سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارش یک مصاحبه



ز نگاه‌های منفی تا پاکی بیلیارد، در گفت‌وگو با عضو تیم‌ملی
ورزشی  11:36:59 1393/02/30
932-22281-5 کد خبر
RSS :: پرینت

«بیلیارد یکی از پاکترین ورزش‌ها همراه با روحیه جوانمردی است، بازیکنان آن برای رسیدن به پیروزی حاضر به انجام هر کاری نیستند و بر مسایل اخلاقی بسیار تاکید دارند.» این‌ها صحبت‌های احسان حیدری‌نژاد، عضو تیم‌ملی اسنوکر بیلیارد ایران است. او نگاه‌ متفاوت نسبت به این رشته را ناشی از اشتباهات و پیش‌داوری‌ها می‌داند.

 

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، احسان حیدری‌نژاد، عضو خوزستانی تیم‌ملی اسنوکر بیلیارد ایران میهمان این خبرگزاری بود. او که اخیرا در مسابقات آسیایی امارات صاحب مقام شده است در گفت‌وگو با خبرنگاران ورزشی ایسنا، به سوالات مختلف آن‌ها پاسخ داد که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

 

** چند سال است که عضو تیم‌ملی هستید و در این مدت چه عنوان‌هایی کسب کرده اید؟

 

نزدیک به چهار سال است که ملی‌پوش هستم. اخیرا نشان برنز آسیایی را کسب کردم. در تورنمنت بین المللی قطر هم در بخش تیمی قهرمان شدم و در بخش انفرادی هم در جایگاه سوم قرار گرفتم و سال گذشته هم در رقابت های آسیایی قطر به عنوان نایب‌قهرمانی تیمی دست پیدا کردم. همچنین از زمانی که بیلیارد را آغاز کردم، عنوان‌های زیادی در مسابقات کشوری به دست آوردم.

 

** اخیرا از مسابقات آسیایی امارات برگشتید، درخصوص کسب مقام سوم و عملکردتان در این رقابت ها توضیح دهید.

 

بله، در این مسابقات شرکت کردم که مهمترین مسابقات آسیایی است و من توانستم در جایگاه سوم قرار بگیرم. این مسابقات در رنکینگ آسیایی، بیشترین امتیاز را دارد که امسال سی‌امین دوره آن برگزار شد. تمام بازیکنان آسیایی با توجه به این که این رقابت ها از نظر رنکینگ با اهمیت است، در آن شرکت می کنند و تمام کشورها خوب های خود را به آن اعزام می کنند. مسابقات آسیایی می تواند در حد رقابت های جهانی باشد، چرا که از سال 2007 به بعد کل قهرمانان جهان، از آسیا بودند که از آن جمله می‌توان به حسین وفایی، بیلیاردباز خوزستانی اشاره کرد و می توان گفت تقریبا تمام طلایی های گذشته جهان از آسیا بوده اند. در کل سطح این مسابقات خوب و در بالاترین حد بود.

 

** در حال حاضر ایران در آسیا و جهان چه جایگاهی دارد؟

 

ایران در آخرین مسابقات جهانی تیمی و شش توپ، در جایگاه دوم قرار گرفت. در مسابقات آسیایی اخیر هم که خود من در مکان سوم ایستادم و در رقابت های جهانی زیر 21 سال هم که چند روز پیش برگزار شد، حسین وفایی از خوزستان قهرمان شد. در واقع می توان گفت که ایران علاوه بر این که در ابتدای رقابت ها یکی از شانس های اصلی کسب مقام است، تقریبا در تمام مسابقات هم مقام آورده است و ثابت هم کرده ایم که چرا شانس کسب عنوان هستیم. در حال حاضر در چهار مسابقه اصلی ای که در آسیا و جهان است، در سه رقابت، مقام به دست آورده ایم.

 

** به نظر می رسد در کسب این عناوین، جایگاه بیلیاردبازان خوزستان حائز اهمیت بوده است.

 

بله، حسین وفایی که چند روز پیش مقام آورد از خوزستان است. من هم که اخیرا در رقابت های آسیایی مقام کسب کردم.

 

** برای افزایش سطح بیلیارد ایران، چقدر اردوهای مشترک با کشورهای قدرتمند برگزار می شود؟

 

چنین اردوهایی برگزار می‌شود که یک نمونه آن پیش از این که به مسابقات آسیایی اخیر برویم، برگزار شد. 10 روز قبل از این مسابقات، در ایران یک اردوی مشترک با تیم ملی سوریه برگزار کردیم. سوریه هم بیلیاردبازان بسیار خوبی دارد و مطمئنا برپایی چنین اردوهایی در پیشرفت بیلیارد ایران تاثیرگذار است.

 

** برای اعزام به مسابقات برون‌مرزی از سوی فدراسیون حمایت خوبی صورت می‌گیرد؟

 

بله، از این نظر مشکلی نداریم و هزینه اعزام ها را خود فدراسیون پرداخت می کند.

 

** قرار بوده لیگ کشوری این رشته هم برگزار ‌شود اما گویا هنوز این اتفاق رخ نداده است.

 

بله، در حال حاضر برگزار نمی‌شود و بزرگترین مانع این کار این است که باشگاه ها نمی توانند به آن صورت که تیم ها هر هفته به مسابقات بروند، هزینه کنند. البته به نظرم هر مسابقه ای که برای این رشته برگزار شود، خوب است. رقابت های کشوری خیلی کم برگزار می شود و سالانه چهار مسابقه کشوری داریم که این منهای مسابقات انتخابی است.

 

** نگاه به بیلیارد در کشور ما نگاه چندان خوبی نیست و ذهنیت در مورد این رشته منفی است، هر چند که اخیرا این نگاه بهتر شده است، شما چقدر با این موضوع و این نوع نگاه منفی مواجه شده‌اید؟

 

متاسفانه در این رشته یکسری بی‌انصافی ها، اشتباهات و پیش داوری ها وجود دارد که این موضوع باعث شده است که نگاه ها به این رشته متفاوت باشد، هر چند که این نگاه ها در حال بهتر شدن است. در حال حاضر بیشتر، خبرگزاری ها روی این رشته کار می کنند و تلویزیون روی این رشته کار نمی کند و به این صورت نیست که کسب قهرمانی جهانِ ورزشکار ما را نشان دهند و شاید نهایتا هم فقط آن خبر را در بخش خبری خود بخوانند. من نمی دانم دلیل آن چیست ولی هر چه هست، درست نیست. مردم هم بیشتر تلویزیون را تماشا می کنند، در حالی که تلویزیون در این بخش فعالیتی ندارد.

 

چند سال پیش جزو فیلم‌نامه فیلم ها بود که اگر قرار بود چیزی رد و بدل و یا جلسه‌ای برگزار شود و یا حتی یکسری اتفاقات منفی رخ دهد، باشگاه بیلیارد انتخاب و آن قسمت فیلم در آن جا فیلمبرداری می شد، این در حالی است که در فوتبال ما بزرگترین دلالی‌ها انجام می‌شود اما نشان داده نمی‌شود. تمام سایت‌های شرط‌بندی دنیا لیگ ایران را دارند و این موضوع در تهران نیز راه درآمدزایی خیلی‌ها است. فکر نمی کنم پیدا کردن این که در فوتبال ما چقدر مشکل وجود دارد، چقدر دلالی‌ در آن انجام می‌شود و چقدر پول‌ها رد و بدل می شود، کار خیلی سختی باشد در حالی که این نوع نگاه نسبت به بیلیارد است و می خواهند باشگاه های بیلیارد را تعطیل کنند.  

 

به نظرم بیلیارد یکی از پاکترین ورزش ها است و روحیه آن به صورتی است که در مسابقات ممکن است بازیکن دچار یکسری خطاها شود که حتی داور هم متوجه نمی شود ولی خود بازیکن این موضوع را به داور می گوید که این اتفاق چندین بار برای من و بازیکنان ایران پیش آمد و دچار خطا شدیم که کسی متوجه نشد ولی خودمان به داور گفتیم. جوانمردی در این رشته مطرح است و به این صورت نیست که بازیکنان هر کاری را برای رسیدن به برد انجام دهند. روحیه جوانمردی از همان ابتدا در این رشته بوده است. فدراسیون جهانی هم جدیدا برای این رشته قانون گذاشته است تا مسایلی که نباید وجود داشته باشند، به حداقل برسند. در گذشته هم مسایل اخلاقی در این رشته رعایت می شده است و اکنون هم در حال افزایش است.

 

** بهتر است اکنون به بیلیارد خوزستان بپردازیم، در حال حاضر وضعیت و امکانات این رشته در خوزستان چگونه است؟

 

در گذشته در اهواز دو باشگاه داشتیم که البته یکی از این سالن ها، تعطیل شده است. به تازگی هم آقای چابک، رییس هیات محلی را برای فعالیت در این رشته با هزینه خود در نظر گرفته است که چند میز در این مکان قرار داده است و شاید تعداد میزهای آن خیلی نباشد ولی باز هم خوب است. در امیدیه نیز شرکت نفت یک باشگاه راه‌اندازی کرده است و شرکت نفت اهواز هم قرار است یک سالن با هفت، هشت میز راه اندازی کند. در کل امکانات برای این رشته خیلی خوب نیست.

 

** این شرایط به نظر برای استانی که بازیکنان بسیار خوبی در سطح آسیا و حتی فراتر از آن دارد، اصلا خوب نیست.

 

بله، از نظر تجهیزاتی شرایط خوب نیست. مدتی پیش جلسه ای با کیانی‌زاده، مدیرکل ورزش و جوانان استان داشتیم که در این زمینه با او صحبت کردیم و او قول داد که مکانی برای ما در نظر بگیرد. ما در حال حاضر حتی مکانی برای استعدادیابی در این رشته نداریم. شاید اکنون دو سه بازیکن خوب داشته باشیم که این نفرات تضمین خوبی برای آینده نیستند. در حال حاضر ما بازیکنی که رده سنی زیر 21 سال داشته باشد، نداریم، چرا که بیشتر بازیکنان به رده بالاتر رفته اند. در یک سال اخیر هم آن قدر تعداد باشگاه های استان کم بوده است که نتوانسته ایم استعدادیابی داشته باشیم. در کل اکنون نیاز به یک مکان برای استعدادیابی حس می‌شود.

 

سه، چهار سال است که برای گرفتن خانه بیلیارد استان در اهواز، در حال تلاش هستیم. درِ این خانه قفل است در حالی که این سالن دقیقا به آن اندازه ای است که مورد نیاز ما می باشد. با این که خیلی تلاش کرده ایم ولی به ما داده نشده است. هیات ما مقام های آسیایی و جهانی هم کسب کرده است و یک هیات باید دیگر چه مقامی به دست آورد تا به خواسته های آن توجه شود؟ اگر آن سالن را به هیات بدهند، طریقه درآمدزایی آن را هم بلد است.

 

** پس باتوجه به این امکانات پشتوانه‌سازی خوبی برای بیلیارد خوزستان نشده است، کسانی‌که بعدها بتوانند جایگزین شما و آقای وفایی شوند.

 

یکی دو بازیکن هستند که بتوانند جایگزین و پشتوانه من و وفایی برای 10 سال آینده شوند ولی باید بتوانیم استعدادیابی کنیم که در حال حاضر به دلیل عدم مکان لازم، نمی‌توانیم به آن بپردازیم. این موضوع باعث شده است که از سایر استان ها عقب بیفتیم. در مسابقات زیر 21 سال کشور طی چهار پنج سال گذشته همیشه یک عضو ثابت از خوزستان حضور داشته است و در اعزام های تیم‌ملی هم حداقل دو نفر خوزستانی بوده اند. با توجه به این که وفایی در زیر 21 سال جهان قهرمان شده است تا دو سال آینده حق شرکت در هیچ مسابقه ای را ندارد، چرا که حرفه ای می شود و حرفه‌ای‌ها هم حق ورود به هیچ رقابتی را ندارند و اگر وفایی هم برود، دیگر از خوزستان بازیکنی در این رده سنی نداریم و به همین دلیل است که داشتن مکانی برای استعدادیابی نیاز است.

 

** باتوجه به این شرایط و برای این‌که علاقه‌مندان به این رشته در یک مسیر صحیح هدایت شوند و بعد پشتوانه ای برای امثال شما در این رشته باشند، باید چه تمهیداتی اندیشیده شود؟

 

من خودم مدرک مربیگری این رشته را دارم ولی همان طور که گفتم برای کار در این رشته اولین مشکل ما نداشتن مکان است و اکنون هم با توجه به این که اوج گرانی ملک است، نمی توان مکانی را برای راه اندازی یک باشگاه که فضای خوبی داشته باشد و به صورت متمرکز و قابل دسترس هم باشد، در نظر گرفت. به همین دلیل این بزرگترین مشکل ما است. با همکاری چابک، رییس هیات استان پایان هر هفته در همان باشگاهی که خود او راه‌اندازی کرده است، یکسری از بازیکنان را جهت استعدادیابی می‌بینیم ولی این، آن چیزی نیست که می خواهیم. به هر حال وقتی در کل یک میز داریم، به چه صورت می توان کار کرد؟ مانند این می ماند که شش تیم فوتبال با یک زمین بازی داشته باشیم که در این شرایط کار کردن سخت است. ما هم به دلیل همین مشکل، درخواست یک مکان را از کیانی‌زاده داشته ایم تا بتوانیم در زمینه استعدادیابی همان طور که نیاز است، کار کنیم. در هر صورت کمبود امکانات و تجهیزات بسیاری داریم.

 

** در استان مربیان خوبی برای آموزش داریم؟

 

چند مربی خوب داریم که بتوانند در این بخش کار کنند و به نظرم در این زمینه مشکلی نداریم. مشکل ما از نظر امکاناتی است.

 

** بیلیارد استان های دیگر در چه سطحی است؟

 

استان های دیگر هم فعال هستند ولی بیشتر اعضای تیم‌ملی از خوزستان، تهران و کرج هستند.

 

** در آینده چه رقابت‌هایی را پیش رو دارید؟

 

تیم‌ملی مسابقات شش توپ تیمی و جهانی را که خردادماه در مصر است، پیش رو دارد و اگر من انتخاب شوم در آن حضور پیدا می کنم. به هر حال همه چیز بستگی به نظر سرمربی تیم‌ملی دارد.

 

** در پایان اگر صحبتی دارید، می‌شنویم.

 

مشکل اصلی ما استعدادیابی و این است که این رشته اصلا درآمد ندارد. اداره کل ورزش و جوانان خوزستان و وزارت به ما کمک می کنند ولی در کل از نظر درآمدی در مضیقه هستیم. بحث هم این است که با توجه به بالا رفتن قیمت اماکن، خود من نمی توانم هیچ وقت باشگاهی را راه اندازی کنم و همین موضوع باعث شده است که این رشته از نظر اقتصادی به صرفه نباشد. به هر حال اگر کیانی زاده به درخواست ما توجه کند، به نظرم خیلی از مشکلات آن افرادی که می خواهند این رشته را دنبال کنند، حل می شود. اگر مکانی باشد که بتوانیم در آن بازی و تمرین کنیم، خوب است.

 

قیمت خرید میزها خیلی بالا رفته است و امکانات استان هم خیلی پایین است. البته آقای چابک خیلی طرح دارد ولی دستش خالی است و بدون مکان هم که امکان کار کردن وجود ندارد. بودجه ای که می دهند هم کم است و این در حالی است که ما مسابقات، اعزام های کشوری، آسیایی و جهانی داشته ایم. چابک فردی فعال است و چشم‌داشت مالی هم ندارد و خودش هم از این که امکانات ندارد تا آن طور که دلش می خواهد کار کند، ناراضی است. اکنون هم با توجه به پایین بودن امکانات، تمرین کردن بازیکنان در باشگاه های استان باعث ضعیف شدن آن ها شده است. این موضوع مانند این است که فوتبالیست روی زمین آسفالت تمرین کند و بعد بخواهد روی زمین چمن مسابقه دهد.

 

من خودم، برای فعالیتم و آماده نگه داشتن خودم مجبور شدم یک میز که قیمت آن 12 میلیون تومان بود، خریداری کنم که هزینه بالایی هم است. به هر حال برای درآمدزایی باید کاری انجام شود. خود من اگر برای درآمدزایی وارد کار دیگری شوم، مطمئنا ضربه می خورم، چرا که آن موقع زمان لازم را برای تمرین و داشتن تمرکز ندارم. همان طور که رنکینگ من به خاطر درسم و این که نتوانستم در مسابقات کشوری شرکت کنم از اول کشور به رده یازدهم رسید.

 

کدخبرنگار: 17028


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد