سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

هشدار بهداشتی به جوانان عزیز خوزستانی



شست خبری هفته بدون دخانیات و هفته تیروئید/
هشدار مسئولان بهداشتی؛ 
شیوع مصرف دخانیات بین نوجوانان و خانمها را جدی بگیرید

اجتماعی  12:20:6 1393/03/03
933-814-5 کد خبر
RSS :: پرینت

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: با وجود همه اقداماتی که در کاهش مصرف دخانیات انجام شده اما متاسفانه هنوز مشکلات فراوانی این زمینه وجود دارد. مشکلی که اخیرا در جامعه شایع شده، روی آوردن جوانان و نوجوانان و به ویژه خانم ها به مصرف مواد دخانی است.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- سیدسعید سیدیان در نشست خبری که امروز (سوم خردادماه) به مناسبت فرا رسیدن هفته بدون دخانیات و هفته تیروئید برگزار شد، عنوان کرد: دهم خردادماه روز جهانی بدون دخانیات و 4 تا 10 این ماه نیز هفته بدون دخانیات نام گذاری شده است. شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات، افزایش مالیات بر دخانیات برای کاهش بیماری و مرگ می باشد و همچنین شعار هفته بدون دخانیات، زندگی عاری از دخانیات همراه با خود مراقبتی است.

 

وی افزود: وزارت بهداشت ایام هفته دخانیات را تحت عنوان یکشنبه (4 خردادماه) روز دوری از دخانیات با خود مراقبتی، دوشنبه (5 خردادماه) روز جوانی عاری از دخانیات با خود مراقبتی، سه شنبه (6 خردادماه) خانواده و جامعه عاری از دخانیات با خود مراقبتی، چهارشنبه (7 خردادماه) قوانین کنترل دخانیات، حامی خود مراقبتی، پنج شنبه (8 خردادماه) رهایی از دخانیات و خود مراقبتی، جمعه (9 خردادماه) فرهنگ و آموزه های دینی حامی زندگی عاری از دخانیات و شنبه (10 خردادماه) روز افزایش مالیات بر دخانیات برای کاهش بیماری ها و مرگ نامگذاری شده است.

 

رییس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: با وجود همه اقداماتی که در کاهش مصرف دخانیات انجام شده اما متاسفانه هنوز مشکلات فراوانی این زمینه وجود دارد. مشکلی که اخیرا در جامعه شایع شده، روی آوردن جوانان و نوجوانان و به ویژه خانم ها به مصرف مواد دخانی است.

 

سیدیان با بیان اینکه پدیده شومی که اکنون با آن مواجه ایم، قلیان است؛ اظهار کرد: جهت مهار دخانیات به ویژه قلیان در جامعه، باید سطح فرهنگ خودمراقبتی یعنی افزایش سواد سلامتی مردم افزایش یابد.

 

وی تصریح کرد: یک جلسه قلیان کشیدن معادل 60 تا 100 نخ سیگار است.

 

رییس مرکز بهداشت خوزستان خاطرنشان کرد: بیماری های مختلفی از جمله سرطان ها، بیماری های تنفسی از جمله حنجره و ریه، و بیماریهای مری در اثر مصرف دخانیات در انسان ایجاد می شود.

 

سیدیان افزود: همزمان با هفته دخانیات برنامه های مختلف آموزشی در سراسر استان با عنوان همایش علمی و مانورهای مشترک با سایر دستگاه ها برگزار می شود.

 

وی با اشاره به این که در حال حاضر 10 درصد مردم کشور سیگار می کشند، بیان کرد: عامل نخست مرگ و میر در خوزستان بیماری های قلبی و عروقی است که بیشتر آن از مصرف مواد دخانی ناشی می شود.

 

رییس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: از برنامه های دیگری که برای کنترل مصرف مواد دخانی در حال انجام است، تقویت مراکز ترک اعتیاد است. در حال حاضر 2 مرکز ترک اعتیاد زیر نظر مرکز بهداشت استان در اهواز فعال است و چندین مرکز ترک اعتیاد خصوص نیز در سراسر استان مشغول به خدمات رسانی می باشند.

 

سیدیان اظهار کرد: خدماتی که در مراکز ترک اعتیاد ارایه می شود، خدمات درمانی و مشاوره ای است. بیماران در این مراکز تا 6 ماه دوره ترک همراه با حمایت مشاوره ای دریافت می کنند.

 

وی با اشاره به فرارسیدن هفته تیروئید نیز خاطرنشان کرد: هیپو تیروئید نوزادی، نوعی بیماری است که در اثر کم کاری تیروئید در عده ای از نوزادان بروز پیدا می کند. تیروئید موتور بدن است که میزان متابولیسم بدن را تنظیم می کند. این بیماری در نوزدان بیش از افراد بالغ شایع است.

 

رییس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: خانم هایی که به سن 35 سال می رسد باید آزمایش کم کاری تیروئید انجام دهند زیرا که کم کاری تیروئید افراد بالغ در زنان بیش از مردان است.

 

سیدیان افزود: کم کاری تیروئید نوزادی مهمترین علت عقب ماندگی نوزادان است. نوزادی که به بیماری هیپوتیروئید دچار می شود از فعالیت انسانی خارج و سربار جامعه می شود.

 

وی تصریح کرد: به دلیل اهمیت این موضوع، برای مهار بیماری هیپوتیروئیدی از ابتدای اسفند سال 84 برنامه ریزی هایی جهت شناسایی کودکان هیپوتیروئیدی در کشور استارت خورد.

 

رییس مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: از سال 84 تاکنون 620 هزار و 679 نوزاد در استان معاینه شدند که از هر یک هزار نوزاد، 7.2 نفر به بیماری هیپوتیروئید مبتلا بودند.

 

سیدیان ادامه داد: کل بیماران شناسایی شده در طی معاینات چند ساله، 1780 نفر بودند که تحت درمان قرار گرفتند.

 

وی افزود: خوزستان از جمله استانهایی است که بیماری هیپوتیروئید در آن شایع است. با توجه به اینکه تعداد بیماران هیپوتیروئید خیلی زیاد است و اکثر از خانواده های کم درآمد هستند نیاز به کمک مالی دارند. به همین منظور از خیرین می خواهیم تا در این زمینه به بیماران را حمایت کنند.

 

رییس مرکز بهداشت خوزستان خاطرنشان کرد: از علائم نوزادان مبتلا به بیماری هیپوتیروئید، عدم تمایل به خوردن شیر، بزرگ زبان، خشکی پوست، و زردی بیش از 3 روز می باشد.

 

سیدیان یادآور شد: عوامل موثر در بروز بیماری هیپوتیروئید کمبود دید و ازدواج های فامیلی است. نسبت ابتلاء به این بیماری در کشور ما یک به 22 است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد