سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز

رهبر انقلاب سیاست های کلی سلامت را ابلاغ کردند

توسعه کمی و کیفی بیمه های بهداشتی و درمانی/ تأمین عدالت و ارتقاء سلامت بویژه در مناطق غیربرخوردار و کمک اختصاصی به اقشار نیازمند
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی سیاستهای کلی «سلامت» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.

به گزارش عصرایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن سیاستهای کلی سلامت که به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سیاست های کلی سلامت

1 ـ ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی سلامت مبتنی بر اصول و ارزش های انسانی- اسلامی و نهادینه سازی آن در جامعه.

1-1- ارتقاء نظام انتخاب، ارزشیابی و تعلیم و تربیت اساتید و دانشجویان و مدیران و تحول در محیط های علمی و دانشگاهی متناسب با ارزش های اسلامی، اخلاق پزشکی و آداب حرفه ای.

2-1- آگاه سازی مردم از حقوق و مسؤولیت های اجتماعی خود و استفاده از ظرفیت محیط های ارائه مراقبت های سلامت برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه.

2- تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست های اجرایی و مقررات با رعایت:

1-2- اولویت پیشگیری بر درمان.

2-2- روزآمد نمودن برنامه های بهداشتی و درمانی.

3-2- کاهش مخاطرات و آلودگی های تهدید کننده سلامت مبتنی بر شواهد معتبر علمی.

4-2- تهیه پیوست سلامت برای طرح های کلان توسعه ای.

5-2- ارتقاء شاخص های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه آسیای جنوب غربی.

6-2- اصلاح و تکمیل نظام های پایش، نظارت و ارزیابی برای صیانت قانونمند از حقوق مردم و بیماران و اجرای صحیح سیاست های کلی.

3- ارتقاء سلامت روانی جامعه با ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی، تحکیم بنیان خانواده، رفع موانع تنش آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ترویج آموزش های اخلاقی و معنوی و ارتقاء شاخص های سلامت روانی.

4 - ایجاد و تقویت زیرساخت های مورد نیاز برای تولید فرآورده ها و مواد اولیه دارویی، واکسن، محصولات زیستی و ملزومات و تجهیزات پزشکی دارای کیفیت و استاندارد بین المللی.

5 - ساماندهی تقاضا و ممانعت از تقاضای القائی و اجازه تجویز صرفاً بر اساس نظام سطح بندی و راهنماهای بالینی، طرح ژنریک و نظام دارویی ملی کشور و سیاست گذاری و نظارت کارآمد بر تولید، مصرف و واردات دارو، واکسن، محصولات زیستی و تجهیزات پزشکی با هدف حمایت از تولید داخلی و توسعه صادرات.

6- تأمین امنیت غذایی و بهره مندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی سالم، مطلوب و کافی، آب و هوای پاک، امکانات ورزشی همگانی و فرآورده های بهداشتی ایمن همراه با رعایت استانداردهای ملی و معیارهای منطقه ای و جهانی.

7- تفکیک وظایف تولیت، تأمین مالی و تدارک خدمات در حوزه سلامت با هدف پاسخگویی، تحقق عدالت و ارائه خدمات درمانی مطلوب به مردم به شرح ذیل:

1-7- تولیت نظام سلامت شامل سیاست گذاری های اجرایی، برنامه ریزی های راهبردی، ارزشیابی و نظارت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

2-7- مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری سایر مراکز و نهادها.

3-7- تدارک خدمات توسط ارائه کنندگان خدمت در بخش های دولتی، عمومی و خصوصی.

4-7- هماهنگی و ساماندهی امور فوق مطابق ساز و کاری است که قانون تعیین خواهد کرد.

8- افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت های جامع و یکپارچه سلامت با محوریت عدالت و تأکید بر پاسخگویی، اطلاع رسانی شفاف، اثربخشی، کارآیی و بهره وری در قالب شبکه بهداشتی و درمانی منطبق برنظام سطح بندی و ارجاع از طریق:

1-8- ترویج تصمیم گیری و اقدام مبتنی بر یافته های متقن و علمی در مراقبت های سلامت، آموزش و خدمات با تدوین استانداردها و راهنماها، ارزیابی فناوری های سلامت، استقرار نظام سطح بندی با اولویت خدمات ارتقاء سلامت و پیشگیری و ادغام آن ها در نظام آموزش علوم پزشکی.

2 -8 - افزایش کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت های سلامت با استقرار و ترویج نظام حاکمیت بالینی و تعیین استانداردها.

3-8- تدوین برنامه جامع مراقبتی، حمایتی برای جانبازان و جامعه معلولان کشور با هدف ارتقاء سلامت و توانمندسازی آنان.

9- توسعه کمی و کیفی بیمه های بهداشتی و درمانی با هدف:

1-9- همگانی ساختن بیمه پایه درمان.

2-9- پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط بیمه ها برای آحاد جامعه و کاهش سهم مردم از هزینه های درمان تا آنجا که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد.

3-9- ارائه خدمات فراتر از بیمه پایه توسط بیمه تکمیلی در چارچوب دستورالعمل های قانونی و شفاف به گونه ای که کیفیت ارائه خدمات پایه درمانی همواره از مطلوبیت لازم برخوردار باشد.

4-9- تعیین بسته خدمات جامع بهداشتی و درمانی در سطح بیمه های پایه و تکمیلی توسط وزارت بهداشت و درمان و خرید آنها توسط نظام بیمه ای و نظارت مؤثر تولیت بر اجرای دقیق بسته ها با حذف اقدامات زاید و هزینه های غیرضروری در چرخه معاینه، تشخیص بیماری تا درمان.

5-9- تقویت بازار رقابتی برای ارائه خدمات بیمه درمانی.

6-9- تدوین تعرفه خدمات و مراقبت های سلامت مبتنی بر شواهد و بر اساس ارزش افزوده با حق فنی واقعی یکسان برای بخش دولتی و غیردولتی.

7-9- اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر کیفیت عملکرد، افزایش کارآیی، ایجاد درآمد عادلانه و ترغیب انگیزه های مثبت ارائه کنندگان خدمات و توجه خاص به فعالیت های ارتقاء سلامت و پیشگیری در مناطق محروم.

10- تأمین منابع مالی پایدار در بخش سلامت با تأکید بر:

1-10- شفاف سازی قانونمند درآمدها، هزینه ها و فعالیت ها.

2-10- افزایش سهم سلامت، متناسب با ارتقاء کیفیت در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، از تولید ناخالص داخلی و بودجه عمومی دولت به نحوی که بالاتر از میانگین کشورهای منطقه باشد و اهداف سند چشم انداز تحقق یابد.

3-10- وضع عوارض بر محصولات و مواد و خدمات زیان آور سلامت.

4-10- پرداخت یارانه به بخش سلامت و هدفمندسازی یارانه های بهداشت و درمان با هدف تأمین عدالت و ارتقاء سلامت بویژه در مناطق غیربرخوردار و کمک اختصاصی به اقشار نیازمند و دهک های پایین درآمدی.

11- افزایش آگاهی، مسؤولیت پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان های فرهنگی، آموزشی و رسانه ای کشور تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

12- بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران.

1-12- ترویج کشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و حمایت از توسعه نوآوری های علمی و فنی در تولید و عرضه فرآورده های دارویی سنتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

2-12- استاندارد سازی و روزآمد کردن روش های تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآورده های مرتبط با آن.

3-12- تبادل تجربیات با سایر کشورها در زمینه طب سنتی.

4-12- نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ارائه خدمات طب سنتی و داروهای گیاهی.

5-12- برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و طب نوین برای هم افزایی تجربیات و روش های درمانی.

6-12- اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه.

13- توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی به صورت هدفمند، سلامت محور، مبتنی بر نیازهای جامعه، پاسخگو و عادلانه و با تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد به اخلاق اسلامی حرفه ای و دارای مهارت و شایستگی های متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور.

14- تحول راهبردی پژوهش علوم پزشکی با رویکرد نظام نوآوری و برنامه ریزی برای دستیابی به مرجعیت علمی در علوم، فنون و ارائه خدمات پزشکی و تبدیل ایران به قطب پزشکی منطقه آسیای جنوب غربی و جهان اسلام.





امام جمعه اهل سنت زاهدان: دفن مرزبان ایرانی در پاکستان / اقدامات با هماهنگی مسوولان انجام شد

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: تقریبا موضوع خاکسپاری جمشید دانایی‌فرد تایید شده است.

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر این‌که گروهک تروریستی جیش‌العدل پیکر دانایی‌فرد را در مناطق کوهستانی بلوچستان پاکستان دفن کرده است، گفت: تقریبا این موضوع تایید شده است؛ چراکه افرادی که برای مذاکره رفته بودند و اسرا را آوردند، به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به دنبال این هستید که برای بازگشت پیکر دانایی فر اقدامی انجام دهید گفت: امکانش هست می‌توان بحث پیکر او را پی گیری کرد.

وی در واکنش به برخی اخبار دیگر مبنی بر اینکه داماد امام جمعه زاهدان در جریان موضوع آزادی سربازان فوت کرده است، اظهارداشت: ایشان جزء مذاکره‌کنندگان نبودند و پیش از این به دلیل حادثه طبیعی وفات کرده‌اند.

امام جمعه زاهدان در ادامه با بیان این‌که نجات مسلمانان در گرو وجود وحدت میان آنهاست، اظهار کرد: ما افراد امت واحده هستیم و مسلمانان با هر گرایشی که دارند، باید به اشتراکات خود تاسی بجویند و از اختلافات پرهیز کنند.

شیخ مولانا عبدالحمید همچنین اظهار کرد: در قضیه سربازان هرکس می‌بایست هرکاری از دستش برمی‌آمد، انجام می‌داد و آنچه من انجام دادم وظیفه شرعی و ملی بوده است و برای انجام این وظیفه نباید منتظر تشکر بود؛ چنانچه من هم انتظار تشکر ندارم و از ظرفیتی که موجود بود استفاده کردم.

وی همچنین تصریح کرد: در این قضیه هر اقدامی که انجام شد، با همکاری و مشورت و هماهنگی مسوولان انجام شده است. 




تصویب طرح ممنوعیت ورود سفیر جدید ایران در سنای آمریکا

ابوطالبی گفته است که نقش او در ماجرای گروگانگیری سفارت آمریکا در تهران، تنها محدود به ایفای نقش مترجم در مذاکرات بوده است.
سنای آمریکا طرح پیشنهادی سناتور " تد کروز" سناتور جمهوریخواه تندرو را که مجوزی برای منع صدور ویزا برای حمید ابوطالبی نماینده احتمالی پیشنهادی ایران در سازمان ملل است، به تصویب رساند.

به گزارش عصر ایران به نقل از فاکس نیوز این طرح بعد از ظهر دوشنبه در جلسه سنا به صورت شفاهی و به اتفاق آرا به تصویب رسیده است.

در طرح مذکور که هفته گذشته از سوی سناتور کروز به سنا ارایه شده است به طور مستقیم به نام فرد خاصی اشاره نشده است اما آمده است در صورت تشخیص رییس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه فردی که به عنوان نماینده سیاسی کشورها در سازمان ملل برای صدور ویزا به این کشور معرفی می شود در فعالیت های تروریستی یا جاسوسی دست داشته و یا بیم تهدید علیه امنیت ملی آمریکا وجود داشته باشد، وزارت خارجه آمریکا می تواند به آن فرد ویزای ورود به خاک آمریکا را صادر نکند.

طبق پروتکل هایی که تا کنون از سوی دولت ایالات متحده به مورد اجرا در آمده است، این کشور به دیپلمات های کشورهای خارجی که برای نمایندگی سیاسی کشورهایشان در سازمان ملل معرفی شده اند، ویزا صادر کرده است، اما طرح جدید اختیارات بیشتری به وزارت خارجه آمریکا درباره صدور ویزا برای نمایندگان سیاسی کشورها در سازمان ملل می دهد.

سناتور کروز که یکی از سناتورهای حامی جنبش " تی پارتی" است روز گذشته با کسب حمایت سناتور ارشد دموکرات " چاک شامر" موفق شد حمایت دو حزبی را از تصویب  طرح خود کسب کند و در نهایت این طرح تصویب شد.
تد کروز سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس هفته گذشته طرح محدود سازی ورود دیپلمات های سازمان ملل به آمریکا را به سنا ارایه کرد


  " حمید ابوطالبی" سفیر سابق ایران در ایتالیا و استرالیا قبل از این گفته بود به هنگام گروگان گیری در سفارت آمریکا در تهران در سال 1358 در اهواز بود و روزها بعد تنها برای ترجمه کنفرانس مطبوعاتی آزادی بخشی از گروگان ها مشارکت کرد.

ابوطالبی چندی پیش از سوی دولت ایران به عنوان سفیر کشورمان در مقر سازمان ملل در نیویورک معرفی شد اما وزارت خارجه آمریکا تا کنون با وجودی که ویزای ورود او به آمریکا را رد نکرده است، اما فرایند صدور ویزا برای این دیپلمات کشورمان را معلق نگه داشته و اعلام کرده است نگرانی های خود در زمینه صدور ویزا برای ابوطالبی را با مقامات ایران در میان گذاشته است.

پیش بینی می شود با تصویب طرح جدید سنا ، وزارت خارجه آمریکا درخواست ویزای ابوطالبی را رد کند. این طرح برای تصویب نهایی باید به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا و نیز به امضای رییس جمهوری این کشور برسد.

سناتور کروز همزمان با تصویب این طرح در سنا ، گفت:" قابل تصور نیست که دولت آمریکا تحت عنوان پروتکل دیپلماتیک بین المللی مجبور به میزبانی شخصی خارجی شود که بی توجهی فوق العاده ای به وضعیت دیپلمات هایی که در کشور او مستقر بودند نشان داده است. این شخص به اذعان خودش یک تروریست است. "

پیشتر برخی سناتور های آمریکایی با ارسال نامه ای به جان کری وزیر خارجه این کشور ضمن اعلام نگرانی از صدور ویزا برای حمید ابوطالبی به عنوان نماینده دایم ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک، این اقدام را یک سیلی به صورت آمریکایی هایی دانسته بودند که در سال 1979 در تهران به گروگان گرفته شدند.




کارشناسان اسراییلی: موافقت با غنی سازی ایران فاجعه نیست

این نظامی بازنشسته اسراییل افزود:" دادن امکان غنی سازی به ایران منطقی است و یک فاجعه نیست منوط به اینکه این قابلیت محدود باشد. از نظر من هر کس که بر این باور است تنها توافق مطلوب با ایران توافقی است که در آن امکان غنی سازی ایران از بین برود، خود را فریب می دهد.
یک گروه از کارشناسان و نظامیان بازنشسته اسراییلی در یک کنفرانس که هفته گذشته برگزار شد اعلام کردند که گزینه " ایران منهای غنی سازی" برای حل و فصل نهایی مساله هسته ای ایران، گزینه ای عملی نیست.

به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت " thinkprogress" شلومو بروم ژنرال بازنشسته اسراییلی هفته گذشته در جریان یک کنفرانس در اندیشکده  "مولاد " در رژیم صهیونیستی با اشاره به این موضوع گفت که می شود برای حل و فصل نهایی مساله هسته ای ایران هم قابلیت های غنی سازی محدود ایران را حفظ کرد و هم مطمئن بود که ایران قادر نخواهد بود برنامه غنی سازی هسته ای خود را به سمت اهداف نظامی ببرد.

این ژنرال بازنشسته اسراییلی در جریان این کنفرانس گفت:" از نظر من یک توافق منطقی با ایران باید متضمن داشتن وقت کافی ما برای اقدام پیش دستانه پیش از دست یابی ایران به سلاح هسته ای باشد."


این نظامی بازنشسته اسراییل افزود:" دادن امکان غنی سازی به ایران منطقی است و یک فاجعه نیست منوط به اینکه این قابلیت محدود باشد. از نظر من هر کس که بر این باور است تنها توافق مطلوب با ایران توافقی است که در آن امکان غنی سازی ایران از بین برود، خود را فریب می دهد."

در این کنفرانس " هلیت بارل" مدیر عامل سابق شورای اسرائیل برای صلح و امنیت (CEO) نیز با تایید سخنان بروم گفت:" گزینه غنی سازی صفر ایران گزینه ای عملی و منطقی برای رسیدن به یک توافق نهایی نیست.

گفتنی است رژیم صهیونستی از منتقدان جدی توافغق ژنو بین ایران و قدرت های جهانی است و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم بارها تاکید کرده است که از نظر این رژیم قابلیت ها و تاسیسات غنی سازی ایران باید در هر گونه توافق نهایی بین ایران و گروه 1+5 ، برچیده شود.




مجله تایم منتشر کرد:
کماندوهای آمریکایی به اطلاعاتی هم‌چون «اطلاعات جانمایی نقاط زیرساختی» شامل تاسیسات نظامی، موقعیت برج‌های مخابراتی سیستم‌های ارتباطی تلفن‌های همراه، فرودگاه‌ها، شرکت‌های معدنی گازی و منابع انرژی، سفارت‌خانه‌ها، کمپ‌های مهاجرتی، موقعیت کافی‌نت‌ها، اطلاعات کل مالکین در این کشورها، مسیرهای قاچاق موادمخدر و انسان و اسلحه نیاز دارند.

گروه جنگ نرم مشرق- مجله تایم در گزارشی از جاسوسی مرکز فرماندهی عملیات‌های ویژه ارتش ایالات متحده از12 کشور مختلف از جمله ایران خبر داد.

این مجله در مقدمه گزارش خود آورده است: تقریبا در هر جایی در حال جنگ است اما در برخی نقاط که از مناطق دیگر مهم‌تر هستند بیشتر. ایالات متحده به دلیل درگیری‌هایی که در نقاط مختلف جهان دارد نیاز دارد تا اطلاعات دقیقی از کشورهای مورد نظر خود را بیابد.

جاسوسی فرماندهی عملیات ویژه ارتش آمریکا از ایران + دانلود // در حال ویرایش

بنابه گفته یکی از مقامات ارتش ایالات متحده، اطلاعات ابتدایی از کشورهای اردن، جیبوتی، برمه، هندوراس، ایران، مراکش، نیجریه، ترینیداد و توباگو، بورکینافاسو، سودان جنوبی، کره شمالی و استان گوانگ‌دانگ چین جمع‌آوری می‌شود.

کماندوهای آمریکایی به اطلاعاتی هم‌چون «اطلاعات جانمایی نقاط زیرساختی» شامل تاسیسات نظامی، موقعیت برج‌های مخابراتی سیستم‌های ارتباطی تلفن‌های همراه، فرودگاه‌ها، شرکت‌های معدنی گازی و منابع انرژی، سفارت‌خانه‌ها، کمپ‌های مهاجرتی، موقعیت کافی‌نت‌ها، اطلاعات کل مالکین در این کشورها، مسیرهای قاچاق موادمخدر و انسان و اسلحه نیاز دارند.

فرماندهی عملیات‌های ویژه ارتش ایالات متحده طرحی را برای گسترش قراردادهای کسب اطلاعات از طریق شرکت‌های GeoEye Analytics Inc و subsidiary of DigitalGlobe Inc در دست دارد. شرکت دومی که نامش ذکر شد همان شرکتی است که ساخته شدن ماکت یک ناو هواپیمابر در جنوب ایران را کشف کرد. 

طرف‌های قرارداد با این سازمان، اطلاعات جغرافیایی اصلاح شده و دادههای فرهنگ اجتماعی در تعدادی از کشورهای مورد نظر را برای این سازمان تهیه خواهند کرد. این دادها به صورت کامل بررسی خواهد شد. این دادهها شامل مسائلی چون قومنگاری، زبان، آموزش و پرورش، سیاست، مذهب، و اقتصاد است اما به اینها محدود نمیشود.

تقسیمات جغرافیایی در این گزارش بر اساس قومیت، وابستگی مذهبی، زبان و احزاب سیاسی است. همچنین دادههای آماری اقتصاد اجتماعی این کشورها به صورت زیر دستهبندی شده است: شهرنشینی، دسترسی به خدمات، فقر، میزان مرگ و میر، اشتغال، و بیکاری.

حمل و نقل عمومی شامل مسیرهای اتوبوسرانی، خدمات تاکسیرانی، خدمات هوایی با تمامی مسیرها، زمانها و کرایههای آنها نیز به صورت کامل نظارت میشود.




طی چندین ماه اخیر مولوی عبدالحمید و جریان رسانه ای تحت مدیریت وی بارها با انتقاد به نظام سوریه به صورت علنی از تروریست های تکفیری در سوریه حمایت کرده اند.
گروه سیاسی مشرق -  مرزبانان پس از دوماه اسارت در حالی آزاد شدند که به نظر میرسد جمشید دانایی فرد تنها نیروی کادر و رسمی مرزبانان به گروگان گرفته به شهادت رسیده و سربازان نیز با نظارت دستگاه امنیتی بوسیله برخی ارتباطات غیررسمی مردمی آزاد شده اند. با این وجود با آزادسازی مرزبانان همچنان ابعاد پنهان این گروگانگیری توسط گروهک جیش العدل برای جامعه امنیتی و تحلیلی کشور قابل توجه می باشد. 

چرا جیش العدل درخواست آزادی زندانیان سوری را مطرح کرد و چرا کوتاه آمد؟
یکی از ابعاد قابل تامل این ماجرا پاسخ به این سوال مهم است که چرا جیش العدل درخواست آزادی زندانیان سوری را مطرح کرد و چرا کوتاه آمد؟ این گروهک در ابتدای گروگانگیری با صدور بیانیه ای در خواست کرد  ۵۰ زن سنی مذهب که بنا بر ادعای این بیانیه، در بازداشت سپاه پاسداران در سوریه هستند آزاد شوند. بررسی بیانیه این گروه طی یکسال اخیر نشان داد جیش العدل در اکثر این بیانیه ها انتقام از ایران به علت نقش آفرینی در سوریه را یکی از دلایل عملیات ها و اقدامات تروریستی اش بیان کرده است. در اینباره نکات ذیل قابل تامل می باشد: 
 
الف: آنچه که بسیاری از شواهد و کدهای امنیتی نشان می‌دهد این است که جیش العدل با تغذیه مالی عربستان سعودی و پشتیبانی رسانه ای العربیه طی یکسال اخیر به دنبال تقویت ویژه این گروه بوده است. در همین حال این گروه ماموریت یافته پاسخ عربستان به شکست های گروه های وابسته به این کشور در سوریه باشند. هدف بعدی نیز انتقال این پیام به ایران بوده است که در صورت کوتاه نیامدن در سوریه باید منتظر تبعات امنیتی آن در محیط داخلی اش باشد. راهبردی که با هوشیاری دستگاه اطلاعاتی کشور تاکنون هرگز فرصت تحقق جدی پیدا نکرده است. 
 
ب: طی چندین ماه اخیر مولوی عبدالحمید و جریان رسانه ای تحت مدیریت وی بارها با انتقاد به نظام سوریه به صورت علنی از تروریست های تکفیری در سوریه حمایت کرده اند. بگونه‌ای که حتی مولوی عبدالحمید اخیرا در یک گردهمایی رسمی در مسجد مکی تحولات سوریه را بیداری اسلامی نامیده است. بنابراین جیش العدل که به دنبال مشروعیت بخشیدن به اقدامات و همراه کردن افکار عمومی مردم اهل سنت در بلوچستان بود با مطرح کردن آزادی مرزبانان در مقابل آزادی زندانیان سوری چنین محاسبه کرده بود که می تواند اینک با فراهم شدن فضا در افکار عمومی توسط مولوی عبدالحمید و اطرافیانش، پایگاه و جایگاه مردمی پیدا کند و اقدامات تروریستی اش هم مشروعیت در افکار عمومی داشته باشد. 

چرا جیش العدل درخواست آزادی زندانیان سوری را مطرح کرد و چرا کوتاه آمد؟

اما واکنش شدید اقشار مختلف مردم اهل سنت به جیش العدل و درخواست گسترده برای آزادی مرزبان از طرف گروه های مختلف سنی جنوب شرق، محاسبات این گروه را بهم زد و این گروه تکفیری را مجبور به عقب نشینی کرد. این مسئله به خوبی نشان داد علی رغم برخی شیطنت ها مردم سنی در جنوب شرق شناخت درستی از تحولات سوریه نیز دارند.





  سایت دیپلماسی ایرانی با مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان مصاحبه ای انجام داده است که آن را با عنوان «هیچ کدام از مطالبه های جیش العدل عملی نشد/گفتگو میان شیعیان و اهل سنت یک ضرورت است » منتشر نموده است.  
 
از مجموع سخنان این روحانی اهل سنت جملات « اختلاف میان جیش العدل به شهادت دانایی فر منتهی شد/پس از اختلاف هایی که در سوریه و عراق بوجود آمده،جیش العدل هم حامیان مالی پیدا کرده است/ غرب از نزاع میان شیعه و سنی،بیشترین سود را می برد » را طلاییه مطلب برجسته شده است .
 
در این گفت و گو که با تلاش سارا معصومی تهیه شده است می خوانید:

- کابوس گروگان گیری مرزبان های ایرانی این بار با پایانی اندکی خوشایندتر از گذشته به پایان رسید. 
 
- سابقه ماجرا به هفدهم بهمن سال گذشته باز می گردد. 
 
5 مرزبان ایرانی در منطقه مرزی «جکیگور» استان سیستان و بلوچستان ربوده شدند. 
 
24 ساعت پس از اعلام خبر ربوده شدن مرزبان ها بود که گروهک تروریستی «جیش العدل» با انتشار تصاویر مرزبان ها، مسئولیت ربودن آنها را برعهده گرفت. 
 
- پیش از این نیز در ماه اکتبر میلادی، همین گروهک با حمله به پاسگاه مرزی سراوان 14مرزبان ایرانی را به شهادت رسانده بودند. 
 
- حادثه ای مشابه که پایانی مشابه را هم برای این 5 مرزبان ایرانی پیش بینی می کرد. 
 
اندکی پس از این گروگان گیری بود که جیش العدل فیلم لحظه دستگیری مرزبان ها را هم منتشر کرد. 
 
- فیلمی که در آن نشان داده می شد مرزبان ها، هنگام حمله گروهک تروریستی جیش العدل وضعیت مناسبی از نظر دفاعی نداشته و به زبانی دیگر سر پست های خود هم نبوده اند. 
 
- با طولانی شدن داستان و بیانیه های متعدد جیش العدل، اندک اندک مشخص شد که این گروهک برخلاف دفعات قبل چندان در به شهادت رساندن مرزبان های عجله نداشته و به دنبال طرح مطالبه هایی از دولت ایران است. 
 
- شاید بتوان این 5 مرزبان را خوش شانس ترین مرزبان هایی دانست که در چند سال اخیر در مرزهای شرقی، قربانی حملات تروریستی شدند. 
 
اندکی پس از این گروگان گیری بود که مساله در راس توجه عمومی قرار گرفت. 
 
- مردم در شبکه های اجتماعی ، کمپین های گسترده و بی سابقه ای را برای آزادی مرزبان ها آغاز کردند. 
 
- تلاش جامعه مدنی به نوعی موضوع را بین المللی کرده و بیش از یک میلیون امضا هم برای آزادی مرزبان ها جمع آوری و در نامه ای به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل هم به این موضوع اشاره شد. 
 
- دولت در توضیح تلاش ها برای آزادی مرزبان ها اعلام کرد که چند نهاد دولتی و نظامی حداکثر توان خود را برای آزادی مرزبان ها به کار گرفته اند و همچنین از ریش سفیدان محلی سیستان و بلوچستان هم برای وساطت کمک گرفته شده است. 
 
- در گیر و دار تلاش ها برای آزادی مرزبان ها بود که تنها درجه دار این جمع، جمشید دانایی فر به دست گروهک جیش العدل به شهادت رسید. 
 
خبر شهادت وی موج جدیدی از خشم عمومی مردم را به همراه داشت و مردم برای نشان دادن نارضایتی خود از کم کاری های دولت اسلام آباد در تعقیب این گروهک ، برنامه ای برای تجمع در مقابل سفارت خانه های پاکستان در سرتاسر جهان ترتیب دادند. 
 
- این درخواست با اقبال عمومی روبه رو شد و این بار دولت پاکستان با وجود تکذیب های شفاهی در خصوص عدم حضور مرزبان ها در خاک این کشور، تحت فشار شدید برای شناسایی محل مرزبان ها قرار گرفت. 
 
- در شرایطی که گروهگ جیش العدل تهدید به شهادت رساندن یک مرزبان دیگر در روز سیزدهم فرودین ماه کرده بود، تلاش های دولتی و ریش سفیدهای سیستان و بلوچستان برای ممانعت از وقوع این سناریو شدت گرفت. 
 
- در نتیجه این تلاش ها، جیش العدل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که تا پایان روند مذاکرات، آسیبی به هیچ کدام از مرزبان ها نخواهد رساند. 
 
- در نهایت در سایه پیگیری های جامعه مدنی ، تلاش های دولت، پیگیری های نیروهای نظامی کشور و البته ریش سفیدی مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان ، چهار مرزبان روز یکشنبه به سلامت از مرز افغانستان وارد خاک ایران شدند. 
 
- ساعاتی پس از آزادی مرزبان ها ، گفتگویی با مولوی عبدالحمید که از جایگاه خاصی در میان اهل سنت برخوردار است، در منزلش در زاهدان داشتیم. 
 
متن این گفتگو به شرح زیر است: 
 
* از ابتدای ماجرای گروگان گیری مرزبان ها، شما چه فعالیت هایی را برای آزادی آنها انجام دادید؟ 
 
** نخست باید تاکید کنم که گروگان گیری از نظر من عمل بسیار ناپسند و زشتی است و به گروگان گرفتن هر انسانی نادرست است بخصوص زمانی که پای مرزبان هایی در میان باشد که از مرزهای وطن ما محافظت می کنند و سعی در تامین امنیت مردم و کشور را دارند. 
 
هر فردی از ما نسبت به این موضوع احساس مسئولیت می کند و ما هم زمانی که این مرزبان ها ربوده شدند بر حسب وظیفه اسلامی ، شرعی و ملی خود احساس بار مسئولیت سنگینی برای تلاش در راستای آزادی آنها کردیم. 
 
علاوه بر این ،مسئولان استان هم از من خواستند تا تلاشی را در راستای آزادی آنها آغاز کنم. 
 
ابتدا ما هیاتی را متشکل از چند ریش سفید موجه، مورد قبول و معتمد برای صحبت و مذاکره با جیش العدل اعزام کردیم.
 
مشخص شد که گروه جیش العدل خواسته های بسیار عریض و طویل مانند آزادی زندانی های خود و غیره را داشتند. 
 
من یک جلد کلام الله مجید هم به همراه این هیات برای این گروه فرستادم و از آنها خواستم که به حرمت مردم ، مرزبان ها را آزاد کنند. 
 
هیات اعزامی ما زودتر از اینها موفق به جلب موافقت جیش العدل برای آزادی مرزبان ها شده بود اما علت تاخیر در عملی شدن این ماجرا این بود که گروه های دیگری هم تلاش برای آزادی مرزبان ها را آغاز کردند و مسائل مادی را مطرح کردند که منجر به مقداری تاخیر در انجام نهایی آزادی مرزبان ها شد. 
 
متاسفانه در این مدت یکی از مرزبان ها هم شهید شد اما در نهایت، تلاش ها پاسخ داد و چهار مرزبان دیگر آزاد شدند. 
 
* شما پیش از شهادت آقای دانایی فر، تلاش های جدی برای وساطت و پادرمیانی را آغاز کردید و یا پس از این اتفاق بود که تلاش ها سیر صعودی گرفت ؟ 
 
** بله. ما پیش از شهادت آقای دانایی فر تلاش های خود را آغاز کرده بودیم اما این گروه ادعا کرده بود که در ازای یک زندانی از خود که می گفتند در حوالی کرمانشاه به دست دولت کشته شده است ، یک نفر از این 5 نفر را خواهند کشت. 
 
البته هیات اعزامی ما موفق شده بود رضایت کلی جیش العدل را برای عدم به شهادت رساندن آقای دانایی فر جلب کند اما مساله بروز اختلاف میان اعضای شورایی بود که برای این گروه تصمیم گیری می کند. 
 
در نهایت ناهماهنگی های داخلی جیش العدل و ظاهرا ورود چند گروه دیگر برای آزادی مرزبان ها به نحوی به اعدام شهید دانایی فر منتهی شد. 
 
در مصاحبه های متفاوتی که از جیش العدل پخش شد، دیدیم که آنها نیز به وجود اختلاف در میان خود در خصوص به شهادت رساندن دانایی فر اعتراف کرده اند. 
 
بدین معنا که افرادی جز کسانی که وعده سالم آزاد کردن مرزبان ها را به ما داده بودند در به شهادت رساندن وی دست داشته اند. 
 
* منظور شما از گروه های دیگری که اقدام به تلاش برای آزادی مرزبان ها کردند ، چه کسانی است ؟ 
 
** ظاهر از برخی نهادها و ارگان های ایران نیز افرادی برای آزادی مرزبان ها اعزام شده بودند. البته هیات اعزامی ما برای مذاکره با جیش العدل از همان ابتدا تاکید کرده بود که ما نه وجهی به شما پرداخت می کنیم و نه مطالبه های شما عملی خواهد شد و تنها از شما می خواهیم که به حرمت مردم این مرزبان ها را آزاد کنید. 
 
* بنابراین در نهایت هیچ کدام از خواسته های عریض و طویل جیش العدل در این خصوص عملی نشد؟ 
 
** خیر. هیچ کدام از خواسته های آنها جامه عمل نپوشید و ما هم تاکید کرده بودیم که نمی توانیم این خواسته ها را عملی کنیم. 
 
* شما فرمودید که از استانداری سیستان و بلوچستان از شما درخواست شد تا با وساطت مقدمات آزادی مرزبان ها را فراهم کنید، آیا از تهران هم با شما تماسی گرفته شد؟ 
 
** خیر. اما به هر حال در اینجا استانداری پیگیر موضوع بود و با هماهنگی هایی که با استانداری داشتیم تلاش های خود را آغاز کردیم. 
 
* نظر شما در خصوص فعالیت های گروه جیش العدل چیست؟ آیا رفتار این گروه را قبول دارید؟ 
 
** من مخالف سرسخت خشونت و ترور هستم و معتقدم که تمام مسایل و مشکلات باید با گفتگو حل شود. 
 
ما بارها تاکید کرده ایم که خشونت خود مولود خشونت دیگری می شود و بهترین راه، همان گفتگو است و هرکسی که اعتقاد دارد حق ش نادیده گرفته شده و یا به یک سری مسایل انتقاد دارد تنها راه احقاق آن توسل به گفتگو است . 
 
من گمان می کنم که این مساله را تمام ایرانی ها قبول دارند و هیچ ایرانی نیست که قانون اساسی را قبول نداشته باشد. 
 
حتی بسیاری از جریان هایی که به عنوان منتقد هم از آنها یاد می شود همگی متفق القول قبول دارند که قانون اساسی ایران کاملا مفید و قابل استناد است . 
 
بنابراین کسانی که قانون اساسی ایران و نظام جمهوری اسلامی را قبول دارند در نهایت با گفتگو می توانند مسائل را پیگیری کنند. 
 
البته این قبیل گروه ها هم نقدی به ما دارند و آن هم این است که شما تاکنون با گفتگو نتوانسته اید به نتایج مطلوب خود برسید اما به هرحال من معتقد هستم که در نهایت این گفتگو است که می تواند راه حل نهایی باشد. 
 
من بارها تاکید کرده ام که دولت جدید روی کارآمده منطق گفتگو را دنبال می کند و به هرحال فضای خوبی برای حل اختلاف ها با گفتگو فراهم شده است . 
 
* آیا شما بنا دارید که از جایگاهی که در میان اهل تسنن برخوردار هستید برای مهار دایمی جریانی مانند جیش العدل که هر از گاهی به خشونت برای عرض اندام متوسل می شود ، استفاده کنید؟ امروز مساله اینجاست که هیچ ضمانتی وجود دارد که یک ماه بعد مجددا مساله ای مشابه رخ ندهد. 
 
**بله این موضوع درست است و اختلافی هم که وجود دارد همین است. 
 
من پیش از این داستان هم، فردی را برای گفتگو با جیش العدل فرستاده بودم و از آنها درخواست کرده بودم که از توسل به خشونت برای رسیدن به اهداف خود دست بردارند. 
 
همچنین به آنها تاکید کرده بودم که اگر به دنبال امان نامه برای برخی از چهره های خود هستند ما می توانیم زمینه را فراهم کنیم و مسئولان مربوطه هم برای همکاری مهیا هستند. 
 
من در این گفتگوها تاکید کرده بودم که در حال حاضر فضای بسیار مناسبی برای مشارکت اقوام و مذاهب متفاوت در ایران به وجود آمده است و می توانیم گفتگو و مذاکره را از همان جا هم آغاز کنید. 
 
این صحبت ها را پیش از این هم با جیش العدل داشته ایم و این بار هم همین پیغام ها را هیات اعزامی ما به گوش آنها رسانده بود. 
 
من در این گفتگوها به آنها تاکید کردم که فضای گفتگویی که پیش از این برای من هم وجود نداشت در حال حاضر برای مخالفین هم وجود دارد و دولت جدید حتی به گفتگو با آمریکا هم اعتقاد دارد و بر همین اساس می تواند به بهبود اوضاع در اینجا هم امیدوار بود. 
 
البته من هنوز هم ناامید نیستم که پیام های ما بر روی جیش العدل تاثیر بگذارد و دست از توسل به خشونت برای رسیدن به اهداف خود بردارند. 
 
* شما از مذاکره با جیش العدل سخن می گوئید اما مساله اینجاست که مطالبه های واقعی این گروه چیست؟ 
 
** ما هم اطلاع دقیقی در این خصوص نداریم اما من فکر می کنم که بیشترین دلیل اعتراض آنها به زندانی بودن جمعیتی از آنها در ایران مربوط می شود و من فکر نمی کنم که مطالبه های آنها چندان عریض و طویل باشد. 
 
البته برخی تبعیض های مذهبی و قومی را هم مطرح می کنند. در جریان همین داستان هم آنچه که این گروه مطرح کردند آزادی زندانی هایشان بود که با موافقت ما روبه رو نشد. 
 
* جیش العدل خود را نماینده اهل سنتی می داند که به ادعای وی مورد تبعیض واقع شده اند اما من امروز در صحبت هایی که با تعدادی از مردم زاهدان داشتم دیدم که آنها به هیچ وجه توسل به راهکارهای خشونت آمیز این گروه را قبول ندارند . آیا افکار این گروه و مانند آن در میان مردم با استقبال قابل توجه روبه رو شده است؟ 
 
** در شکل عام آن خیر. عموم مردم به توسل به خشونت راضی نیستند. اما باید پذیرفت که در جامعه افراد مختلفی وجود دارد و شاید معدودی باشند که این گروه را قبول دارند اما این مساله در منطقه عمومیت ندارد. 
 
*چرا جسد آقای دانایی فر تحویل داده نشد؟ 
 
**خواسته ما هم همین بود که جنازه ایشان را به همراه این چهارنفر بفرستند اما جیش العدل ادعا می کند که این جنازه را دفن کرده است. 
 
این گروه مرزبان ها را در کوه های صعب العبوری در افغانستان تحویل داده اند و بر همین اساس هم ادعا می کنند که توان حمل جنازه را نداشته اند و آن را خاک کرده اند. 
 
گروه های ما هم برای سالم رساندن مرزبان ها سلاح های سبک و سنگینی تهیه کرده بودند تا راهزن ها و یا گروه های دیگر به مرزبان ها آسیبی نرسانند. 
 
از زمان تحویل گرفتن این مرزبان ها تا اینجا حداقل سه ماشین مرزبان ها را اسکورت کرده اند و البته تسلیحاتی هم که خریده ایم تحویل به مرزبانان داده ایم. 
 
*مرزبان ها از چه مرزی وارد ایران شدند؟ 
 
**افغانستان . 
 
*در این مدت در پاکستان نگهداری می شدند؟ 
 
**مشخص نیست. اما جایی که آنها را به افراد ما تحویل داده اند کوهستانی بوده است که عبور وسایل نقلیه از آن هم به سختی انجام گرفته است. 
 
ظاهرا گفته شده است که مرزبان ها در محل های صعب العبوری از افغانستان نگهداری می شدند که نه حکومت افغانستان و نه طالبان بر آنجا تسلطی ندارند. 
 
*تا چه اندازه نقش حمایتی برخی کشورهای خارجی از جیش العدل را قبول دارید؟ 
 
**حقیقت این است که این گروه تا مدتی قبل حامی چندانی نداشتند و حتی بر اساس اطلاعات ما سختی های مالی را هم در دوره ای تحمل کرده اند اما پس از اختلاف هایی که در سوریه و عراق بوجود آمده است این گروه هم حامیان مالی پیدا کرده است که به آنها کمک می کنند. 
 
*منظور شما حمایت های مالی خارجی است؟ 
 
**بله. 
 
*کشور خاصی از آنها حمایت می کند؟ 
 
**من دقیق نمی دانم کدام کشورها اما می دانم که از ناحیه برخی کشورهای عربی با آنها ارتباط هایی گرفته شده است . 
 
*فکر می کنید همکاری ایران – پاکستان می تواند به مهار جیش العدل منتهی شود و یا پاکستان در این خصوص نقشی نمی تواند ایفا کند؟ 
 
**خیر. من گمان نمی کنم. نه افغانستان و نه پاکستان هیچ کدام از چنین توانایی برخوردار نیستند. 
 
منطقه بلوچستان پاکستان 45 درصد از خاک این کشور را شامل می شود و علاوه بر این که بخش هایی از آن صعب العبور است مساله دیگری هم که وجود دارد این است که بلوچ های پاکستان هم داعیه دار جدایی از اسلام آباد هستند و فعالیت های تجزیه طلبانه ای را دنبال می کنند. 
 
پاکستان از عهده کنترل منطقه ای تا این حد وسیع برنمی آید. 
 
* آیا پس از به شهادت رسیدن 10 مرزبان دیگر که در مرداد ماه سال گذشته رخ داد هم برای جیش العدل پیغامی فرستاده بودید یا خیر ؟ 
 
**در آن ماجرا نیروهای این گروه گروگان گیری نکردند بلکه در یک حمله تعدادی را به شهادت رساندند. 
 
تا پیش از آن اتفاق ما مطلع نشده بودیم که جیش العدل چنین بنایی را برای ایجاد ناامنی دارد اما پس از آنکه این اتفاق رخ داد گروهی را برای عدم تکرار این حوادث و متوقف کردن توسل این گروه به فعالیت های خشونت امیز اعزام کردیم. 
 
*که البته این فعالیت ها با به گروگان گرفتن مرزبان ها تکرار شد؟ 
 
**بله. متاسفانه ما هنوز موفق به قانع کردن آنها نشده بودیم و بحث ها ادامه داشت که ماجرای گروگان گیری مرزبان ها رخ داد. 
 
البته همچنان هم این گفتگوها ادامه دارد و ما تلاش می کنیم که با صحبت کردن با جیش العدل از آنها بخواهیم که به اقدام های مثبتی که در استان در حال شکل گیری است فرصت بدهند. 
 
ما هنوز هم ناامید نیستیم و مسئولان هم ظاهرا مهیا هستند که باب گفتمانی در این خصوص باز شود. 
 
*نزاع میان شیعه و سنی در داخل منطقه از پاکستان تا عراق ، از سوریه تا بحرین ادامه پیدا کرده است. شما به عنوان عالمی که در میان اهل تسنن از جایگاه ویژه ای برخوردار هستید ، نقش ایران را در مهار این نزاع ها تا چه اندازه پررنگ می دانید؟ 
 
**بله. ما هم این مشکلات و درد ناشی از این نزاع ها را احساس می کنیم. من همین مسائل را در کنفرانسی که در مکه مکرمه در خصوص حقوق انسان و شریعت اسلام داشت ، مطرح کردم. 
 
در پایان این کنفرانس مبحث ˈگفتمان وحدتˈ مطرح شد و من هم سخنرانی در این خصوص داشتم . از 70 کشور کارشناس هایی دعوت شده بودند. موضوع بحث همگان این بود که مسلمانان باید با ایجاد وحدت میان خود باب گفتگوی عملی میان شیعه و سنی را باز کنند و مشکلات داخل منطقه به دست خود مسلمانان حل شود. 
 
تا زمانی که مسلمانان با هم متحد نشوند امکان حل این اختلاف ها هم وجود نخواهد داشت. من در آن کنفرانس مشترکات میان شیعه و سنی را مطرح کردم و تاکید کردم که ما ضمن اینکه باید تلاش کنیم موارد اختلافی را مورد بحث قرار ندهیم باید بر روی مسایل مورد اشتراک هم تمرکز داشته باشیم. این سخنان مورد استقبال حاضرین در جلسه قرار گرفت. 
 
در کنفرانس وحدت هم که به آن دعوت شده بودم همین مواضع را در سخنانی مفصل بیان کرده بودم. 
 
من اعتقاد دارم که تنها راه این است که اندیشمندان جهان اسلام با نشستن در کنار هم افرادی را از اهل تسنن و شیعیان یا دیگر فرقه ها که در سوریه و عراق با هم مشکل دارند را به پای میز مذاکره بنشانند. 
 
من همان جا هم تاکید کردم که شیعیان و اهل تسنن جهان اسلام باید از ظرفیت های موجود در ایران برای مهار نزاع میان شیعه و سنی استفاده کنند. 
 
متاسفانه این تنگ نظری در ملک ما هم وجود دارد. بسیاری در اینجا هستند که تلاش های خیری را هم که صورت می گیرد زیر سوال می برند و اعتقاد دارند که شاید ما به دنبال اغراض فردی خودمان در این مساله هستیم و این در حالی است که ما صرفا به دنبال اتحاد در جهان اسلام هستیم . 
 
متاسفانه در حال حاضر دولت های اسلامی توانایی کنار هم نشستن و بحث کردن را ندارند. اگر حمایت هایی از ما در این خصوص صورت می گرفت ما می توانستیم در راستای نزدیک کردن نسبی شیعیان و اهل تسنن گام برداریم. 
 
ما برای حل مسائل در عراق هم راهکار داریم و مسائل در سوریه هم قابل حل است . این مردم سوریه هستند که باید در نهایت دور یک میز نشسته و مشکلات را حل کنند. 
 
من به عنوان مثال اعتقاد دارم که نزاع ها در عراق ابتدا بر سر حق و حقوق همه گروه ها بود اما در نهایت شکل نزاع مذهبی گرفت و این در حالی است که اگر آقای مالکی حقوق اهل تسنن را مورد توجه قرار داده بود ، این نزاع ها شکل نمی گرفت . 
 
در حال حاضر باب گفتگوی میان شیعیان و اهل تسنن باز شده است و مساله اینجاست که گرفتار شدن در یک بن بست این گفتگوها را به یک ضرورت تبدیل کرده است . 
 
*عربستان در تقویت این گروه های تکفیری در منطقه نقش پررنگی را بازی می کند. به نظر شما آیا دولت در عربستان حاضر به توقف این حمایت ها و پیوستن به آنچه شما گفتمان میان مذاهب اسلامی می خوانید ، است ؟ 
 
**بله. در حال حاضر که اختلاف ها وجود دارد عربستان هم نقشی را در حمایت از آنها ایفا می کند. 
 
یک بخش از این نزاع مورد حمایت طرفداران بشار اسد و بخشی هم مورد حمایت عربستان است. با اینهمه من فکر می کنم که دولت عربستان را هم می توان قانع کرد که برای پایان دادن به این مشکلات گام هایی بردارد. 
 
در حال حاضر موقعیت جمهوری اسلامی ایرانی ، موقعیت ویژه ای است و عربستان هم به دلیل وجود حرمین در خاک آن در جهان عرب از جایگاهی برخوردار است و می توان در پایان دادن به نزاع از آنها استفاده کرد. 
 
البته ترکیه هم نقش پررنگی را ایفا می کند و این سه کشور در کنار هم می توانند مشکلات را مدیریت کنند. 
 
*آیا با این نگاه موجود که امریکا از به راه افتادن نزاع میان مسلمانان نهایت استفاده را می کند و تلاشی هم در راستای مهار آن نکرده است ، موافق هستید؟ 
 
** کشورهای غربی نه تنها از این نزاع استفاده می کنند که در راستای تقویت آن هم گام برمی دارند. حقیقت این است که این کشورها توان حل این موضوع را دارند اما گامی برنمی دارند. 
 
من در آن کنفرانس هم تاکید کردم که امریکا ، روسیه و اروپا در جهان اسلام ابتدا به دنبال تامین منافع خود و پس از آن تامین امنیت اسرائیل و در نهایت شاید اندکی هم به فکر جهان اسلام باشند. 
 
مساله عراق و سوریه را امریکا نمی تواند حل کند چرا که شاید کشورهای غربی نفعی هم در این بحران ها داشته باشند. 
 
در حال حاضر گفته می شود که گروه های تروریستی و تکفیری در عراق و سوریه فعال هستند و من هم این نکته را قبول دارم اما اگر مردم سوریه و عراق باب گفتگو با هم را باز کنند، این گروه های تروریستی هم راهی جز ترک این کشورها نخواهند داشت. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد