سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز




نویسنده و مجری سرشناس جهان عرب، در مقاله‌ای به انتقاد از مواضع کشورهای عرب در قبال ایران پرداخته و با بیان حقایقی غیر منتظره درباره ایران اذعان کرده است که در حالی که اعراب در لبنان قمارخانه و هتل می‌سازند، ایران مقاومت را تقویت می‌کند.
به گزارش مشرق، فیصل قاسم" که از مجریان مشهور شبکه الجزیره و از مخالفان سرسخت ایران و جبهه مقاومت است، در یادداشتی در روزنامه فرامنطقه ای "القدس العربی" چاپ لندن، نوشت: عرب‌ها باید در زمینه سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی و صبر و اسقامت، ایران را الگو قرار دهند.

قاسم در ادامه با اذعان به این که ایران، تثبیت ائتلاف ها و حضور خود را در منطقه از ده ها سال پیش آغاز کرده، می گوید: گویی برخی کشورهای عربی کاری ندارند، جز اینکه از افزایش نفوذ ایران در منطقه - به ویژه پس از توافق‌ هسته‌ای و "نزدیک شدن" ایران و آمریکا- شکایت کنند و بنالند. نمی دانم چه اتفاقی افتاده است که برخی گویی ناگهان از خواب غفلت بیدار شده اند و به خطر نفوذ ایران پی برده اند.

این نویسنده معروف عرب به عنوان شاهد مثال برای ادعای خود، به سابقه روابط و مناسبات ایران و سوریه در زمان "حافظ اسد" اشاره کرده و می نویسد: حافظ اسد همزمان با ایران و کشورهای عربی طی چند دهه روابط ممتازی داشت، اما چرا در آن همه مدت هیچ یک از عرب ها به روابط و ائتلاف ایران و سوریه شک نکرد؛ آیا نظام سوریه در زمان حافظ اسد، به مثابه سنگ محک در روابط ایران با کشورهای عرب نبود؟

فیصل قاسم در ادامه با بی توجهی به مواضع مبتنی بر حمایت از مظلومان و جانبداری از حق، ایران در قبال کشورهایی چون عراق، یمن و غیره، مدعی شده است: نفوذ ایران در عراق از ابتدای دهه نود قرن گذشته آغاز شده و اعراب میلیاردها دلار برای سرنگونی یک نظام عربی هزینه می کنند، آن گاه ایران آن کشور را در "طبقی از طلا" تحویل می گیرد و به گسترش نفوذ خود در آن می پردازد.

وی سپس خطاب به اعرب می گوید: ایران را سرزنش نکنید. ایران، بخواهیم یا نخواهیم، برنامه ای دارد که بر اساس یک راهبرد قدرتمند و دقیق برنامه ریزی شده است؛ بنابراین ایران با بهره گیری از توانمندی های داخلی و بدون وابستگی به شرق و غرب، چنان قدمی در زمینه نظامی و فناوری هسته ای برداشته که جهانیان را بهت زده کرده و سالهاست که دنیا در زمینه برنامه اتمی با ایران سرگرم مذاکره است و این حقیقتی است  درخور احترام نه محکومیت، هرچند که برخی با ایران اختلاف سیاسی داشته باشند.

از سوی دیگر درحالی که عرب ها به حمایت های رو به تحلیل آمریکا وابسته باقی مانده اند، ایرانی ها در زمینه ساخت تجهیزات نظامی و غیر نظامی، بر اساس اصل خودکفایی به بازوهای پرتوان و عقل و درایت داخلی تکیه کرده اند و این باعث شده است که جهانیان با آنها به عنوان یک رقیب تعامل کنند نه مانند یک پیرو وابسته.

این نویسند و تحلیلگر عرب بازهم خطاب به عرب ها می نویسد: اعراب به جای سرزنش ایران باید با درپیش گرفتن برنامه ها و مکانیزم های حساب شده ایران با آن مقابله کنند.

وی به بیان تفاوت سرمایه گذاری های ایران و اعراب به عنوان نمونه در لبنان اشاره کرده و می نویسد: در حالی که عرب ها در زمینه ساخت هتل و قمارخانه در لبنان سرمایه گذاری کرده اند، ایران به ایجاد بازوی راهبردی نظامی قدرتمندی در این کشور مبادرت ورزیده است که اینک از جایگاه ویژه ای در لبنان برخوردار است.

فیصل قاسم می گوید: یادم نرفته سخن شخصی را که می گفت؛ اگر درگیری بین هوادران ایران و لبنان در این کشور بوجود بیاید، هواداران عرب ها با قلیان و هوادران ایران با پیشرفته ترین سلاح ها و مجرب ترین نیروها جنگ خواهند کرد.

وی تفاوت بین کشورهای عربی و ایران را در قالب تفاوت بین دو شخص بیان می کند که اولی خانه‌ای را اجاره کرده و به صاحب خانه(آمریکا) برای چندین سال اجاره پرداخت می‌کند و اموالش را از دست داده، اما دومی پولی قرض گرفته و خانه‌ای را خریداری کرده و پس از چند سال صاحب خانه شده است.

این نویسنده عرب در ادامه به صراحت خطاب به کشورهای عربی می گوید: درایت و زیرکی ایران را ببینید که چگونه منابع و ثروت های خود را در مسیر خودکفایی در بلند مدت به کار گرفته و اینک به قدرتی تبدیل شده است که در معادلات منطقه ای و جهانی نمی توان آن را نادیده گرفت، اما کشورهای عربی ثروت های خود را به قدرت های خارجی بخشیده اند تا آنها را مورد حمایت قرار دهند و اینک با حقایقی ناگوار مواجه شده اند.

فیصل قاسم می افزاید: به راستی که ما اعراب به روحیه بالای ایرانی ها در سرمایه گذاری، سازندگی، صبر و استقامت نیازمند هستیم. استراتژی ایرانی دقیقا مشابهه راهبرد و شکیبایی بافنده فرش های مشهور ایرانی است که حاضر است سال های طولانی از عمر خود را به بافتن یک فرش ایرانی تمام عیار و دارای مقبولیت جهانی اختصاص دهد، بدون این که خسته و آزرده شود، زیرا همواره اهداف بلند مدت را دنبال می کند و این درحالی است که سیاستمداران عرب جهان بینی محدودی دارند، به سرعت خسته می شوند و فاقد صبر و استقامت هستند و به همین علت به بیگانگان متوسل می شوند.

این نویسنده سرشناس در پایان مقاله می نویسد: 50 سال پیش خیلی ها تصورش را هم نمی کردند که ایران از چنین نفوذ و جایگاهی در منطقه برخوردار شود، اما اینک این امر به یک حقیقت تبدیل شده است و ایران برنامه ای بلند مدت در پیش گرفته و بدون شک همین مساله بسیاری از کشورهای عربی را آزار می دهد و باعث شده است که نسبت به این کشور کینه بورزند و ملت های عرب را بر اساس تعصبات مذهبی علیه ایران تحریک کنند؛ اما باید از آنها پرسید که چرا طرح و برنامه های "اصولی" و "عربی" خاص را برای مقابله با نفوذ روز افزون ایران و ترکیه به کار نمی گیرید؟ این درحالی است که ایران، اورانیوم را غنی سازی می کند و ما کشورهای عربی تنباکوی قلیان؟!
منبع: العالم






تحلیل «المانیتور»:
در ماه‌های اخیر و در پی تغییر رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به سمت تعامل سازنده و تنش زدایی با جامعه جهانی، بسیاری از کشور‌ها در سطح منطقه و خارج از منطقه درصدد بازتعریف رویکردهای کلان خود با توجه به تغییر نقش و جایگاه ایران برآمده‌اند. در همین زمینه، سایت تحلیلی المانیتور در مطلبی از ضرورت ایجاد یک ساختار منطقه‌ای با حضور ایران سخن گفته است.
کد خبر: ۳۹۲۳۹۸
تاریخ انتشار:۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲-12 April 2014
چرا اتحاد با ایران برای کشورهای منطقه ضروری است؟
در ماه‌های اخیر و در پی تغییر رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به سمت تعامل سازنده و تنش زدایی با جامعه جهانی، بسیاری از کشور‌ها در سطح منطقه و خارج از منطقه درصدد بازتعریف رویکردهای کلان خود با توجه به تغییر نقش و جایگاه ایران برآمده‌اند. در همین زمینه، سایت تحلیلی المانیتور در مطلبی از ضرورت ایجاد یک ساختار منطقه‌ای با حضور ایران سخن گفته است.

به گزارش «تابناک»، سایت تحلیلی المانیتور در مطلبی به قلم «احمد علی المُخَینی»، معاون دبیرکل سابق مجلس شورای عمان، از ضرورت تشکیل یک اتحاد منطقه‌ای با حضور کشورهای حوزه خلیج‌فارس ‌و ایران سخن گفته و اشاره می‌کند، هرچند از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، کشورهای منطقه تحت هدایت عربستان سعودی، تلاش کردند تا ایران را از هر گونه ترتیبات امنیتی و راهبردی در منطقه کنار بگذارند، اینک صحنه تغییر کرده و به جز عرصه بین‌الملل، افکار عمومی کشورهای منطقه نیز خواستار اتحاد با همسایگان خود هستند. 

در این مطلب ‌خلاصه‌وار آمده است: 


شورای همکاری خلیج فارس، یک همکاری جمعی برای رسیدن به یک اتحاد بوده است؛ اما این شورا از آغاز شکل‌گیری خود، دربردارنده خطایی ذاتی بوده است. این اتحاد در پی ترس از انقلاب ایران و بی‌ثباتی احتمالی‌ رژیم‌های پادشاهی در منطقه به وجود آمد. با توجه به اینکه ایران دلیل وجودی شورای همکاری خلیج فارس بوده، بین اعضای این شورا به روشنی درباره مسأله ایران دوگانگی بوده است. 

در حالی که سلطان قابوس، پادشاه عمان، تلاش‌هایی برای رسیدن به یک دیدگاه امنیت استراتژیک مستقل داشته٬ سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس ‌در این زمینه منفعلانه عمل کرده‌اند. این خلأ امنیتی با مواضع ـ و پس از آن با توافقات امینیتی دوگانه ـ کشورهایی پر شده که منافع و امنیت ملی‌شان با منافع کشورهای عضو شورای همکاری، لزوماً هم‌راستا نبوده ‌است. 

در قیاس با اتحادیه اروپا٬ شورای همکاری خلیج فارس ‌از نبود زیربنای اقتصادی واحد رنج می‌برد؛ افزون بر این، حجم تبادل تجاری داخلی ناکافی و پایین بودن میزان روابط تکمیل کننده بین صنایع گوناگون برای همکاری اقتصادی مخرب است. نبود واحد پول مشترک نیز مسأله‌ای دیگر است؛ به نظر می‌رسد کشورهای عضو شورا به جای همکاری برای ایجاد یک بلوک اقتصادی واحد٬ در رقابتی روزافزون بر سر پروژه‌های اقتصادی درگیر شده‌اند. 

اظهارات مقامات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، نشان می‌دهد که مبادلات تجاری بین این کشور‌ها، هنوز پایین‌تر از سطح تعیین شده است و از ۱۰ درصد تبادلات تجاری این کشور‌ها تجاوز نمی‌کند. برنامه‌های اقتصادی این کشور‌ها برای منافع فردی افراد بانفوذ استفاده شده است. بنا بر شواهد موجود، شورای همکاری خلیج فارس به هیچ هدفی نخواهد رسید. 

مطالعات موردی درباره فرایند‌های همگرایی بین کشور‌ها، نشان می‌دهد که روند‌ها یا اتحادهای اقتصادی که تنها بر اساس یک محور استوار است و سایر مسائل در پیرامون این محور اصلی وجود دارند٬ نمی‌توانند پایدار باشند. حتی اگر بنا باشد مدت زمان چنین اتحادی کوتاه باشد٬ پدید آوردن یک محور متعادل کننده برای تکامل موفق چنین بلوک اقتصادی‌ لازم است. می‌توان دید که در اتحادیه اروپا، فرانسه و آلمان ثبات لازم برای پیشرفت در تکامل اتحادیه اروپا را فراهم می‌کنند، در حالی که در شورای همکاری خلیج فارس، همواره یا هیچ محوری نبوده یا بیش از حد نیاز بوده است. 

به نظر می‌رسد، ‌عربستان سعودی تاکنون از قدرت اقتصادی‌اش به عنوان نیروی مرکزی استفاده کرده و همین ‌‌باعث شده کشورهای دیگر عضو شورای همکاری خلیج فارس رفته رفته از این وضعیت ناخرسند شوند؛ برای نمونه٬ عمان به دلایل اقتصادی٬ عملی و برای حفظ استقلالش از پذیرفتن طرح پول واحد که توسط عربستان سعودی حمایت می‌شد خودداری کرده ‌است. 

ما باید وزنه‌ای متقابل در برابر عربستان سعودی در موارد مربوط به تجارت٬ انرژی و امنیت داشته باشیم. آیا این نقشی است که بتوان آن را به ایران سپرد؟ پاسخ مثبت است. ایران قدرت عربستان سعودی را تعدیل و ‌ذخایر هیدروکربنی غنی‌اش را به منابع غنی‌مجموعه شورای همکاری خلیج فارس اضافه می‌کند و بازار‌ها را گسترش می‌دهد؛ امری که در تنوع بخشیدن به پایه اقتصادی خلیج فارس، نقشی کلیدی بازی می‌کند. 

به بیان ساده‌تر٬ ایران محوری دوم به تکامل خلیج فارس وارد می‌کند و چشم‌انداز آن را از مسائل امنیتی به رشد اقتصادی و توسعه تغییر می‌دهد. 

عمان به وضوح اعلام کرده که شورای همکاری خلیج فارس ‌باید روی گسترش روابط اقتصادی تمرکز کند و تأکید سیستماتیک بیشتری روی همگرایی اقتصادی و مسائل مرتبط داشته باشد. فراخوان جدید شورای همکاری برای اتحاد، به شدت بر برنامه‌های نظامی و امنیتی استوار بود و تضمین نشده به نظر می‌رسد. از سوی دیگر٬ این برنامه می‌توانست پیام‌های نادرستی به ابرقدرت‌ مجاور مخابره کند. 

این فراخوان بر بنیان پژوهشی استوار است که نشان می‌دهد مبادلات تجاری بین اعضای شورا در دهه نخست فعالیت شورا به اوج خود رسیده‌ و بر این باور است این مبادلات تا هنگامی که مدل همگرایی اقتصادی تغییر نکند، نمی‌تواند افزایش یابد. ایران می‌تواند تنوع در فعالیت‌های اقتصادی و تبادل دانش را به حوزه خلیج فارس بیاورد. 

به نظر می‌رسد عمان در مورد ایران مصمم و ثابت قدم است. عمان در حال تبدیل موقعیت ژئواستراتژیک و روابطش با ایران به سرمایه‌ای برای خود است و از دیدگاه دیگر، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره نزدیکی‌ تهران و مسقط به هیچ وجه نگران نیست. ایران و عمان به تازگی برنامه‌ای برای تمرینات نیروی دریایی مشترک چیده‌اند که نشانه‌ای از همکاری بیشتر در مسائل نظامی بین دو کشور است. 

ایران نیازی ندارد که به عنوان عضو شورای همکاری خلیج فارس پذیرفته شود؛ در حالی که این ما هستیم که به پیوند سازمانی با ایران نیازمندیم. اتحادیه اروپا٬ ناتو و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) مدل‌های کارآمدی برای ما فراهم می‌کنند. این سه نهاد از لحاظ ترکیب اعضا و کارکرد با هم متفاوت هستند، ولی هر سه‌ به مرکزیت کشورهای اروپایی تشکیل شده‌اند؛ برای نمونه، همه اعضای ناتو عضو اتحادیه اروپا نیستند و همچنین تمام اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی عضو ناتو یا اتحادیه اروپا نیستند. 

در فضایی مشابه٬ یک سازمان امنیتی مشابه ـ به شکل یک شورا یا پیمان ـ با حضور اعضای شورای همکاری خلیج فارس و ایران می‌تواند جمهوری اسلامی را به امنیت و ثبات منطقه متصل کند. چنین سازمانی می‌تواند به عنوان نتیجه شورای همکاری خلیج فارس یا یک بدنه بین‌المللی مستقل به وجود آید. این سازمان می‌تواند ایران را به رسمیت بشناسد و مشارکتی را که ایران می‌خواهد فراهم کند؛ افزون بر این، چنین اتحادی می‌تواند راه را برای دستاوردهای اقتصادی بیشتر هموار کند؛ چیزی که به دلیل تحریم‌ها از ایران دریغ شده است. 

همچنین این اتحاد می‌تواند رهبران نظامی شورای همکاری خلیج فارس را در فائق آمدن بر ممانعت روانی و رفتارهای شخصی ضد ایرانی‌شان کمک ‌کرده و اعتمادی متقابل ایجاد کند که تاکنون نبوده است و منافع مشترک طرفین را نیز در تأمین امنیت و ثبات در منطقه هم‌راستا کند. این چیزی است که ایران خواستار آن بوده ‌است. این اتحاد می‌تواند مکانیسم قانونی و اخلاقی پیوستن ایران را فراهم کند و ابزاری برای تعدیل قدرت ایران نیز فراهم سازد. ایران هیچ مانع ایدئولوژیکی برای پیوستن به چنین اتحادی نخواهد داشت؛ این چیزی است که تاریخ همواره به ما نشان داده ‌است. 

مهم‌ترین جنبه تحولی که شورای همکاری خلیج فارس باید در دستور کار خود قرار دهد٬ چگونگی مشارکت دادن کارآمد و عملی ایران است. ما نمی‌توانیم بیش از این حضور چنین ابرقدرتی در کنارمان را نادیده بگیریم. 

توسعه دیدگاه ایران٬ همراه با چالش‌های روند صلح خاورمیانه و تغییر جهت‌گیری اقتصادی ایالات متحده و اتحادیه اروپا٬ بهترین فرصت برای اوج‌گیری شورای همکاری خلیج فارس است. اما رسیدن به این هدف تنها با همراه داشتن چاشنی ایرانی ممکن است.

واشنگتن فیری بیکن:
برخی از اعضای سنا می گویند که مقامات وزارت خزانه داری و خارجه آمریکا به شدت با تصویب لایحه تحریم ها علیه ایران در سال 2011 که توسط سناتور باب منندز و مارک کرک ارائه شده بود مخالف کرده بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واشنگتن فیری بیکن نوشت: برخی از اعضای سنا می گویند که مقامات وزارت خزانه داری و خارجه آمریکا به شدت با تصویب لایحه تحریم ها علیه ایران در سال 2011 که توسط سناتور باب منندز و مارک کرک ارائه شده بود مخالف کرده بودند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، نقش وزارت خزانه داری در مذاکرات غیرعلنی بر سر این لایحه  اوایل ماه جاری عیان شد، زمانیکه دیوید کوهن معاون وزیر خزانه داری وارد درگیری لفظی با سناتور کرک بر سر مخالفت دولت اوباما با تحریم ها شد.

سناتور کرک و چندین تن دیگر از اعضای سنا می گویند که کوهن به سوگند خود وفاد نکرده و سعی در پنهان کردن حقیقت در مورد مخالفت طولانی مدت دولت اوباما با تحریم های شدید علیه ایران است.

سناتور کرک خطاب به دیوید کوهن گفت: شما گفتید که تحریم هایی که گنگره تصویب کرد، کلید بازگرداندن ایران به میز مذاکره بود، اما شما نگفتید به شدت با تصویب این تحریم ها مخالفت کرده بودید.

اشاره کرک به نامه ی وزارت خزانه داری آمریکا در دسامبر سال 2011 بود که مخالفت خود را بندی از لایحه که مانع از صادرات نفتی ایران می شد، ابراز کرده بودید.

اعضای سنا می گویند که نامه ی وزارت خزانه داری در روز رای گیری بر سر تحریم ها و چندین روز پس از ارائه لایحه فرستاده شده بود.

یکی از اعضای سنا که حاضر به افشای نامش نشد گفت: وزارت خزانه داری تمایل به دروغ گویی دارد.

وی اضافه کرد: معاونان وزیر خارجه و خزانه داری همراه با دنیس مک دونو رئیس کارکنان کاخ سفید جلسه ای پشت درهای بسته با سناتورها داشتند و التماس می کردند این بند را بردارید.

وی افزود: جان کری در تمام جلسه حضور داشت و بیل برنز می گفت که اصلاحیه منندز و کرک ائتلاف بین المللی علیه ایران را نابود می کند، خزانه داری می گفت که قیمت ها بالا می رود و مک دونو خواستار زمان بیشتری می شد.

جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا در گفتگو با ام اس ان بی سی گفت که معتقد است که آمریکا نباید ایران را بمباران کند حتی اگر این کشور موفق به ساخت تسلیحات هسته ای شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 
جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا در گفتگو با ام اس ان بی سی گفت که معتقد است که آمریکا نباید ایران را بمباران کند حتی اگر این کشور موفق به ساخت تسلیحات هسته ای شود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، وی با اشاره سخنان اخیر دیک چنی مبنی بر توانایی اسرائیل برای حمله یکجانبه به ایران بیان داشت: من هرگز احساس نکرده ام که اسرائیل این توانایی  نظامی را دارد که بتواند 1200 مایل مسافت را برود تا به ایران حمله کند و سپس بازگردد.

رئیس جمهور اسبق آمریکا افزود: تنها کشوری که بر روی زمین این توانایی را دارد امریکا است و من معتقد نیستم که امریکا باید بر سر این ماجرا به ایران حمله کند.

جیمی کارتر در ادامه در پاسخ به این سئوال که «اگر ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند، از حمله امریکا حمایت می کنید؟» گفت: خب، اسرائیل هم 300 بمب هسته ای یا بیشتر در اختیار دارد، البته کسی نمی داند دقیقا چقدر. 

وی اضافه کرد: من می دانم که ایران مطلع است، استفاده از تسلیحات هسته ای به معنای خودکشی است و آنها چنین تصمیمی نمی گیرند.





پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 
 

پژوهشگر موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین الملل تاکید کرد رقابت شدیدی برسر بازار ایران بین روسیه و کشورهای غربی به وجود خواهد آمد.

شبکه تلویزیونی روسیا الیوم برنامه پانوراما را به مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه پنج به علاوه یک اختصاص داد. 

مجری این شبکه ابتدا از ولادیمیر سوتینکف پژوهشگر موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین الملل پرسید آیا پیشرفت قابل ملاحظه ای در مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه پنج به علاوه یک به دست آمده است آیا تابستان آینده توافقنامه نهایی فراگیر درباره برنامه هسته ای ایران امضا می‌شود؟

وی پاسخ داد بله، دو اقدام مهم صورت گرفته است. این دو اقدام، مذاکرات ژنو بین گروه پنج به علاوه یک و ایران در نوامبر گذشته و دیدار اخیر در وین است. این دو اقدام نشان می‌دهد دو طرف اکنون بیش از هر زمان دیگری برای امضای توافقنامه فراگیر درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، آماده هستند. احتمال می‌رود این اقدام تا بیستم ژوئیه صورت بگیرد. دو طرف در نشست اخیر وین از جزئیات اساسی سخن گفتند که باید حل شود. جهان در وضعی است که نشان می دهد رسیدن به توافق فراگیر بیش از هر زمان دیگری نزدیک شده است و به احتمال زیاد، توافقنامه ای که بسیاری منتظر آن هستند در این تاریخ یعنی تابستان آینده امضا می‌شود. 

در ادامه "نبیه الحسامی" روزنامه نگار و کارشناس امور سازمان های بین المللی در ژنو گفت دور دوم مذاکرات بین گروه پنج به علاوه یک و ایران اخیرا در وین به پایان رسید و جزئیات زیادی از این مذاکرات درز نکرده است. در واقع در نشست های ژنو در ماه نوامبر دو طرف نقشه راه تهیه کردند. به نظر من نقشه راه از شش یا هفت مرحله تشکیل شده است که باید ابتدا با اطلاعات شفاف بین طرف ایرانی و آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز شود. 

"ولادیمیر سوتینکف" درباره نحوه اجرای مفاد توافقنامه ژنو اظهار داشت موضوع تولید آب سنگین در اراک موضوع تعیین کننده ای است. وی افزود دو طرف برای رسیدن به توافق درباره این مسائل مذاکره می کنند و ایران از اکتبر سال گذشته گام های مهمی در این مسیر بر می‌دارد. 

"نبیه الحسامی" ادامه داد شرکت جنرال الکتریک اعلام کرده است که همکاری با ایران را آغاز خواهد کرد و شرکت بویینگ تصمیم گرفته است برخی لوازم یدکی هواپیما را در اختیار ایران قرار دهد. ایران بر درخواست لغو تحریم ها پافشاری می کند. به نظر من فضا مناسب است اما سرگرم بودن دولت آمریکا به پیامدهای بحران اوکراین بر فضای خوشبینی در همکاری مشترک بین روسیه و آمریکا اندکی تاثیر گذاشته است. معتقدم خطوط سبز و قرمز بین روسیه و آمریکا در رابطه با ایران وجود دارد. 

ولادیمیر سوتینکف گفت معتقدم به احتمال زیاد آمریکایی ها بعد از امضای توافقنامه جامع بین جمهوری اسلامی و گروه پنج به علاوه یک، با بازگرداندن دارایی های بلوکه شده ایران موافقت می کنند. این مبلغ زیادی است که به چهار میلیارد و دویست میلیون دلار می رسد. اما موافقت با آزاد کردن بیش از 500 میلیون دلار به عنوان گام نخست، اقدام آشتی جویانه از سوی کشورهای بزرگ غربی در قبال ایران است و دلیلی بر جدی بودن نیت میانجیگران بین المللی و همچنین جدی بودن نیت ایران به ویژه در سایه ریاست جمهوری جدید و آمادگی او برای دنبال کردن نقشه راه یعنی حرکت به سمت امضای توافقنامه جامع درباره برنامه هسته ای ایران در تابستان آینده، به شمار می‌رود. 

مجری روسیا الیوم پرسید شرکت های غربی و فرانسوی چگونه برای ورود به بازار ایران به منظور رقابت با شرکت های آمریکایی آماده می شوند، آیا آمریکا به برقراری روابط طبیعی با ایران اهمیت می‌دهد و آیا آمریکا به نقش ایران در عراق و افغانستان امیدوار است؟ 

نبیه الحسامی پاسخ داد معتقدم اگر توافق به دست آید و توافقنامه جامع با ایران امضا شود بر عراق و افغانستان تاثیر مثبت خواهد گذاشت زیرا ایران نقش موثری در روابط خود با عراق و همچنین روابط خود با سوریه دارد. این موضوع بر اوضاع داخلی سوریه نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت. سوریه نیز به همکاری بین آمریکا و ایران امیدوار است.

مجری روسیا الیوم پرسید درخصوص رقابت اقتصادی بین المللی برسر بازارهای بزرگ ایران، مدیران بیش از صد شرکت بزرگ فرانسوی حتی در فوریه گذشته با دور نخست کاهش تحریم ها به تهران سفر کردند، روسیه چگونه باید به این قطار اقتصادی در ایران ملحق شود؟

ولادیمیر سوتینکف گفت: رقابت شدیدی برسر این بازار بین روسیه و کشورهای غربی به وجود خواهد آمد. غرب می تواند پیشنهادهای زیادی به ایران به ویژه در حوزه فناوری مطرح کند. اما مطمئن نیستم جدیدترین فناوریهای خود را به ایران ارائه کند. حتی اگر توافقنامه جامع امضا شود شک و تردیدهای غرب و بی اعتمادی آن به ایران باقی خواهد ماند. روسیه به نوبه خود آنچه را که در اختیار دارد به ایران ارائه می کند و این در درجه اول به صادرات سلاح مربوط می شود به طوری که بعید است کشورهای غربی به ویژه آمریکا تسلیحات چه تسلیحات جدید یا قدیمی در اختیار ایران قرار دهند. 





ریچارد فرای که در گذشته از محمود احمدی نژاد رییس جمهور وقت کشورمان خواسته بود تا اجازه دهد پس از مرگ در کنار زاینده رود به خاک سپرده شود، در مراسم افتتاحیه همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور طی سخنانی بار دیگر این خواسته خود را در حضور احمدی‌نژاد مطرح کرده بود.
کد خبر: ۳۹۲۶۵۶
تاریخ انتشار:۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶-13 April 2014
عدن نبی، همسر ایرانی‌آسوری ریچارد فرای، در واکنش به این که گفته شده همسرش جاسوس سیا بوده جوابیه‌ای منتشر کرده و گفته که شوهرش هیچ‌گاه از سیا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، پول نگرفته است.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، همسر ریچارد فرای در عین حال یادآوری کرده که فعالیت‌های "جاسوسی" فرای محدود به جنگ جهانی دوم و علیه آلمان نازی بوده است؛ موضوعی که پنهان نبوده و در نوشته‌های خود ریچارد فرای آمده است.

به گزارش ایسنا، احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در تذکری خطاب به رئیس‌جمهور اظهار کرد: از رئیس جمهور و مسئولین می‌خواهم اجازه دفن جنازه منحوس ریچارد فرای جاسوس سیا و آمریکا را در کنار پپ پلید و دلال عتیقه جات و مشاور فرح پهلوی ندهد چرا که مردم اصفهان این ننگ را تحمل نخواهند کرد و در این صورت زاینده رود تبدیل به مرده رود می‌شود.

ریچارد فرای، اهل آلاباما در طول عمر خود دو کرسی ایران‌شناسی در آمریکا برپا کرد و چندین کتاب مهم و صدها مقاله مهم درباره ایران باستان و ایران بزرگ و شهر و تاریخ بخارا نوشت.

وی در طول حیاتش در عرصه بین‌المللی همواره از نام خلیج فارس در برابر نام‌های جعلی دفاع کرد.

این ایرانشناس برجسته در مردادماه سال 89 به دعوت شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به ایران آمد و چند روز را در تهران و اصفهان سپری کرد.

ریچارد فرای که در گذشته از محمود احمدی نژاد رییس جمهور وقت کشورمان خواسته بود تا اجازه دهد پس از مرگ در کنار زاینده رود به خاک سپرده شود، در مراسم افتتاحیه همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور طی سخنانی بار دیگر این خواسته خود را در حضور احمدی‌نژاد مطرح کرده بود.

رئیس‌جمهور سابق نیز در این همایش با آرزوی سلامتی برای فرای با بیان اینکه ما خود شما را در ایران می خواهیم، خانه‌ای را در اصفهان به وی اهدا کرد.

این ایران شناس که از مرحوم دهخدا لقب "ایران دوست" را گرفته بود، در زمان حضورش در ایران به اصفهان عزیمت کرد و پس از استقبال توسط مسوولان استان اصفهان، به محل خانه اهدایی رفت و آن را رسماً تحویل گرفت.

هم چنین قرار شد، این خانه اهدایی پس از مرگ این ایران‌شناس آمریکایی تبدیل به موزه شود.

پرفسور فرای در آخرین مصاحبه اش به هنگام حضور در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با ابراز خشنودی برای حضور در این کشور و در جمع ایرانیان اظهار کرد: از گذشته تا کنون ایرانیان بسیار مهمان نواز بوده‌اند و در این چند روز اقامتم این موضوع کاملا مشهود بوده است.

ریچارد نلسون فرای، ایران‌شناس و شرق‌شناس سرشناس آمریکایی روز پنجشنبه (۲۷ مارس) در سن 94 سالگی در بوستون آمریکا درگذشت.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون برنامه ریزی استانداری تهران اعلام کرد: سه گروه از شهروندان سرپرست خانوار برای دریافت مرحله دوم یارانه ها ثبت نام نکنند.

به گزارش ایسنا، نعمت الله ترکی گفت: آن دسته از شهروندان سرپرست خانوار که تازه ازدواج کرده و در مرحله قبل زیرپوشش سرپرست خانوار (پدر یا مادر) بوده اند نمی توانند تا 29 فروردین ماه برای دریافت مرحله دوم یارانه ها ثبت نام کنند.

وی افزود: همچنین آن دسته از سرپرستان خانوار که ازدواج مجدد کرده (تغییر سرپرست داده اند) و یا سرپرست آنها فوت کرده است هم در زمان های تعیین شده نمی توانند ثبت نام کنند و باید تا اردیبهشت ماه صبر کرده تا برای این سه گروه اعلام عمومی از سوی دولت برای ثبت نام انجام شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد