سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



یک سناتور ضدایرانی و دموکرات که سابقه ی حمایت شدید از اسرائیل را دارد، از لایحه ای که روابط تل اویو و واشنگتن را تعمیق می بخشید، حمایت نکرد و موجب تعجب ناظران سیاسی شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جروسالم پست نوشت: یک سناتور ضدایرانی و دموکرات که سابقه ی حمایت شدید از اسرائیل را دارد،  از لایحه ای که روابط تل اویو و واشنگتن را تعمیق می بخشید، حمایت نکرد و موجب تعجب ناظران سیاسی شد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، سناتور باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا لایحه همکاری استراتژی امریکا و اسرائیل را از دستور کار خارج کرد.

این اقدام پس از آن صورت گرفته که باب کروکر جمهوریخواه سعی در گنجاندن تبصره مذاکرات هسته ای ایران در این لایحه داشت.

این تبصره شامل جلسه با کنگره در صورت انعقاد توافق با ایران می شد و دموکرات ها را در جایگاهی قرار می داد که باید بین دوستان طرفدار اسرائیل خود و کاخ سفید، یکی را انتخاب کنند.

آیپک نیز از این تبصره حمایت کرده بود که بر نقش کلیدی کنگره در تعریف شرایط توافق با ایران تاکید می کرد.





دولت اوباما در سند مربوط به لایحه بودجه دفاعی آمریکا از لحن کنگره درباره ایران انتقاد و اعتراف ایران به مفاد توافق ژنو پایبند بوده است.
کد خبر: ۴۰۱۷۰۸
تاریخ انتشار:۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴-20 May 2014
دولت اوباما در سند مربوط به لایحه بودجه دفاعی آمریکا از لحن کنگره درباره ایران انتقاد و اعتراف ایران به مفاد توافق ژنو پایبند بوده است.

به گزارش تسنیم، دولت اوباما در یک سند مربوط به به بودجه سال مالی 2015 وزارت دفاع از یک ماده قانونی که خواستار اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه در مذاکرات هسته‌ای با ایران شده بود انتقاد کرده و آن را مخل گفت‌وگوها دانسته است.

خبرگزاری تسنیم پیش از این در تاریخ 19 اردیبهشت گزارشی از یک سند فراهم آورده بود که به موجب آن کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا بر لزوم حضور واشنگتن در «خلیج عربی برای بازداری از تهدیدهای ایران» و توجه به «جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ای ایران در هر گونه توافق جامع با این کشور» تأکید کرده بود.

این کمیته همچنین در این روز اضافه شدن چندین متمم به «قانون مجوز دفاع ملی» برای سال مالی 2015 را به تصویب رساند که بر اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه در برابر برنامه هسته‌ای ایران تأکید می‌کردند.

در یکی از این متمم‌های قانونی آقای «دوگ لامبورن»، نماینده جمهوری‌خواه تأکید کرده بود که هر گونه توافق با ایران بایستی از توانمندی دست‌یابی این کشور به تسلیحات اتمی جلوگیری کند.
در متمم قانونی دیگری که «پیتر روسکام» و «جکی والروسکی» دو نماینده جمهوری‌خواه دیگر پیشنهاد کرده‌اند بر اهمیت نظارت کنگره بر دولت اوباما درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران و لزوم گزارش‌دهی دولت درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و پایبندی این کشور به توافق موقت ژنو تأکید شده است.

ماده‌های قانونی دیگر ضمن تأکید بر حمایت آمریکا از متحدانش، ازجمله اسرائیل و شورای همکاری خلیج (فارس) خواستار حضور نظامی آمریکا برای جلوگیری از آنچه به گفته این کمیته «خشونت‌های نظامی ایران» است، شده است.

اداره مدیریت و بودجه کاخ سفید در  سندی مورخ 19 مه 2014 (برابر با دوشنبه 29 اردیبهشت) ضمن تقدیر از تلاش‌های کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان برای حمایت از آنچه بازداری از تهدیدهای ایران خوانده از لحن این ماده‌‌های قانونی ابراز نگرانی کرده است.

در این سند جوانب مختلف لایحه بودجه دفاعی آمریکا در سال مالی 2015 مورد بحث قرار گرفته است. در بخشی از این سند با عنوان «مذاکرات هسته‌ای ایران» آمده است: «دولت از لحنی که کنگره در ماده 1264 یا سایر ماده‌های مشابه که خواهان وضع پیش‌شرط بر مذاکرات هستند ابراز نگرانی می‌کند.»

این سند می‌افزاید: «بازداری ایران از دست‌یابی به بمب اتمی اولویت اول دولت بوده که برای آن همکاری‌های مداوم با کنگره و سایر شریکان بین‌المللی به عمل آمده است.»

کاخ سفید ضمن تقدیر از کمک‌های مهم کنگره برای تقویت نظام تحریم‌ها علیه ایران که طبق این سند موجب افزایش توان آمریکا برای اجرای «برنامه اقدام مشترک شده» به گامهای ایران برای اجرای این توافقنامه نیز اعتراف کرده است.

خطاب به کمیته نیروهای مسلح آمریکا نوشته شده است: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرده که ایران طبق طرح اقدام مشترک گامهایی معین و ملموس برداشته و برنامه هسته‌ای خود را در زمینه‌های اصلی به عقب بازگردانده است.» 

کاخ سفید در ادامه این سند مذاکرات فعلی ایران و گروه 1+5 را بهترین فرصت برای حل و فصل صلح‌آمیز مسائل برنامه هسته‌ای ایران دانسته و تأکید کرده لایحه کمیته نیروهای مسلح با وضع پیش‌شرط برای حل و فصل این پرونده قبل از اتمام مذاکرات، در واقع این تلاشهای مهم را تخریب می‌کند.

در قسمت پایانی بخشی از این سند که به برنامه هسته‌ای ایران مربوط می‌شود بر ادامه همکاری دولت با کنگره در برنامه هسته‌ای ایران تأکید شده است.

دو طرف مذاکرات در جلسات گفتگو می خواهند نشان بدهند که برای پافشاری بر مواضع خود مبارزه می کنند. در نشست بعدی مذاکرات ایران و 1+5 هم پیشرفتی ثبت نخواهد شد.
یدیعوت آحارونت: ایران و آمریکا در حال توافقی هستند که به ضرر اسرائیلی هاست
یکی از روزنامه های اسرائیلی نوشت مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 به توافقی منجر می شود که ضرر اسرائیلی ها خواهد بود.

به گزارش عصر ایران، "الکس فیشمن" تحلیلگر مسائل نظامی در روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونت در مقاله ای نوشت: ایران و کشورهای 1+5 پشت پرده، در حال کار بر سر متن یک توافق مشخص هستند. توافقی که باید نگرانی اسرائیل را برانگیزد. این توافق، شامل نظارت جدی بر برنامه اتمی ایران است. البته این نظارت به مرور و در مدت چند سال، برداشته می شود. دو طرف برغم حرکت در مسیر کسب توافق، به دیگران نشان می دهند که بر مواضع خود اصرار و پافشاری می کنند.

 مشاور امنیت ملی و وزیر دفاع آمریکا به تازگی به اسرائیل سفر کردند تا به مقامات اسرائیلی درباره موشک های ایرانی اطمینان بدهند. آنها وعده داده اند واشنگتن در مسئله موشک های ایران، عقب نشینی نخواهد کرد. مذاکرات هسته ای هم به دلیل موضوع موشک های ایران، شکست نخواهد خورد.

وی اضافه کرد: هنگامی که در مذاکرات اخیر در وین، موضوع موشک ها مطرح شد ایرانی ها تحت تاثیر قرار نگرفتند. آنها می دانند و برایشان شفاف است همانطور که برای آمریکایی ها هم شفاف و واضح است که هیچ معیار و شاخص بین المللی وجود ندارد که براساس آن، قدرت های جهانی بتوانند با استناد به آن از توسعه موشک های بالستیک ایران جلوگیری کنند. چون این معیارها وجود ندارد دستگاه هایی نظارت بین المللی برای جلوگیری از تولید موشک ها هم وجود ندارد.

تهیه و تدوین معیار و شاخص های بین المللی جدید و ایجاد سازمانی برای نظارت بر موشک ها در جهان به مانند یک "آژانس" ممکن است سال های زیادی طول بکشد. ایرانی ها هم اکنون نیز به طور داوطلبانه هیچ تمایلی برای دست برداشتن از تولید و توسعه موشک های خود ندارند.

این تحلیلگر اسرائیلی ادامه داد: شکست یا موفقیت در کسب توافق هسته ای با ایران به یک مسئله محوری یعنی "غنی سازی اورانیوم در ایران" مربوط است. این موضوع برای همه طرف های مذاکرات واضح است.

 آمریکایی ها این موضوع را درک می کنند که هیچ قدرت و توانایی برای نابودی کامل برنامه هسته ای ایران ندارند به همین دلیل آنها تلاش می کنند حداقل از شدت برنامه هسته ای ایران بکاهند و فعالیت های هسته ای ایران را برای سال های طولانی تحت نظارت شدید قرار بدهند.

وی افزود: طرف آمریکایی چند هفته پیش به ایرانی ها پیشنهادی ارائه کرد که بر اساس آن نظارت جدی و همه جانبه ای به مدت 20 سال بر تاسیسات هسته ای ایران اعمال شود. ایرانی ها در مقابل تنها با یک سال موافقت کردند. آمریکایی ها پس از آن با عقب نشینی، مدت 12 سال را پیشنهاد کردند و ایرانی ها هم در مقابل، 6 سال را مطرح کردند.

پیش بینی می شود در نهایت دو طرف مذاکرات، بر سر زمان 9 تا 10 سال به توافق برسند. دو طرف قطعا درباره تعداد سال های نظارت جدی بر تاسیسات هسته ای ایران به توافق خواهند رسید.

تا آن موقع یعنی تا 7 تا 8 سال آینده همه تحریم های ایران نیز از میان خواهد رفت و تهران هر آنچه را که بخواهد می تواند انجام بدهد. در آن مقطع باید تصمیم گرفت که آیا باید گذاشت ایران هر آنچه را که دوست دارد انجام بدهد یا اینکه دوباره به خانه اول بازگردیم و دوباره تهدید به تحریم و اقدام نظامی.

در این مقاله یدیعوت آحاورنت آمده است: مهمترین موضوعات در این مذاکرات، تعداد سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم در ایران و نوع آنها، تعداد تاسیسات و مراکز غنی سازی، مقدار مواد غنی شده و موارد استفاده آن و امکان ارائه مجوز توسعه نسل های جدید سانتریفیوژها به ایران است.

این درخواست ها به معنی عقب نشینی ایران از حقوق خود در معاهده منع گسترش سلاح اتمی (ان پی تی) است به همین دلیل ایرانی ها هم خواهان مابه ازای آن یعنی کاهش تدریجی نظارت جدی بر تاسیسات هسته ای خود هستند تا اینکه این نظارت جدی به طور کامل از میان خواهد رفت.

این مقاله توضیح می دهد: این راه حل برای همه طرف های مذاکرات مناسب است باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به دنبال آن است که بدون بحران هسته ای ایران، دوره ریاست جمهوری اش را به پایان ببرد. ایرانی ها هم بسیار راحت خواهند بود اگر برای چند سال آرزوهای سلاح هسته ای خود را کنار خواهند گذاشت.

با این حال، دو طرف مذاکرات در جلسات گفتگو می خواهند نشان بدهند که برای پافشاری بر مواضع خود مبارزه می کنند. در نشست بعدی مذاکرات ایران و 1+5 هم پیشرفتی ثبت نخواهد شد. 

اما در نهایت توافق طولانی مدتی به دست خواهد بود اما توافق که برای اسرائیلی ها یک توافق بد است.

جهانگیریان ظرفیت پذیرش مسافر در فرودگاه‌های امام را در سال پنج میلیون نفر عنوان و اظهار کرد: این ظرفیت در فرودگاه استانبول 51 میلیون و در فرودگاه دوبی 57 میلیون در سال است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری میانگین سن هواپیما در کشور را 21 سال عنوان کرد و گفت: کشور امارات میانگین سن هواپیماهایش پنج سال است و با 9 میلیون جمعیت سه برابر ایران هواپیما دارد.

به گزارش ایسنا، علیرضا جهانگیریان - معاون وزیر راه و شهرسازی - امروز - سه‌شنبه - در همایش حمل و نقل هوایی ایران، آسیب‌شناسی و چالش‌ها که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما یکی از مهمترین اتفاقات در صنعت هوایی است و این موضوع در جهان تغییرات شگرفی را تا کنون ایجاد کرده است؛ به عنوان نمونه در آمریکا پس از 20 سال آزاد‌سازی قیمت نرخ بلیت هواپیما 30 درصد کاهش یافت و از طرفی دیگر ترافیک حمل ونقل هواپیمایی نیز سه برابر شده است.

به گفته وی کشورهای مختلفی بحث آزاد‌سازی قیمت‌ها را مطرح کرده‌اند که باید از تجربیات مثبت آنها بهره‌مند شد.

جهانگیریان با بیان این که نیروهای انسانی و متخصص و متعهدی زیادی در کشور داریم که کشورهای همسایه از آن محرومند، تصریح کرد: طی سال‌های گذشته زیرساخت‌ها در حوزه تعمیر و نگهداری بهبود یافته و ایران توانسته با تحریم‌های موجود روی پای خود بایستد.

به گفته رییس سازمان هواپیمایی ایران در حال حاضر 141 فروند هواپیما دارد و در مقایسه با آن امارات 431 فروند، ترکیه 385 فروند و قطر 138 فروند هواپیما دارند.

جهانگیریان افزود: همچنین ایران دارای 16 شرکت هواپیمایی است که در مقابل آن امارات دارای 19 شرکت، عربستان 11 شرکت و قطر از دو شرکت هواپیمایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: امارات 9 میلیون جمعیت دارد و این در حالی است که تعداد هواپیماهای آن سه برابر ایران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی میانگین سن هواپیما در کشور ایران را 21 سال عنوان کرد و گفت: این میانگین در امارات پنج سال، در ترکیه هفت سال و در عربستان 9 سال است و علت فرسودگی هواپیماها ناشی از تحریم‌ها است.

جهانگیریان ظرفیت پذیرش مسافر در فرودگاه‌های امام را در سال پنج میلیون نفر عنوان و اظهار کرد: این ظرفیت در فرودگاه استانبول 51 میلیون و در فرودگاه دوبی 57 میلیون در سال است.

به گفته وی در حال حاضر امارات در حال ساختن یک فرودگاه است که ظرفیت آن سالانه 120 میلیون نفر است.

جهانگیریان خاطرنشان کرد: سالانه پنج میلیارد دلار از طریق پنج میلیون مسافر از ایران خارج می‌شود.

وی اظهار کرد: تا پایان چشم‌انداز 1404 می‌بایست 570 فروند هواپیما داشته باشیم که این میزان نیازمند 25 میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی است که با این اقدام می‌توان تا 1404 تعداد 70 میلیون مسافر را جابجا کنیم.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: ظرفیت حمل و نقلی ما باید به 120 میلیون برسد که در حال حاضر نصف این رقم را داریم.





روزنامه روسی کامرسانت:
دولت ایران به پیشنهاد عربستان سعودی، رقیب سیاسی خود، مبنی بر دیدار وزیران امور خارجه دو کشور پاسخ مثبت داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 

روزنامه روسی کامرسانت توشت: دولت ایران به پیشنهاد عربستان سعودی، رقیب سیاسی خود، مبنی بر دیدار وزیران امور خارجه دو کشور پاسخ مثبت داد. 

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در تهران تصریح می کنند که اگرچه این مذاکرات «در دستور کار قرار گرفته»، اما تاریخ آن مشخص نشده است. 

کارشناسان بر این باورند که امریکا که در جستجوی صادر کنندگان جایگزین برای مواد انرژی زا است، ریاض را فعالانه برای عادی کردن روابط خود با تهران ترغیب می کند. 

در صورت وخیم تر شدن روابط میان غرب و روسیه بر سر اوضاع حاکم در اوکراین، بر ضرورت این امر افزوده خواهد شد.

حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران، خبر داد: «فعلا، وزیر امور خارجه ایران از سوی عربستان سعودی برای سفر به این کشور دعوت نامه کتبی دریافت نکرده است. اما، به رغم آن، دیدار وزیران دو کشور در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است». به گفته وی، تهران «از انجام مذاکرات و دیدار در جهت حل و فصل مسائل منطقه، رفع بی اعتمادی ها و توسعه روابط دو جانبه استقبال می کند».

سخنان عبداللهیان پاسخی بود به سخنان سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در رابطه با آمادگی برای بهبود روابط دو جانبه با تهران – رقیب سیاسی سعودی ها در منطقه. اختلاف نظرات موجود میان ایران و عربستان سعودی به طور مستقیم تاثیر خود را بر اوضاع حاکم در کشورهای خاور نزدیک نشان می دهد و اینجا در وهله نخست، از سوریه سخن در میان است.

تهران فعالانه از بشار اسد حمایت می کند و این در حالی است که ریاض یکی از تامین کنندگان مالی اصلی مخالفان مسلح است.

یکی از اهرم های بالقوه مناقشه، بحرین است: در سال 2011 میلادی، در زمان بروز ناآرامی های شیعیان در این کشور تظاهرات کردندو قوای عربستان سعودی به این کشور اعزام شدند. احتمال دارد که قرابت میان تهران و ریاض، به برخی از اختلافات شیعه – سنی پایان دهد.

نخستین نشانه هایی از بهبود روابط میان این دو کشور، بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران پدیدار شد که سخنان تند محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق این کشور، را کنار گذاشت. روحانی در سخنرانی ها خود بارها گفته است که «برقراری تفاهم و همکاری میان ایران و عربستان سعودی، ثبات و امنیت را در تمامی منطقه به همراه خواهد داشت».

در گذشته، ریاض تمایلی برای گفتگو با ایران نشان نمی داد. به گفته ی الکساندر شیشکین،خاور شناس، احتمال دارد که علت تغییر مشی، فشارهای اعمالی غرب و در وهله نخست، امریکا بر سعودی ها باشد. 

این کارشناس می گوید: «کشورهای غربی در رابطه با اوضاع حاکم در اوکراین، فعالانه در جستجوی گزینه های جایگزین برای واردات مواد انرژی زا برآمده اند که در صورت وخیم تر شدن روابط با روسیه و اعمال تحریم های جدید علیه این کشور، ضرورت خواهد داشت. عرصه های نفتی عربستان سعودی، عملا در ظرفیت کامل خود فعال اند و چشم انداز ایران نیز گسترده است». 

وی افزود: « یکی از عظیم ترین ذخایر نفت و گاز جهان در اختیار ایران قرار گرفته است و این در حالی است که ایرانیان در اثر اعمال تحریم های بلند مدت، از فن آوری قدیمی استفاده می کنند. از راه سرمایه گذاری های جدید در عرصه های گوناگون ایران، می توان صادرات مواد انرژی زای این کشور به بازار جهانی را به طور چشم گیری افزایش داد». از این رو، به اعتقاد شیشکین، در حال حاضر، غرب تلاش می کند «اختلافات میان عربستان سعودی، متحد اصلی خود در خاور نزدیک، و ایران را به حداقل برساند».

در واشنگتن، نقش خود در برقراری قرابت میان تهران و ریاض را تکذیب می کنند و در عین حال خرسندی شان را نیز از این جریان پنهان نمی کنند. جان کری، وزیر امور خارجه امریکا، اعلام کرد: «ما خرسند هستیم که دوستان خوب ما، سعودی ها، به چنین دیپلماسی تمایل نشان می دهند». 

چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا، نیز شخصا در دیدار با وزیران دفاع کشورهای شرکت کننده در شورای همکاری های دولت های عربی حاشیه خلیج فارس که در شهر جده، واقع در غرب عربستان سعودی، برگزار شد، این موضوع را بررسی کرد. هیگل در سخنرانی خود تلاش کرد نشان دهد که واشنگتن اگرچه برای عادی شدن روابط با ایرانی ها آمادگی دارد، اما هرگز «از امنیت منطقه به عنوان وسیله معامله استفاده نخواهد کرد». رئیس پنتاگون ضمن تفسیر نتایج امضای احتمالی توافق جامع در رابطه با برنامه هسته ای تهران در ماه های آینده، وعده داد: «امریکا مراقب خواهد بود تا ایران در صدد ساخت سلاح هسته ای نباشد و توافق های حاصل را دقیقا اجرا کند».




روزنامه روسی:
کشورهای جنوب اروپا (اسپانیا، ایتالیا، یونان، پرتقال) که حجم عظیمی از نفت ایران را خریداری می کردند و شرکت های بزرگی که بازار ایران را از دست دادند، در اثر اعمال تحریم های ضد ایرانی، متحمل بیشترین خسارات شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا نوشت: منتقدان دولت اوباما در کنگره و اسرائیل آنان از آن بیم دارند که «گروه 1+5» در برابر تهران کوتاه آید. در این رابطه در روز چهارشنبه در اجلاس شورای همکاری های دولت های عربی حاشیه خلیج فارس که در عربستان سعودی برگزار شد، چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا، متحدان خود را چنین آرام کرد: «از آنجا که در مذاکرات موفقیت هایی حاصل شده، من می خواهم شما را از دو جهت مطمئن کنم. نخست، در این مذاکرات، به هیچ وجه مساله امنیت منطقه ای وسیله معامله نخواهد شد. دوم، به رغم آن که ما حل و فصل دیپلماتیک را ترجیح می دهیم، امریکا برای اتخاذ تمامی تدابیر ضروری برای ممانعت از ساخت سلاح هسته ای توسط ایران و پایبندی این کشور به شرایط توافقنامه بالقوه آمادگی خواهد داشت».

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، ولادیمیر ساژین، تحلیلگر ارشد انستیتوی خاور شناسی آکادمی علوم روسیه و کارشناس مسائل ایران دلایل تمایل بسیار غرب برای لغو تحریم های اعمالی علیه ایران را تشریح کرد.

این امر، قبل از هر چیزی، برای اتحادیه اروپا با عوامل کاملا اقتصادی مرتبط می باشد. بروکسل از سال 2012 میلادی، این تحریم ها را به اجرا در آورد. این تحریم ها شامل ایجاد ممنوعیت در خرید نفت از ایران، خارج شدن ایران از سیستم بین المللی بانکی SWIFT و پایان دادن به بیمه کردن کشتی های تجاری ایران بود.

کشورهای جنوب اروپا (اسپانیا، ایتالیا، یونان، پرتقال) که حجم عظیمی از نفت ایران را خریداری می کردند و شرکت های بزرگی که بازار ایران را از دست دادند، در اثر اعمال تحریم های ضد ایرانی، متحمل بیشترین خسارات شدند. 

در این طرح، امریکا از همه کمتر زیان دید، زیرا این کشور رابطه تنگاتنگی با ایران نداشت. براساس اطلاعات گوناگونی که به دست آمده، ایران از لحاظ ذخایر گاز طبیعی، در جهان در جایگاه اول یا دوم و از لحاظ ذخایر نفت، در جایگاه دوم و یا سوم قرار گرفته و برای صادرات این مواد به اروپا آمادگی دارد. اما، این کشور ، به موازات لغو تحریم ها، برای مدرنیزه کردن زیر ساخت های نفت و گاز خود به سرمایه گذاری های هنگفتی نیازمند است. تهران خواهان دریافت این سرمایه گذاری ها است ، زیرا در این مورد منافع اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا با هم مطابقت دارد.

دوم، دلایل سیاسی نیز مطرح هستند که در وهله نخست، برای امریکا مبرم اند. 

ساژین گفت: «توسعه روابط تجاری با ایران از این جهت مهم است که اتحادیه اروپا می تواند از طریق آن، از وابستگی خود به روسیه بکاهد، به ویژه در عرصه نفت و گاز. هم امریکا و هم اتحادیه اروپا می خواهند ایران را به سوی خود بکشانند و یا دستکم این که این کشور را در مناقشه اوکراین در بی طرفی نسبی قرار دهند. تردیدی در این نیست که در حال حاضر، بروکسل بیشتر خواهان لغو تحریم های اعمالی علیه ایران است، تا حل و فصل رویدادهای جاری در اوکراین. در این میان، ایران قادر نیست به سرعت حجم مورد نیاز گاز و نفت اتحادیه اروپا را تامین کند و یا حتی با روسیه در اروپا رقابت کند. این امر مستلزم سرمایه گذاری ها و صرف زمان است».

آیا غرب می تواند از لغو تحریم ها علیه ایران برای کاهش نرخ مواد انرژی زا استفاده کند و از این طریق، به اقتصاد روسیه ضربه وارد کند؟ به اعتقاد این کارشناس، سهم ایران در بازار جهانی نفت آنقدر عظیم نیست که در نرخ آن تاثیرگذار باشد. حتی اگر ایران شناسه های صادرات نفتی خود را تغییر دهد (4/2 میلیون بشکه نفت در شبانه روز)، در آن صورت، فقط اختلاف 7/1 – 6/1 میلیون بشکه ای آن در مقایسه با سال گذشته جبران واهد شد، یعنی زمانی که ایران در حدود 750 – 700 هزار بشکه نفت در شبانه روز صادر می کرد. و این در حالی است که روزانه در جهان 90 میلیون بشکه نفت وارد بازار می شود.

در مسکو، سید محمد حسین عادلی، دبیر کل مجمع کشورهای صادر کننده گاز، اعلام کرد که در صورت لغو تحریم ها، تهران در همه جا در جستجوی بازار گاز بر خواهد آمد، اما ضمن تلاش برای همکاری با روسیه، نه رقابت با آن در این عرصه. به اعتقاد وی، بعید به نظر می رسد که کشورهای اروپایی از واردات گاز از روسیه چشم پوشی کنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد