سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار کشاورزی خوزستان



هندوانه خوزستان؛ نوبرانه همراه با زیان

برداشت محصولات کشاورزی در خوزستان آغاز شده اما وفور محصولات در بازار توزیع استان باعث بروز مشکلاتی برای کشاورزان خوزستانی شده که این بار این مشکل دامن هندوانه‌کاران خوزستان را گرفته است.

خبرگزاری فارس: هندوانه خوزستان؛ نوبرانه همراه با زیان

به گزارش خبرگزاری فارس، برداشت محصول هندوانه از سطح اراضی استان خوزستان آغاز شده است، هندوانه‌ای که با تلاش بسیار زیاد در پاییز کشت شده است، روزهای دشوار پاییز و زمستان را پشت سر گذاشته و با فرارسیدن بهار برداشت محصول آغاز می‌شود ولی باز هم همان داستان همیشگی، زیانی که اصلا درباره‌اش فکر هم نشده بود.

این روزها در بازار خوزستان هندوانه نوبرانه بسیار به چشم می‌خورد، ولی قیمت این محصول به حدی کم است که برای کشاورزان مشکلات زیادی ایجاد شده است، قیمت هندوانه در بازار به زیر 300 تومان در هر کیلوگرم رسیده است، این اتفاق باعث می‌شود تا تا سود کشاورزان به زیان انباشته مبدل شود.

شهری در شهرستان گتوند شرایطی بسیار وخیم‌تر از سایر مناطق استان خوزستان دارد، هرچه زمین در این شهر بوده است هندوانه کشت شده است ولی کسی سراغی از محصول این شهر نمی‌گیرد و هندوانه بر دستان کشاورزان مانده است.

صالح‌شهر، شهری که در ماه‌های گذشته به واسطه تصادف مینی‌بوس حامل دانش‌اموزان در این شهر رسانه‌ای شد این روزها کشاورزانش با بدهی‌های فراوان بانکی و کاهش بسیار زیاد قیمت محصول مواجه شده‌اند.

بسیاری از کشاورزان در این شهر زمین‌های کشاورزی را اجاره کرده‌اند و علاوه بر هزینه کارگر و نهاده‌ها هندوانه فراوانی بر زمین کشاورزی دارند که مشتری ندارد و دفترچه‌های قسط بانکی دارند که سررسید شده‌اند و باید برای پرداخت این اقساط فکری کنند.

یک کشاورزی در این باره می‌گوید: قیمت هندوانه به قدری کاهش پیدا کرده است که اصلا نمی‌توان به برداشت محصول هم فکر کرد، و باید فقط محصول را به همین منوال رها کرد تا خوراک دام شود.

مسعود محسنی می‌افزاید: هنوز همه هزینه‌های کود، سم، آب، اجاره زمین و کارگر و.. باقیمانده است که پرداخت نکرده‌ایم و محصول را نیز کسی نمی‌خرد و فقط می‌توانیم محصول را از زمین کشاورزی برداشت کنیم و با هزینه فروش حتی 40 درصد دستمزد کارگر برای برداشت محصول عاید نمی‌شود.

*رشد چشم‌گیر کشت هندوانه در گتوند

یکی از دلایل نه چندان تاثیرگذار در شرایط کنونی افزایش سطح زیر کشت محصول هندوانه در این شهرستان بوده است به نحوی که مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گتوند می‌گوید: در سال‌جاری در شهرستان گتوند بیش از 600 هکتار از اراضی مستعد کشت به محصول هندوانه اختصاص یافته است.

بیژن تاجوند می‌افزاید: در سال‌جاری 30 درصد میزان کشت هندوانه در گتوند رشد داشته است به نحوی که سال گذشته تنها 400 هکتار در این شهرستان هندوانه کشت شد ولی کشاورزان امسال 600 هکتار کشت کردند و با زیان مواجه شدند.

وی خاطر نشان می‌کند: تنظیم بازار و سود و زیان کشاورزان با وزارت جهاد کشاورزی نیست، بلکه نظارت بر تولید و کاشت و داشت و برداشت بر عهده این سازمان است ولی تنظیم بازار و فروش محصول برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

عدم تنظیم بازار، ایجاد تناسب در بازار برای فروش به موقع و به قیمت محصولات کشاورزی از جمله مسائلی است که هرساله در زمان برداشت محصول با ان مواجه هستیم و هرساله مسئولان به دنبال راهکار برای رفع معضلات هستند ولی باز هم کشاورز زحمت کش زیان خواهد کرد و کسی هم به فکر نیست که معیشت برخی به همین فروش هندوانه مانده بر زمین کشاورزی است که قرار است تا روزهای آینده خوراک دام شود.

*دلیل کاهش چشم‌گیر قیمت هندوانه در بازار

یک کارشناس تنظیم بازار در این زمینه می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش چشم‌گیر قیمت هندوانه در بازار ورود هندوانه سایر استان‌ها به بازار خوزستان است.

محمدعلی محمدی می‌افزاید: در بازار مشاهده می‌کنید که هندوانه چابهار، بندرعباس، بوشهر و.. در بازار خوزستان با قیمت‌های مناسب به فروش می‌رسد ولی هندوانه خوزستان با قیمت نازل حتی قابل برداشت نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خبری از دلال نیست، می‌گوید: در واقعه کنونی بازار اشباع شده است و مشکل از دلال بازی نیست، فقط باید بازار مدیریت می‌شد و در این زمینه مسئولان و متولیان امر باید تدابیری برای ایجاد انبارها و یا سردخانه‌ها برای نگهداری هندوانه می‌کردند که این مهم همیشه پاشنه آشیل کشاورزی و محصولات در خوزستان است.

محمدی می‌افزاید: بر اساس بررسی‌های انجام شده در شرایط کنونی هر هکتار مزرعه هندوانه بیش از 120 میلیون ریال تا به ثمر نشستن محصول هزینه برداشته است ولی با فروش محصول با قیمت مناسب هر کیلو700 تومان تنها 80 میلیون ریال عاید کشاورز می‌شود و این یعنی در بهترین وجه کشاورزان با زیان مواجه می‌شوند.

وی خاطر نشان می‌کند: باید در ابتدای فصل کشت با کشت بی‌رویه محصولات برخورد شود تا کشاورزان محصولات خود را در پایان فصل با این مشکل مواجه نکنند و معضلی بر معضلات بخش کشاورزی افزوده نشود.

بدیهی آن است که در شرایط کنونی کشاورزان با معضلات متعددی در مواجه شده‌اند و تنها محصول هندوانه شیرین کشاورزان خوراک دام می‌شود و کام کشاورزان تلخ‌تر خواهد بود.

.....................................

گزارش از: مجتبی نارنج‌پور

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930303000860#sthash.m0e1KUWu.dpuf

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد