سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



علی یونسی دستیار ویژه رییس‌جمهور:

نماد شیر و خورشید سلطنتی نیست/ اگر من آخوند و آن خاخام‌ بگذاریم، مردم بلد هستند با هم خوب زندگی کنند/ هنگام عبادت یهودیان حس خوبی داشتمبه گزارش مشرق، روزنامه شرق نوشت: برخلاف جریان‌سازی برخی رسانه‌ها مبنی بر لغو برنامه‌های سفر دستیار ویژه رییس‌جمهوری به شیراز، علی یونسی روز گذشته در کنیسه یهودیان و کلیسای ارامنه شیراز حضور یافت. او در کنیسه یهودیان با بیان اینکه «اگر من آخوند و آن خاخام‌ بگذاریم، همه مردم خوب با هم زندگی می‌کنند» گفت: «پیام مشترک همه پیامبران این است که ما همه به زبان خود عبادت می‌کنیم، نه من به فکر مسلمان‌کردن شما باشم نه شما به‌دنبال آن باشید که تفکر دینی خود را غالب کنید.»

علی یونسی پیش از این به «شرق» گفته بود «می‌خواهم این چراغ را روشن نگه دارم.»حالا هم دستیار ویژه رییس‌جمهوری گفته که «دولت تدبیر و امید بر آن است که هیچ فرد ایرانی‌ای به دلایل مذهبی از حقوق خویش محروم نشود و تمام پیروان ادیان الهی بتوانند آزادانه عبادات مذهبی خود را انجام دهند.» علی یونسی باز هم تاکید کرده که «ایران متعلق به تمام ایرانیان از هر قوم و اقلیتی است و همه آنان حق دارند تا در کنار سایر مردم در کمال آرامش زندگی کنند.»دستیار ارشد رییس‌جمهوری گفت: «فرهنگ ایران عرفان‌طلب است و بیشتر روح دین و مذهب را طلب می‌کند تا ظواهر مناسک را، اما می‌بینیم که گاه سینه‌زنی را تا پاسی از شب انجام می‌دهند اما زمان اندکی برای نماز اختصاص می‌دهند.» به گزارش ایسنا، علی یونسی افزود: «البته من در این مقام نیستم که مناسک را رد کنم؛ من روحانی هستم و مناسک‌گرا، اما روح ایرانیان اینگونه است.»او با ابراز خرسندی از حضور خود در یک کنیسه یهودیان، خطاب به آنها گفت: «شخصا هنگام عبادت شما حس خوبی داشتم، کنیسه شما را هم خیلی ساده و بدون پیرایه دیدم، این خیلی مهم است که یک معبد، ظواهرش مردم را جلب نکند که از خداوند باز بمانند، عبادتگاه هرچه ساده‌تر باشد، بهتر است.» او سه ویژگی مهم ادیان الهی را عبادت، اخلاق و دعوت به یک زندگی خوب در دنیای فانی و دنیای باقی برشمرد و گفت: «ایرانیان قبل از اینکه مسلمان باشند، ایرانی بوده‌اند و اخلاق ایرانی و بردباری فرهنگی و بردباری دینی، از جمله ویژگی‌های ایرانیان است که سبب شده ایران گهواره ادیان آسمانی باشد. امروز در ایران ادیان الهی و پیروان آن، سابقه بسیار بیشتری دارند و حتی مسیحیان، مداحیان که شاخه‌ای از دین ابراهیم(ع) است و تحت آموزه‌های حضرت یحیی(ع) عبادت می‌کنند و سایر ادیان.» دستیار ارشد رییس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها خاطرنشان کرد: «وقتی که کوروش بزرگ به حکومت رسید و بابل را فتح کرد، بسیاری از بزرگان بنی‌اسراییل که در میانشان پیامبران بزرگی هم بودند را از زندان بخت‌النصر آزاد کرد. این داستان در تورات هم آمده و در حالی‌که در تاریخ مکتوب متاخر ایران اسمش نبود، در تورات و اسناد مصر و یونان به آن اشاره شده است.»یونسی با بیان اینکه «بررسی سنگ‌نوشته‌ها و تحقیقات 150سال اخیر ثابت کرد که آنچه در تورات درباره کوروش آمده صحیح است، گفت: «کوروش شخصیتی بزرگ و اولین موسس امپراتوری جهانی است.»او با بیان اینکه «در زمان کوروش همه ادیان آزاد بودند»، گفت: «آن زمان قوم بنی‌اسراییل را که در بابل آزاد کرد، پیشنهاد داد یا به ایران بیایند یا به فلسطین بروند یا در بابل بمانند.»دستیار ارشد رییس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها افزود: «اگر من آخوند و آن خاخام‌ بگذاریم، همه مردم خوب با هم زندگی می‌کنند. مردم بلد هستند با هم خوب زندگی کنند.»او با بیان اینکه «یهودیان ساکن در ایران از خلط مبحث یهودیت و صهیونیسم، رنج برده و می‌برند»، گفت: «این دو موضوع از هم جداست. بسیاری از یهودیان ضدصهیونیسم هستند و حتی امروز حکومت بنی‌اسراییل هم در نسل جدید به آنچه نسل جوان ایران درخصوص همزیستی و اصلاح‌طلبی می‌گوید، نزدیک شده است.»

او افزود: «پیام مشترک همه پیامبران این است که ما همه به زبان خود عبادت می‌کنیم، نه من به فکر مسلمان کردن شما باشم نه شما به دنبال آن باشید که تفکر دینی خود را غالب کنید، در کنار هم زندگی کنیم، کلاه سر هم نگذاریم، همدیگر را آنگونه که هستیم بپذیریم و رسالت دین را رسالت اخلاقی آن بدانیم. دین نیامده ما را از هم جدا کند و به جان هم بیندازد، دین آمده تا ما را با هم مهربان کند، رابطه ما را با خدا خوب کند.»

یونسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: پرچم سه‌رنگ ایران سابقه بسیار قدیمی دارد. این یک نماد ملی است. عده‌ای خیال می‌کردند نماد شیر و خورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است اما اینگونه نیست. شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود. اگر به من باشد، هلال احمر را تغییر می‌دهم و شیر و خورشید را جایگزین آن می‌کنم؛ البته برای هلال احمر هم احترام قائلم. 


یونسی با تاکید بر اینکه «سیاست جمهوری اسلامی تحت‌فشار قرار دادن پیروان هیچ دین و مذهبی نیست»، تصریح کرد: «هیچ‌کس حق تعدی و تجاوز به حقوق هیچ اقلیتی را ندارد. حقوق شهروندی معنایش این است که حقوق برابر داریم. باید به سمتی حرکت کنیم که موانع برداشته شود و هیچ ایرانی به واسطه ایرانی‌بودن از حقوق خود محروم نشود.»دستیار ارشد رییس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها در پایان یادآور شد: «یهودیان حق دارند در ایران با برخورداری از تمام حقوق شهروندی خود، به‌خوبی زندگی کنند.»گفتنی است هنگام ورود یونسی به فرودگاه شیراز تعداد محدودی با سر دادن شعار مخالفت‌شان را با او اعلام کرده‌اند. با این وجود یونسی روز جمعه در همایش روز معلم و تجلیل از استاد محمد بهمن‌بیگی که در سالن اجتماعات «احسان» شیراز برگزار شد سخنرانی کرد.

به گزارش ایرنا، علی یونسی در این مراسم گفت: «از مردم نباید ترسید، از اینکه مفاخر مردم را مطرح کنیم نباید هراس داشته باشیم، هرچه مردم نسبت به مفاخر خود احساس غرور بیشتری کنند، اتحاد و همدلی نیز بیشتر خواهد شد.» او درخصوص حضور خود در آیین بزرگداشت بهمن‌بیگی گفت: « قبل از شرکت در این جلسه برخی من را تشویق به شرکت می‌کردند و برخی من را از شرکت در این جلسه منع می‌کردند. استدلال مخالفان شرکت من در این مراسم بسیار تاسف‌بار بود چرا که آنها می‌گفتند، بهمن‌بیگی هیچ اقدام و کار دینی انجام نداده و من به آنها پاسخ دادم هیچ کار دینی و عبادتی بالاتر از کاری که بهمن‌بیگی انجام داده نیست و چه عبادتی بالاتر از نجات انسان‌ها از جهل و عقب‌ماندگی و چه دیانتی بالاتر از این؟»او با اشاره به تعبیر امام راحل و مقام‌معظم‌رهبری که عشایر را از ذخایر انقلاب دانسته‌اند، افزود: «اما هستند کسانی که با کمال تاسف، این ذخایر و نعمت‌ها را درک نمی‌کنند و نسبت به آنها بدبین هستند و آنها را تهدید می‌پندارند. اقوام ایرانی نه تنها برای کشور هیچگاه تهدید نبوده‌اند بلکه همواره پشتیبان اصالت و امنیت این مرز و بوم نیز بوده‌اند. اقوام ایرانی هیچ‌گاه به خارج از مرزهای ایران تمایل نداشته و تجزیه‌طلب نبوده‌اند و عشق آنها در هر حالت ایران بوده است.»مشاور رییس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها افزود: «احترام به اقوام و اقلیت‌ها خطر نیست؛ خطر در تحقیر اقوام و بی‌اعتمادی به آنهاست.»یونسی همچنین روز گذشته در همایش اقلیت‌ها و اقوام سخنرانی کرد.



با وخیم‌تر شدن بحران اوکراین و درگیر شدن هرچه بیشتر مناطق شرقی این کشور در روند جدایی‌طلبی و الحاق‌گری به روسیه، دولت آمریکا گام‌های بیشتری ‌برای تحریم روسیه به سبب اقداماتش در قبال اوکراین برمی‌دارد. با این حال، تلاش‌های آمریکا در زمینه تحریم مسکو، تاکنون با موانع مهمی روبه‌رو شده که خود می‌تواند دربردارنده درس‌هایی مهم برای دیگر کشور‌ها، از جمله ایران باشد.
کد خبر: ۳۹۷۵۷۸
تاریخ انتشار:۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳-04 May 2014
درس‌هایی که تحریم روسیه برای ایران به همراه دارد
با وخیم‌تر شدن بحران اوکراین و درگیر شدن هرچه بیشتر مناطق شرقی این کشور در روند جدایی‌طلبی و الحاق‌گری به روسیه، دولت آمریکا گام‌های بیشتری ‌برای تحریم روسیه به سبب اقداماتش در قبال اوکراین برمی‌دارد. با این حال، تلاش‌های آمریکا در زمینه تحریم مسکو، تاکنون با موانع مهمی روبه‌رو شده که خود می‌تواند دربردارنده درس‌هایی مهم برای دیگر کشور‌ها، از جمله ایران باشد.

به گزارش «تابناک»، هرچند با اوج‌گیری بحران اوکراین و به ویژه پس از برگزاری همه‌پرسی در شبه جزیره کریمه و الحاق این منطقه به روسیه، غرب تلاش داشته تا خود را نسبت به این موضوع جدی نشان داده و با وضع تحریم علیه روسیه، این کشور را به بازنگری در سیاست‌های خود وادارد، ‌این رویکرد تاکنون با موفقیت همراه نبوده است. 

خبرگزاری «رویترز» در مطلبی در همین زمینه، به بررسی عواملی پرداخته که سبب شده غرب و به ویژه آمریکا، نتوانند بر خلاف برخی از دیگر کشور‌ها‌ از جمله لیبی و ایران‌ در وضع تحریم‌ها علیه روسیه از حد مشخصی فرا‌تر رفته و نسبت به تشدید روزافزون تحریم‌ها علیه این کشور اقدام کند. 

این خبرگزاری اشاره می‌کند که نه تنها حجم پول در گردش روسیه در اقتصاد جهانی بسیار گسترده‌تر از حجم پول لیبی و ایران بوده، بلکه پیچیدگی‌های موجود در زمینه نقل و انتقال، ذخیره و در برخی موارد، پنهان سازی این پول‌ها نیز به کلی با موارد مربوط به دو کشور مذکور تفاوت دارد. 

بر همین اساس، به نوشته رویترز، برخی بانکداران، مدیران مالی و تاجران نفتی غربی که به گردش یافتن پول‌های روسیه کمک می‌کنند، بر این باورند ‌که تحریم‌های آمریکا تأثیر چندانی بر مسکو نخواهد گذاشت. وابستگی کشورهای اروپایی به نفت و گاز روسیه، عامل دیگری است که تحریم این کشور ‌به ویژه در بخش انرژی ‌را بسیار دشوار می‌سازد؛ کشورهای اروپایی حدود یک سوم نیازهای انرژی خود را از روسیه تأمین می‌کنند. 

در همین راستا، چند روز پیش هیأتی از کار‌شناسان آمریکایی به بروکسل سفر کردند تا درباره تحریم روسیه با مقامات اروپایی گفت‌و‌گو کنند؛ اما یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، گفته کشورهای اروپایی تمایل ندارند، تحریم‌های بیشتری ‌در حوزه تجارت، انرژی و بخش مالی علیه روسیه اعمال کنند. 

از سوی دیگر، تحریم‌هایی که در چند هفته اخیر از سوی غرب و به ویژه آمریکا علیه روسیه وضع شده، تنها در برخی حوزه‌ها مؤثر بوده است. در این راستا، در حالی که تحریم‌های مذکور سبب شده فعالیت‌های مالی روس‌ها در نیویورک متوقف شد، ‌بازار املاک لندن ـ که یکی از محل‌های اصلی سرمایه‌گذاری ثروتمندان روس به شمار می‌رود ـ شاهد تغییر و تحول چندانی نبوده است. 

سرمایه گذاری‌های کلان شرکت‌های غربی در برخی بخش‌های اقتصاد روسیه، عامل دیگری است که سبب شده تحریم‌های آمریکا نتواند از حد مشخصی فرا‌تر رود؛ برای نمونه، هرچند آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد، ‌تحریم‌هایی ‌علیه «ایگور سچین»، رئیس شرکت نفت دولت روسیه (روس نفت) اعمال کرده، ‌خود این شرکت از تحریم‌ها در امان ماند، زیرا ۲۰ درصد سهامش در اختیار شرکت نفت انگلیس (بی‌پی) است.

به هر حال، مجموعه این عوامل سبب شده آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا، تحریم‌های خود را تاکنون تنها به افراد و شخصیت‌های حقیقی روس محدود کرده و از هدف قرار دادن شرکت‌های مهم روسی خودداری کنند؛ بنابراین، می‌توان چنین استدلال کرد که میزان تعامل با اقتصاد جهانی ـ از لحاظ تجارت و همچنین سرمایه‌گذاری متقابل ـ از جمله مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند قدرت مانور آمریکا در زمینه اعمال تحریم علیه کشوری خاص را به شدت محدود کند.

با وخیم‌تر شدن بحران اوکراین و درگیر شدن هرچه بیشتر مناطق شرقی این کشور در روند جدایی‌طلبی و الحاق‌گری به روسیه، دولت آمریکا گام‌های بیشتری ‌برای تحریم روسیه به سبب اقداماتش در قبال اوکراین برمی‌دارد. با این حال، تلاش‌های آمریکا در زمینه تحریم مسکو، تاکنون با موانع مهمی روبه‌رو شده که خود می‌تواند دربردارنده درس‌هایی مهم برای دیگر کشور‌ها، از جمله ایران باشد.
کد خبر: ۳۹۷۵۷۸
تاریخ انتشار:۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳-04 May 2014
درس‌هایی که تحریم روسیه برای ایران به همراه دارد
با وخیم‌تر شدن بحران اوکراین و درگیر شدن هرچه بیشتر مناطق شرقی این کشور در روند جدایی‌طلبی و الحاق‌گری به روسیه، دولت آمریکا گام‌های بیشتری ‌برای تحریم روسیه به سبب اقداماتش در قبال اوکراین برمی‌دارد. با این حال، تلاش‌های آمریکا در زمینه تحریم مسکو، تاکنون با موانع مهمی روبه‌رو شده که خود می‌تواند دربردارنده درس‌هایی مهم برای دیگر کشور‌ها، از جمله ایران باشد.

به گزارش «تابناک»، هرچند با اوج‌گیری بحران اوکراین و به ویژه پس از برگزاری همه‌پرسی در شبه جزیره کریمه و الحاق این منطقه به روسیه، غرب تلاش داشته تا خود را نسبت به این موضوع جدی نشان داده و با وضع تحریم علیه روسیه، این کشور را به بازنگری در سیاست‌های خود وادارد، ‌این رویکرد تاکنون با موفقیت همراه نبوده است. 

خبرگزاری «رویترز» در مطلبی در همین زمینه، به بررسی عواملی پرداخته که سبب شده غرب و به ویژه آمریکا، نتوانند بر خلاف برخی از دیگر کشور‌ها‌ از جمله لیبی و ایران‌ در وضع تحریم‌ها علیه روسیه از حد مشخصی فرا‌تر رفته و نسبت به تشدید روزافزون تحریم‌ها علیه این کشور اقدام کند. 

این خبرگزاری اشاره می‌کند که نه تنها حجم پول در گردش روسیه در اقتصاد جهانی بسیار گسترده‌تر از حجم پول لیبی و ایران بوده، بلکه پیچیدگی‌های موجود در زمینه نقل و انتقال، ذخیره و در برخی موارد، پنهان سازی این پول‌ها نیز به کلی با موارد مربوط به دو کشور مذکور تفاوت دارد. 

بر همین اساس، به نوشته رویترز، برخی بانکداران، مدیران مالی و تاجران نفتی غربی که به گردش یافتن پول‌های روسیه کمک می‌کنند، بر این باورند ‌که تحریم‌های آمریکا تأثیر چندانی بر مسکو نخواهد گذاشت. وابستگی کشورهای اروپایی به نفت و گاز روسیه، عامل دیگری است که تحریم این کشور ‌به ویژه در بخش انرژی ‌را بسیار دشوار می‌سازد؛ کشورهای اروپایی حدود یک سوم نیازهای انرژی خود را از روسیه تأمین می‌کنند. 

در همین راستا، چند روز پیش هیأتی از کار‌شناسان آمریکایی به بروکسل سفر کردند تا درباره تحریم روسیه با مقامات اروپایی گفت‌و‌گو کنند؛ اما یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، گفته کشورهای اروپایی تمایل ندارند، تحریم‌های بیشتری ‌در حوزه تجارت، انرژی و بخش مالی علیه روسیه اعمال کنند. 

از سوی دیگر، تحریم‌هایی که در چند هفته اخیر از سوی غرب و به ویژه آمریکا علیه روسیه وضع شده، تنها در برخی حوزه‌ها مؤثر بوده است. در این راستا، در حالی که تحریم‌های مذکور سبب شده فعالیت‌های مالی روس‌ها در نیویورک متوقف شد، ‌بازار املاک لندن ـ که یکی از محل‌های اصلی سرمایه‌گذاری ثروتمندان روس به شمار می‌رود ـ شاهد تغییر و تحول چندانی نبوده است. 

سرمایه گذاری‌های کلان شرکت‌های غربی در برخی بخش‌های اقتصاد روسیه، عامل دیگری است که سبب شده تحریم‌های آمریکا نتواند از حد مشخصی فرا‌تر رود؛ برای نمونه، هرچند آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد، ‌تحریم‌هایی ‌علیه «ایگور سچین»، رئیس شرکت نفت دولت روسیه (روس نفت) اعمال کرده، ‌خود این شرکت از تحریم‌ها در امان ماند، زیرا ۲۰ درصد سهامش در اختیار شرکت نفت انگلیس (بی‌پی) است.

به هر حال، مجموعه این عوامل سبب شده آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا، تحریم‌های خود را تاکنون تنها به افراد و شخصیت‌های حقیقی روس محدود کرده و از هدف قرار دادن شرکت‌های مهم روسی خودداری کنند؛ بنابراین، می‌توان چنین استدلال کرد که میزان تعامل با اقتصاد جهانی ـ از لحاظ تجارت و همچنین سرمایه‌گذاری متقابل ـ از جمله مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند قدرت مانور آمریکا در زمینه اعمال تحریم علیه کشوری خاص را به شدت محدود کند.

براساس این توافق، درگیری های مسلحانه میان مخالفان و نیروهای دولتی در شهر حمص، به مدت سه روز متوقف می شود تا مخالفان مسلح و افراد غیرنظامی در روز سوم، این شهر را به سمت حومه شمالی ترک کرده و دو طرف شماری از اسرا را آزاد کنند.
برخی منابع آگاه در میان مخالفان در سوریه از برنامه آزادی چند اسیر ایرانی به دنبال توافق آتش بس چند روزه در شهر حمص سوریه خبر می دهند.

به گزارش عصر ایران، روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن از آزادی شماری از اسرای ایرانی در سوریه خبر داد و نوشت: مذاکرات میان حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه و مخالفان مسلح برای تخلیه مناطق مسکونی شهر حمص به نتیجه نزدیک شده است. در قالب این مذاکرات قرار است شماری از اسرای ایرانی نیز در سوریه آزاد شوند. 

با این حال هنوز محل نگهداری این شهروندان ایرانی به دقیق، مشخص نشده است. 

قبل از این حکومت سوریه و مخالفان به آتش بس در حمص دست یافته بودند. این توافق با میانجیگیری سازمان ملل متحد به دست آمد. 
براساس این توافق، درگیری های مسلحانه میان مخالفان و نیروهای دولتی در شهر حمص، به مدت سه روز متوقف می شود تا مخالفان مسلح و افراد غیرنظامی در روز سوم، این شهر را به سمت حومه شمالی ترک کرده و دو طرف شماری از اسرا را آزاد کنند.

محمد خیر عضو هیات سیاسی در ائتلاف ملی سوریه مهمترین مجموعه سیاسی مخالف اسد در این باره گفت: برقراری این توافق به سود دولت سوریه است. شماری از ایرانی ها در اسارت گروه جبهه اسلامی یکی از گروه های افراط گرای اسلامی در سوریه هستند. 

سخنگوی وزارت دفاع در کابینه مخالفان سوریه هم گفت: در این توافق، یک ایرانی اسیر در اختیار یک گروه تندروی اسلامی در حمص آزاد خواهدشد. او با تعدادی از زندانیان در اختیار دولت سوریه، مبادله می شود. 
برخی منابع دیگر هم از مبادله زندانیان با شمار دیگری از ایرانیان اسیر در سوریه در شهر حلب خبر داده اند. 



وقتی یک قدرت بزرگ احساس کند ، یک قدرت متوسط با تکیه به او می خواهد در برابر یک ابرقدرت بایستد، طبیعتا معادله همکاری خود با قدرت متوسط را به گونه ای تنظیم می کند که کفه ترازو بیشتر به سمت خودش سنگینی کند...
عصر ایران - اخیرا خبرها و گزارش هایی درباره توافق نفتی احتمالی بین ایران و روسیه منتشر شده است . البته این خبر به تایید مراجع رسمی نرسیده و ظاهرا معاهده ای رسمی نیز امضا نشده است، اما گزارش ها حاکی است روس ها می خواهند خارج از میزان صادرات کنونی نفت ایران، (حدود 500 هزار بشکه در روز) برای مدتی سه ساله بین 20  تا 30 میلیارد دلار از ایران نفت بخرند و ما به ازای آن به کشورمان کالاهای روسی صادر کرده یا نیروگاه های برق و هسته ای بسازند.

خبرگزاری رویترز اخیرا در گزارشی که (هنوز به تایید مراجع رسمی نرسیده است) به نقل از برخی منابع آگاه از نهایی شدن قرار داد نفتی ایران و روسیه خبر داده و نوشته است : تمام اسناد و مدارک امضای این قرار داد آماده شده است. طبق این گزارش ارزش کلی این قرار داد 2 تا 3 ساله رقمی بین 15 تا 20 میلیارد دلار است و در فاز نخست آن (سال اول) روسیه روزانه 500 هزار بشکه از نفت ایران را می خرد و در ازای آن به ایران کالا صادر می کند.

هنوز این مساله که کالاهای صادراتی روسیه چیست و روس ها چه می خواهند بدهند معلوم نیست و دستکم گزارشی در این باره منتشر نشده است، اما در سفر اخیر وزیر انرژی روسیه به کشورمان قرار داد همکاری در ساخت نیروگاه برق بین دو کشور به امضا رسیده و معلوم نیست این توافق و تعهداتی که روس ها برای ساخت نیروگاه برق در کشورمان داده اند، تا چه میزان در راستای همان قرار داد احتمالی 20 میلیاردی بین کشورمان با روسیه است؟ و معلوم نیست که آیا ماجرای ساخت این نیروگاه نیز همانند نیروگاه بوشهر دهه ها به طول خواهد انجامید یا نه؟

البته اصل همکاری در زمینه های اقتصادی در صورتی که همه جوانب امور مورد سنجش قرار گرفته و تلاش شود بالا ترین میزان نفع دو جانبه در همکاری های اقتصادی لحاظ شود، عملی در راستای منافع کلان ملت و کشور است و بحثی در مورد آن نیست ، اما چند نکته درباره مساله توافق احتمالی نفتی با روسیه و شرایط کنونی قابل تذکر است :

1- ما ایرانی ها سابقه چندان مثبتی از همکاری با روس ها نداریم. روسیه به لحاظ تاریخی تا زمان فروپاشی شوروی کشوری زورگو در شمال ایران بوده است و پس از آن نیز تلاش کرده است با استفاده از کارت ایران در بازی استراتژیک خود با غرب منفعت جویی کند، اگر روسیه واقعا و صادقانه متحد استراتژیک ما بوده است، چرا به همه قطعنامه های تحریمی شورای امنیت علیه برنامه های هسته ای کشورمان رای مثبت داده است؟

2- روس ها در شرایط کنونی و بر سر بحران اوکراین با غرب به ویژه آمریکا سر شاخ شده اند و آمریکا و اروپا تحریم هایی علیه این کشور وضع کرده و نغمه تشدید تحریم ها و حتی احتمال تسری تحریم ها به بخش انرژی روسیه نیز به گوش می رسد. باید حواسمان باشد در چنین شرایطی روسیه به سمت تبادل نفت ایران با کالای روسی آمده است.

به بیان دیگر روس ها از سویی برای اینکه نشان دهند تحریم های غربی مساله مهمی نیستند و بی اعتبار و قابل مهارند و از سوی دیگر برای جلب حمایت ایران در این موضوع به عنوان یکی از کشورهایی که در راه تحریم های غرب به اصطلاح " مویی سفید کرده " و از سوی دیگر برای استفاده از مساله  گروکشی در هر گونه توافق هسته ای غرب با ایران ، فرمول همکاری دو کشور تحت تحریم را ارایه کرده است.

3- تجربه نشان داده است در مراودات اقتصادی باید با نگاه آزاد و برمبنای ترجیحات ریاضی و اقتصادی (عددی) تصمیم گرفت و اتخاذ تصمیمات اقتصادی و امضای قرار دادهای همکاری اقتصادی با ملاحظات امنیت ملی و ژئوپلتیک غالبا فاقد توجیه اقتصادی اند و در واقع در این گونه قراردادها منافع اقتصادی فدای مصالح امنیت ملی و ژئوپلتیک میان مدت یا بلند مدت می شود.

4- نگاهی به پرونده هایی چون ساخت نیروگاه بوشهر و بد قولی روسیه در ماجرای قرار داد خرید سیستم ضد هوایی " اس 300 " روسی نیز خالی از فایده نیست و یادآوری این دو موضوع از آن رو اهمیت دارد که روس ها اولی را تا زمانی که غربی ها چراغ سبز نداده ، افتتاح و راه اندازی نکردند و دومی (اس 300)  را با هشدار های اسراییل و سفرهای پیاپی مقامات تل آویوبه مسکو لغو کردند.

چه تضمینی است که روسیه بار دیگر و با عبور از بحران اوکراین کشور ما را وجه المصالحه خود با غرب قرار ندهد و وقتی از همه ابزارهایش استفاده کرد و در بازی با کارت ها به نتایج دلخواه نایل شد و در نهایت به توافقی با غربی ها رسید ، توافقات قبلی با کشور ما را به دست فراموشی سپارد؟

5- چه می خواهیم بدهیم  و چه می خواهیم بگیریم ؟ نفتی را که بشکه ای بالای 100 دلار در بازار جهانی نفت می فروشند می خواهیم به روس ها بدهیم .در ازای آن چه می خواهیم بگیریم؟  

6- در روابط بین المللی همه کشورها به دنبال و طالب منافع خود هستند و هیچ کشوری برای رضای خدا " قدمی از قدم بر نمی دارد". طبیعی است که روسیه نیز مثل هر کشوری از این قاعده مستثنی نیست اما وقتی یک قدرت  بزرگ احساس کند ، یک قدرت متوسط با تکیه به او می خواهد در برابر یک ابرقدرت بایستد، طبیعتا معادله همکاری خود با قدرت متوسط را به گونه ای تنظیم می کند که کفه ترازو بیشتر به سمت خودش سنگینی کند، راه گریز از چنین وضعیتی متکثر کردن دامنه روابط و همکاری ها با دیگر قطب ها و کشورهای قدرتمند است. 

اتحادیه اروپا می تواند در این زمینه مطمح نظر باشد و توسعه روابط با کشورهای این اتحادیه چه در قالب اتحادیه اروپا و چه به صورت دوجانبه با کشورهای مهم اروپایی ، می تواند گزینه های جایگزین را در سیاست خارجی متکثر و متنوع کند تا در قرار دادهای همکاری اقتصادی، تنها ترجیحات و ضرورت ها (در واقع محظورات) امنیت ملی و ژئو پلتیک تعیین کننده نباشند.

ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در آخرین پیام ویدئویی خود به هواداران این گروه تروریستی گفت که شاخه‌ی القاعده‌ی عراق که وارد سوریه شد برای مبارزه‌ی دیگر گروه‌های اسلام‌گرا در سوریه "فاجعه سیاسی" به بار آورده‌ است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در آخرین پیام ویدئویی خود به هواداران این گروه تروریستی گفت که شاخه‌ی القاعده‌ی عراق که وارد سوریه شد برای مبارزه‌ی دیگر گروه‌های اسلام‌گرا در سوریه "فاجعه سیاسی" به بار آورده‌ است.

به گزارش «انتخاب»، الظواهری در این پیام ویدئویی از نیروهای القاعده در سوریه خواسته تا به عراق برگردند و به جای بحرانی‌تر کردن اوضاع در سوریه، نیروی خود را در عراق به کار برند که نیازمند حضور آن‌هاست.

او خطاب به نیروهای القاعده‌ که برای جنگ به سوریه رفته‌اند گفت: «در میان نیروهای انقلابی متعهد آبشار خون راه انداختید».

نیروهای شاخه‌ی القاعده‌ی عراق تحت عنوان "دولت اسلامی عراق و شام" (داعش) سال گذشته وارد سوریه شدند و بلافاصله علیه دولت بشار اسد، نیروهای سکولار و نیز جبهه "النصره" که خود از گروه‌های تندروی اسلام‌گراست، اعلام جنگ کردند.

ایمن الظواهری که بعد از کشته‌شدن اسامه بن‌لادن در سال ۲۰۱۱ رهبری القاعده را برعهده گرفته است، ابوبکر البغدادی، رهبر القاعده‌ی عراق را متهم می‌کند که به "فتنه" دست زده است.

الظواهری می‌گوید ناهماهنگی و تفرقه‌ای که میان نیروهای اسلام‌گرای تندرو در سوریه ایجاد شده است، یک موقعیت طلایی برای بشار اسد است.

رهبر القاعده در این پیام ویدئویی به رهبر داعش گفته که به جای این "فتنه‌" اقدامات و تلاش خود در عراق را دوبرابر کند. او هشدار داده که شیعیان تمام عراق را به انحصار خود درمی‌آورند و البغدادی را به "سهل‌انگاری" متهم کرده است.

رهبر القاعده همچنین در این ویدئو هشدار داده که اگر نتوان بشار اسد را سرنگون کرد، ایران از "افغانستان تا لبنان" را کاملا در سیطره خود و شیعیان درخواهد آورد.








نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد