سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی ایران و منطقه و تحلیل های روز

 

 

گروهبان جمشید دانائی فر مرزبان ایرانی وارد آمریکا شد
به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری موسوم به حقوق انسانی و اولیه بشر از ورود جمشید دانایی فر مرزبان مفقود شده ایرانی به آمریکا خبر داد.

اواسط بهمن ماه ۱۳۹۲، ۴ سرباز مرزبانی به همراه گروهبان دوم جمشید دانأیی فر طی‌ یک عملیات توسط یک سازمان تروریستی جیش العدل به اسارت گرفته شدند.
 ۴ اسیر ایرانی بعد از مدتی‌ با وساطت نیروهای مذهبی‌ بومی آزاد شدند اما نفر پنجم(گروهبان جمشید دانائی فر) بنا بر اعلامیه رسمی‌ جیش عدل اعدام شد. اعلام خبر کشته شدن جمشید دانائی فر مورد تایید مقامات دولتی قرار نگرفته بود، حسین تقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت شورای ملی‌ اعلام کرد که قرائن و شوأهدی در دست دارند که حکایت از زنده بودن جمشید دانائی فر دارد.
سرتیپ حسین ذوالفقاری، فرمانده ستاد مرزبانی نیروی انتظامی نیز در اظهاراتی مشابه با اذعان به غافلگیر شدن نیرو‌های نظامی به زنده بودن جمشید دانائی تصریح کرده است. در مقابل برخی‌ از مقامات امنیتی نیز معتقدند هیچ دلیل و مدرکی‌ مبنی بر زنده بودن گروهبان موصوف وجود ندارد.سخنگوی گروهک جیش العدل، نیز در پاسخ به پرسشی در مورد سرنوشت دانایی فر گفته بود: موضوع گروهبان جمشید دانأیی فر در شورای مرکزی جیش العدل مطرح میباشد و به دلایل امنیتی نمی‌تواند بدان پاسخ بگوید(!)
براسا این گزارش، صبح روز ۲۹ می، آقای جمشید دانائی فر با یک هوپیمای نظامی به عنوان پناهنده سیاسی وارد خاک آمریکا شده است. 
 
 
 
 
 
نسبت به مساله مذاکرات هسته ای خوشبین یا بدبین نیستیم بلکه واقع بینانه به آن نگاه می کنیم و از هیچ تلاشی برای رسیدن به توافق فروگذار نخواهیم کرد.
کد خبر: ۴۰۴۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵ - 30 May 2014
آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت امورخاجه آمریکا گفت: ما نسبت به مساله مذاکرات هسته ای خوشبین یا بدبین نیستیم بلکه واقع بینانه به آن نگاه می کنیم و از هیچ تلاشی برای رسیدن به توافق فروگذار نخواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، وی در گفت‌وگو با یک رسانه امریکا افزود: البته همان طور که باراک اوباما اشاره کرد، اکنون این فرصت وجود دارد که به طور صلح آمیز این بحران هسته ای را حل کنیم اما این قطعی نیست و احتمال موفقیت محدود است.

او با بیان این که در حال حاضر به سخت ترین مرحله مذاکره یعنی نوشتن پیش نویس توافق نهایی و جامع رسیده ایم، اظهارکرد: در آخرین دور مذاکرات مشخص شد که میان دو طرف شکاف های بزرگی وجود دارد اما نیت دو طرف این است که روی این مساله کار کنند.

آلن ایر در پاسخ به این سوال که در صورت عدم حصول توافق نهایی آیا گام های دیگری وجود دارد که ایران بتواند برای باز نگه داشتن باب مذاکرات داشته باشد؟ تصریح کرد: روی گزینه ها و مسایل فرضی نمی خواهم متمرکز شوم چرا که اکنون باید روی فرصتی که پیش رو داریم و بهترین گزینه یعنی دیپلماسی متمرکز شویم.

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا درباره پیش بینی ˈگری سیمورˈ مبنی بر ادامه مذاکرات تا سال 2015، گفت: هیچ کس از جمله گری سیمور نمی تواند در این زمینه پیش گویی کند، ما فقط کار خود را انجام می دهیم و امیدواریم به نتیجه برسد چون پیشگویی احتمال پنج، ده یا هشتاد درصد به نتیجه رسیدن این توافق، نوعی اتلاف وقت است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا موضع رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا که در امارات متحده عربی مطرح شد، موضع رسمی دولت آمریکا است؟ تاکید کرد: نگفته پیداست که ما هیچ گاه ادعا نکردیم که تنها مشکلی که با ایران داریم، همان برنامه هسته ای است، البته در حال حاضر موضوع مورد اهمیت برای جامعه بین المللی همان برنامه اتمی ایران می باشد.

آلن ایر افزود: ایران فرصت دارد تا نقشی مثبت و سازنده در منطقه ایفا کند و از این منظر از ایران درخواست می کنیم رویکرد خود را در سوریه تغییر دهد.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بحران اوکراین موضع ایران را آن طور که برخی مطرح می کنند در مذاکرات تقویت کرده است؟ گفت: این موضوع هیچ تاثیری بر مساله مذاکرات هسته ای نداشته و ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: نکته جالب برای من همان طور که اوباما هم اشاره کرد، این است که نمونه ایران و اوکراین فواید رویکرد چند جانبه گرایی در مواجهه با تهدیدات بین المللی را نشان می دهد.
  
 
 
وی تصریح کرد: 90 درصد روحانیون فقط به کار تبلیغ، تدریس و تحصیل مشغولند و درآمد آنها که شامل حق طلبگی است در بهترین حالت فقط 600 هزار تومان است.
کد خبر: ۴۰۴۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹ - 30 May 2014
معاون مسکن و امور اجتماعی مرکز خدمات حوزه علمیه کشور گفت: 90 درصد روحانیون مشکل مالی دارند.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام «هادی اکبری» روز پنجشنبه در همایش تجلیل از معمرین و علمای استان سمنان در مهدیشهر افزود: 10 درصد روحانیون دارای وضعیت مالی خوب هستند.

وی تصریح کرد: 90 درصد روحانیون فقط به کار تبلیغ، تدریس و تحصیل مشغولند و درآمد آنها که شامل حق طلبگی است در بهترین حالت فقط 600 هزار تومان است.

معاون مسکن و امور اجتماعی مرکز خدمات حوزه علمیه کشور با بیان اینکه 50 هزار طلبه متاهل کشور، بدون مسکن هستند، گفت: این درحالی است که طلاب با تاسی به رهنمود رهبر معظم انقلاب، در سال اول ازدواج خود، نخستین فرزند را به دنیا می آوردند و در 10 سال ابتدایی زندگی همگی آنها دارای سه فرزند می شوند.

اکبری با اشاره به اینکه مرکز خدمات حوزه علمیه کشور از 12 سال پیش ساخت مسکن برای طلاب را آغاز کرده است، افزود: تاکنون 10 هزار واحد مسکونی در مرکز پردیسان قم و دو هزار واحد مسکونی دیگر نیز در سایر مناطق کشور ساخته شده است.

وی افزود: به خاطر مشکلات اقتصادی دو سال گذشته، بسیاری از پروژه های مسکن سازی طلاب متوقف شد و خانه های پردیسان هم که قرار بود با 15 میلیون تومان به طلاب تحویل داده شود تاکنون 48 میلیون تومان هزینه داشته است.
 
 
منابع آگاه در کمیته آشتی ملی سوریه اعلام کردند، قرار است، طرف روزهای آینده 4700 فرد مسلح در ریف جنوبی دمشق خود را تسلیم ارتش سوریه کنند.
به گزارش مشرق، منابع آگاه در کمیته آشتی ملی سوریه اعلام کردند، قرار است، طرف روزهای آینده 4700 فرد مسلح در دو منطقه «القدم» و «عسالی»، در ریف جنوبی دمشق خود را تسلیم ارتش سوریه کنند.

این منابع در ادامه افزودند: در صورتی‌که چنین امری محقق شود، باید در انتظار امضای توافقی بود که میان ارتش سوریه و گروه‌های مسلح مستقر در این دو منطقه حاصل شده است.

منابع مذکور تصریح کردند:‌ هم اکنون تلاش‌ کمیته‌های آشتی ملی بر تضمین بازگشت افراد مسلح فریب خورده به دامان وطن متمرکز است و پس از آن بندهای توافقنامه اعلام خواهد شد.

در همین راستا نیروهای ارتش سوریه عملیات‌های نظامی خود در ریف جنوبی و غربی دمشق به ویژه شهر «داریا» را ادامه می‌دهند که تاثیر بسزایی بر به نتیجه رسیدن این توافقنامه دارد.

 

 

پس از این که در روزهای اخیر ادعا شد هکرهای ایران طی چند سال به جاسوسی سایبری از مقامات ارشد آمریکایی پرداخته‌اند، این بار از جان بولتون سفیر تندروی آمریکا در سازمان ملل در دوره ریاست جمهوری جرج بوش به عنوان یکی از ابزارهای جاسوسی ایران نام برده می‌شود.
کد خبر: ۴۰۴۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳ - 30 May 2014

جان بولتون هم ابزار جاسوسی ایران از مقامات ارشد آمریکایی بود!جان بولتون که با تندروانه‌ترین مواضع علیه ایران در صحنه سیاست خارجی آمریکا مشهور شده و در دوره ریاست جمهوری بوش سفیر آمریکا در سازمان ملل بود، نقش چشمگیر و ناخواسته‌ای در برنامه جاسوسی سایبری ایران علیه مقامات ارشد آمریکایی داشته است.

به گزارش «تابناک»، بعد از این که در روزهای اخیر بازرسان امنیت سایبری مؤسسه iSight مدعی شدند هکرهای ایرانی در سال‌های اخیر با به راه انداختن یک کمپین جاسوسی سایبری از مقامات ارشد بین‌المللی آمریکایی از جمله یک دریا‌سالار به جمع‌آوری اطلاعات درباره تحریم‌های اقتصادی، تلاش‌های ضد گسترش سلاح‌های هسته‌ای و سایر موضوعات مشابه پرداخته‌اند، اکنون دیلی بیست از رسانه‌های آمریکایی مدعی شده است که جان بولتون هم ابزار جاسوسی ایران از مقامات ارشد آمریکایی بود!

طبق این ادعا، هکرهای ایرانی با جا زدن خود به جای جان بولتون در شبکه‌های اجتماعی، نام‌های کاربری و کلمات عبور بعضی افراد از جمله فعالان حقوق بشر و مسئولان امنیت ملی آمریکا را به دست آورده‌اند.

یک حساب کاربری جعلی به نام بولتون در این روند نقش محوری داشته است تا هکرهای ایرانی از طریق آن به سیاست‌های دولت آمریکا پی ببرند.

از این حساب کاربری جعلی به افراد مختلفی پیامی ارسال شده است که مدعی بوده، جان بولتون قصد ارتباط با آنها در شبکه لینکدین (LinkedIn) را دارد. اگر گیرنده پیام به آن پاسخ می‌داد، در این شبکه گفت و گویی در قالب پیام‌های خصوصی رد و بدل می‌شد. طی چند هفته هکرها اعتماد طرف مقابل را جذب کرده و سپس این جان بولتون جعلی از انها می‌خواست وارد یک سایت جدید بشوند که در دست راه‌اندازی است. هنگام مراجعه دوستان بولتون به این سایت جدید، از انها خواسته می‌شد که آدرس پست الکترونیکی و رمز عبور خود را وارد کنند. اگر کسی این کار را انجام می‌داد، طی چند ساعت اطلاعات آنها به دست هکرهای مقیم تهران می‌افتاد.

این اتفاقی بوده است که برای کیت بیگلو از هواداران مهم بهایی‌ها در آمریکا رخ داده است. بولتون اگر چه پذیرفته که بیگلو را از مدتها پیش می‌شناخته است ولی یادآور می‌شود که در یک سال گذشته از شبکه لینکدین استفاده نکرده و هرگز در ان پیامی خصوصی ارسال نکرده است.

دیلی بیست با مرور پیام‌های رد و بدل شده بین بیگلو و حساب کاربری جعلی به نام بولتون به اشکالات آن از نظر نگارش انگلیسی نیز اشاره کرده است.

بیگلو مدعی شده است که بولتون جعلی دو ماه برای جلب اعتماد وی وقت گذاشته است تا این که پس از به دست آوردن اطلاعات مورد نظر نفوذ به حساب‌های وی را شروع کند. پس از دو تلاش برای ورود به جی‌میل وی در ان شب، روز بعد گوگل به وی اطلاع داده است که کسی از تهران قصد داشته است که وارد حساب کاربری شود. به همین خاطر وی فورا کلمه عبور خود را تغییر داده و ارتباطش را با جان بولتون ایرانی قطع کرده است.

جان هالتکیست از موسسه iSight روش مورد استفاده با جان بولتون جعلی را همان روشی می‌داند که در روزهای اخیر ادعا شده است، هکرهای ایرانی از آن استفاده کرده‌اند. علاوه بر عناصری که در اندیشکده‌های تندروی آمریکایی مورد جاسوسی سایبری قرار گرفته‌اند، به ادعای وی، اهداف اصلی هکرهای ایرانی شامل لابی طرفدار اسرائیل، عناصر تندرو علیه ایران و نیز طرفداران بهایی‌ها می‌شده است.

گفته می‌شود چینی‌ها هم از روش‌های مشابهی استفاده کرده‌اند.

نکته جالب این است که اولین بار یکی از رقبای سرسخت سیاسی بولتون به حساب کاربری وی در شبکه لینکدین مظنون شده است و از سوی دیگر، بولتون سابقه هک شدن در سالهای گذشته را نیز دارد. البته بولتون در پاسخ به دیلی‌بیست از این که هدف هکرهای ایرانی قرار گرفته است، احساس اهمیت می‌کند.

 

 

 

تحلیل یک نشریه آمریکایی؛
در روزهای اخیر، ادعای جدید گروهک منافقین درباره برنامه هسته‌ای ایران که در یک روزنامه آمریکایی منتشر شد، بار دیگر سبب شد، بحث‌ها و ادعاهایی در غرب علیه ایران شکل بگیرد. در همین حال، یک نشریه آمریکایی دیگر با دلایل مشخصی به نقد اطلاعات ارائه شده از سوی این گروهک و همچنین به انتقاد از روزنامه‌ای پرداخته که مطلب مذکور را منتشر کرده است.
کد خبر: ۴۰۴۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷ - 30 May 2014
چرا ادعای اخیر گروهک منافقین درباره ایران بی‌اعتبار است؟در روزهای اخیر، ادعای جدید گروهک منافقین درباره برنامه هسته‌ای ایران که در یک روزنامه آمریکایی منتشر شد، بار دیگر سبب شد، بحث‌ها و ادعاهایی در غرب علیه ایران شکل بگیرد. در همین حال، یک نشریه آمریکایی دیگر با دلایل مشخصی به نقد اطلاعات ارائه شده از سوی این گروهک و همچنین به انتقاد از روزنامه‌ای پرداخته که مطلب مذکور را منتشر کرده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «وال استریت ژورنال» چند روز پیش با انتشار مطلبی به نقل از گروهک منافقین، مدعی شد که بخشی از برنامه هسته‌ای ایران به جنبه نظامی و تلاش برای ساخت تسلیحات هسته‌ای اختصاص داشته و این بخش هنوز هم بوده و تحقیقات در این زمینه در ایران جریان دارد.

اما نشریه «نیشن»، از دیگر مطبوعات شناخته شده آمریکایی در مطلبی که در سایت خود منتشر کرده، به نقد این موضوع پرداخته و می‌نویسد: صفحه «دیدگاه‌ها»ی وال استریت ژورنال از مدت‌ها پیش، میزبان دیدگاه‌های جنگ طلبانه و افراطی درباره ایران، عراق و شماری دیگر از کشورهایی بوده که به چالش‌های سیاست خارجی آمریکا از آن‌ها یاد می‌شود.

روز سه شنبه، هیأت تحریریه این روزنامه با انتشار یک مطلب اختصاصی، جزئیات گزارشی که از سوی گروه «مجاهدین خلق» (گروهک منافقین) ارائه شده را منتشر کردند؛ گروهی که تا کمتر از دو سال پیش در آمریکا و کانادا از آن با نام یک گروه تروریستی یاد می‌شد.

البته پیش از هر چیز باید اشاره کرد که وال استریت ژورنال خود ادعاهای مطرح در این گزارش، مبنی بر اینکه در حال ادامه تحقیقات نظامی هسته‌ای بوده را تأیید نکرده است؛ اما به عنوان نکته نخست، باید به یک ایراد اساسی موجود در این مطلب گزارش اشاره کرد.

در این مطلب ادعا شده است: «پس از اینکه غرب حق غنی سازی را به جمهوری اسلامی تسلیم کرده و به این کشور اجازه داد از یک توانایی پیشرفته هسته‌ای برخوردار شود، اکنون در آخرین تلاش برای جلوگیری از یک ایران هسته‌ای، باید جلو تسلیحاتی شدن برنامه هسته‌ای این کشور را بگیرد».

اما باید اشاره کرد، هیچ دولت یا تیم مذاکره کننده‌ای، «حق غنی سازی» را به ایران «تسلیم» نکرده است. ایران در حالی طی دو دهه گذشته توانسته به غنی سازی اورانیوم بپردازد که دو دولت پی در پی در آمریکا، این کشور را تحریم کرده و خواستار متوقف شدن برنامه هسته ایش شده‌اند.

اما نکته جالب‌تر اینجاست که گویا تحریریه وال استریت ژورنال، هیچ ابایی از اینکه منبع اطلاعات به اصطلاح «قابل پذیرش» خود را برای خوانندگان افشا کنند، نداشته‌اند. این امر با توجه به اینکه یکی از اعضای تحریریه این روزنامه از منتقدان مهم مجاهدین خلق به شمار می‌رود، نکته‌ای جالب توجه است.

در سال ۲۰۱۱، سهراب احمری، از اعضای تحریریه وال استریت ژورنال، مجاهدین خلق را یک گروه بلاموضوع یاد کرد و در جایی دیگر نیز نسبت به ایدئولوژی «مارکسیسم اسلامی» این گروه هشدار داد. این تأکید از سوی احمری و دیگران، در حالی صورت گرفته که طی یک دهه اخیر، گروه مذکور به شدت تلاش دارد تا ریشه‌های التقاطی خود را انکار کند.

اما جالب‌تر اینکه در چند روز اخیر، احمری با وجود انتشار گزارش مجاهدین خلق در صفحه توئیتر خود، اشاره کرد که این گزارش «مسأله دار» است و نمی‌توان در حکم مطلبی مهم، مفید و یا دارای ارزش خبری از آن یاد کرد.

گفتنی است، غیر قابل اطمینان بودن اطلاعات مجاهدین خلق، پیش از نیز چندین بار ثابت شده بود. در سال ۲۰۱۰، این گروه مدعی شد، یک مرکز مخفی هسته‌ای در نزدیکی شهر قزوین وجود دارد. در پی آن، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز این ادعا را رد کرده و گفت: «مجاهدین خلق در گذشته ادعاهایی درباره تأسیسات هسته‌ای ایران مطرح کرده که برخی درست بوده و برخی خیر».

در این میان، هرچند شاید معیارهای وال استریت ژورنال برای ستون دیدگاه‌ها با دیگر بخش‌ها متفاوت باشد، صرف همین هشدار که منبع گزارش مذکور «مسأله دار» است، برای رد چنین گزارشی کافی خواهد بود؛ این یک انتظار منطقی از یکی از روزنامه‌های پرتیراژ دنیاست.

در پایان باید پرسید که چرا مجاهدین خلق توانسته خود را به رویکرد ستون دیدگاه وال استریت ژورنال نزدیک کرده و نتوانسته در بخش خبری این روزنامه، جایی برای گزارش اختصاصی خود پیدا کند؟ به نظر می‌رسد خبرنگاران بخش سیاست خارجی روزنامه مذکور ـ که بی‌تردید برخوردهای بیشتری با این گروه داشته‌اند ـ نسبت به ادعاهای آن بدبین‌تر هستند.

 

 

 

 

وزیر خارجه سودان؛
در آخرین حمله‌ به سودان، یک کارخانه تولید سلاح در این کشور کاملا نابود شد و چهار تن از شهروندان این کشور کشته شدند. مقامات سودان، رژیم اسرائیل را عامل این حملات می‌داند؛ اما مقامات رژیم صهیونیستی تا کنون این اتهامات را نپذیرفته‌اند.
کد خبر: ۴۰۴۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵ - 30 May 2014
وزیر خارجه سودان اعلام کرده است برای جلب رضایت عربستان سعودی، پیشنهاد ایران برای حمایت از این کشور در قبال حملات رژیم اسرائیل را رد کرده است.

به گزارش «تابناک»، «علی کارتی» که در عربستان سعودی است، در مصاحبه‌ با روزنامه الحیات اعلام کرده، ایران به آن کشور پیشنهاد داده است، یک سیستم دفاع هوایی برای حفاظت از آن کشور در برابر حملات رژیم صهیونیستی ایجاد کند که این کشور این پیشنهاد را به دلیل اینکه ممکن بوده عربستان سعودی را ناراحت کند، نپذیرفته است.

بنا بر این گزارش، وزیر خارجه سودان همچنین افزوده است، این کشور همچنین برای اینکه رضایت مقامات سعودی را جلب کند، لینک‌های ارتباطی خود با ایران و اخوان المسلمین را قطع کرده است.

علی کارتی در رد پیشنهاد ایران برای حفاظت از سواحل غربی این کشور در دریای سرخ همچنین گفته است، چون در صورت پذیرفتن پیشنهاد ایران باید متخصصان نظامی ایران در این کشور مستقر می‌شدند و ممکن بود علیه عربستان سعودی اقدام کنند، کشورش چنین پیشنهادی را نپذیرفته است.

گفتنی است، در آخرین حمله به سودان، یک کارخانه تولید سلاح در این کشور کاملا نابود شد و چهار تن از شهروندان این کشور کشته شدند. مقامات سودان، رژیم اسرائیل را عامل این حملات می‌داند؛ اما مقامات رژیم صهیونیستی تا کنون این اتهامات را نپذیرفته‌اند، ولی در مقابل آنان نیز بار‌ها سودان را به تسهیل انتقال سلاح و تجهیزات نظامی ایران که برای حماس در فلسطین اشغالی ارسال می‌شود متهم کرده است.

اظهارات وزیر خارجه سودان تا کنون واکنشی را در ایران برنینگیخته است؛ اما به نظر می‌رسد در ساعات و روزهای آینده این خبر با واکنش مقامات ایرانی نیز روبه رو شود.
 
تلاش سودان برای جلب رضایت عربستان سعودی، در حالی است که به تازگی مقامات از وزیر خارجه جمهوری اسلامی درخواست کرده‌اند با سفر به آن کشور، بتوانند زمینه برای روابط بهتر با تهران را فراهم کنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد