی در مورد فواید و مضرات رسیدن به توافق با آمریکا و غرب مطرح است، امام خامنه‌ای از روز اول ثابت کرد که با مسئولیت و حکمت با این اوضاع برخورد می کند، وی با وجود اعتقاد کامل به اینکه همگرایی با شیطان بزرگ هیچ فایده ای ندارد، اما با پیشنهاد روحانی در مورد باز کردن کانال های گفتگوها با غرب موافقت کرد، چرا که به اراده ملی در انتخاب وی احترام می گذاشت. همچنین این روند می تواند اشتباه بودن گزیه تکیه بر دولت‌های غربی را بار دیگر به اثبات برساند و به ملت ایران بار دیگر این پیام را بدهد که سیاست باز در برابر کسانی که هر لحظه به دنبال ضربه زدن به کشور هستند، فایده‌ای ندارد. 

البته نور امید امروز از سوی روسیه و کشورهای بریکس قابل مشاهده است، این مجموعه به دنبال باز کردن بزرگترین بازارهای جهانی در منطقه آسیا هستند و می خواهند تجارت نفت و گاز در بین ساختارهای داخلی خود را با ارزهای محلی دنبال کنند تا اینکه واحد پول مشترک و نظام بانکی کاملی را تهیه کنند. این موضوع باعث می‌شود تا تحریه‌های غرب علیه ایران و روسیه بی ثمر باشد. علاوه بر اینکه باعث خواهد شد تا غرب طرف ضرر کننده در این تحریم ها باشد. ایجاد این فضای ژئو استراتژیک می تواند بسیاری از کشورهای بحران زده اروپایی را نیز وارد محور روسی- چینی – آسیایی نماید.  

این پروژه در آینده می‌تواند جایگزین خوبی برای نظام آمریکایی باشد که در طول دهه های گذشته غیر از مرگ و ویرانی چیزی بر جای نگذاشته است، نظامی که با فقر کشنده و قربانیان دسته جمعی خود شناخته شده است و در هر سال بیش از 20 میلیون نفر در جهان بر اثر این روش ظالمانه از دنیا می‌روند که بیشتر آن‌ها زنان و کودکان هستند. این یک فساد بزرگ است که اصلاح پذیر هم نیست، چرا که فسادی ساختاری است که در داخل نظام مهندسی آن قرار گرفته و دیگر از طریق ایجاد جنگ های استعماری بر ضد ملت‌های مستضعف نیز قادر به بازسازی موقت خود نیست.  
این زمان دیگر به سر رسیده و بازگشت آن باعث ایجاد جنگ جهانی بزرگی می شود، جنگی که ائتلاف روسیه و چین در مقابل ائتلاف آمریکا و هم پیمانان آن قرار خواهد گرفت. البته تاریخ تکرار نخواهد شد و امپراتوری های فرسوده جز در سایه بازی‌های مذبوحانه کنونی نمی‌توانند به بقای خود ادامه دهند.  



ایران در رسانه‌های صهیونیستی؛

گروه بین‌الملل مشرق- سرخط اخبار ایران در رسانه‌های صهیونیستی به همراه گزیده‌ای از مهمترین مطالب آن در ادامه برای استفاده کارشناسان و مخاطبان محترم آمده است:

مشرق: محورهای اصلی اخبار روز گذشته رسانه‌های انگلیسی‌زبان صهیونیست‌ها درباره ایران شامل درخواست یک کنگره یهودی در استفاده از جام جهانی برای تبلیغات علیه ایران، همه‌پرسی مخفیانه مؤسسه اسرائیلی از مردم ایران، سفر روحانی به ترکیه، نشست هسته‌ای دوجانبه ایران و آمریکا، و به‌موقع دانستن مذاکرات مستقیم تهران و واشینگتن توسط یک مقام آمریکایی می‌شود.

تایمز اسرائیل/ کنگره جهانی یهودیان از فیفا خواست یاد کشتگان بمب‌گذاری انجمن مشترک اسرائیل و آرژانتین را گرامی بدارد.

کنگره جهانی یهودیان از فدراسیون فوتبال فیفا درخواست کرد تا قبل از آغاز مسابقه بین آرژانتین و ایران در جام جهانی در برزیل، یادبودی برای قربانیان حمله تروریستی به مرکز یهودیان "انجمن دوجانبه آرژانتین و اسرائیل" برگزار کند. طی نامه‌ای که به "جوزف بلاتر" رئیس فدراسیون فرستاده شده از وی تقاضا شده تا در ابتدای بازی چند لحظه به یادبود 85 قربانی این حادثه سال 1994 سکوت برقرار شود.

شش ایرانی درباره این بمب‌گذاری تحت تعقیب اینترپل هستند، از جمله احمد وحیدی وزیر دفاع این کشور. یک کمپین فیس‌بوکی هم توسط جوانان برزیلی تشکیل شده که هدف آن برقراری سکوت پیش از مسابقه برای قربانیان حادثه انجمن دوجانبه آرژانتین و اسرائیل است.

تایمز اسرائیل/ چند اسرائیلی مخفیانه از مردم ایران همه‌پرسی کردند.

نیویورک تایمز روز جمعه گزارش داد که همه‌پرسی از عموم مردم ایران درباره تقابل اسرائیل و ایران و همچنین برنامه هسته‌ای ایران نتایج غافل‌گیرکننده‌ای داشته است. 40 درصد از شرکت‌کنندگان معتقد بودند که وقتی اسرائیل با فلسطینیان صلح کند، ایران باید اسرائیل را به رسمیت بشناسد. در حدود همین تعداد هم گفتند ایران باید همه آرمان‌های احتمالی نظامی هسته‌ای خود را در قبال لغو کامل تحریم‌های بین‌المللی کنار بگذارد.

این همه‌پرسی توسط یک مؤسسه اسرائیلی و به دست شش نفر اسرائیلی ایرانی‌الاصل انجام شد که با افرادی در ایران تماس می‌گرفتند و بدون آن‌که بگویند از اسرائیل تماس می‌گیرند، از آن‌ها سؤال می‌کردند. طی این همه‌پرسی از 530 ایرانی شرکت‌کننده، 74 درصد گفتند که از بازسازی روابط دیپلماتیک و تجاری با آمریکا حمایت می‌کنند، اگرچه آمریکا را بزرگ‌ترین دشمن ایران می‌دانند. حدود 70 درصد نیز از مذاکرات با جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای کشورشان دفاع می‌کنند. با این وجود، تنها 9 درصد گفتند که با توقف همه ابعاد برنامه هسته‌ای به ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی موافق هستند.

جروزالم پست/ گزارش: رئیس‌جمهور ایران به ترکیه سفر می‌کند و توافقنامه‌هایی برای تقویت روابط امضا می‌کند

طی سفر روز دوشنبه حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به ترکیه، دو طرف قرار است شش توافقنامه جدید برای تقویت همکاری‌های سیاسی و اقتصادی به امضا برسانند. حجم هدف مبادلات ترکیه و ایران در حدود 30 میلیارد دلار تعیین شده و قرار است درباره استراتژی‌های اقتصادی و سیاسی لازم برای رسیدن به این هدف مذاکره شود.

روحانی همچنین قرار است درباره استراتژی‌های منطقه‌ای نیز با ترکیه گفتگو کند، به ویژه در مورد سوریه که مدت‌هاست موجب اختلاف بین دو کشور شده است.

هاآرتص/ آمریکا و ایران برای تلاش جهت شکستن بن‌بست هسته‌ای دیدار می‌کنند

مقامات ارشد آمریکا و ایران روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در ژنو با یک‌دیگر دیدار و تلاش می‌کنند بن‌بست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی را برطرف کنند و رسیدن به توافق نهایی تا تاریخ 20 ژوئیه را ممکن کنند. این اولین بار پس از آغاز مذاکرات وین است که مقامات آمریکایی و ایرانی خارج از چارچوب مذاکرات با هم دیدار می‌کنند.

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه از برگزاری این نشست خبر داد و قرار است ویلیام برنز معاون وزیر خارجه ریاست هیئت آمریکایی را به عهده داشته باشد. برنز مذاکرات مخفی بین تهران و واشینگتن را هم که رهبری کرده بود، مذاکراتی که در نهایت به توافق موقت سال گذشته منجر شد. جک سالیوان مشاور باراک اوباما نیز که در مذاکرات مخفی حضور داشت، در کنار وندی شرمن معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در هیئت این کشور حضور خواهد داشت.

رئیس هیئت ایرانی نیز عباس عراقچی معاون وزیر خارجه است. بعد از مذاکرات روز دوشنبه، ایران روز سه‌شنبه با هیئتی روسی به ریاست سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه نیز دیدار خواهد کرد.

یکی از مقامات آمریکا در این‌باره گفت نشست ژنو بخشی از تلاش‌های واشینگتن برای استفاده از کانال‌های دیپلماتیک جهت دستیابی به چارچوبی برای توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران است. این مقام بی‌نام آمریکایی گفت: "این نشست جایگزینی برای روند مذاکرات 1+5 نیست، و نمی‌خواهد مسیری موازی با این مذاکرات به وجود بیاورد. ما هم مثل سایر اعضای 1+5 مشاوره دو جانبه با ایران را با توجه به منافع مشترک در رسیدن به توافقی جامع برای اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران، ارزشمند می‌دانیم."

وی همچنین تصریح کرد که نشست ژنو تلاشی است جهت تسریع روند مذاکرات برای رسیدن به توافق تا پیش از 20 ژوئیه.

تایمز اسرائیل/ مقام آمریکایی می‌گوید زمان برای پیش‌برد مذاکرات ایران مناسب است

یک مقام آمریکایی روز شنبه گفت مذاکرات دوجانبه مستقیم بین ایران و آمریکا "یک فرصت به‌موقع" برای پیش‌برد توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی خواهد بود. وی افزود: "این نشست همزمان با یک نقطه عطف در مذاکرات هسته‌ای انجام می‌شود." مقامات آمریکایی و اروپایی همچنین اعلام کرده‌اند که یک مقام ارشد اتحادیه اروپا هم در این نشست شرکت خواهد داشت.

مقام آمریکایی در ادامه گفت: این گفتگوها "به ما یک فرصت به‌موقع می‌دهد تا دیدگاه‌های خود را در چارچوب دور بعدی مذاکرات با 1+5 در وین مطرح کنیم." مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا علاوه بر اعلام این خبر که "هلگا اشمید" مدیر سیاسی این اتحادیه نیز در نشست حضور پیدا خواهد کرد، افزود: "نشست‌های دوجانبه آتی نیز در روزهای آینده برگزار خواهد شد."

مقام آمریکایی ضمناً تأیید کرد که قرار نیس در گفتگوهای ژنو مسائلی مثل جنگ در سوریه مطرح شود.



اقدامات اخیر گروهک تروریستی داعش در حمله به سامرا و همچنین اشغال استان موصل و حمله به استان صلاح‌الدین یک توطئه سازمان‌یافته داخلی و منطقه‌ای برای تغییر وضعیت عراق و بازگرداندن عراق به قبل از سال 2003 قابل بررسی است

کد خبر: ۴۰۷۳۰۱
تاریخ انتشار:۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۱-11 June 2014
گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام»(داعش) پس از ناکامی‌ چند روز پیش در اشغال شهر سامرا، به شهر موصل در استان نینوا هجوم بردند و امروز موفق شدند، استانداری، فرودگاه و چند بخش مهم دیگر در نیمه شرقی این شهر را تصرف کنند. ساکنان شهر موصل در پس سیطره داعش بر این شهر آواره شده‌اند و از بیم جانشان در حال فرار از شهر هستند.

هزاران شهروند از ساکنان موصل به سوی دو استان «اربیل» و «دهوک» در کردستان عراق فرار کرده‌اند و برخی از آنها از شب گذشته محل زندگیشان را ترک کرده‌اند.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه درگفتگو با خبرنگار «فردا» درباره حوادث بوجود آمده در عراق و اشغال شهر موصول به دست گروهک تروریستی داعش گفت:‌ اقدامات اخیر گروهک تروریستی داعش در حمله به سامرا و همچنین اشغال استان موصل و حمله به استان صلاح‌الدین یک توطئه سازمان‌یافته داخلی و منطقه‌ای برای تغییر وضعیت عراق و بازگرداندن عراق به قبل از سال 2003 قابل بررسی است.

وی افزود:‌ باتوجه به اینکه ارتش عراق در مقابل گروهک تروریستی داعش سکوت اختیار کرده، به نظر می‌رسد که نوعی هماهنگی میان داعش و برخی از بدنه نیروهای مسلح عراق و همچنین برخی کشورهای عرب منطقه برای برکناری دولت نوری المالکی و ناکارآمد جلوه دادن دولت شیعه عراق وجود داشته باشد و به نظر می‌رسد که این حرکت‌ها به سمت و سوی ناکارآمد جلوه دادن دولت آقای نوری المالکی صورت می گیرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد:‌ به همین دلیل در حال حاضر ارتش عراق در صدد میدان دادن به گروهک داعش است و ضمن آن عوامل فراری حزب بعث در بدنه ارتش عراق جمع خواهند شد و نوعی سازماندهی در داخل و منطقه صورت خواهد گرفت و به بهانه مقابله با داعش در حقیقت شهرهای عراق و مخصوصا بغداد توسط ارتش اشغال خواهد شد و احتمالا نوعی کودتا را علیه دولت مالکی سازندهی خواهند کرد.

وی افزود:‌ آنچه که در حال حاضر در عر اق جریان دارد شبیه‌سازی حوادث مصر است که به نظر می‌رسد تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا یک عبدالفتاح السیسی جدیدی از دل نیروهای مسلح عراق خارج و قدرت را در دست بگیرد و دولت مشروع و منتخب آقای نوری‌المالکی را برکنار کند.

هانی زاده با بیان اینکه اوضاع عراق بسیار حساس است، اظهار داشت:‌ در حال حاضر اوضاع عراق بی نهایت خطرناک است و این کشور به سمت درگیری داخلی و منطقه‌ای حرکت می‌کند. ضمن اینکه نوعی حرکات مشکوکی از سوی برخی ژنرال‌های نیروهای مسلح عراق در حال سازماندهی و انجام است که به نظر می‌رسد تحولات عراق به سمت بحرانی‌تر شدن و همچنین کودتای احتمالی ارتش عراق حرکت خواهد کرد.

کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص عملکرد کردهای عراق در زمینه حوادث امروز این کشور گفت: کردهای عراق نیز به عنوان ناظر بی‌طرف در حال حاضر اوضاع را زیر نظر دارند و از تحرکات و اقدامات ارتش عراق و همچنین نیروه‌های تروریستی داعش برای حرکت‌های بعدی خودشان استفاده خواهند کرد. قطعا اگر داعش وارد کرکوک شود و کرکوک را اشغال کند کردهای عراق نیز وارد عمل خواهند شد.

هانی‌زاده تصریح کرد: موضوع بیشتر بین سنی‌های موصل، الانبار و صلاح‌الدین با دولت نورالمالکی است و هدف ژنرال‌های وابسته به موصل و صلاح‌الدین ایجاد نارضایتی در داخل عراق و زمینه‌سازی برای کودتا علیه دولت علیه نورالمالکی است. به نظر می‌رسد با توجه به این حوادث کردستان هم شاهد شرایط جدیدی خواهد بود که ممکن است به سمت تجزیه حرکت کند.

وی با اشاره به شکست داعش در سامرا و علت موفقیت این گروهک تروریستی در اشغال موصل گفت: با توجه به وجود مرقدین شرفین امامین عسکرین در سامرا، ارتش برای اینکه وانمود کند دولت نوری المالکی تنها از مناطق شیعه و اماکن متبرکه حمایت می‌کند ودر ایجاد فضای امن و تامین امنیت سنی‌ها ناتوان است، تعمدا داعش را در سامرا سرکوب کردند اما اجازه دادند که به موصل و صلاح الدین حمله کنند تا بتوانند از طریق مظلوم نمایی وانمود کنند که دولت نوری المالکی اهمیتی به امنیت مناطق سنی‌نشین نمی‌دهد.

هانی‌زاده در پاسخ به این سئوال که آیا فرد یا ژنرال خاصی در پشت پرده وقایع اخیر عراق وجود دارد گفت:‌ در حال حاضر نام ژنرالی در حوادث عراق مطرح نشده است اما شخصی به نام «راحج المیزان» که یکی از شخصیت‌های سنی نزدیک به «اسامه النجفی» است درصدد تحریک مردم علیه دولت نورالمالکی است و به طور آشکار اعلام کرده باید دولت شیعی برکنار شود و دولت سنی جایگزین دولت شیعی شود زیرا دولت شیعی کارآمدی لازم را ندارد و این موضوع نشان می‌دهد که در عراق درحال اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی هستند. ضمن اینکه در حال حاضر ژنرال‌های بلند پایه وابسته به نیروهای بعث در نیروهای مسلح مشغول توطئه چینی علیه دولت نورالمالکی هستند. 

داعش به علت پیوند سرزمینی که میان عراق و سوریه وجود دارد و از طریق مرزهای بین این دو کشور که از آن مراقبت جدی نمی شود به عراق وارد شده اند. از نظر طایفه ای و قومی، غرب عراق یعنی منطقه الانبار و موصل سنی نشین است. از این رو گروه داعش در این منطقه از یک پایگاه اجتماعی اقلیتی برخوردار است.
کد خبر: ۴۰۷۲۵۰
تاریخ انتشار:۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱-10 June 2014
چرا مردم عراق جلوی گروه تروریستی داعش نمی ایستند؟
عناصر گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق و شام» موسوم به (داعش) پس از ناکامی‌ چند روز پیش در اشغال شهر سامرا، به شهر موصل در استان نینوا هجوم بردند و امروز موفق شدند، استانداری، فرودگاه و چند بخش مهم دیگر در نیمه شرقی این شهر را تصرف کنند. 

به گزارش«تابناک»، نوری مالکی نخست وزیر عراق امروز در کنفرانس مطبوعاتی که در بغداد برگزار شد، با بیان اینکه دولت زنگ خطر امنیتی را در کشور به صدا در آورده است، از پارلمان این کشور خواست تا هر چه سریعتر جلسه فوری برای اعلام وضعیت فوق العاده در سراسر کشور به منظور مقابله با گروه تروریستی داعش تشکیل دهد.

با این حال بعید است که پارلمان کنونی عراق با اعلام حالت فوق‌العاده در عراق موافقت کند. زیرا دوره قانونی پارلمان عراق به پایان رسیده است. در واقع باید دو سوم اعضای پارلمان با این مسئله موافقت کنند اما اکنون رسما نمی‌توان به تشکیل جلسه و به حد نصاب رسیدن حاضران آن، امید بست.

در صورتی که حاضران در نشست پارلمان به حد نصاب برسند و با اعلام حالت فوق‌العاده موافقت کنند، به نخست‌وزیر و نیروهای مسلح عراق اختیاراتی استثنایی داده می‌شود تا شرایط فوق‌العاده در کشور را حل و فصل کنند. از جمله این اختیارات می‌توان به دستگیر کردن هر فردی که قانون منع آمد و شد را رعایت نکرده باشد، بستن تمامی رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها و محل‌های تجاری و اعمال محدودیت‌های متعدد دیگر اشاره کرد.

در همین رابطه یک مقام اگاه در گفت و گو با «تابناک» به زوایای پنهان اقدام داعش در عراق و علل پیشروی آنها پرداخته است.

این مقام آگاه بیان داشت که داعش به علت پیوند سرزمینی که میان عراق و سوریه وجود دارد و از طریق مرزهای بین این دو کشور که از آن مراقبت جدی نمی شود به عراق وارد شده اند. از نظر طایفه ای و قومی، غرب عراق یعنی منطقه الانبار و موصل سنی نشین است. از این رو گروه داعش در این منطقه از یک  پایگاه اجتماعی اقلیتی برخوردار است. 

وی اضافه کرد، البته اختلافات میان دولت بغداد و سنی ها ، در قدرت گرفتن بیش از پیش داعش بدون تاثیر نبود. امروز داعش یکی از مشکلات امنیتی عراق و منطقه شده است. به هر حال آنها از توانایی برخوردارند و به جاهای مختلف لشکر کشی می کنند.  از طرفی ارتش عراق آن ارتشی نیست که بتواند با قدرت در مقابل این ها اقدام کند. 

این منبع آگاه در ادامه گفت،داعش چون در استان های شیعه نشین کمتر می تواند قدرت نمایی کنند، حوزه فعالیتشان بیشتر در مناطق سنی نشین عراق مثل استان الانبار، تکریت و امثالهم است. این مناطق به طور طبیعی چون سنی هستند مقاومتی در مقابل داعش نمی کنند و از آن طرف چون یک پایگاه مذهبی مشترکی با انها وجود دارد در این قلمرو ها کار می کنند. داعش ها در مناطق شیعه نشین چون مردم با دولت هستند و اختلاف مذهبی با آنها دارند خیلی نمی توانند قدرت نمایی کنند. 

وی اضافه کرد، مردم عادی و عشایر عراق از این گروه متنفرند؛ اما از این گروه می ترسند. بنابراین مردم کاری در مقابل آنها انجام نمی دهند و اگر کسی مخالفتی کند، داعش به شدت برخورد می کند. در واقع مردم این مناطق نه حمایت می کنند و نه درگیر می شوند . بنابراین مقاومت مردمی در شهرها در مقابلشان و جود ندارد.

این منبع آگاه بیان کرد، از طرف دیگر بعضی از رهبران سنی و روحانیون این مناطق، علیه دولت نوری مالکی می باشند و جو روانی علیه دولت شیعی به وجود آورده اند. همه این ها باعث می شود که انها در این استان ها فعالیت داشته باشند.

وی در پایان گفت، در مناطق مانند الانبار اگر دولت مسلط شود مردم با دولت هستند. اما اگر داعش مسلط شود مردم سکوت می کنند. اگر مقداری دولت در عراق قدرت بگیرد و نیروهای مردمی و عشایر به کمک سازمان اطلاعاتی دولت را تقویت کنند، می توانند مناطق را پاکسازی کنند. سیستم امنیتی عراق بعد از بوجود آمدن این شرایط هنوز قوام نگرفته است.  



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد