سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک انتقاد وارده



دردسرهای خودروی صفر کیلومتر!
اقتصادی  8:31:5 1393/02/15
932-10574-5 کد خبر
RSS :: پرینت

"اسفندماه 92، خودروی پژوپارس خود را از نمایندگی مجاز ایران‌خودرو تحویل گرفتم که پس از تحویل متوجه شدم خودرو صفر کیلومتر دارای نواقصی است..."

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) –منطقه‌خوزستان- یک متقاضیان خرید خودرو پژوپارس صفر کیلومتر از شرکت ایران خودرو در شهرستان شادگان گفت: این خودرو را صحیح و سالم از نمایندگی گرفتم اما یک‌ماه پس از تحویل خودرو متوجه شدم که قفل‌های مرکزی از کار افتاده، آینه‌های برقی خودرو جمع یا تا نمی‌شوند، چراغ‌های روشنایی داخل خودرو روشن یا خاموش نمی‌شوند، صدای بلندگوها در نمی‌آید و دسته درهای خودرو  همه افتاده‌اند.

 

وی با بیان این‌که خودرویش دارای گارانتی و کارت طلایی است، ادامه‌داد: خودروی خود را به دلیل وجود این نواقص به نمایندگی مجاز ایران‌خودرو زیبایی در اهواز تحویل دادم و این نمایندگی از 9 اردیبهشت تا 13 اردیبهشت‌ماه این خودرو را پذیرش کرد اما در نهایت خودرو را به من تحویل داد و اعلام کرد که قطعات خودرو سوخته و در اهواز موجود نیست و باید از تهران آورده شود و من خودرو را با همان نواقص تحویل گرفتم.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، در حال حاضر 20 نمایندگی مجاز خودرو اعم از ایران‌خودرو، سایپا و نمایندگی‌ شرکت‌های خارجی در اهواز زیرنظر اتحادیه لوازم یدکی و نمایندگی مجاز خودرو فعالیت می‌کنند.

 

درباره مشکلات متقاضیان خرید خودرو، محمود بازرگان، رئیس اتحادیه لوازم یدکی و نمایندگی مجاز خودرو در اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: وقتی فرد متقاضی خودرو از یک نمایندگی شکایتی داشته باشد باید به اتحادیه مراجعه کند تا ما نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

 

وی افزود: نوع نواقص یا خرابی‌های خودروی صفر به‌گونه‌ای است که می‌توان تشخیص داد این نواقص را فرد تحویل گیرنده به بار آورده یا این‌که از قبل این نواقص در خودرو وجود داشته است. در هر صورت بازرس ما تشخیص می‌دهد که نقص موجود خودرو به خریدار یا نمایندگی مربوط می‌شود.

 

بازرگان درباره نظارت بر روند عملکرد و فعالیت نمایندگی‌های مجاز خودرو در اهواز ادامه‌داد: ما مرتبا شکایاتی را درباره تحویل خودروها داریم و این مسایل پیگیری می‌شود. نمایندگان ما به دفاتر نمایندگی‌ها می‌روند و این مسایل برای ما مشخص و آشکار است.

 

وی افزود: درست است که هر خریدار انتظار دارد خودروی صفر کیلومتر بدون نقص و سالم را خریداری کند اما همیشه حق با خریدار نمی‌تواند باشد. بعضی اوقات ما متاسفانه مشاهده می‌کنیم که خریدار قصد دارد مسایلی را با شکایت دنبال کند که ما واقعیات در این زمینه را تشخیص می‌دهیم.

 

رئیس اتحادیه لوازم یدکی و نمایندگی مجاز خودرو در اهواز گفت: بسیاری مواقع بوده که به دلیل ناآشنایی خریدار، در زمان تحویل خودرو سوءاستفاده‌هایی نیز شده است.

 

وی درباره نحوه رسیدگی به تخلفات تحویل خوردو عنوان‌کرد: اگر تشخیص دادیم لوازم خودرو یا خودرو مشکلی داشته است، صورت‌جلسه می‌شود و این مساله به آن نمایندگی اعلام خواهد شد؛ اگر تمکین کرد که مساله حل شده است اما در غیر این‌صورت از طریق قانونی پیگیری خواهد شد.

 

در این زمینه علی‌محمد رحمانی‌زاده، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت و تجارت خوزستان اظهارکرد: ما بر فعالیت و عملکرد نمایندگی‌های مجاز خودرو نظارت می‌کنیم و از مردم می‌خواهیم در صورت داشتن شکایتی، موضوع را به ما اطلاع دهند.

 

وی افزود: برخی پرونده‌های تخلفات نمایندگی‌های فروش خودرو در استان و مابقی در صورت لزوم به تهران و مرکز ارجاع می‌یابد.

 

بنا به گزارش سازمان صنعت و تجارت خوزستان در سال‌گذشته 35 فقره شکایت از نمایندگی شرکت ایران‌خودرو در اهواز دریافت شده که 12 فقره از این شکایات به استان تهران و دفتر مرکزی جهت پیگیری فرستاده شد.

 

همچینین تعداد شکایات مردمی از نمایندگی‌های شرکت سایپا در سال‌گذشته 29 فقره بوده که از این تعداد 17 پرونده به تهران ارجاع یافته است. تعداد شکایات مربوط به نمایندگی‌های شرکت مدیران خودرو 12 فقره و ارسالی به تهران 2 فقره و تعداد شکایات دریافتی مربوط به شرکت آسان‌موتور 10 فقره و ارسالی به دفتر مرکزی 4 فقره بوده است. این شکایات فقط مربوط به نمایندگی‌های فروش در اهواز بوده و آمار کل استان بیش از است.

 

امتناع از عرضه خدمات، عدم ایفای تعهدات، عدم تحویل به موقع خودرو، تقلب در ارایه خدمات و گران‌فروشی از عمده‌ترین تخلفات مربوط به نمایندگی‌های فروش شرکت‌های خودرو در اهواز اعلام شده است.

 

در بین پرونده‌ها، شکایتی از یکی از نمایندگی فروش در استان وجود دارد که متقاضی آن بیش از سه سال پیش خودروی خود را تحویل گرفته اما هنوز اسناد و مدارک آن نیامده و ماشین نیز پلاک نشده است.

 

اگرچه ممکن است محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز به‌دلیل تولید انبوه و تراکم و افزایش تقاضای مردم برای خرید خودرو، در حین تولید، دچار نواقصی شود اما دلیل نمی‌شود بر این نواقص و تخلفات موجود سرپوش گذاشت.

 

بگذریم از این‌که مشخص نیست چرا شرکت‌های خودروساز ناظر ندارند و این‌که شرکت‌های خودروساز هم نظارت جدی بر عملکرد دفاتر و نمایندگی‌های خود ندارند اما لازم است مردم در صورت وجود هرگونه تخلف و عدم عمل به تعهدات از سوی نمایندگی فروش خودرو و لوازم یدکی مراتب را به ارگان‌های نظارتی اعلام کنند تا هرچه سریع‌تر به مشکلات مربوطه رسیدگی و از خسارات و هزینه‌های اضافی جلوگیری شود. شرکت‌های خودروساز که دست مردم و شهرستانی‌ها از آن‌ها کوتاه است باید در مقابل فعالیت و عملکرد خود و نمایندگی‌های خود پاسخگو باشند.

 

گزارش از مونا چراغی؛ خبرنگار ایسنا، منطقه‌خوزستان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد