سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تغذیه و سلامتی

 

 

سالم‌ترین و مفیدترین تنقلات را بشناسید 
 
کد مطلب : 40265
گروه سلامت: آیا آن بسته‌های استوانه‌ای شکلی را که در چند ردیف با برنجک و گندمک پر شده بود و وقتی به پارک و سینما می‌رفتیم برایمان می‌خریدند، به یاد می‌آورید؟
آنها همان دانه​های غلات برشته شده و پف کرده خوشمزه​ای است که این روزها در انواع شیرین گندمک، غلات حجیم شده مغزدار و نسل جدید آن ذرت و برنجک توپی با روکش کاکائویی یا ساده به صورت صنعتی عرضه و فله​ای آن در گونی​های بزرگ به صورت کیلویی در بازار به فروش می​رسد. خوب است بدانید این محصولات اگر بخوبی و تحت شرایط بهداشتی تهیه و عرضه شود، سالم​ترین تنقلات به شمار می​رود.

شور یا شیرین، گندمک بخورید!
گندمک یکی از تنقلات پرارزشی است که گرچه در گروه آجیل قرار ندارد، اما برخی خانواده​ها از آن همچون مغزهای آجیلی در شب نشینی​ها استفاده کرده یا به عنوان یک خوراکی مفید در اختیار فرزندان قرار می​دهند و نوع شیرین آن را که شیرین گندمک گویند، اغلب به همراه شیر می​خورند، اما شاید بپرسید این گندم های پفکی و سبک ازهمان گندم​های سفت و سخت تهیه می​شود؟ بله. برای تهیه گندمک ابتدا دانه​های گندم را می​جوشانند تا مغزپخت شود.

در مرحله بعد، گندم پخته شده را آبکش کرده و می​گذارند زیر نور آفتاب یا با دستگاه کاملا خشک شود. در آخرهم در مقداری روغن به همراه شکر یا نمک تفت می​دهند تا مزه​دار شود و به شکل پفکی درآید. محصول به دست آمده گرچه به دلیل فرآیندهای حرارتی به اندازه گندم خام خاصیت ندارد و به جهت افزودن نمک یا شربت، غیررژیمی و برای برخی بیماران محدودیت مصرف دارد، اما به دلیل خواص تغذیه​ای بالایی که دارد برای کودکان و نوجوانانی که در سن رشد هستند، بهترین و سالم​ترین جایگزین چیپس و پفک و مفیدترین تنقل برای بیماران دچار سوء تغذیه است. به خصوص آن که گندمک شیرین به همراه شیر و در وعده صبحانه یا به عنوان عصرانه میل شود. بد نیست بدانید در اثر ترکیب شیر و غلات، قابلیت جذب یکسری از مواد مغذی بیشتر خواهد شد.

برنجک بی ارزش نیست
برنجک در مقایسه با گندمک ارزش تغذیه​ای بالایی ندارد، اما در نوع خود آنقدرها هم بی ارزش نیست. برنجک تا حدودی شبیه گندمک تهیه می​شود، اما در صنعت انواعی از آن از ترکیب دو آرد برنج و بلغور ذرت به همراه روغن نباتی، پودر پنیر و نمک تهیه می شود. گرچه برنجک به دلیل جذب روغن کمی پرکالری است، اما اگر روغن به کار رفته در آن مرغوب و در اثر نگهداری نامناسب، بوی ماندگی و نا نگیرد، محصولی سهل الهضم و تا حدودی سیرکننده و برای بیماران اسهالی بسیار مناسب است و اگر از آرد بلغور ذرت در تهیه آن استفاده شده باشد، می​تواند تامین کننده درصدی از ریزمغذی های بدن باشد.

لازم است بدانید براساس حجم پفکی غلات فرآوری شده، سه چهارم تا یک و نیم لیوان برنجک یا گندمک معادل یک واحد غلات محسوب می​شود. هر فرد براساس سن، جنسیت، توده بدنی و دیگر شاخص​ها، روزانه بین ۶ تا ۱۱ واحد غلات نیاز دارد که چند واحد آن می​تواند از طریق مصرف برنجک، گندمک، ذرت حجیم شده و برشتوک یا کورن فلکس​های مخلوطی که حاوی دانه کامل غلات است، تامین شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد