سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارش یک ناهنجاری اجتماعی



نباید تجاوز جنسى را با دیگر خلاف ها و ناهنجارى هاى اجتماعى، مقایسه نمود. در طبقه بندى جرایم، مبارزه با این جنایت، نیازمند آشنایى و آگاهى کافى و لازم است.
کد خبر: ۴۰۱۹۹۶
تاریخ انتشار:۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶-21 May 2014
ابتکار در یادداشتی به قلم سید افشین طباطبایی نوشت:

تجاوز به عُنف (به اجبار و خشونت)، جنایتى ساده و یا حادثه ای اتفاقى نیست، گرچه شمارى از فجایع این چنینى به دست اراذل و اشرار سابقه دار صورت مى پذیرد، ولى درصد کلان آن به واسطه روابطى نزدیک مابین جانى و قربانى، و پله پله در پى روش هاى خُدعه آمیز جانی به وقوع مى پیوندد که موضوعى پیچیده و غامض محسوب مى گردد. باید توجه کنیم شیوه هاى حل مسایل پیچیده نیز پیچیده است و نیاز به دقت عمل مناسب دارد.

 نباید تجاوز جنسى را با دیگر خلاف ها و ناهنجارى هاى اجتماعى، مقایسه نمود. در طبقه بندى جرایم، مبارزه با این جنایت، نیازمند آشنایى و آگاهى کافى و لازم است. طبق نظر کارشناسان و آمار وارقام موجود، در مورد دلایل و انگیزه هاى جانیان، مى توان اطلاعاتی تقریبی و مشابه به دست آورد. چگونگى حالات روانى وشرایط قربانیان را نیز مى شود با اختلافاتى جزیى، در مجموعه اى واحد جمع بندى نمود. (نیازهای جنسی جانی- تحریک جانی توسط قربانی – بی بند و باری- شرب خمر- مصرف موادمخدر و نیروزا- عدم پایبندی به مسایل اعتقادی- معضلات عدیده ی خانوادگی- مشکلات روانی و خیلی دلایل دیگر، می توانند باعث و ریشه ی یک تجاوز شوند).

وقوع بسیارى از حوادث، حاصل بى تجربگى و کمى مهارت افراد و یا قربانیان به هنگام پیش آمدن آن هاست. زمستان، برف و یخبندان در جاده هاى کوهستانى موجب سُر خوردن، تصادف و سقوط به پرتگاه مى شود، براى همین راننده با تجربه از سفر در چنین شرایطى خوددارى می کند: یا شب هنگام نمى رود، یا این که با تجهیزات کامل ایمنى و ضرورى اقدام به سفر مى کند. اگر راننده ى نادانى بدون زنجیر چرخ و بدون داشتن بخارى، آذوقه و پوشاک کافى، در شب زمستان و برف به جاده بزند، احتمال وقوع حادثه برایش زیاد است. اگر چنین چیزى روى دهد، تقصیر را به گردن شانس و بدبیارى و سرنوشت و قضا و قدر انداختن و شانه از زیر بار مسئولیت شخصى خالی نمودن، عملى جاهلانه است. 

در مورد خطرات موجود و درکمین براى دختران و زنان جوان نیز مسئله را به همین صورت، می توان بررسى کرد; آشنایى با خطرات بالقوه در سطح جامعه، روابط با افراد غریبه، رفت وآمدهای نسجیده، حضور در محل های بالقوه خطرناک، رفتارهای تحریک کننده ی جنسی و... عمق ارتباطات و میزان و چارچوب و دایره ى آشنایى ها همه و همه و دهها مطلب ریز و درشت دیگر، از مواردى ست که مى توان در موضوع تعرض جنسى به بحث و نقد کشید. در هر واقعه ای، عوامل متعددى دخیل هستند، از جمله خود قربانى نیز یکى از آن علل محسوب مى گردد. 

در تقابل شکارچى و شکار، آن که هوشیارتر و داناتر باشد، قطعا برترى و پیروزى نصیبش خواهد شد. مسئله اى که موضوع تجاوز را از انواع دیگر جرایم و ناهنجارى هاى اجتماعى متمایز مى کند، پیچیده بودن مراحل تکوین آن است. در شکل گیرى این جرم فجیع، معمولا خلاف هاى اخلاقى دیگرى از قبیل موادمخدر، الکل و... دخیل مى باشند، یعنی در بسیارى موارد با جمع چند جرم و اتحاد ناهنجارى هاى متعدد، جنایت تجاوز و تعرض وقوع مى یابد. در نتیجه به خاطر این پیچیدگى ها و نداشتن آگاهى و توانایى، قربانیان کمی از چنین فجایعى نجات می یابند. تجاوز، برخلاف دیگر جنایت ها، محدوده ى وقوع بسیار گسترده و متنوعی دارد. نمى توان آن را در چارچوب هاى معینى، جمع بندى کرد. آگاهی، شناخت و هوشیارى حداقل مى تواند در کاستن از میزان آن، مؤثر واقع شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد