سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش اجتماعی



گزارش وحدت ازقصاصی که حق است و بخششی که شیرین است

موج شیرینی بخشش محکومان به قصاص در خوزستان

باید محکوم به قصاص بود تا فهمید ارزش هر لحظه زندگی چقدر است. باید هر لحظه با مرگ همخانه شد و سایه اش را روی اندام ها حس کرد تا دانست فردی که محکوم به اعدام است تا چه اندازه وحشت دارد. باید در یک قدمی مرگ بود تا درک کرد کلمه بخشش چه واژه دلچسبی است. باید جای یک قاتل محکوم به قصاص بود تا حس کرد بخشش و مهربانی ولی دم تا چه اندازه شیرین است.تا به حال محکومان زیادی طعم این شیرینی را چشیده اند، تا به حال اولیای دم زیادی بزرگوارانه از خون عزیز خویش گذشته اند

روزنامه وحدت نوشت : بخشش، کلمه‌ای است که این ‌روزها زیاد تکرار می‌شود. طی چند هفته گذشته اولیای‌دم چندین مقتول قبل و حین اجرای حکم قصاص قاتل فرزند خود اعلام کردند متهم را عفو می‌کنند. این موج پس از آن آغاز شد که فوتبالیست سابق مازندرانی و همسرش قاتل فرزند خود را در شهرستان نور در ملأ‌عام بخشیدند و مادر مقتول طناب ‌دار را از گردن محکوم به قصاص باز کرد. پس از آن زوجی نیشابوری عامل قتل پسر 18ساله‌شان را عفو کردند. این پرونده از روز 20 اسفند سال 88 تشکیل شده بود. پس از این ماجراها در اقصا نقاط کشورمان بخشش از قصاص رواج خاصی پیدا کرد.که می توان گفت.
قصاص دو رو دارد، یک رویش به قاتل است و یک رویش به مقتول. قاتل باید مجازات شود چون جان یک انسان را گرفته. اولیای‌دم نیز خواهان قصاص می‌شوند تا نگذارند خون مقتول بیهوده هدر رود؛ چشم در برابر چشم، گوش در برابر گوش و جان در برابر جان.
این حرف قانون است، حرف خداست.

حکم قصاص وضع شده تا کسی جرات صدمه زدن به دیگری را نداشته باشد. این حکم را گذاشته اند تا اگر خونی به عمد ریخت و در عین ناباوری، عزیزی از یک خانواده گرفته شد، قاتل به حرمت خون ریخته شده، با زندگی وداع کند و درس عبرتی شود برای دیگرانی که نقشه گرفتن جان مردم را در سر دارند.البته همه قاتلان، قتل را از پیش طراحی نمی کنند. بیشتر آنها وقتی در زندان برای روز اعدام، شمارش معکوس می کنند، به ماجرای روزی لعنت می فرستند که آخرش قتل بود. گاهی اوقات ناآگاهی است، لجبازی است، بی تجربگی است، از روی غرور بیجاست، حماقت است یا هرچیزی غیر از سوءنیت و قصد قبلی است که از یک انسان، قاتل می سازد.گاهی نیز بعضی ها در شرایطی گیر می کنند و تحت تاثیر غلیان احساسات قرار می گیرند و چون نمی توانند منطقی فکر کنند، دست به خون مقتول می آلایند، مثل بیشتر کسانی که می گویند قصد دفاع از جان یا آبروی خویش را در برابر مقتول داشته اند و قانون نام دفاع مشروع روی آن می گذارد.اما این که قتل عمد در چه شرایطی واقع شده، ارتباطی به نتیجه ماجرا ندارد. نتیجه، مرگ یک انسان به دست انسانی دیگر است که حکم قانونی و شرعی اش قصاص نفس است و هدف از اجرای آن، جلوگیری از تکرار رفتارهای خشونت بار که جان انسان ها را هدف می گیرد.البته قانون دو راه پیش پای اولیای دم می گذارد که یکی گرفتن جان قاتل در ازای خونی است که ریخته و دومی دریافت خونبها، یعنی معاوضه جانی که گرفته شده با ارزش آن جان بر حسب میزان دیه. در بیشتر مواردی که پایان یک پرونده، صدور حکم قصاص برای قاتل است، اولیای دم فقط قصاص می خواهند، اما هستند کسانی که جان عزیزشان را از دست رفته می بینند و قصاص قاتل را بی تاثیر در بازگشت او به زندگی، یعنی دیه را دریافت می کنند و از قصاص می گذرند و آن گاه قاتل می ماند و جنبه عمومی جرمش که تحمل حبس است.
آنان که می بخشند
باید محکوم به قصاص بود تا فهمید ارزش هر لحظه زندگی چقدر است. باید هر لحظه با مرگ همخانه شد و سایه اش را روی اندام ها حس کرد تا دانست فردی که محکوم به اعدام است تا چه اندازه وحشت دارد. باید در یک قدمی مرگ بود تا درک کرد کلمه بخشش چه واژه دلچسبی است. باید جای یک قاتل محکوم به قصاص بود تا حس کرد بخشش و مهربانی ولی دم تا چه اندازه شیرین است.تا به حال محکومان زیادی طعم این شیرینی را چشیده اند، تا به حال اولیای دم زیادی بزرگوارانه از خون عزیز خویش گذشته اند و احساسات عمومی را به غلیانی مثبت انداخته اند. اینها معلمان بخشش و مهربانی اند ؛ کسانی که پیرو این آموزه دینی اند که قصاص حق ولی دم، اما بخشش بهتر از انتقام است. 
آنان که نمی بخشند
باید عزیزی را از دست داد تا فهمید قاتل چقدر می تواند نفرت انگیز باشد، باید ولی دم یک مقتول بود تا دانست خاطره دیدار با جسد غرق خون عزیز از دست رفته تا چه اندازه دلخراش است، باید عضوی از خانواده ای بود که جز مرور عکس های یادگاری عزیز دلبندش دستش به جایی نمی رسد، باید هر روز رو در روی خانواده ای بود که زندگی عزیزش را از اولیای دم گدایی می کند و نمی داند ولی دم، دلش بابت از دست دادن عزیزش خون است.اولیای دم را کسی جز اولیای دم درک نمی کند. قصاص، حقی است که خدا به خانواده مقتول داده و آنها اگر بر اجرای حکم خدا پافشاری می کنند، فقط حقشان را می خواهند.
قصاص را راهی می دانند برای جلوگیری از تکرار و شیوع قتل که خشن ترین جرائم است. مراحل دادرسی در پرونده های قتل را نیز به این علت در نظر گرفته اند که قصاص قانونی، جای انتقام کور و دور از عدالت را بگیرد. با این حال گاهی جای قاتل و مقتول عوض می شود و عده ای با این فرض که مقتول مستحق بخشش است، گمان می برند اگر خانواده ای در نقطه ای از کشور بنابر دلایل و اعتقاداتی که دارد، قاتلی را بخشید، همه اولیای دم موظف به تکرار این تصمیم اند.همین است که بر خانواده های اولیای دم فشار زیادی وارد می شود و حتی بسیاری از آنها از حضور در انظار عمومی طفره می روند تا از سنگینی قضاوت اینچنینی دور باشند.
بخشش یک اعدامی در پای چوبه دار در اهواز
معاون اداره زندان کارون اهواز گفت: توسعه فرهنگ گذشت و حس انسان دوستی و عمل به منویات دین مبین اسلام در ترویج فرهنگ بخشش موجب شد؛ شاکی و ولی دم، قاتل را پای چوبه  دار ببخشد.
 سیاوش قربانی با اعلام خبر فوق اظهار کرد: هادی عبدالله پناه انسانی ارزشمند و برادری داغدار (برادر مقتول) است که عمل به قران کریم را در انتخاب گذشت بر انتقام به تصویر کشید. وی افزود: برادر مقتول از ابتدای ساعات صبح و با هدف اجرای حکم قصاص قاتل برادرش در زندان حضور یافته بود که به واسطه تعامل و مذاکرات پیوسته مددکاران و مشاوران (در قالب شورای حل اختلاف شبعه431) با وی، سر انجام در حالیکه طناب دار بر گردن قاتل (امید .ر) بود، رضایت داد و ضمن اعلام گذشت، از قصاص قاتل و حتی اخذ دیه نیز صرف نظر کرد. قربانی افزود: در سوره مبارکه بقره خداوند ضمن آنکه حق قصاص را یاد آور شده است، بر موضوع گذشت و بخشش و عفو نیز اشاره صریح داشته و بحمد ا... انسانهای خوش دل و خوش نیت که حتی در انتقام نیز نیت الهی دارند، خود الگوی گذشت و عفو شده و در کرامت پیشی گرفته‌اند؛ از این‌رو سفارش ما به همه داغداران این است که در هنگام انتقام کرامت الهی را در اعمال عفو و گذشت کسب کنند ضمن اینکه به عموم مردم نیز سفارش می‌کنیم، از آنجا که بسیاری از قتل‌ها بواسطه عدم کنترل خشونت رفتاری و بی‌تدبیری و نزاع‌ها روی می‌دهد، لذا همواره در خشونت از تصمیم گیری، برخورد و افعال و درگیری خودداری کنند و یقین داشته باشند که نتیجه رفتاری هنگام خشونت جز پشیمانی نیست.
قاتلی در بهبهان دریک قدمی چوبه دار بخشیده شد
با تلاش حجت‌الاسلام عماره، رئیس شعبه 29 ویژه حمایت از زندانیان محکوم به قصاص مجتمع 4 شورای حل اختلاف اهواز جوان بهبهانی که محکوم به قصاص نفس شده بود در یک قدمی چوبه دار توسط مادر مقتول مورد بخشش قرار گرفت
حجت‌الاسلام عماره، رئیس شعبه 29 ویژه حمایت از زندانیان محکوم به قصاص مجتمع 4 شورای حل اختلاف اهواز درباره این پرونده گفت: برای اخذ رضایت از اولیای دم و با اقداماتی از قبیل مراجعه حضوری به منزل اولیای دم و ملاقات با زندانی، خوشبختانه با گذشت14 سال در نهایت با همکاری و مساعدت و گذشت مادر مقتول که از دیه قاتل هم صرف نظر کردند، قاتل از چوبه دار رهایی یافت.در ادامه مادرمقتول درباره عفو و بخشش قاتل فرزندش گفت: خیلی سخت است که قاتل فرزند جوانت را ببخشی اما من با خدا معامله کردم و برای رضای او از خون فرزندم گذشتم. ما حتی دیه هم نخواستیم و از اعدام او گذشت کردیم.وی افزود: خیلی سخت بود که رضایت دهم اما با خود گفتم اعدام این جوان فرزند من را زنده نمی کند. فرزندم بدون هیچگونه دلیلی و بی گناه کشته شد و من امروز که از خون وی فقط بخاطر رضایت خدا گذشت نموده ام. گرفتن دیه را نیز بر خود حرام میدانم و امیدوارم که قاتل و همه جوانان ما بدانند که پدر و مادرهایشان چقدر بابت بزرگ نمودن و تربیت آنان زجر و سختی را متحمل شده اند، اما آنان با غرور جوانی احساسات و زحمات پدر و مادرانشان را نادیده می گیرند. در مقتول در ادامه گفت: اگر امروز من هم حکم قصاص این جوان که حق شرعی و قانونی ام بود را اجرا می کردم باز هم پدر و مادر دیگری داغدار می شدند و چون من این مصیبت و رنج را یکبار کشیده بودم دیگر دوست نداشتم این بلا گریبان گیر خانواده دیگری شود و این جوان را بخاطر رضایت خدا، به خانوادش بخشیدم
قاتل محکوم به اعدام در شوش به زندگی بازگشت
رییس دادگستری شهرستان شوش گفت: در اقدامی انسانی و با تلاش معتمدان محلی و بزرگان طوایف یک قاتل مورد عفو خانواده مقتول قرار گرفت.محمد صادق جمشیدی افزود:قاتل در سال 1386 در یک نزاع و درگیری با ضربات چاقو جوان 27 ساله ای به نام  رضا سگوند  را به قتل رسانده بود.وی گفت:( س- م ) قاتل 25ساله اهل شهرستان شوش به خاطر ارتکاب این قتل به قصاص محکوم شد که با جلب رضایت خانواده مقتول به زندگی بازگشت.جمشیدی گفت:خانواده  رضا سگوند  پس از هشت سال قاتل فرزند خود را بخشید و در حضور مسئولان محلی، اعضای شورای حل اختلاف و معتمدین شهرستان از قصاص قاتل صرف نظر کرد.
وی اضافه کرد:با گذشت اولیای دم قاتل از مجازات قصاص نجات یافت و فقط از جنبه عمومی جرم محاکمه می شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد