سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز


ایران بار دیگر از سوی کاخ سفید تهدید شد

مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد رئیس‌جمهور آمریکا آماده است تا "طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها" را در صورت شکست مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ در نظر بگیرد.

به گزارش تسنیم؛ جیک سالیوان، از مقامات ارشد کاخ سفید و دستیار باراک اوباما، در گفتگو با جروزالم پست گفت: "اگر مذاکرات به شکست منجر شوند، و اگر ایران با حسن نیت مذاکره نکند، آماده خواهیم بود با همکاری کنگره تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کنیم." 

وی در ادامه افزود: "منطق ما این است که فرصتی برای حساس تر کردن انتخاب ایران فراهم آوریم. آنها می‌توانند با حسن نیت مذاکره کنند و به راه‌حلی دست یابند که نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه‌شان را برطرف می‌سازد یا اینکه با فشاری فزاینده مواجه شوند." 

سالیوان گفت ما روشن ساخته‌ایم که تحریم‌ها تنها ابزار موجود آمریکا نیستند. "با بدتر شدن وضعیت ما آماده هستیم تا طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را در نظر بگیریم." 

سالیوان این سخنان را در نشست سالیانه "بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها" اظهار داشت. "بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها" یکی از سازمان‌های نئومحافظه‌کار و از حامیان سرسخت رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود. 





تشکیل "اسرائیل جدید" در تگزاس

یکی از نامزدهای کنگره آمریکا پیشنهاد داده است که برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین، دولت آمریکا با تصرف بخشی از زمین‌های مردم شرق تگزاس، مقدمات ایجاد یک "اسرائیل جدید" را فراهم کند.

به گزارش  دانا پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم "تیموثی الکساندر گازمن" می‌نویسد: "آلن لونی"، نامزد کنگره آمریکا، برای حل مشکل اسرائیل با فلسطینی‌ها که از سال 1948 تاکنون ادامه داشته، یک راه حل جالب پیشنهاد داده است. این راه حل چیزی نیست جز ایجاد یک اسرائیل دیگر در شرق تگزاس. بله، این موضوع حقیقت دارد، آن‌ هم در شرق تگزاس! به نوشته روزنامه "تایمز" اسرائیل، این راه‌کار آقای "لونی" تنها در صورتی محقق خواهد شد که  دولت آمریکا از حق خود در تصاحب‌ زمین‌های مردم، یا به عبارتی "حق‌ خرید اجبارى" استفاده کرده و رژیم صهیونیستی نیز به مرزهای قبل از 1967 عقب‌نشینی کند. این‌ دو اقدام، شرایط را برای ایجاد یک "اسرائیل جدید" در داخل آمریکا فراهم می‌سازد.
 
*** آیا اهالی تگزاس از ایجاد اسرائیل دوم در زمین‌هایشان استقبال خواهند کرد؟
 
به طور خلاصه، این ایده از این قرار است که (با استفاده از حق دولت آمریکا در تصاحب ملک افراد)، تقریبا حدود 8000 مایل مربع (حدود 20000 کیلومتر مربع) از زمین‌های کم‌جکعیت حاشیه خلیج مکزیک را گرفته و آن را به عنوان بخش دوم و غیرهمجوار کشور اسرائیل، به رژیم صهیونیستی داد. اسرائیل تنها درصورتی این زمین‌ها را دریافت خواهد کرد که به مرزهای قبل از 1967 عقب‌نشینی کند.
 
نویسنده این مقاله می‌گوید: من بسیار کنجکاوم که ببینم اهالی تگزاس، در برخورد با مسئله ایجاد یک سرزمین یهودی در شرق تگزاس، چه واکنشی نشان خواهند داد. به علاوه، یکی از بزرگترین سازمان‌های حامی اسرائیل در آمریکا، در شهر سن آنتونیوی تگزاس واقع شده است که «اتحاد مسیحیان برای اسرائیل» نام دارد و همواره مایل است که به مسیحیان در مورد اینکه چرا آنها باید از اسرائیل حمایت کنند، آموزش بدهد. این سازمان بر این باور است که درحالیکه میلیون‌ها مسیحی از اسرائیل حمایت می‌کنند، میلیون‌ها نفر دیگر نیز وجود دارند که هنوز پشتیبانی خود را از دولت یهود اعلام نکرده‌اند. آموزش مسیحیان برای حمایت از اسرائیل و افزایش حمایت مسیحیان از اسرائیل در سراسر آمریکا، بسیار مهم و حیاتی است.
 
*** کاری که به نفع همه خواهد بود
 
این  مسئله از آن جهت به نفع اسرائیل است که می‌تواند سرزمینی آرام و به دور از درگیری‌های خاورمیانه، در مکانی که «شرایط آب و هوایی مشابه» دارد، به دست بیاورد و می‌تواند برای داد و ستدهای بین المللی خود، «به خلیج مکزیک دسترسی داشته باشد.» و از آن جهت به نفع آمریکا است که دیگر مجبور نخواهد بود به بهانه کمک‌های خارجی، سالانه میلیون‌ها دلار به اسرائیل ارسال کند. و همینطور به نفع تگزاس است که از فرصت‌های شغلی برای ساخت و ساز یک کشور کاملا جدید در داخل مرزهای خود، بهره‌ مند خواهد شد. و به نفع فلسطینی‌ها است، چرا که آن‌ها می‌توانند کرانه غربی را پس بگیرند. بنابراین این کار به نفع همه خواهد بود!
 
*** سرزمین‌های موعودی که اشغال نشدند
 
«توماس هرتزل»، پدر صهیونیسم سیاسی مدرن، چندین مکان، از جمله اوگاندا، آرژانتین و آلاسکا را برای تشکیل دولت صهیونیست اسرائیل در نظر گرفته بود. علاوه براین، روزنامه «تایمز» اسرائیل می‌نویسد:
 
«و در حقیقت، این ایده بسیاری از افراد در گذشته بوده است. «تئودور هرتزل»، پیشنهاد انگلیس برای ایجاد یک سرزمین یهود در کشور اوگاندا را موقتا پذیرفته بود (هرچند واکنش‌های شدید علیه این راه‌کار، تقریبا به نابودی جنبش صهیونیسم منجر شد). و در سال‌ها 1938 تا 1940، برنامه‌های گوناگونی برای اسکان دادن پناهجویان یهود در سرزمین‌های آلاسکا صورت گرفت.
 
ایده تاسیس یک دولت یهود در جوار فلسطین، ایده تازه‌ای نیست. در تاریخ 26 اوت 1903، در شهر بازل سوئیس، اتفاق جالبی رخ داد. پیش از آنکه دولت انگلیس در سال 1948، کشور فلسطین را به جنبش سیاسی صهیونیسم پیشنهاد دهد، کشوری در قاره آفریقا به نام اوگاندا، در فهرست سرزمین‌های احتمالی یهود در آینده، قرار داشت که از آن به عنوان «طرح اوگاندا» یاد می‌شد. پیش از آنکه کشور فلسطین توسط رژیم صهیونیستی اشغال و اسرائیل نامیده شود، اوگاندا یکی از مکان‌های احتمالی برای مهاجران یهود به شمار می‌رفت. علاوه‌براین، مناطق دیگری نیز در کره زمین برای ایجاد سرزمین یهود، در نظر گرفته شده بود که از آن جمله می‌توان به «پاتاگونیا» در بخش جنوبی آرژانتین اشاره کرد.
 
*** همیشه پای انگلیس در میان است
 
در کتاب «دانش یهود»، نوشته «جوزف تلاشکین» می‌خوانید: مهمترین مسئله‌ای که باید در مورد مذهب، مردم و تاریخ یهود دانست، این حقیقت تاریخی است که «انگلیس، سرزمینی  در منطقه توسعه نیافته اوگاندا (که امروزه یکی از مناطق کنیا به شمار می‌رود) را به «هرتزل»، پیشنهاد کرد. این پیشنهاد برای جامعه یهود بحث‌برانگیز بود. این ایده در سال 1905، در هفتمین کنگره صهیونیسم، مورد پذیرش قرار نگرفت. ذکر این نکته بسیار جالب است که عده کمی از خانواده‌های یهودی، قبل و بعد از جنگ جهانی دوم، به کنیا، و عمدتا به شهر نایروبی، پایتخت کشور کنیا مهاجرت کردند. در حال حاضر نیز حدود چندصد یهودی در شهر نایروبی زندگی می‌کنند.
 
*** تبعیض نژادی شدید علیه زنان سیاهپوست یهودی در اسرائیل
 
تصور وجود اسرائیل در آفریقا دشوار است. به علاوه، نژادپرستی کنونی در اسرائیل، با رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی در دهه 1960، قابل مقایسه است. یهودیان سیاه‌پوست اتیوپیایی که در اسرائیل زندگی می‌کنند، با سطح بی‌سابقه نژادپرستی، از جمله عقیم سازی اجباری زنان اتیوپیایی رو به رو هستند. براساس گزارشی که در سال 2012 توسط روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» منتشر شد: «زنانی که 8 سال پیش، از اتیوپی به اسرائیل مهاجرت کرده بودند، می‌گویند به آنها گفته شده بود درصورتی اجازه ورود به اسرائیل را دارند که با تزریق داروی کنترل بارداری «دپو پروورا» که تاثیری طولانی مدت بر بارداری زنان دارد، موافقت کنند.» IRIN، سرویس بشردوستانه خبری و تحلیلی که در سال 2012 توسط دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل راه اندازی شد، وجود رفتارهای نژادپرستانه علیه یهودیان اتیوپیایی در اسرائیل را تایید کرده است. به گفته این پایگاه:
 
*** آیا مردم تگزاس، فلسطینی‌های جدید خواهند بود؟
نزدیک به 125 هزار یهودی اتیوپی تبار در اسرائیل زندگی می‌کنند اما در حالیکه آن‌ها شهروند کامل با حقوق برابر به شمار می‌روند، جامعه آن‌ها با تبعیض نژادی گسترده و مشکلات اجتماعی-اقتصادی فراوانی رو به رو است. تصمیمی که به تازگی توسط 120 مالک، مبنی بر عدم فروش یا اجاره آپارتمان‌های خود به خانواده‌های اسرائیلی اتیوپی‌تبار صورت گرفته است، موضوع تبعیض نژاد علیه یهودیان اتییوپی تبار را مورد توجه همگان قرار داده است.
 
روز 18 ژانویه، صدها نفر از اسرائیلی‌های اتیوپی‌تبار در اعتراض به حرکت این مالکان، در شهرک جنوبی «کریات مالاخی» به خیابان‌ها ریختند.
 
این جالب‌ترین قسمت تاریخ است که ما را وادار به پرسیدن این سوال می‌کند که: اگر اسرائیل، اوگاندا، کشوری واقع در شرق قاره آفریقا را به اشغال خود در می‌آورد، چه اتفاقی می‌افتاد؟ در شرایطی که یهودیان فلسطینی، اتیوپیایی و پرتقالی تبار، در اسرائیل به اصطلاح امروزی و مدرن، با نژادپرستی دست و پنجه نرم می‌کنند، تصور کنید که اگر اوگاندا تبدیل به سرزمین یهود می‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟ آیا آنجا هم به فلسطینی دیگر تبدیل می‌شد؟ آیا شرق تگزاس برای ایجاد یک اسرائیل جدید، مناسب است؟ آیا مردم تگزاس، فلسطینی‌های جدید خواهند بود؟ آیا ایجاد یک کشور، آن هم از طریق تصاحب زمین‌های مردم توسط دولت، تهدیدی علیه شهروندان تگزاس خواهد بود؟
 
*** ایده‌ای که با واقعیت فاصله دارد
 
آنچه که در مورد «آلن لونی» جالب توجه است، این است که وی به نمایندگی از حزب جمهوریخواه آمریکا برای کسب کرسی دو ایالت «هاوایی» و «جورجیا»، و نه برای ایالت تگزاس، در انتخابات شرکت کرده است. 
به هر حال، حتی در صورت پیروزی «لیونی» در انتخابات کنگره آمریکا، این برنامه به این زودی‌ها محقق نخواهد شد. اما سوال اصلی این است که آیا واشنگتن در صورت بروز یک جنگ در خاورمیانه که به نابودی کشورهای زیادی، از جمله اسرائیل منجر می‌شود، به ایجاد یک «اسرائیل جدید» در شرق تگزاس فکر خواهد کرد؟





گزارش تحلیلی-خبری شفاف
اقدام اخیر کاخ سفید حاکی ازآن است که اوباما نسبت به انتقادات تندروهای کنگره، لابی صهیونیست، لابی کشورهای مرتجع عرب و دیگرمخالفین توافقنامه ژنو3 آسیب پذیرشده و با اعمال چنین تحریم هایی تلاش دارد تا موج انتقادات را کاهش دهد ضمن اینکه دراین میان همچنان اهرم فشار برتهران یعنی اعمال تحریم ها باقی مانده است.
شفاف: اعمال تحریم های جدید ازسوی ایالات متحده آمریکا درمورد افرادی که متهم به عدم پایبندی به قوانین بین المللی و دورزدن تحریم های آمریکا علیه ایران هستند آن هم درآستانه دورجدید مذاکرات ایران و5+1 نمی تواند نشانه خوبی برای نشست آتی ایران وشش کشور و هم چنین تدوین پیش نویس توافقنامه نهایی باشد.

ایالات متحده آمریکا در اقدام اخیرش، هشت شرکت چینی، یک شرکت و هم چنین دو مدیر عامل در دوبی را به فهرست تحریم های سیاه خود  اضافه کرد تا باردیگربانقض روح توافقنامه ای که در24 نوامبرسال گذشته میلادی امضا کرده نشان دهد که اهمیت چندانی برای پایبندی به تعهدات بین المللی اش واثبات حسن نیت در مذاکرات ندارد.

درهمین راستا پاداشی 5 میلیون دلاری برای دستگیری کارل لی، بازرگان چینی متهم به فروش تسلیحات به ایران ازسوی وزارت خزانه داری، وزارت خارجه و وزارت دادگستری آمریکا درنظرگرفته شده که صرف چنین هزینه هنگفتی آن هم ازسوی سه وزارتخانه ایالات متحده حاکی از عزم جدی کاخ سفید برای اعمال تحریم های گذشته اش دارد.

دراین میان نباید این نکته مغفول بماند که اعمال تحریم هایی دراین سطح در چندماه گذشته بی سابقه است و علت آن را می توان ارائه سیگنال هایی به ایران درمورد باقی ماندن بدنه اصلی تحریم ها و اصرار آمریکا به اعمال آن ها دانست.

ضمن اینکه  در اقدام اخیر وصرف هزینه ای میلیونی، خوش رقصی اوباما برای نمایندگان کنگره و لابی صهیونیستی، دادن امتیاز به تندروهای حاکم بر سیاست خارجه ایالات متحده و هم چنین عدم قدرت وی برای اجرای مفاد توافقنامه های بین المللی نیز به چشم می خورد.

گفتنی است آمریکا پس ازامضای توافقنامه ژنو 3 به انحای گوناگون نشان داد که پایبندی زیادی برای انجام تعهدات بین المللی اش ندارد و پیش ازاین نیز وزارت خزانه داری و وزارت امورخارجه آمریکا شرکت ها و افراد حقیقی و حقوقی بسیاری را درلیست تحریم های خود قراردادند.


اگرچه کاخ سفید نشان می دهد که درتلاش است تا به توافقنامه امضا شده میان ایران و 5+1 متعهد است و تحریم های اعمالی پس ازامضای ژنو3 مربوط به افراد و شرکت هایی می شود که پیش ازاین تحریم ها را دور زده اند و این موضوع به امضای توافقنامه نهایی مربوط نمی شود اما درحقیقت این گونه نیست.
 
اقدام اخیر کاخ سفید حاکی ازآن است که اوباما نسبت به انتقادات تندروهای کنگره، لابی صهیونیست، لابی کشورهای مرتجع عرب و دیگرمخالفین توافقنامه ژنو3 آسیب پذیرشده و با اعمال چنین تحریم هایی تلاش دارد تا موج انتقادات را کاهش دهد ضمن اینکه دراین میان همچنان اهرم فشار برتهران یعنی اعمال تحریم ها باقی مانده است.

گفتنی است که بروز چنین نشانه هایی ازسوی کاخ سفید نمی تواند امید بخش باشد زیرا نشانگر عدم حسن نیت آمریکا درمذاکرات است و هم چنین انتقادات شدید مخالفین دراین کشور که هم می تواند امضای توافق جامع را تحت الشعاع قراردهد و هم اجرای مفاد این توافقنامه را درآینده زیرسوال ببرد.




علیشیری از ورود 700 تا 800 نفر از سرمایه گذاران خارجی به صورت گروهی و انفرادی به کشور خبر داد و اظهار داشت: ورود این سرمایه گذاران به کشور درحالی است که در گذشته سرمایه گذاری به ایران وارد نمی شد.
رییس سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمک های فنی و اقتصادی ایران از پرداخت تمام بدهی ایران به بانک جهانی خبر داد و گفت: بدهی ایران به بانک جهانی با تعیین بانک عامل از سوی بانک جهانی پرداخت شد.
بهروز علیشیری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: براساس مذاکرات انجام شده با بانک جهانی طی ماه های اخیر بالاخره این بانک توانست مجوز لازم را از خزانه داری آمریکا برای تسویه حساب بدهی ایران دریافت کند.
وی تصریح کرد: براین اساس بدهی ایران با بانک جهانی تسویه شد و بنابر این از طریق این خط اعتباری تعیین شده می توانیم تسهیلات از بانک جهانی دریافت کنیم.
علیشیری از ورود 700 تا 800 نفر از سرمایه گذاران خارجی به صورت گروهی و انفرادی به کشور خبر داد و اظهار داشت: ورود این سرمایه گذاران به کشور درحالی است که در گذشته سرمایه گذاری به ایران وارد نمی شد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: براساس مطالعات آنکتاد از هر 10 هزار طرح معرفی شده برای سرمایه گذاری خارجی و یا ایده سرمایه گذاری خارجی تنها 10 طرح به نتیجه می رسد به همین دلیل باید طرح های مناسب و دارای جایگاه مالی و سودآوری بالا را به سرمایه گذاران ارایه کرد.
وی با بیان آنکه، تعداد مذاکرات نیز برای دستیابی به هدف باید افزایش یابد، افزود: گزارشات میز خدمات سرمایه گذاری تهران و سایر استان ها نشان از اشتیاق روبه رشد سرمایه گذاران خارجی برای حضور در بخش های مختلف اقتصاد ایران دارد.معاون وزیر امور اقتصادی ودارایی، نقل و انتقالات بانکی را یکی از مشکلات اساسی برای جذب سرمایه گذاری خارجی اعلام کرد و گفت: مذاکراتی در این راستا در حال انجام است و امیدوارم این مشکل نیز رفع شود.

مرکل: به مذاکرات با ایران فرصت بدهید

مرکل که در اتاق بازرگانی آمریکا سخن می گفت؛ ادامه داد: اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند یا اینکه به اندازه کافی به التزاماتش پایبند نباشد ما همچنان آماده بازگشت از موضع فعلی و افزایش تحریم ها علیه تهران هستیم.
آنگلا مرکل خواستار فرصت دادن به مذاکرات هسته ای با ایران شد.
به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که به آمریکا سفر کرده است گفت باید به مذاکرات هسته ای با ایران فرصت داد.
او با این حال گفت در صورت نیاز، امکان بازگرداندن تحریم ها وجود دارد. 
مرکل اضافه کرد: ایران  باید به توافق هسته ای که براساس آن فعالیت های اتمی تهران را محدود و بخشی از تحریم ها می کاهد متعهد باشد.مرکل که در اتاق بازرگانی آمریکا سخن می گفت؛ ادامه داد: اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند یا اینکه به اندازه کافی به التزاماتش پایبند نباشد ما همچنان آماده بازگشت از موضع فعلی و افزایش تحریم ها علیه تهران هستیم.

مرکل: به مذاکرات با ایران فرصت بدهید
 
آلمان یکی از کشورهای عضو گروه 1+5 است. گروه 1+5 (متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان) هم اکنون در حال مذاکره با ایران برای دست یابی دو طرف به توافق نهایی درباره مسئله اتمی تهران هستند.
دو طرف قبل از این بعد از سلسله مذاکراتی، به توافق موقت 6 دست یافتند. براساس این توافق، ایران بخشی از فعالیت های هسته ای اش را کاهش می دهد و در مقابل، بخشی از تحریم ها علیه این کشور تعلیق می شود.


در شرایطی که کمتر از دو هفته دیگر به زمان برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین باقی مانده، اعلام شده که قرار است سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا برای گفت و گو درباره این مذاکرات با مقامات اسرائیلی به سرزمین های اشغالی سفر کند. سفری که به نظر می رسد با رایزنی های سابق مقامات آمریکایی و اسرائیلی درباره ایران دارای تفاوت هایی باشد.
کد خبر: ۳۹۷۵۷۷
تاریخ انتشار:۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴-03 May 2014
دیدار هیئت‌های عالیرتبه آمریکایی و اسرائیلی با موضوع ایراندر شرایطی که کمتر از دو هفته دیگر به زمان برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین باقی مانده، اعلام شده که قرار است سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا برای گفت و گو درباره این مذاکرات با مقامات اسرائیلی به سرزمین های اشغالی سفر کند. سفری که به نظر می رسد با رایزنی های سابق مقامات آمریکایی و اسرائیلی درباره ایران دارای تفاوت هایی باشد.
به گزارش «تابناک»، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید طی هفته جاری به سرزمین های اشغالی سفر خواهد کرد تا درباره مذاکرات هسته ای پیش رو با ایران، با مقامات رژیم اسرائیل به گفت و گو بپردازد. اعضای حاضر در این تیم و زمان انجام این سفر، بیانگر آن است که نکات مهمی درباره مذاکرات هسته ای در آن طرح خواهد شد. 
روزنامه «هاآرتص» می نویسد در این سفر، وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا و سرپرست تیم مذاکره کننده هسته ای این کشور رایس را همراهی خواهد کرد. علاوه بر این، شماری از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا، کاخ سفید، وزارت دفاع و نیز مقامات سازمان های اطلاعاتی آمریکا در هیئت همراه رایس حضور دارند.
در طرف مقابل، سرپرستی هیئت رژیم اسرائیل که میزبانی هیئت آمریکایی را بر عهده دارد، یوسی کوهن، مشاور امنیتی این رژیم خواهد بود. با این حال، قرار است در جریان این سفر، رایس با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل نیز دیدار و گفت و گو کند.
هرچند اخبار دقیقی از دستور کار مذاکرات هیئت های آمریکایی و اسرائیلی در جریان سفر رایس منتشر نشده، اما مقامات ارشد رژیم اسرائیل گفته اند که این سفر با هدف افزایش همکاری و هماهنگی میان واشنگتن و تل آویو در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای صورت می گیرد.
به هر حال، با وجود نبود اخبار و موضع گیری های رسمی، توجه به چند نکته درباره سفر رایس، نشان از اهمیت آن در روند آتی مذاکرات هسته ای ایران دارد:
نخست اینکه هیئت آمریکایی که رایس در هفته جاری ریاست آن را در سفر به سرزمین های اشغالی به عهده خواهد داشت، عالیرتبه ترین هیئتی است که طی سال های اخیر با هدف مشخص بحث درباره مذاکرات هسته ای ایران با مقامات اسرائیلی دیدار می کند.
به طور کلی در چند ساله اخیر، همواره این امر به صورت متداول مشاهده می شد که پس از انجام هر دور از مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5، هیئتی از آمریکا به سرزمین های اشغالی سفر می کرد تا گزارشی از محتوای مذاکرات را در اختیار مقامات اسرائیلی بگذارد. ریاست این هیئت را نیز معمولاً وندی شرمن بر عهده داشت و این مأموریت از سوی مقام بالاتری انجام نگرفته بود. 
با این حال، سفر هفته جاری، با توجه به مقام و البته پیشینه رایس و همچنین اعتماد شدیدی که رئیس جمهور آمریکا به وی دارد، نشانگر آن است که اهمیت این سفر برای هر دو طرف بالاتر از دفعات قبل بوده است.
نکته دوم، تفاوت این سفر با سفرهای مشابه قبلی از نظر زمانبندی است. همانطور که اشاره شد، تا پیش از این هیئت آمریکایی «بعد از» انجام مذاکرات و با هدف ارائه «گزارش» از محتوای گفت و گوها انجام می گرفت. اما این بار بر خلاف معمول، مقامات ارشد آمریکایی پیش از انجام مذاکرات به سرزمین های اشغالی سفر می کنند.
بر این اساس، می توان نتیجه گرفت که هدف از این سفر، نه گزارش از روند سابق، بلکه برنامه ریزی برای پیشبرد روند آتی است؛ بدین معنا که مقامات آمریکایی قصد دارند در دیدار با همتایان اسرائیلی خود، نظرات آن ها را درباره توافق هسته ای مطلوب از دیدگاه رژیم اسرائیل جویا شده و به نوعی جمع بندی برای موضع گیری واحد در این زمینه برسند.
آنچه این گمانه را به شدت تقویت می کند، این است که بر اساس اعلام دیپلمات های ارشد ایرانی و غربی، قرار است از دور آتی مذاکرات، روند نگارش پیش نویس توافقنامه جامع هسته ای آغاز شود. بر این اساس، آمریکا قصد دارد نظرات رژیم اسرائیل را درباره این توافق به طور کامل و با جزئیات جویا شده و آن را در روند مذاکرات به کار ببندد. این نکته که مقامات حاضر در هیئت همراه رایس را طیفی از مقامات مربوط به حوزه های مختلف و متنوع تشکیل می دهند، شاهد دیگری بر این مدعاست. 
این نکته در مطلب منتشره در روزنامه «هاآرتص» نیز مورد تصدیق قرار گرفته است. این روزنامه می نویسد رژیم اسرائیل آگاه شده که تاکنون پیشرفت قابل توجهی در روند مذاکرات حاصل شده و بخت رسیدن دو طرف به توافق، بیش از چیزی است که مقامات این رژیم پیش از این انتظار داشتند. به همین دلیل، مقامات ارشد اسرائیلی به این جمع بندی رسیده اند که اکنون زمان آن فرارسیده که از طریق کانال های غیررسمی با گروه 1+5 ارتباط برقرار کرده و اطمینان حاصل کنند توافق نهایی به ضرر منافع رژیم اسرائیل نخواهد بود.
به نوشته این روزنامه، یکی از دغدغه های مهم رژیم اسرائیل، تعداد سانتریفیوژهای فعال در ایران است. مقامات اسرائیلی نگرانند که آمریکا نسبت به رسیدن به توافق با ایران «بیش از حد اشتیاق نشان بدهد» و به ایران اجازه دهد تا بخش اعظم سانتریفیوژهای کنونی خود را حفظ کند. 
افزون بر این، باید اشاره کرد که یوسی کوهن که سرپرستی هیئت اسرائیلی را در دیدار با رایس بر عهده دارد، اخیراً در جریان سفری سری به چین سفر کرده بود. سفری که گفته می شود هدف اصلی آن، تلاش برای متقاعد کردن مقامات چینی برای همراه شدن با درخواست های رژیم اسرائیل در مذاکرات است.بر این اساس، می توان انتظار داشت که دور جدید مذاکرات هسته ای شاهد طرح درخواست های جدیدی از سوی آمریکا باشد که در مذاکرات با مقامات اسرائیلی مطرح شده و مورد توافق قرار گرفته است. اینکه این درخواست ها تا چه حد منطقی بوده و اصولاً قابلیت طرح در مذاکرات را داشته باشد یا خیر، موضوع دیگری است که باید اندکی منتظر ماند و مشاهده کرد. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد