سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
العربیه نوشت: یک هیات مذهبی آمریکایی به ریاست ژول هانتر، دستیار ارشد کلیسای نورتلند و "مشاور معنوی" باراک اوباما به ایران سفر کرد.
به گزارش «تیک» Tik.ir، این هیات 30 نفره آمریکایی از 4 خرداد در ایران بسر می برد و با هماهنگی مرکز گفت‌و‌گوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وارد کشور شده است.
این هیات آمریکا تا کنون بغیر از تهران به اصفهان و قم هم سفر کرده، و با روحانیون بلند پایه ایران و از جمله آیت الله جوادی آملی هم دیدار داشته است.علت دعوت از هیات آمریکایی، شرکت در نشست "جهان عاری از خشونت و افراطی گری از منظر ادیان ابراهیمی" عنوان شده که هم اکنون در تهران در جریان است.
در این نشست علی یونسی، مشاور حسن روحانی در امور اقلیت ها و ادیان هم حضور داشت.





پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حاشیه مراسم بیست و پنجمین سالگرد امام خمینی در حرم مطهر شب‌نامه و بولتن‌هایی علیه دولت و حسن روحانی رئیس جمهوری توزیع شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این شب‌نامه‌ها و بولتن‌ها با عنوان«نگرانیم...،‌» «چه داده‌ایم؟ چه گرفته‌ایم؟» «روحانی زیر ذره‌بین امام خمینی» و «بی‌ادبانه‌های کدخدا» نام داشتند.

در شب‌نامه نگرانیم فهرستی از عملکرد عناصر فرهنگی دولت یازدهم همانند بازگشایی نشر چشمه، سخنان رئیس جمهور درباره هنر،‌سخنان حسن روحانی پیرامون آنتن ماهواره،‌تلاش دولت برای رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی، صحبت‌های وزیر ارشاد در باره تک‌خوانی زنان، صحبت‌های مشاور رئیس جمهور درباره نماد شیر و خورشید، چاپ کتاب‌های صادق هدایت و محمود دولت آبادی و همچنین برگزاری مراسم جشن زنانه در کاخ سعد آباد پرداخته است.

در شب‌نامه «روحانی زیر ذره بین امام خمینی» به بررسی مواضع دولت یازدهم در منظومه فکری امام خمینی پرداخته و مسائلی مانند ممیزی کتاب، نماد شیر وخورشید، بهشت زورکی، انحلال مجمع عقلا و پایان جنگ را مورد بررسی قرار داده است.

در شب‌نامه «چه داده ایم؟ چه گرفته ایم؟» نیز به نقد توافق ژنو پرداخته است.

و در شب نامه « بی ادبانه های کدخدا» به بررسی صحبت های مقامات ایالت متحده آمریکا علیه کشورمان پرداخته است.

گفتنی است در مراسم بزرگداشت بیست و پنجمین سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) شخصیت‌های کشوری و لشگری حضور یافتند که می‌توان به حجت الاسلام حسن روحانی، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی،‌آیت الله مهدوی کنی، علی لاریجانی، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی،‌حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری، آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی، سید حسن خمینی، سید علی خمینی، سید یاسر خمینی، آیت الله احمد جنتی،‌اسحاق جهانگیری، محمد نهاوندیان،‌ محمود احمدی‌نژاد،‌سردار محمدرضا نقدی،‌امیر عطاالله صالحی،‌ امیر احمدرضا پوردستان،‌ علی اکبر صالحی، عبدالله جاسبی،‌ ولی الله سیف، رضا فرجی دانا،‌حسین فریدون، امیر سیاری،‌ امیر اسماعیلی، علی جنتی،‌ سردار فضلی، مجید فضلی،‌سرداری علی حاجی زاده، غلامعلی حداد عادل، علی نیکزاد،‌ عباس جعفری دولت آبادی، سید محمد حسینی و مجتبی ثمره هاشمی اشاره کرد.






بی سابقه ترین اظهارات لیدر جبهه پایداری علیه روحانی
وی با اشاره به این‌که متأسفانه کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، عمامه به سر هستند، خاطر نشان کرد: آیا این عده فکر می‌کنند مردم نمی‌فهمند و سرشان نمی‌شود؟ آیا فکر می‌کنند با تعارف‌های توخالی و استفاده دائم از لفظ مقام معظم رهبری، در حالیکه عملشان بر خلاف صریح فرمایشات رهبری است، می‌توانند مردم را فریب دهند؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 

محمدتقی مصباح یزدی، رئیس یک مؤسسه آموزشی در قم ، طی سخنانی شدیداللحن، با آدرس مشخصی که می دهد ، رییس جمهور ایران را به باد شدیدترین حملات گرفته است.

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ؛ وی در جمع اعضای کاروان پیاده عازم حرم امام خمینی(ره) گفته است: برخی از افراد عمامه به سر که دارای مسئولیت هستند، در واکنش به اجتماع مردم در خصوص بدحجابی و نگرانی علما از وضع دین و فرهنگ و تجمع روحانیت در فیضیه، آن‌ها را کسانی معرفی می‌کنند که اسلام را نشناخته‌اند و آن‌ها را متهم به توهم می‌کنند. باید از وی پرسید مگر خود تو دینت را از کجا یاد گرفته‌ای؟ از فیضیه یا از انگلستان؟

این سخنان ، در واکنش به اظهارات اخیر حسن روحانی بیان شده است. رییس جمهور با بیان این‌که بعضی بیکار هستند و دچار توهمات می‌شوند، گفته بود: «عده‌ای مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خوردند در حالی که نه می‌داند،‌ دین چیست و نه آخرت. اما همیشه قصه آخرت را می خورند»

عده ای می گفتند جنگ هر چه زودتر تمام شود!

حجت الاسلام مصباح یزدی در ابتدای سخنانش می گوید: در ابتدای نهضت امام خمینی(ره) عده‌ای می‌گفتند نباید با شاه در افتاد، چرا که تنها شاه شیعه در جهان است و باید با مسالمت و مدارا از حکومت وی برای نشر تشیع استفاده شود. حتی در هشت سال دفاع مقدس نیز عده‌ای معتقد بودند این جنگ هرچه زودتر باید تمام شود، چرا که جنگ غیر از از دست دادن جوان‌ها و بیوه شدن زنان و تخریب منابع و ضربه به اقتصاد کشور، حاصل دیگری ندارد!

وی با اشاره به این‌که این نحوه تحلیل‌ها و تفسیر‌ها از صدر اسلام تاکنون وجود داشته و دارد، خاطر نشان کرد: امام(ره) هنوز در پاریس بودند که مهندس بازرگان که یک شخصیت اسلامی و مورد احترام تلقی می‌شد، از سر دلسوزی و خیرخواهی به امام پیشنهاد کرد که اختلافات با شاه را تمام کنند، چرا که نمی‌توان با شاه و ارتشی که دارد، مقابله کرد و این مقابله وضع را بدتر می‌کند و البته امام (ره)، پس از سخنان وی، شاه را رفتنی دانسته و ارتش را برادران خود خطاب کردند که بعد از رفتن شاه به جمهوری اسلامی می‌پیوندند.

وی ادامه داد: از همان روزی که امام (ره) در پاریس بود، بسیاری- چه بسا از سر خیر اندیشی – از امام (ره) خواستند تند و سخت برخورد نکنند، چرا که آنها روحیه برخورد نداشتند، و می‌خواستند راحت‌طلبی خود را با صلح و مدارا حفظ کنند و هرگز اجتماع و تظاهرات را برنمی‌تافتند، چه برسد به جان دادن.

مصباح یزدی با اشاره به این‌که تعداد کسانی که امروز حاضرند برای بقای نظام اسلامی جان خود را فدا کنند، بسیار بیش از تعداد چنین افرادی در آغاز انقلاب است، اظهار داشت: این به برکت تربیت افراد توسط امام خمینی(ره) و خلف صالح ایشان که نسخه بدل خمینی(ره) در دفاع از ارزش‌ها و آرمان هاست، میسر شده است.

وی با اشاره به آیه قرآن کریم، ادامه داد: به تصریح قرآن کریم، دشمنان تا زمانی که شما دست از دینتان برندارید، دائما با شما در حال جنگ هستند. اما امروز دشمنان هم به این نتیجه رسیده‌اند که از طریق نظامی نمی‌توان به مقابله با ایران پرداخت، و لذا جنگ نرم را در پیش گرفته‌اند.

عضو خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: دشمنان حتی برای لباس‌های افراد نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند، به‌گونه‌ای که وقتی فردی می‌خواهد لباس مناسب و اسلامی تهیه کند، آن را در بازار نمی‌یابد.

وی با اشاره به نفوذ جنگ نرم دشمن در تفکرات افراد افزود: تقریبا همه مسئولین ما در دوره‌های مختلف در ته دلشان باور نداشتند که بتوان حریف آمریکا شد و معتقدند که ایران در علم، تکنولوژی، صنعت و نظایر اینها به آمریکا نیازمند است و چاره‌ای جز رابطه با آمریکا وجود ندارد و البته این رابطه، هزینه‌ای هم دارد که طبیعتا باید پرداخت شود. یعنی از یک طرف عامل فکری و از طرف دیگر عامل روانی که راحت‌طلبی و رفاه‌طلبی است سبب شده تا این افراد، رابطه با آمریکا را مصلحت بدانند!

تو دینت را از کجا یاد گرفته‌ای؟ از فیضیه یا از انگلستان؟

وی افزود: حتی برخی از افراد عمامه به سر که دارای مسئولیت هستند، در واکنش به اجتماع مردم در خصوص بدحجابی و نگرانی علما از وضع دین و فرهنگ و تجمع روحانیت در فیضیه، آن‌ها را کسانی معرفی می‌کنند که اسلام را نشناخته‌اند و آن‌ها را متهم به توهم می‌کنند. باید از وی پرسید مگر خود تو دینت را از کجا یاد گرفته‌ای؟ از فیضیه یا از انگلستان؟

مصباح یزدی با اشاره به هشدار امام(ره) در خصوص نفوذ نامحرمان، اظهار داشت: برخی مسئولین به گونه‌ای رفتار می‌کنند که زمینه عملی شدن این هشدار امام(ره) را فراهم کنند. جدایی دین از سیاست و بیان این مطلب که دین وظیفه روحانیت است، نه دولت، همان شعار جبهه ملی است که متأسفانه امروز از سوی برخی مسئولین عمامه به سر مطرح می‌شود.

وی با اشاره به این‌که امام(ره) اولین وظیفه دولت را حفظ دین مردم می‌دانست، خاطر نشان کرد: اگر امام(ره) احساس خطر می‌کرد و اگر نجف و مشهد را به خاطر ساکت بودنشان مورد خطاب قرار داده و سکوت را بر علما حرام می‌دانست، به خاطر احساس خطر برای اسلام بود، نه برای اقتصاد، نفت و تحریم.

عضو خبرگان رهبری افزود: این‌که عده‌ای بگویند دولت وظیفه‌ای برای دین مردم ندارد، بلکه وظیفه دولت فقط برداشتن تحریم‌ها و آن هم نه با مقاومت، بلکه از راه دیپلماسی است، بر خلاف خط امام(ره) است. مگر امام(ره) برای تحریم و اقتصاد قیام کرد؟ مگر این همه شهید برای شکم و تحریم جان خود را فدا کردند؟ مگر نه این است که همه شهدا در وصیت نامه هایشان، اسلام و پیروی از امام(ره) را گوشزد کرده‌اند؟

امام سر از مدفن برآورَد و ببیند که مسئولین کشور چه می‌گویند؟

وی افزود: امروز امام سر از مدفن برآورَد و ببیند که مسئولین کشور چه می‌گویند؟ همان مسئولینی که از سخنانشان بر می‌آید که امام(ره) هم اسلام را نشناخته بود؛ همان مسئولینی که برخی از کارهای اول انقلاب را اشتباه عنوان می‌کنند، در حالی که امام(ره) با قوت آن را تأیید کرده‌اند.

وی با اشاره به این‌که متأسفانه کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، عمامه به سر هستند، خاطر نشان کرد: آیا این عده فکر می‌کنند مردم نمی‌فهمند و سرشان نمی‌شود؟ آیا فکر می‌کنند با تعارف‌های توخالی و استفاده دائم از لفظ مقام معظم رهبری، در حالیکه عملشان بر خلاف صریح فرمایشات رهبری است، می‌توانند مردم را فریب دهند؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به این‌که هدف اصلی باید حفظ دین باشد، اظهار داشت: امروز دشمن در تلاش است که ولایت شیطان را به جای ولایت الله به خورد ما بدهد و عده‌ای نیز زمینه آن را فراهم می‌کنند.

وی با بیان این‌که والله برخی از بچه‌های خردسال از سیاست‌مداران غرب‌زده بیشتر می‌فهمند، اظهار داشت: مردم متوجه می‌شوند که دشمن در برابر وادادگی مسئولین، جلوتر آمده و پرروتر می‌شود، اما برخی از مسئولین هنوز نفهمیده‌اند.

مصباح یزدی در پایان با اشاره به این‌که به تصریح رهبری، مراد ایشان از فرهنگ، فرهنگ اسلامی انقلابی است، اظهار داشت: باید شعارهای دین و انقلاب را بیشتر درک کنیم و بدانیم فرهنگ، نه رقص‌های محلی و لهجه‌ها و گویش‌ها، نه اسلام آمریکایی، نه اسلام سازش و نه اسلام دیپلماتیک، بلکه اسلام انقلابی است.





افشاگری‌های اسنودن ادامه دارد؛
در حالی که جان کری، وزیر خارجه امریکا از ادوارد اسنودن خواسته است برای اثبات شجاعتش به آمریکا بیاید تا محاکمه شود، اطلاعات افشا شده توسط وی، این بار سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس را هدف قرار داده و فاش شده است که انگلیس در خاک کدام کشور منطقه خطوط ارتباطی جهانی را شنود می‌کند.
کد خبر: ۴۰۵۴۳۸
تاریخ انتشار:۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۲-04 June 2014
همسایه ایران میزبان پایگاه‌های فراتر از فوق سری جاسوسی انگلیس
در حالی که جان کری، وزیر خارجه امریکا از ادوارد اسنودن خواسته است برای اثبات شجاعتش به آمریکا بیاید تا محاکمه شود، اطلاعات افشا شده توسط وی، این بار سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس را هدف قرار داده و فاش شده است که انگلیس در خاک کدام کشور منطقه خطوط ارتباطی جهانی را شنود می‌کند.
به گزارش «تابناک»، به نقل از رجیستر که از وب‌سایت‌های معتبر انگلیسی منتشرکننده اخبار حوزه فناوری اطلاعات است، جزئیات فوق سری برنامه مخفی تجسس دولت انگلیس و از جمله مقر پایگاه‌هایی مخفی که انگلیسی‌ها با استفاده از آن خطوط ارتباطی و از جمله کابل‌های زیردریایی خاورمیانه را شنود می‌کنند، تاکنون همچنان سری مانده بود و این به ‌رغم اطلاعاتی بوده که ادوارد اسنودن در اختیار برخی رسانه‌ها قرار داده بود. 

به نوشته رجیستر، این بدان معناست که برخی بنگاه‌های خبری به ‌رغم داشتن این اطلاعات از افشای آنها خودداری کرده‌اند.

پایگاه‌های جاسوسی سری انگلیس، بخشی از برنامه‌ای با نام اختصاری مدار (CIRCUIT) است که نام دیگر آن مرکز پردازش ماورای بحار (آن سوی دریاها) شماره یک یا OPC-1 است. این پایگاه در منطقه السیب قرار دارد که در ساحل شمالی عمان واقع شده و با آن چندین کابل مخابراتی زیردریایی که وارد خلیج فارس می‌شوند، مورد جاسوسی انگلیسی‌ها قرار می‌گیرد. السیب، یکی از سه پایگاهی است که سرفرماندهی ارتباطات دولتی بریتانی یا GCHQ در عمان ایجاد کرده است. نام‌های مستعار این سه پایگاه تیمپانی، گیتار و کلارینت است. پایگاه TIMPANI در نزدیکی تنگه هرمز، توانایی رصد مخابرات عراق را دارد. پایگاه CLARINET در جنوب عمان و به نحو مناسبی به یمن نزدیک است.

شرکت ملی مخابرات بریتانیا و شرکت کابل‌های ودافون (Vodafone Cable) به خاطر نقش داشتن در این جاسوسی، اصلی‌ترین شرکت‌هایی هستند که سالانه ده‌ها میلیون پوند از GCHQ پاداش دریافت می‌کنند.

مکان دقیق این سه پایگاه که بر ستون فقرات مخابرات جهانی مسلط هستند، از نظر طبقه‌بندی حفاظتی، سه درجه بالاتر از فوق سری و دارای طبقه‌بندی Strap 3 است. نام شرکت‌های دخیل در این برنامه نیز درجه بندی یک طبقه پایین‌تر و Strap 2 دارد.

وقتی سال گذشته، گاردین اطلاعاتی با درجه طبقه‌بندی پایین‌تر Strap 1 را منتشر کرد با برخورد دولت انگلیس روبه رو شد. گاردین از جمله اطلاعاتی را درباره جزئیات برنامه میلیارد پوندی سیستم جمع‌آوری اطلاعات به نام تمپورا را منتشر کرده بود که افشای آن در سال 2013 به بررسی‌هایی در پارلمان انگلیس و پارلمان اروپا منجر شد و پرونده‌هایی نیز در دادگاه اروپایی حقوق بشر گشوده شد. دولت انگلیس در همین ماجرا، گاردین را مجبور کرد تا هاردهای حاوی اطلاعات افشا شده توسط اسنودن را نابود تا از رسوایی ناشی از برنامه‌های مفصل پرداخت پول به شرکت‌های مخابراتی شریک در جاسوسی جلوگیری کند. مقامات انگلیسی همچنین تلاش کردند تا اطلاعات مربوط به دولت هایی را که در این جاسوسی به آنها و شریک آمریکایی آنها یعنی آژانس امنیت ملی (NSA) کمک کرده‌اند، مخفی نگاه دارند.

بنابه اطلاعاتی که اسنودن در اختیار خبرنگاران و از جمله گلن گرینوالد گذارده، GCHQ سالانه دهها میلیون دلار به شرکت‌های مخابراتی می‌پردازد تا تیم‌هایی سری را ایجاد کنند که تجهیزانی مخفی را نصب می‌کنند تا امکان برداشتن اطلاعات و پیام‌های مشتریان و انتقال آنها به مراکز پردازش اطلاعات را فراهم کنند. برخی از این شرکت‌ها، برای کمک به GCHQ روی کابل‌های فیبر نوری دیگر شرکت‌ها نیز تجهیزات شنود نصب می‌کنند. GCHQ برای هر شرکت مخابراتی یک بخش جداگانه ایجاد کرده است.

بر پایه اطلاعات اسنودن، هر زمانی که GCHQ قصد شنود خطوط فیبر نوری بین‌المللی را داشته باشد، مهندسین شرکت مخابرات بریتانیا (BT) فرا خوانده می‌شوند تا مکان مناسب برای نصب تجهیزات مورد نظر را تعیین و بر سر پاداش دریافتی توافق کنند.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در بیروت، ضمن استقبال از نزدیک شدن ایران و عربستان تأکید کرد این مسئله برای رشد سیاسی و امنیتی منطقه اهمیت دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «النشره»، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب الله لبنان در مراسم بزرگداشت 25 سالگرد رحلت «امام خمینی» بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در بیروت از نزدیک شدن ایران و عربستان استقبال کرد.
قاسم ضمن پافشاری بر حق ایران برای دست یابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای گفت: اگر آمادگی دفاعی ایران نبود و اگر کشورهای غربی از پیامدهای جنگ با ایران بیم نداشتند طرح حمله نظامی به ایران کنار گذاشته نمی‌شد و غربی‌ها تن به مذاکره نمی‌دادند.وی همچنین تأکید کرد که برخی کشورهای منطقه باید از تجربیات ایران استفاده کنند و در کنار ایران باشند، معاون دبیر کل حزب الله لبنان گفت: ما از نزدیک شدن ایران و عربستان استقبال می‌کنیم و امیدواریم این مسئله گامی عملی در راستای امنیت و رشد سیاسی منطقه باشد.
وی همچنین به انتخابات ریاست جمهوری سوریه اشاره کرد و افزود: پروژه نابودی سوریه و تبدیل کردن سوریه مقاومت به سوریه صهیونیستی با شکست روبه رو شده و افسار تروریست‌هایی که از سراسر جهان برای این کار به سوریه اعزام شده بودند از دست غربی ها خارج شده و به خطری برای غرب تبدیل شده ‌است.معاون دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به استقبال گسترده مردم از انتخابات ریاست جمهوری سوریه گفت: راهکار بحران سوریه، سیاسی است و امروز مستکبران خود را در مسیر راهکاری می‌بینند که «بشار اسد» (رئیس جمهور سوریه) در مرکز آن قرار دارد.
وی خواستار شد که مسئله فلسطین نیز به فراموشی سپرده نشود و تأکید کرد که همه مسلمانان باید برای مقابله با ظلم و ستم اسرائیل در قبال مردم فلسطین متحد شوند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا انتخابات ریاست جمهوری سوریه را ˈیک صفر بزرگˈ توصیف کرد و آن را بی معنا و مردود قلمداد کرد.
به گزارش مشرق، آسوشیتد پرس خبر داد: ˈجان کریˈ، وزیر امور خارجه آمریکا دیروز (چهارشنبه) انتخابات ریاست جمهوری سوریه را که با پیروزی قاطع ˈبشار اسدˈ همراه بود، مردود دانست و تاکید کرد که انتخاب مجدد اسد چیزی را تغییر نخواهد داد.
وی که در دیدار یک روزه خود از بیروت، پایتخت لبنان سخن می گفت، انتخابات سوریه را ˈبی معناˈ خواند و تاکید کرد: ˈوقتی میلیون ها تن از مردم شما توانایی رای دادن ندارند، رای دادن بی معناست. درگیری، ترور و کشتار همانند قبل ادامه دارد.ˈوزیر خارجه آمریکا در حالی انتخابات سوریه را ˈیک صفر بزرگˈ توصیف کرد که هیات هایی از بیش از ۳۰ کشور جهان از جمله ایران، روسیه، ونزوئلا و چین صحت انتخابات این کشور را تایید کرده اند.
ˈالکسی الکساندروفˈ، سناتور روس که از اعضای هیات نظارت مسکو است، به خبرنگاران در دمشق گفت که این انتخابات ˈمشرعیت اسد را تضمین کرد و غیرممکن است رهبری را که با رای مردم به گونه ای مشروع انتخاب شده با عملیات نظامی ساقط کرد.ˈ
وی در این خصوص افزود: ˈمن اطمینان دارم که انتخابات سوریه مطابق با تمام اصول دموکراسی و حقوق بین الملل برگزار شده است.ˈ



علل تشدید فعالیت‌ القاعده در یمن؛
القاعده نیروهای خود را در مناطقی مستقر می‌کند که بی‌ثبات هستند و مناطق وسیعی هستند که دارای ناهمواری های صعب العبور باشند. علاوه بر اینکه ساکنان این مناطق همواره دارای سطح آموزشی پایینی بوده و سطح زندگی بالایی ندارند. به معنای دقیق القاعده در مناطقی مستقر می شود که دولت در آنها نفوذ ندارد.
القاعده نیروهای خود را در چه مناطقی مستقر می‌کند؟ /در حال ویرایش
گروه بین‌الملل مشرق - به نظر می رسد دور جدید درگیری‌ها بین سازمان القاعده و دولت یمن آغاز شده است، این دور بویژه بعد از حمله القاعده در 24 می سال 2014 میلادی به مراکز امنیتی و نظامی و دولتی در شهر سیئون واقع در استان حضرموت تشدید شده که به کشته شدن 15 نظامی و زخمی شدن تعدادی دیگر منجر شد. القاعده اعلام کرد که این حمله را در واکنش به حمله ارتش به برخی عناصر القاعده در اواخر آوریل سال 2014 میلادی انجام داده و با وجود فشارهایی که در ماههای اخیر گرفتار آن شده، قدرت خود را حفظ کرده است. 

تنش های بی سابقه 

سازمان القاعده در دوره گذشته یمن که خیزش‌های انقلابی و اعتراضات در این کشور نیز مانند بسیاری از کشورهای منطقه عربی آغاز شد، موفق شد از ضعف حاکمیت علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق استفاده کرده و نفوذ خود را در استان‌های شبوه و ابین در جنوب این کشور افزایش دهد. القاعده سعی کرد این دو استان را به پایگاه اصلی خود در حمله های مکرر به دولت یمن تبدیل کند. حمله‌هایی که مهم ترین آنها در سپتامبر سال 2013 علیه وزارت دفاع یمن در صنعا بود که در این حمله تروریستی 56 نفر کشته شدند. 

البته نکته جالبی که در حمله اخیر در شهر سیئون قابل توجه بود، این بود که تنها یک مرکز فرماندهی نظامی در این شهر هدف قرار نگرفت، بلکه دایره اهداف القاعده افزایش یافته و شامل مراکز اطلاعاتی و راهنمایی و رانندگی و  نیروهای امنیتی نیز شده است. القاعده با این حمله می‌خواهد پیام های داخلی و منطقه به برخی طرف‌ها ارسال کند مبنی بر اینکه با وجود تمام فشارهایی که علیه این سازمان دنبال می شود، مرحله جدیدی از تنش آغاز خواهد شد. 

القاعده نیروهای خود را در چه مناطقی مستقر می‌کند؟ /در حال ویرایش
این در حالی است که بعد از پیامدهای منفی که انتشار برخی گروه های افراط گرا مانند داعش در مناطق بحرانی از جمله در سوریه و عراق و مالی و یمن ایجاد کرده، مبارزه با تروریسم به یک هدف مشترک بین بسیاری از طرف های منطقه ای و جهانی تبدیل شده است. 

افزیش سطح عملیات های القاعده در مکان های اخیر در داخل یمن قدرت بالای القاعده در ضربه زدن به دولت مرکزی این کشور را نشان می دهد. بویژه اینکه این نیروها نفوذ واقعی در داخل یمن دارند و منابع مادی و انسانی تجدید پذیری دارند که به آنها اجازه می دهد خسارت های خود را در درگیری با نیروهای امنیتی و ارتش جبران کنند. البته علاوه بر این عوامل، انگیزه‌های دیگری نیز هستند که در افزایش سطح عملیات القاعده در یمن مهم و تاثیرگذارند، این عوامل عبارتند از: 
1-    مناطق جذب نیرو: القاعده نیروهای خود را در مناطقی مستقر می‌کند که بی‌ثبات هستند و مناطق وسیعی هستند که دارای ناهمواری های صعب العبور باشند. علاوه بر اینکه ساکنان این مناطق همواره دارای سطح آموزشی پایینی بوده و سطح زندگی بالایی ندارند. به معنای دقیق القاعده در مناطقی مستقر می شود که دولت در آنها نفوذ ندارد، بویژه اینکه دولت مرکزی یمن با درگیری های سیاسی در صنعا و درگیریهای نظامی با جنبش‌های دیگر از جمله حوثی ها مشغول است.

القاعده نیروهای خود را در چه مناطقی مستقر می‌کند؟ /در حال ویرایش
2-     منابع مالی متعدد: علاوه بر منابع مالی متعددی که القاعده در یمن از آن برخوردار است، اعضای این سازمان در حملات اخیر خود بویژه در جنوب و جنوب شرق یمن موفق به تسلط بر مقادیر فراوانی از تسلیحات و مهمات از مراکز ارتش شده‌اند. 

3-    پایگاه های آغاز حملات: القاعده موفق شده از نابسامانی های سیاسی در یمن برای تقویت نفوذ خود استفاده کند و پایگاه هایی را ایجاد کند که برای انجام حملات و آموزش نیروهای خود و عضو گیری از جوانان از آنها استفاده می کند. 

پیامدهای نفوذ بالای القاعده در یمن 

بدون شک تشدید تنش ها از سوی القاعده پیامدهای زیادی را به دنبال خواهد داشت. ادامه حملات بی سابقه القاعده در بخش‌های مختلف می‌تواند تمام گروه‌های درگیر در داخل یمن را به این نقطه مشترک برساند که القاعده تهدیدی برای آنها به شمار می رود. 
                            
این برداشت می‌تواند نوعی از اولویت و تمرکز فعالیت‌ها را به مقابله با فعالیت‌های رو به رشد این سازمان بدهد، بویژه اینکه این تلاش ها از سوی دولت های همسایه و برخی دولت‌های جهانی نیز مورد حمایت است و  آنها سیاست مبارزه با تروریسم را در دستور کار خود قرار داده‌اند. نمود این سیاست در استقبال عمومی کشورها از کشته شدن امیر القاعده در صنعا و دو تن از همراهان وی در 25 می سال 2014، خود را نشان داد. 

القاعده نیروهای خود را در چه مناطقی مستقر می‌کند؟ /در حال ویرایش
این احتمال البته چالش‌های زیادی پیش رو دارد، اولین این چالش‌ها ضعف دولت مرکزی در تسلط مجدد بر مناطق عدیده‌ای است که الان تحت سلطه القاعده و برخی جماعت‌های فرقه ای قرار دارد. این موضوع به خودی خود باعث افزایش سطح درگیریها بین دولت یمن و القاعده می شود و هر یک سعی می کنند مناطق بیشتری را تحت نفوذ خود در آورده و دستاوردهای سیاسی جدیدی را محقق کنند. 
این مسایل نشان می دهد که احتمالا در افق پیش روی یمن، درگیری‌ها بین القاعده و دولت مرکزی افزایش خواهد یافت. بویژه اینکه این درگیریها مورد اهتمام ویژه جریان های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفته و مقابله با القاعده در رأس اولویت‌های آنها گنجانده شده است. 



پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 
دولت ترکیه جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه و لبنان را در فهرست تروریستی خود قرار داد؛ اقدامی که نشان دهنده افزایش نگرانی‌های دولت آنکارا درباره رشد گروه‌ها و اقدامات رادیکالی در سراسر مرز این کشور با سوریه، است.

به نوشته روزنامه تودی زمان، جبهه النصره در دسامبر 2012 از سوی آمریکا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شد و کشورهای دیگری نظیر استرالیا و انگلیس به همراه سازمان ملل نیز این گروه را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار داده‌اند.

با وجود آنکه دولت آنکارا حامی مخالفان سوری محسوب می‌شود اما افزایش تاثیر گروه‌های متاثر از القاعده در سوریه یکی از عوامل نگرانی ترکیه محسوب می‌شود چرا که دولت آنکارا نگران این مساله است که این گروه‌ها به داخل ترکیه نیز رخنه کنند.

یکی از قانونگذاران حزب مخالف مردم جمهوری‌خواه این تصمیم دولت آنکارا را مورد انتقاد قرار داد و گفت: ترکیه خیلی دیر درباره قرار دادن جبهه النصره در فهرست سازمان‌های تروریستی خود تصمیم گرفته است. 861 روز به طول انجامید تا دولت آنکارا تشخیص دهد این گروه یک سازمان تروریستی است.

در همین حال گروه دولت اسلامی شام و عراق (داعش) که شاخه دیگری از القاعده محسوب می‌شود همچنان تهدیدی برای ترکیه است. 
منبع: ایسنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد