سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از شوشتر


فارس گزارش می‌دهد
هاری در شوشتر؛ باز هم به خیر گذشت

سال گذشته گزارش‌های متعددی درباره خطر بالقوه بیماری هاری در شهرستان شوشتر نوشته شد ولی این بار این خطر از بالقوه به فعل رسیده است و مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

خبرگزاری فارس: هاری در شوشتر؛ باز هم به خیر گذشت

به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، بیماری‌هایی که نوعی بیماری عصبی است از بزاق حیوان و یا انسان بیمار به محل گزش آغشته می‌شود و سپس در عضله تکثیر می‌شود و به سمت سیستم عصبی بدن حمله‌ور خواهد شد.

بر اساس اظهارات پزشکان هیچ بیمار هاری تاکنون از مرگ نجات پیدا نکرده است و همه بیماران مبتلا به این مرض مهلک به صورت کاملا دردناک جان می‌دهند.

*بیماری هاری بسیار خطرناک است

بر اساس اظهارات پزشکان درباره این بیماری سخت تنها راه مبارزه پیشگیری است که باید در دستور کار قرار گیرد، یک پزشک در این زمینه می‌گوید: هاری بیماری بسیار سختی است که تنها راه مبارزه با آن پیشگیری از وقوع آن است و در صورتی که علائم این بیماری بروز کند دیگر نمی‌توان برای بیمار کار موثری انجام داد.

محمدرضا احمدزاده می‌افزاید: این بیماری مستقیما به سیستم عصبی بدن حمله می‌کند و اختیارات فرد را از بین می‌برد و فرد نسبت به برخی از حوادث در کنارش واکنش شدید نشان می‌دهد.

وی می‌گوید: مرگ با بیماری هاری بسیار دردناک و دشوار است و کمتر کسی می‌تواند با مشاهده این نوع مرگ جلوی تاثر خود را بگیرد؛ پس در این زمینه باید بسیار مسائل بهداشتی را رعایت کرد.

احمد‌زاده می‌افزاید: نکاه بهداشتی در این زمینه این است که از نگهداری هرگونه پستان‌دار خون‌گرم در منزل جلوگیری کنیم و در صورت تمایل زیاد برای نگهداری این حیوانات در منزل حتما در دوره‌های مناسب این حیوانات را  در برابر بیماری هاری واکسینه کنیم.

این پزشک عمومی می‌افزاید: در صورت گزش توسط هر حیوانی تا رسیدن فوری به مرکز بهداشتی محل گزش را باید دائما با آب و صابون بشویید و این اتفاق باعث می‌شود تا احتمال انتقال بیماری از حیوان به انسان به کمتر از 20 درصد کاهش یابد.

وی خاطر نشان می‌کند: فرد گزیده شده باید حتما در مقابل بیماری‌های کزاز و هاری واکسینه شود و تحت مراقبت قرار گیرد و نباید هرگونه گزش حتی بسیار کوچک توسط حیوانان را ساده انگاشت زیرا این عدم توجه باعث بروز واقعه‌ای جبران ناپذیر خواهد بود.

احمد‌زاده می‌افزاید: همه اقدامات مورد نیاز برای مقابله با این بیماری پیش از بروز علائم بیماری است ولی علائم این بیماری بسیار ساده است، بیمار نسبت به نور، صدا، آب و... واکنش شدید نشان می‌دهد و در هر واکنش بیمار تنها حمله‌ور می‌شود.

*اتفاق شوشتر بسیار نادر است

بارها در سال‌ها و ماه‌های گذشته مطالبی درج شده است که شوشتر کانون هاری حیوانی است و باید در این زمینه قدری توجه بیشتری کرد، ولی این بار در روستای مهدیه اتفاقی افتاده است که همه این روستا به کانون هاری مثبت انسانی تبدیل شده است و مراکز بهداشتی و دامپزشکی در این روستا و روستاهای مجاور مستقر شده‌اند.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان شوشتر در این زمینه می‌گوید: در روستای مهدیه شهرستان شوشتر فردی به نام «علی-م» با توله سگی که در منزل نگهداری کرده است به همراه پسرش مورد گزش قرار گرفته و گاو این خانه نیز توسط این توله سگ گزیده شده است.

احمدعلی معینی می‌افزاید: در این روستا نیز «علی-م» با همان توله سگ، خود، پسر و دخترش مورد گزش قرار گرفته است که در تاریخ 27 فروردین ماه «علی-م» با علائم هاری به بیمارستان مراجعه می‌کند و سپس به اهواز منتقل می‌شود و کمتر از یک روز جان می‌سپارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از بروز دیگر بیماران در این روستا می‌گوید: در این روستا همه حیوانات در معرض خطر که بیش از 110 قلاده بوده‌اند واکسینه شده و قلاده‌گذاری شده‌اند.

معینی می‌گوید: از زمان گزش توسط توله سگ تا بروز علائم بیماری هاری در این روستا دو ماه گذشته است و دلیل اصلی بروز این مشکل عدم مراجعه به پزشک برای پیگیری از بیماری‌های واگیردار است.

وی خاطر نشان می‌کند: برخورد با این بیماری تنها از طریق پیگیری امکان‌پذیر است و باید در این زمینه بسیار فعالانه عمل کرد و رفع عوامل پرخطر از محل زندگی یکی از روش‌های مقابله با این بیماری است.

معینی تاکید می‌کند: در حال حاضر گروه‌های اتلاف سگ‌های ولگرد در روستاهای حاشیه روستای مهدیه به صورت گسترده حضور دارند تا از بروز این بیماری در بین حیوانات و انسان‌ها جلوگیری شود و از طرفی گاو گزیده شده توسط توله سگ هار و چهار نفر باقی مانده نیز واکسینه شده و تحت نظر هستند.

*شوشتر امن است

یکی از روش‌های رفع خطر در محیط‌های مشکوک به بیماری هاری اتلاف سگ‌های ولگرد است که چند وقتی بود در شوشتر این ستاد تعطیل شده بود ولی در شرایط کنونی به زعم شهردار شوشتر این ستاد فعال است.

آرش دُر می‌افزاید: در دو ماه گذشته ستاد اتلاف سگ‌های ولگرد شهرداری شوشتر بیش از 400 قلاده سگ ولگرد اتلاف کرده است و در دو روز گذشته 50 قلاده در شوشتر شناسایی و اتلاف شده است.

وی می‌گوید: تراکم حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهر شوشتر در روزهای گذشته به شدت کاهش یافته است و شهر شوشتر نسبت به این بیماری ایمن است.

بروز بیماری هاری در کشور و استان خوزستان بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد و در شهرستان شوشتر پس از وجود کانون‌های هاری مثبت حیوانی این بار کانون هاری مثبت انسانی پدیدار شده است، تلاش‌های بسیار زیاد خبرنگار فارس برای دریافت اظهار نظر مسئولان شبکه بهداشت و دانشکده علوم پزشکی شهرستان شوشتر بی‌نتیجه ماند و مسئولان در این زمینه ابراز داشتند که اجازه مصاحبه ندارند.

 *****************

 گزارش از مجتبی نارنج‌پور

 *****************

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد