سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش از آسیب های اجتماعی



هر ساعت ، 18 طلاق در کشور
بر اساس سرشماری سال 75 تعداد زنان سرپرست خانوار ایران چیزی حدود یک میلیون و 200 هزار نفر بوده است. این تعداد در سال 85 به بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر و در سال90 به بیش از 2میلیون و 550 هزار نفر رسیده است.
شفاف: گسست در خانواده های ایرانی که از آن به عنوان طلاق یاد می شود مدتی است که گریبان گیر زوج های جوان شده و حتی با تاملی چند در دادگاه های خانواده مشاهده می شود در سال های اخیر حتی زوج هایی که سالیان سال هم با هم زندگی کرده اند برای طلاق مراجعه می کنند.

بسیاری از کارشناسان اجتماعی اما ریشه افزایش طلاق در کشور را یکی مشکلا ت اقتصادی و دیگر مشکلات فرهنگی معرفی می کنند.

عدم داشتن شغل مناسب سرپرست خانوار، نداشتن مسکن و ناتوانی از گرداندن چرخ زندگی یکی از دلایل اصلی طلاق در این روزها است.از سوی دیگر هجوم تهاجم فرهنگی به کشور با نفوذ ماهواره ها و اینترنت، سبک زندگی ایرانی ها را تغییر داده و از انها انسان هایی خیانت کار و پرتوقع ساخته که زندگی های لوکس در فیلم ها و سریال های غربی را طلب می کنند و همین امر نیز در افزایش طلاق تاثیر به سزایی دارد.

البته علاوه بر این ها اعتیاد، سوءظن، خشونت، نداشتن مهارت‌های لازم، نارضایتی از روابط زناشویی و... از عوامل موثر در طلاق هستند.

نکته اما اینجاست که در حال حاضر بر اساس آنچه سازمان ثبت احوال به‌تازگی اعلام کرده ، میزان طلاق در کشور باز هم افزایش داشته است.


 آمار مربوط به سال91 نشان می‌دهد که در این سال در هر ساعت 16طلاق اتفاق افتاده است حال آنکه، آمار جدید نشان می‌دهد در سال92 این رقم به 18طلاق در ساعت رسیده است.

در هر حال مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور از افزایش 3/4 درصدی آمار طلاق در سال گذشته (1392) خبر داده و گفته: در مقابل هر 100 ازدواج، 20/1طلاق وجود دارد که این آمار نگران کننده است.

علی اکبر محزون افزوده: 155 هزار و 369 واقعه طلاق سال گذشته در کشور رخ داده که از این تعداد 144 هزار و 83 مورد در شهرها و 11 هزار و 286 مورد در روستاها انجام شده است.

وی با بیان اینکه 3/49 درصد طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی رخ داده، ادامه داده: 2/14 درصد از مواد طلاق نیز مربوط به 10 سال اول زندگی مشترک بوده است.

این در حالی است که طلاق هم زن، هم مرد، هم کودک و هم جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. طلاق در واقع باعث می شود تعداد زنان سرپرست خانوار افزایش پیدا کند و این افزایش تبعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود را دارد. 

بر اساس سرشماری سال 75 تعداد زنان سرپرست خانوار ایران چیزی حدود یک میلیون و 200 هزار نفر بوده است. این تعداد در سال 85 به بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر و در سال90 به بیش از 2میلیون و 550 هزار نفر رسیده است.

 یک بررسی ساده نشان می‌دهد که در یک دوره 10ساله تعداد زنان سرپرست خانوار 39درصد افزایش داشته است اما، در یک دوره پنج‌ساله یعنی از سال 85 تا سال90 شاهد رشد 53درصدی تعداد زنان سرپرست خانوار اتفاق افتاده که همین امر نشان از افزایش امار طلاق در کشور است که باعث می شود کودکانی بدون پدر یا مادر بزرگ شوند و نسلی عصبی و پر از عقده های روانی بر جای بماند.

نسلی که هرگز نمی تواند آینده کشور را تامین کند و باید هر چه سریعتر چاره ای برای این معضل اجتماعی اندیشیده شود.


برچسب ها: طلاق
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد