سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از هندیجان




محوطه‌های ساسانی و اشکانی هندیجان در معرض خطر جدی قرار گرفته‌اند. این درحالی است که هندیجان فاقد اداره میراث‌فرهنگی است و تاکنون هیچ فعالیت جدی جهت حفاظت از آثار و محوطه‌های این شهرستان از سوی نهادهای استانی و ملی انجام نگرفته است.

به‌گزارش گفتار نیوز، هندیجان یکی از شهرستان‌های تاریخی ایران است که در شرق استان خوزستان واقع شده، گستردگی محوطه‌های باستانی در این شهرستان و همچنین ذکر نام هایی تاریخی همچون هندیان، آسک، دهملا، ریواردشیر ،دیرجان و... در متون تاریخی سبب شده تا حفاران غیر مجاز و افراد سودجو زیادی را به محوطه‌های این استان بکشاند.

این درحالی است که تخریب‌هایی که به‌دنبال توسعه شهرستان انجام می‌گیرد مناطق تاریخی بسیاری را با بحران مواجه کرده است.

«مجتبی گهستونی» یکی از فعالان و دوستداران میراث‌فرهنگی استان خوزستان است که معتقد است در کنار بهره‌برداری کشاورزان از خاک تپه‌ها و محوطه‌های باستانی تخریب‌های بسیاری به‌دنبال توسعه و ساخت و سازهای شهری انجام شده است و محوطه‌های باستانی هندیجان را با چالش روبرو کند.

به‌گفته این فعال میراث‌فرهنگی، در چند سال گذشته هیچ توجهی به شهرستان هندیجان نشده است. هر چند که اخیرا از سوی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و دوستداران میراث فرهنگی نشست‌هایی با حضور یگان حفاظت و پژوهشگران برای حفاظت از مناطق تاریخی این شهرستان انجام گرفته اما این اقدامات بسیار مقدماتی بوده و تا زمان حصول نتیجه باید منتظر ماند.

گهستونی اما در بخش دیگر سخنان‌ خود ادامه می‌دهد: در حال‌حاضر اداره میراث‌فرهنگی استان خوزستان تشکیل اداره میراث‌فرهنگی و توجه یکسان به شهرستان‌هایی را که فاقد اداره میراث‌فرهنگی هستند در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است. چنانچه در شهرستان‌های اندیکا، امیدیه و گتوند اداره میراث‌فرهنگی تشکیل داده و آنطور که متولیان میراث‌فرهنگی خوزستان وعده‌ داده‌اند در آینده نزدیک هم قرار است اداره میراث‌فرهنگی در هندیجان را‌ه اندازی شود. اما با این وجود تشکیل و استقرار یک اداره به‌تنهایی کافی نیست.

سخنگو و دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان می‌گوید: لازم است سازمان میراث‌فرهنگی کشور در شهرهایی که تاکنون هیچ اقدام حفاظتی و مرمتی در آن‌ صورت نگرفته فعالیت‌های جدی‌تری داشته باشد تا محوطه‌های تاریخی آن مناطق بیش از این دچار آسیب نشوند. درحال‌ حاضر نزدیک به چند دهه است که هیچگونه فعالیت مرمتی و کاوش در شهرستان هندیجان صورت نگرفته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد