سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز اهواز




بنظر می رسد که مسولین این بانک نمی دانند که اعمال چنین تبعیض هایی نه تنها به کسوت پاسداران عزیز خدشه وارد می کند بلکه آنها را هم در مضیقه و دردسر قرار می دهد. یعنی از یک سو مردم را با این انحصار ویژه روبرو می سازد و آنها را از نظر روانی، سرگردان و ناراحت می کند و از سویی...
خوزنیوز/ مهناز شاکری زاده: بانک انصار که پیش از این یک موسسه مالی و اعتباری بود، پس اینکه از بانک مرکزی مجوز دریافت کرد، همچنان در همان اندازه و معیارهای یک موسسه مالی رفتار می کند.

در حالی که همه بانک ها در اخذ ضمانت از شخصیت های حقیقی و حقوقی از یک رویه واحد و مطابق دستورالعمل های بانک مرکزی ایران پیروی می کنند اما بانک انصار برای خود یک رویه منحصربفرد دارد. این بانک برای پرداخت تسهیلات فقط ضامن هایی را قبول دارد که شاغل در سپاه پاسداران یا ارتش باشند.

رییس شعبه بانک مرکزی بانک انصار در اهواز در برابر پرسش یکی از مراجعین که پس از یک سال سپرده گذاری تقاضای اخذ تسهیلات کرده بود، پرداخت وام را وابسته به این کرد که متقاضی باید ضامن پاسدار داشته باشد. اینکه بانک انصار در ابتدا و به شکل یک موسسه مالی و اعتباری برای رفع نیازهای اقشار بسیجی و سپاهی تاسیس گردید، امری پسندیده است که البته می تواند مربوط به چارچوب همان موسسه باشد، اما وقتی این موسسه تبدیل به بانک می شود و در پوشش قوانین بانک مرکزی قرار می گیرد، چگونه می تواند این تبعیض را در شخصیت حقیقی شهروندان ایجاد کند؟ چرا از نظر این بانک، یک کارمند دولت نمی تواند ضامن شود؟ آیا این تبعیض از اصول اخلاقی ویژه ای پیروی می کند؟

بنظر می رسد که مسئولین این بانک نمی دانند که اعمال چنین تبعیض هایی نه تنها به کسوت پاسداران عزیز خدشه وارد می کند بلکه آنها را هم در مضیقه و دردسر قرار می دهد. یعنی از یک سو مردم را با این انحصار ویژه روبرو می سازد و آنها را از نظر روانی، سرگردان و ناراحت می کند و از سویی، اگر کسی نیاز به وام داشته باشد مجبور است که به دنبال آشنا و فامیلی بگردد که پاسدار باشد یا به واسطه ای بتواند یک ضامن پاسدار پیدا کند. آیا این روش درست و منطقی است که برادران پاسدار و نظامی خودمان را در معرض این درخواست ها و سپس مشکلاتی که امکان دارد آنها را درگیر مسائل مالی کند، قرار بدهیم؟

شاید ضامن پاسدار برای بانک انصار که در فکر سهولت بازگشت منابع مالی اش است، یک امتیاز باشد ولی این بطور قطع در جامعه ما مصداق یک انحصار و تبعیض است که هزینه آن را باید پاسداران که درچشم این مردم، گرامی اند پرداخت نمایند. چه خوب است که این نکته را بیاد داشته باشیم که همیشه ساده ترین راه ها بهترین آنها نیستند. برخی از راه حل ها اگر چه کارساز اند اما هزینه های روانی و معنوی آنها در جامعه بسیار زیاد است. شاید مسولین این بانک تاکنون به این هزینه ها نیاندیشیده باشند.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد