سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز




چهارمین دور مذاکرات ایران و 1+5 به دلیل زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل بدون دستیابی به پیشرفت ملموس پایان یافت و قرار شد میز بعدی مذاکرات برای پنجمین بار در وین چیده شود تا در صورت رفع اختلاف‌ها، کار نگارش متن توافق جامع آغاز گردد.
به گزارش مشرق، شهر وین پایتخت اتریش از روز چهارشنبه 24 اردیبهشت ماه میزبان چهارمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آمریکا، فرانسه، انگلستان،‌ روسیه، چین و آلمان) درباره گام پایانی توافقنامه ژنو (برنامه اقدام مشترک) بود. 
 
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی به همراه تیمش ظهر سه‌شنبه 23 اردیبهشت ماه راهی وین شدند و البته تیم کارشناسی حقوقی از حقوقدانان برجسته وزارت امور خارجه و دانشگاه‌ها از جمله جمشید ممتاز و امیرحسین زمانی‌نیا نیز این بار هم تیم مذاکره کننده را همراهی می‌کردند. 
 
رئیس دستگاه دیپلماسی در بدو ورود به فرودگاه وین در جمع خبرنگاران ایرانی اعلام کرد: در این دور از گفت‌و‌گوها، کار مذاکره و تدوین را شروع می‌کنیم. 
 
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه با اراده قاطع و برای حل و فصل موضوع به وین آمده‌ایم، عنوان کرد: اراده ما به همان میزان قاطع است که برای حراست از حقوق مردم ایران. 
 
ظریف اضافه کرد: اگر طرف مقابل آمادگی داشته باشد که کار را بر اساس واقعیات پیش ببرد، روند رو به جلو خواهد بود. 
 
وزیر خارجه با اشاره به حجم کاری که در این دور از مذاکرات باید صورت گیرد، یادآور شد که نباید توقع داشت که به نتیجه مشخصی برای نهایی کردن متن برسیم. 
 
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین اعلام کرد که علاوه بر این دور مذاکرات، قرار است سه دور دیگر تا آخر تیرماه، مذاکره انجام شود که دوران آخر طولانی‌تر خواهد بود. 
 
او که بر تلاش حداکثری برای رسیدن به توافق در حداقل زمان تأکید کرد در عین حال یادآور شد: حداکثر تلاشمان را می‌کنیم که در حداقل زمان کار به پیش رود، اما هیچ عجله‌ای نداریم و با متانت و با حوصله و خودباوری و برخورداری از پشتیبانی مردم و رهبری کار را دنبال خواهیم کرد و امیدواریم که کار به نتیجه برسد.
 
به گزارش فارس، همچون دوره‌های قبل، استارت این مذاکرات با شام کاری محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا زده شد. 
 
کاترین اشتون به همراه هلگا اشمیت معاونش و همچنین مسئول دفترش ساعت هشت شب سه‌شنبه 23 اردیبهشت ماه به وقت وین، در دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در وین حضور یافت و ضمن صرف شام ایرانی با ظریف وزیر امور خارجه و سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزرای امور خارجه کشورمان به رایزنی پرداخت که یک ساعت و نیم به طول انجامید و پس از پایان مراسم، خبرنگاران دور ظریف و اشتون حلقه زدند، اما اشتون هیچ اظهارنظری نکرد و رفت. 
 
البته ظریف به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در ارزیابی از این دور از مذاکرات اعلام کرد و گفت: این دوره حساسیت بیشتری دارد چون ما وارد نگارش می‌شویم. 
 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کنید تا 29 تیر ماه (پایان مدت شش ماه) مذاکرات به نتیجه برسد؟ اظهار داشت: معتقدم ممکن است، البته به این بستگی دارد که طرف مقابل تا چه حد با حسن نیت و واقع بینی وارد مذاکرات شود. ما گفته‌ایم که چیزی بیشتر از حقمان نمی‌خواهیم، ولی از حقوقمان کوتاه نخواهیم آمد چون به دنبال سلاح اتمی نبوده و نیستیم. سلاح اتمی را برای امنیت خود مفید نمی‌دانیم و مشکلی نداریم که برای بقیه دنیا مشخص شود، حتی احساس کنیم که به نفع کشور است که برای بقیه دنیا مشخص شود که ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. 
 
ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره موضوعات مورد اختلاف طرفین، عنوان کرد: وقتی شما وارد نگارش متن می‌شوید ممکن است حتی یک نقطه یا ویرگول هم نقطه اختلاف باشد و نمی‌توان اینها را پیش بینی کرد برای همین است که ما به غیر از این جلسه سه جلسه لااقل برنامه‌ریزی کردیم. ضمن اینکه طرفین نیمه دوم تیر ماه را در برنامه هایشان خالی گذاشتند که بتوان از آن فرصت استفاده کرد که آن زمان را اگر نیاز باشد تمام برای مذاکره بگذاریم. 
 
وی گفت: ما از الان تا آن زمان سه دور مذاکره مفصل داریم و امکان این هست که کارشناسان مذاکره کنند، ولی سه دور مذاکره در سطح سیاسی است. امکان دارد نیاز باشد در مقطعی بخصوص نزدیک‌های آخر خرداد یا اوایل تیرماه حتی به اجلاس وزرا نیاز باشد. 
 
پس از ظریف هم سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در جمع خبرنگاران ایرانی حضور یافت و گفت: هدف ما این است که به یک توافق اولیه درباره چارچوب برسیم. هنوز توافق نکرده‌ایم که این توافق اولیه چه شکل باشد و از چه اجزایی تشکیل شود. از فردا درباره چارچوب و کلیات آن شروع به بحث می‌کنیم که شامل نام آن نیز خواهد بود. طبیعتا توافق دارای اجزایی است از جمله نام، مقدمه و بخش‌های مختلفی که مسائل مختلف را در برگیرد و نهایتا یک جمع بندی. امیدواریم زمانی روی چارچوب توافق شد بتوانیم وارد بند به بند قسمت‌های آن بشویم. 
 
نشست افتتاحیه چهارمین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره گام پایانی توافقنامه ژنو ساعت 10 صبح به وقت وین در مقر سازمان ملل آغاز و حدود یک ساعت به طول انجامید و در طول این نشست، ایده‌های کلی از سوی طرفین درباره چارچوب توافق و نحوه نگارش آن مطرح شد. 
 
پس از پایان نشست افتتاحیه باز هم سر و کله مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیدا شد و در نشستی خبری که پنج دقیقه بیشتر طول نکشید، بدون اینکه جزییاتی از گفت وگوها ارائه دهد، فقط عنوان کرد که هدف این مذاکرات رسیدن به توافق جامع هسته‌ای است و البته قبل از آن در صفحه توییتر خود نیز مذاکرات صبح را سازنده‌ خوانده بود. 
 
پس از آن رایزنی‌های داخلی 1+5 شروع و هیأت ایرانی نیز به رایزنی‌های داخلی پرداختند. در نهایت اعلام شد که فرآیند نگارش پیش نویس متن توافقنامه جامع هسته‌ای ساعت 16:30 به وقت وین در هتل پله کوبورگ (محل استقرار هیأت‌ها در وین) به ریاست ظریف و اشتون و با حضور معاونان وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و بدون حضور هیأت‌های 1+5 آغاز می‌شود که این مذاکرات 2 ساعت به طول انجامید و موقتا خاتمه یافت و قرار شد ساعت 21:00 به وقت وین از سر گرفته شود. 
 
در این میان نیز ساعت 19:30 نشست کارشناسان فنی ایران و 1+5 در هتل پله کوبورگ برای بررسی ابعاد فنی موضوعات آغاز شد که ساعت 20:45 پایان یافت. 
 
علی‌رغم اینکه از ابتدا اعلام شده بود ادامه رایزنی‌های ظریف و اشتون ساعت 21:00 از سر گرفته می‌شود، ولی در زمان مقرر اعلام شد که این مذاکرات به دلیل مشورت‌های بیشتر طرفین به ساعت 9 صبح (پنجشنبه) موکول شده و در نهایت مذاکرات ظریف و اشتون ساعت 9 صبح پنجشنبه آغاز شد، ولی این مذاکرات به صورت خصوصی برگزار و سه ساعت و نیم هم به طول انجامید. 
 
البته سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان ظریف نیز در طی این مدت با هلگا اشمیت معاون اشتون و همچنین مسئول دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طور جداگانه به رایزنی پرداختند. 
 
ظریف هم ساعت 14:00 به وقت وین به دیدار فیشر رئیس جمهور اتریش رفت و در طی این دیدار با تشریح آخرین وضعیت مذاکرات با گروه 1+5 و مواضع کشورمان، توافق نهایی با 1+5 را دست یافتنی خواند و گفت: واقع بینی و اراده دو طرف، عامل اساسی برای رسیدن به نتیجه است و رئیس جمهور اتریش نیز با اشاره به پیشرفت‌های حاصله، ابراز امیدواری کرد که وین نهایتا شاهد توافق جامع هسته‌ای باشد. 
 
فیشر همچنی حمایت رهبر معظم انقلاب از مذاکرات را امیدوار کننده خواند. 
 
ظریف همچنین عصر پنجشنبه در اردوی تیم ملی فوتبال در والتراسدورف در حومه شهر وین حضور یافت. 
 
پس از آن بود که در ساعت 15:15 به وقت وین رایزنی‌های دوجانبه اشمیت و عراقچی شروع شد که سه ساعت و 45 دقیقه به طول انجامید. 
 
آخرین رخداد خبری پنجشنبه رایزنی ظریف و اشتون به همراه معاونانشان در ساعت 21 به وقت وین بود که حدود یک ساعت به طول انجامید. 
 
تا این زمان هیچ اظهارنظری از سوی مقامات دو طرف درباره روند مذاکرات مطرح نشده بود و اولین اظهارنظر درباره این مذاکرات از سوی سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای صورت گرفت که در ساعت‌های پایانی پنجشنبه شب در جمع خبرنگاران ایرانی با بیان اینکه فضای خوبی وجود دارد، گفت: بحث‌ها در فضای حسن نیت انجام می‌شود، اما بسیار سخت و خیلی کند پیش می‌رود. 
 
پس از آن بود که اعلام شد از ساعت 8 صبح جمعه مذاکرات دوجانبه هیات‌ ایرانی با هیات‌های 1+5 برگزار می‌شود. 
 
اولین دیدار هیأت ایرانی با سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلستان) به مدت یک ساعت انجام شد و پس از آن دیدار دوجانبه هیأت ایرانی و آمریکایی به ریاست سید عباس عراقچی و وندی شرمن معاونان وزرای خارجه 2 کشور آغاز شد که سه ساعت به طول انجامید. 
 
وزیر امور خارجه ایران نیز صبح جمعه در صفحه توئیتر خود نوشت: تهران با اراده و مصمم وارد مذاکرات هسته‌ای شده و امیدواریم که طرف مقابل نیز به همین میزان برای رسیده به توافق مصمم باشد. 
 
برخی خبرنگاران هم در این اثنا خبر دادند که احتمالا مذاکرات به روز شنبه نیز کشیده خواهد شد و یک مقام آمریکایی هم از «روند کند پیشرفت» مذاکرات خبر داد و از این موضوع ابراز نگرانی کرد و افزود: هنوز «اختلافات چشم‌گیری» بین طرفین وجود دارد. 
 
پس از آن رایزنی‌های داخلی 1+5 و همچنین هیأت ایرانی ادامه یافت و هیات ایرانی به ریاست عراقچی در ساعت 14:30 با هیأت روسی به ریاست سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به رایزنی پرداخت و پس از آن نیز دیدار دوجانبه هیأت‌های ایران و چین انجام شد. 
 
در همین فاصله یک مقام آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران اظهار داشت: غرب باید زیاده خواهی را کنار بگذارد و ارزیابی دقیقی از واقعیات موجود در صحنه داشته باشد. 
 
این مقام تصریح کرد که تیم ایرانی با تمام توان برای تثبیت حقوق مردم وارد صحنه شده است. 
 
آخرین رایزنی‌های سومین و آخرین روز چهارمین دور مذاکرات ایران و 1+5، بین ظریف و اشتون با حضور معاونانشان صورت گرفت که ساعت 16:30 به وقت وین آغاز و یک ساعت به طول انجامید و البته اعلام شد که وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در بخشی از این رایزنی یک ساعته حضور داشته است. 
 
و پس از آن بود که چهارمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره گام پایانی توافقنامه ژنو خاتمه یافت. 
 
در حالی که خبرنگاران همچون دوره‌های قبل خود را آماده می‌کردند که اخبار نشست خبری مشترک ظریف و اشتون را مخابره کنند و منتظر اعلام زمان این نشست خبری بودند ولی اعلام شد که سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه نشستی با حضور خبرنگاران ایرانی برگزار خواهد کرد. 
 
قبل از اینکه عراقچی در جمع خبرنگاران ایرانی حضور یابد اظهارنظراتی توسط، یک مقام آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای بیان شد مبنی بر اینکه هیات ایرانی در این مذاکرات با قاطعیت روی خطوط قرمز خود ایستادگی کرده و خطوط قرمز ما از ابتدای ژنو تا الان تغییر نکرده و ‌برای تثبیت حقوق مردم ایران در موضوع هسته‌ای، هیچ سازشی در خصوص خطوط قرمز صورت نخواهد گرفت. 
 
این مقام عنوان کرد: آن جاهایی که خطوط قرمز نباشد و تیم قدرت مانور داشته باشد براساس منافع کشور انعطاف لازم صورت خواهد گرفت یا روی گزینه‌های مختلف کار خواهد شد، ولی جایی که خط قرمز نظام به حساب می‌آید، هیچ جای سازشی نخواهد بود و مسلم در برابر هرگونه زیاده خواهی ایستادگی می‌کنیم. 
 وی یکی از دلایل عدم پیشرفت در مذاکرات را زیاده خواهی طرف مقابل برشمرد. 
 این مقام  عنوان کرد: تقریبا درباره همه موضوعات اختلاف وجود دارد، اما در برخی از موضوعات اختلاف عمیق‌تر و جدی‌تر است و خواسته‌های طرف مقابل از حد و مرز یک خواسته معقولی که صرفا مبتنی بر رفع نگرانی باشد، فراتر می‌رود و این اصلا برای ما قابل پذیرش نیست. 
 این مقام اضافه کرد: هر نگرانی که وجود دارد باید برپایه معقول و منطقی باشد. نمی‌شود هر کس بر اساس یک دلیل واهی، ادعای نگرانی داشته باشد و بخواهد ما آن را رفع کنیم. 
 وی تاکید کرد که هنوز چیزی مورد نگارش قرار نگرفته است. 
 این مقام ایرانی درباره برگزار نشدن نشست خبری مشترک ظریف و اشتون و اینکه آیا به دلیل اختلافات این نشست برگزار نشده؟ گفت: چون پیشرفتی حاصل نشده که بخواهند درباره آن صحبت کنند. ایده کنفرانس مطبوعاتی مشترک و غیرمشترک مطرح نشده بود و چون جمع بندی خاصی نداشتیم، لزومی به برگزاری کنفرانس خبری مشترک نداشتیم. 
 پس از آنکه سید عباس عراقچی در جمع خبرنگاران ایرانی حضور یافت اعلام کرد که بحث‌ها بسیار جدی بود و تصریح کرد که مذاکرات به شکست نینجامیده است. 
 
وی همچنین گفت: اختلاف نظرها کماکان بعضا اینقدر گسترده بود که اجازه نداد شروع کنیم به نگارش متن. امیدواریم جلسه بعدی این امکان را برای ما فراهم کند، ولی تا وقتی در هر موضوعی به دیدگاه واحد نرسیم، طبعا نگارش متن مقدور نخواهد بود. 
 معاون وزیر خارجه اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات در خرداد ماه در وین خواهد بود که البته قرار است در ماه خرداد دو دور مذاکره انجام شود.  
وی بدون ذکر تاریخ انجام این دور از مذاکرات گفت که بعد از قطعی شدن اطلاع رسانی می‌شود. 
 در پایان این دور از مذاکرات، تیم ایرانی به ریاست ظریف به تهران بازگشت و این تیم مذاکره کننده قرار است در خرداد ماه برای پنجمین بار به وین بازگردد تا آنگونه که عراقچی ابراز امیدواری کرده در صورت رفع اختلافات، در آن دور امکان نگارش متن توافقنامه جامع هسته‌ای فراهم شود.



واشنگتن: ما به دنبال توافق صددرصدی با ایران هستیم؛ توافق روی همه چیز یا هیچ

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در خصوص مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین تصریح کرد اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، روند مذاکرات کند و دشوار بوده و ما به دنبال توافق صددرصدی با ایران هستیم.

خبرگزاری فارس: واشنگتن: ما به دنبال توافق صددرصدی با ایران هستیم؛ توافق روی همه چیز یا هیچ

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا در ارتباط با دور چهارم مذاکرات راه‌حل جامع ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) در «وین» گفت: این که بخواهیم در هر لحظه، روند پیشرفت مذاکرات را مورد ارزیابی قرار دهیم، کار درستی نیست و در مور روند مذاکرات به گفتن همین مطلب بسنده می کنم که در این مرحله، همه گزینه‌های مربوط به مذاکره مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.‬

وی ادامه داد: مذاکرات بسیار مفید و در عین حال دشوار بود. قبلاً هم بارها اعلام کرده بودیم که این دور از مذاکرات دشوار خواهد بود. هنوز در اول راه تنظیم پیش نویس توافق نهایی هستیم و هنوز مسیر زیادی برای رفتن داریم. هنوز اختلافات چشمگیر و موارد پیچیده ای وجود دارد.

این مقام ارشد آمریکایی تصریح کرد: این مطلب بسیار مهم است که ما هنوز در اول راه تنظیم سند هستیم و همه طرف های مذاکره با جدیت در روند مذاکرات حاضر هستند اما باز هم می گوییم که «نمی‌دانیم که این مذاکرات در نهایت به یک توافق جامع منتهی خواهد شد یا نه».

وی گفت: هر مذاکره‌ای روزهای خوب و روزهای بد و فراز و فرود دارد. این یک لحظه بسیار مشکل بود که البته از قبل هم انتظار آن را داشتیم. در روند تنظیم توافق موقت ژنو هم همینطور بود. ما در ماه ژوئن مجدداً برای مذاکره در سطح مقامات سیاسی به میز مذاکره باز خواهیم گشت.

این مقام آمریکایی تأکید کرد: البته اتحادیه اروپا زمان دقیق دور بعدی مذاکرات را اعلام خواهد کرد. در این خلال، به روال گذشته، مذاکرات کارشناسان ما و طرف ایرانی به صورت روزانه برگزار خواهد شد. ما در ماه ژوئن مجدداً برای مذاکره در سطح مقامات سیاسی به میز مذاکره باز خواهیم گشت. همه طرف‌های مذاکره در کار خود جدیت دارند ولی معتقدیم که می بایست در این مرحله از مذاکرات، کمی واقع‌گرایی هم به این جدیت اضافه شود.

این مقام آمریکایی اینگونه ادامه داد: ما انتظار داریم در پایان این دوره شش ماهه، به یک توافق جامع برسیم، توافقی که به صورت یک بسته نهایی شده از پیشنهادات طرفین و نه یک فهرست از پیشنهادات برای ارائه به طرف مقابل و اخذ جواب،باشد. تمرکز ما بر بررسی همه پیشنهادات برای اطمینان حاصل کردن از عدم توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای و صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور خواهد بود.

او گفت: ما برای رسیدن به یک توافق بد عجله نمی‌کنیم. همانطور که اوباما نیز گفته، نرسیدن به توافق، بهتر از رسیدن به توافق بد است. ما می‌دانیم که این کار، زمان بر خواهد بود و اگر به این نتیجه برسیم که می‌توانیم به توافق برسیم، خود را متعهد به ادامه روند مذاکرات خواهیم دانست.

این مقام آمریکایی تأکید کرد: برخی از جزئیات مورد مذاکره در این دور از مذاکرات، عیناً مطالب مورد توافق در توافق‌نامه موقت ژنو بود و در حقیقت در این مرحله، ما بر روی چگونگی اجرای آنها مذاکره می‌کردیم.

وی در پاسخ به سوال یکی ازخبرنگاران در خصوص علت اینکه فقط طرف‌های آمریکایی از بین 7 کشور دخیل درمذاکرات، از کم بودن زمان سخن گفته‌اند، به فشرده بودن کار مذاکرات 4 روزه در وین اشاره کرد و گفت:‌ ما انتظار نداشتیم که همه اختلافات ظرف چهار روز در وین حل شود زیرا این، انتظار غیرواقع گرایانه‌ای است. به همین علت بود که در خلال مذاکرات وین نیز با استفاده از تلفن، ایمیل و حتی با ملاقات‌های حضوری، ارتباط خود را با کارشناسان ایران و 1+5 که از هفته پیش از مذاکرات در نیویورک بودند، حفظ کردیم. فکر می کنم در ماههای آینده شاهد ملاقات‌های بیشتری بین مقامات رده بالای طرفین باشیم.

این مقام آمریکایی ادامه داد: ما خوش‌بین نیستیم بلکه واقع بین هستیم. در مورد مذاکرات باید تصمیم مشکلی گرفته شود. از نظر ما، نه تنها ایالات متحده، بلکه جامعه جهانی باید مطمئن شود که ایران نمی‌تواند به سلاح هسته ای دست پیدا کند.

وی گفت: ما مجدد تکرار می کنیم که به دنبال توافق صد درصدی با ایران هستیم، یعنی یا توافق در خصوص همه چیز یا هیچ چیز.

این مقام ارشد دولت مریکا در پاسخ به سوالی در خصوص اختلافات میان کشورهای 1+5 درخصوص گنجاندن برنامه موشکی ایران در مذاکرات وین، مدعی شد که ما و اروپاییان کماکان در سر میز مذاکره، با هم متحد هستیم و مسائل مربوط به ایران نیز می بایست به صورت کلی و در یک موافقت‌نامه مورد بحث قرار گیرد و نمی توان مسائل را به صورت مجزا مورد بررسی قرار داد.

وی در سخنانی عجیب ضمن ادعای «مستقل بودن» سازمان بین المللی انرژی اتمی گفت: آمریکا به عنوان بانفوذترین و قوی‌ترین عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی در جایگاهی است که از دبیرخانه آژانس بخواهد که صحت ادعاهای ایران را مورد ارزیابی قرار دهد.

خبرنگاری به صحبت‌های آقای عراقچی در خصوص شروع نشدن روند تهیه پیش نویس اشاره کرد که این مقام آمریکایی با ذکر این مطلب که نمی‌خواهد جزئیات این مورد را رسانه‌ای کند، گفت: همانطور که پیش‌تر نیز گفتم، روند مذاکرات بر روی تهیه پیش نویس آغاز شده و این فرآیند زمان‌بر خواهد بود.

این مقام آمریکایی در خصوص حضور جان کری در دور بعدی مذاکرات اظهار نظر مشخصی نکرد.

وی درمواجهه با سوالی درخصوص محتوای جلسه سه ساعته نماینگان ایران و آمریکا تنها به ذکر این مطلب بسنده کرد که «مذاکرات بی پرده‌ای با طرف ایرانی داشتیم و این قبیل مذاکرات ادامه خواهد یافت».

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930227000260#sthash.d19RMYCa.dpuf





با توجه به پیشرفت اندک در مذاکرات وین،
علی خرم نماینده سابق ایران در سازمان ملل در گفتگو با «انتخاب» می گوید: اینکه خانم اشتون و دکتر ظریف کنفرانس مطبوعاتی نداشنند جای تعجب ندارد، چراکه هنوز به توافق دست پیدا نکرده اند، اینکه آقای عراقچی می گوید پیشرفتی حاصل نشده بازهم جای تعجب ندارد، چراکه هنوز ابتدای مذاکرات است، اینکه العربیه به دروغ می گوید مذاکرات شکست خورده است، بیشتر جنبه ی تبلیغاتی داشته و به منظور تحت فشار قرار دادن مذاکرات بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی خرم نماینده سابق ایران در سازمان ملل در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی «انتخاب» عدم پیشرفت در مذاکرات هسته ای وین را طبیعی عنوان کرده و توصیه می کند که مردم نگران نباشند.

این دیپلمات سابق ایران گفت: افرادی که به این قبیل مذاکرات آشنا هستند و مذاکرات سایر کشورها بایکدیگر را از نزدیک دنبال کرده اند، می دانند که در چنین مذاکراتی هیچ عجله ای وجود ندارد و طولانی شدن، متعدد شدن و پستی و بلندی ها جز ذات این قبیل مذاکرات است و از این نظر جای تعجبی نباید باشد.

وی افزود: بنده پیش از این پیش بینی کرده بودم که با شروع مذاکرات، ممکن است به جلسات متعدد بیشتری نیاز باشد تا اینکه بر روی تمام موضوعات توافق صورت بگیرد.

این مقام سابق ایران با بیان اینکه عدم پیشرفت در مذاکرات روز گذشته نگران کننده  نیست، گفت: اگر به «برنامه اقدام مشترک» توجه کنید، در آن عنوان شده که قرار است برنامه جامع مورد توافق طرفین واقع شود و برنامه جامع چندین بار خم مورد رایزنی طرفین قرار گرفته بود و این بار قرار بر این بود نگارش آن آغاز شود. 

وی اضافه کرد: محتوایی ترین و دشوار ترین بخش «برنامه اقدام مشترک» همین اجلاس اول بود، لذا طبیعی است که این دور از مذاکرات با مذاکرات پیش از آن تفاوت داشته باشد، چراکه طرفین به دنبال پایان دادن به پرونده هسته ای ایران هستند و خاتمه دادن به این پرونده، راه سخت و درازی را در پیش دارد.

سفیر سابق ایران در لیبی و چین گفت: اینکه خانم اشتون و دکتر ظریف کنفرانس مطبوعاتی نداشنند جای تعجب ندارد، چراکه هنوز به توافق دست پیدا نکرده اند، اینکه آقای عراقچی می گوید پیشرفتی حاصل نشده بازهم جای تعجب ندارد، چراکه هنوز ابتدای مذاکرات است، اینکه العربیه به دروغ می گوید مذاکرات شکست خورده است، بیشتر جنبه ی تبلیغاتی داشته و به منظور تحت فشار قرار دادن مذاکرات بوده است و نشان دهنده ی ناخرسندی صاحبان این شبکه از تفاهم ژنو است.

وی تصریح کرد: اگر مسائل مذکور را در جای خود مورد بررسی قرار دهیم، در می یابیم که  هیچکدام غیر طبیعی نیست و برای هرکدام دلایلی وجود دارد.

خرم بیان داشت: از نظر بنده جای نگرانی وجود ندارد، این بار مذاکره کنندگان ایران و غرب به وین رفتند و گفتگو کردند و اکنون به پایتخت ها باز می گردند تا موضوعات را مطرح کرده و با پختگی دور بعدی گفتگوها را آغاز کنند.

علی خرم گفت: من به مذاکرات امیدوارم هستم، چراکه ایران و گروه 1+5 به این نتیجه رسیده اند که پرونده هسته ای را از راه مسالمت امیز و از طرق دیپلماتیک حل کنند، بنابراین طرفین ملزم به آن هستند که این راه را ادامه داده و به آن پایان دهند.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل به «انتخاب» گفت: در مذاکراتی که در حال انجام است، بحث اینکه یک کشوری در موضع ضعف یا قدرت است، مطرح نیست، چون همه ی طرفین ماجرا یعنی 7 کشور مایلند که این مسئله هرچه سریعتر و زودتر و به شکل مسالمت آمیز به پایان برسد.

وی افزود: با این حال، ممکن است هر کشوری در درون خود بویژه ایران و آمریکا با افرادی تندرو مواجه باشند که بخواهند جلوی پیشرفت مذاکرات را بگیرند و با کارشکنی های خود شک و شبهه ایجاد کرده و تیم های مذاکره کننده خود را از ادامه راه باز دارند.

سفیر سابق ایران در چین و لیبی اضافه کرد: تندروهای آمریکا در کنگره و خارج از آن و همچنین لابی اسرائیل به شکل ملموسی در حال کارشکنی هستند، اما دولت امریکا تا اینجا محکم و سخت ایستاده و متعهد به انجام «برنامه اقدام مشترک» است، از این نظر منعکس کردن نگاه های داخلی در آمریکا در مذاکرات به معنای آن نیست که دولت اوباما متعهد به ادامه ی راه نیست، چراکه این دولت نیاز به حل مسئله و پایان مذاکرات دارد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد انتخابات کنگره آمریکا و تاثیر آن بر مذاکرات هسته ای گفت: قطعا رئیس جمهور امریکا به عنوان بالاترین مقام این کشور نگاهی به انتخابات خواهد داشت و به نوعی باید نظر تندروها را در مذاکرات مطرح کند تا در انتخابات در تنگنا قرار نگیرد. این مسئله قابل فهم است و ایران هم نبایستی اعتماد به نفس خود را از دست دهد و باید بداند بخشی از مسائل و مطالباتی که امریکا مطرح می کند صرفا برای مصرف داخلی است.

دیپلمات سابق ایران در پاسخ به سئوال دیگری در مورد احتمال بازی ایران با کارت روسیه و بازی مسکو با کارت تهران در مذاکرات هسته ای گفت: تا زمانیکه علائمی در مذاکرات ظاهر نشده، سخن گفتن از این مسائل شاید مضر باشد، در حال حاضر هیچ نشانه ای در این خصوص وجود ندارد و 1+5 به صورت یک گروه در حال انجام کار است و ایران نیز به تعهدات خود پایبند است.

علی خرم گفت: مردم نباید نگران مذاکرات هسته ای باشند و مذاکره کنندگان هم باید متعهد به حقوق حقه ی مردم ایران که براساس منافع، مصالح و امنیت ملی است، باشند. از سوی دیگر، گروه 1+5 هم باید واقع گرا باشد.

وی افزود: آنچه از آن به عنوان تصمیم سخت و دشوار یاد می شود، مسئله ای است که دو طرف باید در مورد آن تصمیم گیری کنند، اگر 1+5 تصور کند، تصمیم سخت فقط مخصوص ایران است اشتباه می کند زیرا هر دو می خواهند تشنجی در کار نباشد و با مذاکره مسئله را حل کنند.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل در پاسخ به سئوالی در مورد سخنان یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس مبنی بر برخورد با مذاکره کنندگان هسته ای گفت: در کشور قوانین و مقرارتی وجود دارد و هرکسی سر جای خود قرار دارد، یک نماینده، یک وزیر و هرکس دیگری سمت خاص خود را دارد و باید مطابق با محدوده ی اختیاراتش سخن بگوید.

وی افزود: این سخنان بیشتر جنبه ی تهدید دارد و قطعا مضر است چراکه نشان از نپختگی دارد. کسی که به مذاکرات بین المللی آشنا باشد، بخوبی می دانند که این طور نیست که یک مذاکره کننده وارد سالنی بشود و از آن بیرون بیاید و مذاکرات تمام شود. در حقیقت، این قبیل مذاکرات سالها طول می کشد و ما اولین اجلاس را برگزار کردیم.

دیپلمات سابق ایران اضافه کرد: اگر افرادی دلسوز هستند، باید با درک شرایط چنین مذاکراتی در صحنه بین المللی، سخنان سنجیده تری بزنند.

وی با اشاره به «دلواپسان» توافق هسته ای به «انتخاب» گفت: این آقایان حرف های جناحی خود را می زنند و همان هایی هستند که در دولت نهم و دهم حاضر نبودند به مجلس توضیحی دهند. اینها اکنون برنامه های که بیشتر جنبه ی «شو» دارد، اجرا می کنند و سعی بر این دارند که مردم را ترسانده و شک و شبهه در دل آنان ایجاد کنند.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل گفت: اگر این آقایان راست می گویند، چرا در دوره ی خودشان توضیحی ندادند که حالا سینه چاک شده و نگران مذاکرات هستند. این افراد نمی گذاشتند کسی در مورد مذاکرات حرفی بزند.




سخنگوی کاخ سفید:
سخنگوی کاخ سفید با اشاره به مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ گفت که همه مسائلی که موجب نگرانی ما است در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 روی میز است.
به گزارش مشرق، خبرگزاری کویت نوشت: جی کارنی سخنگوی کاخ سفید گفت که همه مسائلی که موجب نگرانی ما است در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 روی میز است.

وی افزود: بنابراین مساله موشکهای بالستیک بخشی از مذاکرات و مباحثی است که نیاز است بخشی از توافق جامع درباره مسابه هسته ای ایران باشد. 

 مذاکرات توافق جامع میان و قدرتهای جهان روز گذشته در وین پایتخت اتریش بدون حصول هیچ نتیجه ای پایان یافت.

عباس عراقچی مذاگره کننده ارشد ایران بعد از پایان مذاکرات ۳ روزه گفت: در همه زمینه ها اختلاف داشتیم. وی تاکید کرد که مسائل دفاعی و نظامی ایران هیچ جایگاهی در مذاکرات ندارد.

مقامات ایرانی پیش از این نیز از طرف غربی خواسته بودند که برای حصول توافق زیاده خواهی را کنار بگذارند.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا نیز در ارتباط با دور چهارم مذاکرات راه‌حل جامع ایران و 1+5 در «وین» گفت: این که بخواهیم در هر لحظه، روند پیشرفت مذاکرات را مورد ارزیابی قرار دهیم، کار درستی نیست و در مور روند مذاکرات به گفتن همین مطلب بسنده می کنم که در این مرحله، همه گزینه‌های مربوط به مذاکره مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.‬

وی ادامه داد: مذاکرات بسیار مفید و در عین حال دشوار بود. قبلاً هم بارها اعلام کرده بودیم که این دور از مذاکرات دشوار خواهد بود. هنوز در اول راه تنظیم پیش نویس موافقت نهایی هستیم و هنوز مسیر زیادی برای رفتن داریم. هنوز اختلافات چشمگیری و موارد پیچیده ای وجود دارد.





آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد
یارانه سوخت بازدارنده رشد اقتصادی کشورها/ قاچاق روزانه ۶۰ هزار بشکه گازوئیل از ایران به پاکستان و افغانستان

یکی از اصلی ترین کارکردهای اختصاص یارانه به سوخت توسط دولت‌ها افزایش سطح زندگی اقشار پایین جامعه است که عملا این افراد استفاده ناچیزی از این یارانه‌ها می‌برند و سهم قابل توجهی از این بودجه به اقشار پر درآمد می‌رسد.

خبرگزاری فارس: یارانه سوخت بازدارنده رشد اقتصادی کشورها/ قاچاق روزانه ۶۰ هزار بشکه گازوئیل از ایران به پاکستان و افغانستان

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، بنا به اعلام صندوق بین المللی پول و آژانس بین المللی انرژی، اختصاص یارانه به سوخت های فسیلی در کشورهای در حال توسعه، سالانه بالغ بر 500 میلیارد دلار هزینه در بر دارد.

بنا به گزارش آژانس بین المللی انرژی بزرگترین کشورهایی که به سوخت یارانه اختصاص می دهند در خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیا و بخش هایی از آمریکای لاتین واقع شده اند.

این آژانس همچنین می افزاید در سال 2012 کشورهای صادر کننده انرژی بالغ بر سه چهارم یارانه سوخت جهان را به خود اختصاص دادند و اعضای اوپک بیش از نیمی از یارانه اختصاص داده شده در کل جهان را در قیمت سوخت خود لحاظ کرده اند.

یارانه سوخت 82 درصد از کل قیمت برق و سوخت در ونزوئلا، 80 درصد در لیبی، 79 درصد در عربستان سعودی، 74 درصد در ایران، و 56 درصد در الجزایرو عراق را شامل می شود.

در کشورهایی مانند چین و هند یارانه تنها به ترتیب 3 و 18 درصد از هزینه سوخت را در بر می گیرد.

در حال حاضر کشورهای روسیه، ایران و عربستان سعودی بزرگترین کشورهای یارانه دهنده محسوب می شود که هر سه کشور از جمله بزرگترینن کشورهای تولید کننده انرژی محسوب می شوند. بالغ بر 180 میلیراد دلار در این سه کشور در سال 2012 صرف یارانه سوخت شده است.

بنا به اعلام آژانس بین المللی انرژی، در صورت اقدام کشورها به کاهش تدریجی اختصاص یارانه به سوخت وبرق، تا سال 2020 بالغ بر 5 درصد از تقاضای انرژی در جهان کاهش خواهد یافت و از تولید 2 میلیارد تن گاز گلخانه ای دی اکسید کربن در جهان جلوگیری خواهد کرد.

بنا به گزارش صندوق بین المللی پول، رساندن نرخ عرضه انرژی به تعرفه بین المللی می تواند باعث ذخیره 4.7 میلیون بشکه نفت در روز در جهان شود.

بر اساس همین گزارش از 58 کشوری که به سوخت یارانه اختصاص می دهند، 46 کشور دارای کسری بودجه هستند و بدهی 27 کشور از این تعداد برابر یا بیش از 3 درصد از تولید ناخالص داخلی آنهاست.

حذف یارانه می تواند بودجه دولت ها را بسیار بهبود بخشد بگونه ای که حذف یارانه در جهان می تواند کسری بودجه متوسط جهانی را از 2.1 درصد به 0.8 درصد کاهش دهد.

در بسیاری از کشورها از جمله اندونزی، بودجه ای که به یارانه سوخت  و انرژی اختصاص می یابد بیش از بودجه ای است که به بخش آموزش و سلامت در این کشورها اختصاص داده شده است.

دولت ها اختصاص یارانه به سوخت و انرژی را با دو هدف افزایش رفاه اجتماعی برای قشر ضعیف و همچنین توسعه اقتصادی توجیه می کنند که در عمل هر دوی این اهداف مغفول مانده اند.

بخش قابل توجهی از یارانه اختصاص داده شده به انرژی توسط اقشار متوسط و ثروتمند، به دلیل بهره بیشتر آنها از خودرو و لوازم االکتریکی، مصرف می شود.

بعنوان مثال، 40 درصد بالای جامعه اندونزی بالغ بر 70 درصد از یارانه انرژی این کشور رامصرف می کنند و 40 درصد پایین همین جامعه تنها از 15 درصد یارانه اختصاص داده شده بهره می برند.

اختصاص یارانه هم باعث ترویج فرهنگ مصرف گرایی و هدر دادن انرژی می شود و هم باعث افزایش میزان قاچاق سوخت در کشورهای با یارانه انرژی بالا می شود. به گونه ای که بر اساس برآورد آژانس بین المللی انرژی، بالغ بر 60 هزار بشکه گازوئیل، بدلیل قیمت بسیار پایین و اختلاف قیمت بالا با کشورهای همسایه ایران، از این کشور به پاکستان و افغانستان قاچاق می شود.

کاهش یارانه و حذف آن توسط بسیاری از سازمان های بزرگ اقتصادی بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، و آژانمس بین المللی پول حمایت شده است.

در بسیاری از کشورها از جمله ایران، کنیا، فیلیپین، موزامبیک، و ... اقداماتی در جهت کاهش یارانه حامل های انرژی، صورت گرفته است.

اگرچه حذف کامل یارانه در کشورها غیر ممکن به نظر می رسد اما می توان با اتخاذ تدابیری سهم یارانه را در قیمت حامل های انرژی در این کشورها کاهش داد.

زمانبندی درست می تواند تأثیر بسزایی در کمک به دولت ها برای کاهش سهم یارانه داشته باشد به گونه ای که دولت ها می توانند با کاهش قیمت جهانی نفت، قیمت ها را کاهش نداده و در نتیجه سهم یارانه را کاهش دهند. کشورهایی مانند چین و اندونزی با استفاده از همین استراتژی تواسنته اند سهم یارانه در قیمت سوخت را در سال 2010 کاهش دهند.

یکی دیگر از راه های کاهش یارانه در سوخت، تعریف فرمولی برای تعیین قیمت انرژی بر اساس تعرفه جهانی است که می تواند از افزایش سهم یارانه در قیمت حامل های انرژی جلوگیری کند.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930227001145#sthash.KmGMgPdY.dpuf
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد