سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یادها و یادبودها


/درگذشت استاد محمدرضا لطفی/
احیای ردیف به روایت لطفی...
فرهنگی و هنری  13:6:25 1393/02/13
932-7180-5 کد خبر
RSS :: پرینت

یک پژوهش‌گر و محقق موسیقی از خدمات بزرگ  استاد زنده‌یاد محمدرضا لطفی برای موسیقی سنتی ایران گفت.

 

محمود مشهودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ‌ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: بزرگترین شاخصه استاد لطفی این بود که موسیقی اصیل سنتی را حفظ کرد.

 

وی بیان کرد: به گفته استاد حسین علی‌زاده و استاد محمدرضا شجریان اگر استاد محمدرضا لطفی نبود موسیقی ایرانی خیلی وقت پیش تحت تأثیر فرهنگ‌های موسیقی غربی و دیگر ملل قرار می‌گرفت و نابود می‌شد.

 

مشهودی ادامه داد: استاد لطفی به همراه مجید کیانی از جمله کسانی بودند که اصول و تئوری اصلی موسیقی ایرانی و ردیف موسیقی ایرانی را به شکل واقعی حفظ کردند.

 

او توضیح داد: استاد لطفی وقتی از آمریکا آمدند مکتب‌خانه میرزا عبدالله را یک بار دیگر گسترش دادند و شاگرد پذیرفتند و ردیف را به همان صورتی که از استادشان نورعلی برومند فراگرفته بودند گسترش دادند و این بزرگترین خدمتی بود که ایشان انجام دادند.

 

این پژوهش‌گر موسیقی افزود: او در 2 برنامه رادیویی به نام تاریخ موسیقی ایران و شناخت موسیقی ایران تمام داشته‌های خودشان مثل ریتم‌های ادواری، نگاه نو به دستگاه‌های ایران و سرگذشت تاریخ موسیقی ایران را بیان کردند و موسیقی ایران را دوباره زنده کردند و نگذاشتند موسیقی ایرانی منحرف شود.

 

وی گفت: استاد لطفی آن قدر بزرگ بود که اصلاً نیازی به گفتن نیست. درگذشت ایشان را به همه جامعه هنری ایران تسلیت عرض می‌کنم.

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد