سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز





برنامه‌های دشمن زیر نظر مراکز امنیتی ایران؛
بر اساس مطالب منتشر شده در این سند اطلاعاتی، سازمان‌های پنج چشم خصوصاً سرفرماندهی ارتباطات دولتی انگلیس و آژانس امنیت ملی آمریکا سال هاست که در پروژه‌ای مشترک از تمامی ایرانیان بصورت 24 ساعته و در 7 روز هفته جاسوسی می‌کنند

گروه جنگ نرم مشرق- صبح پنج‌شنبه، 93/1/21، تیم «بررسی و شفاف‌سازی آژانس امنیت ملی آمریکا» وابسته به «مرکز تحقیقات پیشرفته ضدتروریسم» جمهوری اسلامی ایران، بخش مقدماتی از یک گزارش تحلیلی – اطلاعاتی دارای طبقه‌بندی بالا را منتشر کرد.

در هفت صفحه منتشرشده از این گزارش فوق محرمانه که عنوان آن مشخص نیست، استراتژی جدید مشترک انگلیس و آمریکا بر ضد جمهوری‌اسلامی ایران بررسی و تحلیل شده و به شرح چگونگی وقوع آن پرداخته شده است.

در قسمت آغازین این گزارش با صراحت از فضای سایبر تحت عنوان «نبردگاه سایبر» یاد شده و این فضا را مؤثرترین ابزار برای جنگ‌های نوین معرفی نموده است و در ادامه آورده که «تصور می‌شود چون فضای سایبر ماهیتی انتزاعی دارد، پس خطرات آن نیز انتزاعی است؛ در صورتی که تهدیدات سایبری، تهدیدی واقعی و ملی است»

بر اساس ادعای منتشرشده در این سند اطلاعاتی، سازمان‌های پنج چشم خصوصاً سرفرماندهی ارتباطات دولتی انگلیس و آژانس امنیت ملی آمریکا سال‌هاست که در پروژه‌ای مشترک از تمامی ایرانیان بصورت 24 ساعته و در هفت روز هفته جاسوسی می‌کنند. به عنوان مدرکی بر این ادعا، به مصاحبه آقای Jim Bamford نوبسنده کتاب Body Of Secrets در یک برنامه تلوزیونی اشاره شده است. البته شواهد موثق‌تری وجود دارند که در بخش منتشر شده از گزارش ارائه نشده است.

به گزارش سند اطلاعاتی مذکور، دو کشور آمریکا و انگلیس، جامعه ایران را به دو طیف مذهبی و غیر مذهبی تقسیم نموده‌اند؛ با این هدف که از افراد مذهبی که مقیّد به شرعیات هستند، اسنادی دالّ بر عبور از اخلاقیات و موازین اسلامی جمع‌آوری کنند و از افراد غیر مذهبی که التزامی به رعایت مسائل دینی ندارند اما در مقابل احتمال می‌رود فعالیت‌های سیاسی ضد اسلام و نظام جمهوری‌اسلامی از آنها سر بزند، فعالیت‌هایشان را بر ضد امنیت ملی ثبت و ضبط نمایند.

اما این کار به چه منظوری شکل می‌گیرد؟!

در توجیه هدف این اقدام گسترده و مستمر آورده شده است که چون به‌وضوح عیان است که کلیه مسئولیت‌های کشوری و لشکری آینده نظام جمهوری‌اسلامی در اختیار نسل جوان فعلی قرار خواهد گرفت، لذا از اکنون دشمن کلیه افراد را تحت نظر دارد و به شیوه‌ای که بیان شده اطلاعات تخلفات آنها را ثبت می‌کند تا هر کس در آینده به مسؤولیت‌های حساس گمارده شد، با وی معامله یک‌طرفه انجام دهد و اصطلاحاً «گروگان‌گیری اطلاعاتی» علیه شخص مفروض صورت دهد.

بدین ترتیب افراد مجبور می‌شوند برای جلوگیری از افشای اطلاعات منفی‌شان و حفظ آبروی خود، به هرگونه درخواست خیانتی از سوی دشمن تن در دهند.




هرمیداس باوند در گفت و گو با «تابناک»؛
مورد آقای ابوطالبی تصادفا با حادثه تسخیر سفارت امریکا عجین شده است. پس از اینکه موضوع حضور ابوطالبی در تسخیر سفارت در روزنامه‌ها بازتاب یافت، امریکایی‌ها مدعی شده‌اند که ایشان در این حادثه دخالت داشته است. به همین دلیل، موضوع آقای ابوطالبی به حوزه افکار عمومی امریکایی‌ها کشیده شد. افکار عمومی داخلی امریکا در تسخیر سفارت بسیار حساس هستند.
کد خبر: ۳۹۲۱۳۷
تاریخ انتشار:۲۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۳-11 April 2014
ایران برای گرفتن روادید ابوطالبی چه راهکارهایی دارد؟با خداحافظی محمد خزاعی از نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد، بحث جانشینی وی با چالش‌های فراوانی روبه رو شده است. در آغاز منابع خبری اعلام می‌کردند که دولت ایران، حمید ابوطالبی را ـ که هم اکنون معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران است ـ به نمایندگی دائم ایران به سازمان ملل معرفی نموده است. در این میان، پس از اینکه یکی از روزنامه‌های امریکایی فاش کرد که دولت امریکا حاضر به دادن روادید به ابوطالبی نیست، جنجال‌ها نسبت به صدور روادید برای نماینده ایران به شدت افزایش پیدا کرد.

خبر‌های غیر رسمی، دلیل صادر نکردن روادید را حضور ابوطالبی در ماجرای تسخیر سفارت امریکا در سال ۵۸ اعلام می‌کردند. حمید ابوطالبی نیز در واکنش به این خبر‌ها اعلام کرد با گروه «دانشجویان پیرو خط امام» کار کرده، ولی نقشی مستقیم در تسخیر سفارت نداشته و تنها در مقطعی درباره آزادی گروهی از دیپلمات‌های امریکایی، مترجم گروه بوده است. 

در ادامه، سنای آمریکا طرحی تصویب کرد که بر پایه آن افرادی که معلوم شود «در فعالیت‌های تروریستی، جاسوسی یا تهدید علیه امنیت ملی آمریکا دست داشته‌اند»، از روادید ایالات متحده محروم می‌شوند؛ هرچند در این قانون از نام خاصی سخن به میان نیاورده، مشخصا این قانون برای شخص ابوطالبی صادر شده است!

در همین حین، شماری از نمایندگان کنگره نیز با صدور بیانیه‌های جداگانه، اقدام ایران در انتصاب فردی که در ماجرای تسخیر سفارت امریکا شرکت داشته، اهانتی عمدی و روشن به آمریکا دانسته ‌اند؛ البته هنوز روشن نیست که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، مصوبه کنگره علیه سفیر پیشنهادی ایران را امضا خواهد کرد یا نه. 

ابوطالبی نیز در جدید‌ترین واکنش تویی‌تری خود در واکنش به اقدام امریکا در تصویب قانون ممنوعیت ورود وی به امریکا در صفحه تویی‌تر خود نوشته است: «آمریکا از نظر حقوقی رویه جدید و مسیر نوینی را ایجاد کرد؛ اینکه با مصوبات پارلمان‌های ملی می‌توان تعهدات بین المللی کشور را زیر پای نهاد».

در همین راستا «تابناک» در گفت‌و‌گو با آقای هرمیداس باوند، کار‌شناس مسائل حقوق بین الملل و سازمان‌های بین المللی این کار امریکا را از لحاظ حقوقی بررسی کرده است. 

باوند نخست با اشاره به رویه سازمان ملل در پذیرش نمایندگان کشور‌ها گفت: معمولا امریکا تا آنجایی که امکان دارد، به عنوان کشور میزبان می‌کوشد برای نمایندگان کشور‌ها روادید صادر کند و به ندرت می شود که برای کسی ویزا صادر نشود. در زمان جنگ سرد، امریکا به دلایلی از دادن رودید اخودداری می‌کرد؛ بنابراین این کار امریکا مسبوق به سابقه است. 

مورد آقای ابوطالبی تصادفا با حادثه تسخیر سفارت امریکا عجین شده است. پس از اینکه موضوع حضور ابوطالبی در تسخیر سفارت در روزنامه‌ها منعکس شد، امریکایی‌ها مدعی شده‌اند که ایشان در این حادثه دخالت داشته است. 

به همین دلیل موضوع ابوطالبی به حوزه افکار عمومی امریکایی‌ها کشیده شده است؛ افکار عمومی داخلی امریکا در مسأله تسخیر سفارت بسیار حساس هستند. 

وی در ادامه پیرامون قانون مصوب سنا گفت؛ هرچند در گنگره امریکا و در مجلس نمایندگان، اکثریت با جمهوری خواهان و در سنا اکثریت با دموکرات‌هاست، در رابطه با ایران و موضوع خاص تسخیر سفارت در امریکا فرقی میان دموکرات و جمهوری خواه نیست. 

به همین دلیل است که با وجود رأی بیشتر دموکرات‌ها در سنا، باز هم سناتور‌ها رأی به این قانون داده‌اند. در واقع دموکرات‌ها با جمهوری خواهان راجع به حضور ابوطالبی در امریکا همراستا شده‌اند و این نگرش به افکار عمومی امریکا نیز منتقل شده است. 

این کار‌شناس حقوق بین الملل افزود: سازمان ملل ملاحظاتی در رابطه با کشور میزبان رعایت می‌کند، به ویژه هم اکنون که مصوبه در امریکا گذشته است. البته مصوبه اخیر از لحاظ قانونی وقتی اجرا شدنی است که رئیس جمهور امریکا امضا کند. شاید احیانارئیس جمهور این قانون را امضا نکند یا به تأخیر بیندازد. 

هرمیداس باوند در ادامه گفت: مشکل است که سازمان ملل بخواهد نسبت به مصوبه گنگره امریکا ایستادگی یا موضع گیری کند. سازمان ملل می‌کوشد که ملاحظات امریکا را رعایت کند. با توجه به اینکه دبیرکل از کره جنوبی است و سابقه رابطه امریکا و کره، ایشان استقلال رأی ندارد. بعید است که‌ بان کی مون بخواهد نسبت به این موضوع ایستادگی و موضع گیری داشته باشد. 

هر کشور دادن روادید را مربوط به خود می‌داند و برای همین سازمان ملل نمی‌تواند به امریکا برای پذیرش ابوطالبی فشار بیاورد. 

همچنین در ادامه باوند در مورد احتمال شکایت ایران از امریکا به سازمان ملل گفت: ایران می‌تواند به دبیرخانه سازمان ملل و کمیسیون اعتبارنامه‌ها شکایت کند. البته بعید می‌دانم سازمان ملل موضعی چالش گرایانه در قبال اقدام امریکا در پیش بگیرد. سازمان ملل به دلایلی وارد این درگیری و مقوله نمی‌شود. 

نکته مهم اینجاست که امریکا مدعی شده، ابوطالبی جز دانشجویان خط امام و در تسخیر سفارت امریکا حضور داشته است و اگر سازمان ملل نیز موضعی همپای امریکا بگیرد، هزینه برای ایران بیشتر می‌شود. فعلا همه چیز بستگی دارد به اینکه مصوبه کنگره امریکا را اوباما امضا می‌کند یا آن را به تأخیر می‌اندازد. 

ایران می‌تواند این موضوع را در سازمان ملل مطرح کند؛ اما پیش بینی من این است که موضع سازمان ملل مشخص است. 

این کار‌شناس مسائل حقوقی در پایان گفت: از سوی دیگر، ایران می‌تواند به دیوان دادگستری شکایت کرده و نظر مشورتی این دیوان را بخواهد. دیوان فقط می‌تواند بین دو دولت قضاوت کند. به همین دلیل، نظر مشورتی دیوان در این مورد بسته به این است که مجمع عمومی سازمان ملل از دیوان بخواهد نظر مشورتی در این باره بدهد.



راجا در مصاحبه با سایت خبری اسلام تایمز پاکستان گفت : تعداد نیروهای پلیس و ارتش بحرین اندک است، و نظام این کشور از پاکستان درخواست اعزام نیرو کرده بود که دولت اسلام آباد برای کمک به تأمین امنیت بحرین نیروهایش را اعزام کرد.
کد خبر: ۳۹۲۳۰۵
تاریخ انتشار:۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵-12 April 2014
حزب حاکم پاکستان به اعزام نیروی نظامی به بحرین اذعان کرد .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "راجا ظفر الحق" رئیس حزب حاکم پاکستان اعلام کرد: ارتش بحرین کوچک است و ما اتباع پاکستانی را به بحرین می فرستیم تا در پلیس و ارتش این کشور خدمت کنند.

راجا در مصاحبه با سایت خبری اسلام تایمز پاکستان گفت : تعداد نیروهای پلیس و ارتش بحرین اندک است، و نظام این کشور از پاکستان درخواست اعزام نیرو کرده بود که دولت اسلام آباد برای کمک به تأمین امنیت بحرین نیروهایش را اعزام کرد.

اظهارات این مسئول بحرینی درحالی است که سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، پیش از این تأکید کرده بود که به کارگیری نظامیان پاکستانی در مناطق بحرانی مانند بحرین سیاست رسمی دولت پاکستان نیست و پاکستانی هایی که به عنوان نیروی امنیتی بحرینی فعالیت می کنند، مزدورانی هستند که بدون درخواست دولت اسلام آباد به آنجا رفته اند.

روزنامه پاکستانی "تریبون" نیز اخیرا فاش کرده است که از زمان آغاز انقلابها در کشورهای عربی تاکنون حدود 10 هزار پاکستانی در نهادهای امنیتی بحرین فعالیت کرده اند.

این روزنامه پاکستانی خاطرنشان کرده است که بحرین شمار زیادی از نیروهای بازنشسته نظامی و پلیس پاکستانی را برای سرکوب اعتراضات در آن کشور به کار گرفته است.

بالاخره پس از گمانه زنی های متفاوتی که درباره مبلغ یارانه نقدی در مرحله دوم هدفمندی یارانه از محافل مختلف مطرح می شد،معاون اول رییس جمهور میزان یارانه نقدی مرحله دوم هدفمندی را اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاون اول رییس جمهور گفت: مبلغ یارانه نقدی در مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها همان 455 هزار ریال به ازای هر نفر است اما به گروه هایی که بیشتر نیازمندند کالاهایی برای امنیت غذایی اختصاص می یابد.

اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدید از ستاد هماهنگی پشتیبانی فنی مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها در خصوص رقم پرداختی یارانه نقدی در مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها به ایرنا گفت: برای گروه هایی که بیشتر نیازمند هستند و امنیت غذایی آنها جزو اولویت های کشور است، پیش بینی شده به صورت غیرنقدی کالاهایی اختصاص یابد تا مطمئن شویم که امنیت غذایی این افراد نیز مناسب است.

وی درخصوص تعیین سقف درآمدی برای حذف یارانه در مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها گفت: هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده اما به اطلاعات مناسبی دسترسی خواهیم یافت و دولت بنا را بر دریافت اطلاعات دقیق از مردم گذاشته است.

جهانگیری با بیان آنکه سطح درآمدی مردم برای بسیاری از تصمیم گیری های آتی مهم است، گفت: علاوه بر این بخش مسکن از اصلی ترین بخش های کشور است و براساس اطلاعات دریافتی تصمیم های جدی برای فاقدین مسکن و مناطقی که مردم فاقد مسکن در آن زیاد هستند، اتخاذ خواهد شد.

وی گفت: قانونگذار به دولت تکلیف کرد تا براساس سطح درآمدی یارانه را به نیازمندان پرداخت کند و براساس داده های اطلاعاتی در جلسات آتی قدم های بعدی دولت مشخص می شود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت ثبت نام نیز گفت: ثبت نام به روش اینترنتی در زمان مشخص و محدود برای کل جمعیت ایران یکی از مسایل اساسی این طرح بود تا مردم بدون دغدغه و در زمان مقرر تقاضای خود را در سیستم وارد کنند.

جهانگیری تصریح کرد: در روزهای اعلامی برای ثبت نام یارانه ها، افرادی که رقم سمت راست کد ملی آنها یک است بیشترین حجم را داشتند و به همین دلیل تعداد ثبت نام کنندگان در روز مقرر برای این گروه نسبت به روزهای دیگر دو برابر بود به نحوی که تعداد این افراد در این روز حدود چهار میلیون خانوار بود و در مابقی روزها این تعداد حدود دو میلیون خانوار است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به دریافت اطلاعات از مسوولان ستاد هدفمندی یارانه ها و دستگاه های اجرایی همراه، اظهار داشت: جلسه امروز بیشتر مربوط به دریافت اطلاعات بود و این اطلاعات به طورمرتب دریافت می شود.

وی گفت: متقاضیان تاکنون ثبت نام خود را در یک مقطع زمانی و به آسانی انجام داده اند و در روزهای آتی نیز در این زمینه مشکلی وجود نخواهد داشت.

جهانگیری تصریح کرد: متقاضیان از هر نقطه از کشور که تمایل به ثبت نام دارند می توانند به راحتی نسبت به این امر اقدام کنند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص چگونگی مصرف درآمدهای ناشی از انصراف دریافت یارانه ها، گفت: براساس اطلاعات دریافتی که البته هنوز دقیق نیست تعداد قابل توجهی از مردم به درخواست مراجع تقلید، علما، نخبگان و هنرمندان و دولت پاسخ داده و ثبت نام نکرده اند و امیدواریم استمرار انصراف همچنان وجود داشته باشد.

وی با بیان آنکه ،کشور دارای چندین موضوع با اهمیت است که درمان در راس آن است،اظهار داشت: معتقدیم بیماران تنها باید رنج بیماری را داشته باشد اما هم اکنون بیش از بیماری مساله هزینه ها مورد دغدغه است و به همین دلیل از سال 93 یکی از اولویت های اصلی دولت رسیدگی به حل مسایل درمان است.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: دولت در بودجه سال 93 براساس میزان درآمدها به بخش درمان توجه وی‍‍ژه ای داشته و تخصیص برای این بخش را افزایش داده، البته قرار است به صورت خاص نیز ارقام دیگری را به این بخش تخصیص دهیم.

وی گفت: برهمین اساس سه هزارمیلیارد تومان به مناطق حاشیه شهرها و روستاها و 4 هزار و 800 میلیارد تومان از منابع حاصل از هدفمندی برای این امر در نظر گرفته شده البته با تمام شرایط سختی که در بودجه سال 92 داشتیم در اواخر سال گذشته دو هزار میلیارد تومان به بخش درمان به عنوان عدد اولیه ارایه شده تا پس از اجرای فاز دوم هدفمندی بتوانیم کار خود را در این بخش آغاز کنیم.

جهانگیری ادامه داد: بیمه های درمانی و همگانی نیز از دیگر موارد صرف منابع حاصل از انصراف است و علاقه مندیم فردی در کشور وجود نداشته باشد که به دلیل هزینه ها و حق بیمه دفترچه بیمه نداشته باشد.

وی بخش تولید و اشتغال را جز موارد کلیدی در این زمینه دانست و اظهار داشت: تعدادی از نیروهای تحصیلکرده که می توانند برای کشور سرمایه و تولید ایجاد کنند، هم اکنون به دلیل کمبود شغل بیکار هستند و امیدواریم از این محل برای افزایش میزان اشتغال و تولید نیز بهره گیری کنیم.

معاون اول رییس جمهور آلایندگی در برخی از شهرهای بزرگ همانند تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد و غیره را جز دغدغه های اصلی دانست و گفت: باید به مساله خودروهای فرسوده و مراکز آلاینده کننده به صورت وی‍ژه توجه شود.

وی اظهار داشت: قرار است از منابع انصرافی هر شهر برای رفع این مشکلات اختصاص یابد.

جهانگیری گفت: در پایان زمان ثبت نام تعداد انصراف دهندگان اعلام می شود و منابع صرفه جویی و هزینه آن در بخش ها نیز اطلاع رسانی خواهد شد.

اسحاق جهانگیری روز جمعه به همراه محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، اکبر ایزدی رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه ها و جمعی از دست اندرکاران اجرای ثبت نام این مرحله از متقاضیان یارانه ها بازدید کرد. 

آمادو گفت کارهای زیادی در مورد جاسوسی در مورد بوسنی و هرزگووین، ایران و آر‍ژانتین انجام می شود. هر کاری برای نظارت بر بازیکنان نیجریه، بوسنی ، ایران و آر‍ژانتین می شود.
کد خبر: ۳۹۲۲۹۰
تاریخ انتشار:۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵-12 April 2014
دبیرکل فدراسیون فوتبال نیجریه با بیان اینکه در صورت پیروزی مقابل ایران به مرحله بعد صعود می کنیم، گفت: از هر اقدام ضروری از جمله جاسوسی از حریفان عقاب ها برای کسب برتری در جام جهانی فروگذار نخواهد شد.

به گزارش تارنمای گل، موسی آمادو گفت: در راه آماده سازی تیم ملی در جام جهانی هر اقدامی از جمله جاسوسی انجام می شود.

آمادو دبیرکل فدراسیون فوتبال نیجریه روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی گفت: این فدراسیون در انجام وظیفه خود در امر نظارت بر حریفان تیم ملی این کشور کوتاهی نخواهد کرد.

آمادو گفت کارهای زیادی در مورد جاسوسی در مورد بوسنی و هرزگووین، ایران و آر‍ژانتین انجام می شود. هر کاری برای نظارت بر بازیکنان نیجریه، بوسنی ، ایران و آر‍ژانتین می شود.

وی گفت ما بازیکنان سایر کشورها را تحت نظر داریم؛ اینکه بازی می کنند، بازیکنانی که بازی می کنند، بازیکنان مصدوم، بازیکنان پرشور و انر‍ژی مثل ‍ژکو و بازیکنانی که خیلی خوب بازی نمی کنند. در حال حاضر کارههای دشوار زیادی در حال انجام است.

عقاب ها در ماه مه دیدار دوستانه ای برابر اسکاتلند برگزار می کنند و بعد از آن برای برگزاری آخرین اردوی خود در ماه ژوئن راهی آمریکا می شوند.

دبیرکل فدراسیون نیجریه همچنین اظهار داشت: می دانم که بازیکنان بیشتری برای بازی مقابل اسکاتلند دعوت خواهند شد. بعد از آن به اردوی آمریکا می روند و در آنجا 23 بازیکنان منتخب جام جهانی برگزیده خواهند شد.

آمادو گفت فکر می کنم با اطمینان و خوش بینی باید به جام جهانی برویم.

نیجریه اول دیدار خود را در گروه اف مقابل ایران برگزار می کند. بعد از آن به مصاف بوسنی می رود. آخرین حریف این تیم در مرحله گروهی آرژانتین است.

آمادو گفت: اگر در اولین دیدار خود مقابل ایران پیروز شویم صعود می کنیم و تا آنجا که بتوانیم بالا می رویم. باور من این است که کادر فنی بسیار لایقی داریم. هیچ تردیدی در این باره ندارم.

وی در مورد سرمربی تیم ملی ملی نیجریه نیز گفت: استفان کشی در بالاترین سطح بازی کرده است. کاملا اطمینان دارم که کادر فنی و بازیکنان توانایی کسب افتخار برای کشور را دارند. 


علل تناقض مواضع تل‌آویو مقابل دمشق؛
همسایگی سوریه با سرزمین‌های اشغالی، نقش محوری این کشور در معادلات منطقه‌ای، قدرت بالای ارتش و ارتباطات حیاتی دمشق با جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت مؤلفه‌هایی است که موضع‌گیری تل‌آویو در قبال بحران سوریه را پیچیده کرده است.
گروه بین‌الملل مشرق - انقلاب‌های عربی برخاسته از بیداری اسلامی در سال‌های اخیر حالتی از بی‌ثباتی و غافلگیری را در میان تصمیم‌سازان و سیاستمداران اسرائیلی و مراکز مطالعاتی این رژیم ایجاد کرده است، البته رژیم اسرائیل خیلی زود سعی کرد از همان آغاز تحولات منطقه عربی، مواضع خود را بر اساس منافعش در پیش گیرد، این رژیم مخالفت خود را با انقلابهای مردمی در مصر و تونس که به دنبال براندازی رژیم استبدادی حاکم بر این کشورها و ایجاد دولتهای دموکراتیک مبتنی بر احترام به آزادی شهروندان و ایجاد عدالت اجتماعی در کشور بودند، اعلام کرد. 

طرح
اسرائیل در کنار دولت‌های مستبد این کشورها قرار گرفت، چرا که آنها را دولت‌های معتدل می‌دانست که در راستای منافع اسرائیل کار می کردند، مراکز تبلیغاتی و مطالعاتی اسرائیل در طول دهه های گذشته به تمجید از نظام حاکم بر این کشورها و عملکرد آنها در سرکوب منظم مردم و حاکمیت دهها ساله بر آنها پرداخته بود. 

با آغاز بحران سوریه، اسرائیل توجه ویژه ای به این بحران و حوادث و پیامدهای آن داشت، چرا که سوریه جایگاه خاصی در محاسبات اسرائیل داشته و این رژیم چندین بار با دولت دمشق وارد جنگ شده و بخشی از خاک آن را نیز همچنان در اشغال دارد. علاوه بر اینها سوریه دولتی محوری در خاورمیانه است و ارتباط مستحکمی با ایران و حزب‌الله و گروه‌های مقاومت فلسطین دارد و قدرت تاثیرگذاری زیادی بر تحولات منطقه دارد. 

بر خلاف مواضع اسرائیل در مورد انقلاب مصر، موضع آن در برابر بحران سوریه و براندازی دولت در این کشور پیچیده بود. کابینه اسرائیل در سال اول بحران سوریه در برابر این بحران سکوت کرد، اما یک سال بعد از آغاز این بحران وقتی عمق بحران بیشتر و فراگیرتر شد و حمایت بین المللی از مخالفان مسلح دولت افزایش پیدا کرد، رژیم صهیونیستی نیز سیاست های خود را علنی‌تر کرد. 

دیدگاه‌های رژیم صهیونیستی در مورد بحران سوریه 


سطح تعامل اسرائیل با بحران سوریه متفاوت است، این تعامل گاه به صورت سکوت بوده و گاه با حملات هوایی نظامی علیه برخی مراکز دولتی سوریه در قلب دمشق یا مراکز دیگر دنبال شده است، اخیرا نیز رژیم اسرائیل ارائه کمک های پزشکی را به شورشیان مسلح که در درگیری با ارتش زخمی شده‌اند در دستور کار قرار داده است. 

علاوه بر همسایگی سوریه با سرزمین های اشغالی که باعث پیچیده تر شدن و سردرگمی سران سیاسی اسرائیل در تعامل با بحران سوریه شده، عوامل دیگری نیز وجود دارد که به این ابهام دامن می زنند. قبل از اینکه به بررسی دیدگاه های رژیم صهیونیستی در تعامل با بحران سوریه بپردازیم بهتر است این شاخص ها را بررسی کنیم: 

-    آینده سیاسی دولت کنونی یا دولت بر آمده از اصلاحات یا خلأ قدرت در صورت براندازی دولت سوریه از نظر نقش این کشور در روند درگیری‌های عربی و اسرائیلی و پذیرش احتمالی سازش با این رژیم در ابهام قرار دارد. 

-    نقش احتمالی ارتش در دوره آینده و اهداف نهایی و حجم تسلیحاتی و نفراتی آن و فلسفه مبارزاتش مبهم است، بویژه اینکه اسرائیل ارتش سوریه را ارتش حرفه‌ای و اعتقادی می داند که روحیه تنفر از اسرائیل در عمق آن ریشه دوانده است. 

طرح
-    از بین بردن ائتلاف های منطقه‌ای و داخلی در سوریه با لبنان و فلسطین و دیگر کشورها و به ثمر نشستن تلاش های اسرائیل و غرب در ایجاد نقشه جدید برای منطقه خاورمیانه در هاله ای از ابهام قرار دارد.

بر اساس مولفه هایی که به آنها اشاره شد، در بررسی دیدگاه‌های رژیم اسرائیل در تعامل با بحران سوریه از منظر منافع راهبردی و امنیت داخلی این رژیم به سه موضع بر می‌خوریم که با هم در تضاد هستند. 

دیدگاه اول:
 ادامه درگیری‌ها بدون پیروزی یکی از طرف‌های درگیر

بسیاری از تحلیلگران اسرائیلی این سناریو را ترجیح داده و بزرگترین برنده این روند را اسرائیل می دانند، آنها تاکید دارند که منافع اسرائیل با ادامه درگیری‌ها در سوریه بدون پیروزی یکی از طرف‌ها بیشتر تامین می ‌شود، چرا که طرف‌های درگیر با ادامه درگیری‌ها تضعیف می‌شوند و این همان چیزی است که اسرائیل می خواهد، چرا که همه طرف ها دشمن اسرائیل به شمار می‌روند. ارتش سوریه از آنجا که قوی ترین ارتش عربی است، برای امنیت داخلی اسرائیل خطرناک است و مخالفان نیز با وجود ائتلاف کنونی خود با اسرائیل بر اساس دیدگاه های افراطی که دارند، می توانند در دراز مدت برای تل آویو خطر آفرین باشند.  

اوضاع مصیبت بار کنونی علاوه بر تضعیف جامعه، دولت و ارتش در سوریه، جبهه عربی در درگیری های اعراب با اسرائیل را تضعیف کرده و روند تسلط اسرائیل بر اراضی اشغالی سوریه در جولان را نیز تقویت می کند. 

علاوه بر اینها از بین بردن ائتلاف های منطقه ای و بین المللی سوریه و تجزیه این کشور و ایجاد دولت های کوچک طایفه ای و مذهبی در آن از جمله دیگر اهداف راهبردی اسرائیل در سوریه است که تضمینی برای برتری اسرائیل بر این میکرو دولت ها است. 

تل آویو معتقد است که سوریه ضعیف و وابسته بدون ارتش قوی خطری برای اسرائیل محسوب نمی شود و با پذیرش کمک های غربی به اسیر دست موسسات مالی و تجاری غرب تبدیل می شود. به این ترتیب سوریه نیز به جای پرداختن به تقویت ارتش و جایگاه بین المللی خود باید به مشکلات داخلی اش مشغول شود.

طرح دیدگاه دوم: براندازی دولت سوریه و پیروزی تروریست ها 

این دیدگاهی است که بسیاری از ناظران سیاسی اسرائیل و برخی رژیم های عربی دنبال می کنند. با وجود برقراری امنیت در جبهه جولان در دوره حاکمیت بشار اسد و عدم استفاده این دولت از قدرت علیه رژیم صهیونیستی از زمان درگیری‌های سال 1973 تاکنون، آنها اعتقاد دارند که براندازی دولت بشار اسد می تواند جایگاه اسرائیل را در خاورمیانه تقویت کرده و موقعیت این رژیم در درگیری های اعراب و اسرائیل را تقویت کند. آنها برای تحلیل خود چندین دلیل مطرح می کنند که عبارتند از: 

-    سقوط دولت اسد به معنای سقوط ائتلاف های بین المللی و داخلی آن در منطقه است و این موضوع می‌تواند نفوذ ایران و حزب‌الله در منطقه را کاهش داده و یکی از منابع اصلی حمایت از حماس را خشک کند. 

-    سقوط دولت اسد به معنای خروج ارتش سوریه از معادله های نظامی منطقه است، این در حالی است که بعد از سازش مصر با اسرائیل در سال 1979، ارتش سوریه قوی ترین ارتش در محور متخاصم با اسرائیل به شمار می رفت. 

-    اسرائیلی ها اعتقاد دارند که سوریه مانع اساسی در ایجاد روند سازش مورد نظر اسرائیلی ها در منطقه است، تل‌آویو به دنبال سازش سلطه طلبانه با فلسطین و لبنان است و براندازی اسد می‌تواند موضع سیاسی سوریه در رد این سازش‌ها را از بین ببرد و طرف های لبنانی و مذاکره کنندگان فلسطینی را نیز تضعیف کند. 

چیزی که این دیدگاه را تقویت می کند، این است که اسرائیلی‌ها تحرکات نظامی و لوجستیک و حتی پزشکی را در حمایت از شورشیان مسلح در دستور کار قرار داده و نیروی هوایی اسرائیل چندین بار مواضع نظامی دولت سوریه را هدف قرار داده است، علاوه بر اینها بیش از 500 تروریست سوری از آغاز سال 2013 تاکنون در سرزمین های اشغالی مداوا شده‌اند که 40 درصد از این تعداد در بیمارستان‌های میدانی در مرزها مداوا شده اند و بقیه نیز در بیمارستان های شهری مداوا شده‌اند. از سوی دیگر حضور لابی صهیونیستی در کنفرانس هایی که برای حمایت از معارضان سوری برگزار می شود، قابل توجه است. 

دیدگاه سوم: پایان درگیری‌ها در سوریه و ایجاد دولت مرکزی 

چالش های امنیتی اسرائیل در مرز سوریه برخی تحلیلگران اسرائیلی که البته تعداد آنها زیاد نیست را به این نتیجه رسانده که ایجاد دولتی مرکزی و قوی در سوریه صرف نظر از اینکه در دست بشار اسد یا مخالفان باشد، در راستای منافع کنونی اسرائیل است. 

شلومو پروم تحلیلگر مرکز مطالعات امنیت داخلی اسرائیل در دانشگاه تل‌آویو در این راستا می گوید: البته اگر مخالفان دولت سوریه بویژه ارتش آزاد بتوانند حاکمیت را در دست گیرند، این برای اسرائیل بهتر است، نکته مهم برای اسرائیل این است که یک قدرت مرکزی در سوریه روی کار باشد و زیاد مهم نیست که حاکم اصلی این قدرت چه کسی باشد. 

بر اساس این دیدگاه تعامل با دولت مرکزی قوی و با ثبات – حتی اگر دشمن باشد- ساده تر از تعامل با هرج و مرج و ناآرامی در مرزهاست. بویژه اینکه دولتی مثل سوریه از سال 1973 تاکنون هیچ حمله ای را علیه اسرائیل ترتیب نداده است. 

در صورت رسیدن مخالفان به قدرت نیز ائتلاف غیر متجانسی از رقبا در حاکمیت ایجاد می شود که تمام پتانسیل آن به رقابت قدرت و تامین امنیت در کشور و دور کردن خطرات و تهدیدات داخلی و خارجی خواهد گذشت و حتی ممکن است دولت جدید آمادگی امضای قرارداد سازش با اسرائیل را نیز داشته باشد و از ایران و حزب الله لبنان نیز دور شود. 

طرح
هرج و مرج در مواضع صهیونیست‌ها نسبت به بحران سوریه 
پیچیدگی های بحران سوریه و تعدد طرف‌های بین المللی و منطقه ای مداخله جو در این بحران حالتی از تردید و سردرگمی را در میان تصمیم سازان اسرائیلی و نخبگان مسایل سیاسی و راهبردی درباره آینده این بحران ایجاد کرده است. به همین علت است که دیدگاه راهبردی اسرائیل نمی تواند بهترین سناریو را برای تعامل با این بحران انتخاب کند. به همین علت است که تل‌آویو ترجیح داده به صورت تاکتیکی و بر اساس تحولات کوتاه مدت با این بحران وارد تعامل شده و منافع و تهدیدات با برد کوتاه برای خود تعریف کند. در همین راستا است که در حال حاضر برخی رسانه های رسمی اسرائیل به صورت گسترده از امکان تغییر معادله های امنیتی اسرائیل در جبهه جولان و امکان دخالت نظامی مستقیم اسرائیل در سوریه از طریق این جبهه خبر می دهند. 


ورود حزب الله لبنان به خط درگیری های سوریه در یک سال و اندی گذشته باعث احساس نگرانی و ترس اسرائیل از دستاوردهای این حزب شده و در معادله های قدرت و تسلیحات در مرزهای شمالی این رژیم اختلال ایجاد کرده است. در این راستا اسرائیل خط قرمزهایی برای خود ترسیم کرد که آن را ممانعت از تسلط حزب الله به مرزهای سوریه و لبنان دانست و مدعی شد این اقدام می تواند خطوط پشت جبهه و لوجستیک را برای دولت سوریه در صورت بروز هر درگیری آینده با اسرائیل فراهم نماید.

طرح
در سایه تحولات کنونی منطقه و ضرورت بازبینی معادله های قدرت در جبهه های مختلف شاید الان به نفع اسرائیل باشد که خود را از ورود در جنگ فراگیر کنار بکشد، اما با این وجود آزادی عمل را در انجام حملات به اصطلاح تل‌آویو "پیش دستانه" در اختیار خواهد داشت تا با حملات موضعی امکان فرسایش هر چه بیشتر طرف مقابل را فراهم نماید و در عین حال وارد جنگ فراگیر نیز نشود، چرا که سیاست‌های آمریکا ورود در این جنگ را تایید نمی‌کند. 

در همین راستا اسرائیل در اوایل سال جاری میلادی طرح پنج مرحله‌ای با نام "جسارت" را ارائه کرده و قرار است این طرح تا سال 2017 اجرایی شود، این طرح جایگزین طرح تیفن خواهد بود که از سال 2008 تا 2012 اجرایی شد. 


این طرح به صورت کلی بر کاستن از یگان های نیروی زمینی به علت کم شدن ارزش جنگ‌های سنتی در تمامی جبهه‌ها متمرکز است، همچنین بودجه پروژه های دستگاه های جاسوسی افزایش خواهد یافت و توان پیشرفته مبارزاتی در بخش های نیروی دریایی، زمینی و هوایی تقویت خواهد شد. پروژه های جمع آوری اطلاعات جاسوسی، دفاع و حمله نیز در اولویت طرح جدید خواهد بود. 

مارک هیلر کارشناس صهیونیست مرکز مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل‌آویو در مورد نحوه تعامل اسرائیل با بهار عربی می گوید: تمام تغییرات ایجاد شده در بهار عربی پیامدهای منفی برای اسرائیل ندارد، با این وجود این موج خطرات اساسی برای اسرائیل دارد. بنابراین اسرائیل نمی‌تواند درمورد نتایج این پتانسیل یا تاثیر در روند این جریانات تصمیم گیری کند، بلکه باید سعی کند با برخی اقدامات از شدت تبعات منفی و خطرناک این پیامدها بکاهد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد