سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



ادعای یک سایت صهیونیستی؛
گفت‌و‌گو معاون وزیر خارجه ایران و مسئول دفتر سیاسی جنبش حماس در حاشیه سفر امیرعبداللهیان به دوحه با اعلام تشکر خالد مشعل از بشار اسد به دلیل کمک‌های سوریه به مردم فلسطین همراه بود. در شرایطی که مخالفت حماس با دولت سوریه حتی گاهی با اتهام همراهی مسلحانه با مخالفین دولت نیز همراه شد، این تشکر نشانه مهمی از توافق ایران و حماس دانسته شده است.
کد خبر: ۴۰۲۵۳۷
تاریخ انتشار:۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶-23 May 2014
ادعای منابع اسرائیلی در باره شرایط بهبود روابط حماس و ایران

گروه فلسطینی حماس و ایران در حاشیه دیدار خالد مشعل و حسین امبرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه در پایتخت قطر در مورد شرایط بازسازی روابط خود توافق کرده‌اند.

به گزارش «تابناک»، وب سایت اسرائیلی دبکا مدعی شده که بر این اساس ایران پذیرفته که در هر سال دویست میلیون دلار در اختیار حماس گذارد، کمک نظامی و تسلیحات پیشرفته معادل تسلیحات داده شده به جنبش جهاد اسلامی به حماس نیز بدهد. 

این توافق پس از یک ماه مذاکره فشرده دو طرف همزمان با توافق حماس با محمود عباس برای تشکیل دولت واحد فلسطینی به دست آمده است تا بار دیگر حماس همزمان با ابومازن راه ایران را به غزه باز کند. به این ترتیب حماس بار دیگر بخشی از محوری می‌شود که از ایران، سوریه و حزب‌الله تشکیل شده است. 

دبکا مدعی شده است، هرچند حماس پیش از این و در جریان مسائل داخلی به ایران و متحد آن یعنی سوریه پشت کرد، اکنون ایران پذیرفته است بار دیگر کمک‌های مالی خود به حماس را ادامه داده و اجازه دهد نیروهای این جنبش فلسطینی در دوره‌های آموزشی برگزار شده توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شرکت کنند. 

دبکا که به تندرو‌ترین محافل صهیونیستی نزدیک است، مدعی شده که جان کری وزیر خارجه آمریکا و تزیپی لیونی مذاکره‌کننده اسرائیلی در مسأله سازش با وجود آگاهی از تلاش حماس برای تجدید روابط با ایران همزمان با آشتی با ابومازن از دیدار با ابومازن خودداری نکرده‌اند. 

دبکا در ادامه آورده است، البته پیش از هر توافقی ایران از مشعل خواسته که آشکارا از سیاست ایران در سوریه و حمایت از دولت اسد تقدیر کند. به همین سبب بود که مسئول دفتر سیاسی حماس در دوحه ابراز داشت که از مواضع ایران در مسأله سوریه استقبال کرده و هرگز حمایت‌های بشار اسد از ملت فلسطین را فراموش نخواهیم کرد. 

به نوشته دبکا، مواضع جدید مشعل از حمایت کامل جنبش حماس نیز برخوردار است. بر پایه ادعای دبکا، شورای تصمیم‌گیری حماس به تازگی تصمیماتی را در سه بند گرفته که بنا بر آن؛

۱- حماس برای تجدید روابط با ایران تلاش خواهد کرد. 

۲- مشعل به تهران سفر خواهد کرد تا درباره ابعاد نظامی و مالی تجدید روابط دو طرف را گفت‌و‌گو کند. 

۳- توافق با ایران نباید مزاحم روند آشتی با محمود عباس و متحد شدن فلسطینی‌ها باشد. 

دبکا مدعی شده است که ریشه بازگشت حماس به سوی ایران نه تنها در مسکلات جدی مالی این گروه فلسطینی بلکه در سرمایه‌گذاری جدی و نگران‌کننده ایران در گروه جهاد اسلامی است. 

همچنین گفته شده کیفیت آموزش، انضباط و تسلیحات جهاد اسلامی در حال پیشی گرفتن از شاخه نظامی حماس یعنی گردان های عزالدین قسام است. 

به ادعای دبکا، در حالی که در هفته‌های اخیر چند صد تن از مبارزان جهاد اسلامی پس از دریافت آموزش‌های جدید توسط سپاه پاسداران به غزه برگشته‌اند، ایران حجم زیادی از تسلیحات را نیز از بازار لیبی و از خاک مصر به دست جهاد اسلامی رسانده و در نتیجه حماس به این نتیجه رسیده است که اگر به سرعت روابط خود با ایران را بازسازی نکند، جهاد اسلامی به زودی به قدرتمند‌ترین گروه در غزه تبدیل خواهد شد. 

این در حالی است که رمضان عبدالله شلح، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی در گفت‌و‌گویی با روزنامه الحیات نظرات متفاوتی را درباره روابط طرف‌های فلسطینی با ایران مطرح کرده است. وی گفته است، به تازگی حماس نیز با این پرسش درگیر بوده که آیا اتحاد با ایران را از دست داده است یا خیر؟!

به گمان وی، با اینکه روابط حماس با ایران باقی خواهد ماند، به گستردگی گذشته نخواهد شد. وی جایگزینی جهاد اسلامی به جای حماس را ساخته و پرداخته منابع اطلاعاتی اسرائیل خوانده و ادامه داده است که هم حماس، هم جهاد اسلامی و هم مردم فلسطین با سختی‌های مالی درگیر هستند.

رفتارهایی همچون اینکه خبرنگار یک رسانه ایرانی به نشست مطبوعاتی «وندی شرمن» نماینده آمریکا برود و بپرسد بحث درباره توقف توان موشکی ایران را در این جلسه پی خواهید گرفت یا در نشست‌های بعد؟! اقدامی تعجب‌برانگیز است؛ مثل اینکه ایرانی‌ها بروند به مقامات اماراتی بگویند امروز ادعا و شکایت خود درباره جزایر ایرانی خلیج فارس را در دادگاه بین المللی مطرح می‌کنید یا در روزهای آینده؟!
کد خبر: ۴۰۲۸۰۶
تاریخ انتشار:۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷-24 May 2014
هرچند توقف محتوایی رسانه‌های ایران و گروه ۱+ ۵ در نشست اخیر وین به دلیل وجود اراده سیاسی طرفین و تعیین زمان برگزاری چند دور دیگر مذاکره تا پیش از پایان مهلت شش ماهه تفاهم ژنو، به منزله بن‌بست و توقف کلی نیست، به نظر می‌رسد این توقف به مذاق عده‌ای خوش آمده است. در این میان‌، کسانی هستند‌ که گمان می‌کنند چشم اسفندیار مذاکرات را یافته و می‌توانند با وارد آوردن فشار و فضاسازی، مانع از پیشرفت امور در مسیر برد ـ برد شوند؛ بحث موشک‌ها و توانایی موشکی دفاعی ایران به نظر این دست از مخالفان جذاب آمده است؛ آن‌ها تلاش دارند با بزرگنمایی چشم طمع طرف غربی به توانایی موشکی ایران، مذاکرات را از راه خود خارج شده و در بن بست نشان دهند. 

یه گزارش «تابناک»، در شرایطی که در ماه‌های گذشته، مقامات ایرانی بار‌ها از همراهی و بزرگنمایی برخی رسانه‌های داخلی در تکرار مواضع زیاده‌خواهانه رقبا و یا دشمنان ایران در مذاکرات هسته‌ای شکایت کرده‌اند، پایگاه خبری ـ تحلیلی امید هسته‌ای به رفتار برخی رسانه‌های ایران در موضوع نقش برنامه موشکی ایران در مذاکرات هسته‌ای پرداخته است. 

به گزارش این پایگاه خبری که در ماه‌های اخیر تحلیل‌های دقیقی ‌در موضوع مذاکرات هسته‌ای منتشر کرده است، پس از گذشت چند روزی از مذاکرات وین مشخص شده که علت به نتیجه نرسیدن گفت‌و‌گو‌ها را نه در وین که در مذاکرات کار‌شناسی پیش از آن در نیویورک باید جست‌‌؛ آنجا که طرح آمریکایی‌ها برای بازطراحی راکتور اراک موردپسند تیم کار‌شناسی ایران قرار نگرفت. 

گفته‌های بعدی مسئولین ایرانی درباره خط قرمز بودن حفظ ماهیت آب سنگین راکتور در حال ساخت اراک مؤید این مطلب است. 

پیش از این ایران پذیرفته بود برای کاهش میزان پلوتونیوم راکتور اراک و نیز ارتقای کارکرد در آن بازطراحی شود که تیم کار‌شناسان آمریکا هم در این جهت مطالعات و پیشنهادهای جدی دادند ‌و بخش‌هایی از آن هم دارای ارزش فنی است؛ اما گویی آنچه در طرح آمریکا کمتر رعایت شده، ‌حفظ ماهیت آب سنگین اراک پس از بازطراحی است و در طرح آن‌ها نیروگاه آب سبک تلقی خواهد شد. 

با بررسی سخنان و تحلیل‌های طرفین پس از مذاکرات و خواندن بین خطوط مصاحبه‌ها، می‌توان به این نتیجه رسید که اختلاف نظر بر سر آب سبک و آب سنگین ماندن اراک، علت اصلی توقف مذاکرات وین بوده است. به هر حال چنانچه اعلام شد، مذاکرات طرفین و بررسی پیشنهاد‌ها برای نحوه بازطراحی اراک در دستور کار مذاکرات آتی قرار دارد و پس از توافق روی این بحث‌ها، دیگر موارد اختلافی ‌بررسی ‌خواهد شد.

اما برخی رسانه‌ها ‌روی موضوع موشکی توقف کرده و آن را باعث توقف مذاکرات دانسته‌اند؛ آن هم درحالی که طرف ایرانی به روشنی اعلام کرد، درباره مسائل غیرهسته‌ای مذاکره نمی‌کند و تک مضراب‌های طرف غربی و به ویژه فرانسه درباره «سر جنگی» موشک‌ها هم در جلسات مذاکرات با بی‌اعتنایی طرف ایرانی مواجه و محلی از اعراب در مذاکرات پیدا نکرده است، زیرا اساسا این موضوع جزو تفاهم ژنو ـ که چهارچوب مذاکرات جاری است ـ نیست. 

اگر فرض را بر این بگذاریم که طرف غربی یکسره و تمام قد مایل به کشاندن بحث موشک‌ها به مذاکرات است، از رسانه‌ها و چهره‌های داخلی انتظار می‌رود پشت سر تیم مذاکره کننده ایرانی باشند و اجازه طرح بیش از ظرفیت این موضوع را به طرف مقابل ندهند. 

رفتارهایی همچون اینکه خبرنگار یک رسانه ایرانی به نشست مطبوعاتی «وندی شرمن» نماینده آمریکا برود و بپرسد بحث درباره توقف توان موشکی ایران را در این جلسه پی خواهید گرفت یا در نشست‌های بعد؟! اقدامی تعجب برانگیز است؛ مثل اینکه ایرانی‌ها بروند به مقامات اماراتی بگویند ادعا و شکایت خود درباره جزایر ایرانی خلیج فارس را امروز در دادگاه بین‌المللی مطرح می‌کنید یا در روزهای آینده؟! 

وقتی جزایر ایرانی است و جزو خاک و خانه ما، طرف مقابل هر چه بگوید برای خود گفته است و پاسخ ما باید گویا، قاطع و کوتاه باشد. بحث توانایی دفاعی موشکی و بی‌ارتباط بودن آن به مذاکرات هسته‌ای هم، چنین است. این موضع قاطع نظام، دولت و مذاکره کنندگان بوده و بهتر این است رسانه‌ها به خصوص از نوع داخلی آن‌ها دست از سر موشک‌ها در مذاکرات برداشته و به این بحث دامن نزنند. 

تیم رسانه‌ای مذاکره کننده ایرانی در جریان مذاکرات نمی‌داند باید ضربه‌های رویترز، آسوشیتدپرس، العربیه و... را مدیریت کند یا اینکه رسانه‌های داخلی که رئیس ستادکل نیروهای مسلح هم به آن‌ها تاخته است؟ 

این دست از رسانه‌ها حتی اگر تصور می‌کنند، چشم اسفندیار مذاکرات را یافته‌اند، باید گفت به خطا رفته‌اند و آنچه در چهارچوب تفاهم ژنو قرار ندارد، اکنون هم نمی‌تواند روی میز مذاکره باشد؛ این را طرف غربی هم خوب می‌داند؛ بنابراین، ممارست برخی از رسانه‌ها در این زمینه کمک به طرف مقابل است و نه چیزی فرا‌تر از آن. این همراهی با طرف مقابل یا ناآگاهانه صورت می‌گیرد که نیازمند بازنگری و توقف است یا آگاهانه که اگر چنین باشد، ‌باید گفت به ثمر نمی‌رسد، چون چیزی به نام مذاکره موشکی وجود ندارد. اصرار بر این روش و سرمایه‌گذاری ‌روی «غرغر» و «حرف زیر لبی» رقیب که در چهارچوب مذاکره نیست، هرچند به نتیجه نمی‌رسد، ‌به منزله لطمه به اردوگاه خودی و بازی در زمین رقیب تلقی می‌شود و در کارنامه بازیگران این عرصه ‌می‌ماند.

رئیس جمهور سوریه با قدردانی از سیاست بین المللی دولت روسیه گفت، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور این کشور با مواضع خود، خاورمیانه را نجات داد.
کد خبر: ۴۰۲۷۷۸
تاریخ انتشار:۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴-24 May 2014
رئیس جمهور سوریه با قدردانی از سیاست بین المللی دولت روسیه گفت، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور این کشور با مواضع خود، خاورمیانه را نجات داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "بشار اسد" روز شنبه در دیدار "دیمتری راگزین" معاون نخست وزیر روسیه با وی در شهر دمشق، از مواضع بین المللی دولت روسیه قدردانی کرد.
وی اظهار داشت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نه فقط سوریه بلکه کل خاورمیانه را نجات داد، چرا که چهار بار قطعنامه های ضد سوری در شورای امنیت را وتو کرد.

رئیس جمهور سوریه، با اشاره به ارتقای جایگاه روسیه در سطح بین المللی گفت: ولادیمیر پوتین جایگاه روسیه در سطح بین المللی را از سطحی که در دوران اتحاد جماهیر شوروی قرار داشت، بالاتر برد.

معاون نخست وزیر روسیه نیز سفر هیأت روس به سوریه را در شرایط کنونی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سوم ژوئن آینده مهم ارزیابی کرد و گفت: روسیه از راه حل مسالمت آمیز و انتخاباتی که گامی در مسیر صلح باشد، حمایت می کند، و امید دارد که این انتخابات در کمال آرامش برگزار شود.

راگزین تصریح کرد: روسیه درباره مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری در سوریه شک و تردیدی ندارد و وجود رئیس جمهوری قانونی از برقراری آشتی در این کشور حمایت می کند.

وی تاکید کرد که کشورش از جهان چند قطبی حمایت می کند و غرب باید از اقداماتی که موجب بی ثباتی اوضاع می شود دست بکشد، و از گفت وگو بین سوری‌ها حمایت کند.

این مقام روس از کشورهای حامی گروهک‌های تروریستی در سوریه خواست تا در مسیر تامین امنیت خروج سلاح های شیمیایی سوریه از این کشور گام بردارند.

شبکه المیادین به نقل از منابع خود از سفر اعلام نشده هیاتی از جنبش حماس به تهران طی روزهای گذشته خبر داد.
کد خبر: ۴۰۲۶۸۲
تاریخ انتشار:۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸-24 May 2014
شبکه المیادین به نقل از منابع خود از سفر اعلام نشده هیاتی از جنبش حماس به تهران طی روزهای گذشته خبر داد.
به گزارش ایسنا به نوشته پایگاه خبری این شبکه، هیاتی از تیم رهبری جنبش حماس در سفری اعلام نشده روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته در تهران بوده است و طی آن با مسوولان ارشد ایرانی و مسوولان مرتبط با امر مقاومت دیدار و گفت‌وگو داشته است.

المیادین به نقل از منابع خود افزود که "توافقات مهمی" بین مسوولان حماس و طرف ایرانی در خصوص همکاری برای حمایت از جبهه‌ی مقاومت صورت گرفت و حماس نیز تاکید کرد که در چارچوب محور مقاومت در منطقه است و آماده است با تهران در راستای ترمیم و تقویت جبهه مقاومت همکاری کند.
مسوولان ایرانی نیز طی این ملاقات‌ها تاکید کردند که در کنار حماس و جنبش‌های مقاومت در فلسطین و منطقه هستند.
به نوشته المیادین سفر هیات حماس به تهران همزمان با دیدار با خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی جنبش حماس با حسین امیر عبداللهیان ، معاون وزیر امور خارجه ایران در دوحه قطر انجام شد. 

گزارش «وال استریت ژورنال»؛
در حالی که بنا بر اظهارات و موضع گیری‌های مقامات ایران و همچنین کشورهای عضو گروه ۱+ ۵، دور اخیر مذاکرات هسته‌ای در وین پیشرفت خاصی نداشت، دو طرف همچنان به توافقی تا پایان ماه ژوئیه امیدوارند. در این زمینه، ادعا شده که آمریکا می خواهد با تشکیل تیمی از کار‌شناسان و برگزاری گفت‌و‌گوهای دوجانبه، دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران را آسان کنند.
کد خبر: ۴۰۲۵۴۱
تاریخ انتشار:۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸-23 May 2014
چه کسانی هدایتگر «مذاکرات محرمانه» ایران و آمریکا خواهند بود؟در حالی که بنا بر اظهارات و موضع گیری‌های مقامات ایران و همچنین کشورهای عضو گروه ۱+ ۵، دور اخیر مذاکرات هسته‌ای در وین پیشرفت خاصی نداشت، دو طرف همچنان به توافقی تا پایان ماه ژوئیه امیدوارند. در این زمینه، ادعا شده که آمریکا می خواهد با تشکیل تیمی از کار‌شناسان و برگزاری گفت‌و‌گوهای دوجانبه، دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران را آسان کنند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «وال استریت ژورنال» با انتشار گزارشی مدعی شده، دولت آمریکا می خواهد با ایجاد یک کانال مذاکراتی دوجانبه با ایران، تلاش کند تا راه دستیابی به توافق جامع هسته‌ای در بازه زمانی شش ماهه تعیین شده (تا پایان ماه ژوئیه) را هموار کند. این ادعا از سوی برخی دیپلمات‌های آمریکایی و همچنین اروپایی مطرح شده است. 

این روزنامه می‌نویسد، ایالات متحده پیش از این نیز یک بار از چنین کانال دوجانبه‌ای استفاده کرده و آن هنگامی بود که طرف ایرانی و غربی بر سر جزئیات توافق مقدماتی هسته‌ای ژنو با یکدیگر اختلاف نظر داشتند؛ رهبری آن تیم را ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی معاون رئیس جمهور آمریکا بر عهده داشتند. 

گفته شده که دیدار‌های این تیم با مقامات ایرانی در جریان گفت‌و‌گوهای منتهی به توافق ژنو در عمان، نیویورک و ژنو انجام گرفته بود و در آن زمان، نزدیک‌ترین متحدین منطقه‌ای آمریکا، یعنی رژیم اسرائیل و عربستان سعودی نیز از این دیدار‌ها آگاهی نداشتند. 

به هر حال، به نوشته وال استریت ژورنال، در شرایطی که ایران و ۱+ ۵ نتوانستند در دور اخیر مذاکرات در وین به پیشرفت دست پیدا کنند، این احتمال جدی هست که برنز و سالیوان بار دیگر وارد روند دیپلماتیک شده و به مذاکره با مقامات ایرانی بپردازند. با این حال، مقامات آمریکایی و اروپایی می‌گویند هنوز تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است. 

به گفته این مقامات، برنز و سالیوان هر دو از چهره‌های مورد احترام و اعتماد شخص باراک اوباما هستند و کمک گرفتن از آن‌ها، می‌تواند ایران را متقاعد کند که ایالات متحده واقعاً نسبت به دستیابی به توافق نهایی با ایران متعهد است. از سوی دیگر، از آنجا که مذاکرات در چهارچوب ۱+ ۵‌گاه به دلیل منافع متعارض کشورهای غربی با روسیه و چین به مشکل می‌خورد، این مسیر می‌تواند در راستای پیشبرد هدف نهایی کارآمدتر باشد. 

البته مقامات آمریکایی و اروپایی مذکور می‌گویند، این بار نیازی نخواهد بود که دیدارهای احتمالی برنز و سالیوان با طرف ایرانی به اندازه سال گذشته محرمانه نگه داشته شود، زیرا اکنون وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکایی و تیم وی در جریان مذاکرات همواره و پیاپی با همتایان ایرانی خود دیدار می‌کنند. در دور اخیر مذاکرات هسته‌ای در وین، جلسه‌ای سه ساعته میان دو طرف برگزار شد. 
در پایان وال استریت ژورنال اشاره می‌کند، هر چند هم برنز و هم سالیوان می خواهند تا پایان سال جاری میلادی بازنشسته شوند، تا زمان پایان مهلت تعیین شده برای مذاکرات هسته‌ای ایران در سمت‌های خود خواهند بود و می‌توانند در این زمینه نقش آفرین باشند.
دبیر کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران تشریح کرد
دبیر کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران با تشریح جزئیات این قراردادها گفت: سود سرمایه‌گذاری به صورت فی و تعیین درصدی در برابر تغییرات بازار نفت در نظر گرفته می‌شود و برای میادین متفاوت سود متفاوتی خواهیم پرداخت.
کد خبر: ۴۰۲۸۰۸
تاریخ انتشار:۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴-24 May 2014
دبیر کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران با تشریح جزئیات این قراردادها گفت: سود سرمایه‌گذاری به صورت فی و تعیین درصدی در برابر تغییرات بازار نفت در نظر گرفته می‌شود و برای میادین متفاوت سود متفاوتی خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس، آیه کاتبی در هم‌اندیشی بررسی مدل جدید قراردادهای نفتی ایران در دانشگاه امام صادق اظهار داشت: هر قرارداد بیع متقابل بالای 93 درصد برای کشور سود داشته است.

وی افزود: با این حال پیمانکارن نسبت به این قراردادها انتقادهایی دارند از جمله اینکه تغییر در شرایط قرارداد بسیار دشوار بود، هزینه‌های اضافی پیش‌بینی نشده بود یا هزینه‌های سرمایه‌گذاری در دوره‌ای نهایی می‌شد و بالاتر از آن تضمین نمی‌شد.

دبیر کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران تصریح کرد: از آنجا که میدان غیرقابل پیش‌بینی است تخمین صحیح سرمایه‌گذاری بسیار دشوار یا غیر ممکن است.

وی اضافه کرد: مسئله بعدی عدم حضور مؤثر پیمانکار در دوره تولید برای بهره‌برداری و زمانبر بودن دوره بازپرداخت بود.

وی در ادامه با بیان اینکه قراردادهای نفتی 33 کشور دنیا را مورد بررسی قرار دادیم، گفت: همه مطالعات و تحقیقات انجام شده درباره رژیم مالی قراردادهای بالادستی در سراسر دنیا و همچنین پایان‌نامه‌های دانشگاه‌های دنیا در این باره نیز بررسی شد و از همه پیمانکاران داخلی و خارجی که در ایران کار کرده بودند اظهار نظر گرفتیم.

کاتبی ادامه داد: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که نوع قرارداد به خودی خود تأثیر چندانی در سود و زیان طرفین ندارد بلکه رژیم حاکم بر قرارداد است که روی این مسئله تأثیر دارد.

*محورهای 10 گانه قراردادهای جدید نفتی ایران

وی با بیان اینکه IPC یا قراردادهای جدیدنفتی ایران 10 محور دارد اضافه کرد: بر اساس قانون اساسی اجازه انتقال مالکیت مخزن وجود ندارد و در IPC نیز مالکیت مخزن در اختیار شرکت ملی نفت باقی می‌ماند.

دبیر کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران افزود: در این الگوی جدید شرایط برد - برد برای طرفین قرارداد همسوسازی منافع طرفین، ثبات و پایداری روابط قراردادی طرفین و بهره‌برداری بهینه و کارآمد و بهبود روند انتقال تکنولوژی بین‌المللی و فعال‌سازی ظرفیت‌های داخلی کشور مورد تأکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه برای 7 موقعیت متفاوت IPC قابل اجراست، گفت: اکتشاف، اکتشاف و توسعه همزمان، افزایش ضریب بازیافت میادین مشترک، مناطق مشترک و پر ریسک، قرارداد مستقل توسعه و تولید از جمله این موقعیت‌های متفاوت هستند که IPC برای آنها طراحی شده است.

کاتبی تأکید کرد: ویژگی مهم این نوع قرارداد پیوستگی عملیات اکتشاف، توسعه و تولید است، چنانکه شرکت خارجی می‌تواند با کشف یک میدان تجاری با شرکت‌ ایرانی جوینت ونچر تشکیل داده و میدان را توسعه دهد.

وی افزود: هدف این جوینت ونچر انتقال تکنولوژی و رویه‌های مدیریتی، شفافیت بیشتر در هزینه‌های تولید و توسعه، بهره‌برداری بهینه از مخازن و در نهایت بین‌المللی کردن ظرفیت‌های نفت ایران است.

*توسعه میادین پلکانی انجام خواهد شد

دبیر کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران ادامه داد: عملیات توسعه در این مدل به صورت پلکانی و بر اساس رفتار مخزن انجام خواهد شد و طرح توسعه قابل بازنگری است.

وی اضافه کرد: هدف از ایجاد این انعطاف‌پذیری آن بود که با شناخت بیشتر از میدان، رفتار بهینه با میدان و تولید صیانتی از آن محقق شود.

وی با بیان اینکه هزینه‌ها به هزینه‌های مستقیم سرمایه‌گذاری، هزینه‌های غیر مستقیم سرمایه‌گذاری و هزینه‌های بانکی تقسیم می‌شود، گفت: لایبور به اضافه یک را به عنوان هزینه بانکی تعریف کردیم.

کاتبی اظهار داشت: در بیع متقابل کل هزینه و سود در کل دوره بهره‌برداری بازپرداخت می‌شود و سود پیمانکار کم می‌شود که به همین دلیل ما فکر کردیم اصل هزینه بین 5 تا 7 سال بازپرداخت شود و باقی مانده سود از بقیه زمان تولید تأمین شود.

وی افزود: اصل و سود پیمانکار از محل 50 درصد از عواید میدان پرداخت خواهد شد و مبلغی نیز به ازای تولید هر بشکه نفت به عنوان حق‌الزحمه و سود پرداخت می‌شود.

*4 منطقه اکتشافی از بدون ریسک تا پر ریسک تعریف شد

وی با بیان اینکه 4 منطقه اکتشافی از بدون ریسک تا پر ریسک و مشترک و آب‌های عمیق تعریف کرده‌ایم، گفت: ضریب ریسک برای هر یک از این 4 بسته متفاوت است و به وسیله اعمال ضریب ریسک در میزان حق‌الزحمه و سود پیمانکار انگیزه برای سرمایه‌گذاری در میادین مشترک و مناطق پرریسک و افزایش ضریب بازیافت ایجاد می‌شود.

دبیر کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران با تأکید بر اینکه هزینه‌های پیمانکار در IPC به روش آرفاکتور کنترل می‌شود، گفت: در بیع متقابل به وسیله گذاشتن سقف یا نرخ بازگشت سرمایه قرارداد را کنترل می‌کردیم اما در IPC کل درآمدهای سالانه به کل هزینه‌های سالانه تقسیم می‌شود تا اگر از بازده تعیین شده بالاتر رفت از بخشی از سود آنها بکاهیم و سود غیرمنطقی نبرند.

وی با اشاره به پیش‌بینی IPC برای دوره قرارداد گفت: در مرحله اکتشاف وابسته به میزان اطلاعات شرکت ملی نفت بین 7 تا 9 سال زمان در نظر گرفته‌ایم که در صورت موفقیت وارد مرحله توسعه و تولید خواهند شد؛ از زمان لازم‌الاجرا شدن عملیات توسعه تا پایان قرارداد نیز زمان 15 تا 20 ساله در نظر گرفته‌ایم.

*انعطاف‌پذیری قراردادهای جدید نفتی ایران در 12 وضعیت متفاوت

کاتبی با بیان اینکه برای 12 شرایط متفاوت نوع قرارداد انعطاف‌پذیر است، گفت: تکمیل تدریجی اطلاعات مخزنی، ریسک برنامه‌ریزی و تولید و سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد و سپس ریسک بر اساس رفتار مخزن بازنگری می‌شود.

وی اضافه کرد: در عین حال بودجه بر اساس برنامه واقعی بازنگری می‌شود و بازپرداخت کل هزینه‌های سرمایه‌ای در صورت رسیدن به تولید در زمان کوتاه‌تر و ایجاد تعادل بین ریسک و پاداش پیمانکار مورد تأکید قرار دارد.

دبیر کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران اظهار داشت: سود سرمایه‌گذاری به صورت فی و تعیین درصدی در برابر تغییرات بازار نفت در نظر گرفته می‌شود و برای میادین متفاوت سود متفاوتی خواهیم پرداخت.

وی تصریح کرد: برای ایجاد انگیزه پیمانکار و جلوگیری از افزایش هزینه او پیشنهاد شد که اگر از بودجه سالیانه کمتر هزینه کند بخشی از آن به عنوان پاداش به پیمانکار پرداخت شود.

کاتبی با تأکید بر اینکه تصمیم‌گیری و راهبری روز به روز به سرعت تصمیم‌گیری اضافه خواهد کرد، گفت: شرکت ملی نفت می‌تواند اگر پیمانکاری در میدانی عملیات اکتشاف انجام داد و نتوانست میدان تجاری کشف کند یک بلوک دیگر را با همان شرایط به آن پیمانکار واگذار کند.

وی با اشاره به انعطاف‌پذیری IPC برای همکاری بلندمدت از طریق جوینت ونچر اظهار داشت: اگر از سال 15 یا 16 قرارداد پیمانکار بخواهد برای افزایش بازیافت سرمایه‌گذاری کندIPC به پیمانکار اجازه می‌دهد ترم قرارداد را متناسبا افزایش دهد و در عین حال فی پرداخت شده به پیمانکار نسبت به مرحله اولیه متفاوت خواهد بود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد