سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان



طلای کشاورزان خوزستان آتش گرفت/ ته سیگار در انبار باروت
اهواز – خبرگزاری مهر: برخی گندم کاران خوزستانی امسال پس از گذراندن مراحل پر دردسر کاشت و داشت، موفق به برداشت مناسب نشدند و بخش زیادی از گندم هایشان در آتش سوخت.

به گزارش خبرنگار مهر، گندم کاران خوزستانی سال خوبی به لحاظ محصول بدست آمده نداشتند زیرا برخی گندم هایشان در آتش سوخت و عده ای دیگر نیز مزارعشان توسط سموم تقلبی نابود شد. هرچه رنگ گندم طلایی تر می شود ارزشش پیش کشاورزان به میزان طلا بالا می رود، کشاورزان حساس می شوند و روزشماری می کنند تا برداشتی با موفقیت را انجام دهند. این بار اما  500 هکتار از مزارع ایذه یک باره به دلایل نامشخص آتش گرفت. شاهدان گفتند که ارتفاع آتش به قدری بود که به حدود چهار متر می رسید. از طرفی دیگر 41 هکتار از گندم های شهرستان اهواز، باغملک و اندیمشک نیز به دلیل برخی بی احتیاطی ها سوخت.

احتیاط، انبار باروت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایذه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در این آتش سوزی 500 هکتار از اراضی کشاورزی سوخت.

ایرج الماسی افزود: 70 درصد آن گندم و 30 درصد جو بوده از بین رفته است.

الماسی با بیان اینکه میزان خسارات وارد شده به این اراضی از سوی کارشناسان حدود 20 میلیارد ریال برآورد شده است، افزود: متاسفانه بر اثر آتش سوزی مزارع، اقتصاد بسیاری از خانواده ها آسیب جدی دید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایذه درباره علت آتش سوزی گفت که در این فصل ماشین های سنگین زیادی از کنار مزارع تردد می کنند.

الماسی توضیح داد: کافی است ته سیگاری را یکی از رهگذران به سمت گندمزار پرت کند که مزرعه ماننده انبار باروت آتش می گیرد. وی اظهار کرد: انتظار می رود مسئولان به تردد خودروها در این مناطق بیشتر حساس باشند و رانندگان نیز به هنگام عبور از کنار گندمزارها بیشتر احتیاط بکنند.

الماسی بیان کرد: بیمه نمی تواند چنین خساراتی را بپذیرد و با سوختن 500 هکتار همه سرمایه حدود 30خانواده از بین رفت. به گفته وی، امیدواریم با هماهنگی مدیریت بحران استان بخشی از خسارت های این کشاورزان جبران شود.

در اثر این آتش سوزی دو هزار تن از محصول گندم و جو کشاورزان این منطقه از بین رفته است. گفته می شود آتش به قدری در حال گسترش بود که مسئولان نگران ایجاد تلفات جانی بودند.

4 نقطه، 41 هکتار

بر اثر وقوع آتش سوزی در چهار نقطه خوزستان 41 هکتار از مزارع زیرکشت گندم و جو این استان طعمه حریق شد.

جانشین فرماندهی انتظامی خوزستان با اعلام این خبر بیان کرد که به دلیل وقوع آتش سوزی در مزارع چهار شهرستان های اهواز، ایذه، اندیکا و باغملک، 41 هکتار از مزارع کشت گندم و جو کشاورزان این استان به صورت کامل در آتش سوخت.

سرهنگ سید محمد صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بررسی های به عمل آمده در خصوص علت وقوع این آتش سوزی ها حاکی از این است که عامل حریق 10 هکتار از این اراضی کشاورزی در حومه اهواز، ناشی از آتش سیگار یکی از روستائیان منطقه بوده و 27 هکتار مزارع جو شهرستان ایذه نیز به علت نقص فنی یک دستگاه کمباین کشاورزی صورت گرفته است.

به گفته وی، همچنین مقدار چهار هکتار مزارع گندم شهرستان های باغملک و اندیکا نیز احتمالا به صورت عمدی و به دلیل اختلافات محلی دچار حریق شد.

این مقام مسئول با اشاره به حضور سریع ماموران اداره آتش نشانی در مهار آتش و پیشگیری از سرایت آن به سایر مزارع کشاورزان منطقه، اظهار کرد: میزان خسارت وارد شده به صاحبان این مزارع، بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون ریال برآورد شده است.

البته خبری درباره آتش گرفتن مزارع گندم در اندیمشک نیز منتشر شد که فرماندار این شهرستان موضوع آتش سوزی را تکذیب کرد.

طلایی با عیار پائین

آتش سوزی گندمزار تنها یکی از مشکلات گندم کاران بود. آن طرف تر و در شمال غرب استان خوزستان نیز گندم کاران با معضلاتی دیگر دست و پنجه نرم کردند.

این بار گویا عیار طلای کشاورزان شوش بالا نیست و سم های تقلبی، گندم های طلایی را نابود کرد. استفاده از سم های تقلبی باعث شد محصولات کشاورزی منطقه صرخه و دیگر بخش های شوش آسیب ببینند. سموم «آ پی روس» که اخیرا وارد بازار کشاورزی شده باعث ضرر به محصولات گندم شهرستان شوش از جمله منطقه صرخه شد.

مسئولان می گویند حدود یک هزار هکتار از محصولات گندم در شوش آسیب دیدند و کشاورزان نیز از شرکت فروشنده این سم شکایت کردند.

منصور صرخی، عضو شورای روستای صرخه صالح داوود گفت که سم های تقلبی در منطقه صرخه باعث تخریب 50 درصدی مزارع و کاهش زیاد محصولات کشاورزی گندم شد. صرخی توضیح داد: زمینهای منطقه صرخه از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند.

علی خنیفر نیز از فعالان کشاورزی شوش نیز از آسیب دیدگی برخی مزارع شاوور و بیت اسماعیل نیز خبر داد.

کارشناسان کشاورزی ضمن تائید آسیب های وارد شده به محصولات گندم، کم توجهی جهاد کشاورزی و آگاهی پائین کشاورزان را از دلایل آسیب دیدن کشاورزی منطقه عنوان می کنند.

راضی صرخه، کارشناس کشاورزی و دبیر کارگروه کشاورزی بنیاد نخبگان شوش در این باره گفت: استفاده از سموم جدید باعث شده که گیاه از رشد طبیعی عقب بماند و وارد مرحله زایش شود. این عامل باعث دفورمه و تغییر شکل دادن و معیوب به بار آمدن محصولات می شود.

 صرخه توضیح داد: دو پرونده ها که اخیرا به آنها رسیدگی شد هر کدام 90 و 75 درصد از زمین های شان آسیب دیده بود.

وی گفت: بعد ازتامین دلیل توسط کارشناس رسمی دادگستری وارد مرحله اقامه دعوای حقوقی برای مطالبه خسارت وارده بر اساس نظر کارشناس می شوند.

این کارشناس کشاورزی افزود: هم اکنون تامین دلیل صوت گرفت و باید رسیدگی قضایی آنها نیز رسیدگی شود.

صرخه گفت: فروشنده سموم، مسئول مستقیم پرونده است. البته فروشنده نیز می تواند ازسازنده شکایت کند تا به مقصر اصلی برسند.

در حالی که مسئولان مقدار آسیب دیدگی مزارع بر اثر سموم تقلبی را حدود یک هزار هکتار و ناچیز اعلام می کنند اما کارشناسان از آسیب دیدگی بین 30 تا 70 درصدی محصولات گندم در مناطق مختلف شهرستان خبر می دهند.

با این حال بسیاری از خانواده های شوش و ایذه همچنان در انتظار یاری مسئولان بحران استان هستند.

-----------------------------

گزارش: قاسم منصور آل کثیر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد