سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی ایران و منطقه و تحلیل های روز

  

روس‌ها در پروژه‌های صنعتی در ایران خوش‌سابقه نیستند. آنها نیروگاه اتمی بوشهر را با دوازده سال دیرکرد و هزینه پنج برابری ساختند؛ قرارداد تحویل سیستم دفاع هوایی را هرگز اجرایی نکردند و ایران در حال پیگیری حقوقی آن است و قرارداد تحویل قطعات یدکی جنگنده‌های روسی به ایران را نیز اجرایی نکردند.
کد خبر: ۳۹۷۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸ - 01 May 2014
نگران نشدن اسرائیل و آمریکا از احتمال توافق نفتی ایران و روسیه

در حالی که خبر احتمال توافق نفتی ایران و روسیه و یک قرارداد دیگر هنوز نهایی نشده، یک تحلیلگر اسرائیلی مدعی شده است که اسرائیل و آمریکا از این قرارداد نگران نیستند.

به گزارش «تابناک»، مئیر جاودانفر تحلیلگر اسرائیلی در مطلبی برای المانیتور مدعی شده است که این قرارداد نمی‌تواند اهرمی در دست ایران برای ترک مذاکرات هسته‌ای باشد و حتی نمی‌تواند ابزار قدرت ایران در مذاکرات باشد. وی برای اثبات مدعای خود دلایلی را برمی‌شمارد.

قرارداد نخست این است که ایران با صدور نفت به روسیه که ارزش آن ماهانه، 1.5 میلیارد دلار است، به جای ارز، کالای روسی دریافت کند. قرارداد دوم هم صادرات پانصد مگاوات برق روسیه به ایران و مشارکت این کشور در ساخت نیروگاه و خطوط انتقال در ایران را شامل می‌شود. ارزش این قرارداد 8 تا ده میلیارد دلار برآورد شده و هنوز روشن نیست که ایران به چه روشی هزینه آن را بازپرداخت خواهد کرد.

نخستین و مهم‌ترین دلیل برای تأثیر نگذاشتن این قرارداد بر مذاکرات هسته‌ای این است که روسیه نیز خود یکی از طرف‌های مذاکره است. این کشور تمایلی نخواهد داشت کاری انجام دهد که دست خود را در این مذاکرات تضعیف کند. پوتین در ادعای مخالفت با سلاح هسته‌ای ایران، جزئی از تیم غربی هاست. حتی باراک نخست وزیر سابق اسرائیل که چندان اهل تعریف از دیگران نیست، به تازگی از رفتار مسئولانه و کاملا دقیق پوتین در چند مسأله، از جمله در ارتباط با ایران تمجید کرد.

بخش انرژی بزرگترین منبع درآمد ارزی ایران است و ایران در این بخش به تجهیزات و فنآوری خارجی نیازمند است. روسیه نیز وضعیت مشابهی با ایران دارد و به علت نیاز به غرب توانی هم برای کمک به ایران ندارد.

پس از بخش انرژی، بیشترین نیروی کار ایران در بخش خودرو مشغول کار است که تا حد زیادی به قطعات غربی و آسیای شرقی وابسته است. در این بخش نیز، روسیه توانایی چندانی برای کمک به ایران ندارد.

نکته مهم دیگر نیاز ایران به ارز است. ایران میلیاردها دلار ارز بلوکه شده در خارج دارد که به آنها دسترسی ندارد و اگر توافق با روسیه اجرایی شود، شاید ایران هم از نظر اقتصادی و هم از نظر استراتژیک ضرر کند.

بنا بر ادعای سرویس فارسی دویچه وله، ایران نفت خود را 4 یا 5 دلار ارزانتر در اختیار روسیه قرار خواهد داد. به این ترتیب، ایران روزانه دست کم دو میلیون دلار ضرر خواهد کرد.چنین قراردادی به معنای آن است که ایران مجبور به خرید تجهیزات روسی است؛ بنابراین، تا هنگامی که ایران تحریم است و گزینه‌ای غیر از خرید از روسیه ندارد، روسیه چه دلیلی برای حمایت از برداشته شدن تحریم‌های ایران خواهد داشت؟ در این حالت روسیه، انگیزه دارد با ایجاد مانع در مذاکرات و برداشته شدن تحریم‌های ایران، نفع اقتصادی ببرد.

افزون بر این، روسیه به عنوان یک صادرکننده انرژی از تحریم‌ها علیه ایران و بالا بودن قیمت انرژی منتفع است. روسیه که بر سر مسأله اوکراین با اروپایی ها به اختلاف خورده است، نگران است که اروپا به منابع انرژی ایران پناه ببرد، ولی این احتمال به برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران نیاز دارد.

آخرین نکته که البته بی‌اهمیت نیز هست، سابقه روس‌ها در پروژه‌های صنعتی در ایران است. روس‌ها در پروژه‌های صنعتی در ایران خوش‌سابقه نیستند. آنها نیروگاه اتمی بوشهر را با دوازده سال دیرکرد و هزینه پنج برابری ساختند؛ قرارداد تحویل سیستم دفاع هوایی را هرگز اجرایی نکردند و ایران در حال پیگیری حقوقی آن است و قرارداد تحویل قطعات یدکی جنگنده‌های روسی به ایران را نیز اجرایی نکردند.

 

 

 

 

ادعای یک موسسه آمریکایی؛
کد خبر: ۳۹۷۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰ - 02 May 2014
بررسی ها بر روی شبکه های رایانه ای یک سازمان دولتی آمریکا که هدف حملات سایبری ایران قرار گرفته اند، نشان می دهد که تقریبا یک چهارم سیستم های رایانه ای این سازمان از طریق بدافزارهای ارسالی از سوی هکرهای ایرانی، آلوده شده اند.

به گزارش مشرق، یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی ادعا کرد توان حملات سایبری ایران در طی یک سال گذشته به شدت افزایش یافته است به طوری که هکرهای ایرانی توانسته اند به یک چهارم اطلاعات یک سازمان دولتی آمریکا دسترسی پیدا کنند.

موسسهMandiant در گزارشی مدعی شده که ایران یک تهدید سایبری رو به رشد علیه دولت آمریکا است به طوری که در یک سال گذشته حملات هکری ایران به شرکت های انرژی و سازمان های دولتی آمریکا افزایش یافته است.

طبق این گزارش، روسیه و چین همچنان مهمترین تهدیدهای سایبری علیه آمریکا هستند، اما ایران با سرعت بالایی در حال نزدیک شدن به این دو کشور است.

موسسه Mandiant ادعا کرده تعداد زیادی از حملات سایبری را که احتمالا ایران عامل آن بوده، مورد بررسی قرار داده و اعلام کرده که اکثر این حملات، علیه شرکت های انرژی آمریکا و سازمان های دولتی این کشور صورت گرفته است.

در این گزارش همچنین این ادعا مطرح شده که بررسی ها بر روی شبکه های رایانه ای یک سازمان دولتی آمریکا که هدف حملات سایبری ایران قرار گرفته اند، نشان می دهد که تقریبا یک چهارم سیستم های رایانه ای این سازمان از طریق بدافزارهای ارسالی از سوی هکرهای ایرانی، آلوده شده اند. متعاقبا هکرهای ایرانی توانسته اند به بیش از 150 گیگابایت از اطلاعات داخلی این سازمان شامل کلمات عبور و آمارهای آن دسترسی پیدا کنند.

در این گزارش با اشاره به این که بدافزارهای ارسالی از سوی هکرهای ایرانی، خیلی پیشرفته هم نبوده است، اذعان شده که هکرهای ایرانی به سرعت در حال تقویت و پیشرفت هستند.

گزارش موسسه Mandiant اذعان دارد که توانایی سایبری ایران با استفاده از کمک های دولتی و دسترسی به تجهیزات و فناوری های روسی، چینی و بازار سیاه، به سرعت در حال افزایش است.

این گزارش می افزاید: با وجودی که قدرت سایبری ایران از روسیه و چین کمتر است، اما به علت دشمنی ایران نسبت به آمریکا، هکرهای ایرانی خطرهای بیشتری برای آمریکا دارند.

 

 

 

عربستان سعودی در بزرگترین رزمایش نظامی تاریخ خود که چندین مهمان از کشورهای سنی در رژه پایانی آن حضور داشتند، به عنوان نخستین کشور خاورمیانه، موشک‌های قادر به حمل کلاهک هسته‌ای خود را به نمایش عمومی گذاشت؛ اما سعودی‌ها با این قدرت‌نمایی موشکی برای کدام کشورها پیام فرستادند؟
کد خبر: ۳۹۷۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰ - 01 May 2014
سعودی‌ها با نمایش موشکی برای کدام کشورها پیام فرستادند؟

عربستان سعودی به عنوان ‌نخستین کشور خاورمیانه، موشک‌های قادر به حمل کلاهک هسته‌ای خود را در رژه پایانی رزمایشی به نام «سیف عبدالله» در پایگاهی نظامی در شهر حفر الباطن عربستان در روز سه‌شنبه‌ به نمایش عمومی در‌آورد.

به گزارش «تابناک»، تصاویر و ویدئوهای منتشره، ‌موشک‌های دوربرد با سوخت مایع DF-۳ را نشان می‌دهد که عربستان سعودی ۲۷ سال پیش از چین خریداری کرد‌. این موشک ۲۶۵۰ کیلومتر برد دارد و قادر به حمل کلاهکی به وزن ۲۱۵۰ کیلوگرم است.

در حالی که فهرست میهمانان این رژه نمایشی، ‌طرفداران عربستان سعودی در منطقه خلیج فارس و نیز پاکستان را شامل می‌شد، پایگاه تحلیلی المانیتور به بررسی پیام‌های این حرکت عربستان پرداخته است.

بنا بر اظهارات منابع سعودی، در این رزمایش، صد و سی هزار نظامی سعودی حضور داشتند. رزمایش در استان شرقی عربستان در پایگاه نظامی ملک خالد و در شهر حفر الباطن برگزار شده ‌که در مقابل ایران و عراق قرار دارد. برگزاری این رزمایش با نهمین سالگرد به تخت پادشاهی رسیدن ملک عبدالله تنظیم شده بود.

نقطه اوج این رزمایش، نمایش موشک‌های ساخت چین بود که در اوج جنگ ایران و عراق ‌‌مخفیانه خریداری شده است. این موشک‌ها در چین مسلح به کلاهک هسته‌ای هستند و خرید آن‌ها با وساطت شاهزاده بندر بن سلطان، سفیر وقت عربستان در آمریکا انجام شد. پس از آگاهی آمریکا از موضوع استقرار این موشک‌ها در سیلوهای عربستان، آن‌ها به امریکا تضمین دادند که این موشک‌ها به کلاهک هسته‌ای مسلح نیستند.

بنا بر این گزارش، فهرست مهمانان رژه افزون بر مقامات عربستانی، نمایندگان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به استثنای قطر را شامل می‌شد که این می‌تواند نشانه این باشد که اختلاف بین دو طرف هنوز حل نشده است.

یکی از مهمانان مراسم هم ژنرال راحیل شریف، فرمانده ارتش پاکستان بود که کنترل زرادخانه‌ای اتمی را در دست دارد که دارای سریع‌ترین رشد ‌در سطح جهانی است. سعودی‌ها و پاکستانی‌ها به خوبی از شایعات مربوط به احتمال انتقال کلاهک هسته‌ای از پاکستان به عربستان اطلاع دارند.

منابع رسانه‌ای پاکستان مدعی هستند که شاهزاده سلمان، خود و در جریان سفرش به پاکستان در اوایل سال جاری، از ژنرال شریف برای حضور در این رژه دعوت کرده است. تصاویر تلویزیونی نشان می‌داد ‌وی در کنار شاهزاده متعب، فرزند پادشاه عربستان نشسته ‌که این خود معنادار است.

سعودی‌ها از این مراسم و نیز فهرست مهمانان خود قصد ارسال چند پیام را داشته‌اند؛ نخستین پیام، بازدارندگی در مقابل ایران و عراق است. سعودی‌ها این دو حکومت شیعه را تهدیدی حیاتی برای خود تلقی کرده و هماهنگی روزافزون ایران و عراق را نیز ‌خطری فوری می‌دانند. ترکی الفیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی سعودی صریحا تهدید کرده‌ که اگر ایران سلاح هسته‌ای به دست آورد، عربستان نیز همین کار را خواهد کرد. ترکی الفیصل که از معماران اتحاد عربستان و پاکستان در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ است، به طور ضمنی بیان کرده است که ریاض خواسته خود را از چه راهی برآورده خواهد کرد؟!

یک مقصد احتمالی دیگر پیام سعودی‌ها، ایالات متحده است. سفر اخیر اوباما به عربستان به اندازه کافی برای سعودی‌ها خوشایند و اطمینان‌ساز نبوده و به بن‌بست خوردن مذاکرات اسرائیل و فلسطینی‌ها این مشکل را تشدید کرده است.

روابط آمریکا و عربستان تا فرو ریختن فاصله زیادی دارد، ولی دچار تنش شده است. ریاض خواهان سرسختی آمریکا در برابر ایران و حفظ رژیم تحریم‌ها حتی در صورت توافق بر سر مسأله هسته‌ای است. ملک عبدالله همچنان از اشتباه آمریکا که به قدرت یافتن شیعیان در عراق منجر شد، بهت‌زده است. وی دوست دارد ‌به مهمانان آمریکایی یادآور شود ‌این حادثه را از سال‌ها قبل، پیش‌بینی کرده بود.

سعودی‌ها همچنین از گرم نشدن روابط آمریکا و ژنرال‌های مصری دلخورند. فیلد مارشال عبدالفتاح السیسی، وابسته نظامی مصر در عربستان بوده و سعودی‌ها به وی علاقه دارند. سعودی‌ها انتظار دارند که آمریکا با تمام توان از رژیم جدید مصر حمایت کنند. آن‌ها تاکنون به همراه کویت و امارات متحده عربی متعهد شده‌اند که میلیارد‌ها دلار به ‌السیسی کمک کنند تا وی در قدرت ‌بماند.

روابط دو طرف در سایر حوزه‌ها همچنان مناسب است. آمریکا و عربستان برای سرکوب القاعده در یمن و از بین بردن رهبری آن در حال همکاری هستند و همکاری برای تسلیح شورشیان سوری نیز بهبود یافته است.

اما به هر حال، رژه در حفر الباطن، نشان‌دهنده حلقه مرکزی متحدان عربستان است. هیچ شریکی برای خانواده پادشاهی سعودی، مهم‌تر از پاکستان نیست.

 

 

 

 

کد خبر: ۳۹۷۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱ - 02 May 2014
سه جوان تهرانی که با وسیله نقلیه شخصی از بندر چابهار عازم شهرستان زاهدان بودند در حوالی شهرستان خاش در جنوب سیستان و بلوچستان مورد حمله اشرار مسلح قرار گرفتند که در این حادثه تروریستی حامد صداقتی قهرمان شمشیر بازی ایران ربوده شد و یک نفر از سرنشینان این خودرو بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرنگار مهر از زاهدان، رییس پلیس آگاهی سیستان و بلوچستان با تایید این خبر در گفتگو با مهر اظهار داشت: مقارن ساعت 19/30 دقیقه شامگاه چهارشنبه در محور ایرانشهر-خاش یک خودروی پژو پارس مورد حمله اشرار مسلح قرار گرفت که بر اثر این حمله یک جوان تهرانی جان خود را از دست داد و دو سرنشین دیگر این خودرو از جمله حامد صداقتی قهرمان شمشیر بازی ایران به گروگان گرفته شد.

سرهنگ محسن عطار بیان داشت: متاسفانه این حمله شرارت آمیز منجر به فوت یک جوان 29 ساله شد و از سرنوشت دو سرنشین دیگر این خودرو اطلاعی در دست نیست.

وی ابراز داشت: بررسی صحنه جرم حاکی از شرارت افرادی ناشناس به قصد گروگان گیری دارد و لذا کارآگاهان انتظامی تحقیقات گسترده ای را به منظور ردیابی و اطلاع از سرنوشت دو سرنشین دیگر این خودرو آغاز کرده اند.

وی بیان جزئیات این حادثه را منوط به تحقیقات بیشتر توسط نیروهای انتظامی و امنیتی عنوان کرد.

محمد علی غفاری، حامد صداقتی و مهدی حسینی سه سرنشین این خودرو که از تهران به بندر چابهار سفر کرده بودند در 60 کیلومتری شهرستان خاش خودروی آنها مورد اصابت بیش از 5 گلوله از ناحیه در و لاستیک جلو قرار کرفت که متاسفانه محمد علی غفاری جوان 29 ساله تهرانی به دلیل اصابت گلوله به ناحیه سر و پا در این حادثه جان خود را از دست داد.

حامد صداقتی قهرمان شمشیر بازی ایران در اسلحه اپه و همچنین مهدی حسینی یکی از وکلای شاغل در استان تهران دو سرنشین دیگر این خودرو از شامگاه چهارشنبه توسط اشرار مسلح به گروگان گرفته شده و تا کنون اطلاعی از سرنوشت آنها در دست نیست.

 

 

 

مقامات آمریکایی که به تازگی با اسرائیلی‌ها در ارتباط بوده‌اند، تغییر در مواضع مقامات این رژیم در مورد توافق هسته‌ای با ایران را احساس کرده‌اند. اسرائیلی‌ها از «سه صفر» پیشین مورد نظر خود دست برداشته‌اند و به مسائل جدیدی در مورد آینده توافق جامع هسته‌ای با ایران چشم دوخته‌اند.
کد خبر: ۳۹۷۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵ - 02 May 2014
صهیونیست‌ها از این «سه صفر» دست برداشته‌اند!

مقامات آمریکایی که به تازگی با اسرائیلی‌ها در ارتباط بوده‌اند، تغییر در مواضع مقامات این رژیم در مورد توافق هسته‌ای با ایران را احساس کرده‌اند. اسرائیلی‌ها از «سه صفر» پیشین مورد نظر خود دست برداشته‌اند و به مسائل جدیدی در مورد آینده توافق جامع هسته‌ای با ایران چشم دوخته‌اند.

به گزارش «تابناک»، لورا روزن خبرنگار آمریکایی المانیتور در این باره نوشته است، اسرائیلی‌ها به نحو روزافزونی به این نتیجه رسیده‌اند که توافق جامع هسته‌ای بین ایران و طرف مقابل حاصل خواهد شد. اسرائیلی‌ها اکنون در گفت وگو با مقامات آمریکایی، نگران شیوه نظارت بر اجرای این توافق و عملی کردن آن هستند.

در حالی که موضع رسمی اسرائیل تأکید بر «سه صفر» یعنی نبود هیچ سانتریفیوژ، غنی‌سازی داخلی اورانیوم و یا وجود پلوتونیوم و وجود نداشتن هیچ تأسیساتی برای انجام این کار را در بر می‌گیرد، مقامات سابق و کارشناسان آمریکایی که درگیر گفت و گو با طرف اسرائیلی بوده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که مواضع اسرائیل دچار تغییراتی شده است، زیرا چشم‌انداز توافق غرب با ایران عملی به نظر می‌رسد.

اسرائیلی‌ها اکنون به این می‌اندیشند که اگر توافقی حاصل شود، چه اتفاقی خواهد افتاد، سیستم نظارت و راستی‌آزمایی برای کشف پایبند نبودن ایران به توافق چگونه خواهد بود و مکانیزم پیشگیری و یا مجازات چنین تخلفی چه خواهد بود. این نگرانی‌ها در شرایطی برای اسرائیلی‌ها دارای اهمیت فراوان است که اعتماد آنها به آمریکا به سبب مسائل پیش آمده در اوکراین و سوریه کاهش یافته است.

یکی از گفت و گوکنندگان آمریکایی به شرط فاش نشدن نام وی گفته است، به نظر می‌رسد اسرائیلی‌ها فهمیده‌اند که قرار نیست گزینه «صفر، صفر، صفر» عملی شود؛ بنابراین، برای رسیدن به توافق با ایران، به یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای بومی در ایران نیاز است.

رون درمر سفیر اسرائیل در آمریکا گفته است: اسرائیل بسیار نگران است، زیرا همه شواهد حاکی از آن است که 5+1 آماده پذیرفتن توافقی است که در آن توانایی ایران برای دست یافتن به سلاح هسته‌ای، دست نخورده خواهد ماند.

وی ادامه داد: «سیاست ما ساده است، اجازه دهید ایران تنها یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز داشته باشد و نه بیشتر از آن».

در همین حال یک مقام آمریکایی گفته است، راضی کردن اسرائیلی‌ها بر سر دو موضوع مشکل است: «نظارت: در اسرائیل اطمینان بسیار کمی وجود دارد که بتوان بر اجرای توافق جامع با ایران نظارت کرد، به گونه‌ای که تضمین شود بخشی پنهان در فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود ندارد و این که ایران نتواند در یک مقطع خاص به سوی ساخت سلاح خیز بردارد».

مقام آمریکایی ادامه داده است، این یک نگرانی جدی است، زیرا نظارت کاری بزرگ و سخت است؛ غرب مدتها از جنبه‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران و از جمله تأسیسات فردو آگاهی نداشت.

به گفته وی، اسرائیلی‌ها همچنین عمیقا نگرانند که اگر ایران، توافق هسته‌ای خود با غرب را نقض کرد، ممکن است این کار چنان برای غرب مبهم و تدریجی باشد که فرصتی برای توسل به گزینه نظامی نباشد.

اسرائیلی‌ها عصبی شده‌اند، چون هر ادعایی که مطرح بشود با این واکنش آمریکایی‌ها همراه خواهد بود که در حال بررسی موضوع هستند و باید شواهد بیشتری در این مورد ارائه شود. به گفته این دیپلمات سابق آمریکایی، اسرائیلی‌ها می‌پرسند در چه مرحله‌ای آمریکایی‌ها می‌پذیرند که ایران توافق را نقض کرده است.

نکته مهم دیگر برای اسرائیلی‌ها این است که ایالات متحده، یک تهدید نظامی مطمئن در مقابل نقض احتمالی توافق از سوی ایران ندارد. این زن آمریکایی که در گفت و گو با اسرائیلی‌ها حضور داشته، احساس می‌کند که در جریان گفت و گو با ایران، اسرائیلی‌ها دست به ماجراجویی نظامی در مقابل ایران نخواهند زد.

اسرائیلی‌ها در حالی که از گستردگی تأثیر توافق هسته‌ای ایران و 5+1 بر خود نگران هستند، احساس می‌کنند که آمریکایی‌ها به آنها خیانت کرده و آنها را در جریان ابعاد گفت و گوی دو جانبه پنهانی خود با ایران در سال های اخیر قرار نداده‌اند. آمریکایی‌ها مدعی هستند که پنهان‌کاری برای زنده نگاه داشتن این کانال ارتباطی با ایران ضروری بوده و آنها قصد فریب اسرائیل را نداشته‌اند. احساس مورد خیانت قرار گرفتن اسرائیلی‌ها در بی‌اعتمادی آنها نسبت به آمریکا و اظهارات تند آنها علیه توافق موقت هسته‌ای مؤثر بوده است و اکنون دو طرف تلاش دارند اعتماد بین خود را بازسازی کنند.

به باور مقامات اسرائیلی اگر توافق هسته‌ای حاصل شود و به ایران اجازه دهد توانایی‌های مهم خود را حفظ کند، ایران می‌تواند از تحریم‌ها بیرون آمده و با استفاده از فنآوری اروپایی و ژاپنی به یک قدرت صنعتی تبدیل شود و در عین حال مواضع خود علیه اسرائیل را ادامه دهد.

به باور مقامات اسرائیلی و عرب منطقه، خروج ایران از تحریم‌ها به این کشور، امکان می‌دهد که با تقویت جایگاه خود و نیز با افزایش حمایت از گروه‌های هوادار خود، ثبات کشورهای رقیب را هدف قرار داده و حوزه نفوذ خود در منطقه را گسترش دهد.

 

 

 

 

 

در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که به هیچ وجه دولت به تنهایی و با اتکا به منابع خود نمی‌تواند مشکلات را حل کند. لذا وقتی به طرف اقتصاد مقاومتی می‌رویم مفهوم اقتصاد مقاومتی به معنای جلوگیری از اصراف است
کد خبر: ۳۹۷۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹ - 02 May 2014
یک نماینده مجلس معقتد است که حداقل 20 درصد خانوارهای ایران از نظر وضعیت اقتصادی در شرایطی هستند که یارانه اثر تعیین کننده‌ای بر روی شرایط اقتصادی‌شان ندارد.

سیامک مره‌صدق در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه توقع داشتم تعداد افرادی که از دریافت یارانه‌ نقدی انصراف دهند بیشتر باشند، گفت: به نظر می‌رسد حداقل 20 درصد خانوارهای ایران وضعیت اقتصادی‌شان به گونه‌ای است که یارانه بر روی شرایط اقتصادی آنها تاثیر تعیین‌ کننده‌ای ندارد و این خانوارها می‌توانند با صرفه‌جویی در سایر زمینه‌ها و عدم دریافت یارانه به رشد اقتصادی کشور و کاهش تورم کمک کنند.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس تصریح کرد: در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که به هیچ وجه دولت به تنهایی و با اتکا به منابع خود نمی‌تواند مشکلات را حل کند. لذا وقتی به طرف اقتصاد مقاومتی می‌رویم مفهوم اقتصاد مقاومتی به معنای جلوگیری از اصراف است و همانطور که رهبری فرمودند به معنای بستن کمربندها و فشار اقتصادی نیست بلکه به معنی این است که اقتصاد عدالت محورتر شود و افرادی که از استطاعت مالی بیشتری برخوردارند در پرداخت هزینه‌های ملی سهم بیشتری دریافت کنند.

وی با بیان اینکه موضوع یارانه‌ها می‌تواند سمبلیک بوده و به معنی آماده بودن مردم برای همکاری با دولت و نظام در اجرا کردن سیستم اقتصاد مقاومتی باشد، اظهار کرد: از سوی دیگر موضوعی که در هدفمندی به وجود آمد بحث انرژی بود. به هر حال طبق قانون قیمت سوخت باید به قیمت فوب خلیج‌فارس نزدیک شود و با توجه به افزایش بهای دلار در بازار آزاد میزان افزایش قیمتی که صورت گرفته اگر محاسبه شود از قیمت اولیه‌ای که در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها اعلام شد کمتر است.

مره‌صدق در بخش دیگری از این گفت‌وگو یادآور شد: به عنوان مثال با دلار هزار تومان قیمت بنزین را 400 تومان اعلام کردیم اما اکنون با دلار حدود 3 هزار تومان قیمت بنزین 700 تومان اعلام شده در صورتی که حداقل باید سه برابر شود. یعنی نوع کارتی بنزین به 1200 تومان نزدیک شود از طرف دیگر صرف دو نرخی بودن قیمت بنزین موضوع مفیدی نیست.

این نماینده مجلس با اعتقاد بر اینکه بنزین بر خلاف گازوئیل در اقتصاد و تولید نقش عمده‌ای بازی نمی‌کند گفت: اگر قرار است یارانه‌ای هم در این بخش اختصاص داده شود باید بیشتر به بخش‌های عمومی‌تر باشد. حتی گاز در مصارف صنعتی و تولیدی باید سوبسید بیشتری دریافت کند.

وی ابراز عقیده کرد: بخاطر تفاوت قیمتی که ایجاد می‌شود شاهد فرایند مخرب قاچاق سوخت خواهیم بود و مطمئن باشیم که استان‌های مرزی کشورمان مورد هجوم قاچاقچیان سوخت قرار خواهند گرفت زیرا هم اکنون قیمت جهانی سوخت در کشورهای همسایه حداقل سه برابر قیمت سوخت در نواحی مرزی ایران است.

مره‌صدق ادامه داد: به نظر می‌رسد میزان آمادگی مردم برای عدم دریافت یارانه باید تا اندازه‌ای بالا باشد که دولت بتواند به وعده‌هایی که در رابطه با کمک به تولید و بهداشت به ویژه با استفاده از درآمد حاصل از مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها داده است عمل کند اما اگر به این شکل پیش رود بخشی از تعهدات دولت امکان اجرایی شدن نمی‌یابد.

 

 

 

 

صادرات غیرنفتی ایران در نخستین ماه سال جاری با رشد 10.4 درصدی بالغ بر دو میلیارد و 824 میلیون دلار شد.
کد خبر: ۳۹۷۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸ - 02 May 2014
صادرات غیرنفتی ایران در نخستین ماه سال جاری با رشد 10.4 درصدی بالغ بر دو میلیارد و 824 میلیون دلار شد.

به گزارش ایسنا، براساس تازه ترین آمار گمرک در فروردین ماه سال 1393 صادرات غیرنفتی کشور با احتساب میعانات گازی و بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمدانی به دو میلیارد و 824 میلیون دلار رسید و این در حالی بود که در همین ماه معادل دو میلیارد و 514 میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد.

ارزش واردات کالا به کشور نیز در فروردین ماه معادل 21.53 درصد افزایش یافت.

همچنین وزن کالاهای صادرات غیرنفنی و وارداتی نیز در نخستین ماه سال جاری به ترتیب به شش میلیون و 236 هزار تن و دو میلیون و 644 هزار تن رسید که به ترتیب نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد 5.45 و 39.74 درصدی را نشان می دهد.

اقلام عمده صادراتی در فروردین ماه امسال به ترتیب شامل پروپان مایع شده به ارزش 211 میلیون دلار، بوتان مایع شده به ارزش 131 میلیون دلار متانول به ارزش 102 میلیون دلار بودند.

عمده صادرات کشور نیز در فروردین 1393 به ترتیب به کشورهای چین با 2 میلیون و227 هزار تن و ارزش 694 میلیون دلار، عراق با یک میلیون و 135 هزار تن و ارزش 365 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 337 هزار تن و210 میلیون دلار، هند با 334 هزار تن و ارزش 138 میلیون دلار و افغانستان با 108 هزار تن و ارزش 100میلیون دلار انجام شد.

اقلام عمده وارداتی کشورمان هم در فروردین ماه امسال به ترتیب شامل گندم به ارزش 329 میلیون دلار، برنج با 95 میلیون دلار، کنجاله با 88 میلیون دلار، شکر به ارزش 78 میلیون دلار و ذرت به ارزش 65 میلیون دلار بوده است.

کشورهای امارات متحده عربی با 604 میلیون دلار، چین با 445 میلیون دلار، هند با 234 میلیون دلار، ترکیه با 202 میلیون دلار و کره جنوبی با 156 میلیون دلار عمده ترین صادرکنندگان کالا به ایران در فروردین ماه سال جاری بودند.

 

 

 

منابع بلندپایه سعودی از برکناری وزیر خارجه عربستان در چند روز آینده و جنگ قدرت برای جانشینی وی خبر دادند.
کد خبر: ۳۹۷۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴ - 02 May 2014
منابع بلندپایه سعودی از برکناری وزیر خارجه عربستان در چند روز آینده و جنگ قدرت برای جانشینی وی خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، منابع بلندپایه سعودی از تصمیم عبدالله بن عبدالعزیز شاه مُسن عربستان برای برکناری سعود الفیصل از وزارت امور خارجه این کشور در روزهای آینده خبر دادند.

بنا به اعلام منابع سعودی، شاهزاده سعود الفیصل روزهای آخر دوره فعالیت خود را در سمت وزیر امور خارجه عربستان می گذراند زیرا عبدالله بن عبدالعزیز تصمیم دارد در روزهای آینده وی را از این سمت برکنار کند.

منابع یاد شده افزودند: مساله مهم تر از برکناری سعود الفیصل، فردی است که به عنوان جانشین وی انتخاب خواهد شد.

منابع یاد شده اعلام کردند: سعود الفیصل بعد از اینکه متوجه شد که شاه عربستان درصدد برکناری وی است، تلاش می کند تا برادرش ترکی به عنوان جانشین وی انتخاب شود اما عبدالله بن عبدالعزیز تمایل دارد که پسرش شاهزاده عبدالعزیز را در سمت وزیر امور خارجه منصوب کند.

به گزارش پایگاه الحدث نیوز، منابع بلندپایه سعودی افزودند: این روزها اختلافات گسترده در سطح خاندان حاکم آل سعود به علت رقابت بر سر پست وزیر امور خارجه وجود دارد و مهمتر از آن رقابت بر سر پست پادشاهی است.

ملک عبدالله شاه عربستان اخیرا شاهزاده بندر بن سلطان رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی را به عنوان هزینه تضمین جایگاه پسرش متعب در مجموعه افرادی که به دنبال ولیعهدی بودند، قربانی کرد.

این اطلاعات با محتوی مقاله اخیر دیوید هرست نویسنده مشهور در پایگاه هافینگتون پست مطابقت دارد. وی گفته بود: " عجیب نیست اگر درروزهای آینده بشنویم که شخص سعود الفیصل از پست وزیر امور خارجه عربستان برکنار شده است"

 

 

 

القاعده در بیانیه ای کوتاه در توییتر اعلام کرد که تصمیم گرفته است به وجود داعش (گروه تکفیری موسوم به دولت اسلامی عراق و شام) پایان دهد.
کد خبر: ۳۹۷۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲ - 02 May 2014
القاعده در بیانیه ای کوتاه در توییتر اعلام کرد که تصمیم گرفته است به وجود داعش (گروه تکفیری موسوم به دولت اسلامی عراق و شام) پایان دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری یونایتد پرس، القاعده عصر پنجشنبه در صفحه توییتر خود اعلام کرد: «مجاهدان از همه گروه ها و عشایر شام و عراق، توافق کرده اند که به وجود چیزی به نام داعش پایان دهند.»

این گروه تروریستی توضیح بیشتری در این باره نداده است اما پیش از این، ایمن الظواهری رهبر القاعده با اشاره به اختلاف بین این سازمان با داعش گفته بود که «این اختلاف شکلی نیست بلکه رفتاری است.

الظواهری داعش را متهم به «پیروی از هوای نفس و سستی درباره خون مسلمانان» کرده بود.

گفتنی است، برخی منابع رسانه ای اخیرا خبر داده اند که درگیری های شدید بین شاخه های مختلف تکفیری به ویژه داعش و جبهه النصره بر سر غنایم، زنان و اشغال سرزمین های سوریه تاکنون ده ها کشته بر جای گذاشته است.

 

 

 

 

نگاهی به زندگی جان کری؛
جان کری همان وزیری است که رسانه‌ها آنقدری که به خبر رفتن وزیر قبلی اش (یعنی هیلاری کلینتون) پرداختند به خبر منصوب شدن او نپرداختند. او همان کسی است که گاف‌هایش بیشتر خبرساز می‌شود تا موضع گیری‌ها و موفقیت‌هایش. ولی حالا این جنگجوی «پر‌‌نفس» تلاش دارد در آخرین نبردش پیروز شود تا بالاخره موفقیتی در حیات سیاسی‌اش داشته باشد.
گروه بین الملل مشرق - او، همان «سخنران حوصله سر‌‌بر»ی است که می‌تواند یک نفس چند ساعت حرف بزند! این عادتش را با حضور بیست ساله‌اش به عنوان سناتور در پارلمان کسب کرده است. او همان وزیری است که رسانه‌ها آنقدری که به خبر رفتن وزیر قبلی اش (یعنی هیلاری کلینتون) پرداختند به خبر منصوب شدن او نپرداختند. او همان کسی است که گاف‌هایش بیشتر خبرساز می‌شود تا موضع گیری‌ها و موفقیت‌هایش. ولی حالا این جنگجوی «پر‌‌نفس» تلاش دارد در آخرین نبردش پیروزش شود تا بالاخره موفقیتی در حیات سیاسی‌اش داشته باشد.


وقتی به مراحل مختلف زندگی جان کریِ 69 ساله نظری بیندازی، خیال می‌کنی با یکی از شخصیت‌های خیالی سریال‌های آمریکایی طرفی، همه‌ی چیزهایی که دور و بر این شخص است همیشه دکوری مناسب را ایجاد می‌کند تا او نقش یک شخصیت دراماتیک آمریکایی را ایفا کند:
جان کری سه ساله بود که منزل ویران شده پدر‌بزرگ و مادر‌بزرگش در فرانسه را بعد از هجوم نازی‌ها به فرانسه به چشم دید (مادر کری در فرانسه به دنیا آمده است). حالا کری با گذشت حدود 70 سال می‌گوید: «آن صحنه‌ها هنوز در خاطرم حک شده است.»

چندی بعد، او نوجوان عضو خانواده ثروتمندی بود که تعطیلات تابستانی‌اش را در فرانسه (که آمریکایی‌ها آن را از دست آلمانی‌ها آزاد کرده بودند) می‌گذراند و در آنجا فرزندان خانواده‌های ثروتمند فرانسوری دیگر را می‌دید، بچه‌هایی که برخی‌شان در آینده سیاستمدار شدند.


پدر جان کری که عضو نیروی هوایی ارتش آمریکا بود، از ارتش وارد کارهای دیپلماتیک شد و جان هم به مدرسه «فیسیندن» در ایالت ماساچوست رفت، مدرسه‌ای که عموما فرزندان افسران ارشد و فرزندان خانواده‌های ثروتمند (مثل خاندان کندی) برای درس خواندن به آنجا وارد می‌شدند.

همه شرایط رشد کری زمینه‌ساز آینده‌ای سیاسی به طریق آمرکایی بود: مدارس خاص متعلق به طبقه خاصی از جامعه، رفاقت با فرزندان افسران و سیاسیون و بازرگانان مطرح و دوستی با دخترهایی از خانواده‌های بانفوذ، پدری در سلک دیپلماسی، تعطیلات تابستانی خارج از آمریکا، حضور داوطلبانه در کمپین تبلیغاتی اول تد کندی در انتخابات کنگره، سپس حضور در دانشگاه ییل و تحصیل در علوم سیاسی.

در دانشگاه ییل بود که کری آدرنالینی که ممکن بود فعالیت‌های سیاسی در خونش جاری کند را کشف کرد، به عنوان رئیس «حزب لیبرال» [یک حزب دانشجویی] انتخاب شد و شروع کرد به سخنرانی‌های عمومی ‌با مضامینی که در آن وقت (دهه شصت میلادی) رایج بود، مضامینی از قبیل حقوق مدنی. این جوان در آن وقت از ورود به مناظره‌های داغ با احزاب دانشجویی دیگر لذت می‌برد و چنین بود که در مسابقات بحث و گفتگو که در سطح دانشگاه‌های کشور برگزار ‌شد رتبه اول را کسب کرد.



جان کری در سخرانی‌های دانشگاهی‌اش به شدت از سیاست خارجی وقت آمریکا و خصوصا جنگ ویتنام انتقاد می‌کرد. ولی همین جوان مبارزی که شعارهای رایج آن وقت را سر می‌داد، تنها چند سال بعد به نیروی دریایی ارتش آمریکا پیوست و در جنگ ویتنام حضور پیدا کرد (شاید به دنبال آدرنالین بیشتر!)

دکور تغییر کرد و حالا کری باید در «این قسمت سریال» یعنی قسمت جنگ، نقش یک قهرمان دلاور را بازی می‌کرد. و این همان چیزی بود که رخ داد، سرباز جان کری مأموریتی دلاورانه را انجام داد و طی آن در کمینی از قایق نظامی‌اش در رودخانه «دوآن کیو» بیرون پرید و یکی از مقاومین ویت‌کونگ را کشت و سلاحش را برداشت و به همین دلیل نشان ستاره طلایی را دریافت کرد.

روزنامه الأخبار لبنان نوشت: اگر به آلبوم تصاویر کری نگاه کنیم، یک تصویر را می‌بینیم که دارد در دفاع از حقوق بشر صحبت می‌کند و در کنارش تصویر دیگری از او می‌بینیم که نشان‌های دریافتی‌اش به سبب «انجام وظیفه» در جنگ ویتنام را به سینه زده است.


بعد از فصل «خدمت نظامی» که چهار سال در میادین نبرد و پایگاه‌های نظامی‌ در داخل آمریکا طول کشید، کری مجددا تصمیم گرفت به فعالیت‌های غیرنظامی ‌وارد شود، فلذا به جنبش «جنگجویان جنگ ویتنام مخالفِ جنگ» پیوست. این جنبش، حرکتی گسترده بود که حدود بیست هزار نفر را شامل می‌شد.

کری دوباره شروع کرد به سخنرانی در کنفرانس‌های ضد جنگ و شرکت در تظاهرات و طی آن‌ها همراه با تظاهرکنندگان نشان‌های نظامی‌اش را پرتاب کرد، و اولین شهادتش در مقابل کنگره را برای دلایل مخالفت با جنگی که خود هم در آن شرکت کرده بود ارائه داد.

جان کری در اوایل دهه هفتاد تبدیل به یک فعالّ واقعی ضد جنگ ویتنام شده و به سازمان‌هایی پیوست که به رادیکال بودنشان در این موضوع معروف بودند (آدرنالین خون کری وقتی که پلیس آمریکا او و چهارصد تظاهرکننده دیگر را در سال 1971 بازداشت کرد به اوج خودش رسید).


حالا وقت تغییر دکور سریال بود، کری تصمیم گرفت وارد سیاست شود. او علم و تجربه و آشنایی و ثروت کافی برای ورود به غوغاهای سیاسی را داشت.

اولین نبردش برای ورود به پارلمان را باخت. فلذا دوباره وارد دانشگاه شد و شروع کرد به تحصیل در رشته حقوق، تا بدین شکل، «تجهیزات»اش برای هر گام ‌پیش رو در عرصه سیاست تکمیل باشد.

کری یک بار دیگر هم در رقابت‌های انتخاباتی پارلمان شکست خورد ولی تسلیم نشد، فلذا باز هم کاندیدا شد و این بار به عنوان کاندیدای حزب دموکرات توانست کرسی ایالت ماساچوست را به دست بیارود و در سال 1985 به عنوان سناتور منصوب شد. کری 28 سال در کنگره آمریکا حضور داشت (از سال 1985 تا 2013) و در این مدت حیات سیاسی را خوب شناخت و وارد پشت‌صحنه‌های جنگ‌ها و معامه‌ها و کودتاها شد.


اسم کری در بین نمایندگان خیلی جلب نظر می‌کرد، چراکه در کشف قضایای فساد‌آلود مرتبط با تأمین مالی گروه‌های مسلح به صورت غیر قانونی سهیم بود، قضایایی که پای برخی سیاسیون و نظامی‌های آمریکایی هم در آن‌ها گیر بود. از بارزترین این قضایا که کری در آن دخیل بود و بعد برخی افتضاحاتش را روشن کرد قضیه موسوم به «ایران کونترا» [مک فارلین] در سال 1986 بود.

از آن پس خیال ریاست جمهوری به صورت جدی در ذهن کری که یکی از ثروتمند ترین نمایندگان کنگره بود وارد شد (پس از فوت همسر اولش، کری با همسر سابق و وارث سناتور جمهوری خواه هینز که صاحب امپراتوری صنعتی هینز بود ازدواج کرد.)

قطعا تصویر «مبارز» و «سرباز جنگجو»یی که از کری وجود داشت به او کمک کرد که در رقابت‌های درون حزبی و همچنین در رقابت با حریفان جمهوری خواهش موفق شود، ولی مهم ترین عامل پشتیبانی از او این بود که او «وقت و پول کافی داشت» که راهش را تا انتها طی کند. این انتها، سال 2004 بود، وقتی که در مقابل جورج بوش نامزد ریاست جمهوری شد، و نبرد را باخت.


بعضی از نزدیکان این وزیر آمرکایی می گویند که «این قضیه ضربه سهمگینی بود. جان بعد از 2004 غیر از جان قبل از 2004 است.» خود کری هم در یک مصاحبه ی مطبوعاتی اعتراف کرد که «بعدی از اینکه ریاست جمهوری را از دست دادی، دیگر چیزی برای از دست دادن نداری.»

تا آنکه پیشنهاد منصب وزارت امور خارجه در دولت اوباما مطرح شد و کری با آن موافقت کرد، و البته خوب می‌دانست اگر کنار گذاشته شدن سوزان رایس (یعنی کاندیدای اصلی اوباما برای این سمت) رخ نمی‌داد، او هرگز نمی‌توانست به این منصب دست پیدا کند.

کری در ابتدا نتوانست ماشین دیپلماسی آمریکا را خوب به حرکت در بیاورد. بعضی تفسیرها در آن زمان می‌گفتند که «وزیری کسل کننده، وزارتخانه‌ای کسل کننده را در اختیار گرفته است.» دلیل این حرف این بود که رئیس‌جمهور آمریکا بسیاری از اختیارات وزارت امور خارجه را به «شورای امنیت ملی» تفویض کرده بود.


چندی بعد، شکست کری در راه‌اندازی مجدد عملیات صلح [سازش] بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی رخ داد تا وزیر تازه را بیشتر غرق در شکست کند. اما کری (جنگجویی که به سادگی تسلیم نمی‌شود) رفت سراغ پرونده مذاکرات بین پاکستان و افغانستان و سفرهای پرتعدادش بین این دو کشور توانست تا حدی پیشرفت در قضیه زمینه‌سازی برای عقب‌نشینی آمریکا و مابعدش حاصل کند.

بعد از آن هم نوبت به «بهار عربی» و بحران سوریه رسید. اینجا بود که کری آستین‌هایش را بالا زد و تصمیم گرفت باز دنبال آدرنالین بگردد.


پادشاه تناقضات و گاف‌ها!

کری نقاط ضعف بارزی دارد که اگثر اوقات سد راه پیش روی‌اش می‌شود. در جریان رقابت‌های انتخابی در سال 2004، رقبای او روی بزرگترین این نقاط ضعف انگشت گذاشتند: تغییر دائمی ‌مواضع. کری هم در ویتنام جنگید و هم جزو فعالین ضد جنگ ویتنام بود، کری هم تصمیم حمله به عراق را تأیید کرد و هم بوش را به دلیل این هجوم ملامت نمود، دست آخر هم کری در سال 2009 تلاش کرد تا به صورت مستقیم با بشار اسد مذاکره کند ولی چیزی نگذشت که او را به هیتلر تشبیه نمود. حالا هم که می بینیم باز تلاش می‌کند باب مذاکره با بشار اسد را از طریق هم‌پیمانان روسی‌اش باز کند.

باید به این‌ها فهرست «گاف»‌ها یا «خطا»هایی که کری در اوج بحران‌های جهانی مرتکب می‌شود را افزود. منتقدان کری عقیده دارند که این قضیه ناشی از «قلدرمآبی» او در کارش است. از افتضاح حضورش در گردشی تفریحی در قایق شخصی اش در خلال کودتای نظامی‌مصر گرفته تا صحبت‌های چندی بعدش که که گفت ارتش مصر «لنگر دموکراسی در مصر است» و یا آن ماجرا که در یکی از سخنرانی‌هایش گفت واشنگتن «آماده است که ارتش‌اش را به خاک سوریه گسیل کند». این چیزی است دستیارانش او را مجبور می‌کند پس از سخنرانی یا کنفرانس خبری کری در سال‌های اخیر، بیانیه‌های توضیحی و پیوست صادر کنند!

در هر حال، کری، در مصاحبه با دیوید رود اعتراف کرد که «شکست»های سیاسی اش بسیار به او درس آموخته است و او «بیش از آنکه به سیاست اهمیت بدهد، به به‌دست آوردن موفقیت‌های واقعی اهمیت می‌دهد.»
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد