سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش فرهنگی


کتیبه های هخامنشی شوش در راه جهانی شدن

اهواز- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان، گفت: به منظور آماده سازی محوطه تاریخی شوش برای ثبت در فهرست آثار جهانی که در دست بررسی یونسکو است، خواندن ، ترجمه و ثبت کتیبه های این محوطه تاریخی در دست اقدام است.

ˈ افشین حیدریˈ دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به همین منظور پروفسور ارفعی مترجم فرمان کوروش به زبان فارسی امروزی، از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور برای ترجمه کتیبه های محوطه تاریخی شوش روز گذشته 19 خرداد به این شهرستان اعزام و در حال کتیبه خوانی است. 

وی گفت: کتیبه های سنگی و آجری متعلق به ایران باستان در محوطه تاریخی شوش در زمانی که کارشناسان یونسکو برای ثبت جهانی این محوطه به شهرستان شوش اعزام شوند به همراه ترجمه های این کتیبه ها در قالب یک نمایشگاه برای عموم به معرض تماشا گذاشته می شود.

حیدری بیان داشت: عملیات لازم برای آماده سازی محوطه تاریخی شوش جهت ثبت شدن در فهرست آثار جهانی در حال انجام است .

کارشناسان ارزیابی یونسکو قرار است اواخر تیرماه امسال برای تایید نهایی ثبت محوطه تاریخی شوش به عنوان میراث جهانی دراین سازمان بین المللی به خوزستان سفر کنند.

پروفسور ˈعبدالمجید ارفعیˈ پیش از این دو هزارو 700کتیبه به زبان های عیلامی میانه، عیلامی نو، اکدی(بابلی) و پارسی باستان (هخامنشی) را به فارسی امروزی ترجمه و ثبت کرده است.

بنا به اظهار مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان مدت زمان مشخصی برای حضور پروفسور ارفعی در پایگاه میراث فرهنگی شوش اعلام نشده است . 

محوطه باستانی شوش در شهر شوش، محوطـه وسیعی با 400 هکتار مساحت را در بـر می گیرد کـه بناها و سازه های معماری بسیار متنوعی پیش از تاریخ تا دوران اسلامی را در خود جای داده است.

قلعه فرانسوی ها، تپه هـای باستانی آپادانا، باغ موزه شوش، شهر پانزدهم ، کاخ اردشیر و مقبره دانیال نبی (ع) از مکان هایی است که در این محوطه قرار دارند.

پس از زیگورات چغازنبیل که اولین اثر ثبت جهانی شوش است، محوطه تاریخی شوش دومین اثر باستانی این شهرستان است که در انتظار جهانی شدن است .ک/3 7158/641


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد