سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارشات متنوع



فاسدترین منطقه جهان
سازمان بین‌المللی شفافیت اعلام کرد: جنوب آسیا در صدر مناطقی است که بیشترین فساد در آن دیده می‌شود.
بر اساس این گزارش، این ناحیه بدترین امتیاز از لحاظ شاخص فساد در میان دیگر بخش‌های جهان را از آن خود کرده است.به نوشته این گزارش، در سال 2012، از هر 3 فرد در جنوب آسیا یک نفر زمانی‌که با خدمات عمومی سرو کار داشته، رشوه پرداخت کرده است.بر اساس آخرین گزارش سازمان بین‌المللی شفافیت، وجود شکاف‌هایی در 6 کشور بنگلادش، هند، مالدیوز، نپال، پاکستان و سریلانکا سبب وقوع فساد در این کشورها می‌شود.این گزارش، نهادهایی نظیر نهادهای قضایی، جامعه تجاری، رسانه‌ها، احزاب سیاسی و شعبات اجرایی دولت را از نظر شفافیت و آسیب‌پذیری به فساد مورد بررسی قرار داده است.
خانه 117 جدول تناوبی پر شدعنصر 117 که اولین بار در سال 2010 توسط محققان روس و آمریکایی در یک موسسه تحقیقاتی در روسیه کشف شده بود حالا توسط یک تیم آلمانی در آزمایشگاه ساخته شده تا یک گام به تایید نهایی نزدیک‌تر شود. این پیشرفت توسط محققان مرکز تحقیقات یون‌های سنگین هلم‌هولتس یا GSI انجام شده که در شهر «دارمشتات» آلمان مستقر است.این محققان بعد از چند سال تلاش سرانجام موفق به تولید و مشاهده اتم‌های مختلف عنصر 117 شدند. این عنصر به‌طور موقت آن‌آن‌سپتیوم (ununseptium) نامیده می‌شود. عنصر 117 یک اتم با 117 پروتون درون هسته است و 40 درصد سنگین‌تر از اتم سرب است. اما جالب اینجاست که چهار اتم تولید شده تنها یک‌دهم ثانیه پایدار مانده و سپس دچار فروپاشی شدند.تولید این عنصر فوق سنگین به‌طور طبیعی امکان‌پذیر نیست و اورانیوم با 92 پروتون، سنگین‌ترین عنصر پایدار در طبیعت محسوب می‌شود. اما محققان با افزودن پروتون به هسته اتم از طریق واکنش‌های همجوشی هسته‌ای، موفق به تولید عناصر سنگین‌تر شده‌اند.محققان GSI برای تولید عنصر117، هسته عنصر نادر کلسیم 48 را همراه با یک ایزوتوپ بسیار کمیاب برکلیم 249 در دمای 10 به توان 19 درجه سانتیگراد حرارت داده‌اند. این تیم تحقیقاتی امیدوارند که تولید همین چهار اتم، تضمینی برای ورود عنصر 117 به جدول تناوبی باشد. کشف این عنصر می‌تواند محققان را به رویای جزیره پایدار جدول تناوبی نزدیک کند، جایی که در آن عناصر فوق‌سنگین پایدار یافت می‌شوند.
تاریخ خاندان شیر
نتایج یک تحقیق که در نشریه «بی‌ام‌سی، زیست‌شناسی تکاملی» به چاپ رسیده نشان می‌دهد همه شیر‌های امروزی جد مشترکی داشتند که حدود 124 هزار سال قبل زندگی می‌کرده است. بعد از آن به مرور شیر‌های امروزی به دو گروه تقسیم شدند که تفاوت‌های آشکاری با هم دارند.گروه اول ساکن مناطق غربی آفریقا تا هند بوده و هستند و گروه دوم به جنوب و شرق آفریقا تعلق دارند. گروه اول که ظاهرا شیر ایرانی هم در آن قرار می‌گرفته در معرض خطر انقراض قرار دارد و بیش از نیمی از جمعیت‌اش را از دست داده. در این تحقیق با انجام آزمایش‌های ژنتیک روی شیر‌های زنده و بررسی بقایای سنگواره‌ای این جانور خویشاوندی شیر‌های مختلف جهان مورد بررسی قرار گرفته است.بررسی تاریخ تکاملی شیر‌ها بر اساس سنگواره‌ها کار آسانی نیست چون بیشتر آنها در مناطق گرمسیری زندگی می‌کرده‌اند و بقایای زیادی از آنها به جا نمانده است اما نتایج به دست آمده می‌تواند به حفظ این گونه کمک بسیاری کند. تیم بین‌المللی مسؤول این تحقیق برای به دست آوردن ردپای شیر‌ها در گذشته به موزه‌ها رفته و از بقایای کشف‌شده در موزه‌ها استفاده کردند.آنها نمونه‌های دی‌ان‌ای میتوکندری را از نقاط مختلف جمع‌آوری کرده‌اند و حتی توانسته‌اند نمونه ژنتیک گونه‌های منقرض شده مثل شیر بربری شمال آفریقا، شیر ایرانی و شیرهای مناطق مرکزی و غربی آفریقا را از روی نمونه‌های موجود در موزه‌ها به دست بیاورند. سپس این نتایج با بررسی‌های ژنتیکی روی شیر‌های وجود مقایسه شدند تا مشخص شود هر گروه از این جانوران به چه شکل طی زمان تغییر کرده‌اند.بررسی‌ها نشان داد شیر امروزی ابتدا در شرق جنوب آفریقا پدید آمده و سپس حدود 124 هزار سال قبل گروه‌های مختلف از این جانوران پدید آمده و تکامل یافته‌اند، یعنی زمانی که مناطق مرکزی آفریقا پوشیده از جنگل بود و شمال این قاره را دشتی سبز پوشانده بود. اما حدود 50 هزار سال قبل آفریقا رو به خشکی رفت و در نتیجه جمعیت شیر‌ها به مناطق شمالی‌تر کوچ کردند و صحرای بزرگ آفریقا و رود‌هایی مثل نیل باعث جدایی همیشگی دو دسته از شیر‌ها شدند.سپس حدود 21 هزار سال قبل شیر‌ها به سوی ایران آمدند و سپس به سوی هند رفتند. به جز این مهاجرت، یک جمعیت دیگر از شیرها نیز حدود پنج هزار سال قبل از آفریقا خارج شده و به سوی فلات ایران آمده، اما این جمعیت مدت‌ها پیش‌تر کاملا منقرض شدند و ربطی به شیر ایرانی که هنوز در هند زندگی می‌کند، ندارد. نتایج این تحقیق ممکن است به بازگرداندن نسل‌های منقرض‌شده شیر مثل شیر ایرانی و شیر بربری کمک کند و همچنین باعث بقای نسل بازماندگان سلطان جنگل شود.
دایناسورها منقرض نشده‏اند!
براساس جدیدترین پژوهش های علمی دانشگاه آکسفورد انگلیس، دایناسورها منقرض نشدند بلکه به پرنده تغییر شکل داده اند.پژوهشگران دانشگاه آکسفورد می گویند؛ دایناسورها دچار تغییرات ژنتیکی و زیست محیطی و بیولوژیکی شده اند و بر همین اساس به پرنده تبدیل شده اند.این پژوهشگران خاطر نشان کرده اند انواع مختلف دایناسورها که تخمین زده می شود 426 نوع بوده اند در دوره ای اززمان دچار تغییرات ژنتیکی شده و به تدریج وزنشان کاهش یافته است.به اعتقاد پژوهشگران انگلیسی شکل و منقار پرندگان کنونی به دهان و پوزه بلند دایناسورها شباهت دارد و در روند تبدیل شدن دایناسورها به پرنده و منقرض شدن آنها و ظهور انواع مختلف پرندگان ، مسئله کاهش وزن آنها نقش مهم و محوری داشته است.پژوهشگران دانشگاه آکسفورد در بخشی از مطالعات خود خاطر نشان کرده اند تغییرات ژنتیکی دایناسورها 220 میلیون سال پیش روی داده است اما فرآیند تغییر شکل آنها و تبدیل شدنشان تقریبا از 170 میلیون سال قبل آغاز شد.این پژوهشگران تاکید کرده اند: تحولات و تغییراتی که برای دایناسورها صورت گرفته ، به میلیون ها سال زمان نیاز داشته است و در این مدت 10 هزار نوع پرنده جدید ایجاد شده است.
حضور هفت ایرانی در سفر بی‌بازگشت به مریخ «مارس وان»، پروژه ای خصوصی به رهبری کارآفرین هلندی، باس لانس‌دورپ برای ایجاد یک کلونی دائمی جهت اسکان انسان در مریخ است. این شرکت که در سال 2010 تاسیس شده اعلام کرده بر اساس فناوری های موجود یک نقشه راه واقع بینانه و یک برنامه مالی برای این پروژه ارائه کرده است و این ماموریت را کاملاً عملی می داند. نخستین گروه از انسان‌ها قرار است در سال 2023 بر روی مریخ فرود آیند تا ساخت این کلونی را آغاز کنند و یک گروه چهار نفره از فضانوردان نیز هر دو سال به آنها افزوده می شود.نخستین محموله که شامل یک ماهواره مخابراتی است در سال 2016 راهی مریخ خواهد شد. این پروژه توسط یک فیزیکدان برنده جایزه نوبل تایید و حمایت شده است.پروژه «مارس وان» (Mars One) نام 705 نفر از داوطلبان سفر بی‌بازگشت به مریخ را اعلام کرد که پس از گذاراندن مرحله‌ سلامت پزشکی به مرحله‌ی بعدی این پروژه راه یافته‌اند.در این میان نام هفت ایرانی از بین 9 ایرانی که در مرحله قبل انتخاب شده بودند نیز به چشم می‌خورد. رامین سعیدآذر، صادق مدرسی، الهه نوری، سحر وقوعی، علی رسول‌زاده، زهره فتوره بنابی، سعید (روح الله) قندهاری این بخت را دارند که یکی از چهار انسانی باشند که برای اولین‌بار قدم روی سطح مریخ خواهند گذاشت.در مرحله بعد پروژه مارس وان، داوطلبان باید شخصیت، دانش، انعطاف‌پذیری و هوش خود را در برخورد با چالش‌های این سفر متفاوت نشان دهند. در مراحل بعدی نیز داوطلبان در گروه‌های چهارنفره به انجام تمرینات بسیار فشرده برای آمادگی سفر به مریخ می‌شوند و پس از آن تیم نهایی انتخاب می‌شود. احتمال حضور یک ایرانی در مرحله نهایی «مارس وان» را یک درصد عنوان کرده است.
روستای پزشک پرور روستای پزشک پرور دلارام حدودا شش کیلومتری با شهرستان «تفرش» فاصله دارد. برخی از این روستا به نام روستای « تراران» یاد می‌کنند . اهالی روستا علاقه زیادی به درس و تحصیل داشته و دارند و در این میان عشق بسیاری از کودکان روستا، تحصیل در رشته پزشکی بوده است. مرحوم «دکتر شب‌افروز» - اولین رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه تهران - که سالهاست از فوت ایشان می‌گذرد یکی از همان افرادی بود که از این روستا پا به عرصه پزشکی گذاشت. در حدود 170 پزشک،دندانپزشک، داروساز و... از این منطقه به دنیای پزشکی معرفی شده‌اند، البته آن دسته از افرادی هم که در رشته پزشکی فعالیت ندارند در رشته‌هایی مثل ریاضیات، حقوق، علوم سیاسی ،تاریخ و...ادامه تحصیل داده‌اند و امروز در جایگاه‌های مهمی قرار دارند و فعالیت می‌کنند.
مسلمانان چین رستم را قهرمان ملی می‌دانندسید محمد ترابی محقق و پژوهشگر گفت: در تاریخ ادبیات چین دو اثر را می‌شناسم که به شاهنامه شباهت دارند. اولی «شی جی» نام دارد که به نثر است و در سطح یک حماسه طبیعی خود را بالا کشیده است. این اثر از نظر تاریخی، از آغاز تاریخ چین تا سال 206 پیش از میلاد را شامل می‌شود. ارتباط بین «شی‌ جی» و شاهنامه این است که علاوه بر حماسه بودن، همان‌طور که شاهنامه وظیفه رشد و تکامل زبان فارسی را داشته، شی جی هم چنین نقشی را در مورد زبان چینی ایفا کرده است. اما اثر دوم که شباهت بیشتری به شاهنامه دارد، «فنچن یانی» است. این اثر یک رمان منظوم و درباره سلسله جو و نبرد جو با سلسله هان است. ماجراهای این کتاب هم سینه به سینه و نسل به نسل نقل شده است.کارهایی که رستم و سهراب در شاهنامه انجام می‌دهند، توسط شین ئی و لیجین در منظومه «فنچن یانی» انجام می‌شود. شخصیتی به نام لینوجا در این منظومه حضور دارد که مانند سهراب در نبرد با پدرش کشته می‌شود. البته خلاف سهراب، زنده شده و با پدرش آشتی می‌کند و با هم پادشاه چین را به زیر می‌کشند. از این نظر، به زیر کشیدن پادشاه وقت، هم آرزوی سهراب بوده است. اگر کاووس شاه در دادن نوشدارو به رستم تاخیر نمی‌کرد، سهراب زنده می‌ماند و مانند لینوجا، می‌توانست در قسمت‌های بعدی شاهنامه خودنمایی کند.جالب است که سال‌ها پیش، شاهنامه در استان مسلمان‌نشین چین به زبان اویغوری ترجمه شده و مردم تاشکورکان رستم و سیاوش را به عنوان قهرمان ملی خود می‌شناختند. 
حکایت آنجا که عرب نی انداخت
ضرب المثل " آنجا که عرب نی انداخت " معمولا در جایی استفاده می شود که می خواهند سرنوشت نامعلومی را برای کسی توصیف یا ترسیم کنند در دوران گذشته که از ساعت و حساب نجومی در شبه جزیره ی عربستان خبری نبود، وسعت و همواری بیابان و عدم وجود قلل کوه در این منطقه مانع از آن بود که بتوان ساعت و زمان دقیق شب و روز را تعیین نمود و مردم برای انجام مناسک و عبادت های خود ، نمی توانستند که آیا هنوز روز است و یا غروب شده است. کوهی هم که آخرین شعاع خورشید را در قله ی آن بتوان دید در آن حوالی مطلقا وجود نداشت. در آن هنگام افراد مخصوصی بودند که برای آن که معلوم کنند که آیا هنوز اثری از خورشید موجود است یا نه، ان افراد بیرون از آبادی ها نی ها ( یا نیزه هایی ) را تا آن جا که می توانستند به هوا پرتاب می کردند و اگر اشعه خورشید به نیزه برخورد می کرد آن ساعت را هنوز روز و در غیر آن صورت غروب به شمار می آوردند. از آن جا که این " نی پرانی " در بیرون از آبادی و در صحرا و بیابان انجام می گرفت، عبارت " آنجا که عرب نی انداخت " را امروز برای کنایه از جایی که متروک و فاقد آب و آبادی است به کار می گیرند و به جای گفتن " برو به جایی که برنگردی " از آن استفاده می کنند. و با گفتن " رفت آنجا که عرب نی انداخت " ناپدید و گم و گور شدن و یا وخیم شدن وضع کسی را توصیف می کنند.
غر زدن عمر را کوتاه می کند 
یک مطالعه نشان می دهد که غر زدن همسران و تقاضاهای بیش از اندازه آنها خطر مرگ هردو آنها را در میانسالی دو برابر افزایش می دهد.محققان دانمارکی در مطالعه ای متوجه شده اند که درخواست های بیش از اندازه شریک زندگی، فامیل و یا افرادی که در نزدیکی انسان زندگی می کنند خطر مرگ انسان را در میان سالگی دو برابر افزایش می دهد.به گفته محققان، تنش ناشی از بحث و جدل ها و یا نگرانی دائمی منجر به ابتلا به بیماری قلبی، کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن و سایر مشکلات سلامتی می شود.همچنین به نظر می رسد که این خطر در مورد مردان بیشتر از زنان است زیرا مردان بر خلاف زنان مشکلات خود را با دوستان و یا خانواده در جریان نمی گذارند.محققان در این مطالعه متوجه شدند که بسیاری از مردان تنها به همسر خود اعتماد می کنند و مشکلات را با وی در میان می گذارند که او نیز به نوبه خود بر غم و اندوه آنها می افزاید.در این مطالعه دکتر پیکی لوند و همکارانش از دانشگاه کوپنهاگ در دانمارک 9 هزار و 875 مرد و زن 36 تا 52 ساله را برای مدت 11 سال مورد پیگیری قرار دادند.در طول این مطالعه 196 نفر از افراد مورد مطالعه به دلیل ابتلا به بیماری قلبی، سرطان، بیماری کبد و خودکشی جان خود را از دست دادند.محققان سپس از با استفاده از فرمول ریاضی احتمال مرگ مردان و زنان را بر اساس تعداد دفعاتی که افراد مورد مطالعه بحث و جدل خود را با همسران، خانواده و یا دوستان گزارش داده بودند و یا تحت نق زدن آنها قرار گرفته بودند، محاسبه کردند.این مطالعه نشان داد: مردانی که اعلام کرده بودند با تقاضاهای بسیاری از جانب همسر، خانواده و یا دوستان خود مواجه می شوند خطر مرگ آنها در مقایسه با زنانی که در همان رده قرار داشتند 34 درصد بیشتر بود.
بزرگترین دایناسور جهاناستخوان‌های بزرگترین موجود زنده‌ایی که تاکنون روی کره زمین زندگی کرده است به تازگی توسط یک دهقان آرژانتینی یافت شد. این دهقان استخوان‌های این دایناسور را در کویری که در فاصله 250 کیلومتری در غرب شهر Trelew در جنوب کشور آرژانتین قرار دارد، پیدا کرد.این دهقان متوجه می‌شود که یافته‌ی وی چیزی غیرعادی است، به همین دلیل به کارشناسان موزه دیرینه شناسی در آن منطقه خبر یافتن استخوان‌های قدیمی را می‌دهد.پس از آن، گروهی محقق شروع به جستجوی استخوان‌های دیگر می‌کنند و سرانجام موفق به کشف 150 قسمت استخوان می‌شوند. به گفته یکی از این محققان، اندازه این استخوان‌ها نشان می‌دهد که این نوع دایناسور، بزرگترین موجود زنده‌ایی بوده که تاکنون روی کره زمین زندگی کرده است.بزرگترین استخوانی که از این دایناسور پیدا شده است، استخوان ران است که از آن به عنوان اساس و پایه اندازه‌گیری‌ها استفاده می‌شود. به گفته دانشمندان، این دایناسور از سر تا دم حدود 40 متر بوده و ارتفاعش با گردن بالا گرفته به 20 متر می‌رسیده است. این ارتفاع معادل ارتفاع یک ساختمان 7 طبقه‌ است. افزون بر این، این دایناسور غول‌آسا با وزن 80 تن، معادل وزن 14 فیل آفریقایی بوده است. به گفته دانشمندان این یافته یک گنج است، زیرا باقی‌مانده‌ها تقریبا صحیح و سالم بوده‌اند؛ اتفاقی که معمولا به ندرت رخ می‌دهد. بزرگترین دایناسوری که پیش از این یافت شده بود، نامش آرژانتیناسور بود. باقی‌مانده‌های آن نیز در پاتاگونیا در جنوب آرژانتین پیدا شده بود. نخست محققان وزن این دایناسور را حدود 100 تن تخمین زده بودند اما پس از بررسی‌های بیشتر این تخمین را صحیح ‌کردند، زیرا وزن این دایناسور تنها 70 تن بود. این بار احتمال اشتباه دانشمندان بسیار کم است. این دایناسور یافت شده حدود 95 میلیون سال پیش در پاتاگونیا زندگی می‌‌کرده است. دانشمندان می گویند این فسیل، متعلق به یکی از گونه‌های تایتاناسورهاست که گیاه‌خوار بودند و در دوره کرتاسه زندگی می‌کردند.دانشمندان هنوز نامی برای این دایناسور غول‌آسا انتخاب نکرده‌اند. آنها قصد دارند اسمی را انتخاب کنند که هم نمایانگر بزرگی این دایناسور و منطقه‌ای که در آن پیدا شده باشد و هم نشانی از دهقانی داشته باشد که آن را پیدا کرده است.
جنگ زرگری چیست؟
جنگ زرگری جنگی ساختگی و دروغین میان دو تن برای فریفتن شخص سوم است.این جنگ که در ایام قدیم یکی از حیله های زرگران برای فریفتن مشتری و فروختن زیورآلات به او بوده است، رفته رفته از بازار طلافروشان فراتر رفته و در ادبیات فارسی به صورت اصطلاح درآمده است. جنگ زرگری بدین صورت بوده است که هرگاه مشتری به ظاهر پولداری وارد دکان زرگری می شد و از کم و کیف و عیار و بهای جواهر پرسشی می کرد، زرگر فورا بهای جواهر مورد پرسش را چند برابر بهای واقعی آن اعلام می کرد و به شکلی ( مانند علامت و چشمک یا فرستادن شاگردش ) زرگر همسایه را خبر می کرد تا وارد معرکه شود.زرگر دوم به بهانه ای خود را نزدیک می کرد و به مشتری می گفت که همان جواهر را در مغازه اش دارد و با بهای کم تری آن را می فروشد ( این بها کم تر از بهای زرگر اولی اما هنوز بسیار بالاتر از بهای اصلی جواهر بود)در این حال زرگر اولی آغاز به جنگ و جدل با زرگر دومی می کرد و به او دشنام می داد که می خواهی مشتری مرا از چنگم در آوری و از این گونه ادعاها. زرگر دوم هم به او تهمت می زد که می خواهی چیزی را که این قدر می ارزد به چند برابر بفروشی و سر مشتری محترم کلاه بگذاری .در این گیرو دار چنان قشقرقی به راه می افتاد و جنگی درمی گرفت که مشتری ساده لوح که این صحنه را حقیقی تلقی می کرد بی اعتنا به سروصدای زرگر اول به مغازه ی زرگر دوم می رفت و جواهر موردنظر را بدون کم ترین پرسش و چانه ای از او می خرید و نتیجه آن بود که مشتری ضرر می کرد و دو زرگر سود به دست آمده را میان خود تقسیم می کردند .
مرد کارتن‌خواب 180میلیون تومان را برگرداند! 
شاید باور‌کردنش کمی سخت باشد اما این مرد که با جمع‌کردن و فروش ضایعات زندگی‌اش را می‌گذراند 2ساعت گشت تا صاحب طلاها را پیدا کند و جواهراتی را که 180میلیون تومان ارزش داشت به او پس دهد.این حادثه در بازار بزرگ تهران رخ داد و در جریان آن یک طلافروش کیسه‌ای پر از طلا و جواهرات را در کوچه مروی گم کرد و 2ساعت را با دلشوره و اضطراب گذراند.این مرد می‌گوید: «آن روز همراه شریکم یک کیسه پر از طلا را برداشتیم تا برای یکی از مشتریان ببریم. وقتی به کوچه مروی رسیدیم تصمیم گرفتیم ناهار بخوریم. به یک ساندویچی رفتیم. چون آنجا شلوغ بود جلوی در مشغول خوردن ساندویچ شدیم. دوستم طلاها را که داخل یک کیسه مشکی رنگ بود کنار پای من، روی زمین گذاشت.چند دقیقه بعد غذای‌مان را خوردیم و رفتیم. من هم اصلا حواسم به طلاها نبود و دوستم هم فکر می‌کرد من طلاها را برداشته‌ام. چند دقیقه بعد او سراغ طلاها را از من گرفت اما من روحم هم از طلاها خبر نداشت. تا به‌خودمان آمدیم، دیدیم 180میلیون طلا را گم کرده‌ایم.»این مرد ادامه می‌دهد: «لحظات خیلی بدی بود. 2نفری به سمت ساندویچی دویدیم و همه جا را جست‌وجو کردیم اما خبری از طلاها نبود. از هرکس که آنجا بود درباره کیسه طلاها پرسیدیم، اما هیچ‌کس از این ماجرا خبر نداشت. حتی به یکی از مغازه‌داران هم شک کردیم و با او درگیر شدیم و کتک‌کاری شد اما شکمان بی‌مورد بود. حتی دوربین مداربسته یک مغازه را که در آن نزدیکی بود کنترل کردیم ولی فایده‌ای نداشت. انگار طلاها آب شده و رفته بود توی زمین. اگر طلاها پیدا نمی‌شد زندگیمان از هم می‌پاشید. نمی‌دانستیم چه کار باید کنیم. فقط دعا می‌کردیم که زودتر طلاها پیدا شود.»حدود 2ساعت از این ماجرا گذشته بود تا اینکه یک نفر با مرد طلافروش تماس گرفت و پرسید: شما چیزی گم کرده‌اید؟ مرد طلافروش با شنیدن این سؤال فریاد زد: بله و مرد ناشناس برای تحویل‌‌دادن بسته با او قرار گذاشت.طلافروش ادامه می‌دهد: «من و شریکم خیلی خوشحال شدیم و به محل قرار رفتیم اما دیدیم یک نفر که سر و وضع مناسبی ندارد با یک کیسه پر از ضایعات پلاستیکی به آنجا آمد.او یک کارتن‌خواب بود. گفت وسایلتان پیش من است. اول باورمان نشد اما او دستش را داخل کیسه ضایعات کرد و کیسه طلاها را درآورد. من و شریکم از خوشحالی گریه‌مان گرفته بود و مرد کارتن‌خواب هم خودش گریه می‌کرد. او گفت کیسه طلاها را روی زمین پیدا کرده و فکر کرده پیچ و مهره است اما بعد طلاها را دیده و شماره تلفن ما را روی فاکتور پیدا کرده و تماس گرفته است. او با پس‌دادن طلاها کار بزرگی کرد و ما تا آخر عمر مدیون او هستیم.»صاحب طلاها درباره پاداشی که به یابنده طلاها داده نیز می‌گوید: «طلاها متعلق به خودمان نبود. ما واسطه بودیم. اگر طلاها برای خودمان بود حتما نصفش را به او می‌دادیم. با این حال همان موقع 500 هزار تومان به او دادم و گفتم از این به بعد هر کاری که داشته باشی برایت انجام می‌دهم.»این مرد ادامه می‌دهد: «اگر من یک کیسه پر از طلا در خیابان پیدا می‌کردم 2 روز طول می‌کشید تا تصمیم بگیرم با طلاها چه کار کنم، اما این مرد با اینکه کارتن‌خواب است و ضایعات جمع می‌کند کار بزرگی انجام داد. او می‌توانست با پول طلاها زندگی راحتی داشته‌باشد اما 180میلیون تومان طلا را پس داد. امیدوارم بتوانیم لطفش را جبران کنیم.»مردی که طلاها را پیدا کرده گفت: «من ضایعات جمع می‌کنم و درآمد چندانی ندارم اما این را می‌دانم که نباید مال حرام خورد. برای همین طلاها را پس دادم.»

 



اذان چگونه نازل شد؟امام رضا (ع) فرمودند، که حضرت على (ص) فرموده: هنگامى که پیامبر خدا تعلیم اذان را شروع فرمود، جبرئیل‏ با براق بر حضرتش نازل شد، ولى براق در برابر حضرت سرکشى کرد. در این حال جبرئیل به براق گفت: آرام باش اى براق، زیرا کسى بر تو سوار نشده است که عزیزتر و گرامى ‏تر از پیامبر در نزد خداى متعال باشد، پس از این کلام براق آرام گرفت. پیامبر (ص) فرمودند: من بر براق سوار شدم تا زمانى که به حجابى رسیدم، که میان من و خداى عزّ و جلّ حایل بود. در این حال از آن سوى حجاب ملکى خارج شد و گفت: اللَّه اکبر، اللَّه اکبر. پیامبر فرمود: جبرئیل را گفتم، این فرشته کیست؟ جبرئیل گفت: قسم به کسى که تو را به مقام نبوت کرامت بخشیده، تا به حال من این فرشته را ندیده ‏ام. سپس فرشته گفت: اللَّه اکبر، اللَّه اکبر. از آن سوى حجاب فریاد بر آمد، راست گفت بنده من، من بزرگترم، من بزرگترم. پیامبر فرمود: سپس فرشته گفت: شهادت مى ‏دهم که خدایى جز خداى یگانه نیست، گواهى مى ‏دهم که خدایى جز خداى یکتا نیست. از آن سوى حجاب صدا آمد که، راست گفت بنده من، خدایى جز من نیست. پیامبر (ص) فرمود: فرشته گفت: گواهى مى ‏دهم که محمد فرستاده خداست. شهادت مى‏ دهم که محمد فرستاده خداست. از آن سوى حجاب ندا آمد که راست گفت بنده من، من محمد را به رسالت فرستادم. پیامبر (ص) فرمود: سپس فرشته: گفت بشتابید به سوى نماز، بشتابید به سوى نماز. از آن سوى حجاب فریاد برآمد که، راست گفت بنده من و- مردم‏ را- به عبادت من فرا خواند.
پیامبر فرمود: سپس فرشته گفت: بشتابید به سوى رستگارى، بشتابید به سوى رستگارى. از آن سوى حجاب ندا آمد که، راست گفت بنده من و- مردم را- به عبادت من فراخواند، به تحقیق رستگار شد هر کس که به اقامه نماز مواظبت داشته باشد. پیامبر فرمود: پس در آن هنگام خداى عز و جل شرافت و کرامت مرا بر آفریدگان نخستین و آخرین کامل ساخت.
زیور سفره‏های غذااز اموری که در روایات فراوان بر آن تاکید شده و از آداب مسلم غذا خوردن است، گفتن "بسم الله" در اول غذا و"الحمدلله" در آخر آن است.در روایت آمده است که وقتی سفره را پیش روی پیامبر اسلام(ص) می‌گشودند؛
این دعا را می‌خواندند:"سُبحانًک اللهُِمَ ما اَحسَنَ ما َتبَتلینا.ُ سبحانَک ما اَکثََرَ ما تُعطِینا. سُبحانَکَ ما َاکثَر ما تُعافِینا. اللهم َاوسِع عَلینا و عَلی الفُقَراءِ المُؤمِنینَ و الُمؤمِناتِ و المُسِلمینَ و المُسلِماتِ".همچنین خواندن این دعا بعد از غذا مرسوم است:"الحمد لله رب العالمین، هنیئا للآکلین و برکة للباذلین، زاد الله النعم، دفع الله النقم، بحرمة سید العرب و العجم، اللهم تقبل هذا الاحسان من محسنها، بحرمة محمد و آل محمد و بحرمة سورة الفاتحة مع الصلوات".اما یکسری نکات نیز درباره غذاهایی است که از آن به عنوان زینت و زیور سفره یاد شده و یک مسلمان بهتر است در سفره غذای خود از آن بهره‌مند شود.در دنیای کنونی، تحقیقات علمی نشان داده‌اند که مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها در تدوام دادن سلامت بدن نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.در همین راستا و از منظر روایات اسلامی هم به مصرف کافی میوه‌ها و سبزی‌ها در وعده‌های غذایی تاکید شده است.پیامبر خدا(ص) در حدیثی در این باره فرمودند:"سفره‏‌هایتان را به سبزی آذین کنید؛ زیرا آن، همراه با گفتن بسم اللّه‏، شیطان را می‏‌راند".امام صادق(ع) نیز در حدیثی دیگر می‌فرمایند:"هر چیز را زیوری است و زیور سفره، سبزی است".پیامبر اکرم همچنین فرمودند:"من از سفره‌ای که سبزی در آن نباشد، نمی‌خورم".
بهترین زمان صلواتبهترین زمان صلوات پنج شنبه شب تا غروب جمعه است. از امام جعفر صادق نقل است که: «در آخر روز پنج شنبه و شب جمعه، جمعی از ملائکه، از آسمان فرود می آیند، که با ایشان، قلم ها از طلا و لوحها از نقره هست، و در آخر روز پنج شنبه و شب جمعه و روز جمعه تا وقت غروب، چیزی به جز صلوات بر پیغمبر و آل آن حضرت علیهم السلام را نمی نویسند» هر وقت که انسان یاد خداست بهتر است که صلوات فرستد، روز مبعث، هنگام شنیدن صدای اذان، ماه شعبان بعد از نماز صبح و هنگام طلب حاجت، از بهترین اوقات صلوات فرستادن است. امام صادق علیه السلام فرمودند: پس از نماز صبح، پیش از آن که حرفی بزنی صدبار بگویید: «یا رب صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرج آل محمد و اعتق رقبتی من النار»آنچه که از بررسی آیات و روایات می توان استنباط نمود این است که فرستادن صلوات اولاً باید به شکل درود و سلام بر پیامبر و آلش باشد تا قبول شود، از طرفی فرستادن صلوات در همه زمان ها و همه مکان ها ضروری است و ذکر برآورده شدن حاجت به حساب می آید و دارای ثواب و برکات فراوانی است که در دنیا و آخرت برفرستنده صلوات سرازیر می شود.
دعایی که سریع زود مستجاب می‏شودحضرت محمد (ص) فرمود: از نفرین پدر بترسید و دور باشید که بالای ابر ( به آسمان ) بلند شود و خداوند عزوجل (به فرشتگان) فرماید : آنرا به سوی من بلند کنید تا برایش استجابت کنم ، و از نفرین مادر بترسید که آن از شمشیر تیزتر است.
چه چیزهای خواب دزد هستند؟بسیاری از افراد وقتی به رختخواب می‌روند یاد کارهای عقب‌افتادهٔ خود به خصوص کارهای الکترونیکیشان می‌افتند و‌‌ همان موقع شروع می‌کنند به زمان‌گذاری برای این کار‌ها، غافل از اینکه موبایل، تبلت و لپ‌تاپ آن‌ها در واقع خواب‌ را می‌دزد و با کسر گذاشتن از خواب خود به این کار‌ها می‌پردازند.طبق بررسی محققان 89% بزرگسالان و 75 درصد از کودکان در اتاق خواب خود از وسایل الکترونیک استفاده می‌کنند و با سپری شدن مدت زمان بالا، خواب و استراحت خود را مشوش می‌کنند.محققان پیشنهاد کرده‌اند که این گونه وسایل را در اتاق خواب خود قرار ندهید و یا با خاموش کردن آن‌ها به خواب خود لطمه نزنید که این ساعت‌های استراحت در شب و در طول روز قابل جبران نخواهد بود.
مسن ترین خانواده جهان15 خواهر و برادر انگلیسی خود را به عنوان مسن‌ترین خواهر و برادرهای جهان معرفی شدند. این 15 خواهر و برادر که 68 تا 89 سال سن دارند، مجموع سن‌شان به 1092 سال می‌رسد و امیدوارند رکورد این عنوان را در کتاب جهانی گینس از آن خود کنند.این 15 خواهر و برادر، 12 سال پیش برای آخرین بار دور هم جمع شدند که پس از آن بزرگترین برادرشان در سن 80 سالگی فوت کرد.اکنون 12 نفر از این خواهر و برادر در انگلیس زندگی می‌کنند و دو نفر از آنان نیز ساکن نیوزیلند هستند.
علت چرتی زدن در بهارکسالت بهاری از دیدگاه پزشکی بیماری محسوب نمی‌شود، بلکه این حالت ناشی از تغییرات بدن به واسطه گذر از فصل زمستان به فصل بهار است.این تغییرات تنها مختص انسان نیست، بلکه در میان جانوران نیز تغییرات چشمگیری در این زمینه مشاهده می‌شود. کافی است نگاهی به پرندگان بیندازیم؛ اغلب پرندگان بر خلاف دیگر ماه‌های سال، به ناگاه در اوایل اسفند یا ساکت می‌شوند یا به ندرت آواز می‌خوانند. دانشمندان دریافتند که دو نوع هورمون در این رابطه نقش بسیار مهمی‌ دارند: هورمون «ملاتونین» که هورمون خواب نیز نامیده می‌شود و هورمون «سروتونین» یا هورمون نشاط که شادی‌آور بوده و ترشح آن موجب ایجاد تحرک و انرژی در بدن می‌گردد. به گفته پزشکان، 1 تا 2 ساعت گردش در هوای آزاد بعد از طلوع خورشید می‌تواند به ترشح بیشتر سروتونین در فاصله زمانی کوتاه‌تر کمک کند که نتیجه آن افزایش نشاط در بدن و رفع خستگی و کسالت است.
دانشمندان همچنین معتقدند، تغییرات شدید آب و هوایی باعث نیاز بیش از حد معمول انسان به خواب در فصل بهار می‌شود.رگ‌های خونی بدن انسان به خوبی قادرند با هرگونه دمایی خود را وفق دهند. بر این اساس رگ‌های بدن در فصل گرما گشاد و در سرما دوباره تنگ می‌شوند. با این وجود رگ‌ها نمی‌توانند در بهار به حد کافی و با سرعت مورد نیاز، خود را با تغییرات سریع و نسبتا شدید آب و هوایی تطابق دهند که نتیجه این حالت ایجاد سرگیجه و سردرد در انسان است.به گفته محققان دانشگاه آکسفورد میزان خواب انسان توسط یک رشته سلول عصبی درون چشم کنترل می‌شود. محققان دریافتند که دو مرکز عصبی در مغز به صورت مستقیم توسط این اعصاب فعال و کنترل شده و در انسان ایجاد حس خواب و بیداری می‌کنند.
حکایت بهمنیار و بوعلى بوعلى در حواس و در فکر انسان فوق العاده اى بوده و شعاع چشمش از دیگران بیشتر و شنوایى گوشش تیز تیز بود. به طورى که مردم درباره او افسانه ها ساخته اند. شاگردش بهمنیار به او گفت : شما از افرادى هستید که اگر ادعاى پیغمبرى بکنید، مردم مى پذیرند و واقعا از خلوص نیت ایمان مى آورند.بوعلى گفت : این حرفها چیست ؟ تو نمى فهمى ؟بهمنیار گفت : نه . مطلب حتما از همین قرار است . بوعلى خواست عملا به او نشان بدهد که مطلب چنین نیست . در یک زمستان که با یکدیگر در مسافرت بودند و برف زیادى هم آمده بود، مقارن طلوع صبح که مؤ ذن مى گفت ، بوعلى بیدار بود و بهمنیار را صدا کرد.بهمینیار گفت : بله .بوعلى گفت : برخیز.بهمنیار گفت : چه کار دارید؟بوعلى گفت : خیلى تشنه ام . یک ظرف آب به من بده تا رفع تشنگى کنم . بهمنیار شروع کرد استدلال کردن که استاد، خودتان طبیب هستید. بهتر مى دانید معده وقتى در حال التهاب باشد، اگر انسان آب سرد بخورد معده سرد مى شود و ایجاد مریضى مى کند.بوعلى گفت : من طبیبم و شما شاگرد هستید. من تشنه ام شما براى من آب بیاورید، چکار دارید.باز شروع کرد به استدلال کردن و بهانه آوردن که درست است که شما استاد هستید و لکن من خیر شما را مى خواهم من اگر خیر شما را رعایت کنم ، بهتر از این است که امر شما را اطاعت کنم . پس از آنکه بوعلى براى او اثبات کرد که برخاستن براى او سخت است .
گفت : من تشنه نیستم . خواستم شما را امتحان کنم . آیا یادت هست به من مى گفتى : چرا ادعاى پیغمبرى نمى کنى ؟ اگر ادعاى پیغمبرى بکنى مردم مى پذیرند. شما که شاگرد من هستى و چندین سال است پیش من درس ‍ خوانده اى ، مى گویم ، آب بیاور، نمى آورى و دلیل براى من مى آورى ، در حالى که این شخص مؤ ذن پس از گذشت چند صد سال از وفات پیغمبر اکرم (ص ) بستر گرم خودش را رها کرده و بالاى ماءذنه به آن بلندى رفته است تا آن که نداى ((اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله)) را به عالم برساند. او پیغمبر است ، نه من که بوعلى سینا هستم .
کشف پدربزرگ ببر‌ها کشف جمجمه 5 میلیون ساله از قدیمی‌ترین گربه‌سان بزرگ جهان در هیمالیا باعث به وجود آمدن دیدگاه‌های جدیدی درباره پدید آمدن شیر‌ها، پلنگ‌ها و ببر‌ها شده است.این گربه‌سان بزرگ که جمجمه آن در کوه‌های هیمالیا در تبت پیدا شده، عموی بزرگ پلنگ برفی، پلنگ، ببر، شیر و جگوار است که همگی در جنس panthera رده‌بندی می‌شوند. محققان قدمت جمجمه پیدا شده را چیزی بین 1/4 تا 9/5 میلیون سال تخمین می‌زنند.آن‌ها با استفاده از یک تکنیک زمین‌شناسی که قدمت فسیل‌ها را براساس الگوی شکل‌گیری کانی‌ها تحت تاثیر میدان مغناطیسی زمین تخمین می‌زند موفق به مشخص کردن سن این جمجمه شده‌اند. این کشف به دانسته‌های قدیمی که آسیای مرکزی را به‌عنوان منشأ گربه‌سانان بزرگ می‌داند مهر تأیید می‌زند. تا پیش از این قدیمی‌ترین فسیل‌ها از گربه‌سانان بزرگ با قدمت 6/3 میلیون سال در تانزانیا پیدا شده بودند که متعلق به دندان‌های یک گربه‌سان بزرگ بودند. کشف این جمجمه در یکی از زیستگاه‌های فعلی گربه‌سانان بزرگ نشان می‌دهد این گروه در آسیای مرکزی تکامل‌یافته و سپس در دیگر نقاط جهان پخش شده‌اند.دکتر تی سنگ و همسرش دکتر جوآن لیو به همراه دیگر همکارانش این جمجمه را در سال 2010 در ناحیه مرزی بین چین و پاکستان پیدا کرده‌اند؛ اما تا به امروز مطالعات تکمیلی روی آن ادامه یافته است. جالب اینجاست که این جمجمه در زیر یک مجموعه انباشته شده از آرواره‌های متعلق به 100 بز کوهی پیدا شده است. سه سال بعد از این کشف محققان با استفاده از آزمایش‌های DNA و داده‌های آناتومیک نشان دادند که این جمجمه متعلق به گونه جدیدی است. احتمالا محل کشف این جمجمه در آینده نزدیک برای جست‌وجوی بیشتر به یک سایت دیرینه‌شناسی تبدیل می‌شود.
عادات وحشتناک قبیله مرده‏خوارقبیله "آگوری" - به معنای "شجاع"- طایفه ای جدا شده از "کابلاکا" در قرن چهاردهم است که الهه هندی را می پرستیدند و آداب و رسومی وحشتناک داشتند .اعضای یک قبیله عجیب و غریب هندی که در ساحل رود گنگ زندگی می‌کنند، از استخوان‌های مردگان به عنوان تختخواب و از جمجمه‌های آنان به عنوان ظروف نوشیدنی استفاده می‌کنند!افراد این قبیله گوشت بدن مردگان را می خورند و بدن های خود را با خاکستر آتش می پوشانند و معتقدند که این کار، پیری را از آن ها دور می کند و به آنان نیروی فوق العاده می بخشد.
"داراگ ماسون" تصویربردار 37 ساله ایرلندی از قبیله "آگوری" تصویربرداری کرده و تصاویر را در پایگاه انگلیسی "میرور" منتشر کرده است.ماسون زمان بسیاری با این قبیله گذرانده است و از آداب و رسوم و اعتقادات عجیب و غریب آنان عکس و فیلم تهیه کرده است.افراد این قبیله معتقدند که قدرت و نیرو، از زندگی میان مردگان و اجساد بدست می آید.
هدف زندگی انسانسمیناری برگزار شد و پنجاه نفر در آن حضور یافتند. سخنران به سخن گفتن مشغول بود و ناگاه سکوت کرد و به هر یک از حاضرین بادکنکی داد و تقاضا کرد با ماژیک روی آن اسم خود را بنویسند. بعد، آنها را جمع کرد و در اطاقی دیگر نهاد. از حاضرین خواست که به اطاق دیگر بروند و هر یک بادکنکی را که نامش روی آن بود بیابد. همه باید ظرف پنج دقیقه بادکنک خود را بیابند. همه دیوانه‌وار به جستجو پرداختند؛ یکدیگر را هُل می‌دادند؛ به یکدیگر برخورد میکردند و هرج و مرجی راه انداخته بودند که حدّی نداشت. مهلت به پایان رسید و هیچکس نتوانست بادکنک خود را بیابد. بعد، از همه خواسته شد که هر یک بادکنکی را اتفاقی بردارد و آن را به کسی بدهد که نامش روی آن نوشته شده است. در کمتر از پنج دقیقه همه به بادکنک خود دست یافتند.سخنران ادامه داده گفت، "همین اتّفاق در زندگی ما می‌افتد. همه دیوانه‌وار و آسیمه‌سر در جستجوی سعادت خویش به این سوی و آن سوی چنگ می‌اندازیم و نمی‌دانیم سعادت ما در کجا واقع شده است. سعادت ما در سعادت و مسرّت دیگران است. به یک دست سعادت آنها را به آنها بدهید و سعادت خود را از دست دیگر بگیرید. این است هدف زندگی انسان. 
باران الماس در مشتری محاسبات جدید محققان نشان می‌دهد شرایط جوی در مشتری و کیوان دو سیاره بزرگ منظومه شمسی به شکلی است که در آنها باران الماس می‌بارد. آنها همچنین حدس می‌زنند در این سیارات اقیانوس‌هایی از الماس مذاب و داغ وجود دارد. آنچه باعث این پدیده می‌شود رعدوبرق‌ها و توفان عظیم در کنار فشار بسیار بالای جو این دو سیاره است.توفان و رعد و برق کربن را به شکل دوده درمی‌آورد و سقوط این دوده‌ها باعث می‌شود فشار جو آنها را به گرافیت تبدیل کند. پایین‌تر رفتن این گرافیت‌ها با افزایش فشار همراه بوده و باعث تبدیل آنها به الماس می‌شود. کوین بینز سیاره‌شناس دانشگاه ویسکانسین- مدیسون می‌گوید: «به این ترتیب سالانه هزاران تن الماس تولید می‌شود و من تخمین می‌زنم در اعماق جو این سیارات لایه‌ای به ضخامت 30000 کیلومتر از الماس شکل گرفته است.» همچنین آنها احتمال می‌دهند اقیانوس‌های دائمی الماس مذاب در این سیاره وجود داشته باشد.پروفسور پیتررید استاد دانشگاه آکسفور می‌گوید اینکه کربن به شکل الماس در مشتری و کیوان وجود داشته باشد قابل‌قبول است؛ اما نه آن‌طوری که روی زمین می‌بینیم: «به جای قطعات الماس به احتمال زیاد ابرهایی از الماس فشرده وجود خواهد داشت.» محققان می‌گویند حتی با فرض وجود الماس به شکل زمینی آن، به آنها بسیار دشوار است؛ چون فشار جو در آنجا یک میلیون برابر کره زمین است. بنابراین به نظر می‌رسد باید به دنبال راه‌های آسان‌تری برای دسترسی به الماس گشت، مثل کشف الماس در معادن آتشفشانی زمین، نه سفر با یک ابر سفینه به یک غول گازی شکل با شرایط مرگبار و فشار زیاد و حرارتی به اندازه سطح خورشید.
ریشه نا امیدی کجاست ؟ حاج اسماعیل دولابی می گفت : خدا یک تار ، یک تور و یک تیر دارد . با تار ، تیر و تور خودش ، آدمها را جذب می کند . مجذوب خودش می کند . تار خدا ، قرآن است . نغمه های آسمانی است . خیلی ها را از طریق قرآن جذب خودش می کند . خیلی ها را با تور خودش جذب میکند . مثل مراسم اعتکاف و مراسم ماه رمضان و شب قدر . تیر خدا همان بارهای مشکلات است . غالب آدمها را از این طریق مجذوب خودش می کند . اولیاء خدا برای این مشکلات لحظه شماری می کردند . شیخ بهایی میگوید : شد دلم آسوده چون تیرم زدی ، ای سرت گردم چرا دیرم زدی . از وقتی بلا و مصیبت به زندگی ام آمد ، فهمیدم من ارزش دارم . ولی گلایه دارم که چرا من را زودتر گرفتار نکردی . سعدی هم می گوید: بزن سیلی و رویم را قفا کن . خدایا من را بزن چون زدن های تو ارزش دارد . پنبه را وقتی می زنند ، باز میشود و سفید میشود و ارزش پیدا می کند . اگر کسی به گرفتاری ها چنین نگاهی داشته باشد ، دیگر جای ناامیدی برایش باقی نمی ماند . این گرفتاری ها باید زمینه امید ما را فراهم بکند . زمینه نشاط ما را فراهم کند ولی چون ما با شیوه تربیتی خدا آشنا نیستیم ، تا مصیبتی می رسد ، ناراحت می شویم . این شیوه خداست . آهنگرها یک گیره دارند و وقتی می خواهند روی یک تکه کار کنند ، آنرا در گیره میگذارد . خدا هم همینطور است . اگر بخواهد روی کسی کار بکند ، او را در گیره مشکلات می گذارد و بعد روی او کار می کند . گرفتاری ها ، نشانه عشق خداوند است . شما اگر کسی را دوست نداشته باشی ، با او شُل دست می دهی و اگر او را دوست داشته باشی ، دستش را فشار می دهی و این فشار ، علامت علاقه است . خدا هم اگر به کسی علاقه مند باشد او را تحت فشار قرار می دهد . لذا تمام انبیاء تحت فشار بوده اند . دلیل نا امیدی ما آشنا نبودن با شیوه تربیتی خدا است و دلیل دیگر که مهم است این است که ما خود خدا را نمی فهمیم . خود خدا را درک نمی کنیم . میزان توانایی خدا را متوجه نمی شویم . چقدر مقتدر است . حافظ اگر کسی را می دید که زیبا چهره بود ف می گفت : تو اول نطفه بودی و خدا تو را به این صورت درآورد ، پس این خدا می تواند به من آرامش دهد . جوانی به من گفت : من خیلی نا امید هستم . گفتم قرآن خیلی مفید است . گفت یکبار قرآن را باز کردم و این آیه آمد : ما تو را از نطفه آفریدیم . گفتم این دوای درد تو است . خدا میگوید : من روی یک نطفه ، چنین نقش زیبای آدمی را درست کردم . پس خودت را بدست من بده . امیدوار باش . به من ایمان بیاور . تو هرقدر پَست و گرفتار شده باشی ، من به هر کاری توانا هستم . مولانا می گوید : آن را که منم خرقه عریان نشود هرگز ، آن را که منم چاره بیچاره نخواهد شد ، آن کس که منم منصب معذور کجا گردد . اگر من به کسی منصبی بدهم ، هیچ کس نمیتواند او را عزل کند. ممکن است او را هُل بدهند و بیفتد ولی آسیب نمی بیند . چتربازها با هلکوپتر بالا می روند ، هرچه بالاتر می روند ، بیشتر لذت می برند و لحظه شماری می کنند که سقوط کنند . زیرا دلشان به چتر گرم است . انسان اگر پشت گرمی اش به خدا باشد ، اگر بالا برود ، لذت می برد . اگر هُلش بدهند ، لذت می برد . کسی هم که عشقی به خدا ندارد ، باز این مشکلات برای او مثل سرعت گیر است و می گوید : کمی آرامتر . موسی می گفت : خدایا تو به من نعمت و آبرو و ...دادی پس من هیچ وقت خودم را به پشت گرمی دشمنانت قرار نمی دهم . یک جوری رفتار نمی کنم که دشمنان تو ، دلشان گرم بشود . در مملکت بیانیه ای نمی دهم که رضا پهلوی به من تبریک بگوید . تو به من عزت و آبرو دادی و من آنرا زیر پا نمی گذارم . یک جوان بگوید : خدایا تو به من خانواده و عزت دادی ، پس من تیپی نمی زنم که وقتی مجرمین من را می بینند ، دلشان گرم بشود . پوشش مهم است . وقتی من این مسائل را رعایت نمی کنم و پشت گرمی دشمنان خدا می شوم و آن وقت پشت گرمی را از خدا می خواهم . خدا می گوید : ابرای همان که کار می کنی ، برو از همان هم مزد بگیر . چون من به پوشش تو هم حساس هستم . در مکه اولین کار که می کنیم ، لباس را عوض می کنیم . شما شیشه اتومیبل را از بیرون پاک نکن و فقط از داخل پاک کن . خوب این نمیشود . حالا یک جوان پوشش خود را طوری تنظیم بکند که باعث دلگرمی دشمنان خدا نشود . این جوان هیچ گاه مأیوس نمی شود . خدا او را رها نمی کند . ولی وقتی من یک کاری میکنم که دشمنان خدا لذت ببرند ، خدا هیچ گاه به من نشاط وامید نمی دهد .




بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان
پس از سال‌ها مراحل ساخت و آزمایش، سیستم تولید برق خورشیدی Ivanpah بطور رسمی به بهره‌برداری رسید. این مزرعه عظیم خورشیدی که در مساحتی بالغ بر 14 کیلومتر مربع احداث شده است، حدود 30 درصد از تمام انرژی حرارتی خورشیدی تولید شده در آمریکا را شامل می‌شود. بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان شامل سه برج 140 متری است که با بیش از 300 هزار آینه غول‌پیکر در ابعاد درب پارکینگ محاصره شده‌اند. جهت تمامی آینه‌ها رو به دیگ بخار آبی هستند که بر روی هر برج قرار دارند؛ گرمای دریافتی مستقیما بسمت آب متمرکز شده و با کمک توربین‌های بخار، برق تولید می‌شود. سیستم تولید برق خورشیدی Ivanpah برق 140 هزار خانه در کالیفرنیا را تأمین می‌کند. تنها نگرانی در خصوص بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان، از بین رفتن پرندگانی است که از فراز این منطقه در بیابان موهاوی (Mojave) پرواز می‌کنند؛ انرژی حرارتی بسیار بالای ساطع شده از آینه‌ها باعث سوختن و از بین رفتن پرندگان می‌شود؛ البته کارشناسان تأکید می‌کنند که پرندگان بزودی با مشاهده حیوانات مرده و آشنایی با خطرات، از پرواز در اطراف این مزرعه خودداری خواهند کرد. 
راز عجیب ترکیدن وزغ‌ ها !
ساز و کار بدن این وزغ ها طوری است که در صورت کاسته شدن اندم کبد از بدن آنها، بدن آنها شروع به تورم کرده و این تورم تا زمان ترکیدن آنها ادامه پیدا می کند.پس از سالها شبهه و بحث پیرامون علت ترکیدن این وزغ ها سرانجام زیست شناسی با نام "فرانک موتشمان" توانست پی به چرایی این اتفاق ببرد.وی با اناجم بررسی های مکرر به این نتیجه رسیده که تنها بخش غیر سمی و خوراکی این وزغ ها کبد آنها بوده که در پشت آنها قرار دارد و تمامی این وزغ ها قبل از ترکیدن کبد خود را از دست داده بودند.پس از بررسی مشخص شد که شکارچی کبد این وزغ ها، پرنده باهوشی با نام کلاغ بوده که از این موضوع کاملا آگاه بوده و تنها به جهت خوردن کبد این وزغ ها به آنها حمله می کرده است.ساز و کار بدن این وزغ ها طوری است که در صورت کاسته شدن اندم کبد از بدن آنها، بدن آنها شروع به تورم کرده و این تورم تا زمان ترکیدن آنها ادامه پیدا می کند.در خصوص اینکه یک کلاغ چگونه می تواند از غیر سمی بودن این بخش از وزغ اطلاع داشته باشد و اینکه این اندام در کجای بدن این دوزیست قرار دارد، داشنمندان را بار دیگر به موضوع هوش بسیار بی نظیر کلاغ ها جلب کرده است.
یک قصه ساده
گفته­اند؛بادی وزید و خیش شکست و در پای گاو گره خورد و پای گاو هم شکست.گاو را با پای شکسته به طویله برگرداندند.گاو، دیگر نمی‌توانست روی پایش بایستد.صاحبش، با خودش زمزمه می‌کرد؛چاره را در ذبح گاو دید.گوسفند زمزمه ی صاحب گاو را شنید.نیمه­شب، گاو را از تصمیمِ صاحبش آگاه کرد و به گاو گفت که؛روی پاهایت بایست! وگرنه؛ صبح تورا ذبح می‌کنند.صبح شد!صاحبِ گاو و گوسفند به طویله آمد و در کمال تعجب دید که گاو روی پاهایش ایستاده!با صدای بلند فریاد زد که؛ گاو روی پاهایش ایستاده؛به یمن سلامتی "گاو"، "گوسفند" را بیاورید تا ذبح کنم!
حشرات روی آب چگونه راه می روند؟
شش سطحی، پدیده‌ای است که حشرات به کمک آن می‌توانند روی سطح آب بمانند و حتی روی آب راه بروند. برای این کار، کافی است همانند یک آب‌دزدک پاهایی بلند داشته باشید و با زاویه‌ای خاص روی آب گام بردارید.دست‌وپای حشرات تقریبا استوانه‌ای شکل است و مقطعی دایروی دارد و به همین دلیل وقتی حشرات روی آب قرار می‌گیرند، نیروی وزن آن‌ها نه در امتداد یک خط، که در بخش قابل‌توجهی از استوانه پخش می‌شود.به همین دلیل، مولکول‌های سطح آب می‌توانند ضمن حفظ پیوستگی خود، نیروی برآیندی به سوی بالا اعمال کنند که باعث شناور ماندن حشره روی سطح آب می‌شود. البته نباید فراموش کرد که این پدیده وقتی اتفاق می‌افتد که نسبت نیروی وزن به سطح تماس از حد مشخصی کمتر باشد.
کشف ماده ضد پیری پوست
در حالی که سالانه مردم جهان در تلاش برای حفظ جوانی پوست، میلیون ها دلار صرف خرید محصولات زیبایی می کنند، آزمایشگاه های تحقیقاتی در تلاش هستند محصولات و مواد جدیدتر و موثرتری را برای این منظور تولید کنند. اکنون پژوهشگران دانشگاه نیوکاسل در جدیدترین پژوهش های خود به نتیجه ای دست یافته اند که به ادعای آنها می تواند صنعت لوازم آرایشی بهداشتی را متحول کند. "مارک برچ میچین" متخصص پوست و یکی از مجریان این طرح می گوید: در جدیدترین تحقیقات خود بر روی آنتی اکسیدانی به نام "تیرون" کار کرده و به نتایج قابل توجهی دست یافته اند. وی با اشاره به اینکه این تحقیقات هنوز بر روی انسان آزمایش نشده اظهار داشت: بررسی های انجام شده بر روی موش حاکی از تاثیر مثبت این ماده بر پوست است. میچین گفت: با افزایش سن انرژی کم می شود و به جای آن میزان مواد مضر و آسیب رسان در بدن افزایش می یابد. به گفته وی کاری که تیرون در بدن انجام می دهد غلبه بر این مواد سمی و حتی جوان سازی پوست است. این پژوهشگر بیان داشت: با بالا رفتن سن، تخریب پوست آغاز می شود و در این بین برخی از کارها مانند استعمال سیگار، مصرف الکل، رژیم غذایی نامناسب و ناسالم و آلودگی هوا و از همه بدتر آفتاب سوختگی سرعت تخریب را افزایش می دهد. وی تاکید کرد با این حال آنتی اکسیدان می تواند جلوی این آسیب دیدگی را بگیرد. محققان می گویند این کشف تازه از همه محصولات قبلی موثرتر است و تا 100 درصد از پوست در برابر آفتاب محافظت کند. به گفته آنها تیرون تا چند سال دیگر برای به مصارف عمومی به بازار عرضه می شود. 
راز چسب های نواری 
به نظر می رسد، دانستن اصول فیزیک حاکم بر ماهیت عملکرد چسب های نواری نمی تواند به منزله در دست داشتن کلید ورود به دنیای ساخت و تولید آن باشد، اما برخلاف آنچه دانشمندان دریافته اند، می توان با یافتن پاسخ این سوال برای بسیاری از سوالاتی که در این زمینه ذهن افراد را به خود مشغول کرده، به پاسخ قابل قبولی دست یافت.اگر سطح یک تکه چسب نواری را به کمک یک میکروسکوپ قوی و پیشرفته مورد بررسی قرار دهید، مشاهده می کنید سطح آن مسطح نیست. در سطح چسب نواری، نقاط فرورفته و برجستگی هایی وجود دارد که با چشم غیرمسلح دیده نمی شود.زمانی که سطح چسب نواری در تماس با سطح دیگر تحت فشار قرار می گیرد، حباب های هوا در فاصله میان این دو سطح و در داخل فرورفتگی های سطح چسب به دام می افتد.این حباب های هوا مانند میلیون ها واحد مکنده عمل می کند و به همین دلیل، چسب به سطح مورد نظر چسبیده و بسختی از آن جدا می شود. برای این که چسب را از سطحی که به آن چسبیده، جدا کنید باید حباب های هوای به دام افتاده را آزاد کنید.برای این کار باید به آرامی چسب را از روی کاغذ بلند کنید، زیرا وقتی چسب نواری روی سطحی می چسبد، حباب های هوا به گونه ای مهر و موم می شود که حتی یک مولکول هوا هم نمی تواند به داخل هیچ کدام از این حباب ها راه یابد. با چسبیدن نوار چسب روی سطح مورد نظر فشار هوای داخل هر یک از حباب ها و ابعاد آنها کاهش می یابد.به این معنی که فشار هوای محیط بر فشار هوای داخل حباب های هوا غلبه کرده، موجب هرچه بهتر چسبیده شدن آن می شود، اما اگر نیروی کافی اعمال کنید، می توانید براحتی چسب را از هر سطحی جدا کنید.وقتی برش یا منفذ کوچکی در سطح چسب ایجاد می شود، هوا به سطح زیر چسب نفوذ کرده، چسب براحتی جدا می شود. ماده چسبنده موجود در چسب های نواری با ماده چسبنده ای که در چسب های مایع وجود دارد متفاوت است.بر خلاف چسب های مایع که ماده چسبنده آن پس از خشک شدن موجب چسبیدن دو سطح یا دو قطعه مختلف می شود؛ چسب های نواری به محض این که قطعه ای از آن را جدا می کنید، این قابلیت را دارند که سطوح یا قطعات مورد نظر را به هم بچسبانند البته نوع ماده چسبنده ای که در تهیه چسب های نواری به کار می رود با توجه به کاربرد آن متفاوت است
آنقدر شور بود که خان هم فهمید
خان یکی از روستاها ، مردی به نام " قلی خان " بود . قلی خان توی خانه بزرگی زندگی می کرد . نه کاری داشت و نه زحمتی می کشید . می خورد و می خوابید . قلی خان آشپزی هم داشت که شب و روز برایش غذا می پخت . آشپز قلی خان ، آشپز بدی نبود ، اما چون از کارهای خان و ستمکاریهای او ناراحت بود ، توجهی به درست پختن غذا نمی کرد. غذاهایی که آشپز می پخت ، بد طعم و بد بو و بی ارزش بود . یک روز غذا شور می شد ، یک روز آبکی ، یک روز سفت . اطرافیان خان اصلاً دلشان نمی خواست چنان غذاهایی را بخورند ، اما چاره ای نداشتند . زیرا قلی خان اصلا اعتراضی به آشپز نمی کرد .قلی خان علاوه بر ستمکاری و تنبلی ، بد سلیقه هم بود . برایش فرق نمی کرد که چه غذایی جلو او گذاشته اند ، هرچه بود می خورد و به به می گفت و انگشتانش را می لیسید . اطرافیان خان چند بار به آشپز تذکر دادند که بهتر غذا بپزد . اما آشپز به حرف آنها گوش نمی کرد . چند بار هم تصمیم گرفتند درمورد بد بودن غذاها با خان صحبت کنند . اما جرأت این کار را نداشتند ، می ترسیدند خان آنها را بیرون کند و کار پردرآمد خود را از دست بدهند . یک روز که آشپزباشی مشغول پختن غذا بود ، ناگهان سنگ نمک از دستش رها شد و توی دیگ غذا افتاد . آشپزباشی اول تصمیم گرفت سنگ نمک را از دیگ بیرون بیاورد . اما بعد با خودش گفت چرا خودم را به خاطر قلی خان و اطرافیان ستمگر و تنبلش به زحمت بیندازم ؟وقتی غذا آماده شد ، قلی خان و اطرافیانش دور سفره بزرگی نشستند و آشپزباشی مثل همیشه غذا را توی ظرف های بزرگ کشید و سر سفره برد . هرکس با بی میلی برای خودش کمی از آن غذا برداشت . خان هم مقدار زیادی غذا توی ظرف خودش کشید . اولین لقمه ها که به دهان رفت ، آه از نهاد همه برآمد . غذا آن قدر شور بود که قابل خوردن نبود . اطرافیان خان چهره درهم کشیدند و با اشاره چشم و ابرو برای آشپزباشی نقشه کشیدند . قلی خان دو سه لقمه خورد و حرفی نزد . اما انگار که متوجه موضوعی شده باشد ، دست از غذا خوردن کشید و رو به آشپز کرد و گفت : ببینم این غذا کمی شور نشده است ؟آشپز گفت : نه قربان ، فکر نمی کنم . اطرافیان که برای اولین بار اعتراض خان را به غذای آشپز دیده بودند ، از جواب آشپز عصبانی شدند و یکی از آنها فریاد زد : خجالت بکش ، این غذا آن قدر شور شده که خان هم فهمید .قلی خان گفت : یعنی غذا همیشه بد بوده و من تاحالا نفهمیده ام ؟یکی دیگر از اطرافیان گفت : بله قربان .قلی خان که اصلا تحمل حرفهای توهین آمیز دیگران را نداشت ، چوبی برداشت و به جان اطرافیانش افتاد و آنها را از خانه اش بیرون کرد . بعد به آشپز گفت : دیگر به اینها غذا نده و نشست وبقیه غذای شور را هم خورد . از آن به بعد ، هنگامی که کسی در انجام کارهای نادرست و استفاده نابجا از موقعیت ها زیاده روی کند تا جایی که ساکت ترین آدمها را هم به اعتراض وا دارد ، می گویند : " آن قدر شور بود که خان هم فهمید!
چرا پرندگان آواز می خوانند
بر اساس تحقیقات محققان توانستند مدل ساختمانی تولید صدا در بدن پرندگان را برای اولین بار بازسازی کنند.راز آواز خواندن پرندگان برای اولین بار در مدل 3 بعدی ساخته شد.بر این اساس ارگان هایی که فنج و پرندگان دیگر را برای تولید صداهای خود استفاده کردند،سرنگ نام دارد که از بافتی متشکل از نواری غضروفی و عضلات متصل به آن تشکیل شده است.نتیجه این تحقیق که توسط یک گروه در دانشگاه جنوب دانمارک هماهنگ شده در مجله BMC بیولوژی منتشر شده است.محققان با استفاده از تصویر برداری با رزوناس مغناطیسی و میکروتوموگرافی کامپیوتری در رزولوشن بالا سرنگ گورخر سهره (Taeniopygia guttata) را به صورت سه بعدی بازسازی کردند.این مدل با جزئیات، تعادل ظریف بین قدرت و سبکی استخوان و غضروف، که برای حمایت و تغییر سطح دیافراگم از سرنگ لازم است را نشان می دهد،مانند انسان ها ، پرندگان نیز آواز خواندن را با تقلید صدا خود یاد می گیرند.در واقع در نقطه ای تراشه به دو قسمت تقسیم می شود و هوا به ریه ها ارسال می شود، که این سرنگ مخصوص پرندگان است و عمل تارهای صوتی در انسان را انجام می دهد.پرندگان می توانند با کنترل کامل سرنگ، در برخی موارد ، حتی قادر به تقلید سخنرانی های انسان ها باشند.اما استرس کارشناسان در تشریح ساختار پیچیده فیزیکی است که پرندگان در تولید صدا از آن استفاده می کنند.مطالعات پایه ای برای تجزیه و تحلیل کنترل دقیق سرنگ های عصبی و عضلانی را فراهم می کند برای مثال، ما به توصیف ساختار غضروف که می تواند اجازه دهد که سهره گورخر به دقت کنترل آهنگ خود را حفظ کند.محققان نشان داده اند که در نهایت حجم صدا بر روی جناغ سینه پرندگان به کشف ساختار ناشناخته Y شکل، که مربوط به شکل سرنگ و ممکن است کمک به تولید صدا کند و به ایجاد ثبات می انجامد.
تخم مرغ گیاهی
محققان با استفاده از پشتوانه مالی یکی از ثروتمند ترین مردان آسیا توانستند تخم مرغ مصنوعی بسازند. این تخم مرغ در حال حاضر در نوعی سس مایونز در آمریکا به فروش می رسد و این شرکت در نظر دارد فروش این تخم مرغ را جهانی کند. این تخم مرغ مصنوعی که از گیاهان ساخته شده است می تواند در انواع غذاها از جمله کیک و سس مایونز به جای تخم مرغ معمولی مورد استفاده قرار گیرد. این شرکت 23 میلیون دلار برای تولید این تخم مرغ مصنوعی هزینه کرده است. هدف اصلی از ساخت این تخم مرغ جایگزین کردن حیوانات با گیاهان است. در ساخت این تخم مرغ از گیاهانی استفاده شده است که به آسانی رشد کرده و زمانی که با هم مخلوط می شوند، طعم طبیعی، ارزش غذایی و خواص تخم مرغ طبیعی را داشته باشند. برای ساخت این تخم مرغ از 12 گونه گیاه از جمله یک نوع نخود که در حال حاضر به طور گسترده ای در کانادا رشد می کند، همچنین نوعی لوبیا از جنوب آسیا استفاده شده است. به گفته کارشناسان با افزایش جمعیت در جهان، روش های نوین و اختراعاتی این چنین که کارآمد بوده و سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند می تواند کیفیت زندگی را افزایش دهد. 
سایه آزادمرد
عطاملک‌ جوینی‌ که‌ یکی‌ از وزیران‌ دربار هلاکو می‌باشد و کتاب‌ تاریخ‌ جهانگشای‌ او معروف‌است‌ به خواجه نصیرالدین توسی گفت : اکنون که ایران در زیر یوغ اجنبی است و هیچ جای نفس کشیدن نیست بهترین جای دنیا برای اقامت گزیدن کجاست ؟ تا از برای رشد و حفظ جان به آنجا در آییم؟ خواجه خنده ای کرد و گفت : بهترین جا ایران است و از برای شخص خود من زادگاهم توس ، شما را دیگر نمی دانم مختارید انتخاب کنید و عزم سفر نمایید. عطاملک پاسخ داد : برای دانشمندانی نظیر ما بستر آرامش دروازه های باشکوهتری به روی آیندگان خواهد گشود . خواجه به طعنه گفت : البته اگر آینده ای باشد ! چرا که فرار اهل خرد ، نفع شخصی عایدشان می کند و در این حال دیار مادری همچنان خواهد سوخت امروز مهمترین وظیفه ما ایستادن و خرد را به کار بردن برای رفع استیلای اجنبی است و اگر این کار نتوانیم دیگر فایده ای برای زنده بودن نمی بینم ... عطاملک جوینی در حالی که به زمین می نگریست به خواجه نصیر الدین توسی گفت : برای من بزرگترین نعمت همین است که در کنار آزاده مردی همچون شما هستم ... 
نشانه‏های یک قلب سالم
برای اینکه تشخیص دهید قلبتان سالم است، باید به علایم بدن توجه کنید. گاهی مشکلات قلبی به شکلی آشکار می شود که فرد متوجه مشکل اصلی خود نمی شود. به همین دلیل لازم است علایم بیماری های قلبی را بشناسید. زمانی که از سلامت قلب خود اطمینان یافتید برای پیشگیری از بیماری های قلبی می توانید یک زندگی سالم و عاری از استرس را دنبال کنید. یکی از نشانه های اولیه مشکلات قلبی، خستگی مفرط است. بنابراین اگر پس از یک روز پرکار، انرژی کافی برای رفتن به میهمانی را دارید بدانید که قلب شما سالم است.می توانید با حس کردن نبض، ضربان قلب خود را کنترل کنید. ضربان قلب یک فرد سالم باید 72 ضربه در دقیقه باشد. به طور کلی بین 70 تا 80 ضربه نشانه سلامت قلب است.افرادی که قلب ضعیفی دارند، تنفس منظمی ندارند. اگر پس از بالا رفتن از پله، دچار کمبود نفس می شوید ممکن است مشکل قلبی داشته باشید.توانایی حفظ آرامش در موارد پراسترس یکی دیگر از نشانه های سلامت قلب است. افرادی که قلب ضعیفی دارند، زود از کوره درمی روند و هنگامی که تحت استرس قرار می گیرند، عرق می کنند.باید به طور منظم فشار خون خود را کنترل کنید. ایده آل ترین فشار خون 120.80 است.برخی افراد گاهی احساس سفتی دور سینه می کنند، که ممکن است نشانه حمله قلبی خفیف باشد اما اگر تاکنون دچار این حالت نشده اید، این امر نشان می دهد که قلب سالمی دارید.تمام نمونه های اکو کاردیوگرام را که گرفته اید، نگه دارید تا با مقایسه کردن آن ها از سلامت قلبتان مطمئن شوید.هر از گاهی برای تعیین میزان کلسترول و تری گلیسیرید خون به ویژه پس از 30 سالگی آزمایش دهید. اگر گزارش خون شما سالم باشد دلیلی برای نگرانی نیست.تست تردمیل یا تست استرس یکی از بهترین راه ها برای پی بردن به این موضوع است که آیا قلب شما تحت فشار قرار دارد یا نه پس از 30 سالگی سالی یک بار این آزمایش را انجام دهید.
مگس چیست؟
مگَس به دسته‌ای از حشرات از راسته دوبالان گفته می‌شود.این دسته یکی از بزرگترین گروه‌های حشرات هستند که در حال حاضر بیش از 750000 نوع از آن‌ها وجود دارد. مگس‌ها دارای دو جفت بال جلویی مشخص هستند. دو جفت بال عقبی آنها تبدیل به بالچه چاقوشکل به نام توازنگر (هالتر یا بالانسیـِر) شده‌است.مگس‌ها به دلیل داشتن رژیم غذایی متفاوت، در مکانهای مختلفی دیده می‌شوند و منبع غذایی مهمی برای بسیاری از حیوانات نظیر قورباغه‌ها، وزغ‌­ها، مارمولک‌ها و پرندگان محسوب می‌­شوند. مگس‌ها بطور گسترده در میان انسان‌ها زندگی می‌کنند و می‌توانند عامل پراکندگی بیماری‌ها بشوند.مگس‌ها از عوامل گرده‌­افشانی گیاهان در طبیعت بوده و یکی از مهمترین زنجیره‌های چرخه‌­ی غذایی می‌­باشند؛ برخی از این حشرات پوسیده‌خوار هستند و باعث تسریع تجزیه‌­ی لاشه‌­ی جانوران، مدفوع حیوانات و اجزای گیاهی گوناگون شده و در پاکسازی محیط زیست انسان را یاری می‌کنند. برخی گوشتخوار بوده و به عنوان دشمن دیگر حشرات در اکوسیستم نقش ایفا می‌کنند.در حدود 5000 گونه از مگس‌­ها از دیگر حشرات به عنوان طعمه استفاده می‌­کنند به نحوی که گاهی از آنها به عنوان عامل کنترل بیولوژیکی یاد می‌گردد. برخی نیز گیاهخوار بوده و به عنوان آفت گیاهان شناخته می‌شوند.
گرگ و میش
در ایام صدارت میرزاتقی خان امیرکبیر روزی احتشام الدوله (خانلر میرزا) عموی ناصرالدین شاه که والی بروجرد بود به تهران آمد و به حضور میرزاتقی خان رسید. امیر از احتشام الدوله پرسید: خانلر میرزا وضع بروجرد چطور است؟ حاکم لرستان جواب داد: قربان اوضاع به قدری امن و امان است که گرگ و میش از یک جوی آب می خورند ! امیر برآشفت و گفت: من می خواهم مملکتی که من صدراعظمش هستم آنقدر امن و امان باشد که گرگی وجود نداشته باشد که در کنار میش آب بخورد. تو می گویی گرگ و میش از یک جوی آب می خورند؟ خانلر میرزا که در قبال این منطق امیرکبیر جوابی نداشت بدهد سرش را پائین انداخت و چیزی نگفت...
فواید سوسک های حمام !!
اگر از شما بخواهند فهرستی از منفورترین موجودات روی زمین تهیه کنید، احتمالا سوسک‌های حمام یکی از اولین جاندارانی هستند که به ذهنتان می‌رسد. آنها بزرگ و زشت هستند، سریع حرکت می‌کنند و اغلب در کثیف‌ترین و غیربهداشتی‌ترین نقطه ممکن می‌توانید پیدایشان کنید. با این حال بهتر است دیگر آرزوی انقراض آنها را نداشته باشید چون همزمان از بین رفتن گیاهان، جنگل‌ها، پرندگان و زیست‌بوم‌های بسیاری را آرزو کرده‌اید.پژوهش تازه‌ای نشان می‌دهد این حشرات نامطبوع وظیفه حفظ بقای زیست‌بوم‌های روی زمین و چرخه غذایی را به عهده دارند. آنها اغلب از مواد آلی در حال فساد تغذیه می‌کنند که سرشار از نیتروژن هستند و نه‌تنها می‌توانند منبع غذایی باارزشی برای پرندگان و پستانداران کوچکی که آنها را شکار می‌کنند باشند، بلکه نقشی اساسی را در چرخه نیتروژن ایفا خواهند کرد. سرین کامباپات مدیر و استاد دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه تگزاس معتقد است انقراض سوسک‌های حمام می‌تواند چرخه نیتروژن در طبیعت را با مشکلات متعددی مواجه کند. او که سال‌هاست روی اثر زیست‌محیطی این حشرات کار می‌کند، می‌گوید: «سوسک‌های حمام از مواد آلی در حال فساد تغذیه می‌کنند که سرشار از نیتروژن هستند. آنها این ماده باارزش را در مدفوع خود به شکلی به خاک برمی‌گردانند که آن را حاصلخیز و بسیار غنی می‌کند و برای گیاهان قابل استفاده است. به عبارت دیگر از بین رفتن این جانداران اثرات مخرب جبران‌ناپذیری روی سلامت جنگل‌ها و به شکل غیرمستقیم روی جانداران ساکن زیست‌بوم آنها خواهد داشت»علاوه بر این حدود 5 تا 10هزار گونه مختلف سوسک روی زمین زندگی می‌کنند که یک منبع غذایی مهم برای بسیاری از پرندگان و پستانداران کوچکی مانند موش‌ها به شمار می‌روند. با نگاهی به چرخه غذایی می‌بینیم این شکارچیان می‌توانند غذای گروه دیگری از حیوانات را از گربه‌ها و گرگ‌ها گرفته تا خزندگان و پرندگان شکارچی بزرگتر مانند عقاب‌ها تأمین کنند. در نتیجه هر گونه کاهش جمعیت سوسک‌های حمام می‌تواند تأثیری غیرمستقیم روی منابع مورد نیاز بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری روی زمین داشته باشد.البته چندان هم جای نگرانی نیست، این حشرات از معدود جاندارانی هستند که به نظر می‌رسد حتی اگر دمای زمین به شدت افزایش یابد و یا خدای ناکرده جنگ سوم جهانی رخ دهد و سلاح‌های اتمی به کار گرفته شوند باز هم خیال انقراض نخواهند داشت

توضیح هاشمی درباره اظهاراتش در خصوص خلیفه اول

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤال روزنامه جمهوری اسلامی درباره اظهارات هفته گذشته ایشان در سخنرانی اختتامیه کنفرانس وحدت در موضوع خلیفه اول گفت: "موضوع سخنرانی من، تنازع بود و آنچه درباره موضوع خلیفه اول گفتم این بود که بر سر این موضوع نباید نزاع کنیم، اما اینکه اعتقاداتمان باید محفوظ بماند قابل تردید نیست." بعضی رسانه‌های مجازی هفته گذشته تلاش کردند با تحریف اظهارات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چنین وانمود کنند که ایشان گفته است اینکه خلیفه اول چه کسی است یک موضوع تاریخی است و نباید مطرح باشد!

کشف قطار در دانشگاه الزهرا(س)


رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخشی از برنامه کشف تهران این هفته به دانشگاه الزهرا(س) رفت و در محوطه قدیمی این دانشگاه به واگن قطاری برخورد که سالهاست بلا استفاده در گوشه ای رها شده است.براساس این گزارش، احمد مسجد جامعی در حاشیه این بازدید، با یک واگن قطاری مواجه شد که به گفته کارشناسان، از قدیمی ترین واگن های ایران است و پیش از این برای آموزش دانشجویان راه آهن مورد استفاده قرار می گرفته است.البته آوردن چنین واگن بزرگی آن هم به منطقه ای از تهران که از ریل آهن خبری نیست مایه بسی شگفتی است.مسجد جامعی با حضور در کنار این واگن گفت: بهتر است این واگن بازسازی و از آن در فعالیت های فرهنگی دانشگاه الزهرا استفاده شود.وی پیشنهاد داد تا این واگن پس از بازسازی به "کافه کتاب" تبدیل شود تا دانشجویان بتوانند از آن استفاده داشته باشند.
* ثروت هزاران میلیاردی یک عضو کابینه آنچه از ظواهر امر برمی‌آید، ورود جدی آقای نعمت‌زاده وزیر کنونی صنعت به بخش خصوصی و از جمله تاسیس شرکت‌های مختلف در بخش پتروشیمی توسط وی و نزدیکانش در 4 سال گذشته است و احتمالاً بخش عمده‌ای از سرمایه‌اندوزی وی مربوط به همین 4 سال است. خبرگزاری فارس، چندی پیش بدنبال تاکید رئیس جمهور بر عدم عضویت وزرای دولت در هیات مدیره شرکت های خصوصی، گزارشی با عنوان کدام وزیر رکورددار عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های خصوصی است؟ دراین خبرگزاری منتشر شد که داده های این گزارش مستند، روشن می کرد آقای محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در 12 شرکت خصوصی عضو هیات مدیره است.شرکت هایی که تاریخ ثبت اکثر آنها از سال 89 به بعد بوده است.

ورود از در مخفی فرودگاه

بازیکنان تیم فوتبال پرسپولیس به دلیل ازدحام شدید هواداران در فرودگاه اهواز از در مخفی وارد فرودگاه اهواز شدند. تیم فوتبال پرسپولیس پس از شکست مقابل فولاد خوزستان قرار بود با پرواز ساعت 23 و 45 دقیقه به تهران بازگردد اما این پرواز دچار تأخیر هوایی شد.با توجه به ازدحام حدود 200 هوادار پرسپولیس در فرودگاه اهواز بازیکنان این تیم مجبور شدند از درب مخفی قسمت پرواز‌های خارجی به دور از چشم هواداران وارد فرودگاه اهواز شوند و سپس به سالن انتظار رفتند.

این در شرایطی است که حدود 300 هوادار پرسپولیس در حال حاضر در فرودگاه به سر می‌برند و منتظر انتقاد از بازیکنان به دلیل ناکامی در چند بازی اخیر هستند
*روز بدون شلوار در مترو!“روز بدون شلوار در مترو” عنوان حرکـت زشـتی اسـت کـه ده ســال پیش بعنوان یک جوک از سوی هفت جوان در نیویورک انجام شد، اما بنابر ادعای سایت ایرانیان بلژیک امروزه به یک رویداد جهانی تبدیل شده است و به 60 کشور جهان رسیده است. رفتاری که با شکستن هنجارهای عمومی جامعه از سوی عده ای انجام می شود.گرچه به نظر می رسد بیشتر به اخباری از این دست از سوی رسانه ها دامن زده می شود اما کارهای عجیب و غریب رسم این روزگار شده و بشر تشنه شهرت، هر کاری را به بهانه آن انجام و توجیه می کند.
*علما اشکال ندارد که با دختر‌ها دست دهند!


شیخ عبدالطیف محمود سلفی از پیروان سقیفه و از اهل جماعت در صفحه شخصی اجتماعی خود در توجیه دست دادنش با دختران در هنگام جشن فارغ التحصیلی چنین نوشت: "پیامبر (ص) را در خواب دیدم که به من می گفت: برای علمای دین اشکالی ندارد که با دخترها دست دهند و یا به آنها دست بزنند، به همین خاطر با این دختران دست دادم."
*زلزله بیاید 4 میلیون تهرانی 3 ماه آب ندارندعزیزالله رجب‌زاده رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: به دلیل فرسودگی لوله‌های آب با وقوع زلزله 6 ریشتری، 4 میلیون تهرانی تا 89 روز آب نخواهند داشت. رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: به دلیل فرسودگی لوله‌های آب با وقوع زلزله 6 ریشتری، 4 میلیون تهرانی تا 89 روز آب نخواهند داشت.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد