سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



حکومت سعودی‌ها بر کشور عربستان با بحران عمیق جانشینی روبه‌رو‌ست. پس از مرگ دو ولیعهد این کشور پیش از پادشاه کنونی، اکنون روشن نیست که در غیاب ملک عبدالله، آینده پادشاهی سعودی به کدام سوی خواهد رفت. این پرسش چنان سخت و پیچیده است که سعودی‌ها به جای پرداختن به آینده خود، در فکر تعیین رؤسای جمهور بعدی ایران و سوریه هستند!
کد خبر: ۴۰۳۳۱۴
تاریخ انتشار:۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰-26 May 2014
انتخاب رؤسای جمهور بعدی ایران و سوریه توسط سعودی‌ها!حکومت سعودی‌ها بر کشور عربستان با بحران عمیق جانشینی روبه‌رو‌ست. پس از مرگ دو ولیعهد این کشور پیش از پادشاه کنونی، اکنون روشن نیست که در غیاب ملک عبدالله، آینده پادشاهی سعودی به کدام سوی خواهد رفت. این پرسش چنان سخت و پیچیده است که سعودی‌ها به جای پرداختن به آینده خود، در فکر تعیین رؤسای جمهور بعدی ایران و سوریه هستند! 

به گزارش «تابناک»، عبدالرحمان الرشید، مدیر شبکه سعودی العربیه که پیش از این سردبیر روزنامه الشرق الاوسط بود، در مقاله‌ای در این روزنامه چاپ لندن و وابسته به دربار سعودی از فرصت دیدار مریم رجوی، سرکرده گروهک رو به نابودی منافقین و احمد الجربا، یکی از سران یکی از گروه‌های مخالف دولت سوریه استفاده کرده ‌و آن دو را رؤسای جمهور آینده ایران و سوریه نامیده است. 

وی این دیدار را نشانه توافق این دو ‌در مخالفت با حکومت‌های ایران و سوریه و گامی در راستای حرکت رو به آینده دانسته است. هرچند این عنصر رسانه‌ای سعودی‌ها‌ برای الجربا قدری شانس برای رسیدن به دمشق قائل است، اعتراف می‌کند‌‌، رجوی که در ۳۵ سال گذشته «خستگی‌ناپذیر» با نظام اسلامی ایران جنگیده، باید بقیه عمر خود را در پاریس بگذراند. 

مدیر العربیه حرکت الجربا را از این جهت دارای اهمیت دانسته ‌که در ۳۵ سال گذشته به جز ‌صدام، دیکتاتور معدوم عراق، کسی در میان اعراب جسارت این را نداشته ‌که از رجوی و گروهش حمایت کند. 

وی خیالاتی را که سبب این دیدار شده، ‌این گونه از زبان یک کار‌شناس نا‌شناس بازگو می‌کند که از سوی گروه رجوی شانس این را خواهد داشت که پس از اخراج از عراق، بار دیگر جایی برای بازگشت به منطقه پیدا کند و در مقابل، مخالفان سوری می‌توانند از تجارب نظامی گروهک رجوی استفاده کنند. 

وی هزینه‌دار بودن حمایت ایران از دولت سوریه و نشان دادن اینکه جنگ در سوریه، جنگی قومی و طایفه‌ای نیست را پیام‌های هماهنگی این دو گروه دانسته است.

الشرق الاوسط:
پس از آنکه قدرت های جهانی هفته ی گذشته با ایران دیدار کردند، تمام دنیا پیش بینی کرد که توافق نهایی با ایران تا 20 جولای محقق نمی شود. پدیدار شدن ناامید کننده مسائل جدید در مذاکرات وین مثل برنامه موشکی، میزان غنی سازی و تعداد سانتریفیوژها باعث شد که عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران بگوید که شکاف ها برای آغاز نگارش پیش نویس توافق دائم زیاد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق الاوسط نوشت: پس از آنکه قدرت های جهانی هفته ی گذشته با ایران دیدار کردند، تمام دنیا پیش بینی کرد که توافق نهایی با ایران تا 20 جولای محقق نمی شود. پدیدار شدن ناامید کننده مسائل جدید در مذاکرات وین مثل برنامه موشکی، میزان غنی سازی و تعداد سانتریفیوژها باعث شد که عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران بگوید که شکاف ها برای آغاز نگارش پیش نویس توافق دائم زیاد بود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، نه جواد ظریف و نه کارین اشتون پس از اتمام مذاکرات، کنفرانس مطبوعاتی برگزار نکردند. هیچ چهره ی خندانی وجود نداشت و حتی بازار ارز ایران واکنش منفی نسبت به عدم حصول توافق نشان داد.

مذاکرات در وین، بدون تعیین زمان نشست بعدی به پایان رسید که نشانه دیگری از ناامیدی است و به گفته عراقچی «پیشرفت ملموسی به دست نیامد». محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از ورود به تهران در صفحه خود نوشت: «پس از مذاکراتی سخت از وین بازگشتیم. دستیابی به توافق امکان پذیر است اما توهم ها باید کنار گذاشته شوند». دو روز پس از نشست وین، عراقچی 16 ژوئن را به عنوان زمان نشست بعدی با گروه پنج به اضافه یک اعلام کرد. در آن زمان، پیش بینی ها آن بود که «دستیابی به توافق دست کم به مدت شش ماه دیگر به تعویق افتاده است» زیرا جدول زمانی نشست 16 ژوئن به مذاکره کنندگان امکان نخواهد داد درباره متن توافقنامه و نهایی کردن آن در 20 ژوئیه به توافق برسند.

اما در تازه‌ترین تحول، به نظر می‌رسد که اوضاع اندکی تغییر کرده است و هیئت‌ها طبق گزارش پایگاه «بک چنل» ممکن است بار دیگر به زودی در این هفته در ترکیه دیدار کنند. به نظر می‌رسد عبارت «توهم ها باید کنار گذاشته شوند» که ظریف در پیامش در تویتر ذکر کرده، قدرت‌های غربی را خطاب قرار داده است. این شایعه در پایگاه های ارتباط اجتماعی در ایران پخش شد که تیم مذاکره کننده ایرانی در این دور از نشست ها مانند مذاکرات قبلی قدرت و اقتدار نداشت. اگر این ادعا درست باشد و تحقق بخشیدن به تخیلات و انتظارات دوطرف شدنی نباشد، چه چیز باعث شده است که آنها ظرف یک هفته بار دیگر در ترکیه تشکیل جلسه دهند؟ آیا آنها می خواهند تا پایان مهلت تعیین شده در 20 ژوئیه به توافق جامع دست یابند؟ 

پس از متوقف شدن گفتگوها در چهارمین دور مذاکرات وین، ایران نشستی موفقیت آمیز با آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار کرد و با آن درباره برداشتن پنج گام عملی جدید به منظور همکاری بیشتر به توافق رسید. پس از نشست فنی روز چهارشنبه گذشته در تهران در چارچوب توافق همکاری که ماه نوامبر گذشته به دست آمد و نقشه راه همکاری متقابل در مسائل باقیمانده هسته‌ای را تعیین کرد؛ دو طرف در بیانیه‌ای مشترک جزئیات این گام‌ها را منتشر کردند.

همانطور که ظریف گفت، این فرصت نباید از دست برود.  شاید تیم هسته ای ایران احساس کرده است که بهتر است پیش از پایان دوره ی کاترین اشتون به توافق دست پیدا کند. اگر ایران توافق موقت را تمدید کند، به ناچار باید با رئیس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشست و برخواست داشته باشند.

ما نباید تغییر رهبری در مذاکرات هسته ای را بدون تاثیر بدانیم. کاترین اشتون مشخصا با تیم فعلی هسته ای ایران راحت هست. او حتی به ایران سفر کرد و دیدارهایی با مقامات ارشد این کشور داشت. بستن پرونده هسته ای ایران یکبار برای همیشه می تواند میراثی ارزشمند برای اشتون و روحانی باشد. مخصوصا برای فرد دوم، چراکه به مردم ایران قول داده است که این مسئله را تا پایان سال نخست ریاست جمهوری اش حل و فصل کند.




دبکا ادعا کرد:
بحران شدیدی بین واشنگتن و تل اویو بر سر اتخاذ موضع در قبال پیشرفت های هسته ای ایران، موشک های بالستیک و طرح تهران برای خاورمیانه در حال جریان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبکا نوشت: بحران شدیدی بین واشنگتن و تل اویو بر سر اتخاذ موضع در قبال پیشرفت های هسته ای ایران، موشک های بالستیک و طرح تهران برای خاورمیانه در حال جریان است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، به دلیل تمام این مسائل، دولت اوباما در هفته ی آخر ماه اوریل به دو تصمیم بزرگ دست پیدا کرد:

1. تمدید توافق هسته ای از جولای 2014 تا 15 ژانویه 2015.

2. در حرکتی در جهت منصرف کردن اسرائیل از حمله نظامی به ایران، کاخ سفید در حال ارائه لایحه ای است که به رئیس جمهور مجوز استفاده از زور علیه ایران را بدون تصویب کنگره می دهد. البته این در صورتی است که تهران به تعهدات خود پایبند نباشد.

با این حال هیچکس در واشنگتن و تهران باور ندارد که اوباما علیه ایران وارد جنگ می شود. 



آمریکا و غرب به دنبال ترویج ایران هراسی هستند تا تسلیحات خود را به کشورهای منطقه بفروشند و پولهای کشورهای عربی و اسلامی را به جیب خود بریزند؛ در اینجا باید این سؤال را مطرح کرد که جنگ با برادرانمان چه سودی می تواند برای ما داشته باشد ؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر ضرورت یکپارچگی گروه های مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی گفت، گروه های مقاومت فلسطین باید اتحاد خود را حفظ کرده و در کنار سوریه بأیستند.

به گزارش «انتخاب»، سردار امیرعلی حاجی زاده روز دوشنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم، با تبریک سالروز پیروزی مقاومت اسلامی به ملت لبنان و همه کشورهای عربی و اسلامی، اظهار داشت: مقاومت توانست سلطه رژیم صهیونیستی را درهم بشکند، و ثابت کرد که این رژیم قدرتی که ادعا می کند ندارد.

خواب غرب برای توانمندی‌های موشکی ایران

سردار حاجی زاده افزود: آمریکا و کشورهای غربی نمی‌خواهند شاهد کشوری قدرتمند باشند. آن ها نمی توانند وارد رویارویی با ایران قوی و منسجم و مجهز شوند به همین علت قصد دارند ابتدا فتنه انگیزی کنند، و آن را از داخل با عملیات تروریستی و اقدامات دیگر تضعیف کنند، تا توانمندی های دفاعی ما را از بین ببرند و ما را خلع سلاح کنند.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، غرب را به تلاش برای از بین بردن توانمندی های موشکی از طریق مذاکرات هسته‌ای متهم کرد و گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند، توانمندی‌های دفاعی ایران در دستور کار هیچ مذاکره‌ای نخواهد بود، بلکه ایران توانمندی‌های دفاعی و موشکی خود را افزایش خواهد داد.

موشک ها در دستور کار مذاکرات نیست

وی تاکید کرد؛ نظام اسلامی در درجه اول به ملت و وحدت ملت و پیروی از رهبری خود امیدوار است، و موشک های ایرانی تنها ابزارهایی هستند که کشور به آن ها نیاز دارد؛ اما قدرت ملی کشور در وحدت و انسجام بین ملت ایران و رهبری آن نمایان می شود.

سردار حاجی زاده تصریح کرد: ایران این موشک ها را با امکانات و توانایی خود و به دست جوانان خود ساخته و هیچ چیزی از خارج نیاورده است.

 مذاکرات ادامه خواهد یافت، اما ما خوشبین نیستیم

سردار حاجی زاده گفت: پرونده هسته‌ای تنها بهانه غرب برای اعمال فشار بر ایران است؛ و رهبر انقلاب قبل از آغاز مذاکرات اشاره کردند که غرب برای پرونده های حزب الله و موشک ها و دیگر مسائل زمینه سازی می کند تا آن ها را در میز مذاکرات هسته ای قرار دهد؛ اما ایران وارد این مساله نخواهد شد همچنین ما خوشبین نیستیم اما دولت باید به این روند ادامه دهد.

 ایران معادله قدرت با غرب را تغییر داد

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد؛ ایران تجربه جنگ تحمیلی از سوی رژیم سابق عراق با حمایت کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی را دارد؛ 33 کشور از رژیم عراق حمایت کردند و سلاح شیمیایی در اختیار آن گذاشتند و ایران بعد از آن با چالش ها و تهدیدات بزرگی مواجه شد؛ حتی پیش بینی کردیم که رویارویی با آمریکا حتمی است به همین علت به منظور تغییر معادله قدرت شب و روز فعالیت کردیم و توانستیم ماشین نظامی آمریکا را متوقف کنیم.

ایران حتما در هر رویارویی با آمریکا پیروز خواهد شد

سردار حاجی زاده گفت؛ زمانی که می گوییم آمریکایی‌ها نمی‌توانند مرتکب هیچ حماقتی علیه ایران شوند این شعار نیست و ما از توانمندی‌ها و ماهیت ارتش آمریکا و توانمندی های خود آگاهیم؛ و بدون شک در هر جنگ احتمالی بین دو طرف، پیروز خواهیم شد.

وی خاطر نشان کرد؛ ما شیوه‌های خاص خود را داریم و با تجربه هستیم و برای اولین بار این کار را نکرده ایم؛ این، تنها نظریه نیست. ایران امروز همه توانمندی های دفاعی و اطلاعاتی لازم را برای این رویارویی در اختیار دارد.

سردار حاجی زاده تاکید کرد: توانمندی های نظامی و دفاعی ایران فقط به موشک ها محدود نمی شود و اگر آمریکایی ها بخواهند وارد رویارویی شوند هرگز در شرایط مناسبی برای این کار نیستند.

 پاسخ شدید ایران به هرگونه حماقت صهیونیستها

سردار حاجی زاده افزود: رژیم صهیونیستی ممکن است تصمیمی برای تجاوز علیه ایران بگیرد اما قطعا پیامدها و عواقب آن را بررسی خواهد کرد چه در خصوص هواپیماهایی که برای این کار استفاده خواهد کرد یا واکنش ایران که بسیار شدید خواهد بود.

سردار حاجی زاده گفت: رژیم صهیونیستی بسیار ضعیف است و توانایی اقدام نظامی علیه ایران را ندارد؛ و ایران حتی برای احتمال یک هزارم اینکه هدف حمله ناگهانی این رژیم قرار بگیرد، آماده است.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران تصریح کرد: مسؤولان رژیم صهیونیستی بارها و بارها تهدیداتی علیه ایران مطرح می کنند و ایران تصمیم گرفته است که به هر تهدیدی در همان سطح پاسخ دهد اما دیدیم که آن ها به این کار ادامه دادند به همین علت ایران واکنش قاطعانه ای به تهدیدات آن ها داد تا به آن پایان دهند زیرا بهای هر حمله ای به ایران سنگین است.
 فعلا به برد بیشتز از 2 هزار کیلومتر نیاز نیست

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران طبق نیازهای خود فعالیت می‌کند و راهبردهای خودش را دارد؛ ایران توانست به فضا موشک پرتاب کند، ولی اکنون به موشکهایی با برد بیش از 2 هزار کیلومتر نیازی نیست.

 سامانه های موشکی آمریکا در ترکیه

سردار حاجی زاده با اشاره به سامانه های موشکی نصب شده در ترکیه گفت: مسؤولان ترکیه به ایران تضمین دادند که سامانه موشکی آمریکا که در این کشور نصب شده، تهدیدی برای ایران نیست ولی ما در صورت بروز هر جنگی، آنها را زیر نظر داریم.

 کنترل تحرکات آمریکا در خلیج فارس

سردار حاجی زاده خاطرنشان کرد، ایران منطقه خلیج فارس و آبها و فضای این منطقه را به هدف حفظ ثبات و امنیت آن به صورت کامل تحت نظر دارد.

وی افزود: این فعالیتها با ابزار مختلفی مانند پهپادها انجام می شود.

حمایت از مقاومت

سردار حاجی زاده خاطرنشان کرد: ایران امکانات علمی و فناوری خود را در اختیار مقاومت قرار می دهد تا توانایی های نیروهای مقاومت را ارتقا دهد. این امر در دو جنگ غزه آشکار گشت.

ضرورت حمایت مقاومت فلسطین از سوریه

سردار حاجی زاده با تأکید بر ضرورت اتحاد همه گروه‌های مقاومت در مقابله با رژیم صهیونیستی، اظهار داشت؛ هرگونه اختلاف و چند دستگی به نفع رژیم صهیونیستی است؛ پیروزی های مقاومت درنتیجه انسجام و هماهنگی بود و نباید این مسأله را از بین برد.

وی تأکید کرد: سوریه امروز به دلیل حمایت از مقاومت در لبنان و فلسطین در معرض جنگی جهانی قرار گرفته است.

سردار حاجی زاده گفت: باید ثابت کنیم که به یکدیگر وفاداریم و همچنان در مقابله با رژیم صهیونیستی متحد و هماهنگ هستیم. هرگونه اختلاف به نفع این رژیم است.

سردار حاجی زاده اظهار داشت: سوریه در کنار مقاومت ایستاد و باید از این کشور دفاع کرد، گروه های مقاومت فلسطینی باید اتحاد خود را حفظ کرده و در کنار سوریه بأیستند.

 پیروزی سوریه دور نیست
سردار حاجی زاده با تمجید از پایداری سوریه گفت: مردم سوریه در کنار نظام خود ایستادند و اکنون توطئه علیه این کشور آشکار شده است. سوریه امروز با سوریه قبل از بحران فرق دارد و اکنون به کشوری توانمند تبدیل شده است.

وی افزود: کمکهای ایران و حزب الله و طرفهای دیگر به سوریه چیزی جز کمک نیست، و مسأله اصلی (در پایداری این کشور) مردم سوریه هستند.

سردار حاجی زاده اظهار داشت: دشمنان دریافتند که در سوریه به جایی نمی‌رسند. آنان گروه های تروریستی اروپایی و دیگر مناطق دنیا را آموزش دادند و تلاش می کنند تا آنان را در سوریه نگه دارند و در همانجا آنان را از بین ببرند؛ چرا که نگران هستند آنها پس از فرا گرفتن کارهای تروریستی، به کشورهای خود بازگردند.

سردار حاجی زاده تأکید کرد: در آغاز هدف (دشمنان سوریه) براندازی نظام سوریه بود، ولی اکنون هدف آنان نابودی تروریستها است؛ زیرا آنها دریافته اند که نمی توانند مردم و نظام سوریه را نابود کنند؛ بنابراین اکنون نگرانی آنها تروریستهایی است که در سوریه هستند، زیرا هرکدام از آنها در صورت بازگشت، مانند بمب ساعتی خواهند بود.

وی با تأکید بر اهمیت انتخابات ریست جمهوری سوریه خاطرنشان کرد: روحیه تروریستها در سوریه رو به افول نهاده و در مقابل پیروزی های ارتش موجب افزایش روحیه مردم و نیروهای ارتش شده است؛ این پیروزی ها به سرعت پیش می رود و فکر نمی کنم که پیروزی ملت سوریه چندان دور باشد.
 

ایران هراسی

سردار حاجی زاده تأکید کرد: ایران هیچگاه در فکر ضربه زدن به کشورهای همسایه و دوست و برادر نبوده است؛ این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران از حملات دیگر کشورها بسیار متضرر شده و حتی با سلاح شیمیایی هدف قرار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران به دنبال جنگ نیست و همه توانایی های نظامی و موشکی ایران، دفاعی است؛ و هیچگاه با آنها به کسی حمله نخواهد کرد؛ و این توانایی ها برای ایجاد امنیت و ثبات است.

وی افزود: آمریکا و غرب به دنبال ترویج ایران هراسی هستند تا تسلیحات خود را به کشورهای منطقه بفروشند و پولهای کشورهای عربی و اسلامی را به جیب خود بریزند؛ در اینجا باید این سؤال را مطرح کرد که جنگ با برادرانمان چه سودی می تواند برای ما داشته باشد ؟

سردار حاجی زاده گفت: خریدهای تسلیحاتی کشورهای منطقه با فعالیتهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران قابل مقایسه نیست؛ طرح ایران هراسی برای تفرقه افکنی بین کشورهای منطقه و فعال کردن کارخانه های تسلیحاتی غربی است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد