سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان



صدای اعتراض خویش را به گوش مسئولان می رسانیم
خاطره ها بزرگ و کوچک نمی شناسند. خاطره ، خاطره است و رَد خاطره ها در جای جای زندگی ما پیداست.مردم استان خوزستان از کارون خاطره ها دارند. خاطره هایی پر از صدای موج و باروت و بهار . خاطره هایی پر از تَر شدن در عصرهای تابستان.
شوشان- سارا ممبینی:   خاطره ها بزرگ و کوچک نمی شناسند. خاطره ، خاطره است و رَد خاطره ها در  جای جای زندگی ما پیداست.مردم استان خوزستان از کارون خاطره ها دارند. خاطره هایی پر از صدای موج و باروت و بهار . خاطره هایی پر از تَر شدن در عصرهای تابستان. مردم ما به  کارون خو گرفته اند. به زیبایی هایش و حتی غم هایش. بارها با زیبایی هایش به شوق آمدیم و از غم هایش، غمگین.آب کارون در رگ هامان جریان دارد و با صدای نفس هایش، نفس می کشیم.هر بار که زمزمه ی انتقال آب کارون را می شنویم دلگیر می شویم. دلمان برای خاطره هامان می سوزد.نَکُند کارون بمیرد...
چندین روز است که با افزایش یافتن  زمزمه های انتقال آب کارون  به اصفهان، کرمان و یزد ،جامعه ی علمی و دانشگاهی  اهواز نگران و دلواپس هستند  و طوماری را امضا می کنند با این مضمون : " ما دانشجویان و اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز به نمایندگی از جامعه ی دانشگاهی خوزستان اعتراض خود را نسبت به طرح های غیر کارشناسی انتقال آب کارون به حوضه های دیگر اعلام داشته و از ریاست محترم جمهور و وزیر محترم نیرو انتظار داریم قاطعانه در جهت جلوگیری از این طرح ها که مردم خوزستان و چهارمحال بختیاری را دچار مشکل خواهند نمود ،اقدام فرمایند " 
متولی تهیه ی این طومار ،انجمن علمی دانشجویی دانشکده ی مهندسی علوم آب شهید چمران اهواز است. محسن کرامت زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد سازه های آبی و عضو انجمن علمی در این باره می گوید: 
تمامی کارشناسان و دانشجویان متخصصی که علوم آب خوانده اند و می دانند محیط زیست و تالاب چیست و میزان حیات صنعت و کشاورزی خوزستان چقدر به کارون وابسته استبا این طرح مخالفند. وی تاکید کرد که همه باید دست به دست هم بدهیم تا از اجرای این طرح جلوگیری شود.
اسماعیل شاکر، عضو دیگر انجمن علمی دانشجویی علوم آب نیز طرح انتقال آب کارون را در جهت تضییع حق مردم خوزستان دانست و گفت : کم آبی حق مردم خوزستان نیست و ما با امضای این طومار در صدد آن هستیم که صدای اعتراض خویش را به گوش مسئولان برسانیم . 
مهدی قمشی ، دکترای سازه های  آبی ، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و استاد نمونه ی کشوری در وب سایت شخصی اش در این باره، در مطلبی تحت عنوان " کارون باید تاوان کدام ندانم کاری را بدهد " نوشته است : حیات و شکوفایی در استان اصفهان و شاداب کردن زاینده رود تنها از مسیر قربانی کردن کارون نمی گذرد.بلکه با مدیریت صحیح نیز می توان شادابی را مجدداً به زاینده رود برگرداند.
 مردم عزیز استان اصفهان آگاه باشند که انتقال های جدید آب از سرشاخه های کارون، اختلال در زندگی مردم استان های واقع در حوضه کارون ،که ذی نفعان اصلی آب این رودخانه محسوب می شوند را نشانه رفته است.  هیچ وجدان بیداری نیز نمی پذیرد که دود آتش ندانم کاری و یا اشتباه بعضی مدیران در استانی،به چشم مردم محروم استان های دیگر فرو رود. ونکته آخر اینکه، حال که با تصمیم شورای عالی آب کشور مقرر گردیده که طرح جدید انتقال آب موسوم به بهشت آباد مجدداً بررسی گردد، از مسئولین وزارت نیرو انتظار می رود که با دوری جستن از تعصبات منطقه ای و اقناع مردم مناطق مبدا و مقصد سرنوشت روشنی برای آینده کارون را سرلوحه تصمیمات خود قرار دهند. کارون متعلق به ایران است، و نباید قربانی ندانم کاری های دیگران شود.
دکتر احمد سیاحی معاون امور عمرانی استانداری خوزستان  نیز می گوید آب مازاد و اضافی در استان خوزستان نداریم !وی به شوشان گفت:با کار کارشناسی که در استان خوزستان انجام شده است و آمار و ارقام متولیان  این امر،صحت این موضوع تایید می شود. ما در حال حاضر در استان  به 5/17 تا 18 میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم که از این آب برای شرب، صنعت ، کشاورزی و آبزی پروری استفاده می کنیم.  اگر بخواهیم برنامه های آینده از جمله طرح مقام معظم رهبری را محقق کنیم 23 میلیارد متر مکعب آب نیازمندیم که این نیازمندی با آورد آب کارون قابل قیاس نیست . وی در عین حال می گوید : از سویی دیگر برای ما مشکل آب شرب هم وطنانمان  نیز مهم است و در راه تامین آب شرب برای مردم در جای جای کشور باید مساعدت صورت بگیرد و فقط در صورت تامین آب شرب،انتقال آب  کارون می تواند انجام بشود. معاون عمرانی استانداری خوزستان در خصوص نگرانی انجمن علمی دانشجویی دانشکده ی مهندسی آب و جامعه  دانشگاهی خوزستان در خصوص انتقال آب کارون برای مصارفی غیر از آشامیدن ابراز داشت :ما از دانشجویان و دانشگاهیان و صاحبنظران و همه ی کسانی که نیت پاک دارند و دلشان برای خوزستان می سوزد تشکر می کنیم ولی باید تمام توافقات گذشته را مدنظر داشته باشیم و مطمئن باشید که نمایندگان به دنبال احقاق حق مردم خوزستان هستند  .
وی همچنین تاکید کرد که در انتقال آب کارون طرح تونل اجرا نمی شود و مقرر شده است که نهایتا 250 میلیون متر مکعب آب برای اصفهان و 180 میلیون متر مکعب برای کرمان و 150 میلیون متر مکعب برای یزد در سال فرستاده شود. و آبی که برای یزد و کرمان فرستاده می شود باید از سرشاخه ها تامین شود. احمد سیاحی در عین حال گفت  که مجموع  این ارقام با عدد اولیه ی مورد توافق اختلاف دارد که دنبال این هستیم که این رقم را تا حد امکان کاهش دهیم . 
   مشاور استاندار خوزستان در امور آب با بیان اینکه منتظر علنی شدن مطالعات وزارت نیرو هستیم، تصریح می کند: می خواهیم بدانیم کمبود آب شرب در این طرح چگونه توجیه شده است. انتظار داشتیم وزارت نیرو همان گونه که با کشاورزان یک استان جلسه می گذارد و نظرات آنها را می شنود، با متخصصان استان های دیگر هم جلسه یی تشکیل دهد و آنها را قانع کند.
دکتر کاشفی پور ، معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز و استاد علوم آب نیز  طومار مخالفت با انتقال آب کارون را امضاء کرده  است . وی در خصوص  میزان آبی که مقرر شده  در سال از کارون به استان های دیگر ارسال شود،معتقد است :  میزان آبی که برای شرب لازم است بسیار کمتر از رقم 580 میلیون متر مکعب در سال  می باشد  و ما نباید به گونه ای عمل کنیم که شاهرگ حیاتی استان آسیب ببیند . وی در ارتباط با سوال ما که اگر جلوی این طرح گرفته نشود چه باید کرد ، گفت : وظیفه ی ما به عنوان بخش علمی جامعه هشدار نسبت به تبعات این طرح در خوزستان است و سعی خود را می کنیم تا ثابت شود که طرح های اینچنینی در شرایط فعلی جواب نمی دهد . وی گفت استان خوزستان حیات مملکت را تامین می کند و نباید ضربه بخورد .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد