سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز





در حال حاضر حدود 4 میلیارد دلار سرمایه ایرانیان خارج از کشور است که اگر ایرانیان خارج از کشور علاقه‌مند شوند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، رقمی کم نیست.
دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با بیان این که ایرانیان خارج از کشور شهروند درجه 2 نیستند، گفت: 5 تا 7 درصد ایرانیان در خارج از کشور زندگی می‌کنند که رقم کمی نیستند.

به گزارش ایسنا، اولین نشست هماهنگی و بررسی مشکلات ایرانیان خارج از کشور با حضور دکتر شریعتمداری، معاون اجرایی رییس جمهور و قوام‌شهیدی، دبیرکل شورای عالی و اعضای فراکسیون ایرانیان خارج از کشور در مجلس شورای اسلامی عصر امروز در محل این شورا برگزار شد.

قوام‌شهیدی در این جلسه گفت: در حال حاضر 5 تا 7 درصد هموطنان ایرانی ما در خارج از کشور زندگی می‌کنند. ما فکر می‌کنیم که ایرانیان سرمایه‌های بزرگی هستند و جایگاه تاثیرگذاری هم در داخل و هم در خارج دارند.

او با بیان این که ایرانیان خارج از کشور ظرفیت بالایی دارند، اضافه کرد: باید توسط دستگاهی این ظرفیت‌ها بهره‌برداری شود. در گذشته به دلایل مختلفی میان ایرانیان خارج از کشور افتراق ایجاد شده بود، اما اکنون باید از ظرفیت‌های آنان استفاده کرد. نباید ایرانیان خارج از کشور احساس کنند شهروند درجه 2 هستند.

وی با اشاره به تشکیل فراکسیون ایرانیان خارج از کشور در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم با تشکیل این فراکسیون این کمبود از بین رود.

هم‌چنین در ادامه عباس رجایی، رییس فراکسیون ایرانیان خارج از کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان این که ایرانیان سفیران کشور در خارج هستند، گفت: ما ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم که هنوز به فعلیت نرسیده است اما اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.

او ادامه داد: در حال حاضر حدود 4 میلیارد دلار سرمایه ایرانیان خارج از کشور است که اگر ایرانیان خارج از کشور علاقه‌مند شوند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، رقمی کم نیست و برهمین اساس باید این احساس روانی در آن‌ها ایجاد شده و نگاه به ایرانیان تغییر یابد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه نمایندگان و اعضای فراکسیون پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت ایرانیان خارج از کشور ارائه کردند. 




تاملی بر پیشنهاد دستیار رییس جمهور
استفاده از نماد "شیروخورشید سرخ" نیاز به تصویب دوباره در کمیسیون ژنو ندارد. در 23 ژوئیه سال 2000 میلادی دولت ایران در نامه ای رسمی به سوئیس اعلام کرد حق استفاده دوباره از نماد شیروخورشید سرخ را برای خود محفوظ می داند.
عصر ایران - پیشنهاد دستیار ویژه و مشاور ارشد رییس جمهور برای تغییر نماد (آرم) « جمعیت هلال احمر» و بازگشت به «شیر و خورشید سرخ» قطعا با واکنش های مثبت و منفی رو به رو خواهد شد.

واکنش های مثبت به خاطر همان استدلال آقای علی یونسی است که در جهان سه نهاد و نماد برای فعالیت های امدادی منطقه ای و بین المللی پذیرفته شده بود: صلیب سرخ، هلال احمر و شیر و خورشید سرخ. حال آن که پس از انقلاب به سادگی این نماد را به تصور رابطه آن با رژیم سلطنتی مسکوت گذاشتیم (والبته هنوز از دست نداده ایم و قابل احیاست) حال آن که انقلاب ایران ضد سلطنتی بود و «تاج» هم با سلطنت مرتبط بود نه شیر و خورشید.

تمبر منتشر شده با سه آرم بین المللی صلیب سرخ، هلال احمر و شیروخورشید سرخ


 

 واکنش های منفی نیز طبعا و قطعا درمی گیرد. ابتدا به این خاطر که گمان رود یا به دروغ ادعا و القا شود که پیشنهاد روحانیِ انقلابی و وزیر اسبق اطلاعات، جایگزین شدن شیر و خورشید به عنوان نماد پرچم است! حال آن که باید دقت کرد پیشنهاد ایشان محدود و منحصر به جمعیت هلال احمر است و ربطی به پرچم ندارد و درباره نام «شیر وخورشید سرخ» است نه جایگزینی برای آرم و نماد جمهوری اسلامی.

امام خمینی به صراحت گفته بودند: «بیرق ایران نباید بیرق شاهنشاهی باشد. آرم های ایران نباید آرم های شاهنشاهی باشد. باید آرم های اسلامی باشد. از همه وزارتخانه ها و از همه ادارات باید این شیر و خورشید منحوس قطع شود. عَلَم اسلام باید باشد. این تاج ، اثر طاغوت است.»
 
اشاره امام به «بیرق و علم و آرم» نشان می دهد که منظور آرم مندرج در سر برگ ها و پرچم است و طبعا  اگر احیای عبارت شیر و خورشید سرخ در دستور کار باشد  و به فرض فعالیت دوباره تحت آرم « جمهوری اسلامی ایران» خواهد بود. اشاره امام به «تاج» نیز می تواند ناظر به همان بحث سلطنت باشد که چه بسا بتوان عبارت شیر و خورشید سرخ را جدا دانست که البته نیاز به تامل بیشتر دارد. اما به هر حال حساسیت اصلی بر روی تاج بوده که انقلاب اسلامی و ضد سلطنتی طبعا برانداخت.

کریستال سرخ نماد پیشنهادی اسرائیل که هنوز موافقت شورای مرکزی صلیب سرخ را کسب نکرده است


  در اصل 18 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز شکل پرچم ونماد آن مشخص شده و قطعا این پیشنهاد نمی تواند ناظر به احیای اصل 5 متمم قانون اساسی مشروطه باشد که تصریح می کرد: «الوان رسمی بیرق ایران، سبز و سفید و سرخ با علامت شیر و خورشید است.»

اهمیت نماد شیر و خورشید در رقابت با «هلال احمر» و «صلیب سرخ» هنگامی دریافته می شود که بدانیم تکاپوی اسراییل برای استفاده از نماد کریستال سرخ  به جای صلیب سرخ به جایی نرسیده است.

علاوه بر این، فعال سازی استفاده از نماد "شیروخورشید سرخ" نیاز به رای گیری و تصویب دوباره در کمیسیون ژنو ندارد. در 23 ژوئیه سال 2000 میلادی دولت ایران در نامه ای رسمی به سوئیس اعلام کرد حق استفاده دوباره از نماد شیروخورشید سرخ را برای خود محفوظ می داند و از وزارت خارجه سوئیس خواسته است دیگر اعضای کمیسیون ژنو 1949 را از این تصمیم آگاه کند.

از سوی دیگر «هلال» نمادی بیشتر عثمانی است تا اسلامی . حال آن که به باور مشهور «شیر» در «شیر و خورشید» یادآور امام علی- اسد الله- است. بهترین گواه این مدعا هم شمشیری است که به دست شیر داده شده حال آن که در شکل عادی شیر- به مثابه نماد شجاعت و متصف به صفت شرزه و ژیان - نیازی به شمشیر ندارد.

برخی بر این باورند که شهرت شیر به عنوان «سلطان» یادآور «سلطنت» است و بدون تاج هم نظام شاهی را در ذهن تداعی می کند. قول معتبرتر اما این است که مشروطه خواهان نیز از این نماد استفاده کردند تا یاد آور برج اسد – مرداد ماه 1285 خورشیدی- و موسم پیروزی انقلاب مشروطه باشد.

آرم روزنامه "اخبار دارالخلافه ایران" - 163 سال قبل

برای این که این بحث به بیراهه نرود و بتوان درباره ی پیشنهاد حجت الاسلام علی یونسی سخن گفت اشاره به چند نکته یا یادآوری تاریخی می تواند مفید باشد:

اول این که دستیار رییس جمهور تنها (و تنها) درباره نام جمعیت هلال احمر و بازگشت آن به نام سابق سخن گفته و موضوع آرم و پرچم رسمی کشور مطلقا مطرح نیست و نمی تواند باشد.

دوم این که به فرض تحقق این پیشنهاد، نام تازه باز « جمعیت شیر و خورشید سرخ جمهوری اسلامی ایران» خواهد بود که با «شیر و خورشید سرخ» دوران محمد رضا شاه کاملا متفاوت است. همچون تفاوت ارتش یا بانک سپه یا نمادها و نهادهای دیگر در جمهوری اسلامی با پیش از انقلاب. بنابراین منافاتی با شمول جمهوری اسلامی نخواهد داشت. البته در این حالت بهتر است به جای واژه «جمعیت» نیز واژه ای پارسی به کار رود.

نماد شیروخورشید سرخ که از سوی کمیسیون ژنو به صورت نماد بین المللی شناخته شد


سوم: احتمالا کسانی با نیت خیر و برخاسته از احساسات مذهبی خرده خواهند گرفت که «هلال احمر» با وحدت اسلامی سازگارتر است. در این باره هم باید توضیح  داد که اتفاقا صبغه عثمانی آن پررنگ تر است تا وجه اسلامی.
  
ضمن این که «هلال» فاقد عناصر ملی و شیعی است. ایرانیان شیعه مذهب در شیر و خورشید هم نماد های اسلامی و شیعی را می یابند و هم ملی را و برای ایرانیان غیر شیعه نیز خورشید – که می تواند یاد آور مهر باشد- جذابیت دارد.

از سوی دیگر اکنون که موج تاکید بر عنوان « خلیج فارس» درگرفته «شیر وخورشید» هم می تواند به آن یاری رساند. صرف یک موضوع و موضع -«خلیج فارس» - کافی نیست و نمادهای ملی دیگر نیز باید یا می توانند در کنار آن قرار گیرد.

چهارم: جمهوری اسلامی ایران بر پایه سند چشم انداز 1404 در پی تفوق منطقه ای هم هست. بازگشت عنوان شیر و خورشید نوعی پیروزی در رقابت های منطقه ای نیز هست. از یک سو با دوستان رقیب ( کشورهای عربی و مشخصا عربستان سعودی) و از جانب دیگر در رقابت با اسراییل که از ثبت نماد کریستال سرخ (ستاره داوود) عاجز مانده است.

همان گونه که روس ها با پیروزی انقلاب بلشویکی تنها پرچم را تغییر دادند ولی  نماد دو پرنده خود را از جاهای دیگر کنار نگذاشتند در ایران نیز تغییر آرم پرچم می توانست و می تواند در عین حفظ  آرم شیر و خورشید در جاهای دیگر هم باشد. دست کم اگر آرم تغییر می کند عنوان «شیر و خورشید» و به صورت خاص «شیر و خورشید سرخ» باقی بماند. در نظر داشته باشیم در پرچم سوییس و صلیب سرخ جهانی هم یک نماد واحد به کار رفته اما دو مفهوم مختلف را نمایندگی می کنند.


سه نماد در کنار یکدیگر

تاکید این گفتار بر این است که بحث پرچم و قانون اساسی و آرم جمهوری اسلامی ایران نباید با جمعیت هلال احمر درآمیزد: اولی هویت و شناسه جمهوری اسلامی و مصرح در قانون اساسی است و دومی مختص و منحصر به جمعیت هلال احمر و پیشنهاد دستیار رییس جمهور ناظر به دومی است.

همان گونه که سرود «ای ایران» از انحصار گروه های سلطنت طلب خارجی به درآمد و حساسیت های دهه60 درقبال آن مرتفع شده شیر و خورشید به صورت عام و در اینجا «شیر و خورشید سرخ» هم می تواند از نمادی که تداعی کننده گروه های خاص است خارج شود.

یادمان باشد انقلاب 1357 علیه تاج و سلطنت بود نه علیه شیر و خورشید. احیای شیر و خورشید یک نماد ملی و بین المللی ایران را احیا می کند و در رقابت های منطقه ای نیز قابل اتکاست. 

هر چند که احتمال تحقق این موضوع بسیار اندک است و بعید به نظر می رسد بتوان سوء تفاهمات پیش گفته را به سادگی زدود اما اگر تحقق یابد همان احساس مثبتی که پس از احیای نام «پرسپولیس» درگرفت ایجاد خواهد شد مشروط بر این که توضیح داده شود:

 اولا ربطی به پرچم ندارد ثانیا هلال بیشتر عثمانی است تا اسلامی ثالثا دفاع از یک برند اختصاصی بین المللی است رابعا «شیر» نمادی صرفا ملی نیست و صبغه مذهبی هم دارد و خامسا صحبت از «شیر و خورشید سرخ» است نه «شیر و خورشید» به صورت اعم.

جالب این که به لحاظ تاریخی همان زمان که شیر به صورت نیمرخ و در حال راه رفتن با خورشیدی نیمه برآمده در پشت آن بر پرچم سه گوش دوره نادری نشسته بود نیز درون دایره خورشید عبارت «المُلک لله» ثبت شده بود که نشان می دهد به لحاظ پیشینه پرچم نیز مباینتی با «الله» نداشته که اکنون به صورت آرم در مرکز پرچم قرار دارد هر چند که ورود به بحث تاریخی پرچم به دلایل پیش گفته امکان تحقق پیشنهاد آقای علی یونسی را کمتر می کند.
و نهایتاً این که اگر امروز شیر و خورشید ملی و مذهبی خودمان را در جمعیت صلیب سرخ جهانی احیا نکنیم ، امکان این که صهیونیست ها بتوانند نماد خود را جایگزین آن کنند وجود دارد و این یعنی تقدیم یک موقعیت بین المللی در انسانی ترین نهاد جهانی به صهیونیست ها.



مدیرعامل شرکت ایران خودرو با تشریح جزئیات جلسه 10 ساعته با مدیر عامل شرکت پژو، گفت: در این جلسه مقرر شد دو محصول جدید بر روی پلت فرم های مختلف از محصولات شرکت پژو در ایران تولید شود.

ˈهاشم یکه زارعˈ در گفت وگو با خبرگزاری فارس، در مورد جلسه 10 ساعته با مدیر عامل شرکت پژو اظهار داشت: در این جلسه در مورد تولید دو محصول جدید بر روی دو پلت فرم متفاوت، به عنوان نقطه شروع کار صحبت شد.

وی ادامه داد: در ابتدا این محصولات به صورت CBU به کشور وارد خواهد شد و هر زمان که در مورد تولید آن به نتیجه برسیم، در مدت 11 ماه محصول جدید به مرحله تولید و عرضه در بازار خواهد رسید.

* تولید محصولات کم مصرف

وی با بیان اینکه در این جلسه تأکید زیادی بر سرمایه گذاری شرکت پژو در ایران داشتیم، افزود: همکاری فنی، انتقال دانش فنی، طراحی و تولید خودروهای مشترک و فعالیت مراکز تحقیق و توسعه مشترک از جمله مواردی بود که با شرکت پژو در مورد آن صحبت کردیم.

یکه زارع تصریح کرد: قرار شد تولید خودروهای مشترک با شرکت پژو با تمرکز بر موتور های کم مصرف صورت گیرد و موتور این خودروها از نظر استاندارد آلایندگی بتواند حداقل استانداردهای پنج سال آینده اروپا را جوابگو باشد.

وی ادامه داد: قرار شد روی پلت فرم شرکت پژو محصولاتی را تولید و در بازار داخل و همچنین شبکه صادرات پژو عرضه کنیم.

به گفته وی، ایران می تواند بر روی پلت فرم های شرکت پژو کار طراحی مشترک و طراحی اتاق جدید انجام دهد و دو یا سه خودروی جدید بر روی آنها تولید شود.

 تولید 206 ایرانی ادامه می یابد

مدیر عامل ایران خودرو با بیان اینکه تولید پژو 405 از سال 95 متوقف خواهد شد، گفت: تولید پژو 206 ایرانی ادامه خواهد داشت و این کار توسط ایران خودرو انجام می شود.

وی با بیان اینکه تولید خودروهای هیبریدی و برقی نیز جزء محورهای مذاکره با شرکت پژو بود، افزود: کار مشترک با پژو با تولید دو محصول سواری آغاز و به زودی مشخصات این محصول اعلام خواهد شد.

وی سرمایه گذاری مشترک را عاملی برای صادرات خودرو در شبکه فروش پژو عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه منافع دو طرف مطرح است، این صادرات با تمایل طرفین انجام خواهد شد.

یکه زارع با بیان اینکه قبلاً کار مونتاژ کاری محصولات پژو در ایران انجام شده است، گفت: سعی داریم در قرارداد های جدید منافع ملی مدنظر باشد و تجربه قبل تکرار نشود.

وی ادامه داد: به مسئولان شرکت پژو اعلام کردیم که یا در چارچوب مورد نظر ما عمل و یا اینکه بازار ایران را فراموش کنند.

وی با اشاره به اینکه قرارداد تولید محصولات مشترک با شرکت پژو پس از انجام مقدمات لازم امضا خواهد شد، گفت: ما نظراتمان را حدود دو، سه ماه قبل به شرکت پژو اعلام کرده بودیم و در واقع مدیرعامل پژو با بررسی نظرات ما در ایران شرکت کرد.

جبران زیان ایران با سرمایه گذاری مشترک

وی در پاسخ به این سوال فارس که آیا صحبتی در مورد جبران زیان وارد شده به ایران بر اثر خروج شرکت پژو نیز با مدیر عامل این شرکت داشتید، گفت: در صورت سرمایه گذاری شرکت پژو در ایران و تولید مشترک، این زیان نیز جبران خواهد شد.

وی تأکید کرد: به مدیر عامل پژو اعلام کردیم که این شرکت تنها شریک خارجی ایران خودرو نخواهد بود و علاوه بر آنها، یک شریک تجاری غیرفرانسوی قوی نیز خواهیم داشت.

وی افزود: اشتباه تاریخی که قبلاً صورت گرفت و در کنار شرکت پژو، یک شریک فرانسوی دیگر نیز در کنار ایران خودرو قرار گرفت، تکرار نخواهد شد و از یک شریک غیرفرانسوی استفاده خواهیم کرد.

 اختصاص یک سوم محصولات ایران خودرو به پژو

مدیر عامل ایران خودرو در پاسخ به این سوال که چه سهمی از تولیدات ایران خودرو به محصولات شرکت پژو اختصاص خواهد داشت، نیز گفت: با توجه به سرمایه گذاری مشترکی که قرار است انجام شود، حداقل یک سوم تولیدات ما به محصولات پژو اختصاص می یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا محصولات تولیدی با شرکت پژو جزء محصولات جدید این شرکت قرار دارند یا خیر نیز گفت: این تولیدات یا جزء محصولاتی هستند که به زودی در چرخه تولید پژو قرار می گیرند و یا اینکه بیشتر از 7 تا 8 ماه از عمرشان نگذشته باشد.

وی توضیح داد: محصولات جدید پژو در ایران بر روی دو پلت فرم متفاوت تولید خواهد شد و سعی داریم روی یکی از پلت فرم ها نیز یک خودروی شاسی بلند که محصول خودمان است را طراحی و تولید کنیم.




آنها برای ممانعت از احیای دوباره تجار ایرانی ، حتی از تهدیدهای فیزیکی و بعضاً تهدید به قتل هم ابایی ندارند و در مواردی ، آسیب هایی هم به بعضی افراد وارد کرده اند.
عصرایران ؛ جعفر محمدی - چندی پیش با یکی از مشاوران اقتصادی که به بنگاه های تجاری و تولیدی مشاوره می دهد و انصافاً هم در کار خودش بسیار باسواد و موفق است ، صحبت می کردم.

او که به دلیل موقعیت حرفه ای اش ، با شرکت های بزرگ ایرانی و خارجی در تعامل کاری است ، می گفت که در چند ماه گذشته ، سطح کمّی و کیفی روابط تجاری شرکت های ایرانی و اروپایی به شدت افزایش یافته است و چند مورد نیز از تماس های شرکت های آمریکایی با کشورمان را برشمرد و البته تأکید داشت که نام آنها تا نهایی شدن توافقات رسانه ای نشود.

نکته قابل توجهی که در صحبت های او برایم نگران کننده بود، تکاپوی نامتعارف تاجرانی بود که در 8 سال گذشته، تجارت شان را بر پایه داد و ستد با چین بنیان گذاشته بودند و عمدتاً هم سابقه تجاری شان به همین چند سال گذشته بر می گشت. 
می گفت بسیاری از اینان که به تندروها هم وصل هستند، با ادبیات تجارت آزاد بیگانه اند و اگر توانسته اند در این چند سال ، به درآمدهای صدها میلیاردی برسند، به خاطر فقدان رقابت و بهره مندی از رانت های خاص دوران تحریم بود.
نکته نگران کننده این بود که اینان ، به شدت در صدد تخریب روابط شرکت های ایرانی با شرکت های غربی برآمده اند زیرا می دانند اگر کالاهای اروپایی و بعضاَ آمریکایی به بازار ایران راه بیابد، دیگر کسی به کالاهای چینی این ها ، نگاه هم نخواهد کرد و تجارت بی دردسری که داشتند، زمین خواهد خورد. آنها برای ممانعت از احیای دوباره تجار ایرانی ، حتی از تهدیدهای فیزیکی و بعضاً تهدید به قتل هم ابایی ندارند و در مواردی ، آسیب هایی هم به بعضی افراد وارد کرده اند.

اطلاعاتی که داد ، تصویر مخالفت های صورت گرفته با سیاست تنش زدایی دولت و توافق ژنو را کامل کرد: آنچه در سطوح کلان در قالب فعالیت های سیاسی و پارلمانی، همایش ها ، تجمعات ، اقدامات رسانه ای و ... در مخالفت با سیاست بهبود روابط با جهان انجام می شود ، در زیر پوست خود، جریان های مخوفی دارد که دلواپس منافع میلیاردی شان هستند: "صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی" .

در مقابل، جبهه ای از مخالفان ابقای نوری مالکی در سمت نخست وزیری با حضور حزب دموکرات کردستان عراق، ائتلاف متحدون (عرب های سنی) به رهبری اسامه نجیفی رئیس پارلمان و ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی تشکیل شده است.
رایزنی ها و مشورت ها میان سیاستمداران عراق بر سر سمت نخست وزیری آینده این کشور آغاز شده است.

به گزارش عصر ایران، با وجود اینکه هنوز نتایج انتخابات پارلمانی عراق به طور رسمی مشخص و اعلام نشده است اما از هم اکنون گروه ها و احزاب سیاسی به دنبال ائتلاف با یکدیگر برای کسب سمت های اصلی در حکومت هستند.

خبرهای اولیه حکایت از آن دارد که فهرست دولت قانون به ریاست نوری مالکی تاکنون بیشترین رای را کسب کرده است.

بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات پارلمانی، نمایندگان از طریق رایزنی و توافق با یکدیگر باید تکلیف سه مقام رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان را تعیین کنند. معمولا سه فراکسیونی که بتوانند بیشترین کرسی پارلمان را کسب کنند این سه مقام را در میان خود توزیع  می کنند.

رسانه ها از بغداد خبر می دهند که فهرست دولت قانون (حزب الدعوه) به شدت به دنبال تضمین سومین دوره نخست وزیری سرلیست خود یعنی نوری مالکی است. در صورتی که فهرست دولت قانون نتواند به تنهایی تعداد کرسی های لازم را در پارلمان کسب کند؛ قطعا به دنبال جلب نظر و رضایت دیگر فهرست های شیعه برای ائتلاف خواهد بود تا ضمن امتیازدهی به آنها، سمت نخست وزیری همچنان برای نوری مالکی باقی بماند.

ائتلاف دولت قانون تنها در صورتی که بتواند نصف به علاوه یک کرسی پارلمان یعنی 163 کرسی پارلمان را کسب کند می تواند ادامه نخست وزیری نوری مالکی را تضمین کند این در حالی است که ائتلاف دولت قانون قطعا به تنهایی نخواهد توانست چنین نتیجه ای را کسب کند. 

در حال حاضر فهرست های شیعه "دولت قانون" به رهبری نوری مالکی، "مجلس اعلا"، "صدری ها"، فراکسیون "فضیلت" به رهبری هاشمی، فراکسیون "الصادقون" به رهبری قیس الخزعلی، جریان "اصلاح" به رهبری ابراهیم الجعفری و سازمان بدر به ریاست هادی العامری در حال رایزنی با یکدیگر درباره آینده سیاسی عراق به ویژه نخست وزیر آینده هستند.

خبرهای منتشر شده به نقل از منابع آگاه در مطبوعات و رسانه های عراقی نشان می دهد نوری مالکی به شدت و با قدرت برای ادامه حضور در نخست وزیری اصرار و پافشاری دارد.

در مقابل، جبهه ای از  مخالفان ابقای نوری مالکی در سمت نخست وزیری تشکیل شده است. احزاب قدرتمند کرد و به طور مشخص حزب دموکرات (به رهبری مسعود بارزانی)، ائتلاف متحدون (عرب های سنی) به رهبری اسامه نجیفی رئیس پارلمان و ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی نخست وزیر پیشین در این جبهه حضور دارند.

با این حال رسانه های عراقی می نویسند: در صورتی که نوری مالکی با مشکل جدی برای به عهده گرفتن سمت نخست وزیری روبه رو شود رئیس دفتر خود یعنی طارق نجم عبدالله را برای این سمت مطرح خواهد کرد. گرچه حزب صدری ها، "علی دوای" استاندار میسان و مجلس اعلا هم چند گزینه جدی از جمله "الزبیدی" و "اجمد چلبی" را برای این مسؤولیت مطرح خواهد کرد.


پزشکیان: چرا زمان احمدی‌نژاد که این همه بلا سر ملت آمد، هیچ کس دلواپس نشد؟
کد مطلب : 40698
گروه سیاسی:​ نماینده اصلاح​طلب تبریز در مجلس گفت: ای کاش هرفردی که دلواپس می​شد می​توانست حرف بزند اما من نمی​دانم چرا زمان احمدی​نژاد که این همه بلا سرملت آمد، هیچ​کس دلواپس نشد؟
پزشکیان: چرا زمان احمدی‌نژاد که این همه بلا سر ملت آمد، هیچ کس دلواپس نشد؟
«مسعود پزشکیان» درباره همایش روز گذشته منتقدان توافق ژنو با عنوان دلواپسیم با بیان اینکه همه حق دارند، حرفشان را بزنند تصریح کرد: ای کاش به همه اجازه می دادند اگر دلواپس شدند راهپیمایی کنند و حرف بزنند، نه اینکه عده​ای که همیشه اجازه حرف زدن دارند، حرف بزنند و بعدش هم بگویند، نمی​گذارند که حرفمان را بزنیم. وی اظهار داشت: در جامعه ما خیلی از آدم​ها وجود دارند که حتی یکبار هم اجازه حرف زدن به آنها داده نشده است؛ برخورد عادلانه هم خوب چیزی است.

این نماینده اصلاح​طلب مجلس درباره حضور روز سه شنبه وزیر امورخارجه در صحن علنی برای پاسخ به سوال برخی از نمایندگان خاطرنشان کرد: عده​ای تصمیم گرفته​اند که رفتار دولت را قبول نکنند و به دنبال چالش​اند و هرکار مثبتی هم که دولت انجام دهد و حتی دست خود را در عسل فرو ببرد و دردهان آنها بگذارد، نمی​پذیرند. وی گفت: البته در میان منتقدین عده​ای هستند که منصف باشند و حرف حق را بشنوند و براساس واقعیات تصمیم​گیری کنند و اما همیشه راه اعتدال و وسط درست است که باید حق را پذیرفت و در چارچوب حقیقت حرکت کرد.

وزیر بهداشت دولت اصلاحات تصریح کرد: نمایندگانی که در زمان احمدی نژاد، کل ارزها و امکانات این کشور را تلف کردند و هر بلایی که سر مردم آمد، هیچ کدام از آنها یک بار دلواپس نشدند که این ارزها و دلارها چه شد و به کجا رفته است، امروز همه دلواپسند. وی اظهار داشت: اگر نقدی وجود دارد باید گفته شود، ولی توهین کردن به هرشکل و به هرفردی غیر اخلاقی، غیرشرعی و غیرقانونی است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با قرائت این آیه «وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَیَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ» از قرآن کریم اظهار داشت: خداوند در قرآن گفته است که حتی به کسانی که بت را عبادت می​کنند فحش و ناسزا نگویید، ولی برخی در کشور ما به کسانی که خداوند را عبادت می​کنند، ناسزا می​گویند.

نماینده تبریز در مجلس خاطر نشان کرد: «وَلاَ تَسُبُّواْ» دستوری از جانب خدواند است که به هیچ وجه به هم توهین نکنید در عین حال باید دید مسلمانی که فحش می​دهد به کدام منش و راه گرایش دارد و اگر از دین خود دفاع می​کنیم، رفتارمان هم باید دینی و براساس روش ائمه (ع) باشد.وی تصریح کرد: من نمی​دانم کدام امام (ع) این رفتار را داشته است که دوستان به آن تمسک می​جویند به ما هم بگویند تا ما هم به آن امام (ع) را بشناسیم، اما مطمئن باشید هیچ امامی (ع) توهین و ناسزا را جایز نمی​داند.


حسان شریعتی:
تفکر شریعتی و مطهری مکمل‌ یکدیگرند
کد مطلب : 40609
گروه سیاسی: فرزند مرحوم دکتر علی شریعتی با اشاره به وجود تفاوت‌هایی در نوع نگاه پدر خود با شهید مطهری، وجود ضدیت بین این دو تفکر را رد کرد.وی گفت که تفکر شریعتی و مطهری مکمل هم هستند؛ هرچند تفاوت‌هایی هم با هم داشته‌اند ولی بین این دو ضدیتی وجود نداشته است.
تفکر شریعتی و مطهری مکمل‌ یکدیگرند
 احسان شریعتی در نشست "بررسی نقش روشنفکران بعد از انقلاب اسلامی ایران" که ظهر امروز در محل سالن اجتماعات شهید چمران دانشگاه بوعلی سینا همدان برگزار شد، گفت: پذیرش سخنرانی در مجامع علمی و دانشگاهی برای من حکم آزمون را دارد، چراکه به دنبال احیا و زنده کردن روحیه آرمان‌خواهی و عدالت‌طلبی در جامعه هستم.

وی با بیان اینکه "در سال‌های اخیر دانشگاه‌های ما پژمرده و خموده شدند"، یادآور شد: در جلسات گذشته در مشهد در رابطه با مفهوم روشنفکری و تبارشناسی آن به طور مفصل بحث کردیم و در ادامه این مباحث که در ساری برگزار شد، گریزی به مفهوم دین و دین‌گرایی، سنت، نوگرایی و روابط بین دین و امور اجتماعی زدیم و بررسی‌هایی را انجام دادیم. این استاد دانشگاه افزود: بررسی نقش روشنفکری یک مفهوم کلی است و ما باید در مواجهه با این مفهوم محتاطانه عمل کنیم؛ چراکه نظرات و دیدگاه‌هایی که مطرح می‌شوند هنوز در دست بررسی و پژوهش هستند و هرکدام را با توجه به مقاطع مختلف زمانی می‌توان مورد بازبینی و اصلاح قرار داد.

شریعتی با بیان اینکه "روشنفکری را در ایران با تعبیر منورالفکر بودن تعریف می‌کنند"، اظهار کرد: روشنفکری به معنای امروز آن در ایران پس از ظهور سیدجمال‌الدین اسدآبادی بوجود آمد که به آن رنسانس فکری هم گفته‌اند؛ بطوریکه بعد از سیدجمال، چهره‌هایی در ایران مطرح شدند که به نوعی نسل اول روشنفکری در ایران بودند. این دکترای فلسفه غرب، به تعاریف سنتی و رئالیستی از روشنفکری پرداخت و خاطرنشان کرد: هر قشر و طبقه‌ای، روشنفکر خاص و مربوط به خود را دارد که کار فکری و فرهنگی می‌کند.

وی در تعریف روشنفکری به تعبیر مرحوم دکتر شریعتی پرداخت و اظهار کرد: شریعتی می‌گوید هر کسی می‌تواند روشنفکر باشد و کار فکری و فرهنگی انجام بدهد. به دیگر بیان، روشنفکر از دیگاه شریعتی یعنی کسی که جهت و مسیر درست را تشخیص می‌دهد و این مسیر درست را به دیگران می‌نمایاند؛ یعنی همان رسالتی که پیامبران در سطحی بالاتر آن را انجام می‌دادند. روشنفکر مورد نظر شریعتی یک چهره مردمی است که می‌تواند شکل‌های مختلف و متنوعی به خود بگیرد. شریعتی با اشاره به تز بازگشت به خویشتن پدر خود و طرح این پرسش که کدامین خویشتن مورد نظر دکتر شریعتی بوده است؟، خطرنشان کرد: این تز، یک گفتمان ایدئولوژیک بوده که همان نقد سنت برای رسیدن به یک خودآگاهی مطلوب است.

وی با اشاره با نسل روشنفکران بعد از انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب بهمن 57 ایران یکی از بزرگترین و مهمترین انقلاب‌های جهان بود که بیشترین مشارکت و گرایش مردمی را در پی داشت و می‌توان گفت که بسیاری از انقلاب‌های جهان در مقایسه با انقلاب ایران بیشتر شبیه به یک کودتا بوده‌اند. شریعتی وقوع انقلاب اسلامی ایران را قبل از دستیابی به پیروزی نهایی، پیروز دانست و اظهار کرد: نهضت روشنفکری در ایران، زنده‌ترین و مسلط ترین نوع روشنفکری و خودآگاهی است به طوری که بر قلب‌ها و مغزها حکومت می‌کند. از گفتمان دکتر علی شریعتی به بعد بود که رفته رفته نسل جدید روشنفکری در ایران وارد متن جامعه شد. روشنفکران به صورت پیوسته رسالت پنهان و آشکاری دارند؛ به همین خاطر است که مسئولیت مهمی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اعتقادی دارا هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه "بشریت در مجموع این سال‌ها هم پیشرفت قابل توجه و هم پسرفت داشته است"، گفت: معتقدم که در سطوح مختلف اجتماعی، علمی و اعتقادی پیشرفت‌های بسیار مهمی داشته‌ایم ولی باید اشاره کرد که در طی این سال‌ها شاهد پسرفت‌هایی نیز بوده‌ایم. شریعتی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه "مهمترین اشتباه روشنفکران، سیاسی شدن آنهاست"، تصریح کرد: متأسفانه در سال‌هایی روشنفکران و متفکران ما در یک فضای باز سیاسی و دموکراسی قرار نداشته‌اند و همین امر منجر به تمایل آنها به گرایش‌های مختلف سیاسی شده است. روشنفکری در صد سال اخیر یک حرکت نوسانی بین تجدد و سنت‌گرایی داشته است.

وی با اشاره به اینکه "در دوران مختلف گفتمان‌ها عوض می‌شوند و در طی این سال‌ها، روشنفکری دارای گفتمان سنتی، نظری و تئوری بوده است"، تاکید کرد: در عصر امروز ما باید گفتمانی داشته باشیم که هم محلی بیندیشد و هم برای مسائل مختلف امروز دنیا راه حل‌های جهانی داشته باشد؛ راه حل‌هایی که بتواند پاسخگوی مطالبات و پرسش‌های ما باشد. شریعتی در همین راستا اظهار کرد: ما در دورانی زندگی می‌کنیم که دیگر دنیا کوچک شده و مسأله محلی ما می‌تواند ابعاد جهانی به خود بگیرد. ما به گفتمان‌های نو و بنیاداندیش نیاز داریم که ماهیتی جهانی دارند؛ مثل تفکر ملاصدرا اما متأسفانه در عصر حاضر افراد زیادی را نداریم که مولد چنین تفکری باشند.

این دکترای فلسفه غرب، روشنفکری را نقد عقل دانست و خاطرنشان کرد: شریعتی در جاهایی از موکراسی دفاع می‌کند و به دنبال این است که انسان‌ها آزادانه فکر کنند و در رابطه با حقوق خود آگاهی کامل داشته باشند. ایشان گاهی نیز به نقد دموکراسی پرداخته و اینجا همانجایی است که به دموکراسی‌های لیبرال غربی نقد وارد می‌کند و استعمار و فاصله طبقاتی این جوامع را مورد نکوهش قرار می‌دهد و آنها را در تضاد با دموکراسی راستین می‌داند.

وی در مورد تفاوت‌ها و اختلافات فکری که در مورد تفکر دکتر علی شریعتی و شهید مطهری مطرح است، گفت: دکتر مطهری متعلق به نسل مرحوم محمدتقی شریعتی پدربزرگ بنده بود و آثار و تفکر ایشان به تنهایی پاسخگوی بسیاری از سئوالات است ولی شریعتی گفتمانی را مطرح می‌کند که نسل ما و نسل جدید خودش را صاحب آن می‌داند؛ گفتمانی که بیشتر در بحث علوم و معارف جدید و علوم انسانی مطرح می‌شود و به بسیاری از مطالبات نسل جوان هم پاسخ می‌دهد. به نظر من تفکر شریعتی و مطهری مکمل هم هستند؛ هرچند تفاوت‌هایی هم با هم داشته‌اند ولی اینکه بین این دو ضدیتی وجود داشته باشد، هیچ‌گاه اینگونه نبوده است. فرزند دکتر علی شریعتی، با تاکید بر اینکه شخصیت پدرش شخصیتی منحصر به فرد است، اظهار کرد: همه ما وارث شریعتی هستیم و در ابعاد مختلفی می‌توانیم بیانگر تفکر شریعتی باشیم؛ هرچند در سال‌های اخیر تعداد شریعتی‌ها زیاد شده است!

وی در رابطه با پیامک‌هایی که در سال‌های اخیر به طنز و حتی هزل در بین مردم جامعه فراگیر شده است، گفت: ما با شوخی با شریعتی مشکلی نداریم و گاهی دوستان خوش‌ذوق، شوخی‌هایی می‌کنند ولی در این میان جریان‌هایی به طور سازماندهی شده این پیام‌های هزل را در جامعه در تیراژ بالا به قصد تخریب، تکثیر می‌کنند. شریعتی در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرد: تجربه نشان داده است که روشنفکران هیچ‌گاه مجریان خوبی نبوده‌اند. روشنفکران باید نسبت به ساختار قدرت، مستقل باشند اما نسبت به آن بی‌تفاوت نباشند.

وی با تاکید بر اینکه "هیچ‌گونه تحریفی در کتاب‌های دکتر شریعتی رخ نداده است"، گفت: همیشه شایعاتی در این باره مطرح بوده است که هیچ‌گاه واقعیت نداشته است. شریعتی تاکید کرد: ما باید به عنوان قشر موسوم به روشنفکران جامعه و به معنای کسانی که به دنبال یافتن و معرفی جهت و مسیر حرکت درست به تعبیر دکتر شریعتی هستیم، راه بیفتیم و در مجامع علمی و دانشگاهی حضور پیدا کنیم و این روحیه آزادی و آرمانخواهی و عدالتخواهی را زنده نگه داریم. وی در پایان با اشاره به تاریخ و پیشینه همدان، خاطرنشان کرد: همدان شهر فرهنگ، شهر بوعلی سینا و شهر عین‌القضات همدانی به عنوان نزدیکترین خویشاوند شریعتی است.



انتقاد شدید جمهوری اسلامی از علم​الهدی
کد مطلب : 40798
انتقاد شدید جمهوری اسلامی از علم​الهدی
گروه سیاسی_ رسانه​ها:​ روزنامه «جمهوری اسلامی» در شماره روز دوشنبه خود با انتقاد از ادبیات برخی مسئولان و خطیبان، از جمله امام جمعه مشهد، این نوع سخن‌گفتن را موجب «تبدیل عرصه سیاسی کشور به شوره‌زار فحش و تشر» خوانده است.

متن این مقاله به این شرح است:

سخنان حضرت آیت‌الله وحید خراسانی در دیدار وزیر ارتباطات هر چند توسط رسانه ملی بازتاب داده نشد ولی با استقبال وسیع مردم به ویژه نسل جوان مواجه گردید. ایشان در این دیدار گفتند: "قرآن می‌گوید با همه مردم به زبان خوب سخن بگوییم و نباید با فحش و تشر سخن بگوییم و دشمن تراشی کنیم. در گذشته با برخی سخنان دشمن‌تراشی کردیم. نباید با سخنانمان کشورهایی حتی مانند رژیم صهیونیستی را بزرگ کنیم. اگر کسی عرضه دارد در عمل نشان دهد نه در حرف. همانطور که سران کشور برای این مملکت محترم هستند سران دیگر ممالک نیز برای مردم آنها محترم هستند و معنا ندارد به آنها فحش دهیم."

این مرجع تقلید، علاوه بر استناد به قرآن کریم، به این قطعه تاریخی نیز استشها کردند که « روزی دختر حاتم طائی نزد رسول خدا مشرف شد و حضرت عبای خود را زیر پای آن دختر فرش کردند. اصحاب حضرت گفتند: او مشرک است و پدرش نیز مشرک بود. چرا چنین کاری کردید؟ پیامبر اکرم فرمودند: اکرام کنید کریم هر قومی را.»

با اینکه سخنان این مرجع تقلید و البته تمام بزرگان روحانیت و مراجع تقلید باید سرلوحه اظهارات و عملکردهای مردم و مسئولان باشد،‌ کم نیستند مواردی که درست برخلاف این توصیه‌ها افرادی از مسئولان نه تنها به سران کشورهای دیگر بلکه حتی به خودی‌ها فحش و ناسزا می‌گویند و درصدد بر می‌آیند با تشر زدن‌هایشان اهداف خود را به پیش ببرند. متأسفانه بعضی از مسئولان سطح بالای نظام در اظهارات هفتگی خود، با کلمات و عباراتی که زیبنده جایگاه وی نیست هرکس را که نمی‌پسندد به باد ناسزا می‌گیرد و در این فحش دادن و تشر زدن، خودی و بیگانه نمی‌شناسد و به صغیر و کبیر نیز رحم نمی‌کند.

از جایگاه مقدس نماز جمعه در تهران و بعضی شهرها نیز متأسفانه سخنان، کلمات و تعبیراتی شنیده می‌شود که با قداست این جایگاه و با رسالتی که ائمه جمعه برعهده دارند در تضاد است. همین بی‌مبالاتی، در سخنرانی‌ها، مصاحبه با رسانه ملی و بعضی نوشته‌ها نیز دیده می‌شود.

تازه‌ترین مورد که اتفاقاً یک روز بعد از اظهارات آیت‌الله وحید خراسانی رخ داده، سخنان امام جمعه مشهد است که متأسفانه در خطبه نماز جمعه آنهم در جوار تربت پاک حضرت ثامن الائمه بر زبان وی جاری شده است.

امام جمعه مشهد، طبق آنچه یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور نقل کرده گفته است: "باشگاه خبرنگاران جوان از قول وزیر ارتباطات گفته دولت باید فیلترینگ را از بین ببرد و فیس‌بوک را از فیلتر خارج کند و سپس گفته فقط 15 درصد فیس بوک قابل استفاده است و این معنی‌اش این است که دروازه فرهنگمان را به سوی دشمنان پیغمبر باز کنیم. با شکستن فیلترینگ فیس‌بوک غیر از اهانت به پیامبر و اهل بیت و برخورد با دین برروی مغز جوانان ما سیل رها خواهد شد و آیا با این مسأله می‌خواهید فرهنگ مقاومتی داشته باشید؟"

جالب است که امام جمعه مشهد در پاسخ به ابراز احساسات و شعارهای بعضی از نمازگزاران گفت: "البته توجه داشته باشید این آقای وزیر، فردی متدین است و ضدولایت فقیه نیست و یک روزی در وزارتخارجه به این نظام خدمت کرده است. من نمی‌دانم اینها وقتی پیر می‌شوند چرا این حال را پیدا می‌کنند و به چهار قدمی چاله مرگ که می‌رسند این حرف‌ها را می‌زنند."

با انتشار اطلاعیه وزارت مخابرات مشخص شد اصولاً وزیر مخابرات چنین مطلبی را نگفته بوده و آنچه امام جمعه مشهد به او نسبت داده و برپایه همان نسبت نادرست آن همه تشر به وی زده، از مصادیق سر بی‌صاحب تراشیدن است!

در این واقعه، امام جمعه مشهد حداقل سه نکته را باید مورد توجه قرار می‌داد:


اول آنکه ایشان می‌توانست با یک تلفن از خود وزیر مخابرات که خود اعتراف به تدین او دارد بپرسد آیا چنین مطلبی را گفته است یا خیر و بعد از اطمینان به صحت و سقم خبر، به تصمیم می‌رسید.

دوم آنکه حتی اگر این خبر درست بود، امام جمعه می‌توانست با لحنی ناصحانه و محترمانه نظر خود را بگوید تا در مخاطب اثر بگذارد و حرمت جایگاه نماز جمعه نیز حفظ شود.

و سوم آنکه در فرض دوم یعنی اینکه وزیر ارتباطات چنین مطلبی را گفته باشد، مطلب خلاف شرعی نگفته که استحقاق چنین برخورد عتاب‌آلود و فحش و تشر را داشته باشد. درباره اینکه با فیس‌بوک چگونه باید برخورد شود نظرهای مختلفی وجود دارد که حتی بعضی از مراجع نیز به استفاده کنترل شده از آن اعتقاد دارند و این اعتقاد خود را با صراحت اعلام کرده‌اند.

آیت‌الله مکارم شیرازی هفته گذشته در دیدار وزیر ارتباطات پیرامون توسعه فضای مجازی که همین فیس‌بوک نیز بخشی از آن است گفتند: "تمام امکاناتی که در این عالم وجود دارد از جمله انرژی اتمی و سلاح‌های مختلف و هواپیما شمشیر دو دم است که هم می‌شود از آنها استفاده کرد و هم سوءاستفاده. باید مدیریت کرد که آن جنبه‌های مثبت حفظ شود و جنبه‌های منفی یا از بین برود یا به حداقل برسد. سعی شود تا جایی که ممکن است از جنبه‌های منفی کاسته شود."

ملاحظه می‌شود که این نظر یک مرجع تقلید است نه وزیر ارتباطات. اکنون امام جمعه مشهد باید به این سؤال پاسخ دهد که چرا با یک مسئول متدین دولت اسلامی با چنین لحنی غیرمحترمانه و تشرآلودی سخن می‌گوید و ابتدایی‌ترین موازین و ضوابطی را که باید در نماز جمعه رعایت شود نادیده می‌گیرد؟

متأسفانه این روش خلاف در جامعه ما درحال گسترش است و اختصاص به نماز جمعه ندارد. تأسف بالاتر این است که این ادبیات، عرصه سیاسی کشور ما را به شوره زار فحش و تشر تبدیل کرده و همین وضعیت موجب شده بسیاری از مردم به ویژه جوانان از محافل مذهبی فاصله بگیرند.

به نماز جمعه‌ها و کاهش تدریجی شرکت‌کنندگان در آن بنگرید و به رسانه‌های مجازی که میدان گسترده اظهارنظر جوانان است سری بزنید و ببینید که واگرائی چگونه درحال گسترش است.

امروز، ما هر قدر برای جذب جوانان تلاش کنیم کم است درحالی که امکانات، وقت‌ها و نیروهای زیادی به دلیل روش‌های نادرست اکنون صرف زاویه‌دار کردن مردم به ویژه جوانان با اعتقادات دینی می‌شوند.

ائمه جمعه و مسئولان ما باید در سخن، قلم و رفتار، چنان جاذبه‌ای از خود نشان بدهند که شوره‌زار کنونی را به باغ تبدیل کنند. این، یک هدف غیرقابل دست یافتن نیست، با اندک تغییر در نگاه‌ها و البته پرهیز از تحت تأثیر خناسان قرار گرفتن همه می‌توانند به تحقق این هدف کمک کنند.

وقتی عرصه سیاسی کشور به باغ تبدیل شود، باران لطیف سخنان ائمه جمعه، سایر روحانیون و مسئولان که به آن ببارد، در این باغ لاله خواهد رویید و بساط خس جمع خواهد شد وگرنه حتی باران هم قدرت رویاندن گل در این جامعه را نخواهد داشت . همانگونه که سعدی گفته است: باران که در لطافت طبعش خلاف نیست - در باغ لاله روید و در شوره‌زار خس.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد