سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



یک رسانه صهیونیستی نسبت به تغییر مسیر ریاض و کویت و جدایی تدریجی این‌ ۲ کشور از واشنگتن در امور خاورمیانه‌ای و تلاش برای نزدیک شدن به ایران هشدار داد.
کد خبر: ۴۰۵۰۲۳
تاریخ انتشار:۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۶-02 June 2014
یک رسانه صهیونیستی نسبت به تغییر مسیر ریاض و کویت و جدایی تدریجی این‌ ۲ کشور از واشنگتن در امور خاورمیانه‌ای و تلاش برای نزدیک شدن به ایران هشدار داد.
به‌گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری «عاروتص شوع» در تحلیلی نسبت به تغییر مواضع اخیر کشورهای عربی در قبال جمهوری اسلامی ایران می‌نویسد:«کویت همانند عربستان سعودی احتمالا به سوی ایران تمایل بیشتری از خود نشان خواهند داد و این‌ به مفهوم تغییر در ساختار قدرت منطقه‌ای است.»این پایگاه خبری در ادامه می‌نویسد: این مهم را باید از این منظر که قرار نیست در مسیر گفت‌وگوها 19000 هزار سانتریفیوژ ایران برچیده شوند، لحاظ کرد.
در ادامه این تحلیل آمده است؛ یک مشاور ارشد خاندان آل سعود اخیرا اعلام داشت که بعد از توافق موقت ایران با گروه 1+5  و فریفته شدن ریاض از سوی آمریکا در این رابطه، آل سعود در پی آن است که در سیاست‌های خارجی خود مسیر مستقلی را طی کند.این پایگاه خبری در خاتمه نوشت: سیاست مستقل از جمله تغییر جهت به‌سوی ایران است و این در سخنان اخیر وزیر خارجه سعودی در بهبود روابط با ایران مشاهده شد.

جک استراو، وزیر خارجه سابق انگلیس، جایی گفته است: «در وزارت خارجه بریتانیا لطیفه‌ای هست که می‌گوید تنها ایرانی‌ها هستند که فکر می‌کنند بریتانیا هنوز هم ابرقدرت است. ضرب‌المثلی هم هست که می‌گوید زیر هر سنگی یک انگلیسی پنهان شده است‌‌»؛ چه کسانی در ایران چنین دیدگاهی دارند؟
کد خبر: ۴۰۴۷۶۴
تاریخ انتشار:۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱-02 June 2014
برای چه کسانی انگلستان هنوز هم محور جهان است؟!روابط ایران و انگلستان که در قرن‌های اخیر از پرحاشیه‌ترین بخش‌های روابط خارجی ایران بوده است، اکنون با توجه به کاهش سطح روابط دیپلماتیک و نیز رو به قطع رفتن روابط اقتصادی در سال‌های اخیر به یکی از محدودترین وضعیت‌ها رسیده، ولی احتمالا شاهد تحولاتی خواهد بود.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که دو کشور در حال بررسی شرایط و لوازم از‌‌سرگیری روابط کامل دیپلماتیک هستند، جایگاه انگلستان در سطح جهانی و اهمیت آن برای ایران با تحلیل‌های گوناگونی روبه‌روست.

در سال‌های اخیر و پس از بروز تنش بر سر مسأله هسته‌ای روابط اقتصادی ایران با کشورهای اروپایی به شدت کاهش یافته است و مجموعه‌ای از کشورهای آسیایی و همسایه ایران به اصلی‌ترین شرکای اقتصادی ایران تبدیل شده‌اند.

انگلستان علاوه بر محدودیت روابط اقتصادی در سال‌های اخیر، شاهد کاهش جدی روابط دیپلماتیک با ایران بوده است؛ هرچند تجدید روابط دیپلماتیک با انگلستان حتی در اواخر دولت احمدی‌نژاد نیز در دستور کار بوده است و به نظر می‌رسد، دو طرف تا یک سال دیگر به مرحله بازگشت سفرا برسند.

اما میزان اهمیت روابط با انگلیس مسأله‌ای است که با تحلیل‌ها و پاسخ‌های متعددی همراه است. یکی از این تحلیل‌های جالب و احتمالا عجیب در مورد میزان اهمیت روابط انگلیس با ایران، نظر علی‌نقی خاموشی، عضو سابق شورای مرکزی حزب مؤتلفه و رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران است.

وی در بخش‌هایی از مصاحبه‌ای با یک روزنامه که با تیتر «انگلیس دروازه روابط ایران با اروپاست» منتشر شده، اظهار داشته است: «‌نظر من راجع به نقش انگلیس در روابط با کشورهای غربی این است که انگلیس به هر حال، یک موقعیت استثنایی در اروپا و البته برای آمریکا دارد. حتی در دیدار با هیأتی انگلیسی هم به این مورد اشاره کردم که نقش انگلیس در ارتباط ایران با دنیا قابل تأمل است. به یاد دارم در جلسه‌ای به انگلیسی‌ها گفتم: به نظر من، شما در بین اروپا به مثل ایرانی شبیه بز گله عمل می‌کنید که اگر چوپان به جویی برسد اول آن بز را می‌پراند تا بقیه گوسفند‌ها بپرند‌».
رئیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس در چند دهه پس از انقلاب که در جوانی برای کسب مدرک مهندسی نساجی راهی انگلیس شده، ‌در حالی چنین جایگاهی برای انگلیسی‌ها قائل است که حتی جک استراو، وزیر خارجه سابق انگلیس نیز اعتراف کرده ‌که روابط این کشور با ایران، متغیری وابسته به فشارهای آمریکا بوده و برخی نخست وزیران انگلیس با الفاظی نه چندان مناسب به پیروی کامل از آمریکا متهم شده‌اند.
از سوی دیگر، روابط اقتصادی ایران و انگلیس حتی پیش از برخوردهای سیاسی شدید دو کشور در سال‌های اخیر و در سال‌های کم‌تنش‌تر دولت هفتم و هشتم نیز هیچ گاه به گستردگی ادعایی نبوده است. بر پایه آمار رسمی گمرک در سال 1380 انگلستان با صادراتی کمتر از هفتصد میلیون دلار به ایران و با داشتن کمتر از چهار حجم واردات به ایران، دهمین کشور صادرکننده کالا به ایران بعد از آلمان، امارات متحده عربی، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، کره جنوبی، روسیه، برزیل و چین بوده است. در همین سال، انگلستان با کمتر از یک درصد صادرات ایران در آن سال، 35‌امین کشور واردکننده کالا از ایران بوده است.
در سال 1383 نیز انگلستان چهاردهمین کشور صادرکننده کالا به ایران و بیست و هفتمین کشور واردکننده کالا از ایران بوده ‌و تنها حدود یک درصد تجارت خارجی ایران را از آن خود کرده است، حال آنکه حجم روابط تجاری ابران با دیگر کشورهای اروپایی به مراتب بیشتر بوده و برای آلمان، بیش پنج برابر حجم روابط اقتصادی با انگلستان بوده است.
این سطح از اهمیت قائل شدن برای انگلیس ـ که دست‌کم با صحنه علنی سیاست جهانی فاصله دارد ـ در حالی صورت می‌پذیرد که استروا، وزیر خارجه سابق انگلیس، کمتر از یک سال پیش در گفت‌و‌گویی با بی‌بی‌سی گفته بود: «در وزارت خارجه بریتانیا لطیفه‌ای هست که می‌گوید تنها ایرانی‌ها هستند که گمان می‌کنند، بریتانیا هنوز هم ابرقدرت است. ضرب‌المثلی هم هست که می‌گوید زیر هر سنگی یک انگلیسی پنهان شده است».به نظر می‌رسد، این روزها شمار کسانی که هنوز بر این باورند‌، بریتانیا یک ابرقدرت است، بسیار کم شده باشد!

مهر - وزیر صنعت، معدن و تجارت، محکومیت 18 میلیارد دلاری ایران در پرونده کرسنت را افشاگری کرد، این در حالی است که پیش از این، رئیس کمیسیون انرژی مجلس ابراز امیدواری کرده بود که گزارش ارسالی ایران به دادگاه لاهه برخلاف منافع نظام نباشد، ضمن اینکه رئیس کمیته پیگیری قراردادهای نفتی مجلس نسبت به از دست دادن فرصت و عدم پیگیری گزارش فساد در دادگاه لاهه هشدارهایی داده بود. 
 به گزارش خبرنگار مهر، با ورود محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به ماجرای پرونده کرسنت در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، زوایای دیگری از این پرونده پر سر و صدا در این سال‌ها فاش شد؛ موضوعی که سید مسعود میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی مجلس پیش از این، ابراز امیدواری کرده بود که گزارش ارسالی ایران به دادگاه لاهه برخلاف منافع نظام نباشد و شورای عالی امنیت ملی تعهد داده اند که منافع ملی در این پرونده حفظ شود. 
 این بار محمدرضا نعمت زاده نه در پاسخ به پرسش خبرنگاران، بلکه در مراسم معارفه یکی از معاونان خود و به صورت داوطلبانه از محکومیت 18 میلیارد دلاری ایران در پرونده کرسنت سخن به میان آورده است. 
پیش از این نیز علیرضا زاکانی نماینده تهران و رئیس کمیته پیگیری قراردادهای نفتی مجلس در آستانه پایان مهلت ارائه گزارش ایران در این باره گفته بود:"در حال حاضر این پرونده در لاهه با موضوع فساد در حال رسیدگی است و ما امروز در حال دست برداشتن از اعتراض به حق ضایع شده خود درباره فساد در این قرارداد هستیم و در صورت محکوم شدن ایران در داوری کرسنت، دولت باید بین 8 تا 35 میلیارد دلار خسارت و غرامت به طرف مقابل پرداخت کند." 
 وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم می‌گوید:"علیرغم اینکه بارها از طریق برخی کانال‌ها، برگزاری دادگاه کرسنت را که به ضرر ایران تمام می شد، عقب انداختم اما بالاخره دادگاه ایران را به پرداخت 18 میلیارد دلار جریمه محکوم کرد. برهمین اساس، نه تنها ایران عایدی از فروش گازش نداشت، بلکه محکوم به پرداخت 18 میلیارد دلار جریمه هم شد." 
 محمدرضا نعمت زاده می افزاید:"آن روزها به آقای نژاد حسینیان که معاون وزیر نفت بود، دستور داده شد که قرارداد کرسنت را اصلاح کند، اما این کار انجام نشد، در حالی که بنده بارها و بارها درخواست کردم که کار اصلاح این قرارداد را به بنده بسپارند تا ایران از این قرارداد سود برد، اما این کار عملیاتی نشد، در حالی که بنده حاضر بودم به خاطر این قرارداد به زندان بروم اما کشور منفعت ببرد." 
 

یکی از مبلغان و خطیبان عربستان سعودی، «یزید بن معاویه» را تا روز قیامت سزاوار لعن و نفرین دانست.
جمله جنجالی مبلغ عربستانی درباره یزیدبه گزارش مشرق، «سعد الدریهم» از مبلغان و خطیبان عربستان سعودی در صفحه شخصی شبکه اجتماعی «توئیتر»، «یزید بن معاویه» را تا روز قیامت سزاوار لعن و نفرین دانست. این مواضع واکنش‌های گسترده‌ای را در محافل عربستانی به دنبال داشت.

بر اساس این گزارش، روزنامه اینترنتی «المرصد» عربستان سعودی نوشت: سعد الدریهم، یزید بن معاویه خلیفه اموی را سزاوار نفرین توصیف کرد.این گزارش حاکی است که الدریهم گفت که یزید بن معاویه با عمل زشت خود علیه مردم «مدینه»، سزاوار لعن و نفرین است و این کار او باعث می‌شود تا روز قیامت نفرین شود.

مواضع الدریهم با اعتراض محافل عربستانی همراه شد زیرا اکثر آنها خواستار احترام گذاشتن به خلفای اموی و خودداری از پرداختن به اشتباهات آنان هستند.




عربستان به هر شیخ عشیره‌ای که علیه نیروهای امنیتی عراق عملیات انجام دهد ماهانه هزار دلار اختصاص داده است.
به گزارش مشرق، پایگاه خبری عراق القانون نوشت محمد الجبوری یکی از شیخ‌های عشایر استان الانبار عراق اعلام کرد که عربستان به هر شیخ عشیره‌ای که علیه نیروهای امنیتی عملیات انجام دهد ماهانه هزار دلار اختصاص داده است.

الجبوری توضیح داده است که چندین تن از شیخ‌های عشایر هم اکنون در خدمت پروژه عربستان در عراق و استان الانبار هستند،‌ وی گفته است که برخی از شخصیت‌های عراقی مرتبط با سرویس امنیتی عربستان به شیخ‌های مخالف عملکرد دولت مرکزی عراق پیشنهاد داده است که هر شیخی که علیه نیروهای امنیتی عملیات انجام دهد ماهانه هزار دلار و به هر فرد از اعضای آن عشیره 600 دلار به صورت ماهانه پرداخت کند.

وی ادامه داد شیخ‌هایی که در استان الانبار علیه نیروهای امنیتی دست به عملیات نظامی می زنند اغلب افرادی بی تاثیر در منطقه هستند.

نیروهای امنیتی عراق پیش از این از طریق تلفن همراه یکی از فرماندهان تروریست‌ها در الانبار به هلاکت رسیده بود موفق شدند تا به اطلاعات حساس و مهمی دست پیدا کنند، این شخص با تعدادی از تجار و روحانیان امارات، عربستان و اردن و برخی از سیاستمداران شناخته شده در ارتباط بوده است.

منبع: تسنیم




مشاور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه را عامل سقوط پایگاه مخالفان دولت سوریه در بخش اعظم این کشور دانست.

به گزارش مشرق، "حسین شیخ الاسلام" مشاور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری مهر به تشریح وضعیت سوریه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور پرداخت. وی گفت: با برگزاری انتخابات در سوریه و مشارکت مردم بخش اعظم این کشور از این انتخابات، در این بخش ها دیگر جنگیدن غیرقانونی و غیرشرعی می شود و به معنی رو در رو قرار گرفتن با مردم و رای آنها خواهد بود. پس معارضان در این مناطق هیچ پایگاهی نخواهند داشت و حتی پایگاه های خود را نیز از دست می دهند.

شیخ الاسلام افزود: ممکن است گفته شود این رای گیری در حدود 70 درصد خاک سوریه انجام می گیرد و 30 درصد بقیه شاهد فعالیت معارضان و درگیری است. اما وقتی سرنوشت این 70 درصد روشن شد، می توان برای حل بحران در باقی مانده خاک این کشور نیز به دنبال راه حل گشت. می توان برنامه ریزی کرد که سوریه چگونه می تواند از شر تروریست ها خلاص شود. برای این کار اول باید از راه گفتگو وارد شد، همان کاری که در حمص انجام شد.

وی تاکید کرد: همانطور که می دانید معارضان می گفتند حمص پایتخت انقلاب است و مدعی بودند که رئیس جمهوری بعدی سوریه نیز باید از این منطقه باشد. اما در گفتگو با معارضان و حفظ احترام آنها یک توافق حاصل شد، دولت سوریه به مخالفان گفت اسلحه های سبکشان را بردارند و این منطقه را تخلیه کنند، اما سلاح های سنگین مخالفان باقی بماند. همچنین تمام کسانی که توسط مخالفان دستگیر شده بودند، باید آزاد می شدند و اجازه ارسال کمک های غذایی و بهداشتی به مناطق شیعه نشین فوعه، نبل و الزهرا در حومه حلب را می دادند. این توافق با گفتگو و از طریق یک سری واسطه و با نقش آفرینی سازنده ایران و سازمان ملل به دست آمد. این روش می تواند در بخش های دیگر سوریه نیز به کار گرفته شود.

مشاور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اهمیت انتخابات ریاست جمهوری سوریه را در این نکته دانست که بخش اعظم این کشور را از درگیری خارج می کند و برای بخش های باقی مانده نیز نخستین روش استفاده از روش گفتگو و مصالحه متمدنانه است. وی اظهار داشت: در صورتی که معارضان این روش را نپذیرند اوضاع به همین منوال ادامه می یابد و آنچه که مسلم است وضعیت سوریه از آنچه که اکنون هست، بدتر نخواهد شد.

سفیر پیشین ایران در دمشق در بخش دیگری از این گفتگو ضمن انتقاد از تبعیت سازمان های بین المللی از رویکرد خصمانه غرب نسبت به سوریه گفت: متاسفانه سازمان های بین المللی دنباله رو غرب و آغازکنندگان جنگ در سوریه هستند. از این رو واکنش آنها در مقابل نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوریه قابل پیش بینی است. با این حال غرب و سازمان ملل علاوه بر حمایت از گروه های معارض، با دنبال معامله با "بشار اسد" نیز هستند.

وی افزود: "اخضر ابراهیمی" رسما به ما پیشنهاد داد و غربی ها هم نماینده به دمشق فرستادند که با بشار اسد صحبت کنیم تا دولت سوریه دو سال حکومت فعلی را بر اساس یک بند اضطراری که در قانون اساسی وجود دارد، تمدید کند. این یعنی این که آنها هم قانون اساسی را به رسمیت شناخته اند و هم دولت را. به این ترتیب آنها می خواستند انتخابات را دو سال به عقب بیندازند. اما این خواسته آنها پذیرفته نشد.

شیخ الاسلامی در پایان یادآور شد: در واقع غربی ها به دنبال این هستند که انتخابات برگزار نشود. وقتی انتخابات انجام شود نشان می دهد که دشمنان سوریه سه سال با طرح مسائلی مانند این که کسی بشار اسد را قبول ندارد و این جنگ برای این است که وی برکنار شود، به مردم جهان دروغ گفته اند.

منبع: مهر





آخرین تصاویر منتشر شده از مسعود رجوی پس از یک دهه منتشر شد.
به گزارش مشرق به نقل از دیده‌بان، تصاویر زیر بخشی از زوایای دیده نشده از اردوگاه های منافقین را به نمایش می گذارد که تا کنون در هیچ یک از پایگاه های اطلاع رسانی منتشر نشده است. این تصاویر حدود ۱۰ سال پیش تهیه شده است.


"اشرف‌السادات مرتضایی" با نام هنری "مرضیه" در کنار کرسی رجوی

مسعود رجوی

رجوی همواره از قرار گرفتن در میان نیروهایش هراس داشت که به یکباره عقده سالیان اسیری را با کشتن وی پایان دهند.

مسعود رجوی

رجوی پس از انقلاب ایدئولوژیک همواره زنانی را که به شدت از وی هراس داشتند را در راس کادرهای سازمان قرار داد.

مسعود رجوی

نمادسازی ها در پادگان اشرف

مسعود رجوی

رجوی همواره در ساعات ابتدایی صبح به پیاده روی و عکس گرفتن در پادگان می پرداخت تا تصاویر تبلیغاتی خود را برای عناصر سازمان تهیه کند.

مسعود رجوی




آرایش نظامی در آستانه انتخابات سوریه؛
با وجودی که معرکه ارتش سوریه در بخش‌های مختلف حلب، حماه و ادلب ادامه دارد، اما ارتش سوریه تمرکز ویژه‌ای روی منطقه مرزی درعا دارد تا طرح غربی-عربی-صهیونیستی حمله احتمالی خارجی به سوریه از طریق گذرگاه درعا را ناکام بگذارد. در سایه همین برنامه ها گروه‌های تروریستی از جمله جبهه النصره نیز اخیرا با تمرکز ویژه بر درعا پیشروی‌هایی را در این مناطق داشته اند.
گروه بین‌الملل مشرق - یگان‌های ارتش سوریه در جدیدترین تحولات عرصه میدانی این کشور با تمرکز بر روی بخش‌های مختلف درعا دیشب و امروز دو روستای الطف و سطح زهنان را در دست گرفتند. در این عملیات تعدادی از عناصر مسلح تروریست جان خود را از دست دادند.

این در حالی است که بخش‌های دیگر درعا شامل انخل و حومه درعا و عتمان از دیگر مناطقی است که درگیری در آنها ادامه دارد.

درعا؛ منطقه استراتژیک صهیونیست‌ها /کدام شهرها در تصرف تروریست‌های سوری است+عکس
سناریوی درعا و لشگرکشی تروریست‌ها و صهیونیست‌ها 
 
با وجودی که معرکه ارتش سوریه در بخش‌های مختلف حلب، حماه و ادلب ادامه دارد، اما ارتش سوریه تمرکز ویژه‌ای روی منطقه مرزی درعا دارد تا طرح غربی- عربی- صهیونیستی حمله احتمالی خارجی به سوریه از طریق گذرگاه درعا را ناکام بگذارد. در سایه همین برنامه ها گروه‌های تروریستی از جمله جبهه النصره نیز اخیرا با تمرکز ویژه بر درعا پیشروی‌هایی را در این مناطق داشته اند. این اقدامات در حالی دنبال می شود که آمریکا همچنان تسلیحات خود را برای جماعت‌هایی که آنها را معتدل می‌خواند، گسیل کرده و بسیاری از گروه های مسلح را در درعا و قنیطره آموزش می دهد. 

جبهه النصره، جبهه انقلابیون سوریه به رهبری جمال معروف، گردان‌هایی از ارتش آزاد و جنبش موسوم به "حزم" که متشکل از گردان های الفاروق و شاخه اصلی ستاد سابق ارتش آزاد به رهبری سلیم ادریس و جماعت احفاد الرسول، گروه‌های تروریستی مستقر در درعا هستند که همچنان درگیری ها را علیه دولت مرکزی سوریه و ارتش این کشور دنبال می‌کنند.  

جماعت حزم موشک های ضدتانک از نوع تاو آمریکایی را در اختیار دارد که باعث شده پیشروی‌هایی در منطقه خان شیخون و ادلب داشته باشد. گفته می شود برخی موشک‌های ضد هوایی نیز به دست مبارزان جبهه انقلابیون سوریه و گردان های ارتش آزاد رسیده است، موشک‌های ضد زره کونکورس و کورنیت از دیگر موشک هایی است که در اختیار تروریست ها قرار دارد. 

در آن سوی مرزها و خاک اردن نیز پایگاه‌های آموزشی آمریکایی به سرعت گروه‌های آموزشی ویژه‌ای را ترتیب داده‌اند. گروه هایی که در حمله زمستان گذشته به غوطه شرقی دمشق نیز دست داشتند. تمام این اقدامات در راستای طرحی نظامی برای رسیدن به دمشق پایتخت سوریه دنبال می‌شود، این در حالی است که گروه‌های تروریستی پیشتر نیز چندین بار این طرح را آزموده و در آن شکست خورده‌اند. 

درعا؛ منطقه استراتژیک صهیونیست‌ها /کدام شهرها در تصرف تروریست‌های سوری است+عکس
در حالیکه چند روز پیش فرمانده ستاد نیروهای مسلح روسیه از طرح بزرگ رژیم های منطقه‌ای برای حمله نظامی علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه خبر داده بود، اطلاعات موجود از سوی تحلیلگران غربی مسایل نظامی نشان می داد که جبهه جنوبی سوریه به زودی شاهد درگیری‌های گسترده ای خواهد بود. رژیم صهیونیستی نیز به صورت عملی وارد معرکه شده و وزنه جاسوسی و لوجستیکی خود را در این خط به کار گرفته است. ارتش سوریه و حزب‌الله همچنین در این درگیریها یک اتاق عملیات در شهر نوی را منهدم کردند که به صورت مستقیم از سوی افسران جاسوسی اسرائیلی اداره می شد و روند فعالیت‌های گروه های مسلح در جبهه جنوبی را برنامه‌ریزی می‌کرد. 

همچنین اطلاعات مطبوعاتی حکایت از آن دارد که یگان های ارتش سوریه و حزب الله لبنان قبل از حمله به نوی تعدادی از عناصر مسلح را در یکی از نقاط اطراف این شهر رصد کردند که بعدا معلوم شد آنها وابسته به یگان باشان اسرائیل هستند. احتمالا این عده بعد از دریافت اطلاعات از سوی عناصر اطلاعاتی ارتش و حزب الله در کمین تیم ویژه ارتش سوریه گرفتار شده اند. در حالیکه هنوز از سرنوشت این تیم اسرائیلی اطلاعی در دست نیست، پایگاه اینترنتی دبکا فایل که وابسته به محافل جاسوسی اسرائیل است، جبهه درعا را برای اسرائیل نگران کننده خواند.

این خبر انجام این کمین برای نیروهای اسرائیلی را رد یا تایید نکرد، اما فاش کرد که ارتش اردن سپاه دوم نظامی خود را در طول مرزهای سوریه مستقر کرده و آنها را در وضعیت جنگی قرار داده است. بر اساس این گزارش نگرانی های اردن و اسرائیل از اقدامات ارتش سوریه که از سوی کارشناسان نظامی ایرانی و روس و نخبگان حزب الله لبنان مدیریت می شود، روز به روز افزایش می‌یابد. 

این پایگاه خبری که سعی داشت عملیات ارتش سوریه در خاک خود برای از بین بردن گروه های تروریستی را به نحوی با امنیت خود مرتبط سازد تا بهانه برای هر اقدام نظامی در آینده را تراشیده باشد، مدعی شد که خطرناک‌ترین اتفاقی که در درعا روی داده و باعث نگرانی تل‌آویو است، این است که ستاد فرماندهی ارتش سوریه می‌خواهد جنگ را به سمت جنوب خود و نزدیکی مرزهای اردن و اسرائیل بکشاند. 

در جبهه تروریستی جنوب سوریه نیز منابع امنیتی از عملیات گسترده قاچاق سلاح از سوی گروه های مسلح در درعا خبر می دهند. این قاچاق با تونل‌هایی انجام می شود که در مرزهای اردن و سوریه ایجاد شده است. آلکس فیشمن تحلیلگر مسایل نظامی اسرائیل در روزنامه یدیعوت آحارونوت از مقامات اسرائیلی خواست تا سلاح‌های پیشرفته بیشتری برای مخالفان سوریه در جنوب این کشور ارسال کنند. این تحلیلگر ارشد اسرائیلی اعلام کرد که هماهنگی‌های موجود کنونی بین ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان برای جبهه تسلط بر جبهه جنوبی سوریه است. 

ران بن یشای تحلیلگر ارشد نظامی دیگر این روزنامه نیز نوشت که نیروهای اسد تسلط بر گذرگاه تنگ منتهی به قنیطره و خود این شهر را به دست گرفته‌اند و همچنین گذرگاه دیگری که دمشق پایتخت این کشور به مناطق درزی نشین متصل می شود را نیز تصرف کرده‌اند. 
بن یشای نیز از سیگنال‌های نگران کننده‌ای برای اسرائیل در روند معرکه درعا خبر داد و بر ضرورت راهبردی افزایش حمایت‌های تسلیحاتی از تروریست‌های سوریه از سوی اسرائیل تاکید کرد، حتی اگر این روند به دخالت علنی اسرائیل برای مقابله با ارتش سوریه و هم پیمانان این کشور منجر شود. 

درعا؛ منطقه استراتژیک صهیونیست‌ها /کدام شهرها در تصرف تروریست‌های سوری است+عکس
ارتش سوریه و شکست توطئه درعا 

سه شهر نوی و انخل و جاسم مثلث تسلط گروه های مسلح بر درعا را شکل می‌دهند. شهر نوی که در هشتاد کیلومتری دمشق قرار دارد، با بلندی های جولان در مرز سرزمین های اشغالی در ارتباط است و تنها 10 کیلومتر با آن فاصله دارد. 

ارتش سوریه چند روز پیش به منطقه نوی حمله کرد و بخش های مهمی از این منطقه را به تصرف گرفت. اهمیت این منطقه راهبردی نسبت به منطقه درعا مانند القصیر نسبت به حمص یا یبرود نسبت به قلمون است، به این ترتیب که آزاد سازی نوی مقدمه‌ای برای آزاد سازی کل درعا خواهد بود.

از دیگر جنبه‌های مهم و راهبردی شهر نوی این است که از طریق جاسم و انخل حومه غربی درعا را به بخش‌های شمالی ارتباط می دهد. این در حالی است که این دو شهر خط دفاعی اصلی برای محاصره عناصر مسلح در حومه شمالی درعا و ممانعت از رسیدن آذوقه و مهمات به آنهاست. 

شهر جاسم که در بخش شمالی این مثلث قرار دارد، دومین شهر در خط راهبردی مرزی در مجاورت سرزمین های اشغالی است این شهر ورودی شمالی نوی به شمار می‌رود و ورودی غربی منطقه انخل و پشتیبان حیاتی آن است. این شهر همچنین به همراه نوی شاهراه فعالیت گروه های شبه نظامی نیز به شمار می رود و آزاد سازی آن ضربه سختی به  عناصر مسلح وارد خواهد کرد. 

درعا؛ منطقه استراتژیک صهیونیست‌ها /کدام شهرها در تصرف تروریست‌های سوری است+عکس
بر اساس طرح نظامی موجود قرار است خط ارتباطی بخش شرقی بلندی های جولان با نقاطی که تاکنون آزاد شده‌اند، برقرار شود، نقاطی که عناصر مسلح مخالف دولت فعالیت های زیادی در آنها دارند. دو گردان شهدای یرموک و گردان حرمین شریفین از مخالفان سوریه در این مناطق فعال هستند. گفته می شود گردان حرمین شریفین به علت رهبری شریف صفوی از نظامیان جدا شده از ارتش سوریه ارتباطات اطلاعاتی خوبی با اسرائیلی‌ها برقرار کرده است. همین ارتباطات باعث شده بخش های مجاور درعا به پایگاه امنیتی رژیم صهیونیستی تبدیل شود

از سوی دیگر گروه های مخالف دولت سوریه نیز با طرح‌هایی کاملا شبیه به استراتژی‌ نظامی صهیونیست‌ها به دنبال تسلط بر بلندی‌های تل الجموع در جنوب درعا، تل الجابیه در شمال غرب و تل ام حوران در شمال هستند تا مثلث راهبردی را برای ورود به شهرهای این منطقه و تقویت تسلط خود تا شهرهای راهبردی جاسم و انخل فراهم کنند. این اقدامات با حمایت آشکار اسرائیلی ها ادامه دارد و پیشروی‌هایی نیز برای شبه نظامیان حاصل شده است. 

تحلیلگران نظامی حزب الله لبنان اعتقاد دارند که موفقیت تروریست ها در ایجاد منطقه بی‌طرف در مرزهای اسرائیل می‌تواند خط تجهیز نظامی و تسلیحاتی گسترده‌ای را برای تروریست‌ها فراهم آورد که تا غوطه شرقی دمشق ادامه پیدا می کند و بار دیگر باعث تسلط مخالفان دولت بر غوطه می‌شود. 


این اقدام می تواند مهم ترین مقدمه برای حمله به سمت دمشق باشد. این هدف اصلی و اولیه تروریست ها از این اقدامات است. اما هدف مهم تر دیگری که اسرائیل به دنبال آن است، اینکه با ایجاد این منطقه در صورت پیروزی کامل مقاومت و ارتش سوریه در بخش‌های مختلف نیز این منطقه می تواند حاشیه امنی را برای اسرائیل ایجاد کند و مانع از تماس مستقیم نیروهای محور مقاومت با اسرائیل در بلندی‌های جولان باشد که متعلق به سوریه است و صهیونیست‌ها آن  را به اشغال خود در آورده‌اند. نمونه این راهبرد را می توان در جنوب لبنان مشاهده کرد که با قرار دادن نیروهای یونیفل کاتالیزور نظامی در راستای منافع صهیونیست‌ها در منطقه کاشته شده است.  
  
برخی منابع مرتبط با حزب الله و ارتش سوریه اعلام کردند که حمله شبه نظامیان مخالفان دولت به بلندی‌های الحمر در جنوب قنیطره در راستای مقدمه سازی برای اعلام منطقه بی طرف بود که با حمایت اسرائیل انجام شد. 

این اطلاعات باعث شد تا ارتش سوریه و نیروهای حزب‌الله تل الجابیه را از محاصره خارج کنند و شهر نوی را نیز به محاصره خود در آورند. بازپس گیری بلندی‌های درعا از دست تروریست ها و نفوذ در میان استحکامات شبه نظامیان در نوی و تسلط بر بیشتر بخش‌های این شهر به استثنای بخش جنوبی آن باعث شد تا پروژه های غربی- صهیونیستی با اجرای شبه نظامیان مسلح در سوریه بار دیگر به خطر بیفتد. ارتش سوریه با تسلط کامل بر منطقه نوی می‌تواند بلندی های الحمر را نیز به تصرف خود در آورد که با بازپس گیری این مناطق از دست تروریست‌ها می‌توان گفت پروژه ضد سوری ایجاد منطقه بی طرف در درعا نیز مانند دیگر پروژه های مداخله جویانه در سوریه با شکست مواجه شده است.  

در این راستا نیروهای پشتیبانی ارتش سوریه از منطقه غوطه شرقی نیز وارد حومه درعا شده اند. گردان 31 نیز در تل الجموع کمین کرده است تا مثلث راهبردی تروریست‌ها را در این منطقه بشکند، اقدامی که بر اساس اطلاعات میدانی در آینده‌ای نزدیک محقق خواهد شد. 

درعا؛ منطقه استراتژیک صهیونیست‌ها /کدام شهرها در تصرف تروریست‌های سوری است+عکس
شکست درعا کورسوی امید غرب را از بین می‌برد 

اگر بپذیریم که بنا بر اظهارات مقامات اردنی و اسرائیلی مانور نظامی شیر در کمین در اردن و جنیفر کوبرا در سرزمین‌های اشغالی تصادفی بود و ارتباطی به تحولات سوریه نداشت، اما اخراج بهجت سلیمان سفیر سوریه از اردن می‌تواند بهترین نمونه از اظهار خشم اردن نسبت به براندازی طرح حمله خارجی به سوریه از مسیر درعا باشد، طرحی که از مدت‌ها قبل برای آن برنامه‌ریزی شده و تنها راهکار آبرومندانه غرب برای برون رفت از باتلاق سوریه به شمار می‌رود. 

جبهه جنوبی آخرین کور سوی امید تروریست‌ها در سوریه است و با قطعی شدن سرنوشت این منطقه از سوی ارتش سوریه، تمام آرزوهای گروه‌های مسلح برای پیشروی به سمت دمشق به باد خواهد رفت. این در حالی است که موازنه‌های توان نظامی از یک سال پیش کاملا متمایل به ارتش سوریه شده و اکثریت قریب به اتفاق بخش‌های راهبردی از خاک سوریه در اختیار ارتش قرار گرفته است. 




قطر میانجیگری برای مبادله سرباز آمریکایی با 5 عضو طالبان را برعهده داشت /سخنگوی طالبان:‌ به هنگام آزادی نظامی امریکایی، یک عمامه افغانی نیز به او هدیه داده شد.
یک نظامی آمریکایی دربند طالبان با 5 زندانی گوانتانامو مبادله شد.به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ها،‌ با میانجیگری قطر میان آمریکا و طالبان افغانستان،‌ یک نظامی آمریکایی پس از 5 سال اسارت در افغانستان آزاد شد. در این مبادله زندانیان، یک سرباز آمریکایی پس از 5 سال حبس توسط طالبان آزاد شد و در مقابل 5 نفر از سران طالبان از زندان گوانتانامو آزاد شدند.5 زندانی طالبان آزاد شده از گوانتانامو پس از آزادی به قطر منتقل شده اند. این افراد قرار است به مدت یک سال به همراه خانواده در قطر زندگی کنند.

5 عضو ارشد طالبان که از زندان گوانتانامو آزاد شدند

مبادله یک نظامی آمریکایی با 5 زندانی طالبان در گوانتانامو / ملاعمر:‌این یک پیروزی بزرگ است
دولت افغانستان به صورت ضمنی از این مبادله زندانیان میان دولت آمریکا و طالبان افغانستان انتقاد کرده است.باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با امیر قطر،‌ از وی برای میانجیگری و آزادی سرباز آمریکایی تشکر کرد.
اوباما در کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید به همراه پدر و مادر نظامی آمریکایی آزاد شده ضمن اعلام این خبر،‌دوباره وعده اش برای تعطیلی زنداان گوانتانامو را مطرح کرد.خالد العطیه وزیر خارجه قطر هم در کنفرانس مطبوعاتی در دوحه اعلام کرد: دولت قطر با انگیزه های انسان دوستانه این میانجیگری را انجام داده است.سرباز آمریکایی هم بعد از آزادی در افغانستان ابتدا به قطر و سپس به بیمارستان ارتش آمریکا در آلمان منتقل شد.این مبادله زندانیان البته در آمریکا به شدت از سوی جمهوری خواهان مورد انتقاد قرار گرفته است. 

سرباز آمریکایی 5 سال در بند طالبان افغانستان بود

 آزادی یک نظامی آمریکایی در مقابل 5 زندانی طالبان در گوانتانامو / ملاعمر:‌این یک پیروزی بزرگ است
طالبان افغانستان در بیانیه ای اعلام کرد نظامی آمریکایی به نام "بو پیر گدال" را که به مدت 4 سال و 11 ماه در حبس قرار داشت در مقابل آزاد شدن 5 نفر از سران طالبان آزاد کرده است.
در این بیانیه آمده است این مبادله زندانیان به دنبال میانجیگری قطر انجام شد.
طالبان 5 نفر آزاد شده از گوانتاناهو را "رهبران ارشد طالبان" توصیف کرده است. این افراد ملا محمد فاضل آخوند، ملا نور الله نوری، ملا خیر الله خیر خواه، ملا عبد الحق وثیق و مولوی محمد نبی نام دارند.سخنگوی طالبان هم گفت:‌ نظامی آمریکایی در منطقه خوست افغانستان آزاد شد. بالگرد دشمن فرود آمد و او را به همراه خود برد. به هنگام آزادی نظامی امریکایی، یک عمامه افغانی نیز به او هدیه داده شد.
ملاعمر رهبر طالبان هم در اقدام کم سابقه ای درباره این اتفاق موضع گیری کرد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کنار پدر و مادر نظامی آمریکایی آزاد شده از بند طالبان در کاخ سفید

مبادله یک نظامی آمریکایی با 5 زندانی طالبان در گوانتانامو / ملاعمر:‌این یک پیروزی بزرگ است

ملاعمر در بیانیه ای آزادی 5 رهبر ارشد طالبان در مقابل آزادی نظامی آمریکایی را پیروزی بزرگ توصیف کرد و گفت: پیروزی بزرگ آزادی 5 نفر از سران طالبان از زندان گوانتانامو را به ملت مسلمان افغانستان همه مجاهدین، خانواده های آنها و خانواده های زندانیان از صمیم قلب تبریک می گویم.چاک هگل وزیر دفاع آمریکا هم که به افغانستان سفر کرده است ضمن تاکید بر اینکه واشنگتن با تروریست ها مذاکره نمی کند ابراز امیدواری کرد این اقدام به گشایشی در دست یابی به راه حلی برای مسئله افراد مسلح در افغانستان منتهی شود.

توطئه‌های 'دوستان سوریه' علیه اسد؛
با تثبیت شاخص‌های موفقیت بشار اسد در ابعاد سیاسی و نظامی، گروه ضد سوری موسوم به "دوستان سوریه" توطئه‌های تازه‌ای برای مقابله با اوضاع کنونی طراحی کرده‌اند.
گروه بین‌الملل مشرق - در اختتامیه نشست اخیر موسوم به دوستان سوریه ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس در اظهاراتی راهکار سیاسی برای پایان دادن به جنگ در سوریه را بعید دانست و به صراحت گفت که با وجود دستاوردهایی که دولت بشار اسد داشته، اما این گروه معتقد است که هیچ یک از طرفین نمی‌تواند پیروزی کامل نظامی را به دست آورد. وی گفت که هدف گروه موسوم به دوستان سوریه افزایش تلاش برای ابقای مخالفان معتدل در عرصه سوریه است. 

بنابراین از دید این گروه ضد سوری، ابقای معارضان هدف است و به این ترتیب باید ابقای گزینه جنگ نیز هدف آنها باشد، چرا که در این جنگ نباید هیچ یک از طرفین پیروز نهایی باشند.

جدیدترین توطئه‌های  

عرصه سوریه در واقع شاهد سه جنگ با عناوین مختلف در آن واحد است: 
اول: جنگ آمریکا و متحدان ناتو و برخی رژیم‌های عربی علیه سوریه و ایران و تروریسم.
دوم: جنگ سوریه بر ضد اسرائیل و هم‌پیمانان ناتو و تروریسم. 
سوم: جنگ غیرمستقیم روسیه و ایران با ناتو و اسرائیل و تروریسم. 

مشخص است که واژه تروریسم تنها نقطه مشترک بین طرف‌ها در هر سه عنوان این جنگ است. با این وجود هر کدام از طرف‌های درگیر آن را یک طرف اضافی به شمار آورده و آن را تهدید به شمار می آورند.
علاوه بر این نکته عجیب، نکات دیگری نیز وجود دارد، آمریکا فعالیت خود را علیه سوریه و بشار اسد رئیس جمهور آن تشدید کرده است، اما علیه ارتش سوریه این فعالیت‌ها را دارد، چرا که ارتش سوریه را نیرویی قوی بر ضد تروریسم می‌داند که نباید گروه های تروریستی بر آن غلبه پیدا کنند.
واشنگتن معتقد است در صورت تحقق رویای این کشور در براندازی بشار اسد، ارتش می تواند باعث قوام قدرت در سوریه باشد. حتی در صورت ابقای بشار اسد و پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری که احتمال بیشتر نیز بر این گزینه است، آمریکا به دنبال از بین بردن ارتش نیست و یا شاید هم در این کار ناکام مانده است، چرا که پیشتر این اقدام را بر سر عراق آورد و ارتش آن را از بین برد و این کشور را در معرض هرج و مرج قرار داده و به کانون پرورش سازمان های تروریستی تبدیل کرد. اینها مثالهایی است که آمریکا از تجربه شکست خورده و پرهزینه خود در عراق به دست آورده است.

جدیدترین توطئه‌های  
در مقابل گروه های به ظاهر اسلامگرای تروریستی در سوریه در حالی فعالیت های خود را علیه دولت و ارتش سوریه تشدید می کنند که هیچ اقدامی علیه اسرائیل انجام نمی‌دهند، چرا که در حال حاضر از لحاظ لوجستیک به این رژیم نیاز دارند، این نیاز در جبهه جنوبی حوران در مرزهای جولان اشغالی ملموس تر است و اسرائیل با حمایت های توپخانه ای علیه مواضع ارتش سوریه به کمک تروریست‌ها آمده و صدها مجروح آنها را پذیرفته و در بیمارستان های خود در صفد، نهاریا و طبریا به مداوای آنها پرداخته است.
 در سایه اوضاع پیچیده منطقه‌ای و بین المللی برخی بازیگران کوچک و بزرگ به بعضی بازی‌های جالب دست می زنند، آمریکا همچنان به نیروهای مخالف به ظاهر معتدل اینگونه وانمود می کند که اجازه بقا را به بشار اسد نمی‌دهد، واشنگتن این نیروها را با سلاح های "غیر کشنده" تجهیز می‌کند، البته در عین حال موشک های ضد هوایی به آنها نمی دهد، چرا که نمی‌خواهد در روند مبارزه ارتش سوریه با تروریست های این کشور مانعی ایجاد کند. 
اسرائیل نیز با اظهارات مسئولان ارشد نظامی و اطلاعاتی خود اینگونه وانمود می کند که به دنبال دخالت فعال در جنگ سوریه است تا مانع از دستیابی ارتش به پیروزی سرنوشت ساز بر دشمنان میدانی خود شود، چرا که این پیروزی را به نفع محور مقاومت و بازدارنده در منطقه می داند. 
فرانسه به دنبال اجرای محاصره سیاسی و امنیتی سوریه با ارائه دو پیشنهاد به شورای امنیت است. پیشنهاد اول خواستار تحویل دادن بشار اسد به دادگاه بین المللی جنایی است و پیشنهاد دوم نیز خواستار تامین گذرگاه هایی برای کمک های انسانی در داخل سوریه بر اساس بند هفتم منشور سازمان ملل است که این باعث می شود ناتو در صورت مخالفت دمشق با ایجاد این گذرگاه ها از قدرت و خشونت علیه دولت مرکزی سوریه استفاده کند. 

جدیدترین توطئه‌های
روزنامه البناء لبنان نوشت: روسیه و ایران نیز سوریه را در جنگ علیه تروریسم یاری می کنند، آنها برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آغاز ماه آینده میلادی را نیز تایید می‌کنند. میخائیل بوگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه انتخابات را وسیله ای برای محافظت از موسسات رسمی سوریه خوانده است. 
در سایه این درگیری‌ها بشار اسد روی آزاد سازی حمص حساب ویژه‌ای باز کرده است، شهری که شورشیان آن را پایتخت انقلاب سوریه می دانستند. اسد آزاد سازی این شهر را شاخصی برای شکست حل سیاسی بحران بر اساس پروژه ناتو می داند. سوریه با پیروزی در این شهر دو دستاورد مهم داشت، اول اینکه مبارزان جبهه النصره را از مناطق شمال شرقی حلب خارج کرد و گروهک داعش را نیز از بخش شمال شرقی دیر الزور اخراج کرد. دستاورد دوم استفاده از این پیروزی‌ها برای تامین امنیت انتخابات ریاست جمهوری در تمامی استان های این کشور غیر از الرقه است. چرا که به نظر می رسد داعش همچنان قادر به ادامه تسلط خود بر این استان است. 
مجموعه موسوم به دوستان سوریه به شدت با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مخالفت می کند و آن را غیر قانونی می داند. این گروه از جامعه جهانی می‌خواهد که این انتخابات را رد کند. آنها همچنین متعهد به تغییر اوضاع میدانی شده اند و خواستار حمایت بیشتر از مخالفانی که آنها را معتدل می‌خوانند نیز هستند. در این راستا باراک اوباما به احمد الجربا رئیس ائتلاف ملی نیروهای مخالف سوریه گفته است که راهکار سیاسی تنها راه خروج از این بحران است، اما وی نیز ماند معاونانش به الجربا گفته که از مخالفان سوریه با سلاح های غیر کشنده حمایت خواهد کرد و این به معنای آن است که این مخالفان همچنان قادر به ادامه جنگ خواهند بود. 
از سوی دیگر اسرائیلی ها با استفاده از برخی اطلاعات کارشناسان شورای امنیت ملی آمریکا به دنبال مطرح کردن مجدد طرح ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه بر آمده‌اند. آنها می گویند اگر مخالفان به موشک های ضد هوایی و ضد تانک مجهز شوند، این سلاح ها ممکن است به دست دشمنان اسرائیل برسد، بنابراین تنها جایگزین امن این اقدام این است که آمریکا یا ناتو منطقه پرواز ممنوع را در سوریه ایجاد کنند تا مانع استفاده بشار اسد از ناوگان هوایی‌اش شوند. 

جدیدترین توطئه‌های
اسرائیل معتقد است ایجاد منطقه پرواز ممنوع می تواند به برتری نیروهای سوریه بر مخالفان پایان دهد.
 
تعامل آمریکا با این پیشنهاد به بررسی دو شاخص از تحولات جهانی بستگی دارد: 

اول: نتیجه دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 که ماه آینده برگزار خواهد شد. از این منظر عدم ایجاد توافق دائمی با ایران در زمینه برنامه هسته‌ای این کشور می تواند آمریکا را به سمت پذیرش ایده اسرائیل در ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه بکشاند تا از این طریق فشارها را بر تهران افزایش دهد.
 
دوم: کندی در تعیین جانشین اخضر ابراهیمی به عنوان نماینده بین‌المللی به علت استفاده از وقت برای افزایش فشار از طریق تمام راهکارهای ممکن بر ایران و سوریه است. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد