سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



روابط امریکا و پاکستان در ماه مه سال 2011 میلادی پس از قتل “اسامه بن لادن” رهبر القاعده در آن کشور توسط نیروهای نظامی امریکایی به پایین ترین سطح ممکن رسید. اکنون نیز “نواز شریف” نخست وزیر پاکستان از اقدامات انجام شده توسط پهپادهای نظامی امریکایی در پاکستان انتقاد کرده است.

پیام نو: “جیمز کلاپر” رییس دستگاه امنیت ملی امریکا در جمع دانشجویان دانشگاه “جورجیا” به گسترش روابط امنیتی واشنگتن – اسلام آباد اشاره کرده و در زمان کنونی را “نقطه عطفی” در تاریخ روابط دو کشور دانسته است.

به گزارش “تدبیر”، شبکه خبری “ای بی سی” به اظهارات اخیر رییس دستگاه امنیتی امریکا اشاره کرده در مورد تعمیق روابط اطلاعاتی امریکا و پاکستان اشاره کرده و در این مورد می افزاید:”روابط مرتبط با جاسوسی میان امریکا و پاکستان در حال شکوفایی است. من بادقت آن چه را می دانم به شما می گویم. اول از همه باید بگویم که پاکستان یکی از متحدین اصلی ما در منطقه است. به خصوص اکنون که ما در حال عقب نشینی نیروهای مان از افغانستان هستیم باید بیش از پیش همکاری های خود را با پاکستان گسترش دهیم. برخی اوقات گسترش روابط با آن کشور به نفع ماست و برخی اوقات این وضعیت صدق نمی کند.”

در همین رابطه “مایکل بیرمنگهام” سخنگوی دستگاه امنیت ملی امریکا از ارائه توضیح بیش تر در مورد اظهارات “کلاپر” به “ای بی سی” خودداری کرده و اظهار داشته که سخنان رییس دستگاه امنیتی امریکا در مورد لزوم گسترش همکاری های دوجانبه در زمینه های امنیتی و اطلاعاتی بوده است.

شبکه خبری “ای بی سی” در پایان اشاره می کند که اظهارات رییس دستگاه امنیتی امریکا از آن رو قابل توجه است که امریکا و پاکستان در طول سالیان گذشته روابط پیچیده ای با یکدیگر داشته اند چرا که برای سال های متمادی مقام های سیا دستگاه اطلاعات نظامی ارتش پاکستان (آی اس آی) را به حمایت از گروه های تروریستی متهم کرده بودند.

روابط امریکا و پاکستان در ماه مه سال ۲۰۱۱ میلادی پس از قتل “اسامه بن لادن” رهبر القاعده در آن کشور توسط نیروهای نظامی امریکایی به پایین ترین سطح ممکن رسید. اکنون نیز “نواز شریف” نخست وزیر پاکستان از اقدامات انجام شده توسط پهپادهای نظامی امریکایی در پاکستان انتقاد کرده است.




این بار بهانه، صادرات حلقه های لاستیکی است

شرکت “لی اسپشیال” در سال 2011 از شرکتی ایرانی مستقر در دوبی با نام Kan Dana Middle East LLC سفارشی به ارزش 6 هزار دلار برای تجهیزات نفتی دریافت کرد که شامل حلقه های پلاستیکی بود و هرکدام 30 سنت ارزش داشته است.

پیام نو، گروه بین الملل – یک شرکت کانادایی به پرداخت ۹۰ هزار دلار جریمه برای ارسال قطعات لاستیکی به ایران که ادعا شده قابلیت استفاده در تولید سلاح هسته ای را دارد محکوم شد.

به گزارش پیام نو، لاستیک مصنوعی که دایره ای شکل است برای میادین نفتی استفاده می شود ولی در برنامه هسته ای نیز قابل استفاده است. این دایره ها طبق لایحه اقدامات اقتصادی ارسال و فروش آنها به هر فردی یا شرکتی در ایران ممنوع است.

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: شرکت کانادایی در دادگاه محکوم به پرداخت ۹۰ هزار دلار برای ارسال حلقه ها به ایران شده است.

حلقه های لاستیکی که ادعا شده قابلیت استفاده در تولید سلاح هسته ای را دارد

حلقه های لاستیکی که ادعا شده قابلیت استفاده در تولید سلاح هسته ای را دارد

روزنامه کانادایی استار نیز در همین باره نوشت: شرکت “لی اسپشیال” در سال ۲۰۱۱ از شرکتی ایرانی مستقر در دوبی با نام  Kan Dana Middle East LLC سفارشی به ارزش ۶ هزار دلار برای تجهیزات نفتی دریافت کرد که شامل حلقه های پلاستیکی بود و هرکدام ۳۰ سنت ارزش داشته است. صادرات این حلقه های پلاستیکی از کانادا به ایران از سال ۲۰۱۰ تاکنون ممنوع است.

شبکه سی بی سی هم در این باره گزارش داد: تحقیقات پلیس کانادا در سال ۲۰۱۱ با هدف یافتن محموله حلقه های لاستیکی در فرودگاه که به مقصد ایران بوده آغاز شده و در نهایت روز دوشنبه دادگاه شرکت “لی اسپشیال” را در این باره محکوم کرد.

این خبر همچنین در رسانه های کانادایی از جمله نشنال پست، گلوب اند میل، کالگری هرالد، مونترال گازت و تورنتو استار منعکس شده است.





روند تسخیر ساختمان های دولتی در شرق اوکراین تشدید شده است

با شدت گرفتن درگیری های طرفداران روسی در اوکراین، کشورهای غربی تهدید به اعمال تحریم اقتصادی کردند. تسخیر ساختمان های دولتی در شرق اوکراین حاکی از حضور روسیه در دریای سیاه و نمایش قدرت است.

پیام نو، گروه بین الملل– به دنبال افزایش تنش های موجود میان روسیه و اوکراین، کاخ سفید بار دیگر نسبت به ناامنی در غرب اوکراین هشدار داد و “باراک اوباما” با واقعیت پیچیده دیگری روبرو شد.

به گزارش پیام نو، اوباما از اعمال تحریم ها علیه اقتصاد روسیه صحبت کرده است. واشنگتن پست در این باره نوشت: با وجود هشدارها به نظر می رسد رئیس جمهور روسیه “ولادیمیر پوتین” به دنبال آزمایش محدودیت های اوباماست. برای اوباما نیز پاسخ آمریکا به هیاهوی اوکراین نیز به آزمایشی بر قابلیت های اش برای متوقف کردن پیشروی روسیه محسوب می شود. تحریم های اقتصادی نشانه واضحی ازعصبانیت آمریکا از روسیه به دلیل جدایی کریمه است.

فارین پالیسی هم در تحلیلی در این زمینه نوشت: مردم اوکراین نگران از حمله روس ها هستند. در شب دوازدهم آوریل ساکنان دریای سیاه به فیس‌بوک هجوم بردند و از حمله روسیه ابراز نگرانی کردند. پیشتر طرفداران روسیه به صورت مسلحانه کنترل شرق کشور را به دست گرفته بودند. تلویزیون اوکراین حمله مردان نظامی با صورت های پوشیده را که به ایستگاه پلیس حمله می کنند را نشان داد. در شهرهای دُنسک و لوهانسک مردان مسلح ساختمان های دولتی را در دست دارند و خواهان جدایی از اوکراین هستند.

همچنین در جریان تسخیر ساختمان دولتی شهر کوچک اسلویانسک، یک مقام اوکراینی کشته و پنج نفر زخمی شدند. عدم قدرت دولت جدید اوکراین در مقابله با این چالش، شکست در برابر این افراد و زیرسئوال رفتن قدرت دولت است. بیشتر اوکراینی های روسی زبان در سه استان شرقی این کشور زندگی می کنند ولی احتمال دارد بخش دیگری از اوکراین هم هدف نیروهای طرفدار روسیه قرار گیرد. گرفتن شهر اودسا دسترسی اوکراین به آخرین شهر آبی را می گیرد و “ولادیمیر پوتین” را قادر به ایجاد راه ارتباطی میان مرزهای غربی و جمهوری مولداوی می سازد. تخمین زده شده ۹۰ درصد از یک میلیون نفر شهروند اودسایی به زبان روسی صحبت می کنند و شاید از اقدامات مسکو حمایت کنند.

دویچه ووله نیز در گزارشی نوشت: وزیر خارجه روسیه اعلام کرد دخالت مقامات اوکراینی برای توقف اعتراضات طرفداران روسیه در شرق اوکراین، منجر به عقب نشینی مذاکرات دیپلماتیک می شود. جدایی طلبان در ۱۰ شهر شرقی اوکراین ساختمان های دولتی را در دست گرفته اند. روز سه شنبه رئیس جمهور اوکراین از عملیات ضد تروریستی برای جلوگیری از حرکت های جدایی طلبانه صحبت کرد. به گزارش گاردین با وجود سخنان وزیر دفاع اوکراین جاده میان دنسک و اسلاوینسک خالی از ارتش اوکراین است. وزرای خارجه ایالات متحده، اوکراین، روسیه و “کاترین اشتون” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با هدف حل بحران با یکدیگر دیدار و گفتگو خواهند داشت.





بازتاب برکناری رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان در رسانه های خارجی

با برکناری شاهزاده بندر بن سلطان حاکی از تلاش عربستان برای نرم کردن روابط با واشنگتن است که در جریان حضور آمریکا در پیشبرد مذاکرات هسته ای با ایران به سردی گرایید. به گفته رسانه ها ریاست دستگاه اطلاعاتی عربستان با هدف رقابت با ایران در منطقه از شورشیان سوری حمایت کرده است

پیام نو، گروه بین الملل– رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان شاهزاده بندر بن سلطان پس از دو سال از سمت خود کناره گیری کرد و پادشاه عربستان جایگزین تازه ای را برای وی برگزید؛ دلیل کناره گیری شاهزاده بندر شکست وی در سوریه و سرد شدن روابط عربستان و متحد قدیمی اش آمریکا ذکر شده است.

به گزارش پیام نو شاهزاده بندر بن سلطان سفیر سابق عربستان در واشنگتن در جولای ۲۰۱۲ به ریاست سازمان اطلاعات برگزیده شد تا حمایت عربستان از شورشیان سوری را برعهده بگیرد.

روزنامه فایننشال تایمز در این باره نوشت: تصدی شاهزاده بندر در زمانی رخ داد که ریاض بر سیاست خود در منطقه فشار بیشتری اعمال کرده و به دنبال قدرت در درگیری سوریه در مقابل رقیب منطقه ای خود ایران بود.

در این زمان عربستان سعودی همچنین در مقابل جریان مقاومت در مصر، امارات پس از بهار عربی قرار گرفت و در مرکز سرکوب اخوان المسلمین توسط ارتش حضور داشت. عصبانیت عربستان از واشنگتن در زمانی بیشتر شد که رئیس جمهور آمریکا “باراک اوباما” در دخالت نظامی در سوریه تردید کرد و تلاش های دیپلماتیک برای مذاکرات هسته ای با ایران را رهبری کرد.

روزنامه دیلی استار لبنان نیز درباره کنار رفتن شاهزاده بندر سلطان از دستگاه اطلاعاتی عربستان نوشت: شاهزاده بندر معمار تلاش های ریاض برای براندازی “بشار اسد” بود که از سمتش کناره گیری کرد. گفته شده خروج وی از ریاست دستگاه اطلاعاتی عربستان گردش بزرگی نسبت به سیاست های ایالات متحده در خاورمیانه بوده است و شاید به نرم کردن روابط واشنگتن – ریاض کمک کند.

این روزنامه همچنین نوشت: شاهزاده بندر با هدف کمک به شورشیان سوری بر سر کار آمد تا بشار اسد که مورد حمایت بزرگترین رقیبش در منطقه یعنی ایران است را برکنار کند.

خبر برکناری بندر بن سلطان از دستگاه اطلاعاتی عربستان در وال استریت ژورنال، الجزیره و گلوبال پست نیز بازتاب های مختلفی داشت و این رسانه ها به تلاش بندر سلطان در سوریه برای رقابت با ایران اشاره کردند.




بزرگترین کشورهای خریدار اسلحه در جهان کدامند؟

سایت اماراتی ناشنال درباره افزایش خرید سلاح از سوی عربستان مدعی شد: ریاض به ایران به عنوان یک تهدید می نگرد و برای جلوگیری از «بهار عربی» در کشورش دست به خرید اسلحه زده است.

 پیام نو، گروه بین الملل– در سال گذشته میلادی عربستان سعودی چهارمین خریدار بزرگ اسلحه در جهان شناخته شده است؛ به گفته تحلیلگران مسائل جهانی، این افزایش انعکاسی از نگرانی ریاض از تغییرات منطقه و نیز قدرت نفوذ ایران در منطقه است.

به گزارش پیام نو طبق آمار منتشر شده از موسسه تحقیقات  بین المللی صلح در استکهلم سوئد، ریاض صرف هزینه برای خرید تسلیحات نظامی را تا ۱۴ درصد افزایش داده است که این رقم در سال ۲۰۱۳، به ۶۷ میلیارد دلار رسیده است. قابل ذکر است در سال ۲۰۱۲ ریاض هفتمین کشور خریدار سلاح نظامی بود.

سایت تایمز اوف ایندیا ذکر کرده  در آمار این موسسه به ترتیب کشورهای آمریکا با ۶۴۰ میلیارد دلار، چین ۱۸۸ میلیارد دلار، روسیه ۸۷ میلیارد دلار، عربستان سعودی ۶۷ میلیارد دلار و فرانسه با صرف ۶۱ میلیارد دلار پنج کشوری هستند که در عرصه تسلیحات نظامی هزینه های بالایی را متقبل شده اند. قابل ذکر است انگلستان، آلمان، ژاپن، هند، کره شمالی، ایتالیا، برزیل، استرالیا، ترکیه و امارات متحده عربی به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند.

در این گزارش ذکر شده در خاورمیانه هزینه های نظامی به ۱۵۰ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال گذشته ۴ درصد افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۳ خرید اسلحه در جهان با ۱٫۹ درصد کاهش به بیش از یک تریلیون دلار رسیده است.

چین، روسیه و عربستان سعودی سه کشوری بودند که بودجه خود را افزایش داده اند. گفته شده بزرگترین کشورهایی که هزینه های نظامی‌شان افزایش یافته عراق با ۲۷ درصد و بحرین با ۲۶ درصد بوده اند. کشور هند نیز برای رقابت با پاکستان بودجه خرید سلاح نظامی اش را افزایش داده است.

همچنین سایت اماراتی ناشنال درباره افزایش خرید سلاح از سوی عربستان مدعی شد: ریاض به ایران به عنوان یک تهدید می نگرد و برای جلوگیری از «بهار عربی» در کشورش دست به خرید اسلحه زده است.






نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد