سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



بنابر‌این گزارش، این حادثه حدود سه هفته قبل و در تاریخ 19 مه به‌وقوع پیوسته است.
یک رسانه کره جنوبی مدعی شد که ایران به هواپیمای حامل «پارک گئون هه» رئیس جمهوری این کشور مجوز فرود به آسمان خود را نداده است.
 به ‌گزارش فارس، روزنامه «چوسان ایلبو»، چاپ سئول  مدعی شد ایران به هواپیمای حامل پارک گئون هه رئیس جمهوری این کشور مجوز فرود به آسمان خود را نداده است.
«هواپیمای «پارک گئون هه»، رییس جمهور کره‌جنوبی به‌دلیل عدم مجوز ورود به فضای ایران از سوی نیروی هوایی این کشور با 40 دقیقه تاخیر به امارات رفت.بنابر‌این گزارش، این حادثه حدود سه هفته قبل و در تاریخ 19 مه به‌وقوع پیوسته است.یک مقام ارشد دولت کره‌جنوبی در گفت‌وگو با این روزنامه گفت:«نیروی هوایی ایران هواپیمای رییس جمهور را جنگنده تصور کرده و به همین دلیل اجازه عبور از فضای خود را به این هواپیما صادر نکرده است. ظاهرا در این باره قطع ارتباطی ایجاد شده بود.»وی در ادامه افزود که دولت کره ‌جنوبی پیشتر همانگی‌های لازم را در این زمینه با تهران به عمل می‌آورد.این روزنامه در خاتمه از تاخیر ورود رییس جمهور کره جنوبی به امارات متحده عربی جهت افتتاح یک نیروگاه هسته ای ساخت این کشور خبر داد.

رئیس کمیته انتخابات مصر:
رئیس کمیته انتخابات مصر دقایقی پیش میزان مشارکت مردم در ا انتخابات ریاست جمهوری این کشور را ۴۷ درصد اعلام کرد.
کد خبر: ۴۰۵۲۸۲
تاریخ انتشار:۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹-03 June 2014
رئیس کمیته انتخابات مصر دقایقی پیش میزان مشارکت مردم در ا انتخابات ریاست جمهوری این کشور را ۴۷ درصد اعلام کرد.به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه مصراوی، رئیس کمیته انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که در عملیات رای گیری و شمارش آرا با مشکل مواجه شدیم و کمیته انتخابات راه امنی که انتخابات را از هرگونه شکایت ها دور نگه دارد را انتخاب کرد.
رئیس کمیته اننتخابات مصر در ادامه افزود: انتخابات ریاست جمهوری اخیر در مصر بی سابقه بود و به صورت کاملا سالم برگزار شد.وی در ادامه افزود: مردم رئیس جمهور خود را انتخاب کردند و تنها پارلمان مانده که آن را تائید کند.

کمیته انتخابات مصر میزان مشارکت مردم در این انتخابات را 47 درصد اعلام کرد و گفت: عبدالفتاح السیسی با کسب بیش از 96درصد آرا رسما رئیس جمهور مصر شد.

رئیس کمیته عالی انتخابات مصر تاکید کرد: انتخابات مصر را یک روز به این دلیل تمدید کردیم تا به همه فرصت مشارکت داده شود.وی در ادامه افزود: نتایج 9 حوزه رای گیری در مناطق مختلف مصر باطل است.

رئیس کمیته عالی انتخابات مصر گفت: عبدالفتاح السیسی در انتخابات مصر بیش از 23 میلیون رای کسب کرد.

نگاهی به زندگی ژنرال

از 30 ژوئن 2013 نام فردی در صحنه سیاسی مصر ظاهر  شد که تصور نمی شد امروز مطرح ترین گزینه برای تصدی ریاست جمهویر مصر باشد.  وزن و نقش و حضور وی در صحنه سیاسی به حدی بزرگنمایی شد تا به حد  اسطوره سازی درباره وی انجامید و به ملت مصر اینگونه القا شد که ناجی و امید آینده مردم مصر است، اینکه وی نامزد مردم دارای محبوبیت گسترده مردمی و رئیس جمهوری آینده مصر است.  در تمام این مرحله چنان چهره درخشانی از السیسی به نمایش درآمد و اینگونه تبلیغ شد که وی نامزد ملت و دارای محبوبیت بسیار گسترده ای است و رئیس جمهور آینده مصر بدون هرگونه شک و تردید و بدون هرگونه رقیب است حتی برخی از کسانی که به احتمال نامزدی خود اشاره می کردند، در معرض هجمه سازمان یافته رسانه ای قرار گرفتند که در نهایت مجبور به انصراف از نامزدی و حمایت از السیسی شدند.
طرفداران مرسی، السیسی را رهبر کودتا و نامزد ارتش می دانند و معتقدند السیسی از همین حالا و پیش از انتخابات ریاست جمهوری آتی رئیس جمهور است، انتخاباتی که از نظر حامیان اخوان، انتخابات نمایشی و نتیجه آن از همین حالا مشخص است.

عبدالفتاح السیسی در 19 نوامبر 1954 میلادی در قاهره به دنیا آمد و در سال 1977 به ارتش مصر پیوست. وی در 12 آگوست 2012 از سوی محمد مرسی رئیس جمهوری سابق، جای محمد حسین طنطاوی را در وزارت دفاع گرفت. وی تا 25 مارس 2014 که برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد، در این سمت قرار داشت و پیش از اعلام نامزدی، استعفا کرد.
السیسی پیش از آنکه به مقام وزارت دفاع برسد، در دولت هشام قندیل نخست وزیر پیشین مصر به عنوان مدیر یگان اطلاعات نظامی ارتش خدمت می کرد. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم نظامی از دانشگاه ارتش در قاهره گرفت و برای ادامه تحصیل راهی انگلیس شد و در سال 1992 توانست مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم نظامی را کسب کند. ارتشبد السیسی علاوه بر تحصیل در انگلیس، به آمریکا نیز سفر کرد و آنجا دوره های آموزشهای ویژه نظامی را پشت سر گذاشت.

مهمترین لحظه زندگی ژنرال

مهمترین لحظه زندگی نظامی السیسی، سوم جولای 2013 بود که محمد مرسی همان کسی که وی را به عنوان وزیر دفاع برگزیده بود، از مقام خود عزل کرد و عدلی منصور را به جای وی به عنوان رئیس جمهوری موقت منصوب کرد. البته السیسی و دیگر نظامیان ارشد مصر برای حل بحران سیاسی مصر، 48 ساعت به مرسی اولتیماتوم داده بودند که پس از این اولتیماتم، وی را برکنار کردند. حامیان مرسی از این اقدام به عنوان کودتا و مخالفانش به عنوان انقلاب جولای یاد می کنند.عدلی منصور هم پاداش السیسی را با اعطای درجه ارتشبدی به وی در 27 ژانویه گذشته داد.




تاثیر افزایش جمعیت بر اقتصاد چه خواهد بود؟
اقتصاد ایران و پدیده‌ای به نام سونامی جمعیت
کد مطلب : 43877
گروه اقتصادی: بحث های فراوانی در فضای آکادمیکی و مطبوعاتی در باب چرایی افزایش و عدم افزایش جمعیت صورت گرفته است. موافقین و مخالفین افزایش جمعیت در این میان با توجه به جنبه های مذهبی، فرهنگی وسیاسی خودبحث های جمعیت را ارائه کرده اند ولی در این میان نقش اقتصاد، کمرنگ جلوه نموده است.
اقتصاد ایران و پدیده‌ای به نام سونامی جمعیت
سید مصیب حسینی* 

سوال این است که تاثیر افزایش جمعیت بر اقتصاد چه خواهد بود؟ آیا موجب رشد و پویایی اقتصاد می گردد؟ قطعا اگر پیش فرض بالا را صحیح بدانیم پاسخ خواهیم داد که بله، افزایش جمعیت نه تنها باعث رشد و پویایی اقتصاد، بلکه منجر به توسعه ی پایدار هم خواهد شد. عوامل تولید مهم و تاثیرگذار در اقتصاد عبارتند از سرمایه فیزیکی، مدیریت و نیروی کار. بنابراین اگر رشد جمعیت را به مثابه ی مهیا کردن این سرمایه ی انسانی برای ورود بر عرصه ی اقتصادی بپنداریم باید بپذیریم که این سرمایه، نیازمند ایجاد بستر های مناسب، برای رشد فکری، فرهنگی و معنوی است.

بنابراین، در اقتصاد، علاوه بر الزامات علمی باید به الزامات توسعه محورانه ی اقتصاد هم، توجه کرد وگرنه این فرض که افزایش جمعیت، موجب رشد و پویایی اقتصاد جوامع می شود بدون در نظر گرفتن بستر های رشد، راه به جایی نخواهد برد. ولی در اینجا احساس می شود که تناقضی آشکار بین پیش فرض های ذکر شده و تجربه ی کشور های غربی مشاهده میگردد که با توجه به رشد اندک و حتی بعضا نزدیک به صفر جمعیت این کشور ها، ولی ما شاهد اقتصاد پویا و توسعه ی پایدار هستیم.

برای پاسخ به این شبهه باید ابتدا تفکیکی بر اساس عوامل تولید اقتصاد بین کشور ها صورت بگیرد. معمولا کشور های جهان اول (توسعه یافته) کشور های سرمایه بر - یعنی برای تولید کالا در سرمایه ی فیزیکی، مزیت نسبی دارنند و یا به زبانی ساده تر برای تولید کالا از سرمایه فیزیکی بیشتری استفاده می کنند تا نیروی کار-هستند و کشور های کاربر عمدتا کشورهایی جهان سوم (در حال توسعه)هستند که برای تولید در نیروی کار مزیت نسبی دارند.

بنابراین بر اساس عملکرد نیروهای عرضه و تقاضا در اقتصادمی توان به این نتیجه رسید که در کشورهای سرمایه بر، چون قیمت نیروی کار بالاست و قیمت سرمایه های فیزیکی بعلت وفور آن پایین است،تمایل به استفاده از نیروی کار در تولید اندک و طبیعی است که انگیزه ی رشد جمعیت هم کاهش پیدا می کند. بنابراین کشور های غربی برای ایجاد توسعه ی پایدار، متکی به سرمایه ی فیزیکی هستند. اگر چه در بسیاری از همین کشورها اکنون هرم سنی نشان دهنده ی کهولت جمعیت است و آنها هم الزامات رشد جمعیتی را پذیرفته اند ولی در این مقاله بحث افزایش رشد جمعیت ناظر به کشور های جهان سوم یا در حال توسعه مانند ایران است.

اما تحلیل ها در اقتصاد لجام گسیخته ی ایران کمی متفاوت است. در اقتصاد ایران، ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که هدف از رشد جمعیتی چیست؟ و با کدام معیار علمی به چنین ارزیابی رسیده ایم؟ حال که سیاست های کلی جمعیت، ابلاغ گردیده است آیا چشم انداز توسعه ی بلند مدت هم در نظر گرفته شده است؟ در دهه ی شصت شمسی، تجربه ی ناگوار افزایش رشد جمعیت، بر اساس اقتصاد ارزشی –بحبوحه ی دفاع مقدس - بدون راهکارهای علمی و عملی برای پاسخ دادن به نیاز های این طیف در دهه های بعدی منجر به بروز پدیده ای بنام سونامی جمعیت شد. 

این سونامی در هر دوره هر آنچه را که سر راه خود می دید، می بلعید. تزریق منابع مالی کلان به اقتصاد ایران هم نتوانست جلوی ویرانگری این سونامی را بگیرد، به نحوی که وقتی این پدیده به دوران تحصیلات (ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان) رسید برای آموزش مجبور به چند شیفته کردن مدارس و استفاده از معلمان در چند شیفت پیاپی و پایین آمدن راندمان آموزشی شد.

زمانی که این سونامی به دانشگاه رسید ابتدا ظرفیت دانشگاه ها را افزایش دادیم و سپس زمانی که به این نتیجه رسیدیم که دانشگاههای دولتی پاسخگو این سونامی نیستند در کنار آن، موسسات آموزشی غیر انتفاعی را شکل دادیم که بعضا کیفیت آموزشی متناسب با دانشگاه های دولتی را عرضه نمی کردند که موجب خسران در نظام آموزش عالی گردید. 

اکنون این طیف جمعیتی، نیازمند اشتغال می باشد و دولت به علت نبود زیرساخت های مناسب اقتصادی که در واقع ناشی از عدم پیش بینی این مشکلات هنگام ترویج سیاست های افزایش جمعیتی در دهه ی شصت بود که منجر به گریبانگیر شدن اقتصاد ایران با بیکاری قشر زیادی از جوانان گردید. این بیکاری باعث ایجاد اثرات ثانویه در جامعه از جمله به تعویق افتادن ازدواج گردید و در پی آن باعث بروز بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی شد که ورود به این مسائل در حوصله ی این مقاله نمی گنجد. 

بنابراین در شرایط فعلی که سیاست های کلی جمعیت ابلاغ گردیده است. دولت، با توجه به تجربه ی گذشته باید اهتمامی تام به مسئله ی آموزش، فرهنگ، بهداشت و اقتصاد نسل های بعدی داشته باشد و یک برنامه ریزی کلان و بلند مدت بر اساس اهداف کوتاه مدت انجام دهد تا بتواند با توجه به نیروی کار ماهر و سالم به یک رشد اقتصادی پویا برسد و از تجربه ی کشورهایی همانند سنگاپور، هند، مالزی و چین در استفاده ی بهینه از نیروی کار برای تسهیل رشد اقتصادی استفاده کند.


جیمز ولسی: ایران بازی‌ خطرناکی می‌کند
کد مطلب : 44050
گروه سیاسی: رییس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به شدت از مواضع باراک اوباما برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران انتقاد کرد.
جیمز وولسی  ادعا کرد: ایرانی‌ها بازی‌های خطرناکی را انجام می‌دهند و همزمان به سمت دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای پیش می‌روند. وی  ضمن انتقاد شدید از سیاست‌های باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا در قبال وی را به چمبرلین نخست‌وزیر انگلیس در دهه 1930 میلادی تشبیه کرد که به دلیل امضای توافقنامه با هیتلر در سال 1938 شناخته شده است.

رییس اسبق سازمان سیا همچنین مدعی شد هیچ شانسی وجود ندارد که ایران به محدودیت‌هایی که این کشور را از مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای دور نگه می‌دارد پایبند باشد. ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم است و ما در مذاکرات به او اجازه این کار را داده‌ایم. این کشور می‌تواند به تولید سلاح هسته‌ای بسیار بسیار نزدیک شود.

جیمز وولسی که در سال‌های 1993 تا 1995 و در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون رهبری سازمان سیا را به عهده داشت، مذاکرات هسته‌ای ایران را همچون یک بازی شطرنج کشنده دانست و گفت: ایرانی‌ها شطرنج را اختراع کرده‌اند و در آن مهارت دارند. وی ادامه داد: چیزی که در این بازی آنها بدان مهارت دارند این است که در یک طرف صحنه بازی شلوغ بازی در بیاورند و توجه همگان را جلب کنند و در طرف دیگر صحنه حواس‌شان کاملا به بازی باشد یعنی زمانیکه یک فرصت به دست می‌آورند پیاده خود را به ردیف پادشاه برسانند و از آن یک ملکه بسازند و این کشنده‌ترین بخش بازی است که برای ساخت یک بمب هسته‌ای شبیه‌سازی می‌شود.

ایران و گروه 1+5 در نوامبر سال گذشته به یک توافق اولیه دست یافتند که بر اساس آن ایران در ازای کاهش بخشی از تحریم‌های غرب برخی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را تعلیق کرده است. کشورهای غربی و آمریکا همواره ادعا کرده‌اند ایران خواستار دستیابی به سلاح هسته‌ای است، ادعایی که ایران آن را رد می‌کند و بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تاکید دارد.



وی خاطرنشان کرد: نخبگان کشور کمترین میزان فرزندآوری را دارند و این خود از بزرگترین معضلات موجود در کشور است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: سرعت حرکت جمعیت ایران به سمت پیری سه برابر سرعت جهانی و مقابله با این موضوع بیش از پیش نیازمند جهاد فرهنگی و فرهنگ‌سازی است.

به گزارش ایسنا، علیرضا منادی در نشست بررسی چالش‌های ناباروری استان با رویکرد مرکز درمان ناباروری آذربایجان وابسته جهاد دانشگاهی استان اظهار کرد: جهاد دانشگاهی ایده اولیه‌ای از فعالیت علمی و جهادی بعد از انقلاب اسلامی ایران است و جهاد دانشگاهی همواره تلاش مضاعف با امکانات کم را مورد تاکید قرار داده است.

وی افزود: محور فعالیت‌های جهاد دانشگاهی تحقیق، پژوهش و تبدیل علم به ثروت بوده و در واقع جهاددانشگاهی حلقه علم و زندگی را به هم متصل می‌کند.

وی با بیان این‌که «علی رغم وجود محققان و پژوهشگران توانمند در زمینه‌های مختلف در استان، نتوانسته‌ایم به طور شایسته از حضور آن‌ها استفاده کنیم»، گفت: جهاددانشگاهی استان آذربایجان شرقی فعالیت‌های خوبی را در حوزه پژوهش انجام داده و با بکارگیری نیروهای جوان و نخبه توانسته است گام‌های موثری را در زمینه‌های مختلف پژوهشی به خصوص زمینه پزشکی و ناباروری انجام دهد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" توسط رهبر معظم انقلاب تاکید کرد: جهاد دانشگاهی همواره در عرصه مدیریت جهادی پیشتاز بوده و دارای پتانسیل‌های زیادی برای تحقق شعار امسال می‌باشد و این نهاد در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی گام‌های موثری می‌تواند بردارد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر نگاه بیشتر مسئولان به سمت دانشگاه‌هاست تا با تجاری‌سازی علم و تبدیل علم و دانش به ثروت در راستای تحقق شعار سال قدم برداشته شود. باید با نگاه مثبت به جهاددانشگاهی، مسیر توسعه این مجموعه جهادی توسط مسئولان هموار شود. در این راستا جهاددانشگاهی باید فعالیت بیشتر و قوی‌تری در رابطه با حل مشکلات ناباروری در میان زوجین نابارور داشته و از طرف دیگر باید با فرهنگ‌سازی درست و صحیح در جامعه در راستای جلوگیری از پیرشدن جمعیت کشور گام های موثری بردارد.

وی خاطرنشان کرد: نخبگان کشور کمترین میزان فرزندآوری را دارند و این خود از بزرگترین معضلات موجود در کشور است.

این عضو هیات رئیسه مجلس گفت: جهاد دانشگاهی قابلیت فعالیت در تمامی عرصه‌ها را داشته و باید در سمت تجاری‌سازی پروژه‌های محققان این نهاد تلاش شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران سالانه 26 هزار مقاله تولید می‌کند در حالی که این آمار در کشور ترکیه 23 هزار می‌باشد که این نشان دهنده روند افزایشی رشد علمی کشور بوده و باید این رشد علمی را به سمت تجاری‌سازی سوق دهیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد