سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بهداشت و سلامتی


نشانه های بیماری MS

 

میلین حفاظتی برای رشته‌های عصبی است و کمک می‌کند که پیام‌های الکتریکی با سرعتی چندین برابر منتقل شوند. ام اس هنگامی در بدن آغاز می‌شود که گلبول‌های سفید که نقش دفاعی در بدن دارند، به غلاف میلین (بجای یک عامل بیگانه) حمله ‌کنند و هر بار که این گلبول‌ها به رشته‌های عصبی مربوط به یکی از اندام‌های بدن حمله کنند، آن اندام دچار مشکل می‌شود. Multiple sclerosis (سفت شدن چندین بافت)، بیماری مربوط به سیستم اعصاب مرکزی می باشد. این بیماری، مغز و نخاع را درگیر می کند.

ms

مغز و نخاع، دارای رشته های عصبی هستند که پیام های عصبی را از مغز به قسمت های دیگر بدن منتقل می کنند. در بافت چربی این رشته های عصبی پیچیده شده و "میلین" نام می گیرند. میلین، به انتقال پیام های عصبی کمک می کند.

سیستم ایمنی بدن، نقش مهمی در پیشرفت این بیماری دارد، طوری که مشخص شده، بیماری MS ، یک بیماری خودایمنی می باشد.

MS در سال 1894 شناخته شد، اما تاریخ دقیق این بیماری، به قرن 14 برمی گردد که یک هلندی دچار آن شده بود.

این بیماری در سنین 20 تا 40 سالگی خود را نشان می دهد. خانم ها دو برابر آقایان به این بیماری دچار می شوند.

آب و هوای معتدل، 5 برابر بیشتر از آب و هوای گرم در بروز این بیماری موثر است.

در مورد این بیماری هنوز مسئله تاثیر وراثت ثابت نشده است و احتیاج به آزمایشات دقیق تری دارد.
علائم بیماری MS

نشانه های این بیماری بستگی به مقدار از بین رفتن میلین در سلول عصبی و محل درگیر شدن عصب دارد.

از آنجایی که هیچ آزمایشی برای تشخیص بیماری MS وجود ندارد، از این رو تشخیص آن بسیار مشکل است. فقط علائم می توانند این بیماری را مشخص کنند و با توجه به این که محل درگیر شدن سیستم عصبی متغیر است، لذا علائم هم تغییر می کنند.

نشانه های بیماری MS به 4 گروه تقسیم می شود:

1- نشانه های جسمی

2- مشکلات در عملکرد مغز

3- نشانه های آسیب سیستم عصبی

4- نشانه های روانی مانند: وجود استرس، عصبانیت و ...

حال به توضیح هر نشانه توجه کنید:

1- نشانه های جسمی شامل:

- مشکلات در ایستادن، راه رفتن و تعادل بدن

- مشکلات بینایی (دو تا دیدن و تیره و تار دیدن)

- افزایش دمای بدن

- عدم کارآیی دست ها

- عدم کنترل در تخلیه ادرار

- عدم مقاومت در برابر عفونت

- لکنت زبان

- یبوست

2- مشکلات در عملکرد مغز شامل:

- مشکلات حافظه

- عدم برقرار کردن ارتباط با محیط اطراف

- بی خوابی

- به سختی جمله درست کردن در هنگام حرف زدن

- درک نکردن کتابی که فرد می خواند و به طور کلی درک نکردن مطالب
درد

3- نشانه های تخریب سیستم عصبی

- درد داشتن

- درد چشم داشتن

- بی حسی و مورمور شدن دست ها و پاها

- احساس خارش در دست ها و پاها

- گرفتگی عضلات دست ها و پاها

- تخریب و متلاشی شدن زانوها

- انتقال کم پیام های عصبی در بدن

4- نشانه های روانی شامل:

- عصبانیت و افسردگی همراه با خستگی

- وجود استرس

- ناامید بودن و تنها شدن و با کسی رابطه نداشتن

- عدم جرات و شجاعت و ناتوان شدن

- خود را متهم دانستن

- بی حسی و کرختی و احساس سوزش و خارش در بدن، به خصوص در بازوها و پاها

- ضعف، سرگیجه و خستگی

- دوبینی، عدم تشخیص اشیا و دید کم

- گرفتگی و سفت شدن عضلات

- مشکلات در تعادل و هماهنگی

- لرزش و رعشه

- واضح صحبت نکردن

- مشکلات مثانه و روده

- مشکلات جنسی

- مشکلات در تمرکز، توجه، حافظه

- درد جدی

- حساسیت به گرما

- عدم توانایی در صحبت کردن، راه رفتن یا نوشتن

توجه کنید که این نشانه ها باعث نمی شوند عمر شخص بیمار کوتاه شود و بسیاری از افراد بیمار مانند افراد سالم به زندگی فعال خود ادامه می دهند.

در مطلب بعدی راهکارهای مقابله با برخی علائم بیماری MS را برای شما خواهیم گفت.


alt



 

چرا زنان بیشتر دچار بیماری ام اس می شوند

 

دانشمندان میزان تجمع نوعی پروتئین خاص را در مغز زنان مبتلا به ام.اس شناسایی کرده‌اند که امیدوارند علت شیوع بیشتر این اختلال در میان زنان را توضیح دهد. به طور متوسط، تعداد زنانی که بیماری ام.اس در آنها تشخیص داده می‌شود، چهار برابرِ مردان است.

ms1

ms بیماری

متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتنِ آمریکا می‌گویند: با مطالعه روی مغز موش‌های ماده و جسد زنانی که در هنگام حیات ام.اس داشته‌اند، دریافتیم که نوعی پروتئین به نام «اس1پی‌آر2» به میزان چشمگیری در زنان مبتلا به ام.اس. بیشتر از مردان بوده است.

کارشناسان علوم پزشکی این یافته جدید را بسیار جالب توجه ارزیابی کرده‌اند. به طور متوسط، تعداد زنانی که بیماری ام.اس در آنها تشخیص داده می‌شود چهار برابرِ مردان است.

در بیماری ام اس (مولتیپل اسکلروز) سیستم دفاعی بدن بنا به دلایلی که هنوز کاملا شناخته شده نیست، به پروتئین‌های موجود در غلاف اعصاب سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) حمله می‌کند و در نتیجه موجب ایجاد اختلال در حرکت عضلات و همچنین اختلال در حفظ تعادل و بینایی می‌شود.

هنوز درمانی برای بیماری ام.اس پیدا نشده است، اما با پیشرفت‌های علم پزشکی راه‌هایی برای جلوگیری از پیشرفت این اختلال در مراحل اولیه بروز آن وجود دارد.

دانشمندان در میزوریِ آمریکا در مطالعه‌ای به بررسی میزان پروتئین مغز موش‌های سالم و موش‌هایی که ام.اس داشتند پرداختند و همزمان بافت‌های مغز بیست بیمار ام.اسی را پس از مرگشان مورد بررسی قرار دادند.

نتایج مطالعات نشان داد که در مناطقی از مغز که ام.اس بیشتر بر آنها تاثیر گذاشته بود، پروتئین فوق چه در موش‌های ماده و چه در زنان بیمار بیشتر بود.

پروفسور «رابین کلین» از دانشگاه واشنگتن می‌گوید: ما از یافتن این مولکول بسیار هیجان زده شدیم، چرا که مدت‌هاست به دنبال راهی برای درمان ام.اس می‌گردیم که ربطی به سیستم دفاعی بدن نداشته باشد.

همزمان دکتر «اِما گری» از انجمن ام.اس انگلیس می‌گوید: ما هنوز به طور کامل نمی‌دانیم چرا زنان بیشتر از مردان به ام.اس دچار می‌شوند. نظریه‌های گوناگونی مطرح بوده نظیر ژنتیک و هورمون‌ها، اما یافته جدید، ما را با یکی دیگر از عوامل مرتبط با ژنتیک آشنا می‌کند که بسیار جالب توجه است.
در بیماری ام اس، سیستم ایمنی بدن به میلین حمله می کند. میلین آسیب دیده باعث تصلب بافت (sclerosis) می شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است

روش جدید درمان ام اس در چهارده روز

محققان دانشگاه یوتا آمریکا موفق به درمان اختلال حرکتی ناشی از ام اس در موش ها شدند.

در این آزمایش چند موش مبتلا به ام اس که قادر به راه رفتن نبودند مورد بررسی قرار گرفتند و قرار شد که سلول های بنیادی انسان به آنان تزریق شود.

پزشکان احتمال دادند که بدن موش ها این سلول های بنیادی را قبول نکند، ولی پس از تزریق در کمال تعجب مشاهده کردند که موش ها مانند موش های سالم قادر به حرکت شدند و تمام اختلالات حرکتی آنان برطرف شد.

درمان اختلالات حرکتی ام اس با استفاده از این روش 10 تا 14 روز طول می کشد و پس از گذشت شش ماه، هنوز نشانه ای از وجود ام اس در موش ها دیده نشده است.

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک فرآیند ایمنی است که که در آن سیستم ایمنی بدن پاسخ غیر متعارفی به سیستم عصبی مرکزی (CNS) می دهد. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است.

در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به میلین حمله می کند. میلین به غلاف چربی اطراف سلول های عصبی گفته می شود. میلین آسیب دیده باعث بوجود آمدن تصلب بافت (sclerosis) می شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است.

زمانی که پوشش میلین یا بافت های عصبی آسیب می بینند، ارسال پیام های عصبی مختل می شود که عوارض مختلفی دارد.

در حال حاضر حدود 2.3 میلیون نفر در سراسر جهان به این عارضه مبتلا هستند.

علایم این بیماری شامل خستگی شدید، تاری دید، ضعف عضلانی و عدم تعادل است.



 

alt


 

10 علامت اولیه بیماری ام اس

ms2

بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا همان MS اختلال خودایمنی پیشرونده ای است. در این بیماری غلاف محافظ سلول های عصبی فرسوده شده و تحلیل می رود.

بیماری ام اس با حمله به سلول های عصبی یا همان نورون های سیستم مغز و اعصاب به مرور زمان عملکرد بدن را تضعیف می کند.

به دلایل ناشناخته ای، خطر ابتلای زنان به این بیماری دو برابر مردان است. در واقع این بیماری بیشتر زنان را مورد حمله قرار می دهد. اما به طور کلی وراثت، اصلی ترین دلیل آسیب پذیری افراد از این بیماری مزمن و علت غیر قابل پیشگیری آن است.

در اینجا 10 عارضه شایع بیماری ام اس را که معمولا به عنوان علائم اولیه MS نیز در نظر گرفته می شوند، با هم بررسی می کنیم:

1- بی حسی

بی حسی و مورمور شدن مداوم که معمولا صورت و دست ها و پاها را درگیر می کند، عارضه ی شایع بیماران مبتلا به MS است که به علت آسیب و تخریب سلول ها عصبی در مغز و نخاع ایجاد می شود. اما این وضعیت برای فردی که هنوز به بیماری مبتلا نشده و یا برای اولین بار است که آن را تجربه می کند، بسیار عجیب به نظر می رسد. در واقع بی حسی و مورمور شدن می تواند در ابتدا به صورت حمله ای فرد را مورد آسیب قرار دهد. پاها شایع ترین بخش بدن برای بروز این عارضه اند.

2- خستگی

خستگی می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود، اما هر خستگی نشانه MS نیست. خستگی بدون دلیل، مثلا خستگی که فرد بعد از بیدار شدن از خواب و یا بدون هیچ گونه فعالیت بدنی بیان می کند می تواند نشانه اولیه بیماری MS باشد. این خستگی عضلانی بدون دلیل و نیز ضعف عضلانی، مخصوصا در ماهیچه های پاها و ضعف مچ پا، عارضه ای است که تقریبا در 80 درصد مبتلایان اولین عارضه است. این خستگی با تخریب و آسیب سلول های عصبی، شدیدتر می شود.

3- ضعف و گرفتگی عضلات

آیا شما هم در انجام فعالیت های به ظاهر ساده مشکل دارید؟ زود خسته می شوید و احساس ضعف در عضلات را دارید؟ این وضعیت می تواند نشانه آن باشد که سیگنال های عصبی نمی توانند به درستی از مغز و نخاع به سیستم عصبی محیطی منتقل شوند. در اینجا ضروری است که به پزشک مراجعه کنید. اما اختلال در کنترل عضلات خیلی وقت ها به دلیل اسپاسم، گرفتگی و سختی عضلات ایجاد می شود. اسپاسم ها و گرفتگی های عضلانی حمله ای یکی از علائم آزاردهنده ی ام اس است. این اسپاسم ها معمولا شدیدا دردناک هستند، در بخش های انتهایی بدن نظیر دست ها و پاها  ایجاد می شوند و بعد از چند دقیقه برطرف می شوند.
در بیشتر مبتلایان، راه رفتن همراه با سرگیجه و اختلال در کنترل حرکات می تواند علامت اولیه بیماری باشد. این بیماران معمولا در مستقیم حرکت کردن مشکل دارند

4- اختلالات بینایی

یکی از اولین نشانه های MS مشکل در بینایی است که آرام و به مرور زمان شدیدتر شده و با درد در چشم ها همراه خواهد شد. اختلالات بینایی به دلیل التهاب عصب چشمی ایجاد می شود. این شرایط تقریبا 50 درصد بیماران مبتلا به MS را تحت تاثیر قرار داده و در 15 درصد از بیماران اولین عارضه ی ابتلا به بیماری می باشد. این شرایط که به دلیل اختلال عصب بینایی ایجاد می شود، منجر به تاری دید در یک یا هر دو چشم و همچنین کوررنگی می شود. پس تاری دید، کوررنگی، دوبینی و درد چشم ها از علائمی است که می تواند نشانه ی ابتلا به MS باشد.

5- اختلال در کنترل ادرار و مدفوع

بی اختیاری در دفع ادرار و مدفوع در بیماری MS دور از انتظار نیست.  تقریبا 80 درصد بیماران مبتلا به MS در کنترل ادرار و مدفوع خود مشکل دارند. این افراد معمولا از احساس دفع ادرار مکرر و ناگهانی در عذاب هستند. مشکل آزاردهنده دیگر در این افراد، اسهال مداوم و اختلال کنترل تخلیه روده است. اگر این برای شما یک مشکل شده است، بهتر است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و وضعیت را بازگو کنید.

6- کاهش حافظه

از آنجایی که MS به سیستم عصبی مرکزی حمله می کند، کاهش و ضعف حافظه، ناتوانی در تمرکز، صحبت کردن و مشکلات زبانی از اختلالات رایج در نتیجه ی پیشرفت MS است که البته خیلی وقت ها می تواند از علائم شروع این بیماری باشد.

7- اختلالات جنسی

در بیماران مبتلا به ام اس در مراحل شدید، اختلالات جنسی یکی از شایع ترین اختلالات در نظر گرفته می شود. این وضعیت که در بیشتر اوقات عارضه ای غیر قابل پیشگیری است، خیلی وقت ها یکی از علائم ابتلا به MS در نظر گرفته می شود.

8- سرگیجه

در بیشتر مبتلایان، راه رفتن همراه با سرگیجه و اختلال در کنترل حرکات می تواند علامت اولیه بیماری باشد. این بیماران معمولا در مستقیم حرکت کردن مشکل دارند. در واقع این عدم تعادل در کنترل حرکات معمولا با پیشرفت تخریب سلول های عصبی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین خاطر است که بسیاری از مبتلایان به MS برای راه رفتن نیاز به عصا دارند.

9- تشنج

تشنج های صرعی از علائم بسیار رایج بیماری ام اس هستند که از گسترش اختلالات در مناطقی از مغز به نام قشر مغز ناشی می شوند. قشر مغز بیرونی ترین و البته بزرگ ترین بافت عصبی مغز است که مغز را می پوشاند و از آن محافظت می کند.

10- افسردگی

ابتلا به بیماری آزاردهنده ای نظیر  MS، علاوه بر آسیب جسمی می تواند ابزاری برای شکنجه روحی فرد باشد. بسیاری از مبتلایان به ام اس، احساس افسردگی، تحریک پذیری و تغییرات خلق و خو را یکی از مشکلات رایج خود بیان می کنند.



 

alt


 

چطور بدن را در بیماری ام‌اس خنک نگه داریم؟

بیماری ام اس (MS)، یک بیماری خودایمنی است که طی آن سیستم ایمنی به سیستم عصبی مرکزی حمله می کند و غلاف میلین (پوشش محافظ سلول های عصبی) را از بین می برد. گرما باعث بدتر شدن علائم بیماری MS می گردد. در این مطلب راه های خنک نگه داشتن بدن در این بیماری را یاد خواهید گرفت.

MS3

اینکه گرما باعث تشدید علائم MS می گردد، مسئله تازه ای نیست. این مسئله در اواخر سال 1800 برای اولین بار مطرح شد.

اما تحقیقات تازه، واقعیت دیگری را ثابت کرد و آن عبارت بود از اینکه در روزهای گرم، قدرت فکر کردن و حافظه بدتر می شود و برای درمان باید یک نوشیدنی سرد بنوشید و یا دوش آب سرد بگیرید.

در قرن 19 پزشکان دریافتند که حمام گرم و ورزش کردن هر دو باعث تشدید علائم MS می گردد.

این عدم تحمل گرما به نام پدیده یوتافس ( Uhthoff’s) نامیده می شود که اگر بیماران مبتلا به MS در معرض گرما قرار گیرند، موجب تضعیف و بد کار کردن سیستم عصبی می شود.

پزشکان امروزه این پدیده را در اثر گرم شدن هوا، پختن غذا در خانه، دوش آب گرم گرفتن، به سختی با صندلی چرخدار حرکت کردن و حتی تب ناشی از عفونت می دانند.
در یک مطالعه مشخص شد افراد دارای MS در روزهای گرم سال، حتی اگر زمان زیادی را در مقابل کولر گذرانده باشند، باز هم عملکرد شناختی آنها کم می باشد

در مطالعه ای که در مجله عصب شناسی چاپ شده بود، محققان عملکرد شناختی 40 نفر که مبتلا به MS بودند و 40 نفر که سالم بودند را در یک سال بررسی کردند.

از آنجا که این مطالعه در فصل زمستان و تابستان انجام گرفته بود، تفاوت عملکردی هر فرد را در هر فصل مورد مقایسه قرار دادند.

آنها دریافتند افرادی که دارای MS هستند، قدرت تفکر و حافظه آنها هنگامی که هوا گرم است بدتر می شود.

حقیقت گرما و بیماران مبتلا به MS

تغییرات ایجاد شده در اثر گرما در افراد مبتلا به MS، دائمی نیست.

زمانی که هوا خنک شود و یا فرد مبتلا به MS خود را خنک کند، تشدید علائم این بیماری از بین می رود.

حقیقت اینکه چرا گرما باعث تشدید علائم MS می شود، هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

در یک مطالعه مشخص شد افراد دارای MS در روزهای گرم سال، حتی اگر زمان زیادی را در مقابل کولر گذرانده باشند، باز هم عملکرد شناختی آنها کم می باشد.

محققان بر این باورند که رطوبت بالا نیز همانند دمای بالا بر بیماران MS اثر دارد، اما هنوز این باور در حال بررسی می باشد.

بیماران ام اسی چگونه با گرما مبارزه کنند؟

1- محل خنک را انتخاب کنید.

در هر جایی، به سمت محل های خنک بروید.

در هوای گرم به جای راه رفتن، شنا کنید.

یک دوش آب سرد و یا ولرم را به جای حمام با آب داغ در نظر بگیرید.

Woman Drinking Glass of Water

2- نوشیدنی خنک بنوشید.

آب سرد، نوشیدنی یخ زده به کاهش دمای بدن کمک می کند.

این نوشیدنی ها اگر داغ باشند، می توانند در تشدید علائم بیماری MS نقش داشته باشند.

3- بررسی هوای گرم

گرما بر فرایند یادگیری اثر می گذارد و شناخت و ادراک شما را کاهش می دهد، پس بهتر است کارهایی که نیاز به تمرکز و شناخت دارند را در فصل سرد سال انجام دهید.
جلیقه خنک کننده در بیماری ام اس

4- پوشیدن جلیقه خنک کننده

افرادی که در مناطق گرم و مرطوب زندگی می کنند، با استفاده از این جلیقه ها بدنشان خنک می ماند.

5- خنک نگه داشتن هوای خانه

کولر، پنکه و یا تهویه مطبوع، هوای خانه را خنک نگه می دارند.

6- لباس های خنک بپوشید.

از لباس های نخی و گشاد که اجازه عبور هوا را می دهند، استفاده کنید.

7- اسپری خنک

اگر در معرض هوای گرم قرار دارید، با اسپری آب، خود را خنک کنید.

همچنین می توانید از بسته های یخ استفاده کنید و آنها را بر گردن، پیشانی و یا مچ دستان خود قرار دهید تا خنک شوند.



 

alt


 

حقایقی درباره بیماری ام اس (MS)



ms5

اگر به تازگی شما و یا یکی از دوستانتان به این بیماری مبتلا شده اید، این کارها را انجام دهید:

 
1- اطلاعات خود را درباره این بیماری بالا ببرید.

MS یک بیماری خود ایمنی مزمن می باشد که اثر خود را روی سیستم اعصاب مرکزی نشان می دهد.

 

زمانی که سیستم ایمنی بدن به میلین حمله می کند، MS ظاهر می شود. میلین، غلاف محافظت کننده از فیبرهای عصبی در مغز و نخاع می باشد. میلین تخریب می شود و برخی اعصاب زمینه ای آسیب می بینند.

 

پزشک می تواند آخرین اطلاعات در مورد این بیماری را به شما بدهد.

 

2- بیماری MS به آسانی تشخیص داده نمی شود.

بسیاری از آزمایشات برای تشخیص وجود دارد، از جمله: ام آر آی و تجزیه و تحلیل مایع نخاع.

در طی مدت کمتر از یک ماه، این تخریب عصبی صورت می پذیرد.
زمانی که سیستم ایمنی بدن به میلین حمله می کند، MS ظاهر می شود. میلین، غلاف محافظت کننده از فیبرهای عصبی در مغز و نخاع می باشد

3- علائم بیماری MS را بشناسید.

علائم این بیماری شامل:

بی حسی

تاری دید

عدم تعادل بدن

هماهنگی ضعیف عضلات

لکنت زبان

رعشه

خستگی بیش از حد

مشکلات حافظه

اختلال عملکرد مثانه

فلج

نابینایی

 

4- درمان بیماری MS را به تاخیر نیندازید.

درمان این بیماری شامل: کنترل علائم و بهبود زندگی بیمار است.

در حال حاضر بسیاری از داروها، موجب کاهش شدت حملات MS و کاهش سرعت پیشرفت این بیماری می گردند.

اگر به محض تشخیص این بیماری، درمان صورت نگیرد، موجب از کارافتادگی فرد می گردد.

 

5- علائم MS را خودتان پیگیری کنید.

در یک دفتر، نشانه های بیماری MS را بنویسید.

به این وسیله به پزشک کمک خواهید کرد که پیشرفت بیماری را بداند و نیز بداند که آیا داروهای مورد استفاده برای شما مناسب است یا نه.

 

6- از عوامل زیر پرهیز کنید.

این عوامل بیماری MS را بدتر می کنند.

خستگی شدید

استرس

سیگار

تب

حمام گرفتن با آب گرم  و یا در مکان های خیلی گرم بودن

در معرض نور خورشید قرار گرفتن

نوشیدن الکل

 

7- دکتر ماهر و مجرب برای بیماری خود بیابید.

وقتی که پزشک تشخیص بیماری MS را داد، باید به دنبال یک پزشک متخصص اعصاب که بیماران MS را نیز درمان می کند، باشید.

این بیماری، یک بیماری مزمن است و نیاز به یک پزشک متخصص MS دارد.

 

8- به درمان های طبیعی نیز توجه داشته باشید.

علاوه بر داروهای شیمیایی که پزشک برای شما تجویز کرده است، ممکن است تمایل به درمان های طبیعی نیز داشته باشید. از جمله این درمان ها می توان به طب سوزنی، ماساژ، تای چی، یوگا و مکمل های غذایی اشاره کرد.

بیشتر از 30 درصد افراد مبتلا به MS، از این درمان ها برای کاهش درد، استرس و خستگی استفاده می کنند.

 

9- شغل و بیماری MS

اگر مبتلا به بیماری MS هستید، ممکن است فکر کنید اگر کارفرمایتان بداند که مبتلا به این بیماری هستید، بر امنیت شغلی، گزینه های اشتغال و مسیر شغلی شما تاثیر بگذارد.

قبل از گفتن به کارفرما، راجع به بیماری خود اطلاعات کافی کسب کنید و جای هیچ گونه ابهام را باقی نگذارید.
اگر به محض تشخیص این بیماری، درمان صورت نگیرد، موجب از کارافتادگی فرد می گردد

10- امید خود را از دست ندهید.

گرچه در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، ولی درمان های جدید می توانند تسکین دهنده باشند. دانشمندان و محققان در حال بررسی روش های درمانی جدیدی می باشند.

 

11- بیماری MS و گیاهخواران

مطالعات نشان داده که بیماران مبتلا به MS، دچار کمبود ویتامین B12 می باشند. اگر فردی مبتلا به MS باشد و غذاهای حاوی ویتامین B12 را کم مصرف کند، زودتر دچار کمبود این ویتامین می شود. رژیم غذایی گیاهخواری ویتامین ب12 کمی دارد.

علائم کمبود ویتامین B12 عبارت است از: خستگی، سردرد و از دست دادن حافظه. این ویتامین در گوشت، تخم مرغ، ماهی و لبنیات یافت می شود.

ویتامین B12 برای انتقال دهنده های عصبی یک جزء مهم است. در غلاف میلین که اطراف فیبرهای عصبی را می پوشاند، ویتامین B12 وجود دارد.

 

12- بیماری MS و ویتامین D

یک مطالعه نشان داد که دریافت زیاد ویتامین D موجب کاهش علائم بیماری MS می شود.

به 25 نفر بیمار مبتلا به MS، روزانه 14000 واحد بین المللی (IU) ویتامین D در مدت یک سال داده شد. بررسی ها نشان داد که 1 درصد از بیماران، عدم پیشرفت بیماری را نشان دادند. 

یکی از منابع ویتامین D، نور خورشید است. افرادی که دور از خط استوا زندگی می کنند، ابتلا به بیماری MS در آن ها بیشتر است.

این نکته را از یاد نبرید که افراد بزرگسال نباید بیشتر از 4000 IU ویتامین D در روز مصرف کنند.

در صورت مصرف بیش از اندازه ویتامین D دچار عوارض زیادی می شوید، از جمله: تهوع، استفراغ، یبوست، بی اشتهایی، ضعف و کاهش وزن.

در عین حال مصرف بیش از اندازه این ویتامین باعث می شود که کلسیم بدن زیاد شود و منجر به تشکیل سنگ کلیه گردد.

بهتر است میزان مورد نیاز خود را از پزشک بپرسید.


 
 برای شفای بیماران دعا کنید 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد