سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک تحلیل ورزشی



بردی که کام خوزستانی ها را عسلی کرد

اهواز - ایرنا - شاگردان ˈ حسین فرکی ˈ موفق شدند با یک گل تیم گسترش فولاد را در تبریز شکست دهند و با 57 امتیاز قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 92-93 شوند و این برد کام خوزستانی را شیرین تر از هر زمان دیگری و عسلی کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا این برد فقط و فقط یک پیروزی معمولی نبود زیرا این قهرمانی بعد از گذشت یک دهه از قهرمانی تیم فولاد خوزستان در لیگ برتر 83-84 شور و نشاطی دوباره را به اهواز و تمام شهرهای خوزستان کشاند به گونه ای که از شب قهرمانی تاکنون شاهد برگزاری آیین هایی خاص این پیروزی تا پاسی از شب هستیم.

باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد خوزستان یکی از باشگاه های خوزستانی حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران است که در چند سال اخیر توانسته با برنامه ریزی مدون و سرمایه گذاری بر استعدادهای منطقه، تاسیس مدرسه فوتبال و

کشف و پرورش بازیکنان بومی و مستعد این استان مانند ˈبختیار رحمانیˈ و دیگر استان های کشور، علاوه بر کسب عنوانهای مختلف در رقابت های فوتبال داخل کشور در رده های سنی مختلف، اعتبار ویژه ای برای خود به دست آورد.

رحمانی کاپیتان تیم فولاد خوزستان موفقیت تیم را مرهون تلاش همه از کادر فنی، مربی و بازیکنان دانست و گفت: هیچ تیمی بهتر از فولاد نیست و هر کسی آرزو دارد در این تیم بازی کند.

وی افزود: آرزویم این بود که امسال قهرمان لیگ شویم و عوامل بسیاری در این موفقیت نقش داشت که می توان به دهکردی، مدیریت باشگاه و رفتار بسیار خوب فرکی با بازیکنان اشاره کرد. 

خبرنگار ورزشی و کارشناس فوتبال هم می گوید: تیم فولاد خوزستان پیشینه بسیار خوبی در فوتبال دارد و امسال یکی از نقاط بارز این تیم آن بود که با فوتبال پاک و بدون حاشیه بالا آمد و یک مربی را انتخاب کرد که هیچ حاشیه ای نداشت و از آنجا که دستیار برانکو بود پیشینه خوبی در فوتبال ایران داشت. 

ˈمیثم ناصرنژادˈ افزود: تیم فولاد خوزستان بازیکنانی را جذب کرد که حاشیه نداشتند و فوتبال پاک را ارایه دادند.

وی افزود: این تیم مانند تیم های استقلال و پرسپولیس هم ادعای قهرمانی نداشت و مانند این تیم ها در هزینه ها ریخت و پاش نکرد و قراردادهای نجومی با بازکنانش نبست. 

این ورزشی نویس گفت: بازیکنان تیم فولاد خوزستان هم در حد قراردادهای خود خوب بازی کردند؛ اگر چه قراردادها و مبالغشان عادی و معمولی بود اما بازی های خوبی ارایه کردند.

ناصرنژاد خاطرنشان کرد که فوتبال خوزستان مهد فوتبال ایران است و بازیکنانی مشهوری هم که داشت در همین استان متولد شده اند و پایه های تیم اصولی به پیشرفت رسید. 

وی گفت: اگرچه این تیم نوسان زیاد داشت اما با مدیریت خوب در باشگاه نه تنها در لیگ برتر فوتبال ایران عرض اندام کرد و قهرمان شد که هم اینک در یک قدمی صعود به دور دوم جام مسابقات آسیا قرار دارد؛ حتی اگر فردا شب(چهارشنبه شب)مقابل تیم ˈالجیشˈ هم مساوی کند باز شانس صعودش بالاست.

این کارشناس فوتبال افزود: جدالی که این تیم به عنوان میزبان فردا شب مقابل الجیش دارد برای صدرنشینی است؛ فولاد خوزستان بین تیم های ایرانی مسیر خوبی را پیش می رود و شانس نخست تیم های ایرانی در این جام است به گونه ای که اگر فردا بازی را ببرد صدر صد صعود می کند.

وی قهرمانی دوباره تیم فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال ایران را تداعی کننده برد این تیم در لیگ 83 – 84 دانست و افزود: فولاد در حالی درآستانه صعود به این مرحله از جام مسابقات آسیا است که هیچ کدام از بازیکنانش تاکنون تجربه حضور در چنین مسابقاتی را در حد بین المللی نداشتند.

باشگاه فولاد خوزستان با داشتن مدارس حرفه ای فوتبال و با استفاده از دانش مربیان خارجی مانند وینگو بگوویچ، لوکا بوناچیچ و ملادن فرانچیچ توانست بازیکنان مطرحی مانند ایمان مبعلی، حسین کعبی، ابراهیم میرزاپور، جلال کاملی مفرد، بختیار رحمانی، پژمان منتظری، آرش افشین و دیگر بازیکنان را به فوتبال ایران معرفی کند. 

در جام ملت های آسیا 2004 در بازی تیم ملی ایران و کره جنوبی از شش ملی پوش فولاد پنج نفر به زمین رفتند و پیروزی 4-3 را رقم زدند.

بنا به اعلام برخی منابع، فولاد خوزستان تاکنون دو مرتبه یکی در فصل 83-84 و دیگری در فصل 93-92 قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شده و با به دست آوردن 64 امتیاز از 30 بازی (2/13 امتیاز از هر بازی) مقتدرترین قهرمان لیگ برتر ایران است. 

این تیم همچنین پیشینه خوبی در وارد کردن بازیکنان باکیفیت خارجی دارد که از میان بازیکنانی که از طریق این باشگاه به فوتبال ایران پای گذاشتند می توان به فابیو جانوآریو، عماد محمد رضا و آرماندو سا اشاره کرد.

طبق آخرین رده بندی برترین تیم های باشگاهی جهان در اوت 2013 میلادی که توسط فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال صورت گرفت، تیم فوتبال فولاد خوزستان با کسب 1435٫71 امتیاز و کسب رتبه 427 جهان، چهارمین تیم ایرانی بوده و در بین تیم های قاره آسیا در مکان سی و هشتم قرار دارد.

فولاد خوزستان تیمی است که تا قبل از سقوط و انحلال تیم فوتبال ˈجنوب اهوازˈ کسی از آن اطلاعی نداشت و در اصل این تیم جنوب اهواز بود که پروانه باشگاه فوتبال خود را در سال 1374 به فولاد خوزستان واگذار کرد تا این تیم بتواند در لیگ سراسری ایران بازی کند.

تیم فولاد در سال 1365 فعالیت خود را از لیگ دسته چهارم اهواز آغاز کرد؛ در سال 1370 قهرمان اهواز شده و دو سال بعد از آن به لیگ دسته دوم فوتبال خوزستان راه پیدا کرده بود. 

فولاد در اولین حضورش قهرمان گروه اول این لیگ شد و به دسته بالاتر راه یافت و حضور این تیم در لیگ اول خوزستان هم با قهرمانی همراه بود. 

تیم فولاد با این قهرمانی جواز حضور در لیگ منطقه ای ایران را کسب کرد اما هیچ گاه در این لیگ حاضر نشد؛ زیرا در سال 1374 باشگاه در حالی که فصل را به اتمام رساند، با پشت سر گذاشتن مراحل انتقال امتیاز جایگزین باشگاه سقوط کرده و ورشکسته جنوب اهواز در لیگ دوم فوتبال ایران شد.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در حوزه اجتماعی در مصاحبه با ایرنا می گوید: فوتبال یک بازی مردمی و مورد علاقه همه از کودک گرفته تا میانسال و پیر بوده و این علاقه در خوزستان بسیار شدید است.

ˈشکیب انصاریˈ افزود: علاوه بر این که بازی فوتبال مورد علاقه و محبت مردم است توده اینها حتی استادان دانشگاه ها و روحانیان علاقمند به دیدن این بازی هستند.

وی گفت: تیم فولاد خوزستان با برد خود تنها فوتبالی ها و ورزش دوستان را خوشحال نکرد که موج خوشحالی را در سراسر استان و حتی کشور جاری کرد.

این استاد دانشگاه افزود: خوزستان با توجه به دوران جنگ تحمیلی و سختی های این دوران و دوران سازندگی نیاز به شادابی دارد و فولاد خوزستان با برد خود شادی مفرطی را دوباره به محیط این استان بازگرداند.

قهرمانی تیم فولاد خوزستان در جام برتر را خیلی ها تبریک گفتند از استاندار خوزستان گرفته تا مدیران ادارات و سازمان ها ، ورزشکاران، هنرمندان و اقشار مختلف که در بیانیه های خودضمن ابراز شادمانی از تلاشها بازیکنان و دست اندرکاران تیم فولاد قدردانی کردند.

موفقیت تیم فولاد خوزستان بیش از آنکه یک پیروزی بزرگ برای ورزش فوتبال استان باشد نوعی اتحاد و وفاق ملی را بویژه در نزد اقوام مختلف در این استان موجب شده و هر یک با حضور در صحنه از طرق مختلف مراتب شادمانی و سپاس خود را از این کام شیرین و پیروزی ابراز می دارند.

امیر خان زاده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد