سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



مقامات پاکستانی مدعی شدند: ممانعت ایران از سوخت‌گیری هواپیمای نواز شریف
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۱۱
برخی مقامات رسمی در پاکستان مدعی شده‌اند در جریان سفر اردیبهشت‌ماه نواز شریف به ایران،‌ تهران مانع سوخت‌گیری هواپیمای حامل وی شده‌ است.
به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری «آی بی ان»،‌مقامات رسمی در پاکستان می‌گویند، در جریان سفر ۱۲ ماه مه(۲۲ اردیبهشت ماه) نواز شریف به تهران، ایران اجازه سوخت گیری به هواپیمای حامل نخست وزیر این کشور نداده است. به گفته یک مقام ارشد هواپیمایی دولتی پاکستان «مقام‌های فرودگاهی ایران به خاطر عدم پرداخت هزینه‌های خدمات فرودگاهی به مبلغ ۵۰۰۰ دلار از سوی طرف پاکستانی، از سوختگیری هواپیمای نوازشریف به شماره پروازی PK-۷۸۸ خودداری کردند.»
وی در ادامه مدعی شد، پس از اینکه پاکستان این هزینه را پرداخت کرد، به این هواپیما اجازه انجام سوخت‌گیری داده شده است. «مشهود تاجور»، سخنگوی هواپیمایی پاکستان خبر نگه داشته شدن هواپیمای حامل نخست وزیر پاکستان در تهران را تکذیب کرد.




مسکو: هرگز بر سر سوریه و اوکراین معامله نمیکنیم

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل امکان هر نوع معامله با غرب در مورد سوریه در ازای تصویب قطعنامه مربوط به اوکراین را منتفی دانسته و تاکید کرد ادامه عملیات نظامی آغاز بسیار بدی برای ریاست‌جمهوری «پترو پروشنکو» است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «ایتارتاس»، «ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد امکان هر نوع معامله‌ای با کشورهای غربی بر سر سوریه را در ازای تصویب پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه در خصوص اوکراین در شورای امنیت منتفی دانست.
 
«چورکین» شب گذشته در پاسخ به سئوالی در مورد امکان موافقت روسیه با تصویب قطعنامه‌ای در مورد سوریه بر اساس بند هفتم منشور سازمان ملل در ازای حمایت کشورهای غربی از تصویب پیش‌نویس قطعنامه مربوط به اوکراین گفت: «چنین معامله‌ای هرگز انجام نخواهد شد.»
 
وی با اشاره به اینکه هیئت نمایندگی روسیه سرنوشت قطعنامه مربوط به اوکراین را بعد از نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت بررسی خواهد کرد، افزود: «ما ممکن است خواستار یک دور دیگر رایزنی در این رابطه شویم و بتوانیم به ابزاری دست یابیم تا شرکای غربی خود را پای میز مذاکره بازگردانیم.»
 
این دیپلمات بلندپایه روس موکدا امکان استفاده از بند هفتم منشور سازمان ملل در قطعنامه مربوط به وضعیت انسانی در سوریه که در حال حاضر کشورهای استرالیا، اردن و لوکزامبورگ، با حمایت آمریکا، فرانسه و انگلیس، درصدد تهیه آن هستند را منتفی دانسته و تاکید کرد که روسیه به هیچ وجه اجازه نخواهد داد که چنین سندی به تصویب شورای امنیت برسد.
 
چورکین همچنین یادآور شد که روسیه خود در حال کار بر روی پیش‌نویس قطعنامه‌ای در مورد سوریه است که اساس آن حمایت از آتش بس‌های محلی است که تاکنون هم موثر بودن خود را نشان داده است و مقامات مسکو معتقدند که تاکید بر این مسئله تاثیر بیشتری بر حل و فصل مشکلات انسانی در سوریه خواهد داشت.
 
سفیر روسیه در نیویورک همچنین یادآور شد که ادامه عملیات نظامی ارتش اوکراین در مناطق شرقی این کشور، آغاز کار «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهوری منتخب اوکراین را دشوار کرده و به او در برقراری استقلال کشور کمکی نخواهد کرد.
 
وی در عین حال با ابزا امیدواری نسبت به اینکه «پروشنکو» بتواند اوضاع در اوکراین را سرو سامان دهد، افزود: «متاسفانه وضعیت در مناطق شرقی اوکراین همچنان در حال وخیم تر شدن است و ما شاهد استفاده بیشتر از توان نظامی در این مناطق هستیم که تاکنون نیز تلفات قابل توجهی در میان مردم غیرنظامی داشته است»
 
«چورکین» این را هم گفت که ادامه عملیات نظامی در شرق اوکراین، شروع خوبی برای آغاز دوره ریاست جمهوری پروشنکو نخواهد بود و تنها کار وی را در این سمت دشوارتر نموده و به برقراری ثبات و تمامیت ارضی اوکراین هم کمکی نخواهد کرد.





عراق از حضور منافقین به ستوه آمد

دولت عراق رسما از سازمان ملل خواست به تعهدات خود برای اخراج اعضای گروهک تروریستی منافقین و انتقال آنها به کشورهای دیگر عمل کند.

به گزارش مهر، خبرگزاری الشرق الاوسط اعلام کرد:کابینه عراق روز سه شنبه، وزارت خارجه را مامور کرد تا از سازمان ملل متحد بخواهد به تعهدات خود در خصوص اخراج اعضای گروه تروریستی منافقین از عراق پایبند باشد.
 
دولت عراق تاکید کرد حضور عناصر این گروهک در عراق مغایر با قانون اساسی است، زیرا قانون اساسی عراق این گروهک را سازمانی تروریستی قلمداد می کند.
 
در بیانیه دولت عراق آمده است کابینه، وزارت خارجه را مامور کرده است تا از سازمان ملل متحد بخواهد به تعهدات خود به بغداد برای اخراج و انتقال اعضای گروهک تروریستی منافقین به کشورهای دیگر عمل کند.
 
دولت عراق خاطر نشان کرد علت این تصمیم جدید افزایش مشکلاتی است که حضور اعضای گروهک منافقین برای امنیت ملی عراق و امنیت کشورهای همسایه ایجاد می کند زیرا حضور این گروهک به عنوان یک گروه تروریستی با قانون اساسی عراق مغایرت دارد.

کد خبر:191731 -




تحویل نخستین جنگنده اف‌۱۶ آمریکا به عراق

به گفته سفیر عراق در آمریکا، واشنگتن پنجشنبه آینده نخستین جنگنده اف‌۱۶ را به بغداد تحویل می‌دهد.
 خبرگزاری فارس: تحویل نخستین جنگنده اف‌۱۶ آمریکا به عراق
 
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «السومریة نیوز»، شرکت «لاکهید مارتین» آمریکا از تحویل اولین جنگنده‌ اف16 در پنجشنبه آینده به عراق خبر داد و اعلام کرد که این جنگنده در چارچوب قرارداد تسلیحاتی امضا شده میان بغداد و واشنگتن و خرید 36 جنگنده اف16 از آمریکا به بغداد تحویل داده می‌شود.
 
این در حالی است که 18 اردیبهشت گذشته نیز این شرکت اعلام کرده بود که نخستین جنگنده آمریکایی اف 16از نوع «بلوک 52» به عراق تحویل داده شده است.
 
تاکنون از جنگنده اف16 ، 4 هزار و 540 فروند تولید شده است و قرارداد نظامی عراق با آمریکا بر شهرت این جنگنده در جهان به‌دلیل اینکه بیشترین انعطاف را در استفاده دارد افزوده است. همچنین این نوع از جنگنده‌ها بهترین قیمت را در طراز نسل چهارم جنگنده‌های چندکاره دارد.
 
«لقمان الفیلی» سفیر عراق در آمریکا قرار است پنجشنبه به تگزاس محل فعالیت شرکت لاکهید مارتین برود تا در مراسم تحویل این جنگنده حضور یابد.
 
بر اساس این گزارش قرار است پیش از پایان سال جاری میلادی، 3 تا 4 جنگنده آمریکایی به عراق تحویل داده شود.
 
فیلی در گفت‌وگو با رویترز اظهار داشت: عراق کشوری بزرگ با مرزهایی به طول 3600 کیلومتر است و ما نیاز داریم که از این مرزها دفاع کنیم که تا پیش از این توانایی دفاع از این مرزها را نداشتیم.




بررسی سه دولت هاشمی ، خاتمی و احمدی نژاد
محمود احمدی نژاد رکوددار تاخیر در ارئه بودجه به مجلس بود.رکوردی که به نظر می رسد به این زودی ها توسط دولتی شکسته نشود! در واقع دولت نهم و دهم به تخلفات بودجه ای شهرت داشت و حالا هم رییس کل دیوان محاسبات کشور از نظام بودجه‌ریزی کشور انتقاد کرده و هزینه تخلف دولت‌های هشتم، نهم و دهم ...
شفاف: محمود احمدی نژاد رکوددار تاخیر در ارئه بودجه به مجلس بود.رکوردی که به نظر می رسد  به این زودی ها توسط دولتی شکسته نشود!

در واقع دولت نهم و دهم به تخلفات بودجه ای شهرت داشت و حالا هم رییس کل دیوان محاسبات کشور از نظام بودجه‌ریزی کشور انتقاد کرده و هزینه تخلف دولت‌های هشتم، نهم و دهم در عدم اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی را غیرقابل محاسبه‌ عنوان کرده است. 

امین‌حسین رحیمی با انتقاد از دولت‌های قبلی به‌خصوص دولت نهم و دهم در محقق‌نشدن نظام بودجه‌ریزی عملیاتی اظهار کرد: با این وجود دستگاه‌های اجرایی کشور باید بدانند که چاره‌ای جز اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد ندارند.

 رییس کل دیوان محاسبات کشور در ادامه برای تاکید بیشتر بر ضرورت عملیاتی‌شدن بودجه آمار را مورد اشاره قرار داد و افزود: بودجه کل کشور اعم از عمومی و دولتی از 96هزارمیلیاردتومان سال 82 به 803هزارمیلیاردتومان در سال 93 رسیده و هشت‌برابر شده است، اما هیچ‌گاه هدف اصلی هزینه‌کرد بودجه یعنی ایجاد توسعه تحقق نیافت. 

‌وی با اشاره به اینکه 80‌درصد بودجه عمومی محقق‌شده کشور در سال 92 مربوط به هزینه‌های جاری است، گفت: این رقم بسیار وحشتناکی است که صرف حقوق و هزینه‌های جاری شده و رقمی را برای توسعه زیرساخت‌ها باقی نگذاشته است.

این در حالی است که تنها نگاهی به وضعیت ارائه بودجه  در دولت های هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی نژاد نشان می دهد بیشترین تخلفات بودجه ای در دولت نهم و دهم بوده است.

نگاهی اجمالی به دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی نشان می دهد که بودجه در دولت وی تقریبا به موقع به مجلس ارائه شده است هر چند که  به طور مثال بودجه سال 1376 چهارم آذر به مجلس رفت و در 14 بهمن همان سال به تصویب مجلس رسید.

کارنامه 8 ساله سیدمحمد خاتمی نیز در ارائه لایحه بودجه با تغییراتی همراه بوده است. نگاهی به کارنامه دولت خاتمی نشان میدهد تاخیر درارائه بودجه در دولت وی شتاب و تعداد بیشتری به خود گرفته و اما به طور مثال بودجه سال 1380 ششم آذر سال 1379 تقریباً بدون تأخیر و کمی زودتر راهی مجلس شد، اما سه سال بعدی با تأخیراتی همراه بود.

بودجه سال 1381 دوم دی سال 1380 با 17 روز تأخیر، بودجه سال 1382 نوزدهم دی سال 1381 با 34 روز تاخیر، بودجه سال 1383دوم دی سال 1382 با 17 روز تاخیر و بودجه سال 1384 نوزدهم دی با 34 روز تاخیر ارائه شد که تقریباً مجلس شورای اسلامی همه بودجه‌ها را 24 یا 25 بهمن همان سالی که ارائه شده، تصویب کرده است.

اما  نگاهی به کارنامه 8ساله دولت احمدی نژاد نشان میدهد رکورد تاخیر ارائه بودجه توسط محمود احمدی نژاد شکسته شده است.

بنا بر این گزارش، احمدی نژاد و تیم اقتصادی‌اش در دولت نهم بودجه سال 1385 را 25 دی سال 1384 با 40 روز تاخیر، بودجه سال 1386 را 30 دی با 45 روز تاخیر، بودجه سال 1387 را 17 دی با 32 روز تاخیر و بودجه سال 1388 را 9 بهمن با 54 روز تاخیر به مجلس ارائه کرد که مجلس مثل سابق بیشتر این لایحه‌ها را در 24، 25 و 26 بهمن همان سال تصویب کرده و همه اینها در حالی است که احمدی نژاد در سال اول دولت نهم گفته بود:

" می‌خواهیم که بودجه کشور را به صورت یک کتاب جیبی کوچک تنظیم کنیم و آن را در اختیار عموم برای مطالعه قرار دهیم، ولی معلوم نشد نوشتن یک کتاب جیبی کوچک چه میزان زمان می برد."

اما در دولت دهم داستان وخیم‌تر شد و رئیس جمهور رکورد تاریخی 84 روز تاخیر را با اختلاف زیاد نسبت به سایر روسای جمهور قبلی به نام خود ثبت کرد.

احمدی نژاد بودجه سال 89 در 4 بهمن با 49 روز تاخیر، بودجه سال 90 در 6 اسفند با 76 روز تاخیر و بودجه سال 91 را در 12 بهمن با 57 روز تاخیر به مجلس ارائه کرد و طبق معمول مجلس در 25 و 26 اسفند همان سال تصویب کرد.

بودجه سال آخر حیات دولت محمود احمدی نژاد هم که رکورد زد و با 84 روز تاخیر به مجلس رسید.

از سوی دیگر گزارش های تفریغ بودجه مجلس نشان از تخلفات گسترده بودجه ای محمود احمدی نژاد داشت تا جایی که گزارش تفریغ بودجه سال 90 خبر از  تخلفات بودجه در اختصاص بیش از هفت‌هزارمیلیارد از منابع بودجه به افراد خاص و رشد 200درصدی کمک به برخی نهاد‌های خاص را برملا ساخت.

گزارش تفریغ بودجه سال 1391 هم پر از تخلفات ریز و درشت دولت دهمی ها بود.به عنوان مثال بر اساس گزارش تفریغ بودجه ۹۱ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ۱۸۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای خود را بدون واریز به خزانه مصرف کرده بود.

هر چند فهرست تخلفات بودجه ای احمدی نژاد آنقدر بلند بالا است که در این گزارش نمی گنجد، حالا اما محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با اعلام اینکه برای سال 94 بودجه تمامی دستگاه‌هایی که قابلیت اجرایی‌شدن دارند برمبنای عملکرد خواهد بود بر لزوم تغییر در نحوه‌ ارایه بودجه و نظارت بیشتر بر فرآیند اجرای آن تاکید کرده است.باید منتظر ماند و دید گزارش تفریغ بودجه در زمان حیات دولت روحانی نیز پر از پرونده تخلفات خواهد بود یا خیر؟!





المانیتور در گزارشی نوشت که خداحافظی اشتون، انتخابات کنگره در آمریکا و احتمال جایگزین شدن شرمن به جای بیل برنز می‌توانند دلایلی برای رسیدن به توافق با ایران قبل از پایان امسال باشند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، پایگاه خبری و تحلیلی المانیتور در گزارشی به دلایل اینکه چرا توافق نهایی بین ایران و 1+5 می تواند به زودی اتفاق بیفتد اشاره کرده است.

در این گزارش که به قلم باربارا اسلوین نوشته شده، آمده است: سیگنال های مختلفی درباره اینکه احتمال تمدید مدت مذاکرات با ایران از مقامات آمریکایی دیده می شود.  اما دلایلی از جنس بوروکراتیک یا مرتبط با سیاست داخلی آمریکا وجود دارند که نشان می‌دهند توافق با ایران و آمریکا تا قبل از پایان امسال می تواند اتفاق بیفتد. از جمله این دلایل موارد زیر است.

شرمن جایگزین برنز می شود

* وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکایی قرار است جایگزین بیل برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا شود. برنز ماه اکتبر بازنشسته می‌شود. یک منبع آمریکایی به المانیتور گفته است که دولت آمریکا تمایل دارد که شرمن قبل از ارتقا مذاکره با ایران را به پایان برساند. یک مقام آمریکایی نیز گفته است که جان کری هنوز تصمیم نگرفته که چه کسی جایگزین برنز شود.

خداحافظی اشتون

* کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اروپا نیز امسال دوران ماموریتی خود را به پایان می‌رساند. اشتون که از سال 2011 در مذاکرات هسته‌ای با ایران بوده است، تغییر تیم اروپایی و سر کار آمدن تیم جدید اوضاع را کمی پیچیده و مشکل می‌کند.

انتخابات کنگره آمریکا

* انتخابات کنگره آمریکا در ماه نوامبر می‌تواند منجر به این شود که جمهوریخواهان اکثریت مجلس نمایندگان و  هم مجلس سنا را در اختیار خود قرار دهند. بنابراین دولت اگر بخواهد توافق با ایران را با دخالت کمتر کنگره به پیش ببرد (مثل اعمال تحریم‌های جدید) باید قبل از آن به توافق با ایران برسد.

یک ساله شدن کابینه روحانی

* پس از گذشت یک سال از تصدی روحانی و اینکه اگر وی نتواند به وعده های اقتصادی که قبلا داده عمل کند، این باعث تضعیف وی و تقویت مخالفانش می‌شود. تحقق وعده های اقتصادی روحانی تا بخش عمده‌ای منوط به رفع تحریم‌هاست.





«ایران درحال آماده‌سازی تاسیسات مورد نیاز برای تحقق توافق هسته ای است... گزارش های قبلی آژانس، نشان داده اند که تهران به تمامی تعهدات خود براساس توافق موقت، پایبند بوده است.»
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جام نیوز، آژانس بین المللی انرژی هسته ای (IAEA) در گزارش جدید خود تاکید کرده ایران برای تحقق توافق موقت ژنو در حال ساخت تاسیاستی در نزدیکی شهر اصفهان است.

 

 خبرگزاری رویترز (Reuters) در گزارشی زیر عنوان "ایران تاسیسات مورد نیاز برای تحقق توافق هسته ای را آماده می کند" نوشت: گزارش جدید ناظر هسته ای سازمان ملل نشان می دهد، ایران در حال نهایی کردن تاسیساتی است که می تواند مقادیر زیادی از گاز اورانیوم با غنای پایین را به اکسید تبدیل سازد. مواد اکسید شده، برای فرایند تبدیل به بمب اتمی چندان مناسب نیستند.

 

 

 

 

رویترز: گزارش های قبلی آژانس، نشان داده اند که تهران به تمامی تعهدات خود براساس توافق موقت هسته ای، پایبند بوده است.

 

 

 براساس توافقی که سال گذشته با 1+5 برای محدودسازی برنامه هسته ای ایران به دست آمد، تهران باید تا پایان ماه جولای، اقداماتی را جهت کاهش ذخایر گاز اورانیوم که با غلظت شکاف پذیر بیش از 5 درصد پالایش شده اند، انجام دهد. این یکی از شرایط توافق موقت هسته ای است که موجوب کاهش برخی از تحریم های ایران شده است. ایران برای تحقق این شرط، در حال ساخت تاسیساتی در نزدیکی شهر اصفهان بود تا گاز را به پودر تبدیل کند. گزارش جدید آژانس می گوید، ایران راه اندازی مقدمات نهایی این تاسیاست را آغاز کرده است.

رویترز مدعی است که ساخت این تاسیاست با چند ماه تاخیر انجام شده است.

 

  

 

ایران، بخشی از گاز اورانیوم موجود در نیروگاه نطنز را به سایت جدید منتقل کرده است.

  

آژانس همچنین اعلام کرد که ایران، 4.3 تن گاز اورانیوم با غنای پایین را از نیروگاه نطنز به این سایت منتقل کرده اما اشاره ای به زمان تبدیل آن به اکسید نداشته است.یک دیپلمات غربی گفته: فکر می کنم، به زودی خبر آغاز به کار این تاسیاست با مواد واقعی را خواهیم شنید.  

توافق ماه نوامبر، موجب توقف غنی سازی 20 درصدی در ایران شد اما به این کشور اجازه غنی سازی تا سقف 5 درصد را داده است. دیپلمات های غربی گفتند: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران، نگرانی دیگر کشورهای غربی بود. تهران، متعهد شد که این ذخایر را افزایش ندهد، بنابراین میزان آن ها در پایان توافق شش ماهه، بیشتر از زمان اجرای آن (20 ژانویه) نخواهد بود.  

رویترز در پایان نوشت: گزارش های قبلی آژانس، نشان داده اند که تهران به تمامی تعهدات خود براساس توافق موقت هسته ای، پایبند بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد