سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز


ادعای جدیدی که رسانه‌های صهیونیستی مطرح می‌کنند؛
از میانه سال گذشته میلادی، شمار بسیاری از نیروهای القاعده از سوریه به عراق رفتند تا جریان خطرناکی به راه اندازند که بسته شدن آب فرات تنها یکی از نشانه‌های آن است. منابع اسرائیلی مدعی هستند که مانور اخیر مرزبانی ایران در منطقه قصرشیرین با تحرکات القاعده مرتبط است.
کد خبر: ۳۹۳۳۰۳
تاریخ انتشار:۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۲-15 April 2014
ارتش عراق در حال تقویت خطوط دفاعی خود در بخش‌هایی از اطراف بغداد برای مقابله با خطر سقوط آن به دست گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش است. 

به گزارش «تابناک»، پایگاه خبری اسرائیلی مدعی شده، بر پایه گزارش‌های اطلاعاتی، نیروهای این گروه تروریستی به حومه غربی بغداد وارد شده‌اند و برای نفوذ به بخش‌های دیگر این شهر هفت میلیونی و از جمله ساختمان های حکومتی در منطقه سبز آماده می‌شوند. 

این رسانه اسرائیلی مدعی شده که علاوه بر موج بمب‌گذاری‌ها که زندگی در عراق را به سیاهی کشیده است، به نظر می‌رسد این گروه تروریستی، برنامه‌های بزرگتری برای پیشرفت در سر دارد. نیروهای این گروه پیرامون بغداد به دنبال جذب افراد جدید به القاعده هستند. 

بنا بر این گزارش، شش سال پیش ابومصعب الزرقاوی، فرمانده بسیار خشن القاعده در عراق به دست نیروهای آمریکایی کشته شد و دو سال پیش آمریکایی‌ها از عراق خارج شدند؛ اما گویا اکنون القاعده به دنبال ایجاد حکومت مورد نظر خود است. آن‌ها پس از حضور در استان الانبار در غرب عراق، شهر تکریت و استان دیاله در مرز ایران در حال حرکت به سوی بغداد هستند. آن‌ها بدون ترس از نیروهای دولتی در فلوجه، الرمادی، بعقوبه، صلاح‌الدین، نینوا و حتی بخش‌هایی از بغداد مشغول قدرت‌نمایی هستند. 

شاخه القاعده در عراق بیش از هر شاخه دیگری، اتباع کشورهای غربی و از جمله ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، فرانسه، هلند و بلژیک را در صفوف خود جای داده است. بسیاری از آن‌ها در افغانستان و به تازگی در سوریه آب‌دیده شده‌اند. از اواسط سال ۲۰۱۳، بسیاری از جنگجویان جهادی در سوریه توسط داعش برای جهاد در عراق اغوا شده‌اند. 

بیشتر ناظران مسائل عراق در مورد اینکه چه کسی به حدود ۳۵۰۰ جنگجوی القاعده دستور داد از سوریه به سوی عراق سرازیر شوند و در آنجا سازماندهی شوند. جیمز کلپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در فوریه در نشست سنا، جنگ در سوریه را جنگ آخرالزمانی نامید و شمار اسلامگرایان درگیر در سوریه را بین ۲۰ تا ۲۶ هزار تن برآورد کرد که ۷۵۰۰ تن از آن‌ها از پنجاه کشور خارجی هستند. وی هشدار داد همه آن‌ها، افراد پرسابقه القاعده در افغانستان و پاکستان و مشتاق حمله به اروپا و ایالات متحده نیز هستند. 

دبکا در ادامه مدعی شد، اکنون بیشتر این ۷۵۰۰ تن در عراق و زیر پرچم داعش می‌جنگند. این گروه به خوبی در خشونت جنگ سوریه آموزش دیده و توانایی به چالش کشیدن ارتش عراق را دارد و اکنون به دنبال سه هدف اصلی در عراق است. 

۱ـ القاعده تا حد بسیاری برای خیز برداشتن به سوی بغداد آماده شده است. این گروه منابع آب آشامیدنی بغداد را قطع کرده و بیشتر پل‌های متصل‌کننده پایتخت به شهرهای غربی، شرقی و مرکزی را هدف قرار داده است. 

این گروه، روز جمعه صالح‌المطلک، معاون نخست‌وزیر که قصد بازدید از بازسازی منابع آب را داشت در کمین گرفتار کرد؛ هر چند وی از این حادثه جان سالم به در برد، محافظان وی این قدر خوش شانس نبودند. 

۲ـ در شهر فلوجه، القاعده یک پروژه بزرگ مهندسی را کلید زده که فرا‌تر از توان بسیاری از دولت های خاورمیانه است. آن‌ها به دنبال منحرف کردن مسیر رود فرات هستند. تجهیزات عظیم مهندسی در حال تغییر مسیر رودخانه هستند. این پروژه دو هدف دارد: 

الف) تغییر مسیر آب به سوی جنوب یعنی به سمت مناطق مرکزی عراق تا پست‌های نظامی ارتش عراق در روبه روی فلوجه و نیز خطوط ارتباطی بین بغداد و پایگاه‌های ارتش در مرکز عراق را در آب غرق کند. این اقدام، بیشتر ارتش عراق را در تأمین تدارکات خود و نیز حرکت به سوی پایتخت با مشکل روبه رو خواهد کرد. 

ب) این کار بیشتر شهرهای شیعه‌نشین جنوب را نیز از آب سالم محروم خواهد کرد. 

۳) در استان دیاله، القاعده در حال ایجاد پایگاه‌هایی در امتداد مرز با ایران است. به همین سبب است که نیروهای ایرانی رزمایش چهار روزه اقتدار ۳ را با استعداد شش هزار نیرو در منطقه قصر شیرین در استان کرمانشاه برگزار کردند. 

ارتش عراق تحت تأثیر نگرانی از اقدامات القاعده به دنبال به دست آوردن تجهیزات آمریکایی است که درخواست نوری المالکی در این مورد برای به دست آوردن اقلامی از جمله بالگردهای تهاجمی، ماه گذشته با مخالفت اوباما مواجه شد.

گزارش «رویترز»؛
لشکرکشی و اشغال سرزمین، تهاجم هوایی، زمینی و دریایی و یا حملات هدفدار، مواردی است که در ادبیات مرسوم و عرف معمول، از آن‌ها به ‌نشانه‌های جنگ یاد می‌شود؛ اما «رویترز» به تازگی گزارشی ‌از یک اتاق جنگ عریض و طویل در آمریکا منتشر کرده که اتفاقاً مهم‌ترین برنامه و دستور کار آن، هدف گرفتن ایران بوده است.
کد خبر: ۳۹۳۲۷۱
تاریخ انتشار:۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰-15 April 2014
با «اتاق جنگ مدرن» آمریکا علیه ایران آشنا شوید!لشکرکشی و اشغال سرزمین، تهاجم هوایی، زمینی و دریایی و یا حملات هدفدار، مواردی است که در ادبیات مرسوم و عرف معمول، از آن‌ها به ‌نشانه‌های جنگ یاد می‌شود؛ اما «رویترز» به تازگی گزارشی ‌از یک اتاق جنگ عریض و طویل در آمریکا منتشر کرده که اتفاقاً مهم‌ترین برنامه و دستور کار آن، هدف گرفتن ایران بوده است.

به گزارش «تابناک»، ‌رویترز در مطلبی به بررسی تحریم‌های وضع شده علیه ایران در سال‌های اخیر و نهاد مسئول اجرای این تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری آمریکا پرداخته و جنگ اقتصادی را سیاست جدید آمریکا در مقابل دیگر کشور‌ها معرفی کرده است. 

در عین حال، این خبرگزاری اشاره می‌کند ‌با نزدیک شدن مذاکرات هسته‌ای ایران به موفقیت نهایی، این نهاد در حال تعریف وظایفی جدید برای خود است. 

در این مطلب ‌خلاصه‌وار آمده است: 

اتاق جنگ مدرن آمریکا چیزی شبیه به این است: ساعت‌های روی دیوار، زمان را در کابل، تهران و بوگوتا (پایتخت کلمبیا) نشان می‌دهد. افراد پشت میز، بیشترشان جوان هستند. صحبت بر سر اهداف مورد نظر است و در نیمه‌های شب، تماس‌هایی با اروپا انجام می‌گیرد. 
اما این اتاق جنگ جدید، نه در وزارت دفاع آمریکا، بلکه در وزارت خزانه‌داری این کشور است. سلاح‌های مورد استفاده نیز نه پهپاد و موشک کروز، بلکه تحریم‌های اقتصادی است که با هدفی مشابه و به منظور ضربه زدن به منافع اقتصادی دشمنان آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

پیش از بحث درباره گام‌های احتمالی بعدی علیه روسیه به واسطه اقدامش در انضمام کریمه به سرزمین خود، آدام ژوبین، مدیر جوان «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری» از تیم خود به واسطه شب بیداری و تلاش برای تدوین تحریم‌ها علیه مقامات ارشد روس و دستیاران ولادیمیر پوتین تشکر می‌کند. 

به هر حال، با طرح تحریم‌های فزاینده علیه روسیه، اوباما یک نکته مهم را ثابت کرد و آن، این بود که وی ‌همچون جورج بوش، تمایل روزافزونی به استفاده از ابزارهای جنگ اقتصادی علیه کشورهای مخالف خود در مناطق گوناگون جهان، از کره شمالی گرفته تا ایران و سوریه دارند. 

بر همین اساس، اتاق جنگ وزارت خزانه‌داری آمریکا، از اهمیت فراوانی برای آمریکا و متحدانش برخوردار شده است. مقامات کنونی و سابق این نهاد در مصاحبه‌های متعدد، با اشاره به برخی فعالیت‌های سری آن، از نقش کلیدی نهاد مذکور در وضع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پرده برداشته‌اند. 

از سوی دیگر، یک تیم ۱۷۰ نفره، متشکل از حقوقدانان و تحلیلگران اطلاعاتی نیز در این نهاد، مسئول اعمال تحریم علیه اشخاص حقیقی هستند و به «هدف‌یاب‌ها» مشهورند. اعضای این تیم، از قدرت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و توانایی بر هم زدن هر معامله دلاری را در هر نقطه از جهان دارند. 

آن دسته از وکلا و مدیران شرکت‌ها که بیشتر با این نهاد دولتی آمریکا سر و کار دارند، گلایه می‌کنند که این نهاد، اغلب بدون ارائه هیچ گونه سند و مدرک مشخص، نسبت به وضع تحریم‌ها اقدام می‌کند. برخی دیگر نیز اشاره می‌کنند که این نهاد در جلوگیری از انجام تبادلاتی که به نظرش مشکوک می‌رسد، افراطی عمل می‌کند. 

مارک دابوویتز، عضو «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» که از حامیان اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران به شمار می‌رود، می‌گوید: «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی، احتمالاً قدرتمند‌ترین نهاد دولتی است که تاکنون کسی درباره آن شنیده است». 

به هر حال، این نهاد‌ در سال‌های اخیر، اصلی‌ترین بخش در دولت آمریکا بوده که در وضع و اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران به واسطه برنامه هسته‌ای این کشور فعالیت کرده است؛ اما چالشی که اکنون دولت آمریکا با آن روبه‌روست، نحوه برداشتن تحریم‌ها در صورت موفقیت مذاکرات است. سال‌ها طول کشیده تا واشنگتن حمایت لازم را برای تحریم بخش انرژی ایران به دست بیاورد و این تحریم‌ها نیز‌ مرحله‌ای اعمال شده است. اگر مذاکرات با ایران به موفقیت برسد، از میان برداشتن این شبکه در هم تنیده از تحریم‌ها، کاری بسیار پیچیده خواهد بود. 

البته باید اشاره کرد، به باور برخی مقامات سابق آمریکایی، ایالات متحده پس از تثبیت سلطه خود بر نظام مالی بین‌المللی به منظور هدف قرار دادن رقبا، خود می‌تواند در آینده هدف حملات اقتصادی و مالی کشورهایی چون روسیه و چین قرار بگیرد.

به نظر می رسد ناکامی برنامه های ریاض در برکناری اسد از قدرت مهمترین دلیل برکناری بندر بن سلطان باشد چرا که براساس تجربه سیستم حکومتی عربستان، طولانی شدن دوره درمان به تنهایی نمی تواند عامل یک مقام ارشد از سمت خود باشد.
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت عربستان سعودی برکنار شد.

به گزارش عصر ایران، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) نوشت: ملک عبدالله پادشاه با صدور حکمی، یوسف بن علی ادریسی  را به عنوان جانشین شاهزاده بندر بن سلطان در ریاست سازمان اطلاعات و امنیت عربستان سعودی منصوب کرده است.

با انتشار رسمی این خبر، شایعه های که از ماه ها پیش درباره برکناری شاهزاده بندر منتشر می شد واقعیت یافته است.

شاهزاده بندر بن سلطان از چند ماه پیش تاکنون برای درمان در بیمارستانی در آمریکا بستری است.
قبل از این هم خبرهای غیررسمی بسیاری درباره برکناری وی از ریاست دستگاه اطلاعات و امنیت عربستان سعودی منتشر شده بود. بندر برای مدت زمان طولانی است که در هیچ برنامه رسمی حضور نیافته و خبر یا تصویر جدیدی از وی منتشر نشده است.

بندر (فرزند سلطان ولیعهد پیشین) قبل از این سمت هایی مهم و متعددی از جمله دبیر شورای عالی امنیت ملی و سفیر عربستان در آمریکا (به مدت 22 سال) را برعهده داشت.
پرونده سوریه و حمایت از مخالفان بشار اسد رئیس جمهور سوریه یکی از ماموریت هایی بود که به بندر بن سلطان محول شده بود اما در ماه های اخیر خبرهایی درباره انتقال مسؤولیت این پرونده به وزیر کشور عربستان منتشر شد.
به نظر می رسد ناکامی برنامه های ریاض در برکناری اسد از قدرت مهمترین دلیل برکناری بندر بن سلطان باشد چرا که براساس تجربه سیستم حکومتی عربستان، طولانی شدن دوره درمان به تنهایی نمی تواند عامل یک مقام ارشد از سمت خود باشد.
بندر بن سلطان علاوه بر سوریه مسؤولیت پرونده های مهم دیگری از جمله لبنان و رابطه با آمریکا را نیز در دست داشت.بندر بن سلطان 65 ساله از سال 2012 به عنوان رئیس سازمان اطلاعات امنیت عربستان منصوب شده بود.

استفاده از هواپیماهای جاسوسی قدیمی آمریکا برای اتصال به اینترنت

ارتش ایالات متحده در نظر دارد تا با استفاده مجدد از هواپیماهای جاسوسی خود، امکان اتصال کاربران خود به شبکه وای فای را در مناطق درگیری فراهم کند.

خبرگزاری فارس: استفاده از هواپیماهای جاسوسی قدیمی آمریکا برای اتصال به اینترنت

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس به نقل سلولار، ارتش آمریکا هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین قدیمی خود را که پیشتر از حالت عملیاتی خارج شده بودند را مجددا به باندهای پرواز بازگردانده تا با اتصال تجهیزات ارتباطات سیار موج میلیمتری به آنها امکان استفاده سربازان خود را از شبکه وای فای با ظرفیت 1گیگابایت در ثانیه فراهم کند.آژانس تحقیقات پیشرفته پروژه‌های دفاعی ایالات متحده موسوم به دارپا اعلام کرده است این شبکه به صورت نقطه به نقطه و با استفاده از موج میلیمتری به تبادل اطلاعات می‌پردازد.این هواپیماها با همراه داشتن آنتن‌های موج میلیمتری و آمپیلی فایر ، برای کاربران، شبکه وای فای را به صورت متصل و بدون قطعی ایجاد می کند.

بنا به گفته دیکی ریگوی، مدیر برنامه های دارپا، استفاده از آنتن های موج میلیمتری با قابلیت چرخش در این هواپیماها الزامی است تا بتواند ارتباطات با سرعت بالا را بین نقاط هوایی و زمینی فراهم کند.همچنین آمپیلی فایرهای موج میلیمتری نیز برای تقویت سیگنال های ارسالی از طریق آنتن ها و به حداقل رساندن سیگنال های اضافه بر روی این هواپیماها نصب شده اند. 

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930126000713#sthash.nDYeiaNu.dpuf
سفیر: ایران پیشنهاد ۷ بندی آمریکا را رد کرد

یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد آمریکا در خصوص مسائل منطقه پیشنهادی هفت ‌بندی به ایران ارائه کرده است اما طرف ایرانی آن را نپذیرفته است.

خبرگزاری فارس: السفیر: ایران پیشنهاد ۷ بندی آمریکا را رد کرد

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه السفیر لبنان در گزارشی به نقل از یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد که آمریکا پیشنهادی بسیار مهم به ایران ارائه کرده است که یک بند آن درباره فلسطین و آوارگان است.

السفیر نوشت: اصرار جبران باسیل وزیر خارجه لبنان در نشست اخیر وزرای خارجه عرب در قاهره، بر رد کردن بندی درباره نپذیرفتن اسکان آوارگان فلسطینی در مکان‌هایی که اکنون زندگی می‌کنند، سوالات جدیدی را درباره پشت پرده این اصرار مطرح کرد.

این روزنامه لبنانی افزود: اطلاعات رسیده نشان می‌دهد که آمریکا پیشنهادی به ایران و متحدان منطقه‌ای آن داده است که یک بند آن درباره اسکان آوارگان فلسطنیی است. و با این که امتیازات خوبی برای ایران داشته است، ایران آن را رد کرده است.

السفیر نوشت که در پشت پرده ماجرا پیشنهادی است که آمریکا در پی حوادث یازده سپتامبر 2001 به ایران داد. زمانیکه در میان تصمیم‌گیرندگان آمریکایی این جو حاکم شد که عربستان متهم به پوشش فعالیت القاعده و شاخه‌های آن است و باید به آن حمله شود و نظام آن تغییر داده شود و نظام سلطنتی به نظام سلطنتی مشروطه تبدیل شود و در این حالت اماکن مقدس دارای حالت خاص و نوعی استقلال باشد

 بر اساس این گزارش، آمریکا از طریق میانجی‌های مورد اعتماد خود به ایران و متحدانش در منطقه پیشنهاد بهبود روابط را داده است. پاسخ محور مقاومت بدین گونه بود «اسرائیل و کشور مستقل فلسطینی وعده داده شده به پایتختی قدس شریف چه می‌شود؟».

این گزارش حاکی است که آمریکایی‌ها، سخن گفتن درباره اسرائیل و تشکیل کشور فلسطینی را نپذیرفتند و از طریق میانجی این پیام را دادند که «این موضوع در حال حاضر مطرح نیست، زیرا اولویت ما مبارزه با تروریسم و اسلام تکفیری مورد حمایت عربستان سعودی است».

اما پاسخ ایران در آن زمان بسیار جالب توجه است.

السفیر افزود که ایران و متحدانش نیز در پاسخ گفتند «ما نمی‌توانیم وارد روند بهبود روابطی بشویم که به ضرر هر کدام از کشورهای منطقه تمام بشود، مگر اینکه قبل از آن از سرنوشت کشور مستقل فلسطین، موافقت روشن آْمریکا با تشکیل این کشور، مجبور ساختن اسرائیل به عقب نشینی از همه سرزمین‌های عربی اشغال شده در جولان، لبنان و فلسطین به مرزهای سال 1967 میلادی شناخت و آگاهی پیدا کنیم. در آن صورت می‌توان بر اساس یک استراتژی فراگیر عربی و منطقه‌ای درباره آینده اوضاع منطقه خاورمیانه بحث و گفت‌وگو شود».

این امر به متوقف شدن تماس‌هایی که به همت دولت سوئیس صورت می‌گرفت، شد. عربستان سعودی بعدها از پیشنهاد آمریکا آگاهی پیدا کرد و از طریق «ترکی الفیصل» سفیرش در لندن، «بندر بن سلطان» سفیر ریاض در واشنگتن و «سعود الفیصل» وزیر خارجه این کشور به آمریکایی ابلاغ کرد که آمادگی کامل دارد که همه خواسته‌های آمریکا در مبارزه با تروریسم را برآورده سازد.

در آن هنگام نظریه پردازان آمریکا، نظریه «هرج و مرج خلاق» را مطرح ساختند که به شکل گیری «خارومیانه جدید» می‌انجامد. این امر به ایجاد ائتلاف‌های گسترده بین آمریکا و متحدان غربی‌اش شکل گرفت که نقطه اوج آن در سرنگونی نظام طالبان، اشغال عراق و جنگ علیه مقاومت لبنان در سال 2006 نمود پیدا کرد. این امر با گسترش پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس همراه شد.

از سال 2001 تا سال 2011 تصمیم گیران کابینه آمریکا دریافتند که جنگ آنها علیه تروریسم به ثمر ننشسته است و لذا واشنگتن تصمیم گرفت سیاست جدیدی را در پیش بگیرد.

السفیر در ادامه افزود که منبع خبر این پیشنهاد یک دیپلماتیک شرقی است و مدعی شد که واشنگتن این بسته را به منطور حل منازعه اسرائیلی-عربی و تشکیل دولت فلسطین [بار دیگر] تدوین کرده تا آن را بر ایران و متحدانش عرضه کند.

این بسته پیشنهادی بر پایه عدم بازگشت آوارگان فلسطینی و اسکان آنان در مناطق اقامت فعلی‌شان در دیگر کشورها از جمله لبنان شکل می‌گیرد و [ادعا شده است که] در مقابل به محور مقاومت تضمین داده می‌شود که نقش و نفوذ آن در لبنان و کشورهای عربی افزوده شود، [اما هیچ ضمانتی برای عملی شدن این وعده‌ها ارائه و تشریح نشده است].

بر اساس گفته ‌این منبع آگاه؛ پیشنهاد هفت بندی آمریکا به شرح زیر است:

1) آمریکا قبول می‌کند که موضوع تغییر و با تعدیل منشور حکومتی لبنان که از معاهده «طائف» برآمده است، مورد بحث و بررسی قرار گیرد. تا بدینوسیله برخی از اختیارات نخست وزیر گرفته شود و به رئیس جمهوری بازگردانده شوند.

2) واشنگتن برای توزیع دوباره روؤسای دستگاه‌های نطامی و امنیتی لبنان میان طوائف این کشورآمادگی دارد، تا بدینوسیله فرماندهی ارتش به شیعیان منتقل شود و فرماندهی نیروهای امنیت داخلی نزد اهل سنت بماند و مدیریت کل نیروهای امنیت عمومی به مارونی‌ها داده شود.

3) آمادگی واشنگتن بر ابقای نظام سوریه و رهبران آن.

4) آمادگی آمریکا برای فشار آوردن بر پادشاه بحرین به منظور پذیرش خواسته‌های معارضان و موضوع نظام مشروطه سلطنتی که اکثریت حق حکمرانی در آن را داشته باشند.

5) از عربستان سعودی خواسته می‌شود که به حمایت‌های مالی خود از جماعت‌های سلفی و تندرو در منطقه پایان دهد و در راستای تضعیف نقش عربستان به عنوان رهبر کشورهای اسلامی فعالیت شود و همچنین بر ریاض فشار وارد شود تا به شهروندان مناطق سرشار از نفت شرق این کشور حقوق شهروندی و مدنی بدهد و آنها را وارد فعالیت‌های عمومی عربستان کند.

6) بر اسرائیل فشار آورد تا از مزارع شبعا (در لبنان) و بلندی‌های جولان سوریه و همچنین از کرانه باختری رود اردن و نوار غزه عقب نشینی کند و با تشکیل کشور فلسطینی در مرزهای 1967 موافقت کند و شهروندان عرب فلسطینی در داخل اسرائیل باقی بمانند.

7) نقطه اوج این بسته پیشنهادی آمریکا دارای یک پیشنهاد بسیار غافلگیر کننده است. بر اساس این بند، آمریکا آماده است تا تحقیقات دادگاه بین‌المللی مسئول رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری را به سمت جماعت‌های سلفی تندروی سنی ببرد. این امر با رفع ممنوعیت معلومات اطلاعاتی آمریکا و تصاویر ماهواره‌ها صورت می‌گیرد. داده‌های مذکور می‌توانند حقیقت ترور را برای همیشه روشن کنند.

این منبع دیپلماتیک معتقد است که نتیجه حتمی مضمون چنین پیشنهادی، بازگرداندن درگیری مسیحی اسلامی در لبنان و بر افروختن آتش در تمام منطقه بین ایران و متحدانش از یک طرف و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از طرف دیگر خواهد بود. این امر امکان بقای رژیم صهیونیستی به مدت 100 سال دیگر را برایش مهیا می‌سازد. در نتیجه طرفی که پیشنهاد را قبلا رد کرده، ‌امکان ندارد که در شرایط فعلی چنین پیشنهادهای خطرناکی را قبول کند. بویژه اینکه منطقه شاهد جنگ‌های شدیدی در چند جبهه مختلف است و هدف همه آنها تکه تکه گردن کشورهای عربی و از بین بردن آرمان فلسطین است.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930126000254#sthash.lpQ92KJB.dpuf

برای جذب و حضور نیرو در حزب الله لبنان برای مشارکت در جنگ سوریه، فرد باید با اخلاق، متدین و حداقل 18 ساله باشد.

تجربه مشارکت اعضای حزب الله لبنان در جنگ سوریه موضوع گزارشی از خبرگزاری فرانسه است.

به گزارش عصر ایران، حضور اعضای نظامی حزب الله لبنان در سوریه باعث شد پیروزی های گسترده ای رقم بخورد و گروه های تندروی مذهبی و مخالفان مسلح از مناطق استراتژیک و مهمی در سوریه عقب نشینی کنند.
خبرگزاری فرانسه در گزارش خود نوشته است: از جنگیدن در مقابل اسرائیل در مرزهای لبنان تا سوریه و جنگیدن در کنار نیروهای دولتی این کشور ؛ حزب الله لبنان در حال کسب تجریه جنگی جدید و متفاوتی در سوریه است.

کارشناسان می گویند استراتژی حزب الله لبنان و گفتمان سیاسی اش با تغییر صحنه عملیات های نظامی تغییر کرده است. قبل از این حزب الله لبنان به دنبال مقابله با دشمن صهیونیست بود اما هم اکنون به دنبال مقابله با تکفیری ها نیز هست. حزب الله لبنان در سوریه با جنگ شهری روبه رو است و به پشتیبان اصلی و تاثیرگذار در حمایت از حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه تبدیل شده است.

"اندرو اکزوم" کارمند سابق وزارت خارجه آمریکا و کارشناس مسائل لبنانی گفت: نسل جدیدی از اعضای نظامی حزب الله لبنان وجود دارد که نخستین تجربه جنگیدن خود را در سوریه می گذرانند. معتقدم آنها در حال کسب تجربه خوبی در زمینه جنگ واقعی به جای درگیری های آزمایشی و غیرواقعی در مانورهای نظامی هستند.

خبرگزاری فرانسه ادامه می دهد: تعداد افراد نظامی حزب الله لبنان مستقر در سوریه حدود 5 هزار نفر برآورد می شود. نیروهای نظامی حزب الله لبنان قبل از انتقال به سوریه، دوره های آموزش نظامی را ابتدا در لبنان و سپس در ایران طی می کنند.

 یکی از این افراد که خود را ابومحمد 30 ساله از منطقه بعلبک در شرق لبنان معرفی می کند به خبرگزاری فرانسه می گوید: دوره های آموزشی در منطقه جرود بعلبک لبنان آغاز می شود و 40 روز تا 3 ماه طول می کشد. دوره های آموزشی سپس در ایران و به مدت 2 ماه برای آموزش سلاح سنگین و فرماندهی گروه های رزمی تکمیل می شود.

ابومحمد مدتی پیش از منطقه قلمون در شمال دمشق بازگشته است. او در درگیری ها مشارکت داشت و از ناحیه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفت.
وی می افزاید: هم اکنون دوره های آموزش نظامی در حزب الله لبنان، افزایش یافته است زیرا به مدت 2 سال بدون توقف در حال جنگ در سوریه هستیم.

اعضای نظامی حزب الله لبنان تاکید می کنند: برای جذب و حضور نیرو در حزب الله لبنان برای مشارکت در جنگ سوریه، فرد باید با اخلاق، متدین و حداقل 18 ساله باشد.
آنها  می گویند فردی که به سوریه می رود نیازمند اقناع نیست بلکه همان گفتمان ضرورت مقابله با تندروها و پشتیبانی از بشار اسد را تکرار می کنند.

اعضای حزب الله لبنان که در جنگ با اسرائیل و در سوریه حاضر بودند از تفاوت های این دو تجربه می گویند.
ابوعلی 40 ساله که در جنگ ژوئیه 2006 علیه اسرائیل وجنگ شمال دمشق در ماه گذشته مشارکت داشت می گوید: در برابر اسرائیل، با یک دشمن روبه رو بودیم اما در سوریه ما نمی دانیم با چه کسی روبه رو هستیم. یک روز داعش، روز دیگر جبهه النصره و روز دیگری ارتش آزاد. در جنوب لبنان با زمین و جغرافیا آشنا بودیم اما در سوریه آن را نمی شناسیم.

وی اضافه می کند: جنگ در سوریه، آسان نیست. جغرافیای سوریه شامل دشت های گسترده، صحرا، کوه و دره است.

"جفری وایت" یکی از مقامات سابق سازمان جاسوسی آمریکا هم در گزارشی که به تازگی از سوی مرکز مبارزه با تروریسم در واشنگتن منتشر شده نوشت: نزاع در سوریه به حزب الله لبنان درباره جنگ غیرمعمول، آگاهی زیادی داده است. علاوه بر این، حزب الله لبنان هم اکنون تنها به درگیری های تاکتیکی کوچک محدود نیست و عملیات های هجومی را انجام می دهد.

وی ادامه می دهد: جنگ در سوریه از نوع دیگری است. زمان طولانی را در بر می گیرد ، واحدهای بزرگی در آن مشارکت می کنند و عملیات های پیچیده ای را شامل می شود.

حزب الله لبنان همچنین دوره های آموزشی برای برخی گروه های نظامی دولتی سوریه برگزار می کند.
ابوحسین 40 ساله یکی از افراد نظامی حزب الله لبنان که فرمانده یک گروه است می گوید: برخی اعضای ارتش سوریه بی انضباط و برخی مواقع بی کفایت هستند. اعضای ارتش سوریه بارها به خطا به سمت اعضای حزب الله لبنان شلیک کرده اند. اعضای ارتش سوریه تجربه ای در جنگ شهری ندارند.

وی می افزاید: حزب الله لبنان متولی آموزش نیروهای ارتش دفاع ملی و نیروی جدیدی به نام "عقاب های صحرا" در سوریه است. این نیرو شامل بازنشستگان ارتش سوریه نیز هست.

حزب الله لبنان مشارکت در جنگ داخلی سوریه را تلاش برای مقابله با رسیدن گروه های تکفیری به لبنان می داند. سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان گفته بود اجازه سقوط حکومت سوریه، هم پیمان نخست مقاومت را نمی دهد.تاکنون بیش از 360 نفر از اعضای نظامی حزب الله لبنان در سوریه به شهادت رسیده اند.





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد