سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز




۱۵ مقام ایرانی در لیست تحریم‌ها +اسامی

وزارت دارایی انگلیس به بهانه نقض حقوق بشر و با انتشار بیانیه‌ای، نام چندین مقام ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود افزود.

به گزارش جهان، آنطور که در این بیانیه آمده، تحریم این افراد در جلسه‌ای که روز ۱۲ آوریل (سه روز قبل) برگزار شده، اتخاذ شده است. در این فهرست نام ۱۵ مقام کنونی و سابق ایران به چشم می‌خورد.
 
«حسن فیروزآبادی» فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح، «حیدر مصلحی» وزیر اطلاعات دولت سابق، «قربانعلی دری نجف آبادی» و «سعید مرتضوی» از جمله افرادی هستند که نامشان در این لیست وجود دارد.
 
«محمود عباس‌زاده مشکینی»، سید «مرتضی بختیاری»، «حمیدرضا عمادی»، «محمد حسینی»، «محمد صالح جوکار»، «عزیزالله رجب‌زاده»، «محمود سالارکیا» و «حجت‌الله سوری» دیگر افرادی هستند که اطلاعات آن‌ها در این لیست به روزرسانی شده است.
 
وزارت دارایی انگلیس در این بیانیه خواستار بلوکه شدن دارایی‌های این افراد در انگلیس شده و نهادهای مالی این کشور را از هرگونه مراوده با آن‌ها منع کرده است.
 
انگلیس تاکنون جمعا نام ۸۶ ایرانی را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. برخی از افرادی که نامشان در لیست تازه‌منتشر شده، آمده، پیش از این هم در فهرست تحریم‌های انگلیس بوده‌اند، اما در لیست امروز اطلاعات این افراد به روز شده و نام تعدادی دیگر به آن افزوده شده است




درگفت وگوی شفاف با حسن هانی زاده، کارشناس مسایل بین الملل مطرح شد
شواهد حاکی ازآن است که همکاری های پنهانی میان عربستان، کویت، قطر بااسراییل وجود دارد اما این همکاری ها در سطح سیاسی بوده و درحوزه نظامی و امنیتی نیست.
شفاف: عربستان و اسراییل از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تلاش داشتند تا جایگاه ایران را درخاورمیانه تضعیف کرده و از گسترش آرمان های انقلاب به کشورهای منطقه جلوگیری کنند و دراین سه دهه گذشته نیز گهگاه خبرهایی مبنی برهمکاری تل آویو و ریاض منتشر شده که دربیشتر موارد این همکاری ها ازسوی عربستان تکذیب شده است، درهمین راستا خبری مبنی برهمکاری های محرمانه عربستان و اسراییل برای جلوگیری ازنفوذ ایران منتشر شده که وزارت امورخارجه آل سعود آن رارد کرده و موضع گیری تندی را نسبت به این ادعا اتخاذ کرده است. 
 
حسن هانی زاده، کارشناس مسایل بین الملل، درگفت وگوباشفاف به ادعاهای بی اساس رژیم صهیونیستی درمورد حمله به ایران اشاره کرد وگفت: موضوع حمله اسراییل به جمهوری اسلامی قبل ازاینکه یک موضوع نظامی - امنیتی باشد یک مساله کاملا روانی است و هدف رژیم صهیونیستی از انتشار چنین گزارش ها و تهدیدهایی ایجاد یک وضعیت روانی آشفته درمنطقه است.
به گفته هانی زاده،اسراییل درتلاش است تا شرایط رابرای امنیت اقتصادی و سیاسی ایران ناپایدار کند تا به اهداف خود در منطقه دست پیدا کند، پس این رژیم درسه دهه گذشته همواره ایران را تهدید به حمله نظامی کرده تا مانع حضورایران درعرصه منطقه ای و بین المللی شود، البته اسراییل که در مذاکرات سازش شکست خورده است و درسوریه هم موفق به اجرایی کردن اهدافش نشده که مجموع این عوامل سبب شده است که این رژیم درسطح منطقه منزوی شود.

این کارشناس مسایل بین الملل درادامه افزود:تهدیدات اسراییل علیه ایران، جنبه عملیاتی ندارد زیرا این رژیم ورهبران آن به خوبی جایگاه ایران را در منطقه شناخته وچنین اجازه ای را به خود نمی دهند، ضمن اینکه اسراییل بدون همکاری غرب با ایران نمی تواند دست به چینن اقدامی بزند زیرا ایران از لحاظ توان دفاعی پیشرفته است و ازسیادت،خاک، تجهیزات هسته ایش و ... حفاظت می کند.

وی همچنین به اخبارمنتشر شده درمورد مذاکرات پنهانی عربستان و اسراییل اشاره کرد و اظهارداشت:اگر چنین مذاکراتی میان عربستان و اسراییل انجام گرفته باشد مذاکراتی فراتر ازحجم و ظرفیت خود انجام داده اند و به نظر می رسد که هدف آنها ایجاد نوعی بحران روانی است ضمن اینکه عربستان این را می داند که درصورتی که حریم هوایی خود را در اختیار اسرایل قراردهد دست به ریسک بزرگی زده و هزینه گزافی را پرداخت می کند.

هانی زاده تصریح کرد: چنین خبرهایی که درسطح رسانه ها منتشر می شود دقیق نبوده و اگرهماهنگی دراین زمینه صورت گرفته محرمانه است و دراختیار رسانه ها قرارنمی گیرد و این گونه گزارش ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.
این کارشناس مسایل بین الملل معتقداست اگر ایران و 5+1 توافقنامه جامعی را امضا کنند شرایط به گونه ای تغییر می کند که امکان هرگونه حمله نظامی اسراییل به ایران منتفی می شود، علاوه براینکه اسراییل می داند اگر دست به این قمار یا ریسک بزند جمهوری اسلامی ایران پاسخ کوبنده ای خواهدداد.

هانی زاده درپایان گفت وگو باشفاف بااشاره به اتهاماتی که درزمینه همکاری کویت بااسراییل زده می شود گفت: کویت قطعا دست به چنین اقدامی نمی زند و این ریسک را انجام نمی دهد زیرا دولت کویت محافظه کار و به شدت آسیب پذیراست و به هیچ وجه اجازه استفاده از حریم هواییش را به اسراییل نمی دهد زیرا مقامات کویت از پیامدهای همکاری با اسراییل با خبرهستند، البته شواهدحاکی ازآن است که همکاری های پنهانی میان عربستان، کویت و قطربا اسراییل وجود دارد اما این همکاری ها درسطح سیاسی بوده و درحوزه نظامی و امنیتی نیست.





ارزیابی جالب نیویورک تایمز از تاثیر توافق ژنو بر اقتصاد ایران
حقوق‌دانان تجاری و تحلیلگر دیپلماتیک معتقدند در نیمه‌راه توافق هسته‌ای شش‌ماهه بین ایران و قدرت‌های بزرگی هستیم که به‌منظور تعیین زمان برای حصول به یک توافقنامه جامع، ایرانی‌ها شاهد رونق چندانی متعاقب تسهیل تحریم‌ها نبودند.
شفاف: با گذشت نزدیک به پنج ماه از زمان امضای توافقنامه ژنو، برخی رسانه های غربی در روزهای گذشته به بررسی تاثیر این توافقنامه در اقتصاد ایران پرداخته و از نگاه خود آن را تحلیل کرده اند. 

نیویورک تایمز طی مقاله‌ای به تحلیل تأثیر توافقنامه موقت شش‌ماهه  بر وضعیت اقتصادی ایران پرداخت. این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: حقوق‌دانان تجاری و تحلیلگر دیپلماتیک معتقدند در نیمه‌راه توافق هسته‌ای شش‌ماهه بین ایران و قدرت‌های بزرگی هستیم که به‌منظور تعیین زمان برای حصول به یک توافقنامه جامع، ایرانی‌ها شاهد رونق چندانی متعاقب تسهیل تحریم‌ها نبودند. 


آیا ناامیدی ایران به این معنا خواهد بود که این کشور انگیزه کمتری برای مذاکره درباره یک توافق دائمی درباره برنامه هسته‌ای‌اش تا پایان ضرب‌الاجل 20 جولای [29 تیر ماه] داشته باشد؟ 

فرهاد علوی، کارشناس قوانین تحریم در آکریویس، یک شرکت حقوق بین‌الملل در واشنگتن که به درخواست‌های بسیاری برای کسب اطلاعات درباره تجارت با ایران پس از امضای توافقنامه موقتی پاسخ داده است، به نیویورک تایمز،می‌گوید: "ایران تبدیل به مکانی خطرناک برای بانک‌ها، شرکت‌های حمل و نقل و شرکت‌های بیمه داشته است". 

وی در ادامه می‌افزاید که بانک‌ها علاقه‌ای ندارند سیاست‌های خود را در حالی که ممکن است چند ماه بعد قانون بار دیگر دگرگون شود، تغییر بدهند. یکی دیگر از کارشناسان این حوزه معتقد است ماهیت تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث شده است که بسیاری از کشورها حتی به‌صورت موقتی علاقه‌ای برای معامله با تهران نداشته باشند. 

نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد: علی‌رغم ادعاهای اولیه از جانب مقامات ایران مبنی بر اینکه رژیم تحریم‌های غربی دچار شکاف شده است و اینکه عصری جدید آغاز شده، این کشور با مشکلاتی حتی در دریافت پول‌های آزادشده‌اش مواجه شده است. تنها معاملات تجاری اعلام شده در آمریکا برخی قراردادهای کوتاه‌مدت برای ارائه قطعات یدکی به هواپیماهای بوئینگ قدیمی ایران است. 

چنین به نظر می‌رسد که ایران نفت بیشتری صادر می‌کند و بر اساس گزارش صندوق بین‌الملل پول ظاهراً اقتصاد این کشور ثبات بیشتری یافته‌اند. 

اما بسیاری از کارشناسان قوانین تحریم‌ها معتقدند که کشور هنوز هم از نظر اقتصادی دچار مشکلات بسیار است و از شبکه‌های مالی جهانی که یکی از اجزای حیاتی مبادلات تجاری بین‌المللی هستند، به‌دور افتاده است. 






توافق ژنو سراب یا واقعیت، مساله این است
بر اساس توافق صورت گرفته مقرر بود ایران 4.2 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده حاصل از فروش نفت خود را دریافت کند . برای اجرایی شدن این موضوع مقرر شد بانک‌هایی که مشمول تحریم نیستند...
شفاف: هر چند توافق پر سر و صدای ژنو که  در آذرماه 1392 بین شش‌کشور جهان و ایران منعقد شد، تا امروز آثار خوبی بر اقتصاد کشور داشته است اما هنوز ابهاماتی در خصوص اجرایی شدن آن وجود دارد. 

بر اساس توافق صورت گرفته مقرر بود ایران 4.2 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده حاصل از فروش نفت خود را دریافت کند . برای اجرایی شدن این موضوع مقرر شد بانک‌هایی که مشمول تحریم نیستند معرفی شوند تا پول‌ها به ایران پرداخت شود . 


سال گذشته وقتی مقامات ایران در برابر این پرسش قرار گرفتند که آیا پول‌های آزاد شده وارد ایران شده‌اند یا خیر با این پاسخ روبه‌رو شدند: این پول‌ها برای واردات کالاهای مجاز نظیر غذا و دارو مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اما این همه ماجرا نبود.  

حتی قسط دوم نیز پس و پیش به ایران پرداخت شد و ماجرا ابعادی بیش از آنچه داشت، یافت . 

بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته مقرر بود تا کنون، یا به عبارت بهتر تا پایان هفته گذشته، نیمی از 4.2 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران، در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد . یعنی چیزی در حدود 2.1 میلیارد دلار . اما از این نیمی از توافق تا کنون تنها نیمی در اختیار ایران قرار گرفته است یعنی مبلغی برابر با یک میلیارد دلار اما هنوز خبری مبنی بر واریز قسط سوم و چهارم به حساب بانک مرکزی منتشر نشده و بنا به اعلام این بانک تاکنون دوقسط به حساب واریز شده است. 

 بر این اساس قسط اول دارایی‌های ایران که مبلغ 550 میلیون دلار و نزد بانک مرکزی ژاپن بود، سوم فوریه از طریق نشنال بانک سوئیس به فرانک سوئیس تبدیل و به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شد. قسط دوم از مبلغ 4.2میلیارد دلار مورد توافق به مبلغ 450میلیون دلار نیز به ین ژاپن در تاریخ 3 مارس 2014 برابر با دوازدهم اسفند ماه 1392 آزاد و در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. 

 اما در حالی که بنا بود قسط سوم معادل 550میلیارد دلار، 7 مارس مصادف با 16 اسفندماه و قسط چهارم معادل 550 میلیون دلار نیز 10 آوریل برابر با 21 فروردین به حساب بانک مرکزی واریز شود ،هنوز مشخص نیست که این مبلغ به حساب بانک مرکزی ایران واریز شده یا خیر. 

با این وجود اما حمید بعیدی نژاد ، رئیس هیات مذاکره‌کننده کارشناسی ایران با 1+5، چهار قسط از هشت قسط دارایی‌های مسدود شده کشورمان آزاد شده و با آزادشدن قسط پنجم در هفته جاری، مجموع دارایی‌های آزادشده به دو میلیارد و ٦٥٠ میلیون دلار می‌رسد.سخنانی که هنوز کاملا تایید نشده تا تکلیف دارایی های بلوکه شده ایران مشخص شود. 

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اما  درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده نفت ایران گفته است که با وجود برخی موانع و چالش‌ها در روند کار،‌ این کار در مسیر اجراست. 
 
به گفته وی، شتاب کار بیشتری برای آزادسازی پول‌ها انتظار می‌رفت اما هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل و مقام‌های وزارت خارجه ایران از اظهارنظر دراین باره خودداری کرده‌اند که همین سخنان نشان از به مشکل برخوردن توافق ژنو حداقل در خصوص آزاد سازی پول های بلوکه شده ایران دارد و باید منتظر ماند و دید در حالی که ایرانبه تعهدات خود درباره غنی سازی پایبند است، غربی ها نیز به تعهدات خود عمل می کنند یا توافق ژنو سرابی بیش نبوده است؟ 






به نظر شما بنزین در ایران با این همه جنجال‌ها بر سر گرانی‌‌اش، چه مقامی را در بین کشورهای دنیا دارد؟ به طور حتم از واقعیت تعجب خواهید کرد.
 میانگین قیمت بنزین در دنیا در ماه آوریل امسال 1.46 دلار برآورد شده است. با این حال تفاوت زیادی در میان قیمت بنزین در کشورهای مختلف وجود دارد.

به عنوان یک قانون کلی کشورهای ثروتمند بنزین گرانتری دارند و کشورهایی که خود تولید کننده و صادر کننده محصولات نفتی هستند به مراتب قیمت کمتری دارند.

عامل دیگر تفاوت قیمت در کشورهای مختلف میزان مالیات سوبسید متفاوت برای بنزین در کنار سیاست های داخلی هر کشور است.

تمام کشورها به بنزین و فرآورده های نفتی با قیمت یکسان در بازارهای بین المللی مواجه هستند اما مالیات و سیاست های مختلف هر کشور باعث اختلاف قیمت بنزین می شود.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به جدول قیمت بنزین در کشورهای مختلف به ترتیب قیمت تنظیم شده است.


در حال حاضر بنزین در ایران دومین بنزین ارزان در دنیا محسوب می‌شود. نفت‌خیز بودن کشور و اعمال یارانه‌های دولتی روی این سوخت پرمصرف موجب چنین رکوردی شده است.

 در حالی که هر لیتر بنزین در ایران 0.12 دلار (حدود 400 تومان) است، در کشوری مثل سوئد لیتری 7 هزار و 756 تومان عرضه می‌شود.



گزارش تحلیلی شفاف از سخنان اخیر جیمی کارتر
اظهارات تند و موضع گیری های بی اساس مقامات رژیم صهیونیستی باهدف دیگری صورت می گیرد این رژیم نگران امضای توافقنامه نهایی ایران و 5+1 و پذیرش فناوری هسته ای ایران است زیرا باامضای این توافقنامه نه تنها ایران ازسوی جوامع بین المللی به عنوان یک قدرت هسته ای شناخته می شود بلکه دستیابی به این فناوری می تواند به سایر کشورهای منطقه نیز سرایت یابد.
شفاف:بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی باردیگر ایران را تهدید به حمله نظامی کرد،این مقام اسراییلی که تندروترین مقام سیاسی رژیم صهیونیستی علیه جمهوری  اسلامی می باشد،بارها تهران را به اتهام اغتشاش در برقراری صلح و آرامش درخاورمیانه مستحق جنگ دانسته واعلام کرده که این رژیم  بزودی به ایران حمله می کند.

نتانیاهو درتازه ترین اظهاراتش که واکنشی به سخنان جیمی کارتر،رییس جمهور سابق آمریکا درمورد ناتوانی رژیم صهیونیستی در جنگ باایران بود، ازارتش اسراییل خواسته که برای حمله نظامی به ایران آماده باشند، ضمن اینکه، وزیرجنگ این رژیم نیز تهدید خود را با گزینه "احتمال جنگ در سال جاری" رسانه ای کرده است.

 گفتنی است پیشرفت های هسته ای ایران افزایش میزان تهدیدات نظامی و روانی را ازسوی هم پیمانان منطقه ای اسراییل از جمله عربستان، قطر و...نیز افزایش داده است .


درهمین راستا، دیگر مقام اسراییلی در مورد موضوع پذیرش ایران هسته ای توسط آمریکا که مربوط به نطق جان کری، وزیرامورخارجه آمریکا درسنا می باشد موضع تندی اعمال کرده واز اظهارات وزیرامورخارجه ایالات متحده درراستای کارشکنی های این رژیم در مسیر توافق هسته ای ایران با 5+1 استفاده کرده است.

وزیراموراستراتژیک اسراییل دراظهاراتی اعلام کرده که سخنان کری درمورد موضوع ایران و هم چنین اهداف کنونی آمریکا نگران کننده، تعجب برانگیز و غیرقابل قبول است واین موضع گیری ها به معنای تسلیم شدن درمقابل ایران هسته ای است.

دراین میان برخی از نمایندگان کنست(مجلس رژیم صهیونیستی) به کمک مقامات اجرایی کابینه بنیامین نتانیاهو آمده و میزان هزینه ای را که برای حمله نظامی به ایران درنظر گرفته شده را 2.8 میلیارد دلار برآورد کرده و اعلام کرده اند که اسراییل درتلاش است تا با اتکا به این میزان هزینه، جنگ احتمالی صورت گرفته باایران را مدیریت کند، اما پرواضح است که این هزینه نمی تواند پاسخگوی جنگ تمام عیار احتمالی میان ایران و اسراییل باشد.

پس می توان گفت که اظهارات تند و موضع گیری های بی اساس مقامات رژیم صهیونیستی باهدف دیگری صورت می گیرد این رژیم نگران امضای توافقنامه نهایی ایران و 5+1 و پذیرش فناوری هسته ای ایران است زیرا باامضای این توافقنامه نه تنها ایران ازسوی جوامع بین المللی به عنوان یک قدرت هسته ای شناخته می شود بلکه دستیابی به این فناوری می تواند به سایر کشورهای منطقه نیز سرایت یابد.

به عبارت دیگرممکن است کشورهایی همچون عربستان، ترکیه،امارات و... با الگوبرداری ازایران هسته ای به رقبای خطرناکی برای اسراییل تبدیل شوند، نمونه آن هم تلاش های عربستان و همکاری این کشور با پاکستان برای ساخت بمب هسته ای است، به همین دلیل رژیم صهیونیستی درتلاش است تا با تهدید ایران به جنگ، برجمهور اسلامی ایران فشار وارد کرده و به نوعی جنگ روانی و تبلیغاتی به راه انداخته و مذاکرات آتی را تحت الشعاع قراردهد.

درپایان گفتنی است که این تهدید اسراییل نیز همچون تهدیدات پیشین این رژیم بی نتیجه می ماند زیرااسراییل نه تنها توان و تجهیزات کافی برای حمله به ایران را ندارد بلکه بدون حمایت و پشتیبانی آمریکا جسارت کوچکترین اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی رانخواهد داشت،ضمن اینکه آمریکا پس ازامضای توافقنامه موقت هسته ای باایران اعلام کرد که دیپلماسی بهترین گزینه برای پرونده هسته ای ایران می باشد.

موضوع مهم دیگری که آمریکایی ها و اندیشکده های صهیونیستی در مطالعات خود بر آن تاکید کرده اند توان پاسخ دهی ایران است که بر اساس برآوردها کمتر از سه دقیقه خواهد بود. 

از دیدگاه تئورسین های سیاسی و راهبردی اسرائیل، قاره آفریقا به عنوان عمق راهبردی و کمربندی امنیتی برای محاصره اعراب، و فضای مناسب جهت توسعه هژمونی منطقه ای و بین المللی این رژیم است.
غنا اولین کشوری بود که دردهه 1960  رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت. از آن زمان این رژیم در پی کسب نفوذ و نیل به اهداف راهبردی خود در این قاره می باشد. تجزیه و تحلیل تاریخ مناسبات رژیم صهیونیستی با کشورهای آفریقایی نیاز به یک دید فراگیر نسبت به ابعاد و سطوح روابط رژیم صهیونیستی با این قاره است.

اسراییل طی 50 سال اخیر با بکار گیری انواع ابزارها و سیاستها ی راهبردی توانسته است روابط خود را با کشورهای این قاره در ابعاد سیاسی –  دیپلماتیک، فرهنگی – اجتماعی، نظامی، امنیتی و اقتصادی توسعه و منتنوع سازد. این مناسبات از مراحل مختلف گذشته و شاهد نوسانات متفاوتی بوده است.

اهداف و انگیزه های مختلفی در روند تحول این مناسبات و فرآیند آن موثر بوده است. پیامد و نتایج این روابط روی منطقه خاورمیانه و موضوع منازعه اعراب و اسرائیل و روند صلح و عادی سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی در سطوح مختلف تاثیر گذار بوده است. قاره آفریقا و کشورهای آن در اندیشه و تفکر راهبردی نسل اول صهیونیست ها، جایگاه ممتازی داشته است.

قبل از مهاجرت و استقرار صهیونیست ها در فلسطین، اوگاندا و لیبی کشورهای آفریقایی مد نظر اندیشمندان یهودی، برای سکنی و استقرار یهودیان پراکنده و آواره از ظلم و فشارکشورهای آفریقایی، بودند.

اکنون نیز پس از گذشت بیش از 60 سال از اشغال فلسطین، قاره آفریقا جایگاه مهمی در سیاست های راهبردی رژیم صهیونیستی دارد و از دیدگاه تئورسین های سیاسی و راهبردی اسرائیل، قاره آفریقا به عنوان عمق راهبردی و کمربندی امنیتی برای محاصره اعراب، و فضای مناسب جهت توسعه هژمونی منطقه ای و بین المللی این رژیم است.

این قاره و کشورهای آن طی پنجاه سال اخیر نقش مهمی در منازعه اعراب و اسرائیل داشته است. پیامدهای این منازعه بر روی روابط قاره آفریقا با منطقه خاورمیانه و کشورهای آن، در سطوح مختلف تاثیرات گوناگونی داشته است.
هم اکنون صدها تن از دیپلمات های نخبه اسرائیلی در آفریقا سرگرم طراحی و اجرای طرحی هستند که هدف آن، تقسیم قاره سیاه از لحاظ جغرافیای سیاسی است. استفاده از واژه آفریقای سیاه و سفید، حکایت از تلاشهای نژاد پرستانه رژیم صهیونیستی دارد.

با بررسی مراحل مختلف مناسبات اسرائیل با کشورهای آفریقایی و تجزیه و تحلیل ابعاد آن، به اهمیت جایگاه قاره آفریقا در سیاست های فرا منطقه ای رژیم صهیونیستی در سطوح مختلف بین المللی پی برده و ضرورتهای اهتمام اسرائیل به این قاره روشن می گردد.

اهمیت و ضرورت مطرح شدن چنین موضوعاتی می تواند ماهیت رژیم صهیونیستی را به خوبی روشن سازد، که از آن جمله می توان به نکات زیر اشاره کرد.

1- آگاهی از اهیمت و ارزش واقعی قاره آفریقا در سیاستهای منطقه ای و بین المللی

2- پی بردن به اهداف راهبردی رژیم صهیونیستی در منطقه و جهان

3- شناخت عناصر مهم و راهبردی خطر رژیم صهیونیستی در جهان و منطقه، به ویژه جهان اسلام

4- شناخت راهکارها و سازو کارهای رژیم صهیونیستی در یسط و گسترش نفوذش در منطقه و جهان

اهداف رژیم صهیونیستی در آفریقا

1- استفاده از آرای کشورهای آفریقایی در سازمان ملل: نفوذ رژیم صهیونیستی در آفریقا، به ویژه در جنوب صحرای آفریقا، در دهه ششم قرن بیستم به اوج خود رسید و تا آغاز دهه هفتاد ادامه داشت؛ اما پس از جنگ سال 1973 اعراب و اسرائیل، کشورهای عضو سازمان وحدت آفریقا در اقدامی گروهی هر گونه روابط با رژیم صهیونیستی را قطع کردند و به این ترتیب آفریقا به قاره ای خالی از رژیم اشغالگر قدس تبدیل شد.

این امر سبب شد تا 52 کشور عضو اتحادیه آفریقا، که حق رای بالایی در سازمان ملل دارند، همواره به نفع اعراب و علیه این رژیم عمل کنند. بر همین اساس رژیم صهیونیستی کوشید تا این موازنه قوا را به نفع خود تغییر دهد.

2- زمینه سازی برای مبارزه با فرهنگ اسلامی –  عربی: آفریقا طی مدتی طولانی تحت نفوذ فرانسه و انگلیس بود. نفوذ فرانسه در این قاره همچنان باقی مانده است، اما نفوذ انگلیس به سود آمریکا کاهش یافته است.

در چنین شرایطی رژیم صهیونیستی سعی دارد تحت سایه نفوذ آمریکا، از شرایط موجود به عنوان سرپوشی برای فعالیت هایش در این قاره استفاده کند، تا بتواند جلوی پیشرفت فرهنگ عربی –  اسلامی را بگیرد. فرهنگ عربی –  اسلامی تهدیدی برای رژیم صهیونیستی در قاره آفریقا به شمار می رود.

هم اکنون صدها تن از دیپلمات های نخبه اسرائیلی در آفریقا سرگرم طراحی و اجرای طرحی هستند که هدف آن، تقسیم قاره سیاه از لحاظ جغرافیای سیاسی است. استفاده از واژه آفریقای سیاه برای کشورهای غیر عربی واقع در جنوب این قاره، و واژه آفریقای سفید برای کشورهای عربی واقع در شمال این قاره، حکایت از تلاشهای نژاد پرستانه رژیم صهیونیستی دارد.

3- حمایت از جریانهای یهودی برای تصاحب قدرت: سیاست خارجی رژیم صهیونیستی با حمایت از جریانها و اقلیت های یهودی در کشورهای آفریقایی آنها را به هرم قدرت نزدیک می کند و سپس با تشکیل ائتلافی با حضور این رژیم از نفوذ کشورهای عربی در کشورهای آفریقایی  می کاهد.
اسرائیل برای کاهش فشار علیه این رژیم به منظور رفع بحران مشروعیت بین المللی و جلوگیری از تشکیل جبهه ضد اسرائیلی در قاره آفریقا، سعی دارد ضمن گسترش سطح تماس با این قاره و برقراری روابط دیپلماتیک، مانع از تشکیل جبهه ضد اسرائیلی در مناطق مختلف آفریقا شود.

حضور شرکتهای بزرگ یهودی در این کشورها، رژیم صهیونیستی را به براندازی حاکمیت کنونی کشورهای یادشده، با هدف تسریع در فعالیتهای ضد عربی و اسلامی مشتاق کرده است. اقلیت یهود در آفریقای جنوبی یکی ار ثروتمند ترین اقلیت های یهود در جهان به شمار می آیند.

براساس یکی از برآوردها، سهم امداد رسانی جامعه یهود آفریقای جنوبی به خزانه داری رژیم صهیونیستی از نظر اهمیت در رتبه دوم و پس از آن، ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

4- مبارزه با گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در آفریقا: به فاصله چند ماه بعد از سفر آقای احمدی نژاد به شرق آفریقا و دیدار از کشورهای جیبوتی، کنیا و کومور در سال 1387، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه تندروی رژیم صهیونیستی، جهت تحت الشعاع قرار دادن این سفر و جلوگیری از نفوذ ایران در شرق آفریقا، در راس یک هیات بلند پایه سیاسی، اقتصادی و نظامی، راهی منطقه شد تا رژیم صهیونیستی با رایزنی با کشورهایی همچون اتیوپی، کنیا، غنا، اوگاندا و نیجریه به یک راه حل جامع جهت جلوگیری از نفوذ ایران در آفریقا دست یابد.

5- جلب نظر سران کشورهای آفریقایی برای عدم حمایت آنها از انتفاضه مردم فلسطین و حکومت خودگردان: یکی دیگر از اهداف رژیم صهیونیستی در آفریقا، جلب نظر سران کشورهای آفریقایی برای عدم حمایت از انتاضه مردم فلسطین است. دولت های آفریقایی به سبب برخی مسائل سیاسی و مصالح اقتصادی، هنوز نتوانسته اند به یک جمع بندی مشخص در قبال مسئله فلسطین برسند.

یعنی اگر چه رهبران آنها به مناسبته ای مختلف حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام می کنند و یا سازمانهای غیر دولتی زیادی در سراسر آفریقا نسبت به مساله فلسطین حساس بوده و به هر نحو ممکن حمایت خود را از انتفاضه اعلام می دارند، ولی تا به حال هیچ اقدام عملی علیه اسرائیل در این قاره صورت نگرفته است.

6- جاب نظر روشنفکران آفریقایی در مجامع بین المللی: یکی دیگر از اهداف رژیم صهیونیستی در برقراری روابط با کشورهای آفریقایی، کوشش همه جانبه برای جلب همکاری روشنفکران این قاره در مجامع بین المللی به سود خویش است.

به عبارتی دیگر، اسرائیل برای کاهش فشار علیه این رژیم به منظور رفع بحران مشروعیت بین المللی و جلوگیری از تشکیل جبهه ضد اسرائیلی در قاره آفریقا، سعی دارد ضمن گسترش سطح تماس با این قاره و برقراری روابط دیپلماتیک، مانع از تشکیل جبهه ضد اسرائیلی در مناطق مختلف آفریقا شود.

به رسمیت شناخته شدن این رژیم از سوی تعدادی از کشورهای آفریقایی، عدم مشروعیت این رژیم را در این قاره کم رنگ کرده  است.

در ادامه سیاستهای فرامنطقه ای رژیم صهیونیستی را در مناطق و کشورهای مختلف آفریقا به تفصیل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد