سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان



چیزی به‌نام "مرغ سبز" در خوزستان تولید می‌شود؟
اقتصادی  10:58:55 1393/02/16
932-11674-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مرغ سبز از 10 سال‌گدشته در بسیاری از استان‌های کشور تولید و در بازارهای سراسر کشور عرضه می‌شود. با گذشت یک دهه از تولید این نوع مرغ در کشور، اما هنوز خلاء تولید آن در خوزستان محسوس است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) –منطقه‌خوزستان- اصطلاحا مرغ بدون آنتی‌بیوتیک را مرغ سبز می‌گویند؛ چراکه این نوع مرغ به صورت کاملا طبیعی و بدون استفاده از هیچ‌گونه ماده غیرطبیعی، شیمیایی و افزودنی برای تغذیه و پرورش مرغ ها تولید شده است. تولید مرغ سبز به منظور مبارزه با بیماری هایی که در اثر مصرف مرغ به بدن انسان منتقل می شود صورت گرفت.

 

سال‌گذشته تولید مرغ سبز برای نخستین‌بار در خوزستان انجام شد اما این تولید چند ماه بیشتر دوام نیافت.

 

محمد مشکورزاده، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص عدم موفقیت در تولید مرغ سبز در استان گفت: تولید مرغ سبز از سال‌گذشته در خوزستان استارت خورد اما به دلیل مشکلاتی که در واحدهای مرغداری تولیدکننده پیش‌آمد تولید مرغ سبز تداوم نیافت.

 

وی افزود: از مشکل عمده توقف تولید مرغ سبز در خوزستان جدا نکردن مرغ سبز از مرغ‌های معمولی در کشتارگاه‌ها  است.

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان‌کرد: تولیدکننده مرغ سبز در طول دوره پرورش نباید از هیچ‌گونه داروی استفاده کند، چراکه طی آزمایشاتی که توسط سازمان دامپزشکی انجام می‌شود علائم استفاده از آنتی‌بیوتیک را مشخص می‌کند؛ بنابراین واحدی که از هرگونه دارو برای کنترل بیماری استفاده کرده باشد، از چرخه تولید مرغ سبز خارج خواهد شد.

 

مشکورزاده خاطرنشان‌کرد: مرغ‌هایی که سال‌گذشته بدون مصرف دارو تولید و با برند سبز در بازار عرضه شد کاملا سالم و مورد تایید کارشناسان دامپزشکی قرار گرفته بود.

 

مصطفی کنارکوهی، مدیرکل دامپزشکی خوزستان نیز در این‌باره گفت: مرغ سبز، مرغی است که بدون استفاده از هیچ‌گونه افزودنی و مواد شیمیایی تولید می‌شود. براساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، تولید مرغ سبز سال 92 در خوزستان  آغاز شد.

 

وی افزود: در ابتدا 13 مرغداری پایش و برای تولید مرغ سبز آماده‌سازی شد. کارشناسان ما در 3 دوره 12، 30 و 45 روزه که پایان دوره پرورش مرغ است، اقدام به نمونه‌برداری از عضلات پا، سینه، جگر و مابقی اندام‌های مرغ می‌کنند و آن را مورد آزمایش قرار می‌دهند. اگر مرغدار به هر دلیل از دارو استفاده کرده باشد، در هر مرحله مشخص می‌شود.

 

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اظهارکرد: سال‌گذشته 13 مرغداری در استان برای تولید مرغ سبز آماده‌سازی شد. طی دوره پرورش 11 واحد از چرخه تولید مرغ سبز خارج و فقط 2 واحد به مرحله نهایی رسید و مرغ خود را با برند سبز در بازار عرضه کردند.

 

کنارکوهی تصریح‌کرد: متأسفانه به دلیل استقبال کم مرغداران تولید مرغ سبز در استان ادامه نیافت و با وجود تمهیداتی که برای بازاریابی و عرضه مرغ سبز در خوزستان با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی انجام شد، متأسفانه این محصول در استان بازارپسندی نداشت.

 

وی خاطرنشان‌کرد: در حقیقت بازاریابی مرغ سبز در استان ضعیف بود و این امر موجب شد تا مرغداران رغبتی برای ادامه تولید نداشته باشند.

 

مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: با مشاوره گرفتن از استان‌های تولیدکننده مرغ سبز اکنون به ترغیب مرغداران و فرهنگ‌سازی مصرف مرغ سبز پرداخته‌ایم. ما با جدیت تمام آمادگی تولید مرغ سبز را در استان داریم و در حال هدایت مرغداران به سمت تولید مرغ سبز هستیم.

 

کنارکوهی با اشاره به شیوه پرورش مرغ سبز اظهارداشت: روند پرورش مرغ سبز تفاوتی با مرغ معمولی ندارد، فقط مقداری شرایط زیست و نگهداری آن با مرغ معمولی متفاوت است. استفاده از جوجه‌های با کیفیت، بازدید روزانه از جوجه‌ها، آب مناسب و با کیفیت و رعایت تمام اصول بهداشتی از جمله موارد مهم و تأثیرگذار در تولید مرغ سبز است.

 

وی با اشاره به مضرات مصرف بیش از حد مرغ‌های معمولی تصریح‌کرد: وقتی آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری از بروز بیماری به مرغ تزریق می‌شود، از طریق بافت بدن مرغ وارد بدن انسان می‌شود. اولین اثری که می‌گذارد این است که با مقاومت دارویی  انسان در برابر بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. به طوری‌که بدن انسان‌ها با مصرف آنتی‌بیوتیک هیچ‌گونه مقاومتی نشان نمی‌دهد.

 

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه‌داد: از سوی دیگر مصرف بیش مرغ‌های معمولی از حد باعث کم‌خونی، بروز سرطان‌ها و انواع حساسیت‌ها کم‌کاری کلیه و کبد می‌شود. تولید مرغ سبز علیرغم تضمین سلامتی جامعه، هزینه‌های تولید دامی را می‌کاهد.

 

یکی از فعالان صنعت مرغ با نظری متفاوت معتقد است هیچ‌گونه مرغ سبزی در کشور تولید نمی‌شود و مرغ‌های سبز موجود در بازار همان مرغ‌های معمولی است که با برند سبز عرضه می‌شوند.

 

وی افزود: تولید مرغ سبز در کل کشور دلال‌بازی و راهی برای کسب سودهای کلان است. از آنجایی که مرغ سبز با نرخی بیش از قیمت مرغ‌های معمولی عرضه می‌شود، برخی مرغداران از این طریق سودهای گزافی به جیب می‌زنند.

 

این فعال صنعت مرغ با اشاره به تولید مرغ سبز در خوزستان اظهارکرد: تولید این نوع مرغ در خوزستان با شرایط آب و هوایی که بر آن حاکم است نیازمند تجهیزات برودتی است که مرغداران به دلیل کمبود نقدینگی توانایی خریداری آن را ندارند.

 

هم‌اکنون روزانه یک تن مرغ سبز تولیدی دیگر استان‌ها در خوزستان توزیع می‌شود که با احتساب هزینه حمل و نقل، قیمت تمام شده آن افزایش می‌یابد و این مسئله لزوم جدی ‌گرفتن تولید مرغ سبز در استان را نشان می‌دهد. با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان و وجود تقاضا برای مرغ سبز، جای سوال است که چرا متولیان توجهی به تولید آن ندارند.

 

گزارش از فاطمه خاک‌جسته؛ خبرنگار ایسنا، منطقه‌خوزستان


انتهای پیام
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد